Crash

HS.30 ، اولین خودروی رزمی پیاده نظام دنیا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

علت تولید این زرهپوش در سوئیس به علت ممنوعیت المان بعد جنگ برای تولید نظامی بوده یا نداشتن مراکز تولیدی به علت نابودی در جنگ

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

علت تولید این زرهپوش در سوئیس به علت ممنوعیت المان بعد جنگ برای تولید نظامی بوده یا نداشتن مراکز تولیدی به علت نابودی در جنگ

به نظر می اد علت تولید این خودرو در سوئیس بیشتر محدودیت آلمان از نظر زیر ساخت برای تولید این خودرو زرهی بوده است. تمامی کارخانجات که برای آلمان تسلیحات می ساختند به شدت ضربه خورده بوند و نیاز به بازسازی اساسی داشتند .همان طور  که در متن اشاره شد شرکت های هنشل و هانوماگ در خاک آلمان با هم 825 دستگاه از این خودرو را ساخته بودند. که نشان می دهد شرکت های آلمانی توانایی ساخت  1000 دستگاه را که برنامه ریزی شده بود را نداشته اند. همچنین در این دو شرکت خودرو های نظامی دیگری (مثلKnJgPz-90 )  برای آلمان غربی در دهه های  60 تولید میشده است.

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این قضیه ی پیاده شدن سربازان از دریچه سقفی خیلی ناجور بوده. با کدوم منطق جور درمیاد؟

ظرفیت ش هم خیلی کم بوده

این همه مخارج فقط برای 5 نفر سرباز؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


این قضیه ی پیاده شدن سربازان از دریچه سقفی خیلی ناجور بوده. با کدوم منطق جور درمیاد؟

ظرفیت ش هم خیلی کم بوده

این همه مخارج فقط برای 5 نفر سرباز؟

 دریچه سقفی HS.30 در نتیجه تجربه استفاده از خودرو های نیمه شنی Sd.Kfz.251  وSd.Kfz. 250 در جنگ جهانی دوم بود. المان ها از عملکرد این خودرو های نیمه شنی در جنگ جهانی دوم خصوصا برای اجرای تکنیک پیاده نظام-زره پوش راضی بودند. پس آلمان طی بازسازی ارتش خود به دنبال زنده کردن تکنیک پیاده نظام-زره پوش نیز بودند. به همین منظور خودرویی طراحی کردند که با این تکنیک همخوانی داشته باشد. یکی از ملزومات اجرای این تکینک واکنش سریع نیروهای پیاده نظام به اهداف تعیین شده بود دریچه سقفی باعث میشد سرعت خروج سربازان از خودرو زرهی به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. یکی دیگر از ویژگی های دریچه های سقفی این بود که باعث میشد سربازان پیاده نظام در شناسایی محیط به خدمه خودرو زرهی کمک کنند در نتیجه با هماهنگی پیاده نظام و خدمه یک دید 360 درجه برای خودرو زرهی ایجاد میشود. همچنین پیاده نظام خیلی راحت می توانستند از تسلیحات خود حتی مسلسل های سنگین برای نابودی اهداف تعیین شده در داخل خودرو زرهی استفاده می کند. به همین منظور آلمان ها طرح دریچه سقفی را بسیار مناسب می داسنتند. البته آلمان زود متوجه شدند با توجه به تهدیدات جدید دیگر دریچه های سقفی کاربرد ندارند. به تدریجی خودرو های زرهی در سراسر دنیا  به دوربین ها ، سیستم های نظارتی  و رمپ های عقبی (در بعضی ازخودرو های زرهی  پورت های آتش نیز وجود دارد) مجهز شدند که در حقیقت همان عملکرد دریچه های سقفی را با امنیت بیشتر برای سرنشینان تامین می کنند.

 

7135398-02.jpg

 

thumb_00091.jpg thumb_a1212.jpg thumb_Bundesarchiv_Bild_101I-732-0111-15 thumb_bw_kpz_leopard_2_a0-004.jpg thumb_sdkfz251_7.jpg

 

 خودرو های نیمه شنی آلمان در طول جنگ جهانی دوم با دریچه های سقفی عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشتند.

 

 

در مورد ظرفیت حمل سرباز ، آلمان ها به طور کلی  ظرفیت خودرو های رزمی پیاده نظام را پایین در نظر می گرفتند، که این مسئله به دکترین نظامی ارتش آلمان بستگی دارد. حتی امروزه  خودروی رزمی پیاده نظام  آلمانی پوما ظرفیت حمل 6 سرنشین را دارد. ظرفیت بالا برای حمل سربازان بر عهده نفربر های زرهی گذاشته شد است و هدف خودروهای رزمی پیاده در میدان جنگ با آنها متفاوت است. با این وجود طرح HS.30 به خاطر برخی مشکلات که در متن اشاره شد طرحی ناپخته بود، به همین علت آلمان استفاده از نفربر آمریکایی ام113 را قابل اعتماد تر میدانست.اما آلمان ها نشان دادند که از تجربیات  گذشته درس می گیرند. ساخت و طراحی خودرو رزمی پیاده نظام ماردر که یکی از قدرتمند ترین خودروهای رزمی پیاده نظام در عصر خود بود مؤید این حرف است.

 

thumb_10103976293_9616e41f9c_b.jpg

خودروی رزمی پیاده نظام ماردر

 

thumb_020g.jpg

 در خودروی رزمی پیاده نظام ماردر به جای دریچه سقفی یک رمپ در عقب خودرو گذاشته شد. همچنین در بعضی از مدل های این خودرو پورت های آتش نیز تعبیه شد

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

البته آلمان زود متوجه شدند با توجه به تهدیدات جدید دیگر دریچه های سقفی کاربرد ندارند. به تدریجی خودرو های زرهی در سراسر دنیا  به دوربین ها ، سیستم های نظارتی  و رمپ های عقبی (در بعضی ازخودرو های زرهی  پورت های آتش نیز وجود دارد) مجهز شدند که در حقیقت همان عملکرد دریچه های سقفی را با امنیت بیشتر برای سرنشینان تامین می کنند

تشکر او توجه شما و پاسخ شما. همون طور که خودتان جواب دادید شاید این روش پیاده شدن از خودروهای رزمی در زمان جنگ جهانی خوب بوده ولی دلیل نمی شه که همون روش رو بعدا هم بکاربرد مخصوصا که خودتون هم اشاره کردید که در ماردر این روش رو کنار گذاشتن و مثل روسها رفتن به سمت در از عقب. بزرگترین اشکال بالا بودن درب خروج سربازها این است که در هنگام پیاده شدن در معرض تیر مستقیم دشمن قرار می گیرند و شاید در اون بالا اصلا فرصت پیدا نکنند که پیاده بشوند و سنگر بگیرند ولی وقتی در از عقب باز بشه خود بدنه ی خودرو نقش یه سنگر موقت رو برای سربازان پیدا می کنه

منتظر دیگر مطالب روشن گر شما هستیم دوست عزیز

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.