Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

با توجه به تاریخی بودن سفر پوتین به تهران به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور بعد از جنگ جهانی این تاپیک ایجاد شده تا اخبار مرتبط را در آن پست کنید.

------------------------------

در مجموعه حافظيه؛

[align=center]احمدي‌نژاد به صورت رسمي از پوتين استقبال كرد
[/align]
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور كشورمان به صورت رسمي از رئيس جمهور روسيه در مجموعه حافظيه استقبال كرد.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي دقايقي پيش در مجموعه حافظيه از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به صورت رسمي استقبال كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازتاب سفر رئيس جمهور روسيه به تهران در رسانه‌هاي غربي

[align=center]پوتين بي توجه به تهديد ها وارد تهران شد[/align]

خبرگزاري فارس: رسانه‌هاي غربي در پوشش كامل سفر امروز ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه به تهران به بررسي اهميت آن در بحبوحه مسايل مربوط به برنامه هسته‌اي كشورمان پرداختند.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش فارس، خبرگزاري انگليسي رويترز در گزارشي با تيتر "پوتين بي‌توجه به تهديدات امنيتي وارد تهران شد" نوشت: «رئيس جمهوري روسيه به تهديد‌ها درباره احتمال ترور خود بي‌توجهي كرد و صبح سه‌شنبه براي مذاكره و گفت‌وگو با تهران درباره بحران هسته‌اي آن با غرب، وارد تهران شد و مورد استقبال منوچهر متكي،‌وزير امور خارجه ايران قرار گرفت.»
اين خبرگزاري افزود: «اين نخستين ديدار يك رئيس جمهوري روسيه از ايران از زمان سفر "ژوزف استالين" به تهران در سال 1943 تاكنون به شمار مي‌رود.»
خبرگزاري آمريكايي آسوشتيدپرس نيز در گزارش خود از سفر پوتين، اين سفر را تاريخي توصيف كرد و افزود: «پوتين نخستين رهبر كرملين است كه از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون به تهران سفر مي‌كند بي‌توجه به هشدارها درباره امكان انجام عمليات تروريستي وارد تهران شده است.»
به نوشته آسوشيتدپرس، اين ديدار اميدها را براي اين كه ديپلماسي شخصي بتواند به حل بن‌بست هسته‌اي ايران كمك كند، زنده كرد.
خبرگزاري فرانسه نيز اين ديدار را نقطه عطف توصيف كرد و افزود: «پوتين با اين كه به گزارش‌ها در مورد اين كه جوخه‌‌اي از بمبگذاران انتحاري قصد جان او را دارند، بي‌توجهي كرد.»
اين خبرگزاري نوشت: «هواپيماي پوتين در نهايت ساعت 9 صبح وارد تهران شد و پوتين زير آفتاب پائيزي تهران مورد استقبال منوچهر متكي قرار گرفت.»
خبرگزاري آلمان نيز با اعلام ورود پوتين به تهران، شركت در اجلاس خزر، ديدار جداگانه با احمدي نژاد و تكميل نيروگاه بوشهر را در دستور سفر پوتين به ايران اعلام كرد.
شبكه خبري سي‌ان‌ان نيز گزارش داد: «پوتين وارد تهران شد تا درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت‌وگو كند.»
اين خبرگزاري مدعي شد سفر رئيس جمهوري روسيه به ايران بخاطر مسايل امنيتي و گزارش‌هاي مربوط به احتمال ترور وي با يك روز تاخير انجام شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس شوراي سياست خارجي و دفاعي روسيه:

[align=center]سفر پوتين به تهران در مغايرت آشكار با منافع واشنگتن است[/align]

خبرگزاري فارس: رئيس شوراي سياست خارجي و دفاعي روسيه معتقد است، شايعه مربوط به سوء قصد به جان پوتين به تحريك نيروهايي صورت گرفته كه علاقه اي به موفقيت آميز بودن مذاكرات وي در تهران ندارند، چرا كه سفر رئيس جمهور روسيه به تهران در مغايرت آشكار با منافع واشنگتن قرار دارد.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش روزنامه «راسيسكايا گازيه تا»، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه روز گذشته در آلمان تاكيد كرد كه شكي نيست كه به تهران مي‌رفت و در نشست سران كشورهاي ساحلي خزر شركت مي‌كرد. پيش از تاييد شخص پوتين اخبار ضد و نقيضي در خصوص احتمال لغو سفر رئيس جمهور روسيه به ايران در رابطه با احتمال سوء قصد به جان وي در تهران به گوش مي رسد.
سرگئي كاراگانوف، رئيس شوراي سياست خارجي و دفاعي روسيه در اين خصوص متذكر شده است: «شايعه مربوط به امكان سوء قصد به جان ولاديمير پوتين سئوالات بسياري را در ذهن بوجود مي آورد. البته نمي توان بطور صددرصد چنين احتمالي را ناديده گرفت، ولي در عين حال نبايد اين گزينه را نيز از نظر دور داشت كه شايعه مربوط به حمله به رئيس جمهور روسيه به تحريك نيروهايي صورت گرفته است كه علاقه اي به موفقيت آميز بودن مذاكرات ولاديمير پوتين در تهران ندارند.»
به گفته وي، سفر رئيس جمهور روسيه به تهران در مغايرت آشكار با منافع واشنگتن ميباشد. كاراگانوف گفت: «كاخ سفيد در شرايطي كه رقابت بسيار سختي بر سر رهبري در عرصه بين المللي جريان دارد، سعي مي‌كند تا نقش سلطه گري جهاني خود را همچنان حفظ كند و روي اين مسئله حساب زيادي باز كرده است كه با توسل به زور ايران را وادار سازد تا از ادامه برنامه هسته اي خود دست بردارد.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش تحليلي فارس

[align=center]مانع‌تراشي‌ها به جايي نرسيد؛ پوتين وارد تهران شد[/align]

خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري روسيه در حالي صبح امروز براي شركت در دومين نشست سران كشورهاي حاشيه‌ خزر براي نخستين‌بار وارد تهران شد كه صحبت‌ها درباره مسايل امنيتي اين ديدار و انتقادها از وي درباره موضع مسكو در قابل مسئله هسته‌اي ايران نتوانست مانعي در راه اين سفر ايجاد كند.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش فارس، با وجود اين كه اهميت اين سفر براي مسكو و تهران در وهله نخست از جنبه شركت در نشست سران بمنظور حل مشكلات مربوط به رژيم حقوقي درياي خزر است اما سفر پوتين به تهران از ديد سران كشورهاي غربي بيشتر با توجه به روند اوضاع درباره برنامه هسته‌اي ايران اهميت دارد و نه بخاطر مسئله خزر.
از سوي ديگر اين ديدار از هر جهت يك پيروزي براي ايران در قبال تلاش غرب براي منزوي كردن تهران در عرصه بين‌الملل به شمار رفته و مي‌تواند در صورت توافقات آتي ميان مقامات تهران و مسكو، روابط روسيه و غرب بخصوص آمريكا را كاملاً تيره كند.
هر چند به گفته ناطق نوري، عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اهميت درياي خزر براي ايران كمتر از موضوع هسته‌اي نيست و وي توصيه كرد مسئولان شركت كننده در اجلاس خزر بايد با آگاهي كافي نسبت به حقوق ايران در درياي خزر در گذشته و حال داشته باشند و بتوانند از حق ايران دفاع كنند.
اين در حالي است كه چند روز پيش از سفر پوتين به تهران، رئيس جمهوري روسيه در راس گزارش‌ها و اخبار رسانه‌هاي مختلف بخصوص غربي قرار داشت و حتي تلاش شد شرايط امنيتي براي سفر پوتين به تهران نامناسب جلوه داده شود.
تحولات اوليه از گزارش‌ رسانه‌‌اي درباره خطر امنيتي در سفر پوتين به تهران آغاز شد كه در آن عنوان شده بود برخي از عوامل انتحاري براي اين اقدام تروريستي عليه پوتين آماده شده‌اند.
اين گزارش‌ها سيدمحمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان را بر آن داشت تا در مورد خبر منتشره از سوي برخي رسانه‌ها مبني بر احتمال اقدامات تروريستي در سفر پوتين به تهران اعلام كند كه اين گونه اخبار كاملاً بي‌پايه و اساس بوده و در راستاي فعاليت‌هاي رواني دشمنان مناسبات ايران و روسيه منتشر گرديده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: «انتشار اين گونه اخبار سراسر كذب ارزش خبري نداشته و نمي‌تواند هيچ‌گونه خللي در روند برنامه‌هاي تنظيم شده وارد سازد.»
پس از آن نيز "ديميتري پسكوف" معاون سخنگوي كرملين به خبرنگار رويترز در تهران گفت: «ما هيچ اطلاعي از تغييرات در اين سفر دريافت نكرده‌ايم و آماده‌سازي برنامه سفر رئيس جمهور براي حضور در نشست درياي خزر ادامه دارد.»
پسكوف با اشاره به اين كه نمي‌تواند وجود نقشه ترور را تأييد كند، افزود: «اين اطلاعات از سوي سرويس‌هاي جاسوسي پيگيري مي‌شود و رئيس جمهور نيز از اين گزارش مطلع شده است.»
ضمن اين كه شايعات مربوط به آماده سازي مقدمات سوء قصد به جان رئيس جمهور روسيه در زمان سفرش به تهران، نخستين شايعه در اين خصوص نيست.
در ماه ژوئن سال جاري نيز در آستانه سفر پوتين به استانبول براي شركت در نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي اقتصادي درياي سياه در مطبوعات خارجي اخباري در خصوص امكان سوء قصد به جان رئيس جمهور روسيه منتشر شده بود.
مجله «فارن پاليسي» در ماه مارس سال گذشته در ليست منتشره خود از امكان وقوع سوء قصد به جان رهبران جهاني، ولاديمير پوتين را پس از حامد كرزي، رئيس جمهور افغانستان، در جايگاه دوم قرار داده بود.
گذشته از اين شايعات، اقدامات ديپلماتيكي نيز در روزهاي اخير از سوي غربي‌ها در پيش گرفته شده كه در راس آن سفر "كاندوليزا رايس" وزير خارجه و "رابرت گيتس" وزير دفاع آمريكا و ديدار آنها با پوتين را مي‌توان در آستانه سفر پوتين به تهران مهم ارزيابي كرد. هرچند گفته مي‌شود كه رايس و گيتس در اين ديدار درباره سپر موشكي آمريكا و استقرار آن در اروپاي شرقي با پوتين گفت‌وگو كردند اما بدون شك مقاومت مسكو در برابر آمريكا در مورد برنامه هسته‌اي ايران ميان مقامات مسكو و واشنگتن مطرح شده است.
"الكساندر پيكايف" يكي از كارشناسان امور ايران در موسسه اقتصاد جهاني و روابط بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اينگونه ابراز عقيده كرده بود كه «سفر پوتين مهم است حتي اگر توافقي به همراه نداشته باشد. اين سفر شكاف در انزواي بين‌المللي ايران است و فرصتي است تا اهميت ايران براي ديگر كشورها به نمايش درآيد.»
از سوي ديگر هرگونه حمايتي از ايران مانند تعهد پوتين به تسريع در تكميل نيروگاه مي‌تواند بيش از پيش تهران را تقويت كرده و روابط روسيه و غرب را بيش از گذشته تيره كند.
پوتين اختلافات خود را با واشنگتن بارها اعلام كرده و روز چهارشنبه گذشته نيز تاكيد كرده بود اطلاعات عيني مشاهده نكرده كه ثابت كند ايران به دنبال سلاح هسته‌اي است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]دومين اجلاس روساي كشورهاي حاشيه درياي خزر آغاز شد[/align]

خبرگزاري فارس: دومين اجلاس روساي كشورهاي حاشيه درياي خزر صبح امروز سه‌شنبه در مجموعه حافظيه آغاز به كار كرد.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، دومين اجلاس روساي جمهور كشورهاي حاشيه درياي خزر صبح امروز سه‌شنبه با سخنراني محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور اسلامي كشورمان در مجموعه حافظيه آغاز به كار كرد.
بر اساس اين گزارش بيش از 300 خبرنگار، عكاس و تصويربردار از خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي مختلف جهان اين نشست مهم را در تهران پوشش خبري مي‌دهند.
روساي جمهور 5 كشور حاشيه درياي خزر(ايران، روسيه، آذربايجان، قزاقستان و تركمنستان) در اين اجلاس كه تا بعد از ظهر به طول خواهد انجاميد به بيان نظرات، مواضع و ديدگاه‌هاي كشورشان در خصوص درياي خزر خواهند پرداخت.
روساي جمهور كشورهاي حاضر در اين اجلاس ظهر امروز در ضيافت ناهار محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران حاضر خواهند شد و سپس ملاقات‌هاي خصوصي سران كشورهاي حاشيه درياي خزر برگزار خواهد شد.
همچنين ساعت 4 بعد از ظهر نيز روساي جمهور كشورهاي حاشيه درياي خزر اسناد مورد توافق در خصوص رژيم حقوقي و مسائل مورد نظر را به امضا خواهند رساند و پس از آن در يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك به سئوالات خبرنگاران حاضر پاسخ خواهند داد.
گفته مي‌شود كه روساي جمهور كشورهاي حاشيه درياي خزر در حاشيه نشست خود با مقام معظم رهبري نيز ديدار خواهند كرد.
موضوعات مورد بحث در اين اجلاس كه دومين نشست سران كشورهاي حاشيه درياي خزر محسوب مي‌شود، مسائل مختلف اين دريا و تأثيرات آن بر پنج كشور ساحلي و همچنين مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي خواهد بود.
خبرهاي تكميلي متعاقبا ارسال خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس جمهور در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي حاشيه خزر:

[align=center]بايد سازماني منطقه‌اي براي حفظ امنيت و ثبات خزر تشكيل شود[/align]

خبرگزاري فارس: احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه فقط نيروهاي نظامي كشورهاي ساحلي حق حضور در خزر را دارند، گفت: بايد سازماني منطقه‌اي براي حفظ امنيت و ثبات خزر تشكيل شود.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران صبح امروز در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران، حضور روساي جمهور روسيه، قزاقستان، تركمنستان و آذربايجان در كنار هم را نشانه همبستگي و دوستي اين كشورها دانست و با بيان اينكه در فاصله بين دو اجلاس، تفاهم بين كشورهاي حاشيه خزر بيشتر شده است، گفت: مذاكرات درباره درياي خزر به صورت كاملاً جدي و تخصصي در حال پيگيري است.
وي با بيان اينكه در اين مذاكرات در بسياري از موارد، توافقات نهايي حاصل شده است، افزود: فضاي حاكم شده در مذاكرات، ما را به نتايج آن بسيار اميدوار مي‌كند اما با پيشرفت مذاكرات در موضوعات حقوقي، نياز به بحث در مورد مسائل ديگر به تدريج خود را نمايان كرده است.
احمدي‌نژاد درياي خزر را از نظر اقتصادي داراي ابعاد مهمي دانست و اظهار داشت: پيشنهاد ايران تعريف و ايجاد يك ساختار براي تقويت ارتباطات تجاري و اقتصادي بين كشورهاي ساحلي است و ضرورت همكاري كشورهاي ساحلي براي حفظ امنيت و ثبات در درياي خزر نيز نيازمند ايجاد نوعي سازمان منطقه‌اي در آينده نزديك است كه تلاش‌هايي براي آن آغاز شده و اميدواريم به ثمر برسد.
وي با بيان اينكه مسائل اين دريا بايد صرفاً توسط كشورهاي ساحلي حل و فصل شود و فقط نيروهاي نظامي كشورهاي ساحلي حق حضور در درياي خزر را داشته باشند، بر ساير زمينه‌هاي همكاري در اين دريا تاكيد كرد و افزود: پيشنهاد مي‌كنم تعاملات فرهنگي، ادبي، هنري و گردشگري بين كشورهاي حاشيه خزر، گسترش يابد و قطعا رفت و آمد گسترده به تقويت صلح و ثبات و دوستي كمك مي‌كند ضمن آنكه همكاري همه جانبه در استخراج نيز به نفع همه كشورهاي حاشيه خزر است.
رئيس جمهور با اشاره به مساله حفظ محيط زيست در اين دريا، گفت: در صورتي كه كنوانسيون محيط زيست در آينده نزديك از پروتكل‌هاي الحاقي برخوردار شده و نهايي شود، مي‌تواند نقش‌ مهمي در بهبود وضع محيط زيست در اين دريا داشته باشد.
وي همچنين تاكيد كرد: اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر و اجلاس وزراي امور خارجه از اين پس به صورت مرتب و با زمان‌بندي از پيش تعيين شده برگزار شود تا اهداف آن يعني تعميق روابط دوستانه، افزايش همكاري‌ها و نزديك كردن مواضع دولت‌ها و ملت‌ها هرچه بهتر محقق شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الهام علي‌اف در افتتاحيه اجلاس سران كشورهاي ساحلي خزر:

[align=center]خزر درياي صلح و دوستي است[/align]

خبرگزاري فارس: رييس جمهور آذربايجان در دومين اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر گفت: درياي خزر درياي صلح و دوستي است.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس از محل برگزاري دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي خزر، الهام علي‌اف رئيس جمهور آذربايجان در اين اجلاس در سخناني با اشاره به موقعيت مهم درياي خزر، بر تفاهم و تقويت دوستي در بين كشورهاي حاشيه اين دريا تاكيد كرد.
وي افزود: كشورهاي حاشيه خزر در راستاي دوستي قدم‌هاي مهمي برداشته‌اند و لازم است كه به قراردادهاي امضا شده بين اين كشورها بيش از پيش اهميت داده شود.
علي‌اف همچنين بر لزوم توجه هر چه بيشتر كشورهاي ساحلي خزر بر حفظ اكولوژي و زيست حياتي در اين دريا تاكيد كرد.
رييس جمهور آذربايجان همچنين خواستار تعيين رژيم حقوقي درياي خزر شد.
الهام علي‌اف با اشاره به قراردادهاي سه جانبه آذربايجان، روسيه و قزاقستان تاكيد كرد كه كشورش به اين قراردادها اهميت بيشتري مي‌دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احمدي‌نژاد به عنوان ميزبان اجلاس؛

[align=center]روساي جمهور كشورهاي حاشيه خزر همدل هستند[/align]

خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري اسلامي ايران پس از پايان سخنراني روساي جمهور در افتتاحيه اجلاس خزر، تاكيد كرد: همانطور كه ديديد، روساي جمهور كشورهاي حاشيه خزر همدل هستند.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، احمدي نژاد پس از پايان سخنراني‌هاي سران در اجلاس روساي جمهوري كشورهاي ساحلي خزر، آنان را براي گرفتن عكس يادگاري به سالن مجاور دعوت كرد و در عين حال خطاب به حضار گفت: همانطور كه ديديد، نگاه‌ها به سمت همدلي و همكاري و تقويت پايه‌هاي صلح و امنيت و همكاري سازنده در اطراف درياي خزر است.
رئيس جمهور همچنين از ميهمانان و نمايندگان رسانه هاي گروهي تشكر كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پوتين پيشنهاد داد:

[align=center]ايجاد كانالي براي اتصال درياي خزر به درياي سياه[/align]

خبرگزاري فارس: رئيس جمهور روسيه پيشنهاد داد براي پيشبرد كريدور شمال - جنوب كانالي براي اتصال درياي خزر به درياي سياه و آزاد ايجاد شود.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه پيش از ظهر امروز سه‌شنبه در دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران با اشاره به همكاري‌هاي متقابل كشورهاي حاشيه اين دريا، گفت: روسيه هميشه دنبال اين بوده كه گفتگوها و تفاهم‌ها بين كشورها اجرايي شود و اميدواريم پيش نويس اعلاميه نهايي اين اجلاس جنبه مدون بودن ملاقات‌هاي مداوم وزراي خارجه اين كشورها را تقويت كند.
رئيس جمهور روسيه تاكيد كرد: روابط حسن همجواري از اولويت‌هاي سياست خارجي روسيه است و اين كشور هميشه به دنبال اين بوده كه كشورهاي ساحلي با هم متحد باشند.
پوتين تاكيد كرد درياي خزر نبايد توسط مرزهاي دولتي قفل و بسته شود و هرقدر آبهاي اين دريا در استفاده عمومي باشد به نفع همه خواهد بود.
وي خواستار همكاري كشورها در مديريت ذخاير اين دريا و استفاده مشترك از آن‌ها شد و گفت خزر امتياز خوبي براي رشد كشورهاي ساحلي است.
وي خواستار همكاري در مديريت ذخاير دريا و استفاده مشترك از اين ذخاير از سوي كشورهاي ساحلي اين دريا شد.
پوتين ذخاير اين دريا را امتيازي مهم براي رشد كشورهاي ساحلي برشمرد و گفت:در خزر شمالي برخي محدوديت‌ها در استفاده از اين ذخاير وجود دارد و فكر مي‌كنم در خزر جنوبي طرف‌ها بايستي راه‌حل قابل قبولي در اين رابطه داشته باشند.
رئيس جمهور روسيه افزود: براي اينكه بتوانيم از اين ذخاير به درستي استفاده كنيم نبايد منتظر كنوانسيون رژيم حقوقي باشيم.
وي تاكيد كرد: با گفتگو و در نظر گرفتن منافع و حفظ تماميت ارضي و پرهيز از هرگونه عمل توسل به زور و حتي فكر توسل به زور بايد مسائل اين دريا حل شود.
پوتين خاطرنشان كرد: زماني صحبت از گفتگو و حفظ تماميت ارضي اين دريا مي‌شود نبايد خاك خود را در اختيار كشورهاي ديگر براي عمليات نظامي قرار دهيم.
رئيس جمهور روسيه اعتمادسازي بين كشورهاي ساحلي اين دريا را به عنوان يك اصل و سند مهم ياد كرد و گفت: با استفاده از اين اصول پذيرفته شده مي‌توانيم مسائل را حل كنيم.
وي با تاكيد بر پيروي كشورهاي ساحلي از هنجارهاي موجود در خصوص درياي خزر، اظهار داشت: بايد قبل از تصويب كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر، كشورهاي ساحلي از نرم‌هاي قبلي پيروي كنند.
پوتين بار ديگر تاكيد كرد كه تامين امنيت درياي خزر از اولويت‌هاي همكاري كشورهاي ساحلي اين درياست.
رئيس جمهور روسيه مفهوم تامين امنيت در اين دريا را در برگيرنده رعايت حقوق طرفين در كشتيراني، حفاظت دريا در استخراج گاز و نفت، مبارزه با تروريسم جهاني و افراط گرايي دانست.
وي پيش نويس دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر كه توسط پنج كشور ساحلي تهيه شده را معاهده ثبات و اعتمادسازي توصيف كرد.
پوتين تاكيد كرد كه بايستي از تجارب ديگر كشورها در خصوص درياي خزر استفاده كرد.
رئيس جمهور روسيه پيشنهاد داد كه براي پيشبرد كريدور شمال - جنوب كانالي براي اتصال درياي خزر به درياي سياه و آزاد ايجاد شود.
به گفته وي در صورت اجرايي شدن اين پيشنهاد قدرت بالقوه كشورهاي همسايه در زمينه ترانزيت عملي خواهد شد.
وي از درياي خزر به عنوان يكي از مراكز اصلي استخراج نفت و گاز نام برد و گفت: ثروت‌هاي بيولوژيك و اكولوژيك اين دريا منحصر به فرد است و بايستي كشورهاي حاشيه در زمينه بهره‌مندي و استخراج از منابع نفت و گاز تعادل منطقي براي حفظ بيولوژي دريا داشته باشند.
رئيس جمهور روسيه كاهش ميزان ماهي در اين دريا را يكي از نشانه‌هاي مشخص در عدم رعايت و حفظ بيولوژي اين دريا دانست.
پوتين بار ديگر بر حفظ و تقويت اكولوژيك درياي خزر تاكيد كرد و گفت: امنيت اكولوژيك بايد جنبه اصلي و مصلحت هرگونه پروژه در اين دريا باشد و هر گونه پروژه‌اي كه به اين دريا خسارت اكولوژيك وارد كند در مورد آن تصميم‌گيري جامع اتخاذ شود.
وي همچنين با اشاره به نشست پنج سال پيش سران خزر در عشق آباد، خاطرنشان كرد:‌ در پروسه پنج ساله مشورت‌ها و گفتگوهاي مختلفي در زمينه درياي خزر بين كشورها صورت گرفته و برخي توافقات نشانگر علاقه كشورها براي اجرايي كردن گفتگوهاست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نظربايف در اجلاس سران كشورهاي ساحلي خزر:

[align=center]براي حل مناقشات فعاليت‌هاي نظامي در خزر بايد محدود شود[/align]

خبرگزاري فارس: نورسلطان نظربايف گفت: پيشنهاد مي‌كنم براي حل مناقشات، فعاليت‌هاي نظامي كشورهاي حاشيه درياي خزر محدود به حيطه‌هاي مرزي خود شود.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، نورسلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان، طي سخناني در دومين اجلاس روساي كشورهاي حاشيه درياي خزر با حمايت از پيشنهاد ايران براي برگزاري اجلاس منظم و زمان‌بندي شده روساي كشورهاي حاشيه درياي خزر اظهار داشت: ما پيشنهاد مي‌كنيم كه با گفتگو و مذاكره همكاري‌هاي بيشتري را بين كشورهاي حاشيه درياي خزر به وجود آوريم.
رئيس جمهور قزاقستان با تاكيد بر اينكه كشورش تلاش خود را براي ارتقا سطح روابط همه جانبه با ديگر كشورهاي درياي خزر انجام خواهد داد، گفت: بايد هر چه سريع‌تر كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر تصويب شود و همكاري‌ها بين پنج كشور ساحلي بيش از پيش افزايش يابد.
وي با بيان اينكه با گفتگو و مذاكرات بيشتر مي‌توانيم به رژيم حقوقي درياي خزر دست يابيم، تصريح كرد: اهميت زيادي دارد كه ما بتوانيم منابع بيولوژيكي در درياي خزر را به سرانجام برسانيم و يك موافقتنامه پنج جانبه را امضا كنيم.
وي ادامه داد: ما به آبهاي داخلي و ساحلي و عرض 12 مايل و پهناي آبي مشترك اشاره مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم اين امر مورد توافق همه كشورها باشد.
نورسلطان نظربايف با بيان اينكه توافقات حقوقي بين جمهوري اسلامي ايران و شوروي سابق به تاريخ پيوسته است، خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم با تفاهم و گفتگو به توافقات مناسب خوب و جديدي دست يابيم.
وي با اشاره به اينكه بحث ما فقط در مورد درياي خزر، بحث كشتيراني نيست، اظهار داشت: اكنون بحث استخراج منابع از درياي خزر اهميت زيادي براي كشورها دارد و براي تامين منافع اقتصادي و مسيرهاي لوله‌گذاري بايد به توافق دست يابيم.
رئيس جمهور قزاقستان با تاكيد بر اينكه پيشنهاد مي‌كنم براي حل مناقشات، فعاليت‌هاي نظامي كشورهاي حاشيه درياي خزر محدود به حيطه‌هاي مرزي خود شود، گفت: نشست ايران و مذاكرات پنج جانبه آن نشانگر سعي و تلاش همه كشورها براي همكاري بيشتر است و قزاقستان در اين زمينه تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه هر چه زودتر پيش‌نويس كنوانسيون درياي خزر تهيه و به امضا برسد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]پوتین و دیگر رهبران کشورهای حاشیه‌ی خزر در تهران

تصویر
[/align]
در دستور کار اجلاس تهران مسائل دریای خرر قرار دارد. در دیدار هئیت روسی با مقامات ایرانی کشمکش اتمی با جمهوری اسلامی نیز مطرح می‌شود. این موضوع یکی از موضوعات دیدار پوتین و مرکل، صدر اعظم آلمان در ویسبادن بوده است.

رئیس جمهور روسیه وارد تهران شد. همراهان وی سرگئی پریخودکو، مشاور رئیس جمهور، سرگتی لاوروف، وزیر خارجه، و سرگئی کرینکو، رییس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه، هستند. ولادیمیر پوتین، آخرین فرد از مجموعه‌ی رهبران کشورهای حاشیه‌ی خزر بود، که به تهران وارد شد. پیشتر قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به تهران وارد شده بودند.

این رهبران در نشست تهران مسائل دریای خزر را بررسی می‌کنند. اجلاس تهران در ادامه‌ی اجلاسی است که در سال ۱۳۸۱ به ابتکار ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار شد. مضمون این اجلاس تعیین رژیمی حقوقی برای بهره‌برداری مشترک از خرر است.

جنبه‌ی "اتمی" سفر پوتین

توجه رسانه‌های جهانی بویژه‌ از آن رو به سفر پوتین معطوف شده است که به احتمال قربب به یقین در دیدار هئیت روسی با مقامات ایرانی کشمکش اتمی با ایران نیز مطرح می‌شود. این موضوع یکی از موضوعات دیدار پوتین و مرکل، صدر اعظم آلمان در ویسبادن بوده است. پوتین یکسر از آلمان به تهران رفت.

ر / خبرگزاری آلمان، ایرنا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]ولادیمیر پوتین در راه ایران؛ سفری با چند هدف

تصویر[/align]

پس از ۳۰ سال،برای اولین رئیس جمهور روسیه به ایران سفر می‌کند تا در جلسه سران کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کند. علاوه بر دریای خزر، روسیه در پرونده هسته‌ای و در زمینه نیروگاه بوشهر نیز روابط بحث‌انگیزی با ایران دارد.

روز سه‌شنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران گردهم می‌آیند تا بار دیگر به بحث در باره‌ی رژیم حقوقی این دریا ادامه دهند. تا سال ۱۹۹۱ خزر دریای مشترکی بود میان روسیه و ایران و رشته معاهداتی حقوق دو کشور در این دریا را در زمینه‌های مختلف معین می‌کرد. با فروپاشی شوروی و برآمدن سه کشور جدید دیگر در سواحل خزر موقعیت تازه‌ای ایجاد شد و ضرورت افتاد که رژیم حقوقی جدیدی که منافع و مصالح هر ۵ کشور در آن بازتاب یافته باشد تدوین شود. تلاش‌هایی که در این رابطه از سال ۱۹۹۵ آغاز شده به خاطر منافع متفاوت کشورهای ذیربط و تعریف مختلف آنها از حوزه آبی مشترکشان ( دریا یا دریاچه؟) تا کنون به نتیجه نرسیده است.

در اجلاس تهران نیز به نظر نمی‌رسد که نتیجه تعیین‌کننده‌ای در باره‌ی رژیم حقوقی دریای خزر به دست آید، امری که بیش از همه به ضرر ایران تمام خواهد شد، زیرا ۴ کشور دیگر بدون آن که به خواست ایران مبنی بر بهره‌برداری مشاع و یا تقسیم دریا به ۵ قسمت مساوی روی خوش نشان دهند با قراردادهای چندجانبه در میان خود، بهره‌برداری از امکانات خزر را به این یا آن میزان عملی کرده‌اند. کم نیستند کارشناسانی که ضعف موضع ایران در مذاکرات خزر را نیز به چالش‌های خارجی آن و نداشتن مناسباتی متناسب و موزون با بازیکنان اصلی صحنه بین‌المللی مرتبط می‌دانند.

ورای مسائل مربوط به دریای خزر، آنچه که اجلاس تهران را حائز اهمیت می‌کند حضور ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه در آن است. در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی این اولین بار است که رهبر همسایه بزرگ شمالی ایران و در مجموع رهبر یک کشور بزرگ دنیا به ایران سفر می‌کند. علاوه بر این نکته، زمان سفر ولادیمیر پوتین به ایران نیز واجد ویژگی‌های معینی است.

ایران به خاطر پرونده هسته‌ای‌اش در سطح بین‌المللی با فشارهای روزافزونی روبروست. یکی از طرف‌های درگیر در این پرونده روسیه است که به خاطر نقشی که در شورای امنیت دارد جمهوری اسلامی تا کنون روی مواضع آن برای تعلیق یا تخفیف فشارها حساب‌های معینی باز کرده است، حساب‌هایی که در درون خود حکومت هم همگان با آن موافق نیستند. در واقع، برخی محافل در درون جمهوری اسلامی نگاهی توأم با تردید و سوء ظن به سیاست‌های همسایه شمالی در پرونده هسته‌ای ایران دارند و معتقدند که روسیه این پرونده را به برگی در بازی امتیازگیری خود از غرب بدل کرده است. این نیز هست که تعلل و تأخیر روسیه در تکمیل نیروگاه بوشهر که تا حدودی با روند پرونده‌ی یادشده بی‌ارتباط نیست جمهوری اسلامی را نسبت به نیات و رویکرد همسایه شمالی بیش از پیش نامطمئن و دچار تردید کرده است.

با توجه به همه‌ی مسائل فوق، سفر ولادیمیر پوتین به تهران و مضمون گفتگوهای او با مقامات جمهوری اسلامی نه تنها در خود روسیه و ایران که در اروپا و آمریکا نیز با حساسیت دنبال می‌شود. این سفر در عین حال مناسبتی هم هست برای مرور برخی از جوانب مناسبات ایران و روسیه از جمله در پرونده هسته‌ای، مسائل دریای خزر و چالش‌های مربوط به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر. در مقالات و مصاحبه‌هایی که در زیر آمده‌اند نگاه ریزتری به این موارد می‌شود.

خبرگزاری دویچه وله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقام معظم رهبري در ديدار پوتين:

قدرت واقعي كشورها به عظمت و قدرت دروني آن ملت بستگي دارد


خبرگزاري فارس: مقام معظم رهبري در ديدار رئيس جمهور روسيه خاطرنشان ساخت: قدرت واقعي كشور به عظمت و قدرت دروني آن ملت بستگي دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امشب در ديدار رئيس جمهور روسيه با ابراز اميدواري درباره نتايج مثبت سفر پوتين به تهران تأكيد كردند:قدرت واقعي كشور به عظمت و قدرت دروني آن ملت بستگي دارد و تاريخ در اين زمينه درسهاي فراواني دارد.
ايشان با اشاره به ميهمان نوازي ملت ايران افزودند: تصوير ملت روسيه در ذهن ملت ايران تصوير روشن و خوبي است و اين به علت مقاومتهايي است كه ملت روسيه در مقاطع مختلف در مقابل دشمنان خود داشته است.
رئيس جمهور روسيه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي فراوان از سفر به ايران اعلام كرد: روابط تهران - مسكو بدون هيچگونه محدوديتي گسترش خواهد يافت و ما اميدواريم نتايج اين سفر فصل تازه اي در روابط دو كشور بگشايد.
پوتين با اشاره به مذاكرات همه جانبه خود با احمدي نژاد درباره انرژي، حمل و نقل، فضا و عرصه هاي ديگر گفت: منافع ملت روسيه در وجود ايراني قوي و مؤثر در عرصه بين المللي نهفته است و ما بدون هيچ ترديدي در اين مسير حركت خواهيم كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس جمهور روسيه در كنفرانس خبري:

روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند



خبرگزاري فارس: پوتين تأكيد كرد؛ روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس رئيس جمهور روسيه بعد از ظهر امروز سه شنبه در پايان اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران و در كنفرانس مشترك مطبوعاتي سران 5 كشور افزود: ما واقعاً اجلاس پر تحركي داشتيم و به مسائل مهم درياي خزر نزديك شديم و توافق كرديم كه اين روند را ادامه دهيم.
پوتين افزود: در مورد اكثر مسائل اتفاق نظر پيدا كرديم.
وي حاكميت درياي خزر فقط مربوط به كشورهاي ساحلي دانست و تصميمات ديگر اين اجلاس را بسيار مهم خواند و گفت: اين اجلاس بسيار موفقيت‌آميز بود، همه طرفها به موضوعات مطرح شده علاقه‌مند بودند و ما به دنبال اجماع توافق‌ها هستيم.
رئيس جمهور روسيه از ايران به خاطر اجراي عالي اجلاس خزر تشكر كرد.
وي همچنين حجم مبادلات ايران و روسيه را در حال افزايش عنوان كرد و با حمايت از فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران افزود: سازماني در روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند و در اين اجلاس نيز همه كشورها وفاداري خود را به مقاصد صلح‌آميز هسته‌اي اعلام داشتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در دومين دور مذاكرات احمدي نژاد و پوتين تاكيد شد:

عزم تهران و مسكو بر افزايش مبادلات اقتصادي تا 200 ميليارد دلار


خبرگزاري فارس: احمدي نژاد و رييس جمهوري روسيه در دومين دور مذاكرات خود بر افزايش مبادلات اقتصادي و تجاري تهران و مسكو تا 200ميليارد دلار ظرف 10سال آينده تفاهم كردند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، رييس جمهوري روسيه در اين مذاكرات بر عزم مسكو براي تكميل نهايي نيروگاه اتمي بوشهر و ارايه سوخت تاكيد كرد.
احمدي نژاد نيز سفر آقاي پوتين به تهران را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست و تصريح كرد: توسعه همكاري‌هاي دو كشور بويژه در زمينه انرژي، منافع سياسي و اقتصادي روسيه و جمهوري اسلامي ايران را تامين مي كند.
رييس جمهوري اسلامي ايران افزود: سفر پوتين سرآغاز يك جهش در همكاريها و روابط ايران و روسيه خواهد بود.
احمدي نژاد بر اراده جمهوري اسلامي ايران براي توسعه مبادلات تجاري و همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور تا سقف 200ميليارد دلار تا 10 سال آينده تاكيد كرد و افزود: اين هدف والا نيازمند برنامه جامعي است كه با توجه به زمينه‌هاي متعدد براي همكاري‌هاي دو كشور از جمله در بخش حمل و نقل ، انرژي، صنعت هوا و فضا و مشاركت در سرمايه‌گذاري هاي مشترك قابل تحقق است.
رييس جمهوري اسلامي ايران همچنين بااشاره به پروژه نيروگاه اتمي بوشهر يادآور شد: ايران آماده همكاري با روسيه براي مشاركت در فاز 2 و 3 طرح توسعه اين نيروگاه است.
احمدي نژاد در ادامه برهمكاري‌هاي گسترده دو كشور اشاره و تصريح كرد: هماهنگي ايران و روسيه در موضوع انرژي، منافع دو طرف را درپي خواهد داشت.
رييس‌جمهور روسيه نيز با تاكيد بر گسترش روابط دو جانبه خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي دو كشور در مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي منافع زيادي براي صلح و ثبات جهاني دارد.
پوتين در ادامه خواستار هماهنگي ايران و روسيه در بازار گاز شد و گفت: مسكو آماده همكاري‌هاي مشترك با تهران براي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي نفت و گاز است.
رييس جمهور روسيه با يادآوري ضرورت امضاي اسناد گسترش همكاري‌هاي علمي و فناوري ميان دو كشورافزود:مسكو مصمم به اتمام پروژه نيروگاه اتمي بوشهر وارايه سوخت است و در مذاكرات هيات‌هاي ايراني‌و روسي نيز دراين‌باره تفاهم كامل شده است.
پوتين افزود: روسيه تحت تاثير فشارهاي سياسي غربي‌ها براي تكميل نكردن نيروگاه اتمي بوشهر قرار نمي‌گيرد و ازآنها خواسته است آماده آغاز به كار اين نيروگاه باشند.
رييس جمهور روسيه درپايان برتدوين برنامه عملي مشترك براي گسترش روابط تهران مسكو در دراز مدت تاكيد كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.