Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

[align=center]جنجال رسانه ها در آستانه سفر پوتين به تهران براي چيست؟

تصویر[/align]

امروز (دوشنبه)، تهران براي اولين بار ميزبان يکي از روساي جمهوري فدرال روسيه خواهد بود که در حاشيه نشست سران کشورهاي حاشيه درياي خزر، قرار است در گفتگويي پنج جانبه، با ايران، ترکمنستان، آدربايجان و قزاقستان درباره تقسيم درياي خزر به گفتگو بنشيند.

اينکه پوتين در تهران چه اهدافي را پيگيري خواهد کرد و اين سفر در حاشيه هاي خود چه نتايج و دستاوردهايي را به همراه خواهد داشت، هنوز در حد حدس و گمان کارشناسان و صاحب نظران عرصه بين المللي است.

اما به زعم بسياري از کارشناسان، بي ترديد ديدارهاي اخير پوتين با مقامات غربي، نشانه خوبي از آن است که رييس جمهور روسيه حامل پيام ها و پيشنهادهاي مهمي از جانب غرب براي ايران است و ديدار اخير رايس و گيتس با پوتين، سفر سارکوزي رييس جمهور فرانسه به مسکو و ديدار پوتين با مرکل، صدراعظم آلمان از نشانه هاي جدي در اين زمينه است.

از سوي ديگر، برخي رسانه ها درصددند سفر پوتين به تهران را تحت تاثير شايعاتي مبني بر درخطر بودن جان رييس جمهور روسيه قرار دهند.

خبرگزاري اينترفاکس روسيه، روز يکشنبه (14 اکتبر) به نقل از مقام هايي ناشناس در سرويس هاي اطلاعاتي- امنيتي اين کشور گزارش داد، گروه هايي از "بمبگذاران انتحاري" برنامه دارند که ولاديمير پوتين را در تهران به قتل برسانند.

در حالي که محمدعلي حسيني، سخنگوي وزرات امور خارجه کشورمان، در اولين واکنش رسمي ايران، اين خبر را "کاملا بي پايه و اساس" خواند.

بي ترديد همه تلاش هايي که از سوي غرب در راستاي تاثيرگذاري بر ديدار پوتين و احمدي نژاد در تهران و همچنين ايجاد جنگ رواني در اين مسير صورت مي گيرد، نشان از اهميت حضور پوتين در تهران براي مقامات آمريکايي و غربي و ناخشنودي آنان از اين سفر دارد؛ نارضايتي که غربي ها طي هفته هاي اخير با اظهارات مختلف سعي در پنهان کردن و کتمان آن دارند.

نيکولا سارکوزي، رئيس جمهور فرانسه، در مسکو اعلام کرد: در ديدار با همتاي روس خود، ديدگاه فرانسه و روسيه در باره برنامه هسته اي ايران به يکديگر نزديک شده است.

طبق اظهارات سارکوزي، الگوي کره شمالي از نظر فرانسه و روسيه مي تواند مورد مناسبي براي حل بحران هسته اي ايران باشد.

در عين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا نيز در اين ديدار خاطرنشان کرد: ايران مي تواند مورد تهديد واقع شود، چرا که همچنان به مطالبات جامعه جهاني بي اعتنايي مي کند.

رايس گفت: آناني که در ايران سرمايه گذاري مي کنند نيز مي توانند مورد تهديد باشند. ايالات متحده به ايران اجازه نمي دهد که از سيستم مالي بين المللي استفاده کند تا سودي را کسب کند که ايران در نتيجه ترويج و حمايت از تروريسم بين المللي به دست مي آورد. از اين رو طبق قوانين آمريکا، اگر ما آگاه شويم که موسسات ايراني و يا افرادي مشخص اين قوانين را نقض مي کنند، آنان را تحريم خواهيم کرد.

در ديداري که بين مقامات آمريکا و روسيه انجام شد، رايس و گيتس بر همکاري هاي موشکي و ديگر همکاري هاي دو جانبه ميان واشنگتن و مسکو تاکيد و آمادگي آمريکا را براي رفع نگراني روسيه در زمينه همکاري هاي مشترک اعلام کردند.

در حالي که"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه نيز روز جمعه طي کنفرانسي مطبوعاتي در پايان ديدار وزراي خارجه و وزراي دفاع روسيه و آمريکا که در مسکو انجام شد، اعلام داشت که روسيه مخالف تحريم ايران به طور يک جانبه است.

وي گفت: ما پايبند به تمامي توافقات هستيم و آنچه که به روسيه مربوط مي شود را با وجدان اجرا خواهيم کرد. معتقديم که اين کار گروهي مي توانست موثرتر باشد، اما اگر گام هايي براي اعمال تحريمات يک جانبه در رابطه با ايران اتخاذ نمي شد، تا چه رسد به تهديد به آغاز عمليات نظامي عليه ايران که هر از چندگاهي شنيده مي شوند".

لاوروف گفت: رييس جمهور روسيه در ديدار با خانم رايس و آقاي گيتس (وزير دفاع آمريکا) تاکيد کرد که طي سفر خود به ايران به خط مشي کار با مقامات ايراني که منعکس کننده موضع مشترک گروه 1+5 و اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد باشد، ادامه خواهد داد.

همچنين، بعدازظهر روز يکشنبه نيز پوتين و مرکل با يکديگر ديدار کردند و درباره اقدامات آلمان و روسيه در رابطه با ايران و ضرورت اعمال تحريم هاي گفتگو کردند. پوتين به آلمان سفر کرده تا درست در آستانه سفر به ايران، در نشست علني هفتمين همايش "گفتگوي پترزبورگ" شرکت کند.

آنچه مسلم است، در سفر رييس جمهور روسيه به ايران، علاوه بر بحث تقسيم درياي خزر، مساله هسته اي ايران و موضع روسيه در اين باره و همچنين تکميل نيروگاه اتمي بوشهر از جمله موضوعات مطرح ميان تهران و مسکو است که در حاشيه اجلاس سران خزر ميان پوتين و احمدي نژاد به گفتگو گذاشته خواهند شد.

اجلاس کشورهاي حاشيه درياي خزر با هدف تقسيم عادلانه درياي کاسپين - بزرگترين درياچه جهان - در حالي برگزار مي شود که کشورهاي عضو گروه 1+5 با تجربه رويکردي تازه و غيرمترقبه از آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال پرونده هسته اي ايران، آرايشي جديد به خود گرفته اند؛ آرايشي که از جدي تر شدن اختلافات در 1+5 حکايت دارد.

در چنين شرايطي به تعبير بسياري از کارشناسان، سفر پوتين به تهران که فصل جديدي از روابط تهران- مسکو را رقم خواهد زد، مي تواند نشانه اي از عدم اعتراض روسيه نسبت به فعاليت اي هسته اي ايران قلمداد شود.

چنانچه ولاديمير ارلوف، رئيس مرکز تحقيقات سياسي روسيه روز پنجشنبه در ميزگردي در خبرگزاري «نووستي» روسيه، ايران را شريک استراتژيک روسيه ناميده و اظهار داشت: سفر "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه به ايران نشان دهنده اين است که روسيه هيچ اعتراضي نسبت به عملکرد ايران ندارد.

ارلوف با اشاره به اينکه در رابطه با برنامه هسته اي ايران تنها ظن وجود دارد، گفت: با استناد به ترديدها نمي توان قضاوت کرده و کشوري را متهم به ساخت سلاح هسته اي کرد.

از زمان شکل گيري موج مخالفت هاي کشورهاي غربي به سرکردگي آمريکا و لابي هاي صهيونيستي با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، روسيه همواره خود را به عنوان حامي ايران در اين زمينه معرفي کرده و بر ايستادگي خود بر اين موضع ابرام مي ورزد، هرچند که به هنگام صدور دو قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران، همواره دولت جمهوري اسلامي از اين همسايه خود در مرزهاي آبي شمال نيز قطع اميد کرده است.

برخي صاحب نظران بر اين باورند که روسيه درصدد است در شرايط حساسي که ايران در موضوع هسته اي خود در سطح بين المللي دارد، از اين فرصت براي تقسيم درياي خزر براساس اندازه ساحل هر کشور استفاده کند و در صورتي که تهران نتواند نظر مسکو را در تقسيم خزر جلب کند، حمايت هاي اين کشور را در بحث هسته اي از دست خواهد داد.

خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: پوتين در بحبوحه تلاش هاي آمريکا براي منزوي کردن ايران به تهران مي آيد چرا که حضور پوتين در تهران در زمان انزواي رو به رشد بين المللي ايران بر سر برنامه هسته اي اش صورت مي گيرد.

رويتر نيز در اين باره نوشت: نشست احمدي نژاد، رييس جمهور ايران به رهبر کرملين اين فرصت را مي دهد تا درصدد مصالحه مسالمت آميز بر سر برنامه هسته اي تهران برآمده و استقلالش از واشنگتن را درباره مسايل خاورميانه نشان دهد.

ديميتري پسيکوف، معاون سخنگوي کرملين گفت: پوتين به ايران مي رود تا اهميت تداوم ديپلماسي را نشان دهد. پوتين به احمدي نژاد خواهد گفت که روسيه حق ايران براي استفاده از انرژي هسته اي را مي پذيرد اما مي خواهد که برنامه هسته اي اش را براي اثبات صلح آميز بودن به روي بازرسان بين المللي بگشايد.

رجب صفراف، رييس مرکز مطالعات ايران معاصر نيز در ميزگردي در خبرگزاري نووستي روسيه گفته است: پيشرفت در روابط ايران و روسيه منوط به حل مساله درياي خزر است.

صفراف با اشاره به اينکه موضوع هسته اي ايران يک موضوع مهم است، گفت: آژانس بين ا لمللي انرژي اتمي هيچ سندي در مورد نظامي بودن برنامه اتمي ايران در دست ندارد و هيچ دولتي را نمي توان به خاطر داشتن سوءظن مجازات کرد.

وي افزود: پوتين نيز به خاطر اين سوءظن به تهران نمي رود بلکه قصد دارد با ايران از جمله در زمينه هسته اي همکاري کند.

آنچه اين روزها بيش از همه براي ايران اهميت دارد، تعهداتي است که روسيه در قبال نيروگاه اتمي بوشهر دارد؛ طبق اين تعهدات، روسيه بايد تا پايان سال 2007 ميلادي، پروژه بوشهر را تکميل کند درحالي که اين روزها بدعهدي ها و بهانه تراشي هاي روس ها که گهگاه مورد اذعان برخي کارشناسان روسي نيز هست، سرانجام پروژه بوشهر را در هاله اي از ابهام فرو برده است.

اظهارات ضد و نقيض مقامات روسي طي ماه هاي گذشته نيز هر روز نه تنها بر اين ابهام مي افزايد بلکه فرصت ها را از ايران گرفته و زمان را مي کشد.

با وجود تعويقات گسترده در تکميل نيروگاه اتمي بوشهر از سوي شرکت اتم استروي اکسپورت، ارلوف، رييس مرکز تحقيقات سياسي روسيه تاکيد دارد که ساخت نيروگاه اتمي بوشهر در مراحل پاياني است و براي راه اندازي در سال 2008 آماده خواهد بود.

رجب صفراف نيز درباره نيروگاه بوشهر اظهار مي دارد: راه اندازي اين نيروگاه در سال 2008 علامت خوب مسکو به جهان خواهد بود.

وي مذاکره در مورد نيروگاه بوشهر را از مباحث جدي احمدي نژاد و پوتين در تهران دانست و گفت: البته ايرادهاي روسيه در مورد مشکلات مالي ايران براي تکميل اين نيروگاه بيهوده است و پوتين در اين مورد اظهار نظر نمي کند.

اين كارشناس مسايل ايران افزود: احتمالا پوتين به رييس جمهوري ايران پيشنهاد مي‌كند از غني‌سازي اورانيوم خودداري كرده و به وي تضمين خواهد داد تمام نياز ايران به اورانيوم غني شده در خاك روسيه رفع شود.

به گفته صفراف در صورت چنين پيشنهادي، ايران آن را رد خواهد كرد و وابستگي سوخت هسته‌اي خود به روسيه را نمي‌پذيرد و مقامات ايران نيز دلايل خود را به پوتين ارائه داده و اطمينان مي‌دهند كه از خواست هاي آژانس تبعيت كنند.

وي تاكيد کرد: در كيف پوتين، پيشنهادهايي براي همكاري با ايران وجود دارد كه مي‌تواند به اقتصاد ايران ياري برساند.

پوتين اولين رييس جمهور روسيه خواهد بود که به ايران سفر مي کند.

پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، سه تن از رهبران آن کشور، ژوزف استالين نخست وزير و دبير کل حزب کمونيست (1943 ميلادي) و لئونيد برژنف و نيکولاي پادگورني به ايران سفر کرده بودند.

سميه عظيمي

منبع: ایراس iras.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط ميشه گفت دوباره اومدن ايران و چاپيدن و با استفاده از اب گلالود دارن با پول ما پيشرفت مي كنن ما دوبا ره تركمنچاي و گلستان امضا كرديم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من که این دفعه با گذشته متفاوت بود و حاکی از دید جدید روسیه نسبت به ایران میباشد. به هر حال تا پایان دست یابی کامل به فناوری و صنعت هسته ای و افتتاح نیروگاه بوشهر به کمک روسیه و چین نیازمند هستیم و در این بازه زمانی هرگونه مذاکره با اروپا و آمریکا به ضرر ماست چون از موضع قدرت با ما گفتگو میکنند و حاضر به پذیرش ایران هسته ای نخواهند بود. اما بعد از این بازه زمانی که حداکثر تا پنج سال آینده به اتمام خواهد رسید میتوان مانند هند به مذاکرات و دوستی با آمریکا مبادرت ورزید. یادمان نرود آمریکا هند را در سال 1998 تحریم کرد ولی سال قبل با تولید سالانه 50 کلاهک هسته ای توسط هند موافقت کرد! البته این قرارداد بیشتر در سایه وجود تهدیدی برای منافع آمریکا به نام چین بود ولی ما هم میتوانیم با چیدن صحیح مهره های بازی چنین شرایطی را ایجاد کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]رسانه‌هاي آلمان: منافع راهبردي،‌ پوتين را راهي تهران كرد [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: رسانه‌هاي آلماني امروز با بررسي سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به ايران، انگيزه اين سفر را منافع راهبردي و اقتصادي عنوان كردند. [/align]

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان از برلين، روزنامه "هامبورگر آبندبلات" در گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: «مسكو اميدوار است كه صادرات تسليحات خود را به ايران افزايش دهد و بتواند سفارش ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران را كه ارزش آن ميلياردها دلار خواهد بود، به خود اختصاص دهد.»
روزنامه "فرانكفورتر آلگمانيه" نيز گزارش داد: «پوتين در عين حال خواستار آن است كه ايران را بيش از گذشته در حوزه نفوذ روسيه وارد كند و روي شكاف و اختلاف ميان تهران و كشورهاي غربي سرمايه‌گذاري كرده است.»
روزنامه "زوديچه زايتونگ" نيز نوشت: «پوتين تلاش دارد روسيه را به منطقه‌اي بازگرداند كه اين كشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي از آن رانده شده بود.»
بنا بر نظر مفسران آلمان، مسكو از توسعه نفوذ آمريكا در آسياي مركزي و قفقاز بطور فزاينده‌‌اي احساس نگراني مي‌كند و پوتين دوست دارد وقتي بحث تقسيم ذخاير عظيم نفتي درياي خزر به ميان مي‌آيد كه از دير باز به عنوان حياط خلوت اين كشور محسوب مي‌شود، واشنگتن به حاشيه رانده شود.
در اين گزارش با اشاره به اين كه در نشست روز گذشته در ايران، سران جمهوري آذربايجان، قزاقستان، تركمنستان نيز شركت داشتند آمده است: «پوتين همچنين ديدار جداگانه‌اي با محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهوري ايران برگزار كرد.»
بنا بر اين گزارش،‌ از ديدگاه ايران نيز اين سفر بسيار مهم بوده زيرا اين امر اين پيام را به آمريكا ارسال مي‌كند كه تهران به اندازه‌اي كه غرب و آمريكا تصور مي‌كند، تنها نيست.
روزنامه زوديچه زايتونگ نوشت: «تلاش‌هاي روسيه براي كمك به ايران براي خروج از اين انزوا قيمت خود را دارد.»
اين روزنامه توافق كشورهاي مذكور كه برخي از آنها همپيمان آمريكا نيز هستند درباره اين كه اجازه ندهند از كشورشان براي حمله به ايران استفاده شود را از ديگر موارد مهم برشمرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]بادامچيان:تهديدهاي كشورهاي غربي در رابطه با ايران بي‌اثر است [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامي اظهار داشت: تهديدهاي كشورهاي غربي در رابطه با ايران بي‌اثر است و روابط ما با ساير كشورها به صورت عادي ادامه دارد. [/align]

اسدالله بادامچيان در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس اظهار داشت: برقراري ارتباط ايران با همه كشورها يكي از سياست‌هاي اصلي جمهوري اسلامي مي‌باشد، از اين رو ارتباط بيشتر ما با كشورهاي همسايه از جمله روسيه در راستاي سياست ارتباط بيشتر ما با ساير كشورها است.
بادامچيان گفت: روسيه كشوري قدرتمند در جهان است و طبعاً ارتباط دوستانه اين كشور با ايران به نفع آنها و در جهت منافع دو طرف است.
قائم مقام حزب مؤتلفه با اشاره به آمدن پوتين به ايران عليرغم فشارهاي كشورهاي غربي گفت: تهديدهاي كشورهاي غربي در رابطه با ايران بي‌اثر است و روابط ما با ساير كشورها به طور عادي ادامه دارد.
وي با بيان اين مطلب كه غربي‌ها با مطرح كردن مسئله ترور پوتين خواهان اين بودند كه ايران را كشوري نا امن جلوه دهند،افزود: سفر پوتين به جهانيان ثابت كرد كه ايران كشوري امن و در روابط ديپلماتيك بسيار منطقي است.
بادامچيان تصريح كرد: برگزاري اجلاس تهران نشان داد كشورهاي منطقه مي‌توانند براي خود تصميم‌گيري كنند و رژيم حقوقي مطلوب براي كشورهاي حاشيه خزر را ايجاد كنند.
وي اظهار داشت: سفر پوتين نشان داد تهديد و تحريم عليه ايران بي‌اثر مي‌باشد و جمهوري اسلامي از حقوق مسلم خود در مورد مسائل هسته‌اي مصالحه نمي‌كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصویر
این پیشنهاد هم‌زمان با غیبت سؤال‌برانگیز دکتر علی لاریجانی، مسئول پرونده هسته‌ای ایران، در هفته‌های اخیر در صحنه کشور و حضور بی‌رنگ وی در سفر سران پنج کشور حاشیه خزر به تهران ارائه شد... قطعا یکی از مهم‌ترین اهداف سفر پوتین به تهران، طرح این پیشنهاد بوده که باعث شد سفر مهم‌ترین شخصیت خارجی به ایران پس از انقلاب، در مقطع کنونی انجام گردد.


همان‌گونه که انتظار می‌رفت، پوتین که در یک مقطع حساس و پس از دیدار با وزرای دفاع و خارجه آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان، به تهران آمده بود، پیشنهاد خود را در برابر آیت‌الله خامنه‌ای، عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، مطرح کرد.

در اخبار رسمی منتشرشده، به پیشنهاد مطرح‌شده اشاره نگردید، اما از قول رهبر انقلاب آمده که «ملت و دولت ایران با پرهیز از ماجراجویی یا بهانه دادن به دست دشمن، همچنان بر اساس این منطقه هوشیارانه و متقدرانه عمل خواهد کرد» و این‌که آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان خطاب به پوتین گفتند: «درباره سخنان و پیشنهاد شما، تأمل خواهیم کرد».
برخی بر این باورند پوتین که با ساختار نظام ایران آشنایی خوبی دارد، قصد داشته پیشنهاد تعیین‌کننده خود را مستقیما با تصمیم‌گیرنده اصلی جمهوری اسلامی در میان بگذارد.


این پیشنهاد هم‌زمان با غیبت سؤال‌برانگیز دکتر علی لاریجانی، مسئول پرونده هسته‌ای ایران، در هفته‌های اخیر در صحنه کشور و حضور بی‌رنگ وی در سفر سران پنج کشور حاشیه خزر به تهران ارائه شده که موضوعات مشترک زیادی برای طرح با سران کشورهای همسایه داشت.
این گزارش می‌افزاید: قاعدتا این پیشنهاد درباره پرونده هسته‌ای ایران است و تاکنون منابع ایرانی و روسی درباره آن مطلبی بیان نکرده‌اند و صرفا گمانه‌زنی‌هایی درباره آن وجود دارد. اما قطعا یکی از مهم‌ترین اهداف سفر پوتین به تهران، طرح این پیشنهاد بوده که او را به رغم همه فشارها و جوسازی‌ها علیه سفرش به ایران، به این سفر مصمم کرد و باعث شد سفر مهم‌ترین شخصیت خارجی به ایران پس از انقلاب، در مقطع کنونی انجام گردد و نقطه مهمی را در کارنامه سیاست خارجی کشورمان به ثبت رساند.
در ادامه این گزارش آمده است: در آستانه سفر پوتین به تهران، «رایس» و «گیتس»، وزرای خارجه و دفاع آمریکا، به مسکو رفتند و مذاکرات مهمی درباره پرونده ایران انجام دادند و پس از آن نیز «نیکلا سارکوزی»، رئیس‌جمهور فرانسه، به مسکو رفت و در نهایت پوتین پس از رایزنی با «مرکل» در برلین به تهران پرواز کرد و از این رو، به نظر می‌رسد پیشنهاد خود را پیش از اعلام به تهران، با سران آمریکا و اروپا نیز در میان گذاشته است، هرچند این به معنای پذیرش پیشنهاد وی از سوی آنان نیست.
احتمال می‌رود ولادیمیر پوتین برای تغییر مسیر پرونده هسته‌ای، پیشنهاد تایم‌اوت دوجانبه از سوی ایران و شورای امنیت را مطرح کرده باشد.

این پیشنهاد که شبیه پیشنهاد «محمد البرادعی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، می‌تواند بر ادامه فعالیت غنی‌سازی ایران صرفا تا نقطه کنونی و عدم توسعه آن در مقابل توقف روند تشدید تحریم ایران از سوی شورای امنیت در نقطه کنونی مبتنی باشد تا مذاکرات جدی میان ایران و طرف مقابل آغاز شود.
اما گونه دیگر تایم‌اوت که احتمال می‌رود مورد پذیرش اروپا و آمریکا نیز قرار گیرد، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم دست‌کم برای مدتی کوتاه و در مقابل، لغو قطعنامه‌های تحریم ایران از سوی شورای امنیت است تا پس از آن مذاکرات ایران و غرب برای اعتمادسازی کامل به نتیجه برسد.
این در حالی است که روسیه پیش از این، طرح غنی‌سازی ایران در خاک روسیه را مطرح کرده بود که پس از رایزنی‌هایی برای اصلاح آن، از حدود یک سال پیش، ایران نظر کاملا مخالف خود را با آن اعلام کرد و بعید است پوتین دوباره این موضوع را مطرح کرده باشد، مگر آن‌که با توجه به پیشرفت‌های دو سال اخیر ایران در چرخه سوخت، روسیه در آن تجدیدنظر کلی کرده باشد.
با توجه به سخنان پوتین در تهران مبنی بر مخالفت با جنگ و تعرض به ایران، برخی این پیشنهاد پوتین را نوعی اتمام حجت از جانب وی تلقی می‌کنند.

منبع سايت هوادار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]ولاديمير پوتين: ايران قدرتي جهاني و اثر گذار است

پوتين درباره موقعيت برتر ايران در منطقه گفت: ايران كشور و قدرتي جهاني است و همواره در خاورميانه تاثيرگذار و نقش آفرين بوده است.

تصویر[/align]

به گزارش خبرگزاري فارس، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه كه با خبرنگاران واحد مركزي خبر و خبرگزاري جمهوري اسلامي گفتگو مي‌كرد، با اشاره به اينكه ايران و روسيه دو كشور همسايه و دوست و داراي فرهنگي كهن هستند كه از گذشته‌هاي دور با يكديگر همكاري و دوستي داشته‌اند، افزود: روابط ايران و روسيه براساس حسن همجواري و بسيار مهم است و در زمينه‌هاي گوناگون از جمله تجاري، كمك‌هاي انساندوستانه و حل و فصل مسائل منطقه خزر و تمام منطقه، گسترده و موثر بوده است.
وي اظهار داشت: تهران و مسكو در زمينه‌هاي فضا، هواپيماسازي و زيربنايي و اجراي طرح‌هاي بزرگي مانند راهگذر (كريدور) شمال - جنوب، همكاري‌هاي خوبي دارند و خواهند داشت.
پوتين همچنين امضاي توافقنامه جديد بين ايران، روسيه و قزاقستان براي اتصال خط آهن را داراي اهميت فراواني توصيف كرد و افزود: ايران و روسيه در زمينه انرژي شامل نفت و گاز و انرژي هسته‌اي، همكاري‌هاي خوب و رو به گسترشي دارند.
رئيس ‌جمهور روسيه با بيان اينكه ايران و روسيه صادركنندگان اصلي نفت و گاز به شمار مي‌روند، گفت: در زمينه انرژي برق نيز همكاري خواهيم كرد. از جمله پيشنهاد جمهوري آذربايجان براي اتصال شبكه برق و انتقال انرژي بين آذربايجان، ايران و روسيه گام بسيار مهمي در اين زمينه است كه مي‌توانيم نيازهاي يكديگر را در فصول مختلف زمستان و تابستان تامين كنيم.
پوتين همكاري‌هاي تهران و مسكو را در همه زمينه‌ها مثبت ارزيابي و خاطرنشان كرد: در زمينه انرژي هسته‌اي، در ساخت نيروگاه بوشهر همكاري خوبي بين دو كشور وجود دارد كه مي‌خواهيم به زودي اين طرح را تمام كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره ديدگاه مسكو در زمينه گسترش ناتو، گفت: ايران و روسيه براي عادي كردن اوضاع در آسياي مركزي تلاش فراواني انجام داده‌اند كه ايجاد آشتي در تاجيكستان از آن جمله است. نه تنها كشورهاي آسياي مركزي، بلكه همه دنيا امروز به خاطر منافع ملي و آينده خود، براي اهداف مشترك، همكاري‌هاي مشتركي انجام مي‌دهند.
رئيس‌ جمهور روسيه تصريح كرد: ايران و روسيه توجه خاصي به اوضاع افغانستان دارند و خواهان آن هستند كه مردم اين كشور در صلح زندگي كنند، خونريزي‌ها تمام شود، نيروهاي بيگانه اخراج شوند و خود مردم با به دست گرفتن تعيين سرنوشتشان، امنيت را در افغانستان برقرار كنند.
پوتين با اشاره به تلاش دو كشور ايران و روسيه براي ايجاد امنيت در افغانستان، گفت: با توجه به مشكلي كه در قفقاز وجود دارد، بايد توجه خاصي به آن داشته باشيم و ايجاد روابط خوب بين ارمنستان و آذربايجان نيازمند آن است كه دو طرف راه حل خوبي بيابند كه هم دوجانبه و هم چندجانبه باشد.

* نگران نزديك شدن ناتو به مرز روسيه هستيم

وي توسعه ناتو را يك خطر (نقص) خواند و گفت: ما هنوز نتيجه خوب و چشمگيري از فلسفه سازمان ناتو نمي‌بينيم و تغييرات به چشم نمي‌آيد. ما نگران نزديك شدن ناتو و ساختارهاي نظامي آن به مرز روسيه هستيم و اين به اعتمادسازي بين آمريكا و روسيه كمك نمي‌كند.
رئيس ‌جمهور روسيه تاكيد كرد: چالش‌هاي جديد مثل تروريسم، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته با كار نظامي حل نمي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به مشكل روسيه با آمريكا و اروپا بر سر مسئله پدافند ضد موشكي، گفت: اصرار بر ايجاد چنين سپر دفاعي نيازمند آن است كه ابتدا خطرهاي موشكي، منبع اين خطرها و افرادي كه در پي آن هستند روشن شود و برخورد دموكراتيك براي مديريت آن صورت گيرد.
ولاديمير پوتين ادامه داد: پس از تعيين مديريتي عمومي براي سپر دفاع موشكي آنگاه مي‌توان به اين موضوع پرداخت، اما گفتگوي اخير ما با آمريكا اين است كه امكان انتقال ديدگاه‌ها وجود دارد.
رئيس جمهور روسيه بر مخالفت خود و دولت اين كشور با نظام تك قطبي در جهان تاكيد كرد و گفت: امروز مسائل جهاني به گونه‌اي است كه هيچ قدرتي نمي‌تواند به تنهايي مشكلات و مسائل جهان را حل كند، مسائل عراق و افغانستان اين موضوع را ثابت مي‌كند. ما معتقديم پيشرفت جهان در گرو همكاري و تقويت سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد است و فقط مي‌توان با تصميم‌گيري‌هاي جمعي و تفاهم به نتايج مثبت و بلندمدت دست يافت.

* ايران قدرتي جهاني است

وي درباره ويژگي‌هاي ايران نيز گفت: ايران كشور و قدرتي جهاني است و همواره در خاورميانه تاثيرگذار و نقش آفرين بوده است. ايران ادبيات و تاريخ كهن و ريشه داري دارد كه حتي بخشي از خاك شوروي سابق هم جزو خاك و سرزمين ايران بوده است.
رئيس جمهور روسيه از اينكه با ادبيات ايران آشنا نيست ابراز تاسف كرد و افزود: البته من به ادبيات و زبان ايران توجه خاصي دارم و به آن علاقه‌مندم. ايران سرچشمه مذاهب و توسعه اديان و فرهنگ‌هاي رشد يافته و عميق است.
پوتين با اشاره به مشتركات تاريخي و فرهنگي دو كشور، گفت: حضور و گسترش فرهنگ و آيين مذهبي ايرانيان در بخش‌هايي از روسيه، از جمله در منطقه اورال نشان مي‌دهد روابط دو كشور ريشه دار و عميق است و بر اين اساس ما يكديگر را بهتر درك مي‌كنيم.

* هر جا باشم به مردم روسيه خدمت مي‌كنم

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره امكان بازگشت دوباره به قدرت پس از پايان دوره قانوني رياست جمهوري، اظهار داشت: ما به قانون اساسي روسيه احترام مي‌گذاريم و از آن پيروي مي‌كنيم و در قانون اساسي ما يك فرد نمي‌تواند بيش از دو دوره رئيس‌جمهور باشد، اما پس از يك دوره كناره گيري، بار ديگر مي‌تواند رئيس جمهور شود و اين امكان وجود دارد.
رئيس جمهور روسيه خاطرنشان كرد: نمي‌توانم آينده را پيش‌بيني كنم، اما مي‌خواهم در هر جا باشم به مردم روسيه خدمت كنم.

* احداث نيروگاه بوشهر را به اتمام مي‌رسانيم

از پوتين پرسيده شد آيا به عنوان رئيس جمهور روسيه وعده مي‌دهد تا پيش از اتمام دوره رياست جمهوري خود، طلسم طولاني شدن روند احداث نيروگاه بوشهر شكسته شود و سوخت هسته‌اي كه مهم‌ترين مرحله باقيمانده راه‌اندازي اين نيروگاه است به ايران تحويل داده شود؟ كه در پاسخ گفت: همانطور كه قبلا اعلام كرده‌ايم روسيه كار احداث نيروگاه بوشهر را به اتمام خواهد رساند و طبق معاهده آژانس بين المللي انرژي اتمي، سوخت نيروگاه چند ماه قبل از راه اندازي رآكتور ارسال خواهد شد.
وي تصريح كرد: روسيه به هيچ وجه از ارسال سوخت مورد نياز رآكتور نيروگاه بوشهر خودداري نخواهد كرد، ولي بايد بدانيم كه نيروگاه در چه وضعي است. موافقتنامه‌اي هم بين ايران و روسيه امضا شده است كه سوخت استفاده شده در نيروگاه بوشهر به روسيه برگردد و مايليم اين كار انجام شود.
پوتين افزود: كارشناسان ايراني و روسي امروز درباره امكان تغيير قرارداد در حال گفتگو هستند، چون بايد بفهميم چگونه مي‌توان از امكانات قديمي با فناوري جديد استفاده كرد.
رئيس ‌جمهور روسيه با اشاره به اينكه ايران و روسيه درباره نيروگاه بوشهر تفاهم خوبي دارند، گفت: مطمئن باشيد وقتي راه حل مورد نظر پيدا شود، موضوع حل خواهد شد.
پوتين يادآور شد: مردم ايران مي‌دانند هيچ يك از كشورهاي ديگر اجراي طرح نيروگاه بوشهر را بر عهده نگرفتند و شركاي آلماني ما كه چند دهه قبل كار را آغاز كرده بودند آن را رها كردند و به همين دليل اجراي اين طرح با مشكل مواجه شد.
وي اضافه كرد: اجراي طرح احداث نيروگاه بوشهر نه به دلايل سياسي، بلكه به علت مسائل مربوط به فناوري به كار رفته در آن سخت شده، چرا كه تجهيزات آلماني اوليه استفاده شده در اين طرح، قديمي و متعلق به 30 سال قبل است كه خود باعث بروز مشكلاتي در روند كار شده است.
رئيس جمهور روسيه، پايبند نبودن ديگر كشورها را به موافقتنامه‌هاي امضا شده با ايران، از جمله كره جنوبي كه حاضر نشد تجهيزات مورد نظر را ارسال كند، از عوامل كندي ساخت نيروگاه بوشهر خواند و افزود: با اين مشكلات مجبور شديم به دنبال تجهيزات جايگزين باشيم كه اين خود باعث تاخير در اجراي طرح نيروگاه بوشهر شد.
پوتين در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا شما همچنان ورزش مي‌كنيد، گفت: من ورزش را دوست دارم و در هر شرايطي به آن ادامه مي‌دهم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به نظر شما دليل سفر سر گي لاوروف به ايران واقعا چيه اونكه حدود دو سه هفته پيش همراه پوتين ايران بود ! به نظر من هدف او از سفر او به ايران گرفتن جواب ايراني ها به پيشنهاد پوتينه ! العان بايد برم اما راجع به اينكه پيشنهاد پوتين به ايران چي بوده هم صحبت خواهم كرد. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم صرفا برای گرفتن جواب باشه خوب پشت تلفنم میتونست بگه با اجازه رهبر انقلاب بله :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اومده مطمين بشه!!!!!!!!!!!!!!!! خودشونم باورشون نمي شه كه تونستن در قرن 21 همچين قرار دادي ببندن ديگه قاجار تو تاريخ خجالت زده نيست (بزرگ ترين افتخار جمهوري اسلامي اين بود كه بعد از 8 سال و كشته شدن هزاران نفر يه وجب خاك از دست نداده ) :lol: :lol: :( icon_cheesygrin :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پوتین الان داره مو در میاره از فرط خوشحالی :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سخنگوي سابق وزارت خارجه گفت سفر چند ساعته وزير خارجه كشوري به كشور ديگه زماني پذيرفتني است كه وي حامل پيامي بسيار فوري و اضطراري باشه ، تفسير اين اظهار نظر خودش گوياي اهميت بسيار زياد اين ديداره ، افسوس كه مردم چيزي نميشنوند در حالي كه تمام اين بده بستون ها از كيسه اونهاست ، بهر حال اميد وار باشيم كه اين ديدار اضطراري چند ساعته لاروف مانند سفر اضطراري چند ساعته سال 2003 پريماكف از بغداد نباشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
f117 عزيز انقدر هم كه شما ميگيد ما بي سياست نيستيم . اينو بدونيد كه اگه ما يك حامي قوي مثل چين و روسيه كه حق وتو دارند داشته باشيم ميتونيم كارامونو خيلي بيشتر پيش ببريم تازه اگه بشه از تكنولوژي هاي اوناهم استفاده كنيم پيشرفتمون چشمگير خواهد شد.
فرض كنيد كه آمريكا نه بتونه عليه ما قطعنامه صادر كنه (به كمك حق وتوي چين يا روسيه) نه بتونه مارو تهديد كنه (حمله ي نظامي و ...) واقعا چقدر كاره ما راحت ميشه ديگه نبايد بيخود با يه مشت اروپايي، آفريقايي و ..... سره حقوق خودمون مذاكره كنيم.
اينكه وقعا پيشنهاد پوتين به ايران و مقام معظم رهبري چي بوده ، كسي باخبر نيست اما من شنييدم پوتين گفته اگه ايراني ها پيشنهاد مارو قبول كنند ازشون حمايت مي كنيم و حمله به ايران مانند حمله به روسيه خواهد بود ! اينم قيافه پوتين بااون اخمش :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اومده مطمين بشه!!!!!!!!!!!!!!!!
خودشونم باورشون نمي شه كه تونستن در قرن 21 همچين قرار دادي ببندن
:lol: :lol: :( icon_cheesygrin :(


ميشه از مفاد اين قرار داد بگيد ما هم خبر دار شيم؟
چون گويا هنوز هيچ کدوم از طرفين بطور رسمی چيزی رو بيان نکردن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیال کردی احمدی نژاد با اون کابشنش میاد تو TV میگه ملت غیور ایران براتون خبر خوشی دارم ما تونستیم منایع دریای خزر رو به طور عادلانه تقسیم کنیم :lol: ودر ازای اون روسا از ما حمایت میکنن که اگه امریکا به ما حمله کرد اونا با امزیکا متحد نشن فقط همین :lol: icon_cheesygrin

اينو بدونيد كه اگه ما يك حامي قوي مثل چين و روسيه كه حق وتو دارند داشته باشيم ميتونيم كارامونو خيلي بيشتر پيش ببريم تازه اگه بشه از تكنولوژي هاي اوناهم استفاده كنيم پيشرفتمون چشمگير خواهد شد.

:( احتمالا هم برای رضای خدا و ذخیره توشه اخرت
بابا ول کنید این حرفا رو اینا اگه پشت ما بودن تا حالا 60 تا قطعنامه بر علیه ما صادر نمی شد :(
من از امریکا بسیار متنفرم به خاطر بعضی سیاست های کثیفش ولی خوشم میاد وقتی نمک میخوره نمک دون رو نمی شکنه تا حالا هرچی قطع نامه یا تهدید علیه اسرائیل بوده مثل کوه پشتش بوده و پشتش رو خالی نکرده :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.