پرش به


تصویر
* * * * * 2 رای

دانشنامه نیروی زمینی


  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
25 پاسخ برای این موضوع

#1 OFFLINE   crazy-doctor

crazy-doctor

    استوار یکم

  • Army
  • Others: Approved Posting, Members, Moderators, Scientific Pal
  • 1,751 ارسال
  • ویرانه سرا...

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 02 فوریه 2016 - 04:48

*
پست محبوب

                                                                                                            Besmellah_07.png              

 

 

 

با هدف مشارکت کاربران عزیز در تولید محتوای علمی انجمن میلیتاری ، و در ذیل برنامه احیای تاپیک های پنج گانه، تاپیک دانشنامه نیروی زمینی با فرمی تازه و قوانینی جدید مجددا راه اندازی می شود.

 

از تمام دوستانی که علاقه به شرکت در این تاپیک دارند انتظار میرود که قوانینی که در ادامه ذکر می شوند  را ابتدا به طور دقیق مطالعه بفرمایند ثانیا  نسبت به اجرای ان اهتمام  جدی داشته باشند 

 

 

1- کلیه قوانین انجمن در مورد این تاپیک مصداق پیدا می کند .

 

2- هر پست ، می بایست حداقل با استفاده از یک پاراگراف 2 خطی و حداکثر در 5 خط ، تصویر ارائه شده را تشریح کند . (در صورت ارسال تصویر بدون شرح ،پست بلافاصله مخفی خواهد شد) ( نکته : بر تصویر بدون شرح ، فایده ای مترتب نیست ، چرا که هدف اصلی تاپیک ، ارائه مطالبی است که در کوتاه مدت قابلیت تبدیل شدن به تاپیک را نداشته  و ارسال آن بصورت یک موضوع مستقل ، زمان بر خواهد بود ) 

 

3- تصاویر ارسالی می بایست در گالری انجمن ، بارگذاری گردد ( در صورت دراختیار نداشتن اکانت گالری ، کاربر موظف هست ، تصاویر را بصورت لینک ارسال نماید تا توسط مدیر مربوطه منتقل شود )

 

4- حداکثر تعداد تصاویر ارسالی ، 5 عدد ( یکی بصورت سایز نرمال و 4 تصویر دیگر در سایز کوچک ) خواهد بود . ( با هدف جلوگیری از سنگین شدن صفحات ) 

 

5- تصاویر مربوط به تجهیزات نظامی ( زمینی ، هوایی ، دریایی ، فضایی ) می بایست در گالری مربوط به خود ارسال گردد . در نتیجه کاربران عزیز از ارسال تصاویر صفحه پرکن ، خودداری نمایند .

 

6- این تاپیک با هدف شناسایی موضوعات جذاب به منظور تبدیل شدن به یک موضوع مستقل ایجاد شده است ، در نتیجه کاربران عزیز از ارائه تصاویر به اصطلاح سرگرم کننده (FUN) بشدت خودداری فرمایند 

 

7- در صورت وجود نقص یا اشتباه و یا حتی سئوال در خصوص مطالب ارائه شده ، کاربران عزیز از برهم زدن نظم و روال تاپیک بشدت خودداری نموده و نظرات خود را در خصوص مطالب ، در استاتوس یا PM پیگیری نمایند . 

 

8- شرح تصاویر می بایست به زبان پارسی ارائه گردد .

 

9- حتی الامکان از قراردادن تصاویر ومطالب تکراری خودداری گردد . 

 

10- مطالب و تصاویر کپی شده از سایر منابع در وب ، به هیچ  عنوان پذیرفته نمی شود ( به استثنای مطالبی که مربوط به  تاریخ نیروهای مسلح ایران است ) 

 

11- همه پست ها می بایست با فونت تاهوما و شماره 14 ( برای تیتر مطلب شماره 18 )  ارائه گردند.

 

=====================

 

p.s : پست های که یک یا چند بند از قوانین فوق را نقض کنند از دسترس خارج می شوند .

 

 

تشکر از برادر بزرگوار و ارجمند جناب MR9


  • 18

#2 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 03 فوریه 2016 - 10:38

*
پست محبوب

موانع ضد تانک اوکراین

 

fisher-ukraine-1_-_o.jpg

مرز بین اوکراین و روسیه در منطقه Novoazovsk

 

یکی از مشکلاتی که  اوکراینی ها در درگیری ها با طرفدارن روس با آن مواجه بودند استفاده گسترده روسها وطرفدارانشان از تانک ها بود. جدای طلبان روس با تانک های خود می توانست به سرعت جابه جا شوند و به شهر ها و مراکز دولتی حمله کنند. جدای طلبان به راحتی و بدون کمتر مشکلی از جاده ها و اتوبان ها برای جا به جایی تانک ها و خودروهای زرهی استفاده می کردند. برای همین اوکراینی ها برای کند کردن و یا توقف حرکت نیروهای دشمن در جاده  ها و اطراف ایست های بازرسی مرزی از موانع ضد تانک استفاده کردند. یکی از انواع موانع ضد تانک بتونی که اوکراینی ها از آن استفاده می کردند Tetrapod نام داشت. به طور معمول از این نوع سازه به عنوان موج شکن در سواحل استفاده می شود که اوکراینی ها از آن به عنوان موانع ضد تانک بهره گرفتند. 

 

thumb_main-qimg-3ee48290132d642c3dba5770

جا به جایی و نصب موانع ضد تانک Tetrapod با کمک چرثقیل

 

thumb_Bw8ZI5sIUAAmZ71.jpg thumb_T64_obstacles_zpsxlt56rbi.jpgthumb_1410081222-bw10ofgcmaa3ixs-jpg-lar

برخورد یک تانک تی -64 بی وی به موانع و توقف آن


  • 37

#3 OFFLINE   crazy-doctor

crazy-doctor

    استوار یکم

  • Army
  • Others: Approved Posting, Members, Moderators, Scientific Pal
  • 1,751 ارسال
  • ویرانه سرا...

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 04 فوریه 2016 - 11:13

*
پست محبوب

                                                                                      شناسایی و موقعیت یابی صوتی               

 

 

 

 

                                                                                     M22520w2520searchlight5B15D.jpg

                                                           

                                                                                                              استفاده از دستگاه های پسیو صوتی در کنار نور افکن ها برای روشن کردن اسمان در شب 

 

تعیین مکان و موقعیت دشمن پیش از حمله و یا تعیین موقعیت اتشبارهای دشمن در گذشته و با نبود فناوری هایی مانند رادار شکلی متفاوت با امروز داشته و یکی از روش های شناسایی و تخمین مکان دشمن استفاده از صوت بوده است .   تا پیش از ورود هواپیما به صحنه نبرد از از این روش در شناسایی موقعیت کشتی ها در مه استفاده میشد که به دلیل خاصیت و تاثیر گذاری مه روی صوت ممکن بود گمراه کننده باشد . در جنگ جهانی اول و دوم و تا پیش از ظهور رادار ها  از موقعیت یابی صوتی پسیو برای شناسایی و تعیین موقعیت هواپیماهای دشمن و نیز تعیین موقعیت محل اتشبارهای توپخانه ای استفاده می شد و برای این کار دستگاه های متنوع و کاملا متفاوتی هم ساخه شده بود ! . پیش از این تعدادی از تصاویر این دستگاه ها را در کانال تلگرام میلیتاری برای دوستان عزیز قرار داده بودیم. ( البته تعداد تصاویر مربوط به این سیستم ها زیاد هست )                                          

                                                   

 

                                                                                                    thumb_image003.jpg               thumb_Sweden1940_a.jpg                           

 

                                             

                                                                                                                                   نمونه های متنوع و متفاوت دیگر از این نوع  دستگاه های شناسایی

             

                                                                                                   thumb_airplane-listener-vintage-photo5B1                 thumb_oreille-acoustique-artificielle2.j       


  • 26

#4 OFFLINE   deserthawk

deserthawk

    Master Sergeant

  • Editorial Board
  • Others: Approved Posting, Members
  • 408 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 08 فوریه 2016 - 10:30

*
پست محبوب

تله های کار گذاشته شده در مسیر نیروی پیاده نظام یکی از بی رحم ترین دشمنان او می باشد. این ابزار که قیمتی بسیار ارزان و تکنولوژی ساده ای دارند به راحتی در اختیار بسیاری از گروه های مسلح قرار دارند. کشف آنها در بسیاری از موارد بسیار سخت می باشد و حتی با ابزارهای شناسایی امروزی نیز بعضی از آنها قابل کشف نیستند. یکی از بزرگترین عرصه های کاربرد تله ها اعم از انفجاری و غیر انفجاری در جنگ ویتنام بود. در این نبرد نیروهای ویت کنگ با استفاده از محیط طبیعی خود به ساخت و بکار گیری و پنهان کردن انواع این تله ها اقدام کردند که در نهایت تلفات و زخمی های بسیاری به نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی وارد نمود. آمریکایی ها خاطرات بسیار تلخی از این تله ها که ممکن بود در هر جایی وجود داشته باشند داشتند. ویتنامی ها با استفاده از چوب، سیم، سیخ، نارنجک های آماده و دست ساز و گلوله های توپ و غیره تله های بسیار کاربردی و ساده ای می ساختند تا سرعت حرکت دشمن را کند کرده و ضمن وارد آوردن تلفات به آن روحیه دشمن را نیز نابود کنند. در مقابل هیچ نیروی خودی هدف دشمن قرار نمی گرفت. اما مشکلی هم وجود داشت و آن این بود که این تله ها بارها افراد غیر نظامی و نیروهای خودی نا آشنا با محیط را با خطر مواجه می کردند. 

 

1ec8cf791eac0ad55f8084ed8730fde2.jpg

 

thumb_6a418ce8295c9439cd64301b46a1baaf.j

 

thumb_940f978b587449fd59db2acd09b073b5.j

 

 

thumb_cartridge_trap.jpg

thumb_punji_bear_trap.jpg


  • 29

#5 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 16 فوریه 2016 - 09:25

*
پست محبوب

یار دیرین توپخانه ی ارتش ایالات متحده آمریکا

 

6th_Bn_9th_FA_1.jpg

تمرین نیروهای توپخانه ای ارتش ایالات متحده آمریکا در آلمان سال 1977

 

یکی از پرامتر های مهم برای فعالیت  توپخانه ها در میدان نبرد  تامین لجستیک برای آنها است . در صورت پشتیبانی نادرست،  نیروهای توپخانه های عملا بی استفاده خواهند شد. خصوصا در توپ های که ظرفیت ذخیره سازی گلوله را ندارند و یا اینکه این ظرفیت بسیار محدود است مانند توپ های خودکششی ام107و ام110 ارتش ایالات متحده آمریکا ،که تامین لجستیک برای آنها اهیمت  بسیار فراوانی پیدا میکند. به همین منظور ارتش ایالات متحده برای تامین گلوله های این سری از توپ ها از خودرو های زرهی حمل بار ام 548 استفاده می کرد.علاوه بر این برای هر توپ  خودکششی ام107و ام110 به 13 نفر نیاز است اما ظرفیت  داخلی این توپ ها گنجایش فقط 5 نفر را داشت. به همین منظور خودرو های زرهی حمل بار ام 548 بقیه خدمه توپ را با خود حمل می کردند. البته  ام 548 فقط در واحدهای توپخانه ای خدمت نمی کردند و وظایف لجستیکی مختلفی به آنها محول می شد. برهمین اساس ارتش های  نظیر اسرائیل و ایران در زمان پهلوی دوم که برای تامین جنگ افزار عموما از ایالات متحده آمریکا خرید می کردند هر دو محصول یعنی توپ  خودکششی ام107 و خودرو  زرهی حمل بار ام 548 را دارا بودند. تا بتوانند به طور کامل حمایت لجستیکی را برای  توپ  خودکششی ام107 تامین کنند.

 

thumb_Iranian_M107.jpg

توپ خودکششی ام 107 ارتش ایران

 

thumb_17188413080_edb87e1ec1_b.jpg

توپ خودکششی ام 110 ارتش ایران

 

 

thumb_0012.jpg thumb_Iranian_M548.jpg

خودرو های حمل بار ام 548 در طول 8سال جنگ تحمیلی برای تامین لجستیک نیروها در جبهه ها حضور داشتند.

 

thumb_7eff3afdb74b1457cad47e3f7da8dc87.j

 توپ خودکششی ام 107 و خودرو های حمل بار ام 548  اسرائیل


  • 31

#6 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 28 فوریه 2016 - 07:34

*
پست محبوب

گریدرهای نظامی

 

size0.jpg

 

گریدر یک وسیله راه سازی است که به وسیله تیغه ها و بازوهای هیدرولیکی که در این وسلیه تعبیه شده است می تواند سطح زمین را صاف کند، شیب زمین را تنظیم نمایید، مواد مورد نظر را بروی زمین پخش نمایید و عملیات مختلف راهسازی را انجام دهد. گریدرها در نیروهای رزمی مهندسی برخی از ارتش ها خدمت می کنند. وظایفی که بر عهده گریدرهای نظامی گذاشته می شود شامل تسطیح کردن زمین برای ساخت و گسترش پایگاه های نظامی ، ساخت باندهای فرود صحرایی ، ساخت راه های ارتباطی برای حمل و نقل راحتر لجستیک ، عملیات های عمرانی در مناطق جنگ زده و... می باشد. در این بین نیز ایالات متحده آمریکا از جمله دارندگان گریدرهای نظامی است که در تیپ های رزمی مهندسی، از آنها بهره میگیرد. تا قبل از سال 2012 در ارتش آمریکا از گریدر ساخت شرکت CAT  مدل 130G استفاده می شد اما با ورود گریدر های قدرتمند و جدید CAT مدل 120M  این مدل جدید به مرور جایگزین شد.

 

thumb_435353.jpg thumb_44445~0.jpg

گریدر مدل 130G مجهز به یک کابین حفاظت شده - به علت اینکه این گریدر ها در کشور های مثل عراق خدمت می کردند برای حفاظت  کاربر دربرابر حملات احتمالی کابین آن را تقویت کرده اند

 

thumb_original~0.jpg

گریدر مدل  120M ارتش آمریکا در افغانستان ولایت لغمان - یک سرباز ارتش ملی افغانستان در حال تسطیح کردن زمین در پایگاه Gamberi

 

thumb_g1.jpg

بسته حفاظتی گریدر مدل  120M- این بسته حفاظتی در صورت سفارش مشتری روی کابین کاربر نصب می شود و در مقابل آتش سلاح های سبک و ترکش گلوله ها حفاظت سرتاسری ایجاد می کند.

 

thumb_134.jpg

در8 سال دفاع مقدس هم گریدر ها در کنار بقیه ادوات مهندسی در مناطق جنگی حضور داشته اند و برای رزمندگان سنگر می ساختند.


  • 30

#7 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 19 مارس 2016 - 08:04

*
پست محبوب

تانک ضد هوایی (فلک پانزر) Coelian

Coelian-_28429.jpg

 

در اوایل جنگ جهانی دوم کشورهای درگیر جنگ علاقه ی چندانی به متحرک سازی توپ های ضد هوایی نداشتند. اما با پیشرفت جنگ در جبهه ها و گسترش استفاده از بمب افکن ها و جنگنده ها لزوم ساخت چنین جنگ افزار های احساس می شد. به خصوص با شکست های پی در پی آلمان نازی در اواخر جنگ  و از دست دادن برتری هوایی لوفت وافه در مقابل نیروی هوایی متفقین ، مهندسین و ژنرال های آلمانی به فکر متحرک سازی ضد هوایی خود افتادند. در این بین ورماخت از شاسی های خودرو های نظامی مختلفی برای این کار استفاده کرد و مدل های مختلفی از خانواده ی فلک پانزر ها را ساخت. مانند مدل مشهور و موفق فلک پانزر IV که بروی شاسی تانک متوسط پانزر IV   توپ های ضد هوایی نصب شده بود. یکی از طرح های که ورماخت به دنبال ساخت و طراحی آن بود نصب دو توپ 3/7 سانتی متر یا یک توپ 5/5 سانتی متری ضد هوایی بر روی شاسی تانک متوسط پنتر بود. البته آلمان دیر به فکر ساختن چنین توپ ضد هوایی خودکششی ای افتاد زیرا متفقین در نرماندی نیرو های خود را مستقر کرده بودند و بمباران مراکز استراتژیک آلمان این کشور را با کمبود مواد اولیه مواجه کرده بود در نتیجه ساخت چنین تجهیزات در اولیت های ارتش نازی آلمان نبود پس در اخر تنها یک مدل اولیه با برجک چوبی ساخته شد.

 

thumb_Coelian-_28329.jpg

 

thumb_Coelian-_28129.jpg thumb_Coelian-_28229.jpg


  • 35

#8 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,626 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 20 مارس 2016 - 12:42

*
پست محبوب

با سلام 

 

 

از مونزمگ تا تزار پوشکا 

 

MonsMeg.JPG

 

ساخت توپهای بزرگ وغول آسا ، حدوداً از سالهای ابتدایی قرن 14 میلادی متداول گردید و به شکل معمول ، ابعاد ، دفعات شلیک و قدرت آتش این توپها ، تعبیر  سهمناکی در ذهن دشمن  ایجاد می نمود . بعنوان مثال ، توپ مونز مگ ( MONS MEG) که به سال 1470 میلادی در فلاندرز ریخته گری شد ، 4 متر طول و 5 تن وزن داشت و قطر دهانه ( کالیبر ) آن به نیم متر ( 500 م.م ) می رسید و قادر بود تا مهمات سنگی به وزن 6 کیلوگرم را پرتاب نماید و اگر این مهمات در زاویه مناسب شلیک می گردید ، برد آن به 2500 متر نیز می رسید و چنانچه مهمات آهنی به کار می رفت، برد آن به 1250 متر کاهش می یافت . نمونه ای از این توپ ، اکنون در ادینبورگ اسکاتلند موجود است . 

 

14064758-King-cannon-Tsar-pushka-in-Krem

 

روسها نیز که ید طولانی در ساخت تسلیحات سنگین و حجیم و غول آسا دارند ( نمونه های معاصر آن شامل خرس های پرنده  سری H ) موفق شده بودند در اواخر قرن 16 میلادی ، یکی از بزرگترین توپهای تاریخ را تولید کنند . این توپ عظیم الجثه که نام " سلطان توپها " ( THE KING OF CANNON) را یدک می کشد ، لوله ای به طول 5 متر و 17 سانتی متر داشت و کالیبرش به 900 م.م ، میرسید . این توپ در روسیه با شناسه "تزار پوشکا ( TSAR PUSHKA) شناخته  می شد و قادر بود تا  گلوله ای به وزن 1000 کیلوگرم را بسوی هدف شلیک نماید .

 

البته توپهای بزرگ دیگری نیز موجود بودند ، ازجمله توپ " مارگریت دیوانه " ( MAD MARGARET) در بلژیک به سال 1410 ، توپ موسوم به " ماهومت " در کنستانتینوس ( 1453) و کریمهیلد در نورنبرگ ( 1380 )  


  • 38

#9 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,626 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 28 مارس 2016 - 05:03

*
پست محبوب

با سلام 

 

yrn_30_hzr_-_z_1929_t_dhh_1.jpg

 

پیاده نظام به عنوان رکن اصلی هر ارتشی ، برای تاثیر گذاری بر میدان نبرد ، نیاز به یک سلاح سازمانی کارآمد جهت ایفای نقش خود  خواهد داشت . بر همین اساس ، ارتش ایران مابین سالهای 1929 تا اوایل دهه 60 میلادی وقبل از دریافت تسلیحات ساخت ایالات متحده  (  ام- یک ) و آلمان غربی ( سابق) ( ژ-3) ، به یک سلاح خوشنام و حقیقتاً کار آمد درمیدان نبرد ، مسلح  شده بود . این سلاح که نمونه ساخت چکسلواکی  جنگ افزار مشهور ماوزر K-98 بشمار می آمد ، به تعداد 30000 قبضه وارد سازمان رزم این ارتش گردید و همانطور که گفته شد ، بیشتر از 60 سال مورد استفاده نیروی های سه گانه قرار گرفت و صدها قبضه از آن در صنایع جنگ افزار سازی ایران نیز تولید گشت . 

 

Berno-6.jpg

 

Berno-11.jpg

 

 

Untitled~35.jpg

 

 

یکی از قدیمی ترین اسناد مربوط به ورود سلاح ساخت ماوزر به ایران  

 

این سند که درجریان خرید یک قبضه از این سلاح ها در ایالات متحده ، مورد توجه قرار گرفت ، به شکل جالب توجهی ، دقت تیراندازی این سلاح را در یک فاصله 100 متری توسط نماینده شرکت سازنده ، مورد تایید قرار داده است . 


  • 42

#10 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,626 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 10 آوریل 2016 - 01:31

*
پست محبوب

با سلام

 

ستاره سرخ در بین النهرین

 

 

 

T34-85_iraki_1982.png

 

ارتش عراق ، مابین سالهای 1958 تا 1965 ، بیشتر از 175 دستگاه تانک T-34/85  را از اتحاد جماهیر شوروی سابق تحویل گرفت که در سازمان رزم لشکرهای زرهی ارتش این کشور ، جنگهای متعددی را تجربه نمود که نبردهای اعراب و رژیم صهیونیستی ، بخش عمده ای از سابقه رزمی آن را تشکیل می دهد .

 

GG.jpg

 

با این وصف ، این تانک روسی ، به شکل غیر منتظره ای ، جنگ ایران و عراق (1988-1980 ) را هم تجربه نمود . تصویر فوق ، یکدستگاه تانک T-34/85 نیروی زمینی ارتش عراق را به نمایش گذاشته است . این تصویر که به سال 1982 و در نزدیکی بغداد ، گرفته شده است ، سری تولیدی 1969 !!!!! محسوب می شود که گونه ارتقاء یافته نسخه اصلی تولیدی سال 1944 است ( با توجه به دریچه محل قرارگیری فرمانده تانک در بخش فوقانی برجک ) . این نسخه ، به شنی های بهبود یافته مجهز بود ، اما مخازن سوخت ذخیره  200 لیتری در بخش انتهایی تانک های عراقی هرگز دیده نشد . این تانکها عمدتاً با استتارخاکی ( صحرایی ) در خدمت لشکرهای زرهی این کشور قرار داشتند .


  • 29

#11 OFFLINE   sedmammad

sedmammad

    Master Sergeant

  • Scientific Pal
  • Others: Approved Posting, Members, VIP
  • 1,070 ارسال
  • طهران ،پلاک پرچم !

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 16 آوریل 2016 - 01:30

*
پست محبوب

1600px-Universal_Carrier_Praying_Mantis_
 


Praying Mantis tank 

تانک   آخوندک !

ایده ی ساخت این وسیله ی انگلیسی ، برای شلیک در مواقع مناسب از پشت خاکریز و یا موانع دیگر مانند دیوار بود . نمونه ی ابتدایی برای یک نفر سرنشین طراحی شده بود لیکن در طول جنگ دوم وبه سال 1943 نمونه ی دو سرنشینه هم طراحی شد . طراحی بر مبنای شاسی Universal Carrier بود و بدنه با یک جعبه ی فلزی جایگزین شده بود . راننده و تیرانداز در کنار یکدیگر به حالت دراز کش درون جعبه قرار میگرفتند . جعبه قابلیت افزایش ارتفاع به صورت هیدرولیکی داشت و دید مستقیم دو سرنشین از درون دریچه های تعبیه شده در بدنه صورت میگرفت .برجک کوچک مجهز به دو مسلسل  Bren بود . این ایده به سال 1944 پس از آزمایش ، رد شد و به موزه ی تانک ها رفت .
 
thumb_praying_mantis_m1_1.jpgthumb_hqdefault~4.jpgthumb_5538939677_b2d9817db2_b.jpgthumb_706224_900_28129.jpg
 
ویدئویی درباره ی این تانک :

 


  • 30

#12 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 30 مه 2016 - 12:34

*
پست محبوب

لکلر T40

leclerct40_28129.jpg

 

استفاده از شاسی تانک های اصلی میدان نبرد برای ساخت انواع مختلف خودرو های زرهی نظیر نفربر ها و یا خودرو های رزمی پیاده نظام در سراسر دنیا متداول است. روسیه ، اوکراین و اسرائیل از جمله ارتش های هستند که به طور گسترده از شاسی تانک های خود برای ساخت خودرو های زرهی جدید استفاده کرده اند. در فرانسه نیز طرحی برای ساخت یک خودروی پشتیبانی زرهی  به وسیله شاسی تانک لکلر AZUR ( این سری از تانک های لکلرکه  برای نبرد شهری بروز رسانی شده اند) معرفی شد. اسم این طرح لکلر T40 نام دارد. حفاظت لکلر T40 به خاطر استفاده از شاسی لکلر AZUR که مجهز به زره های ماژولار کامپوزیتی در کنار زره های قفسی است در سطح بالایی قرار دارد.  برجک رزمی این خودرو زرهی  مسلح به یک توپ اتوماتیک 40 میلیمتری است. برای سلاح ثانویه یک ایستگاه مسلسل کنترل از راه دور بروی برجک نصب شده است. همچنین می توان بروی این برجک رزمی موشک های ضد زره هدایت شونده مانند میلان و ERYX را نصب کرد. این برجک رزمی مجهز به دو سری نارنجک اندازهای دودزا 4 گانه برای افزایش بقا در میدان نبرد است. با توجه به اینکه برجک اصلی  تانک لکلر در این مدل با یک برجک رزمی سبک تر تعویض شده است  به نظر میرسد در بحث تحرک لکلر T40 قابلیت های بالایی به دست می آورد. تعداد خدمه ی این خودروی پشتیبانی زرهی 3 نفر شامل راننده ، فرمانده و توچی است. در حال حاضر با توجه به بررسی های صورت گرفته بروی طرح لکلر T40 ، این خودروی پشتیبانی زرهی  مورد نیاز ارتش فرانسه نیست و برنامه ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.

 

thumb_leclerct40_28229.jpg thumb_leclerct40_28329.jpg thumb_leclerct40_.jpg


  • 23

#13 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 14 ژوئیه 2016 - 12:03

*
پست محبوب

امرپ ها چپ می کنند !

mrap_28229.png

پررنگ ترین نقشه امرپ ها حفظ جان خدمه در مقابل تهدیداتی نظیر بمب های کنارجاده ای و مین ها است. اما بخش اصلی ماموریت امرپ ها در صحنه نبرد جابه جایی نیروها می باشد .تحرک پذیری مناسب در کنار ایمنی برای کاربران این خودروهای نظامی بسیار اهمیت دارد. مانند تمامی وسایل نقلیه چرخ دار، امرپ ها در هنگام مانور های حرکتی شدید خصوصا در شرایط لغزنده آسیب پذیر هستند و احتمال چپ شدن آنها بالا است. واژگون شدن یک امرپ به خاطر از دست رفتن کنترل خودرو در صحنه های درگیری می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. ارتش ایالات متحده آمریکا که جز اولین دارندگان امرپ ها در دنیا است با چالش ها و مشکلات این خودرو های نیز آشنا شده است به همین منظور برای حفاظت از نیروهای خود در هنگام واژگونی دستورالعمل های ویژه ای را آماده کرده است. بستن کمربند های ایمنی برای خدمه ضروری و اجباری است تا در صورت واژگونی آسیب جدی مانند شکستگی دست و پاها و آسیب رسیدن به مهرهای گردن وستون فقرات وارد نشود. همچنین برای اینکه که خدمه با شرایط واژگونی یک امرپ یا هر خودرو زرهی آشنایی کامل داشته باشند و ازنظر ذهنی بتوانند در چنین موقعیت های به طور درست عمل کنند از شیبه سازی ها برای این منظور استفاده می شود. البته شرکت های که در ساخت امرپ ها پیشگام هستند نیز برای کاهش احتمال چپ شدن این خودرو های زرهی از سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) استفاده می کنند.

 

thumb_mrap_28129.png

thumb_mrap_28329.jpg thumb_mrap_28229.jpg

شیبه ساز واژگونی برای امرپ ها- دراین شبیه سازی مربی ها به سربازان آموزش میدهند در هنگام واژگونی خودرو چه کاری را انجام بدهند و چگونه از امرپ چپ شده خارج شوند.

thumb_mrap_28129.jpg

شبیه ساز واژگونی برای خودرو هاموی- خودرو هاموی نیز سابقه واژگونی بسیاری دارد.

thumb_mrap_28129.gif

بستن کمربند ایمنی در واژگونی ها جان خدمه را حفظ می کند.

thumb_mrap_28429.jpg

 تست سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) بروی امرپ های شرکت Navistar - این شرکت قرار است تا سال 2017 تمامی محصولات خود را به این سیستم مجهز کند.


  • 35

#14 OFFLINE   Crash

Crash

    Master Sergeant

  • VIP
  • Others: Approved Posting, Members
  • 418 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 09 سپتامبر 2016 - 09:16

*
پست محبوب

Topfblende

Saukopfblende_28929.jpg

 

در سال 1942 ارتش آلمان نازی نسل جدیدی از توپ های هجومی  StuG III را با نام StuG III Ausf.F تولید و راهی میادین نبرد کرد. اولین بخش متمایز این سری ، مجهز بودن این خودروهای زرهی به توپ های 7.5 سانتی متری KwK-40 بود. طراحان این توپ های هجومی برای اتصال توپ های 7.5 سانتی متری به  برجک از یک پوشش زرهی ساده استفاده کردند. علاوه بر اینکه این پوشش زرهی ساده توپ را به خوبی برجک متصل می کرد و اجازه حرکت محدودی  به آن می داد، نقش حفاظتی نیز برای StuG III  ایفا می کرد. اما با روند توسعه تسلیحات در جنگ جهانی دوم این پوشش زرهی دیگر عملکرد مناسبی نداشت.  به علت اینکه این بخش زره ای مقاومت بالایی نداشته بود و همچنین هیچگونه زاویه ای برای دفع گلوله هایی که از روبه رو به سمت StuG III  شلیک می شود وجود نداشت، این توپ های هجومی به مرور زمان بسیار آسیب پذیر شده بودند .حتی StuG III  های جدید مانند سری G نیز با مشکل حفاظت در این بخش مواجه بودند .اما با توسعه صنعت ریخته گری در آلمان برای رفع این مشکل راه حلی طراحی شد. این طرح  با نام Topfblende یک پوشش زرهی بود که سلاح اصلی وسایل نقلیه زرهی را به بدنه وصل می کرد تفاوت این طرح با طرح های قبلی مقاومت و ضخامت بالای آن بود که حدود 45 الی 50 میلیمتر ضخامت داشت. به علاوه به مدد طراحی فوق العاده  Topfblende ، این طرح انحنا و زاویه ی مناسبی داشت که در صورت برخورد گلوله به این بخش امکان دفع آن بسیار بالا بود. با تصویب شدن طرح Topfblende  در سال 1943 بر روی StuG III سری G  نصب شد. اما  با ورود توپ های هجومی StuG III سری G  مجهز به Topfblende  مشخص شد که خدمه ی انها برای مبارزه با پیاده نظام مشکلات اساسی دارند. برهمین اساس  یکی از راه حل ها در سال 1944 با بازنگری در طرح Topfblende  یک حفره برای نصب مسلسل هم محور ایجاد شد. با توجه به عملکرد موفق این طرح آن را بر روی بسیاری از خودرو های زرهی آلمان از جمله Jagdpanther ، StuG IV، Jagdpanzer-IV و Jagdpanzer 38 نصب شد.

 

thumb_Saukopfblende_28229.jpg thumb_Saukopfblende_28529.jpg

توپ های هجومی  StuG III سری F و G  مجهز به پوشش زرهی ساده برای اتصال توپ به برجک

 

thumb_Saukopfblende_28429.jpgthumb_Saukopfblende_28129_.jpg

توپ های  هجومی StuG III مجهز به Topfblende

 

thumb_Saukopfblende_281129.jpg

Topfblende فاقد مسلسل هم محور

 

thumb_Saukopfblende_281029.jpg

Topfblende دارای حفره  مخصوص مسلسل هم محور

 

پ .ن :

البته این طرح به خاطر ظاهرش با نام Saukopf ( صورت خوک) نیز شناخته می شود. که بسیاری از منابع این نامگذاری را غلط عنوان می کنند.


  • 22

#15 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,626 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 14 سپتامبر 2016 - 09:02

*
پست محبوب

با سلام

 

 

زوج تایگر/ پانتر در برابر چرچیل

 

دررسای برتری تانک اصلی میدان نبرد ارتشهای متفقین بر تانک های یگان های پانزر ورماخت در جنگ دوم جهانی ، کتابها ، رساله ها ، مستندها و فیلم های داستانی بسیاری تولید و یا به رشته تحریر در آمده است ، با این وصف ، مطالعه نظرات بسیارجالب یک فرمانده تانک بریتانیایی از برخورد با تانکهای آلمانی بسیار جالب توجه به نظر می رسد

 

Tiki-sSSPzAbt102.gifVSFVSFB.jpg

 

 

Churchill-III-01.jpg

 

 

در جریان یک گفتگوی رسمی ، پس از تهاجم متفقین به نرماندی ، با ستوان یکم زرهی ، اندرو ویلسون ، وی ، ماهیت برخورد با یگان های رزمی ورماخت ( در اینجا لشکرهای زرهی اس اس ) را چنین تشریح می کند :

 

سئوال : واحدهای پانزر ورماخت بیشتر از چه تانکی استفاده می کنند ؟؟

 

ویلسون : پانتر ، تانک پانتر براحتی از فاصله یک مایلی می تواند تانک چرچیل مارک-3 را از وسط به دو نیم کند

 

سئوال : چرچیل چگونه می تواند به پانتر آسیب بزند ؟؟

 

ویلسون : تنها راه ممکن این هست که چرچیل به آرامی به پانتر نزدیک شود . وقتی به نزدیکی پانتر رسید ، تیرانداز می بایست تلاش کند تا بخش محافظ توپ را هدف قرار دهد . اگر تیرانداز خوش شانس باشد ، مهمات شلیک شده از نازک ترین قسمت زره ( بخش بالایی محل استقرار راننده ) به دورن تانک نفوذ می کند .

 

سئوال : آیا تا به حال کسی این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟

 

ویلسون : بله ، گروهبان دیویس از اسکادران C ، اما وی بلافاصله بعد از این حادثه ، تعادل روانی اش را از دست داد ، در نتیجه به سرفرماندهی فراخوانده شد تا بلحاظ روانی بهبود پیدا کند . :mrgreen:

 

سئوال : تانک بعدی در لیست شما ، کدام تانک است ؟؟

 

ویلسون : تایگر . تانک تایگر به راحتی از فاصله 1.5 مایلی ، تانک چرچیل را از وسط به دو نیم می کند .

 

سئوال : چگونه تانک چرچیل قادر است تایگر را هدف قرار دهد ؟؟

 

ویلسون : فرض براین گذاشته شده که ما در 200 یاردی ، تانک دشمن را شناسایی کرده و به پریسکوپ آن شلیک می کنیم .

 

سئوال : آیا کسی تا کنون این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟

 

ویلسون : خیر

 

 

پی نوشت :

 

1- منبع : رزم زرهی ، دکترین ، استراتژی ، تاکتیک و تاریخچه ( در حال تدوین / منتشر نشده)

 

2- در این وضعیت ، باید با کارگردان نسبتاً محترم فیلم " FURY" باید چه کار کرد ؟؟؟


  • 38


0 کاربر در حال بازدید از این انجمن است

0 عضو, 0 مهمان, 0 کاربر مخفی