milad11110

تاپیک جامع تاریخچه موشک های ضد تانک هدایت شونده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

یه سوال از دوستان متخصص
این موشک ساگر و مالیوتکا با چه مکانیزمی چپ و راست میره من هیچ سطح کنترل متحرکی رو موشک نمی بینم نکنه اون چهار شیپوره وسط موشک برای این کار استفاده می شن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب آذرخش بنده هم دو سؤال دارم:
1- اون جايى كه نوشتيد SSII (از نسل اوّل) ٬ معادل فارسى اش مى شه «إس إس دو» نه يازده؟!
2-HellFire از گروه Fire&Forget بيد؟؟!! من تو يك بازى(بچه ايم ديگه! icon_cheesygrin ) مى بايست تا لحظه ى برخورد موشك به هدف٬ روى قفلش مى موندم! امتيازى كه داشت اين بود كه پس از شليك مى تونى هدفت رو تغيير بدى٬ نه كه فراموشش كنى؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توسط همون بالچه ها تغییر مسیر انجام میشه. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جناب آذرخش بنده هم دو سؤال دارم:
1- اون جايى كه نوشتيد SSII (از نسل اوّل) ٬ معادل فارسى اش مى شه «إس إس دو» نه يازده؟!
2-HellFire از گروه Fire&Forget بيد؟؟!! من تو يك بازى(بچه ايم ديگه! Embarassed ) مى بايست تا لحظه ى برخورد موشك به هدف٬ روى قفلش مى موندم! امتيازى كه داشت اين بود كه پس از شليك مى تونى هدفت رو تغيير بدى٬ نه كه فراموشش كنى؟!
[/quote]

1ـ خب دو تا یک هم می شه دو دیگه!! icon_cheesygrin

2ـ نمونه های اولیه هلفایر با لیزر هدایت می شدن و شلیک کن فراموش کن نبودن!! برای اطلاعات بیشتر به تاپیک حامد خان مراجعه کن!!

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3210

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وسط همون بالچه ها تغییر مسیر انجام میشه.[/quote]
اون بالچه های عقبی که ظاهرا ثابته
فکر می کنم فقط برای حمل ونقل از اون قسمت جدا می شه
مگر اینکه از اون قسمتی که فلش زده متحرک باشه که بازم برایه موشک ضد تانک سطح خیلی بزرگیه
از سروو هم که خبری نیست من که گیج شدم icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1%7E0.png

به شکل بالا با دقت نگاه کنید . محل دریچه های خروج گاز جت مانند را در نظر بگیرید .

موشک ضد تانک مالیوتکا ابتدا توسط خرج پرتاب که در بین قسمت سرجنگی و بدنه ی موشک قرار دارد پرتاب می شود ( درچه های قیفی شکل کوچک که 4 عدد هستند گازهای جت مانند را به بیرون هدایت می کنند ) :

thumb_at-3_%284%29.jpg thumb_orig123213213.jpg thumb_at-3.jpg thumb_at-3_%283%29.jpg thumb_at-3_%282%29.jpeg

سپس بوسیله دریچه هایی که در انتهای موشک قرار دارد ( برای خروج گازهای جت مانند حاصل از سوختن خرج پروازی ) پرواز می کند تا به هدف برخورد کند :

thumb_at-3_%281%29.jpg thumb_orig12323.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آيا توپ هايى كه پس از شليك مى توان آن ها را هدايت كرد(يك چيزى مثل توپ «سمات») هم جزو سلاح هاى ضد زره هدايت شونده محسوب مى شوند؟ پس چرا اون ها رو در مقاله ذكر نكرديد؟! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه جناب کلنل
من از این جور عکسها که حاوی اطلاعات فنی هستند خیلی خوشم میاد خیلی نکات ریز رو به آدم یاد می دن
البته در جوابتون به نحوه حرکت عرضی اشاره نکرده بودید
تا کسی به ضریب هوشی من اشاره ای نکرده برم عکسها رو بررسی کنم ببینم چی به چیه icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته دوست من توپ سماوات جزو سلاح های ضد زره متعارف دسته بندی نمی شود . این یک سلاح 35 م م ضد هوایی است . یک توپ 2 لول با قابلیت شلیک های رگباری . هدف یابی و تعقیب هدف را هم توسط رادار کنترل اتش و سایت اپتیکی انجام می دهد . گلوله ها در این سلاح هدایت نمی شوند فقط راستای لوله توپ با توجه به مسیر و سرعت و زاویه هدف تغییر درجه می دهد و در اینده ی هدف شلیک می کند.

توپ دریایی فجر امکان شلیک گلوله های هدایت شونده را دارد ولی کاربرد سطحی و ضد هوایی دارد و برای ضد زره اصلا توجیه ندارد . این توپ احتمالا گلوله های دارای سیستم رادار داخلی یا هدایت روی پرتوی لیزر را شلیک می کند .

برای حرکت عرضی هم احتمالا خرج پروازی با تغییر جهت ( مثلا خروجی اگزوز در یک مسیر دورانی به چپ و راست می رود و مسیر در جهت عرضی اصلاح می شود ) .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید بسیاری از ما تصور کنیم که اولین " RPG " های جهان، سری معروف ساخت شوروی سابق باشد، اما باید گفت که آلمان نازی و ایالات متحده آمریکا اولین کشورهای جهان بودند که این شکل از سلاح ها را طراحی کردند. سری "پانزرفاست" و "پانزرشرایک" آلمانی و "بازوکای" آمریکایی اولین" آر پی جی" های جهان بودند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مبارزه با نیروی زرهی دشمن همیشه جزء اصلی ترین دغدغه های فرماندهان پیاده نظام بوده است. از جنگ اول جهانی تا به امروز حضور این هیولاهای آهنی باعث ایجاد وحشت در نیروهای پیاده شده است. از همان ابتدای ورود تانکها به میدان نبرد در اوسط جنگ اول جهانی ذهن طراحان در میادین نبرد به سمت طراحی و ساخت سلاح هایی برای مقابله با این تهدید معطوف شد. از تفنگهای کالیبر بزرگ 14.5 میلی متری تا توپهای سبک 37 میلی متری در سالهای جنگ اول جهانی و جنگ دوم جهانی استفاده می شد.

اما با ظهور نسل جدید تانکها مثل تی 34 و یا تایگر در میانه های جنگ دوم جهانی تفنگهای ضد تانک و یا توپهای سبک ضد تانک دیگر تاثیری نداشتند. از سوی دیگر ظهور نسل جدیدی از نیروهای پیاده نظام مثل واحدهای پیاده مکانیزه که از نفربرها استفاده می کردند و یا واحدهای چترباز که به وسیله چتر در پشت خطوط دشمن فرود می آمدند به سلاح های سبک و در عین حال نیرومند برای مبارزه با تانکها و قوای زرهی دشمن نیاز داشتند.

در این میان نسل جدیدی از سلاح ها با عنوان سری " RPG " به دنیا معرفی شد. این سه کلمه حروف اولیه سه لغت عبارتی با عنوان " Rocket Propelled Grenade " است که در زبان فارسی می توان آن را به "نارنجک با پیشران راکتی" ترجمه کرد.

شاید بسیاری از ما تصور کنیم که اولین " RPG " های جهان، سری معروف ساخت شوروی سابق باشد، اما باید گفت که آلمان نازی و ایالات متحده آمریکا اولین کشورهای جهان بودند که این شکل از سلاح ها را طراحی کردند. سری "پانزرفاست" و "پانزرشرایک" آلمانی و "بازوکای" آمریکایی اولین" آر پی جی" های جهان بودند. نکته جالب در این میان این بود که بازوکای آمریکا و پانزرشرایک آلمانی سلاح هایی بودند که بعد از هر شلیک قابلیت گلوله گذاری مجدد و شلیک دوباره را داشتند. این نوع طراحی در ادامه به طراحی سری معروف " R.P.G " در کشور روسیه شد.

اما نکته ای که در مورد این سلاح های ضد تانک وجود داشته و همچنان نیز دارد این است که در هر دسته پیاده نظام تنها نفرات مشخص و محدودی دارای این سلاح ها هستند و دشمن نیز با علم به قدرت تخریب این سلاح ها همیشه حجم زیادی از آتش را به سمت این افراد برای از بین برد آنان گسیل می کند. نکته حائز اهمیت دیگر در مورد این سلاح وزن نسبتا بالای این سلاح ها است که حمل آن را برای نفرات پیاده مشکل کرده است.

M72 LAW
155457_445.jpg

در پاسخ به این مشکلات ارتش ایالات متحده آمریکا در سال 1962 سامانه راکت انداز "M72 LAW " را معرفی کرد. این سامانه ضد زره به وزن 2.5 کیلوگرم و طول کمتر از 1 متر به سلاحی ایده آل برای نیروهای پیاده آمریکایی در جنگ ویتنام بدل شد. نکته جالب در مورد این سلاح این بود که بعد از هر شلیک پرتاب گر باقی مانده، مصرف دیگری نداشت و کاربر آن را به کناری می انداخت و به نبرد ادامه می داد. این سلاح به کل دسته های پیاده نظام نوعی از قابلیت ضد زره را اعطاء کرد. این سامانه ضد زره با کالیبر 66 میلی متر و برد موثر 200 متر توانایی نفوذ در زره های فولادی به قطر 28 سانتی متر را داشت.

موشک این سامانه می تواند تا با سرعت 145 متر بر ثانیه حرکت کرده و به هدف اصابت کند. از زمان جنگ ویتنام به این سو این سلاح به جزء جدایی ناپذیر تجهیزات سربازان آمریکایی تبدیل شده است. چیزی نزدیک به 10 مدل ارتقاء یافته در سالهای اخیر با سرهای جنگی متفاوت و سامانه های هدفگیری پیشرفته تر تولید شده و به بازار آماده است.

کشورهای نرو‍‍ژ‍ و ترکیه نیز این موشک را به صورت تحت لیسانس در کشور خود تولید می کنند. کشورهای بسیاری در سالهای اخیر از این سامانه بهره می برند که می توان در میان آنها به کره جنوبی، السالوادور، اسپانیا، مراکش، فنلاند، گرجستان، کانادا، استرالیا و اتریش اشاره کرد.

R.P.G 18
155458_429.jpg

اما تحولات صورت گرفته در ارتش آمریکا در آن سوی پرده آهنین نیز به دقت رصد می شد و طراحی و ساخت راکتی سبک و ساده مورد علاقه طراحان و فرماندهان روسی قرار گرفت. این مسئله باعث شد تا روسها با " RPG18 " به راکت انداز آمریکایی "M72 " ژاسخ دهند. از نظر شکل ظاهری تا حد زیادی آر پی جی روسها به طرح آمریکایی شبیه بود.

این راکت انداز روسی با کالیبر 64 میلی متر ، طول 1 متر ، وزن 2.5 کیلوگرم در حالت آماده به شلیک، برد موثر 200 متر و سرعت 115 متر بر ثانیه بسیار شبیه به "M72 " بود. اما سر جنگی شدید الانفجار این راکت روسی برخلاف مدل آمریکایی می توانست تا 37.5 میلی متر زره و آن هم نه زره های معمولی از جنس فولاد و بلکه زره های کامپوزیتی و واکنش گر نفوذ کند.

"RPG 18 " نیز به مانند راکت انداز آمریکایی ام 72 یک بار مصرف بوده و بعد از هر شلیک لوله پرتاب گر آن از دور خارج می شد. این سامانه از سال 1972 وارد خدمت شده و تولید آن در اوایل دهه 90 میلادی متوقف شد. از جمله دیگر کاربران این راکت می توان به مکزیک، اوکراین، یونان، اریتره و الجزایر اشاره کرد.

M80
155459_860.jpg

کشور یوگسلاوی سابق نیز با وجودی که ظاهرا در اردوگاه شرق حضور داشت اما تحت حکومت " مارشال تیتو" مسیر خود را تا حد زیادی از کرملین جدا کرد و در بخش صنایع نظامی نیز سعی کرد تا حد امکان با تکیه بر توان داخلی و یا کمک گرفتن از کشورهای غیر ابرقدرت استقلال خود را در دوران جنگ سرد حفظ کند.

یکی از محصولات دفاعی یوگوسلاوی سابق سامانه راکت انداز ضد زره " M80 " است که در دهه 70 و با نگاهی به سامانه آمریکایی "M72" طراحی و ساخته شد.

این سامانه راکتی که بسیار شبیه به مدل آمریکایی است از پلاستیک فشرده ساخته شده است و بنا به نظر کارشناسان از نظر برد و هدف گیری از سامانه آمریکایی بهتر است. این راکت انداز با وزنی در حدود 3 کیلوگرم ، طول 80 سانتی متر، کالیبر 64 میلی متر، سرعت 190 متر بر ثانیه و همچنین برد 220 متر و توانایی نفوذ به 30 سانتی متر زره یک سامانه مناسب برای سربازان در میادین نبرد است.

این راکت انداز یوگسلاو به مانند دو راکت قبلی یک بار مصرف بوده و بعد از هر شلیک پرتاب گر آن بدون استفاده خواهد بود.این سامانه در حال حاضر در کشورهای اسلونی، کروواسی، سنگاپور، مقدونیه و بوسنی و هرزگوین در حال خدمت است.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/111749/آر-پی-جی-های-یک-بار-مصرف-عکس

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
جاولین هم تاپ اتک هست که توی مثال ذکر نکردید
البته به دو صورت شلیک میشه هم مستقیم وهم از بالا
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام
جاولین هم تاپ اتک هست که توی مثال ذکر نکردید
البته به دو صورت شلیک میشه هم مستقیم وهم از بالا

چرا برادر، هست، یه بار با دفت بخون! اولین عکس همون جاولین هست

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چرا برادر، هست، یه بار با دفت بخون! اولین عکس همون جاولین هست

دوست عزیز من کورنت شلیک کن و بعد فراموش کن نیست در این ضدتانک باید اتفاقا اوپراتور لانچر، تا لحظه برخورد موشک به هدف ،هدف رو رویت کنه و روی هدف لیزر نگه داره!
این متن رو بخونید:
موشک 9M133 کورنت

سومین نسل از موشک های هدایت شونده از راه دور، موشک های هدایت پذیر توسط لیزر است که توسط یک تصویر ساز الکترو-اپتیکال یا IIR و یا توسط باند W روی رادار که در نوک دماغه نصب می شود، هدایت می شوند. این نوع موشک ها نیازمند یک بار روئیت هدف هستند تا به سمت آن حرکت کنند، در اصطلاحات نظامی به چنین موشک هایی که روئیت دائم روی هدف لازم نیست را شلیک کن فراموش کن! (Fire And Forget) می گویند. ویرایش شده در توسط Alicommando

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته در حال حاضر در سوریه به عنوان ضد نفر هم استفاده میشه ،کاش یه سیستم هشدار دهنده و انهدام برای  سنگرها و نیروهای پیاده ساخته بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.