7mmt

بدون سرنشین مک دانل ایکس-36 (McDonnell Douglas X-36)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

احتمالا مانور پذیریش هنوز به مرحله خوبی نرسیده که برای جنگنده‌هایی مثل اف-۲۲ و ۳۵ هنوز پایدار کننده عمودی داریم

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

احتمالا مانور پذیریش هنوز به مرحله خوبی نرسیده که برای جنگنده‌هایی مثل اف-۲۲ و ۳۵ هنوز پایدار کننده عمودی داریم

 

در سرعت زیر صوت مانور پذیری خیلی خوبی داشته که در متن تاپیک هم اشاره شده البته سرعت سوپر سونیک شرایط ویژه ی خاص خودش رو  داره که موضوع این پروژه نبوده البته هنوز هم  هیچ بال پرنده ی مافوق صوت عملیاتی ای در دنیا نداریم ولی برنامه هایی در جریان بوده و هست برای رسیدن به این مهم ، از جمله معروف هاش برنامه ی به شدت طبقه بندی شده ی Lockheed Martin X-44 MANTA و البته مورد دیگری که توسط همین کمپانی بوئینگ پیگیری می شود و در اینده ی نه چندان دور به اتفاق یکی از اساتید عزیز بدان پرداخته خواهد شد و این تاپیک نیز در اصل برای بیان ریشه های فناورانه ی ان برنامه تقدیم حضور دوستان شد 

 
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا

Boeing (McDonnell Douglas) X-36

اثبات گر فناوری جنگنده بدون سرنشین

 

1415px-Boeing-X36-InFlight.jpg

 

بوئینگ X-36 (مک دانل داگلاس سابق) یک پهپاد اثبات گر فناوری بود که در مجموع 31 پرواز برای NASA (مرکز تحقیقات Ames  و  Dryden) انجام داد. این برنامه به دنبال ارزیابی طراحی یک جنگنده بدون واحد دم برای کاربرد های نظامی و دارای یک طرح بال منحصر بفرد برای رسیدن به این هدف بود. طبق اطلاعات منتشره، این برنامه یک موفقیت کامل بود، و باعث ادامه یافتن تحقیقات در زمینه طراحی هواپیما های بدون دم آینده، افزایش مانور پذیری، طرح بدون خلبان و مقاومت سازه هوایی شد. کار طراحی در سال 1989 شروع شد و در نهایت 2 هواپیما با تکنیک "نمونه سازی اولیه سریع" برای شروع برنامه در 1994 آماده شد.

به طور کلی، این  هواپیما از برخی ویژگی های مرسوم مثل کابین خلبان در جلو و موتور توربوفن داخلی برخوردار بود اما طراحی آن به طور ذاتی ناپایدار بود. آرایش بال بسیار غیر مرسوم آن شامل کانارد هایی در میانه و بال اصلی در پشت بدنه هوایی می شد. کنترل آن شامل امکانات مختلفی مثل فلای-بای-وایر (FBW)، برنامه تصحیح کننده مخصوص، تغییر موقعیت کانارد ها و تغییر بردار رانش در خروجی اگزوز موتور می شد. X-36، به عنوان یک هواپیما ی بدون دم، فاقد هرگونه سطوح دمی عمودی بود. تک موتور آن توسط 2 ورودی هوا در جلو، یکی در هر طرف بدنه زیر کابین خلبان، تغذیه می شود. از آن جایی که این هواپیما بدون سرنشین است، X-36 یک کابین خلبان واقعی ندارد و اپراتور، هواپیما را از یک مرکز کنترل زمینی هدایت می کند. چون نیازی به فضا و تجهیزات برای خلبان نیست، X-36 در مقیاس 28 درصد ساخته شد تا با مدیریت هزینه، توسعه را سریع تر و دسترسی به تجهیزات داخلی را آسان تر کند. بنابراین X-36 تنها یک نماینده برای طراحی احتمالی جنگنده ها در آِینده بود.

 

McDonnell-Douglas-X-36.jpg   Boeing-X-36.jpg   2820px-McDonnell_Douglas_X-36_planform.jpg

 

طول سازه 5.55 متر، طول بال ها 3.15 متر و ارتفاع آن حدود 1 متر است. حداکثر وزن برخاست آن 560 کیلوگرم عنوان شده است. نیروی X-36 توسط 1 موتور توربوفن سری F112 ویلیامز با تراست 80 نیوتن متری تامین می شود که حداکثر سرعت آن را به 375 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع آن را به 6100 متر می رساند.

 

X-36-Remote-controller.jpg

 

آزمایش اولیه X-36 در هفدهم می سال 1997 شروع شد و ارزیابی آن 25 هفته طول کشید. وقتی جمع‌آوری داده به پایان رسید، 2 هواپیما به موزه منتقل شدند، یکی برای استقرار در موزه ملی نیروی هایی ایالات متحده (Wright-Patterson AFB) در دیتون اوهایو و دیگری برای نمایش در مرکز آزمایش پروازی نیروی هوایی در پایگاه Edwards در کالیفرنیا.

X-36 توسط Boeing Phantom Works of The Boeing Company در مرکز سنت لوئیس در میسوری ساخته شد. محصول و برنامه آن حاصل همکاری بین بوئینگ و ناسا با تقسیم هزینه 50/50 بود.

علی رقم تناسب و آزمون های موفق، هیچ خبری از توسعه بیشتر X-36 بیرون نیامد.

 

X-36-Taking-off.jpg

 

 

مشخصات

- سال ورود به خدمت: 1997

- وضعیت: بازنشسته

- تعداد فروند ساخته شده: 2

- سازنده: Boeing Phantom Works، McDonnell Douglas، NASA (ایالات متحده)

- کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده

- نقش:  نبرد هوا به هوا-جنگنده (توانایی عمومی درگیری فعال با هواپیما ها با فرم و عملکرد مشابه، توسط اسلحه، موشک و راکت های هوایی)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد)

- طول: 5.55 متر

- طول بال ها: 3.15 متر

- ارتفاع: 0.95 متر

- حداکثر وزن برخاست: 560 کیلوگرم

– قوای محرکه: 2 موتور توربوفن F112 ویلیامز که هرکدام 80 نیوتن متر رانش تولید می کنند

- حداکثر سرعت: 375 کیلومتر بر ساعت

- ارتفاع پروازی: 6100 متر

- تسلیحات: ندارد.

- نسخه ها: X-36 (سری پایه، 2 نسخه ساخته شد، بازنشسته)

 

 

منبع

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.