Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

من به سرباز/افسر حرفه ای که برای زندگی و زن و بچه اش ارزش قائله بیشتر اعتماد می کنم تا کسی که بالاجبار اومده و از زندگی خسته هست ...

اتفاقا اونهایی که زن و بچه دارند ، بهتر می جنگند چون هدف جنگیدنشون جلوی چشمشون هست ...

 

با این اوصافی که شما می گی ، همون تعطیلش کنیم ، بهتره .

 

 

 

اتفاقا همین اقای ایزنهاور در جایی مگفتند که ما در مقابل کشور هایی که  دارای نیروی بسیج مردمی و البته  سربازی اجباری هستند نباید وارد نبرد مستقیم بشیم . چون جوان شور جوانیش همیشه باعث از خود گذشتگی برای وطنش  می کنه . و دوم ادم جوون هیچوقت در فکر زندگی نیست . خیلی راحت هم تحت تاثیر قرار میگیره .در ادامه میگه ما باید در نبرد با این نوع کشور ها حملات هوایی و البته تحریم رو در پیش بگیریم . البته بخش تحریم رو شک دارم  hee_hee  در نهایت با  بمباران سنگین دشمن رو شکست بدیم . این تجاربی بود که جنگ ژاپن و کره  و در  کل اقیانوس ارام بدست امد .  بعد ها امریکایی ها به توصیات ایزنهاور گوش دادن و ویتنام رو به شدت بمباران می کردند . جنگ خلیج فارس هم که سنتون قد می ده که چه بلایی سر بعثی ها اوردند 

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتفاقا همین اقای ایزنهاور در جایی مگفتند که ما در مقابل کشور هایی که  دارای نیروی بسیج مردمی و البته  سربازی اجباری هستند نباید وارد نبرد مستقیم بشیم . چون جوان شور جوانیش همیشه باعث از خود گذشتگی برای وطنش  می کنه . و دوم ادم جوون هیچوقت در فکر زندگی نیست . خیلی راحت هم تحت تاثیر قرار میگیره .در ادامه میگه ما باید در نبرد با این نوع کشور ها حملات هوایی و البته تحریم رو در پیش بگیریم . البته بخش تحریم رو شک دارم  hee_hee  در نهایت با  بمباران سنگین دشمن رو شکست بدیم . این تجاربی بود که جنگ ژاپن و کره  و در  کل اقیانوس ارام بدست امد .  بعد ها امریکایی ها به توصیات ایزنهاور گوش دادن و ویتنام رو به شدت بمباران می کردند . جنگ خلیج فارس هم که سنتون قد می ده که چه بلایی سر بعثی ها اوردند 

 

ویتنام که دقیقا برعکس این توصیه بود ... عراق  1990 هم حاصل استراتژی های رزم نوین و نسل سوم جنگ ها بود  ( تایپیک ژنرال استاری رو توی همین انجمن بخونید )...

 اگه از هر ده جوانی که می فرستی به جنگ ، 3 تاش کشته بشه و 4 تاش زخمی بشه و یکیش اسیر ، احتمالا از اون دوتا ی باقی مانده یک سرباز خوب و یک سرباز معمولی نصیبت می شه ...

در ضمن ، شما انتظار نداشته باش 15 تا 20 سال دیگه  ، تک فرزندها یا تک پسرهای دهه ی هشتادی  که صبح تا شب کارشون چت کردنه و « عشق و حاله »  برات سربازی کنند ... آینده نگری هم داشته باشید ...

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1- منحل کردن ارتش
2- پاکسازی ارتش

شاید رادیکال به نظر بیاد ولی دلیل پشتش خوابیده :
1- شما نمی تونی این ارتش با این ساختار بسیار بیمار رو اصلاح کنی ، چون اصلاح کردن برای تغییرات کوچک هست ولی ارتش ما نیاز به تغییر ساختاری داره ...
2- اگه بخوای اصلاحات بزرگ انجام بدی ( که از نظر من بی فایده هست ) باید به عنوان اولین کار فرماندهان سالخورده و سنت گرا رو بازنشسته کنی وگرنه این فرماندهان و زیردست هاشون از توی بدنه ، با « تغییر » به جنگ می پردازند .. اونموقع به جای درست کردن ارتش ، مجبوری یک تنش دائمی داخلش داشته باشی ... .( نمونه ی تفکرات قدیمی و نفوذ فرماندهان سالخورده رو در ارتش فرانسه پیش از جنگ جهانی دوم مشاهده شد ، در اون جنگ فرانسه حتی با داشتن تجهیزات بهتر ، توی چند روز کاملا شکست خورد ؛ ارتش فرانسه از لحاظ تجهیزات واقعا قدرتمند بود ولی ما حتی از لحاظ تجهیزات هم هیچی نیستیم !! )

نکته : سپاه هم وضعش چندان بهتر از ارتش نیست ، ولی حداقل به خاطر شرایط رزمی که داره و عملیات هایی که در خارج کشور انجام می دهند ، با شرایط روز دنیا بیشتر آشنا هستند ... بماند که یک عده از سپاهی ها هم تنها هدفشون بازنشستگی و وارد شدن به ارگان های اقتصادی سپاه و پر کردن جیب ها هست ...


نکته : شاید به خاطر پیشنهاد « منحل کردن ارتش » منفی ها به من بدید ، ولی با روندی که ارتش ما و فرماندهان فعلیش در پیش گرفتن ، دیر یا زود عملا جامعه به این نتیجه می رسه و فاتحه ی ارتش خونده می شه .... دلسوزان واقعی ارتش و کشور همین حالا باید با صدا بلند این حرف ها رو بزنند وگرنه فردا دیر هست ....

نکته ی 2 : احتمالا اگه به خاطر مسائل سیاسی و ترس از تجمیع قوا در یک نیروی نظامی خاص نبود ، تا حالا این ارتش فرتوت و عقب مانده یا منحل شده بود یا در سازمان موازیش ادغام شده بود ...


فازت چیه ؟؟؟؟؟
ارتشو منحل کنیم !!!!!!!!
من نمی دونم دوستان فازشون چیه که ارتش منحل بشه؟؟؟؟؟؟؟
درسته اشکالاتی در ارتش مخصوصا تو نیرو زمینی و هوایی بیشتر خود نمایی می کنه ولی یه سوال مگه میشه یک کشور ارتش نداشته باشه !!!!!!!
در ضمن ما نباید هیچ وقت ارتشو با ارگانی مثل سپاه مقابسه کنیم چون وظیفه ذاتی و تنها هدف ارتش دفاع از کشور ولی سپاه یه جورایی در نقش پشتیبانی عمل میکنه من قبلا هم گفته ام ، شما فکر کنید همین الان در مرزهای مشکلی به وجود بیاد یه نیروی واکنش سریع مثل ارتش باید باشه تا جلوی تهدید رو بگیره وگرنه تا سپاه نیروهای بسیج جمع جور کنه کار از کار گذشته .
درسته در ارتش مشکلاتی وجود داره که امید وارم این مشکلات حل بشه
  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیشنهاد معقولیه اما این تغییر محتوای آموزشی رو چه کسی باید انجام بده؟
پیش از انقلاب ارتش توسط انبوه مستشاران خارجی (به تعبیر بهتر سپاه مستشاران) اداره میشد و پرسنل برای آموزش به کشور های غربی اعزام میشدن و ارتش از نتایج تحقیقات و دانش غربیها استفاده میکرد ، اما با قطع شدن این ارتباط و اخراج مستشاران در حال درجا زدنه! البته در برخی بخش ها هم پیشرفتهایی بوده و تلاش هایی صورت گرفته.

 

با سلام

 

بطور مشخص ، بعد از انقلاب اسلامی ، ارتباط با سطح نخست دانش نظامی ، تقریباً قطع شد و در کنار آن ، بروز جنگ تحمیلی ، موجب گردید تا رفع نیازهای جنگ در اولویت قرار بگیرد ، در نتیجه ، فکر اساسی برای انجام یک تحول بنیادین درساختارها ، آموزش ها و .... انجام نشد . بعد از جنگ هم بعلت تمرکز بر بازسازی خرابی ها ، ایجاد تحول نرم افزاری  که نیازمند سرمایه گذاری انبوه بود ، مورد توجه قرار نداشت و بیشتر روی افزایش کمیت سرمایه گذاری شد .

 

اما سئوال این هست که کدام الگو برای ما مناسب هست ، الگوی و دکترین های غربی یا الگو و دکترین های شرقی ؟؟

 

جواب به این سئوال بسیار مشکل و از حدود مطالعات بنده خارج هست ، اما مطالعه تجربه چینی ها نشان می دهد ، " باید همه نظرات را مطالعه کرد و با استفاده از تجربیات مختلف ، " الگوی بومی را براساس نیازمندی های عملیاتی بومی " طرح ریزی کرد . مشخصاً کار آسانی نیست و نیازمند سرمایه گذاری ، وجود آستانه تحمل برای بررسی نظرات و دیدگاه های مختلف ، حضور نخبگان در رشته های مرتبط ، عدم تغییر استراتژی ها و روندها باتغییر مدیریت ها ( ثبات قدم )  ، اعتقاد به کار دسته جمعی و چندین عامل دیگر است .

 

چین امروز ، علوم و فناوری های دفاعی ( جلد نخست و دوم )

 

و توجه به این نکته : هر زمان به این نتیجه رسیدیم که کار ما نقص دارد ، این نقطه ، موقعیت آغاز موفقیت هاست . مشخصاً وجود نیروی موشکی ( هر چند بطور کامل بازدارندگی را ایجاد نمی کند ) ، حاصل اجرای دقیق موارد بالا بشمار می آید.

 

 

نکته : ویژگی مثبت الگوی غربی ، طز تفکر مدولار ( جزء جزء ) روی سخت افزار و نرم افزار هست . بعنوان مثال ، برای تعویض یک قطعه معیوب در جنگنده اف-4 ، بدلیل وجود دریچه های دسترسی مناسب و شکل طراحی اجزاء جنگنده ، این کار به نسبت سهل تر از سخت افزارهای شرقی ( روسی ) صورت می گیرد و یا طراحی مهمات غربی ( بعنوان مثال موشک سایدویندر که الگوی طراحان روسی برای ساخت موشکهای هوا به هوای نسل دوم بشمار می آمد و عمده دلیل آن ، طراحی بخش بخش اجزاء آن بود ) نیز به همین شکل . البته این مساله در جای خودش ، نواقصی هم دارد که در جای خودش باید بحث شود .

 

نکته : ویژگی مثبت طراحی شرقی ، تمرکز بر روی دوام بیشتر سخت افزار در محیط خشن صحنه رزم هست، جایی که کیفیت پشتیبانی در حداقل میزان خود قرار داشته و بسیاری از استانداردها ، قابل رعایت نیست .

 

بنابراین ، اگر این توانایی وجود داشته باشد که با تلفیق ویژگی های مثبت این دو و بومی سازی آن براساس نیازمندی های داخلی ، یک الگو با قابلیت انعطاف بالا را پدید آورد ، احتمال موفقیت ، وجود خواهد داشت

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا موضوع تاپیک رو به انحراف نکشونید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران از کدام جنگنده‌های کلاس «سوخو» استفاده می‌کند + عکس و مشخصات
شرکت سوخو بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است که ایران به‌عنوان خریدار تعدادی از محصولات این شرکت در جهان شناخته می‌شود؛ لذا در این گزارش به معرفی هواپیماهای ساخت سوخو که در ایران عملیاتی هستند، پرداخته‌ایم.
 


به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، انهدام سوخوی روسیه بر فراز سوریه که توسط ترکیه صورت گرفت؛ بهانه‌ای شد تا در گزارشی اجمالی به معرفی محصولات شرکت هواپیماسازی سوخو که تعدادی از آنها در ایران بکار گرفته شده‌اند، بپردازیم. به همین خاطر گزارشی که در ادامه آمده به بررسی اجمالی هواپیماهای سوخو در ایران پرداخته است.
سوخو (به روسی: Сухой) شرکت هوافضای روسی است که در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده تخصص دارد و در سال ۱۹۳۹ توسط «پاول سوخو» بنیان گذاشته شده است. (در زبان روسی عبارت Су و در انگلیسی عبارت Su برای نام‌گذاری هواپیماهای جنگنده سوخو به‌کار می‌رود.)
شرکت سوخو بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است. این شرکت مالکیت سهام‌ تمامی شرکت‌هایی که برای هواپیمای سوخو قطعه تولید می‌کنند، را در اختیار دارد و به همین علت بر چرخه تولید، از طراحی گرفته تا ساخت و کنترل کیفیت، نظارت کامل ایفا می‌کند.
هواپیماهای سوخو نه‌تنها خط مقدم نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دهند، بلکه بخش عمده‌ای از نیروی هوایی کشورهای دیگری مانند هند، ایران، آلمان، چین و مصر نیز هستند.
شرکت سوخو پیشتر با نام «دفتر طراحی شماره ۵۱» یا به زبان روسی به «او کا ب-۵۱ (ОКБ-۵۱)» نامیده می‌شد، و تاکنون تولیدات نظامی متعددی داشته که عبارتند از سوخو۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۷،۳۰، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۴۷، پک فا و هواپیمای مسافری سوپر جت ۱۰۰.
البته این شرکت در ژوئن سال ۲۰۰۷، ورود خود را هم به بازار هواپیماهای مسافربری اعلام کرد که در این رابطه نخستین هواپیمای مسافری طراحی شده توسط سوخو «سوپرجت۱۰۰» نام گرفت؛ این هواپیما با ظرفیت حمل و جابجایی ۹۰ تا ۱۱۰ مسافر و بردی برابر ۴۵۰۰ کیلومتر مشتریان متعددی در دنیا دارد؛ به نحوی که استفاده یک شرکت هواپیمایی ایتالیایی با سفارش ۱۰ فروند و خطوط هوایی داخلی روسیه با سفارش ۵۰ فروند را می‌توان آغاز خوبی برای سوپرجت۱۰۰ دانست.
تحریم به دلیل قرارداد با ایران
این شرکت در اوت سال ۲۰۰۶، به دلیل اینکه با نیروی هوایی ایران برای مدرنیزه کردن ۳۰ فروند هواپیمای سوخو۲۴ قراردادی منعقد کرده بود، به همراه شرکت دولتی صادرات ابزار دفاعی روسیه مورد تحریم دولت آمریکا قرار گرفت.
دولت آمریکا به این بهانه که هواپیمای سوخو۲۴ بالقوه قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داراست و قانون عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی در مورد ایران (مصوب سال ۲۰۰۰ در مجلس نمایندگان آمریکا) را نقض کرده، شرکت سوخو را مورد تحریم قرار داد.
اما با این وجود وزارت امور خارجه روسیه در این زمینه اظهار داشت که تمامی فعالیت‌های نظامی بین ایران و روسیه منطبق بر قوانین روسیه و قوانین بین‌المللی است، و دولت آمریکا را متهم کرد که سعی دارد کشورهای دیگر را وادار به پیروی از قوانین داخلی خود کند.
به همین خاطر برخی از محصولات این شرکت هم‌اکنون در ایران توسط نیروهای مسلح کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ که در ادامه به‌صورت اجمالی این محصولات را بررسی قرار داده‌ایم.
سوخو۲۲؛ هواپیمایی بمب‌افکن
سوخو ۲۲ ازجمله هواپیماهای ضربتی تک‌کابینه با بال‌های متحرک و نمونه صادراتی سوخو ۱۷ است؛ که در دوره زمانی بلند ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ تولید می‌شده و نمونه‌های متعددی از آنها به کشورهای بسیاری صادر شده است؛ البته این هواپیما که به‌عنوان یک جنگنده بمب‌افکن طراحی شده؛ ولی بیشتر به‌عنوان بمب افکن به کار می‌رود.

 

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94766_orig.jpg
 

سوخو 22

سوخو ۲۲ در چند نمونه تولید شده که برخی از این نمونه ها در ادامه توسط خبرگزاری دفاع مقدس معرفی می شود:
su-۲۲ یا فیترF: گونه صادراتی از همان سوخوی M۲ـ۱۷بود که به کشورهای آنگولا، لیبی و پرو فروخته شد؛ البته این مدل‌های صادراتی ابزارآلات الکترونیکی (آویونیک) کمتری داشتند.
su-۲۲R یا فیترF: مدل اکتشافی از گونه سوخو ۲۲ است.
سوخو ۵Mـ ۲۲مدل دیگری از سوخو ۲۲ است که قرار بود بال‌های غیر متغیر داشته باشد؛ اما نشد و سرانجام از بال‌های متغیر ۴۵ درجه‌ای در آن استفاده شد. تنها قابلیت این مدل از سوخو این بود که توانایی حمل تسلیحات به روز شده را داشت و علاوه بر این از موتور آن برای سوخوی ۲۷ استفاده شد.
این مدل به وسیله تجهیزات و ادوات روسی ـ فرانسوی جدید تجهیز شده و در کابین این مدل نیز سیستم HOTAS(کنترل میزان قدرت موتور بر روی استیک کنترل اصلی هواپیما) نصب شد و سیستم‏‌های آویونیک آن هم بهبود یافت. علاوه بر این سیستم مسافت‏‌یاب لیزری قدیمی نیز به لطف نصب رادار بسیار قدرتمند ساخت فازاترون ـ تامسون سی اس اف به نام Phantom، حذف شد.
به گزارش دفاع پرس، سوخو ۲۲ در سال‌های ۱۹۹۴و۱۹۹۷ دو بار ارتقا داده شد و طی آن تغییرات زیادی روی این مدل سوخو انجام گرفت؛ که در واقع بیشتر شامل ارتقای سیستم الکترونیک هوایی و تسلیحات آن بود؛ به‌طوری که در سری دوم این هواپیما قابلیت حمل موشک‌های ضد کشتی۳۱ـKHهم تعبیه شد.
در حال حاضر سپاه پاسداران در زمینه اورهال هواپیماهای جنگنده سوخو ۲۵، سوخو ۲۲، هواپیماهای رزمی و ترابری فعالیت می‌کند و از بالاترین سطح مرکز تعمیراتی نیز برخوردار است.

سوخو۲۴؛ ویژه حملات ارتفاع پایین
سوخو۲۴ که در ناتو بنام  Fencer شناخته می‌شود، یک جنگنده ضربتی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. این هواپیما که حدود ۱۴۰۰ فروند آن تا سال ۱۹۹۳ تولید شده، نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال نیروی هوایی ارتش شوروی سابق را داشت، نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ نیز وارد ارتش شوروی سابق شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه، اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. (البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است.)

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94764_orig.jpg
   سوخو 24

سوخو۲۴ که پاسخ روس‌ها به ساخت جنگنده بمب‌افکن اف-۱۱۱ آمریکا بود، اختصاصاً برای حملات ارتفاع پایین مافوق صوت به عمق خاک دشمن طراحی شده و طراحی بال متحرک آن باعث شده تا قابلیت فرود و برخواست کوتاه را داشته باشد.
بارگیری بال بالای این هواپیما نیز باعث شده تا پرواز باثباتی در ارتفاع پایین و مقاومت خوبی در مقابل جریان باد داشته باشد؛ به همین خاطر این هواپیما با وزن خالی بیش از ۲۲ تن توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد.
این هواپیما هم‌اکنون در انواع مختلفی تولید شده که عبارتند از: سو A  ـ ۲۴ مدل اولیه؛ سو Bـ۲۴بدنه مدور شده؛ سو C ـ ۲۴ دارای تغییراتی در سیستم هشدار دشمن؛ سوDـ ۲۴ دارای قدرت سوختگیری هوایی و دماغه بلندتر؛ سو E ـ ۲۴ مدل شناسایی برای نیروی دریایی و دارای قدرت حمل مهمات ضدکشتی.
سوخوی۲۴ در انواع گوناگونی عرضه شده که هرکدام در ناتو‌، به اسامی خاص معروف هستند؛ طراحی بهترین و کامل‌‏ترین مدل سوخوی۲۴ که Fencer-Dیا Su-۲۴Mنامیده می‎شود، از سال ۱۹۷۸ آغاز و در سال ۱۹۸۳، این مدل رسما وارد خدمت در نیروی هوایی شوروی سابق شد.
اما در رابطه با ایران، روس‌ها ادعا دارند تعداد ۱۲ فروند Fencer-D به ایران فروخته‌اند؛ که همگی این هواپیماها به‌صورت عملیاتی در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
در سوخوی۲۴، سامانه ناوبری و کمکی ۲۴ـ PNS تعبیه شده است. ۲۴ـ PNS به تجهیزات سامانه ناوبری رادیویی اتصال دارد که امکان اجرای این وظایف را میسر می‌سازد: اخطار برخورد به عوارض زمین، کشف اهداف و انهدام آنها به روش بمباران Tossیا Level، نشانه‏‌گذاری اهداف کشف شده جهت شلیک موشک، کشف رادارها و پرتابگرهای موشک‌های «سام» متعلق به این رادارها و امکان هدایت کاملا خودکار یا نیمه‌خودکار به هنگام تقرب جهت فرود در ارتفاع حدود ۴۰ تا ۵۰ متری.

سوخو۲۵؛ با ماموریت پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی
سوخو ۲۵، یک جت جنگنده تک‌سرنشین دو موتوره است؛ که در اتحاد جماهیر شوروی سابق، توسط دفتر طراحی سوخو با ماموریت پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی طراحی و تولید شد.
اولین پیش‌نمونه آن در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ پرواز کرد و تولید انبوه آن از سال ۱۹۷۸در کارخانه‌ای در «تفلیس» گرجستان شوروی سابق آغاز و سپس از سال ۱۹۸۱ وارد خدمت فعال نظامی در ارتش شوروی سابق شد.
این هواپیما در نیروی هوایی و هوانیروز روسیه با نام مستعار «کلاغ سیاه» و در ناتو به نام پای قورباغه (به انگلیسی: Frogfoot) شناخته می‌شود.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94774_orig.jpg
سوخو25

به گزارش دفاع پرس، سوخو ۲۵ برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب‌وهوایی در شبانه‌روز و به‌طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن و بالگردهای نظامی دشمن طراحی شده است.
سوخو ۲۵ از نظر توانایی‌های جنگی، قدرت ضربتی، مقاومت و اثرگذاری کاملاً قابل مقایسه با همتای آمریکایی خود «تاندربولت ۱۰» است.
ساختار کلی، تجهیزات الکترونیکی و به‌ویژه توانایی استفاده از طیف وسیعی از مهمات و امکان فعالیت در خطیرترین شرایط، سوخو ۲۵ را هواپیمایی ایده‌آل برای پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی ساخته‌است. این هواپیما به یک توپ اتوماتیک دولول ۳۰ میلی‌متری در زیر بدنه با ۲۵۰ گلوله مسلح شده و هشت «پایلون» در زیر بال‌های آن قرار دارد که به آن قدرت حمل حدود ۴ تن مهمات هوابه‌زمین از جمله راکت‌های ۵۷ تا ۳۳۰ میلی‌متری را می‌دهد. علاوه بر این دو «پایلون» کوچک بیرونی هم برای موشک‌های هوابه‌هوا در زیر بدنه تعبیه شده ‌است.
در سال ۱۹۸۴ یک مدل صادراتی از این هواپیما به نام «سوخو۲۵ کا» طراحی شده و به کشورهای چک‌سلواکی سابق، بلغارستان، عراق، جمهوری دمکراتیک کره و آنگولا صادر شد. در سال‌های ۸۸-۱۹۸۷ یک بازسازی کلی بر روی طراحی این هواپیما بر اساس تجربه جنگ در افغانستان انجام شد و از سال ۱۹۹۱ تولید مدل سوخو۲۵ بی‌ام آغاز شد.
سوخو۲۵ در طول جنگ شوروی سابق در افغانستان نقش حیاتی برای ارتش سرخ داشت و بیش از ۶۰ هزار ساعت پروازی را تجربه کرد و فقط ۲۳ فروند از آن از بین رفت. در واقع یک سوخو۲۵ به ازای ۲۶۰۰ ساعت پرواز از دست رفت؛ که در مقایسه با تمام هواپیماهای دیگری که در این جنگ استفاده شدند، رقم بهتری است.
بعد از فروپاشی شوروی سابق، نیروی هوایی روسیه نیز از این هواپیما به‌طور گسترده‌ای در جنگ چچن استفاده کرد؛ البته ارتش بعث عراق  هم در دوران جنگ تحمیلی از این هواپیما در حمله به ایران استفاده می‌کرد.
در بدنه سوخو ۲۵ به میزان ۶۰ درصد آلومینیوم، ۱۹ درصد فولاد، ۵/۱۳ درصد تیتانیوم، ۲ درصد آلیاژ منیزیم و ۵/۵ درصد مواد دیگر به‌کار رفته‌است. همچنین سوخو ۲۵ مجهز به صندلی نجات (همانند سوخو-۲۷) و ابزار پرواز استاندارد بوده و در پشت کابین خلبان نیز ۶ میلیمتر(۰/۲۴ اینچ) زیرسری از جنس فولاد ضخیم، نصب شده‌است. علاوه بر این کابین خلبان به شکل وان حمام و از جنس تیتانیوم بوده که زیر کابین خلبان هم توپ هواپیما نصب شده‌است.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/06/31513_orig.jpg

از سوی دیگر تمامی مدل‌های سوخو ۲۵ دارای بال‌های فلزی هستند و ترمزهای هوایی نیز در نوک هر بال قرار دارند. علاوه بر این هر بال دارای پنج جایگاه حمل سلاح مانند موشک، راکت و تسلیحات دیگر نیز هست.
نسخه‌های اولیه سوخو ۲۵ مجهز به دو موتور «توربوجت آر۹۵اس‌اچ» با پس سوز بودند؛ که در دو طرف عقب هواپیما نصب می‌شدند؛ اما نسخه‌های جدید (مانند سوخو۲۵ تی و تی‌ام) با موتورهای بهبود یافته «آر۱۹۵» تجهیز شده‌اند.
سامانه الکترونیکی سوخو ۲۵ بخش‌هایی مانند سامانه هدف‌گیری، رادار ناوبری «داپلر»، سامانه ناوبری برای پرواز در روز و شب، رادیو (بی‌سیم) جهت ارتباطات هوا به هوا و هوا به زمین، سامانه کنترل سلاح‌ها، سامانه شناسایی دوست از دشمن، سامانه راداری هشدار دهنده (RHAWS) را شامل می‌شود.
خدمت در ایران
زمانی که عملیات «طوفان صحرا» برای اشغال عراق توسط آمریکا و متحدانش در جریان جنگ خلیج فارس آغاز شد، برای اولین بار در یکم بهمن ۱۳۶۹تعداد ۷ فروند «سوخو ۲۵ اِس» نیروی هوایی عراق با هدف در امان ماندن از حملات «طوفان صحرا» توسط خلبانان عراقی به ایران آورده شدند؛ که بعدها ایران آنها را به عراق بازگرداند.
بعد از این اتفاق، ایران چند فروند «سوخو ۲۵ تی» و «سوخو ۲۵ یو بی‌کا» را در سال ۲۰۰۶ برای بکارگیری در نیروی هوایی سپاه (نیروی هوافضای فعلی سپاه) از روسیه خریداری کرد.
این مدل از سری هواپیماهای سوخوی ۲۵ می‌تواند ۱۶ موشک ضد تانک «ای تی ۹» به‌علاوه دو راکت‌انداز ۷۰ یا ۸۰ میلیمتری به همراه دو موشک حرارتی، دو مخزن سوخت خارجی، و دو موشک هوا به زمین مانند «قدر»، «زوبین» و «ستار» را حمل کند.
سوخوی ۲۵ با تکیه بر زره قوی در «کاکپیت» ( که قابلیت دفاع در برابر توپ‌های ۲۳ میلیمتری را دارند) و بدنه خود، برای تحمل آتش سنگین دشمن طراحی شده است.
این هواپیما که توسط یک خدمه هدایت می‌شود دارای حداکثر سرعتی معادل ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت (۵۹۰ مایل در ساعت یا ۰.۷۷ ماخ) و سقف پروازی ۷۰۰۰ متر (۲۳۰۰۰ فوت) است. این هواپیما همچنین دارای ۱۱ جایگاه حمل سلاح با توانایی حمل انواع راکت‌انداز، راکت‌های هدایت شونده، موشک‌های هوا به سطح و هوا به هوا، انواع بمب‌های لیزری، ضد نفر، خوشه‌ای و آتش‌زا است.
سوخو۳۰؛ طرحی برای برتری هوایی
جنگنده سوخو۳۰ که از سوی ایران مذاکراتی درباره خرید آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است؛ که توسط شرکت «سوخو» با هدف برتری هوایی طراحی شده است؛ اما این جنگنده قابلیت حمله به اهداف زمینی را هم دارد.
برد عملیاتی سوخو۳۰ که نمونه ارتقاء یافته سوخو۲۷ به حساب می‌آید ۱۵۰۰ کیلومتر است؛ اما با سوخت‌گیری هوایی می‌تواند به بیشتر از سه هزار کیلومتر نیز برسد.
سوخو٣٠ علاوه بر نیروی هوایی روسیه، در کشورهای چین، الجزایر، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، اندونزی، اوگاندا، قزاقستان و ویتنام هم مورد استفاده قرار گرفته است.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94763_orig.jpg
سوخو30

سوخو۳۰ یک جنگنده دو کابینه است که از مشتقات سوخو ۲۷ به حساب می‌آید؛ اما یکی از تفاوت‌های سوخو۳۰ با سوخو۲۷ در اضافه شدن یک بالک (کانارد) به هواپیما برای افزایش کارایی و قدرت مانور است.
مزیت‌های فوق‌العاده رادار جنگنده Su-۳۰ از جهت برد شناسایی، پویش قطاع‌ها و مصونیت بالا در برابر اغتشاش‌گرهای الکترونیکی دشمن، آن را در بین پر تاثیرترین رادار هواپیماهای جنگنده در جهان، جهت عملیات دوربرد شکار هواپیماها قرار داده است.
امروزه جنگنده‌های مدرن روسی نظیر سوخو۳۰، به سیستم‌های بسیار پیشرفته الکترو اپتیکالی مجهز هستند؛ که به‌وسیله این سیستم‌ها، می‌توان اهداف را جستجو کرده و پس از یافتن، بر روی‌شان قفل کرد. این سیستم همچنین می‌تواند به‌طور خودکار بر روی سطح زمین یا پهنه آسمان، به جستجوی اهداف پرداخته و آنها را با تسلیحات هدایت‌شونده، به راحتی مورد اصابت قرار دهد.
از جمله سیستم‌های الکترواپیتکالی به‌کار رفته در سوخو۳۰ و میگ ۲۹، می‌توان به جستجوگر مادون قرمز IRST اشاره کرد. این سیستم، مستقل از رادار، به کشف اهداف می‌پردازد، از این رو، به هنگام قفل بر روی اهداف هوایی، دستگاه «گیرنده اخطار راداری»، پیغام خطر را برای خلبان هواپیمای دشمن، پخش نمی‌کند و خلبان متوجه رهگیری شدن هواپیمایش نمی‌شود.
همچنین استفاده از مکان‌یاب اپتیکالی و سایت نشانه‌روی نصب شده داخل کلاه خلبان، کمک شایانی به دقت هدف‌گیری اهداف هوایی می‌کند.
براساس گزارش دفاع پرس، سیستم با دقت بسیار بالای هدف‌گیری و ضد اغتشاش به‌کار رفته در سوخو۳۰ که با رادار بسیار پیشرفته، هماهنگ شده است، به راحتی امکان هدف‌گیری دقیق اهدافی فراتر از ۵۰ کیلومتر را فراهم می‌آورد که حاکی از توسعه راندمان رزمی کلی جنگنده نسبت به سوخو۲۷ است.
برای سوخو ۳۰ به‌طور استاندارد، ۱۲جایگاه حمل تسلیحات تعبیه شده است؛ که امکان حمل ترکیبی از انواع مهمات هوا به هوا با قابلیت درگیری همزمان با چند جنگنده دشمن را به این هواپیما می‌بخشد. قدرت تخریب بالای تسلیحات هدایت‌شونده هوا به زمین جنگنده سوخو ۳۰، این امکان را می‌دهد تا اهداف بسیار مقاوم و حفاظت شده در زیر زمین را نیز به راحتی و دقت بالا منهدم سازد.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94768_orig.jpg

موشک‌های میان‌برد هدایت‌شونده جنگنده سوخو ۳۰ می‌توانند از فواصل دور از دسترس پدافند دشمن، پرتاب شوند. علاوه بر این برای سوخو۳۰ موشک‌های هوا به زمین با قابلیت هدایت به‌وسیله ماهواره نیز پیش‌بینی شده است؛ هرچند در نمونه‌های صادراتی این جنگنده، چنین امکانی حذف شده است.
سوخو ۳۰ همچنین از موشک‌های ضدکشتی و ضدرادار و مسلسل با قدرت نفوذ در برخی خودروهای زرهی سبک نیز بهره می‌برد.
«پک‌فا»، جنگنده نسل پنجم سوخو
سوخو«پک فا» که نمونه آزمایشی آن سوخو «ت-۵۰» نام دارد، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های ساخت روسیه است؛ که آن را با اف-۳۵ آمریکا مقایسه می‌کنند و براساس آنچه گفته شده، مدل نهایی جنگنده سوخو ۵۰ تا سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل عملیاتی خواهد شد.
از مدل اولیه این جنگنده (T۵۰ـ PAKFA) نیز تاکنون چند مدل ساخته شده که پس از تکمیل مدل نهایی، این جنگنده پایه‌گذار پروژه نسل پنجم جنگنده‌ها خواهد بود؛ البته بخشی از مدل‌های آن برای صادرات در نظر گرفته شده است؛ که به‌عنوان مثال هند یکی از مشتریان اصلی آن است و مدل‌هایی نیز برای این کشور ساخته می‌شود.
بر اساس آنچه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، به جز کشور هند، مدل‌های دیگری از جنگنده‌های سوخو ۵۰ برای کره جنوبی و ایران نیز در حال ساخت است؛ به نحوی که مدل SU-۵۰EK برای کره‌جنوبی تا سال ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده خواهد شد.
مطابق اخبار غیر رسمی، تحویل جنگنده‌های نسل پنجم روسی به ایران یعنی سوخو ۵۰، نیز خبری است که توسط رسانه‌های داخلی و خارجی چندی پیش مطرح شده است. براین اساس مدل SU-۵۰ES از جنگنده‌های سوخو، برای ایران در حال ساخت است و تا سال ۲۰۲۲ تحویل کشورمان خواهد شد.
به هر حال جنگنده روسی سوخو ۵۰ که گاهاً با عنوان PAKFA نیز شناخته می‌شود، توسط شرکت سوخوی روسیه ساخته شده که در زمینه الکترونیک پروازی، برنامه پک‌فا در بسیاری موارد از طرح سوخو-۳۵ الهام گرفته است. به عنوان مثال قلب تجهیزات الکترونیک پروازی ت-۵۰ را یک رادار با آرایه کاوش فعال الکترونیک (AESA) چند حالته موسوم به ۵۰‌ـ N تشکیل می‌دهد که در حقیقت گونه‌ای برگرفته از رادار ۰۳۵ـ N جنگنده سوخو-۳۵ است؛ که برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی ماکس-۲۰۰۷ روسیه به نمایش درآمد.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94769_orig.jpg][color=#ff0000
سوخو50

این رادارِ کنترل آتش پس از رادار «ژوک» در هواپیمای میگ-۳۵ دومین رادار کنترل آتشی است که در روسیه طراحی شده و ترکیبی از رادار باند X و گیرنده‌های کمکی باند L نصب شده روی لبه بال‌ها، با بیش از ۱۵۰۰ واحد فرستنده ـ گیرنده و آنتنی به قطر یک متر است.
برد مفید رادار «پکفا» برای اهدافی با ابعاد یک متر تا حدود ۴۰۰ کیلومتر عنوان شده است. هواپیمای آزمایشی ت-۵۰ همچنین دارای یک جستجوگر و فروسرخ (IRST) برگرفته از سامانه OLS-۳۵M جنگنده سوخو-۳۵ است؛ که به سبک بیشتر جنگنده‌های روسی، مقابل شیشه جلوی کابین نصب شده است.
نمایشگرهای کابین پکفا را دو نمایشگر کریستال مایع به ابعاد ۹/۲۲ ×۳۰ سانتیمتر به همراه یک نمایشگر «هدآپ» IKSH-۱M و سه نمایشگر کوچک در اطراف کابین تشکیل می‌دهند.
هسته مرکزی جنگنده نیز از ریزپردازنده دو هسته‌ای بر اساس پردازنده‌های ۵۰۰ مگاهرتز «آلبروس اس» ساخت شرکت MSTS با توان پردازش ۴۰ میلیارد داده در ثانیه تشکیل می‌دهد.
بنابر این سوخو ۵۰ چون برای خصایص پنهان‌کاری طراحی و ساخته شده، از یک دستگاه رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل۰۳۶ـ Byelka N و همچنین دو رادار کوچکتر باند ال برای امور ضد پنهان‌کاری و جنگ الکترونیک بهره خواهد برد.
در بخش پیشرانه، روس‌ها به دنبال این هستند که در نمونه تولید انبوه این هواپیما از موتوری با عنوان۳۰ Izdeliye استفاده کنند؛ زیرا این موتور از وزن کمتر و توان بیشتر برخوردار بوده و به راحتی به تی ۵۰ اجازه رسیدن به سرعت‌های بیش از دو برابر سرعت صوت را می‌دهد.
این موتور همچنین از قابلیت تغییر دهنده بردار رانش نیز برخوردار است؛ که توان مانورپذیری بی‌نظیری را به «پکفا» می‌بخشد.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94787_orig.jpg
سوخو50

در بخش تسلیحات نیز جنگنده روسی به دو سلاح هوا به هوای بسیار توانا مجهز است که می‌تواند برای هر جنگنده متخاصمی یک کابوس واقعی باشد. در بحث نبردهای فراتر از میدان دید، این هواپیما از گونه ارتقاء یافته‌ای از موشک ۷۷ـR که با عنوان K-۷۷M شناخته می‌شود، بهره می‌بَرد.
این موشک هوا به هوا خود از یک رادار آرایه فازی بهره برده و در برابر اهداف چالاک هوایی به سرعت واکنش نشان می‌دهد. اطلاعات زیادی در مورد این موشک جدید ارائه نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که برد آن در حدود ۱۰۰ کیلومتر و یا بیشتر از آن باشد.
در بحث نبردهای هوایی فاصله نزدیک نیز این هواپیما به نسل جدید موشک‌های ۷۳‌ـR که با عنوان ۷۴ـR شناخته می‌شود، مجهز شده است. این موشک، فوق‌العاده مانورپذیر بوده و در برابر اقدامات متقابل بسیار مقاوم است. علاوه براین یک توپ ۳۰ میلی‌متری نیز بر روی تی ۵۰ نصب شده است؛ اما با این حال تاکنون اطلاعات خیلی زیادی در مورد جزئیات این جنگنده منتشر نشده است.
سوخو سوپرجت۱۰۰؛هواپیمایی مسافربری
سوخو سوپرجت ۱۰۰ هم یک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به‌عنوان همکار اصلی شروع شد و اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ می ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی «آرماویا» از ایروان به مسکو در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری کشورمان اعلام کرده که اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های ایران مایل به خرید سوپرجت ۱۰۰ خواهند بود.
البته روس‌ها در سال‌های گذشته بارها گفته‌اند که این هواپیما از لحاظ فنی تمامی دانش صنعت هواپیمایی شرق و غرب را به‌صورت یک‌جا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه‌های فرود، سیستم‌های الکترونیکی و دیگر قطعات، شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه براین سوخوی سوپر جت۱۰۰ اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که با کمک ناوبری «Fly by Wire» (سامانه‌ الکترونیکی هدایت هواپیما) هدایت می‌شود.

http://edit.defapress.ir/IDNA_media/image/2015/11/94784_orig.jpg
سوخو100

نحوه کنترل این هوپیما برای خلبان و کمک‌خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایرباس» ندارد و با استفاده از فرمان‌های الکترونیکی کمترین میزان فشار و بیشترین میزان دقت را برای خلبان به همراه دارد و در مقابل رقبای غربی، روس‌ها این هواپیما را با قیمت پایین‌تری (۳۵ میلیون دلار) به فروش می‌رسانند.
مقام‌های سوخو همچنین می‌گویند: سوپرجت ۱۰۰ هزینه پروازی بسیار پایین‌تری نسبت به گزینه‌های مشابه خودش دارد؛ به نحوی که در خطوط داخلی هوایی روسیه سوپرجت ۱۰۰ برای جایگزینی توپولوف ۱۳۴در نظر گرفته شده است.

 

 

لینک منبع؟

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آغاز تحویل اس 300 به ایران

 

ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس جمهور روسیه در امورهمکاری فناوری نظامی اعلام کرد تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس 300 به ایران آغاز شده است.
 
کوژین امروز به خبرگزاری "تاس" اظهار داشت اجرای قرارداد مربوطه و تحویل سامانه موشکی اس 300 به جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.
 
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فازت چیه ؟؟؟؟؟
ارتشو منحل کنیم !!!!!!!!
من نمی دونم دوستان فازشون چیه که ارتش منحل بشه؟؟؟؟؟؟؟
درسته اشکالاتی در ارتش مخصوصا تو نیرو زمینی و هوایی بیشتر خود نمایی می کنه ولی یه سوال مگه میشه یک کشور ارتش نداشته باشه !!!!!!!
در ضمن ما نباید هیچ وقت ارتشو با ارگانی مثل سپاه مقابسه کنیم چون وظیفه ذاتی و تنها هدف ارتش دفاع از کشور ولی سپاه یه جورایی در نقش پشتیبانی عمل میکنه من قبلا هم گفته ام ، شما فکر کنید همین الان در مرزهای مشکلی به وجود بیاد یه نیروی واکنش سریع مثل ارتش باید باشه تا جلوی تهدید رو بگیره وگرنه تا سپاه نیروهای بسیج جمع جور کنه کار از کار گذشته .
درسته در ارتش مشکلاتی وجود داره که امید وارم این مشکلات حل بشه

نه شما اشتباه میکنی اونداداش راست میگه!ارتش میخوایم چیکار؟ارتش رو منحل کنیم اونوقت این کشور های همسایه چنان بریزن تو کشورمون با رابطه خوبی که ما با همه داریم.البته نگران نشی ها ما فرهنگ شهادت داریم و فکر نکنی این یعنی ایستادگی تا اخرین قطره خون با استفاده عقل و نهایت تلاش برای زنده موندن ها.نه این یعنی گوشت جلوی توپ انتحاری میزنیم در حد لالیگا ما چیمون از داعش کمتره به بچه هاتفنگمیدیم با فرهنگ شهادت برن شهید شن  وبه دیگه تو ارتش ادم سخت شهید میشه اصلا شور ندارن فقط دنبال شعورن!

  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه ارتش هم مثل سپاه ابن همه فعالیت اقتصادی داشت و بودجه اش بیشتر بود الان کسی جرات نمیکرد بگه ارتش به درد نمیخوره

حیف حیف

البته هر کسی حق داره نظر خودشو بده

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام برادران

به نظر من باید یه قسمت هایی از ارتش مدیریتش و طرز تفکر حاکم بر آن مهندسی و صنعتی باشه مثل جهاد خود کفایی ، تعمیرات و مثلا قسمت های قطعه سازخیلی وقتا تو ارتش به جای اینکه به کیفیت و ابتکار کار توجه کنن به مسائل ظاهری توجه میکنن مثلا شما در یه قسمتی هستی که یه قطعه رو برای تعمیر میارن شما کارتو خیلی با دقت انجام میدی و روزی دو قطعه رو سرویس میکنی ولی همکارت خیلی بی دقت کار میکنه و روزی یه قطعه رو سرویس میکنه ولی چون شما احترامات نظامی و پاچه خاریت ظعیف تره پیش چشم سرهنگ اون از شما بهترهیا مثلا اون رژه بهتر میره یا قرآن بهتر می خونه.بعضی وقتا هم هست یه پروژرو انجام میدی بعد که سرهنگ میاد نمی گه این چه قطعه ای هست ما تا حالا اینو تعمیر نمی کردیم آفرین دستت درد نکنه نگا میکنه تا از یه جا ایراد بگیره مثلا میگه چرا ابزار سر جاشون نیس چرا کارگاه کثیفه  خلاصه هزارتا تو مخی میاد. . یه چیزی هم که هست اینکه ما رقابتی بین شرکت های اسلحه ساز نداریم چون همش به دوش ارگانهای دولتی است . سوم اینکه کسانی که کار میکنن تو ارتش با کسانی که کار نمی کنن و خلاقیتی ندارن حقوقشون برابره . یا وقتی که یه کاری انجام میشه و یه پروژه ای صورت میگیره نفعشو کسایی که کار انجام دادن نمی برن و سطوح بالا تر که هیچ نقشی ندارن میبرن. سر این چیزا بیشتر انرژی فکریت هدر میره . بعدشم یه مشکل کلی که داریم برای علم متریال و پروسه های ساخت به قدر کافی سرمایه  نمیزاریم و بهشون کمتر بها میدیم که ضعفمون هم تو این دو تا چیز بسیار بالاست.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

اس 300 تحویلی به نوع pmu 3 ارتقا دادن?

 

 

 

سلام

 

 

"ولادیمیر کوژین، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امورنظامی و همکاری فنی، روز پنج شنبه گفت با توجه به اینکه از زمان این توافق زمان زیادی گذشته است، سامانه دفاع موشکی اس-300 ساخت روسیه قرار است پیش از ارسال به ایران، بهینه سازی شود"

 

منبع:

 

http://www.presstv.ir/DetailFa/2015/07/31/422620/-Russia-updated-S300-missile-system-Iran

 

 

سوال این جا است که  این بهینه سازی ها شامل چه مواردی است؟

 

اصلا ارتقائی در کار هست یا همان اس 300 های خودمان است؟

ویرایش شده در توسط rezatizi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مسکو به دنبال انعقاد میلیاردها دلار قرارداد نظامی با ایران
دستیار رئیس جمهور روسیه در امور همکاری نظامی و فنی تاکید کرد: روسیه انتظار دارد تا قراردادهای نظامی به ارزش میلیاردها دلار با ایران منعقد کند.

 

به گزارش مشرق، ولادیمیر کوژین دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی تصریح کرد: مسکو انتظار دارد تا قراردادهای نظامی و فنی به ارزش میلیاردها دلار با ایران منعقد کند و این در حالی است که تهران تمایل زیادی برای خرید تجهیزات نظامی از روسیه دارد.

این مقام ارشد روسی در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت: تمایل از سوی طرف ایرانی بسیار زیاد است. آنها واقعا به همه تجهیزات به روز رسانی شده روسیه نیاز دارند. با توجه به اینکه ایران یک کشور بزرگ با نیروهای مسلح بزرگ و گسترده است، بی شک قراردادهای نظامی ما با ایران بسیار بزرگ و مهم خواهد بود و به میلیاردها دلار خواهد رسید.

کوژین در ادامه افزود: زمانی که تحریمهای اعمال شده به خاطر برنامه هسته ای ایران لغو شود، همکاری های فنی نظامی روسیه و ایران با توسعه جدی روبرو خواهد شد.

ایران قرارداد مربوط به خریداری سامانه دفاع موشکی اس 300 از روسیه را تجدید کرده است. 9 نوامبر روسیه و ایران قرارداد جدیدی را برای عرضه سامانه دفاع موشکی اس 300 تا پایان امسال به امضا رساندند. روسیه در سال 2010 میلادی و در چارچوب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، تحویل سامانه اس 300 به ایران را متوقف کرده بود.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.