Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

همیشه باید چیزی در آستین باشه تا به وقتش رو کنیم حتی سلاح بیولوژیکی من که خودم دارم برای مرحله دوم المپیاد زیست میخونم مرحله اول جوابا نیومده ولی بنظر خودم عالی زدم و قبول میشم آرزوم اینه که بیو تکنولوژیست بشم یک مهندس میشناسم تلاش های زیادی صرف طراحی موتور جت کرده بسیار با شکست مواجه شده به خاطر نبود پول کافی واین که نمیتونه از آلیاژ مناسب یا مراکز معتبر تحقیقاتی دستگاه های مورد تیاز رو اجاره کنه دوست دارم با پولم رو کارش سرمایه گذاری کنم دوست دارم با پولک کارخونه کارگاه بسازم تا که دیگه کودکی مثل من فکر نکنه هر روز صفحه نیروی هوایی ایران تو ویکی پدیا رو باز نکنه به امید این که جنگنده اضافه شه که هر موقع باز کردم فقط تعدادشون کمتر شد نمیخوام انسان کشور من تو رویای دوهزار سال پیش باشه ولی الان هیچی نداشته باشه دوست دارم تمام داراییم رو خرج شغل و تحقیقات و زندگی خوب برای مردم و البته سرمایه گذاری روی پروژه های نظامی بکنم تا که هرکی به سرش ضد به ایران اعلان جنگ داد مثل دفاع مقدس بیست سال مملکته از لحاظ اقتصادی و... اینا نبره عقب همه تلاش ها تباه بشه دوست دارم حتی اگر سرمایه گذاری نکنم با پولی که خودم در میارم شروع به کلون کردن بکنم مثلا یک سرباز ویژه نوهد رو تعدادی سلول مغز استخوانش رو که تمایز کمی داره رو در محیط این ویترو کشت داد و هسته هارو خارج کرد و اونا رو توی تخمک متافاز یک(اووسیت اولیه آزاد شده) قرار بدم و تمام تلاشم رو بکنم که همزمان برای کسانی که زیگوت توانایی جایگزینی توی رحمشون رو نداره بتونم با ایجاد شرایط بدن مادر در خارج از بدن انسان اون هارو متولد کنم که همزمان میتونم ازشون برای کلون کردن نیروهای ویژه استفاده کرد فکرشو بکنید نیروهایی که نه از شما پول میخوان نه حقوق نه مایحتاج زندگی نه تلوزیون نه خونه و نه هیچ حق شهروندی و اونا از کودکی فنون جنگ های منظم و نامنظم رو در بالاترین درجه ممکن یاد بگیرن و حتی میشه ازشون به عنوان کارگز هم استفاده کرد خودشون وسایلشون رو بسازن خط تولید تانک رو راه اندازی کنن بدون هیچ حقوقی اون از شما هرگز سرپیچی نخواهد کرد و هرگز از شما نخواهر پرسید چرا نیازی نیست که بهش جواب پس داده بشه تعداد بالای پانصدهزار از این سرباز ها هزینه تربیتشون رو با تولیدات خودشون میارن بسیار اندکه اون ها خانواده ای ندارن که بخاطرشون از مردن بترسند این دقیقا آخرین سلاحی هست که به راحتی میتونه ایرانر و از سقوط نظامی نجات بده با حتی ویروس های بیولوژیکی اگر میخواید با دشمن روبه رو و مردانه بجنگید دشمن در طول تاریخ مردانگی سرش نشده و خیالتون راحت باز هم نخواهد شد هر سلاحی در وقت خودش میتونه جریان جنگ رو به نفع طرفیت تغییر بده

 

هر وقت به خاطر عوض شدن دولت ها و افکار « ما فقط می تونیم قرمه سبزی بسازیم » بی کار شدی ، برو خارج کشور ... اونجا می تونی یک زندگی فردگرا داشته باشی و غصه نخوری ، خوردی ، خرجش کار زیاد و کلاب رفتنه .

صادقانه بهت می گم « خیلی ساده و متوهمی » .

ویرایش شده در توسط swordman
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببینید.... برای هر چیز ممکنه اومده باشه جز هماهنگی بین دو کشور برای سوریه ..چون در این صورت از تلفن مستقیم استفاده میکردن ..نظر شخصی من اینه این رفت امد ها خیلی  مشکوکا...احتمالا چیزی فراتر از اس300و یا سوخو30 است..باید دید موضوع چیه که این رفت امد بدون هماهنگی قبلی به وجود اومده و دستاوردش چیه..احتمال اتحاد نظامی هم کم نیست

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چقدر ساده هستند دوستان ما .

 

ای کاش شیطان سادگی را از " آدم" نمی گرفت. ای کاش آدم و حوا با همان سادگی خود، بهشت را برای انسان به ارث می گذاشتند.... 

  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظر من اینه ایران و روسیه یجورایی اتحاد نظامی بستند تا در جنگ باهم باشند..این جنگ شامل جنگ منطقه ای و جهانی میشه

  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولین موضوعی که وزیر دفاع روسیه به ایران اومده این بوده که ایران رو برای اتشبس راضی کنه چون طبق گفته های چند روز پیش کری گفته بود روسیه باید هم ایران و هم سوریه رو برای اتشبس راضی کنه و دومین دلیل حضور وزیر دفاع روسیه در تهران (اینجور که من از یک منبع شنیدم) دریافت بعضی اطلاعات از فناوری امریکایی ها :winking: که در اختیار ایران هست در عوض قسمتی از تجهیزات جدیده البته فعلا در حد مذاکره هست.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با صحبت های اقای اسکای هاوک از طرفی موافقم  از طرفی مخالف..باید بگم که مشکل اول اینه ما بمب اتم نداریم..مشکل اینه بعد از اون هشدار شک نکنید اول به فکر این میرسند اعراب که نیاز به اتم دارند و به سمت بمب اتم میروند و این یک مسابقه تسلیحاتی میشه...فکرشو بکن یه مجنون یه اتم بزنه به تهران چی میشه؟؟؟

 

 

نظر شخصی من جنگ با سلاح های متعارفه...اگر بتونیم صنعت نفت عربستان و کشور های ائتلافشونو خراب بکنیم و زیر ساخت هاشونو نابود کنیم عملا اونا دیگه با اتیوپی فرقی نمیکنن...و این از طریق موشکی امکان پذیره...ولی بهترین کار اینه روسیه رو باهاشون سرشاخ کنیم ...چون کمترین  خسارت هارو با بیشترین سود میبریم....چطور روسیه رو سرشاخ کنیم؟؟جواب سوال سوریه است.....دقت کنید ...ایران باید تا حد امکان از بقیه استفاده کنه و خودش کمترین تلفات رو بده..درست عین امریکا در جنگ جهانی دوم

 

 

دوستان ایا منظور از اس 300 جدید همون پی ام یو 3 هست که بهش میگن اس400؟؟چون جدید ترین همون پی ام یو 3 هست که همون اس400  هستش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باز هم از عاشورا...

روزی که سالار شهیدان قدم در راه کربلا گذاشت می دید، به کنیزی گرفته شدن اهل بیتش رو می دید، شلاق خوردن زینبش رو می دید، به اسارت گرفته شدن و ظلم و تعدی اجداد وهابیان و داعشیان رو به خانواده و همراهانش می دید... مولای ما می دید و می دانست آنچه خواهد شد و باز سر سوزنی از انسانیتش کم نشد!!

شبی که امام گفت هر که بخواهد می تواند برود، مردان شجاع که یار امام ماندند آیا به عاقبت و سرنوشتی که در انتظار اهل بیتشون بود فکر نکرده بودند؟ کسایی که غیرتمند ترین مردان زمان خودشون بودند! اما اونها در مسیر قدم بر می داشتند که امامشون برمی داشت نه خودشون رو با غیرت تر و داناترمی دونستند و نه از انبوه سلاح سپاه یزید ترس ورشون داشته بود که به فکری خلاف مسیر الهی فکر کنند.

 

اما در طرف دیگه معاویه رو می بینیم که چطور همیشه از احساسات مردم سوء استفاده می کرد برای زیر پا گذاشتن قانون الهی و تهیج مردم براهی که جز راه شیطان نبود. اینکه چطور معاویه با دست گذاشت بر حساسیت های مردمان اون زمان چشم اونها رو به ولایت امام حاضرشون می بست...

امروز ما مردمانی را فریب خورده می دونیم که در برابر نیرنگ "قرآن های بر روی نیزه" ی سپاهیان معاویه حرف خودشون رو زندند و راه اماشون که راه خدا بود نرفتند...

 

انشالله نباشه کیی که در زیر پرچم شیعه برای اهدافش شروع کنه به قرآن بر روی نیزه کردن،  تا مردم رو براهی که میخواد ببره ولو اینکه عیان باشه این راه نه راه خداست.

 

اما از قدرت پوشالی وحشیان زمان نترسید و به راه شیطان رو نیاورید که خداوند در قرآن می فرماید :

 

"وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا"

و هر کس بر خدا توکل نماید، خدا او را کفایت می‌کند، و خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، همانا خدا برای هر چیزی اندازه‌ای داده است.

 

 

اگر مرجع تقلید فتوا داده سلاح کشتار جمعی حرام هست، ما بالاتر از مرجعمون نیستیم.

البته اگرچه در جای دیگه گفتن، اگر به چیزی تهدید بشیم، در همون سطح جواب میدیم که اون بحث جداست. مثلا اگر تهدید کردن با بمب اتم میزنیم شما رو ما هم باید داشته باشیم.

 

ابتدا بگم جمله زیر خطاب به شما نیست هرچند نقل قولی از پست شما در اونه. پس خدای نکرده فکر نکنید منظورم به شخص خاصی ، مثلا خود شماست. خیلی کلی در این مورد میخوام توضیح بدم.

 

در اینجا باید دید چه کسی تفسیر میکنه؟و چه کسی گوینده جمله هست؟

جایی که ولی فقیه رو نایب امام زمان میدونید در عصر حاضر باید توجه داشته باشد افکار کثیف که راه غیر الهی باشند در ذهن نایب امام زمان رسوخ نخواهد کرد و در گفتار او هم قابل تاویل نخواهد بود. اما دشمن تفکر شیعه بخواد تفسیر کنه همین تفسیر استفاده از یکی از کثیف ترین راه های ممکن رو انجام میده چرا که بیشترین ضربه رو به تفکر مهدویت می زنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان خوب من لطفا تاپیک رو به انحراف نکشید

ما هی میایم توی تاپیک خبری ، چیزی راجع به موضوع تاپیک بخونیم میبینیم که دوستان با سابقه ما دارن حرفی جز موضوع میزنن.

حتی به موضوع هم نزدیک نیست که بگیم حالا یه ربطی داره

تو رو خدا بس کنید رفقای گل من

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیشنهاد می کنم ادامه بحث را به این تاپیک ببرید و درصورت امکان مدیر محترم پست های مربوط به بمب اتم را به این صفحه منتقل کنند 

http://www.military.ir/forums/topic/29356-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9/page-9

 

 

همچنین قبل از بحث دوستان حتما تعریف خود از این چندکلمه را بیان کنند

اقتدار

پیروزی

امنیت 

استقلال 

رشد وتوسعه

 

بیان مفهوم این کلمات در ذهن شما به طرف مقابل باعث می شود طرف مقابلتان منظور شما را بهتر درک کند واگرنه آنچه که در ذهن خود از معنی این کلمات را دارد از نوشته شما برداشت می کند که بحث شما را به سوتفاهم می کشاند

 

با سلام - پیشنهاد بسیار خوبی بود ، / پستها منتقل شدند / متشکرم  MR9

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا

با سلام خدمت دوستان

خواستم چند سوالی رو در مورد قرارداد های آینده مطرح کنم و با کمک دیگر دوستان بیاییم و خیلی منطقی بحث کنیم. امیدوارم که به حاشه کشیده نشه.

 

چند وقتی هست که رسانه ها  اعلام کردند که ایران قصد خرید 13 ملیارد دلار تسلیحات رو داره که اگر هم فکر کنیم مبینیم که شاید بیشتر هم نیاز باشه اما با همین مبلغ بحث میکنیم.

 

بخش اول

صنعت هوایی

 

مهم ترین خریدی که شاید در آینده ی نچندان دور صورت بگیره بحث خرید جنگنده هاست که تا به حال بیشترین تاکید بر روی Su-30 و به خصوص نسخه ی SM که متعلق به نیروی هوایی روسیه است بوده.

Sukhoi_Su-30SM_inflight35.jpg

Su-30SM

اخیرا هم روس ها در نمایشگاه هوایی سنگاپور نسخ ای از SM رو برای صادرات به نام SME معرفی کردن که به احتمال زیاد این نسخه برای صادرات به ایران در نظر گرفته خواهد شد.

russia-unveils-su-30sme-fighter-export-v

سوخو-30 SME در نمایشگاه هوایی سنگاپور 2016

سوخو-30 SM در سال 2012 وارد نیروی هوایی روسه شده و ارتقاع یافته از خانواده ی MKI هست که از اویونیک روسی استفاده میکنه و قراره حدود 60 فروند به نیروی هوایی روسیه تحویل داده بشه.

با توجه به اینکه این جنگنده ی جدیدی هست و با توجه به محدودیت هایی که روس ها برای صادرات اسلحه دران (و سابقه ی درخشانشون در ین زمینه!) احتمال هم میرفت که نسخه ی SM به ایران داده نشه و احتمالا نسخه ای کمی ضعیف شده به ایران خواهد آمد.

بعضی ها هم حرف از تولید تحت لیسانس میزنن اما این رو باید با توجه به مبلغ قرارداد و تعداد جنگنده گفت و فعلا احتمال بیشتر بر این است که اگر هم قرار بر ساخت در ایران باشد قطعات به صورت کیت از روسیه وارد شده و در ایران سرهمبندی خواهد شد.

در مورد تعداد یا مبلغ قرارداد هم هیچ مشخص نیست اما به گمان بنده چیزی در حدود 100 فروند و قرار دادی به مبلغ 4-5 ملیارد دلار خواهد بود که این بستگی به تولید در داخل هم خواهد داشت.

خرید این تعداد جنگنده توان هوایی ایران را به شدت افزایش خواهد داد اما جوبگوی نیاز ایران نیست ، چراکه جنگنده های Su-30 بیشتر یک جنگنده برای حملات زمینی اند و در جنگ های هوایی حریف جنگنده های مدرن غربی کشور های همسایه نخواهند شد.

لکن در کنار این جنگنده ها خرید چند اسکادران رهگیر خوب احساس میشود.

مناسب ترین گیزنه نیز در حال حاظر Su-35 است و در صورت عدم تحقق به نظر بنده برخی گزینه های چینی مانند J-31 ،J-20 و J-15 .

 

ایران باید از این فرصت بدست آمده که روابط شرق و غرب دوباره رو به تنش گذاشته از طرف شرقی نهایت استفاده را کرده وگرنه ممکن است با تغییر سیاست ها این فرصت نیز از دست برود.(مانند فرصت از دست رفته ی بعد از فروپاشی شوروی که خیلی از کشور ها نهایت استفاده از آن را بردند اما ما...)

بگذریم،

حال به جز این قرار داد در صنعت هوایی به احتمال قوی قرار داد های دیگری هم با طرف روسی امضا خواهد شد.

-یکی از این قرارداد ها که ممکن است امضا شود ارتقاع و اورهال سنگین جنگنده های روسی در ایران است. به طور مثال ارتقاع ناوگان Su-24 های نهاجا به استاندارد M2 ، ارتقاع Mig-29 ها به استاندارد های بالا تر و ارتقاع Su-25 های نیروی هوا فضای سپاه و ارتقاع و ورهل سنگین دیگر جنگنده ها که ممکن است با کمک روس ها صورت گیرد. این قرار داد میتواند تا سطح 1 ملیارد دلار بسته به ارتقاع ها بالا بیاید.

-قرار داد محتمل دیگری که بسته شدن آن مفید  خواهد بود قرار داد تولید تحت لیسانس برخی بالگرد های روسی به خصوص Mi-17 در ایران است.

-همچنین دریگر قرارداد نیز تولید برخی موتور های جنگنده و بالگرد روسی در ایران خواهد بود. بطور مثال تولید TV3 که به احتمال زیاد بسته خواهد شد.

-قرارداد مهم دیگری که میتواند بسته شود قرارداد خرید هواپیماهای جابجیی و یا گشت دریایی و آواکس ها خواهد بود که احتمالا در تعداد کمی خریداری شوند.

حال با وجود بسته شدن این قرارداد ها و قرارداد های دیگری که ممکن است در این صنعت بسته شود مبلغ نهایی می تواند چیزی در حدود 8 تا 10 ملیارد دلار باشد که به عقیده ی بنده برای ارتقع این صنعت مهم کم به نظر می رسد.

ویرایش شده در توسط MrArhz
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا

با سلام خدمت دوستان

خواستم چند سوالی رو در مورد قرارداد های آینده مطرح کنم
-همچنین دریگر قرارداد نیز تولید برخی موتور های جنگنده و بالگرد روسی در ایران خواهد بود. بطور مثال تولید TV3 که به احتمال زیاد بسته خواهد شد.
این مورد قبلا انجام شده

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/20151125_131957.jpg

برنامه این کار از خیلی وقت پیش ریخته شده بود
تصاویر مربوط به سال 86
http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/YouTube_-_Iran_s_Military_Industry_flv_snapshot_05_48_5B2010_06_08_03_52_025D.jpg


http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/20101008420.jpg ویرایش شده در توسط iliasd
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خرید این تعداد جنگنده توان هوایی ایران را به شدت افزایش خواهد داد اما جوبگوی نیاز ایران نیست ، چراکه جنگنده های Su-30 بیشتر یک جنگنده برای حملات زمینی اند و در جنگ های هوایی حریف جنگنده های مدرن غربی کشور های همسایه نخواهند شد.

لکن در کنار این جنگنده ها خرید چند اسکادران رهگیر خوب احساس میشود.

مناسب ترین گیزنه نیز در حال حاظر Su-35 است و در صورت عدم تحقق به نظر بنده برخی گزینه های چینی مانند J-31 ،J-20 و J-15 .

خوب فرمایشات شما خیلی هم خوب هست اما

رهگیر خوب قابل فروش به ایران رو لطفا چند نمونه نام ببرید!؟ نمونه هایی مثل سوخو 35 یا جی 31 عملا غیر قابل فروش خواهد بود(یحتمل شما شرایط ایران را چیز دیگری فرض کردید)... طبق برجام تا 5 سال نمی تونیم تسلیحات تهاجمی بخریم... مسلما انها فروش هواپیمای رهگیر مناسب رو نخواهند گذاشت ... همین سوخو 30 هم هنوز در ابهام هست و وضعیت کلی قراردادش مشخص نیست...

ویرایش شده در توسط Argada
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب فرمایشات شما خیلی هم خوب هست اما

رهگیر خوب قابل فروش به ایران رو اگه میشه چند نمونه نام ببرید!؟ نمونه هایی مثل سوخو 35 یا جی 31 عملا غیر قابل فروش خواهد بود(یحتمل شما شرایط ایران را چیز دیگری فرض کردید)... طبق برجام تا 5 سال نمی تونیم تسلیحات تهاجمی بخریم... مسلما انها فروش هواپیمای رهگیر مناسب رو نخواهند گذاشت ... همین سوخو 30 هم هنوز در ابهام هست و وضعیت کلی قراردادش مشخص نیست...

 

یک راه سخت ولی رویایی خرید خط تولید موتور جنگنده سبک ، نیمه سنگین و سنگین است 

این امکان راه را برای ایجاد یک خط تولید جنگنده سبک و متوسط هموار می کند 

همچنین موتورهای جنگنده های فعلی را تعویض کنیم و عملا تسکینی به ناوگان فرسوده خود بدهیم 

 

ولی این کارها سخت و زمان بر است

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والا من هرچی حساب کتاب میکنم میبینم این روسیه حتی اس 300 رو هم به ما به بهانه های مختلف نداد . حالا تو خبرها میگن که بارگیری شده و اماده ارسال هست .ولی من به شخصه باورم نمیشه که حتی اس 300 رو هم به ما بدن  اون وقت دوستان در مورد سوخو 30 اونم مدل اس امش  بحث میکنن ..ای کاش دوستان یک کمی بصیرت دشمن شناسی داشتن و ای کاش مسولان ما هم داشتن الان رسانه های آذربایجان همش در مورد خط لوله ای که قرار بود از ارمنستان رد بشه و با سفر رئیس جمهورشون قرار هست از آذربایجان رد بشه دارن بحث میکنن  :-x  :-x  :-x

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.