Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

بازگشت وزیر دفاع از مسکو

...سردار دهقان گفت :‌ اشتراک نظر ما روی همه مسائل بسیار بالاست و هماهنگی های امنیتی اجرایی در بسیاری از زمینه همکاری بالاست و در حوزه دفاعی به طور خاص بحث هایی داشتیم که قبلاً مسئولان ذیربط بحث کرده بودند و چون قبلاً گزارش به آنها داده شده بود فقط با نتایج حاصل از مذاکرات اعلام موافقت کردند.
وزیر دفاع افزود : با آقای شایگو وزیر دفاع روسیه هم بحث ها بسیار مفصل و طولانی شد و وارد ریز مسائل شدیم و آنچه که قبلاً در حوزه های نظامی و دفاعی توافق شده بود ،بررسی شد و در این سفر هم بررسی توافق ها را در دستور کار داشتیم. ... .

http://www.irinn.ir/news/151594/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA

 

خوب دليلش سياست هاي اشتباه ما نيست كه با همه دنيا قهريم ؟؟؟؟ بعضي ها تو اين مملكت فقط توهم توطئه دارن !!! نميشه شما يكجايي فش بدي بعد انتظار داشته باشي بهترين خدمت هم به شما بده !!! اين همه كشور باهم تعامل دارند همشون مستعمره اند ؟ اگر اين فكر داريد كاملا اشتباه است كه همه زير سلطه هستند ما آزاد !!!

من می گم با اونها بر سر ایدولوژی مشکل داریم بعد شما حرف از تعامل می زنید!؟!  من می گم در صدها سال اخیر اونا کلی به ما اسیب زدند و ما رو غارت کردند بعد شما میگی تقصیر ماست که به اونا فش میدیم!؟!  احتمالا همه خیانتهای اونها و ترورهاشون و استعمار 500 ساله شون و کلی کثافت کاری دیگه همه از دید شما توهم هست!  کاش حافظه تاریخی مردم ما بیشتر از چند روز بود! 

اینجا تاپیک تعامل سیاسی با جهان خارج نیست و بیش از این اف تاپیک هست.

ویرایش شده در توسط Argada
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گویا قراره واسه خرید یاک 130 هم قرارداد ببندن. پس کوثر 88 و برهان و صاعقه دونفره چی ؟ مگه اینا کارمونو راه نمیندازن؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

گویا قراره واسه خرید یاک 130 هم قرارداد ببندن. پس کوثر 88 و برهان و صاعقه دونفره چی ؟ مگه اینا کارمونو راه نمیندازن؟ 

 

پول اومده دستشون بزار خرج کنن دیگه

واقعا نیرو های مسلح ما یه برنامه ی درست و درمون برای پیشرفت داره مخصوصا نیروی زمینی و هوایی

دوستان عزیز سپاهی وقتی رزمایش برگزار می کنید با برادران ارتشی هم دوست باشید با هم بر گزار کنید :-(  حتما باید دوبار خرج کنیم از بیت المال،فردا پس فردا خدایی نکرده وارد جنگ بشیم واقعا سپاه و ارتش با هم هماهنگ هستند یا می خوان ساز مخالف بزنن

به حایی اینکه یه نفر بیاد بگه می خوایم چی کار کنیم ده نفر میان هرکی یه چیزی می گه ، سر تاک کرار یکی می گه از تی 90 بهتره یکی می گه می خوان از روسیه بخرن یکی می گه می خوان خط تولیدش رو از روسیه بخرن

اینقدر گمانه زنی ها زیاد هست دشمن که هیچی خودمون هم داریم گیج می شیم

اقا اول تصمیم بگیر بعد کاری رو بکن الان چقدر پروژه هیست نصفه رها شده پول همون ها رو که برای پیش برد تحقیقات و..... دادن بعد ول کردن جمع می کردن خیلی کار ها می شد کرد

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه سیگنال مثبتی از دیدار وزیر دفاع از مسکو برای داخل ایران ارسال نشد... هرچند از نظر دیپلماتیک کاملا گرم و مناسب بود رفتار روسیه و شخص پوتین!

 

اما به نظر میاد در روند بررسی ها در زیرشاخه ها خواسته های ایران یا فراهم نشده یا زیاده خواهی وجود داشته

 

خبری رو دیدم دیروز که نایب رییس سوخو باز بحث فروش 100 فروند مسافربری سوپرجت خودشون رو پیش کشیده بود و بعد از کلی تعریف از خودشون اظهار امیدواری کرده بود که این موضوع هم در قرار دادها در نظر گرفته بشه!...

و یا در همین خبری که در تاپیک نقل قول شده بود و یکی از فرماندهان روسی تکنولوژی های ایران رو کپی تکنولوژی های عقب افتاده تلقی کرده و خودشون رو صاحب تکنولوژی عصر...این طرز فکر بازتابش در مذاکره میشه زیاده خواهی چون ایران رو مجبور فرض خواهند کرد!

ویرایش شده در توسط Muting

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گویا قراره واسه خرید یاک 130 هم قرارداد ببندن. پس کوثر 88 و برهان و صاعقه دونفره چی ؟ مگه اینا کارمونو راه نمیندازن؟

هنوز چیزی مشخص نیست اما اینکار ننگ آور هست برای کشوری که ادعای ساخت هواپیمای جنگی داره! یاک 130 یک هواپیمای آموزشی رزمی مادون صوت هست که تفاوت چندانی با تایگر نداره و در این کلاس دو هواپیمای صاعقه 2 و کوثر 88 تولید شدن که کوثر احتمالا امسال یا اوایل سال آینده رونمایی میشه.
در ثانی در این زمینه نیاز به تعداد بالایی وجود نداره که تامینش از عهده صنایع دفاعی خارج باشه!
و اگر این مورد برای سپاه در نظر گرفته شده که گزینه ادامه پروژه شفق و تبدیلش به هواپیمای دو موتوره (با موتور سبک) میتونست مناسب تر باشه.

وزیر دفاع در بدو انتخابش و مشخص کردن سیاستهاش ، از تولید هواپیمای جنگی صحبت کرده بود ، انشاءالله که فراموشش نکرده!

  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده که خیلی هم از بستن این قراردادهایی که شایعه اش بر سر زبانها افتاده خوشحالم و امیدوارم اتفاق بیفته

البته فقط توی بستن قرارداد باید به بهترین شکل عمل بشه که انشاالله همینجورم هست

بالاخره بعد از داستان اس 300 ها و برجام فهمیدن مفاد قرارداد باید با دقت انتخاب بشه

بنده خیلی خوشحالم و خودمو از مسئولین نظامی آگاه تر نمیدونم اما اینو میدونم تمام بحث هایی که میشه از سر دلسوزیه و به همشون احترام میذارم

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سامانه اس-300 فردا پنجشنبه به ایران ارسال می‌شود
منابع روس اعلام کردند نخستین سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران فردا 29 بهمن‌ماه تحویل داده می‌شود.

 

به گزارش مشرق، سرانجام تحویل سامانه موشکی و دفاعی «اس-300» به ایران فرا رسید و منابع روس اعلام کردند که اولین محموله از این سامانه فردا به ایران اعزام می‌شود.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، یک منبع رسمی اعلام کرد، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران قرار است در مراسم ارسال نخستین محموله سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران از طریق دریای خزر فردا پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه (18 فوریه) شرکت کند.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع ایران در حال حاضر در روسیه است و قرار است برای شرکت در مراسم فردا به آستراخان بروند.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: حسین دهقان در مراسم تحویل سامانه اس-300 در آستراخان در روز پنج‌شنبه شرکت می‌کند.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین سال 94 با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده بود.

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شرکت سردار دهقان در مراسم ارسال اس 300 به ایران در شهر آستراخان

طوری که خبرگزاری"اسپوتنیک فارسی" اطلاع یافت سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران که برای بازدید در روسیه به سر می برد، روز پنج شنبه در مراسم ارسال سامانه های موشکی اس 300 به ایران از طریق دریای خزر که در شهر آستراخان برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

 

در نظر است سامانه های موشکی پدافند هوایی اس 300 از یکی از بنادر شهر آستراخان و از طریق دریای خزر به ایران ارسال شود.

 

یادآور می شود که حسین دهقان دیروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "روسیه 24" اعلام کرد تهران قصد دارد به همکاری نظامی خود با روسیه ادامه دهد.

 

سامانه های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سامانه قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سامانه "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.
 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم این کار وزیر دفاع درست نیست و از جنبه تبلیغاتی خیلی برای کشور جالب نیست بزرگ کردن دریافت S300 اون هم بعد از این همه تاخیر در قالب محموله اول!

 

حداقل جایی برای صحبتهای امرا و سرداران دیگه در باب سیستم "باور-373 " بزارن. خوشحالی هم اگه هست کاش مسئولین کمی کنترل کنن که دستمایه تبلیغات سوء برای ما نشه!!

 

--------

 

According to a source within Iran’s Defense Ministry interviewed by Sputnik News, a contract could be signed as early as February 16, when the Iranian defense minister will arrive in Moscow to discuss the deliveries of S-300 air defense systems and the Sukhoi Su-30 aircraf

 

این قسمتی از اظهار امیدواری به امضای قرار داد جنگنده Su-30 قبل و در آستانه سفروزیر دفاع به مسکو هست. یکی از مواردی که به نظرم وزیر به نوعی دست خالی برگشت حالا به هر دلیلی که هست وحجم اخباری که خود وزیر با مصاحبه هاش در همین راستا منتشر میشد به گرفتن جشن تحویل S-300  خلاصه و مختوم شد!!

 

امضای قرار داد به آینده موکول شد ... معمولاًدر موارد تح.یل اقلام نظامی یا حساس این محول کردن ها به آینده در روابط ایران روسیه خیلی طولانی تر از انتظار ما میشه! دلیلش چیه خدا داند!!

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر چند در مورد یاک چیز رسمی اعلام نشده
ولی من باب مقایسه ، سرعت فقط یکی از پارامتر های مقایسه ی 2 هواپیما هست !
یاک 130 به خوبی از پس اموزش خلبان برای جنگنده های نسل 4.5 بر میاد با توجه به امکانات و اویونیک پیشرفته ای که داره - دارای سیستم فلای بای ویر هست که تو هیچ کدوم از پرنده های موجود در ایران وجود خارجی نداره ! و همین طور از موتور توربوفن بهره می بره !
وضعیت و امکانات صاعقه و نحوه ی تولید رو هم که همه می دونیم چه طور هست (خود وزیر دفاع هم بیان داشت که پرونده ی این پرنده بسته شده) و از اساس مقایسه ی یاک130 و صاعقه یه جوکه !

در مورد کوثر هم اولا که فعلا چنین پرنده ای وجود نداره و معلوم نیست کی وارد خدمت میشه ! و تا اون موقع تکلیف نیاز نیرو هوایی چی میشه و ثانیا باز هم به لحاظ تجهیزات و مقدورات پروازی اصلا به نظر نمی رسه در حد یاک باشه ضمن اینکه پرنده های اموزشی سطوح مختلفی دارن و در مقاطع مختلفی از پرنده های متفاوتی برای اموزش استفاده میشه
در مورد یاک اگر بنا به در اختیار گرفتن باشه باید تولید تحت لیسانس رو گرفت و فکر میکنم که شدنی باشه و نسبت به سوخو-30 حساسیت های خیلی کمتری داره برای این کار
در نهایت مجددا تکرار می کنم که هیچ مورد قابل اعتنایی در مورد یاک-130 منتشر نشده و فقط یه شایعه هست

نیروی هوایی چین با داشتن صدها فروند از جنگنده های خانواده فلانکر (روسی و نمونه های چینیش) یاک 130 رو خریداری نکرده و اتکاش به هواپیماهای آموزشی ساخت داخلش هست که انواع مختلفی رو شامل میشه و احتمالا بیشتر JL-8 که یک هواپیما در حد برهان هست مورد توجه قرار داره و هواپیمای Hongdu L-15 که در رده یاک 130 قرار داره فعلا تولید انبوه نشده!

وزیر دفاع دلیل معلق کردن پروژه قاهر رو تلاش برای اتمام کوثر و رفع نیاز آموزشی نیروی هوایی عنوان کرد و در ادامه گفت که با شاه صفی برای تجدید نظر در برخی ویژگیهای قاهر صحبت کرده و این یعنی قاهر داره وارد فاز طراحی جزئیات میشه و پروژه کوثر به انتهاش رسیده.
حالا بکارگیری fbw مشخص نیست ولی حداقل در نمونه مهندسی کابین کوثر پیشرفت بالایی دیده میشه.
  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

 

 در این انجمن در ارتباط با خرید جنگنده از روسها زیاد بحث شد و حالا که قرار هست بالاخره بعد از سی و چند سال  ناوگان  نیروی هوایی نونوار شود و جامه نو به تن کند ، یادی کنیم از گذشته های نه چندان دور ، شاید دراین بحث و جدل های خرید ، فضای تنفسی هم فراهم شود  :winking: 

 

حداقل از همین الان ، یک فکری برای یک استتار آبرومند باشند

 

 

 

یک استتار آبی دفاع هوایی بهترین گزینه هست !

 

فقط همین استتار هم چندین ورژن داره در داخل ، نوع قطعیش رو مشخص و به روسها اعلام کنند !

 

 

21ozsle5B15D.jpg

 

فقط آقایون نیروی هوایی چیزی نمی خوان بگن ؟!

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

 

یک استتار آبی دفاع هوایی بهترین گزینه هست !

 

فقط همین استتار هم چندین ورژن داره در داخل ، نوع قطعیش رو مشخص و به روسها اعلام کنند !

فقط آقایون نیروی هوایی چیزی نمی خوان بگن ؟!

 

به نظرم ، با توجه به ماهیت اقلیمی ایران ، همان استتار آسیای صغیر ، بهتر و مناسب ترهست ، چون علاوه بر همگونی با محیط ، ابهت خاصی را به پرنده رزمی خواهد داد .

 

شخصاً زیاد با این استتار آبی/ خرمایی ، موافق نیستم ، چون پرنده رزمی را تبدیل به یک پدیده دیگر می کند :mrgreen:

 

 

 

80853028409632349646_copy.jpg

 

به هرحال ، نظرات متفاوت هست و هرشخصی از دید خودش به مساله نگاه می کند . باید دید کارشناسان نیروی هوایی نظرشان چه چیزی  هست

 

 

پی نوشت :

 

البته اگر بعضی ها در این انجمن ، به این نتیجه نرسند که بنده نظر شخصی را به دیگران القاء می کنم یا اصولاً قصد چنین کاری را دارم . چون ظاهراً چنین افرادی وجود دارند :straight:

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.