Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

5 hours قبل , MR9 گفت:

گرفتاری ما در این ۴ دهه جناحی کردن همه چیز از جمله امنیت ملی است 

اگر برای یک لحظه دست از دولت ایکس و ایگرگ برداریم و مساله را از یک افق بالاتر ببینیم بسیاری از مشکلات خود ساخته ما حل میشود . 

 

پهلوی یک قرارداد با گرومن بست که جمهوری اسلامی بهره کاملش را برد ... دولت هاشمی با فراخوان بیشتر از ۵۰۰ محقق کلید حوزه صنعت هسته ای را زد ... دولت احمدی نژاد و  روحانی بهره اش را بردند ..  بحث موشکی  بعد از جنگ در زمان رحیم صفوی کلید خورد .. در زمان عزیز جعفری به بلوغ خودش رسید و قس علی هذا 

 

چرا ما ایرانی جماعت سعی داریم همه چیز بخصوص حوزه امنیت و منافع ملی را به یک باند و گروه متصل و نتیجه گیری خاص داشته باشیم ؟

================

 در خصوص قرارداد با روسها هم در تاپیکهای مختلف عرض شد .. قراردادهای تسلیحاتی نقش خریدار بسیار مهم هست . روسها براساس منافع خودشون سلاح می فروشند ( البته با گشاده نظر بیشتری نسبت به دوره شوروی )  اما مثل همه کشورها از جمله خود ما اصل اول انها تامین حداکثری منافع خودشون هست طبیعتا هر اندازه  خریدار با هوشمندی بیشتری عمل کند به همان اندازه می تواند بهره بیشتری ببرد ( همپوشان کردن منافع دو طرف در قرارداد) 

 

  با توجه به این مورد ، ساده لوحی هست اگر تصور کنیم روسها بدون توجه به منافع خودشون به ما سلاح بفروشند و در عین حال ساده انگاری هست که ما بدون توجه به  سابقه گذشته قصد داشته باشیم  امنیت خودمون را فدای خرید چند میلیارد دلار اسلحه از روسها یا حتی چینی ها کنیم ...

 

حالا مخاطب منصف باید برود دنبال یک مطالعه تطبیقی در دوره های زمانی مختلف برای تحلیل شرایط اینده بدون خوش بینی  یا بدبینی 

 

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ؟ ما هم دوست داریم شرایط همین چیزی باشد که شما  می فرمایید . اما شواهد و تجربیات چهل ساله چیز دیگری را نشان می دهد  صبر کنید تا زمان ورود تسلیحات مورد نظر ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد . سریال گاندو را بار دیگر ببینید که این روزها قسمتهای تکمیلی آن در واقعیت اتفاق می افتد . جایی که مجرم به جای بیگناه نشسته و اموال ملت ما را به تاراج می برد .

اما در خصوص ساده لوحی و ساده انگاری در مورد روسها ، پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود : مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود . اگر کسی از یک سوراخ بارها گزیده شود اسمش را چه باید گذاشت ؟ 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
48 minutes قبل , zed گفت:

اما در خصوص ساده لوحی و ساده انگاری

 

یک مرتبه دیگر متن را مطالعه بفرمایید ،

 

6 hours قبل , MR9 گفت:

ساده لوحی هست اگر تصور کنیم روسها بدون توجه به منافع خودشون به ما سلاح بفروشند

 

دوستان ما سعی دارند این باور را به مخاطب بقبولانند که روسها یا اصولا هر کشور فروشنده سلاح  ( حتی ما بعنوان کشوری که حدود10-15  سال قبل مدعی فروش سلاح به 20 کشور دنیا بودیم ) ، بدون چهارچوب خاص اقدام به فروش سخت افزارهای نظامی می کنند  در حالی که فروش سلاح چه بصورت سفید ( بین کشورها و در قالب قراردادهای رسمی ) و چه بصورت خاکستری و سیاه ( در قالب خرید از کشور ثانی یا ثالث و یا حتی از شبکه قاچاق سلاح )  تابع قواعد و مقررات خاصی هست که بخشی ازآن مربوط هست به سیاست خارجی ، بخشی به ظرفیتهای ملی ، توان تولید فناوری و ..... در نتیجه هم ما و هم روسها مجبوریم در ان چهارچوب عمل کنیم .

 

اگر فرض به مثال روسها در تحویل اس-300 ، قطعات یدکی و ..... اهمال کردند ، شما نباید نقص و اِشکال را فقط در طرف روسی بررسی کنید ، این طرف ماجرا ( یعنی ما ) بعنوان سمت دیگر ماجرا ، قطعا" در حرکت این روند موثر بودیم ، هستیم و خواهیم بود ..

بعنوان مثال ، شما تا الان دیدید که فرض بر وجود مخازن فکر در حوزه امنیت و دفاع در کشور ( که تا الان رصد نشده )  مواردی مثل راهبرد امنیت ملی  ( NSS ) ، راهبرد نظامی ملی  ( NMS)  ، وزارت دفاع  و اسناد پایین دستی ان مثل راهنمای برنامه ریزی دفاعی ( DPG ) ، راهنمای برنامه ریزی راهبردی ( SPG) و در نهایت راهنمای برنامه ریزی تحول ( TPG) مورد بررسی قرار بگیرد ، نقد شود ( فرض اگر به شما اجازه نقد به منظور اصلاح امور را بدهند ) و یا حتی بررسی شود .

 

همین دوستان رسانه ملی ما که برای یک مجرم امنیتی سریال تولید کردند ، یک مرتبه شد کارشناس دعوت کنند ، صریح و بدون تعارف ، نقص های وارده به حوزه سیاست دفاعی و امنیتی را بررسی کنند تا برای اصلاح آن ، مسیر درست ایجاد شود ؟؟؟

 

48 minutes قبل , zed گفت:

ما هم دوست داریم شرایط همین چیزی باشد که شما  می فرمایید .

 

بعید میدونم در این دو پاراگرف ، شرایطی را معین کرده باشم ، صرفا"  روند را مختصر تشریح کردم که مخاطبی که مباحث را پیگیری می کند ، سعی کند در ذهن خودش ، حوزه امنیت ملی را فراتر از مباحث جناحی نگاه کرده و بررسی کند .

 

48 minutes قبل , zed گفت:

اگر کسی از یک سوراخ بارها گزیده شود اسمش را چه باید گذاشت ؟ 

 

خوب ، این دقیقا" همون مشکلی هست که قصد داریم  جنبه های مختلف آن را در میلیتاری بررسی کنیم ، و صد البته این مشکل به کل ساختار برمی گردد و نه گروه ایکس یا ایگرگ

 

در حوزه " امنیت سرزمینی " ( homeland security) دو طیف اصلی این امنیت را تهدید می کنند .

طیف نخست : تهدیدهای فراروی اجرای قانون

طیف دوم : تهدید های فراروی امنیت ملی

 

""""""""مخرج مشترک همه این مباحث ، بحث "کارآمدی " (Efficiency) ساختار هست . روی این مساله باید متمرکز شد و اینکه به چه شکل میشود ضریب کارآمدی نظام را افزایش داد""""""""""""""

 

پی نوشت :

 

در مجموع اینها عرض شد تا ان بک گراند ذهنی جناحی ایکس و ایگرگ که  در تحلیل وضعیت بعنوان الگو در اذهان وجود دارد ، یک مقداری تغییر کند ، ما باید بسمتی حرکت کنیم که اولویت منافع ملی ج. ا باشد و نه منافع دولت وقت بعنوان مجری سیاست های مرتبط با امنیت ملی ....

 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با اینکه بعید می دونم آمریکا اجازه بده همچین فرصتی به ما برسه، اما لازم به ذکر هست که هر قراردادی که امضا شد، حتما باید با دیدگاه خرید تکنولوژی لازم برای نگهداری و توسعه باشه. و گرنه بعدا به مشکل بر می خوریم. به علاوه پروژه های تحقیقی داخل هم آسیب خواهند دید.

این مورد حتما باید لحاظ بشه.

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, eshqali گفت:

با اینکه بعید می دونم آمریکا اجازه بده همچین فرصتی به ما برسه، اما لازم به ذکر هست که هر قراردادی که امضا شد، حتما باید با دیدگاه خرید تکنولوژی لازم برای نگهداری و توسعه باشه. و گرنه بعدا به مشکل بر می خوریم. به علاوه پروژه های تحقیقی داخل هم آسیب خواهند دید.

این مورد حتما باید لحاظ بشه.

 

اصولا با این بزرگترین شارلاتان سیاسی که در راس امور ایالات متحده ( اون هم با تنها یک آرمان ایدئولوژیک ضد ایرانی ) هست یعنی پمپئو باید منتظر باشیم هر چه نزدیکتر میشیم به مهر به هر دری بزنه تا این اتفاق نیفته. ( همچنان مکانیسم ماشه اون هم از طریق رفیق شفیق انگلستان محتملترین راه هست که همه چیز را بدون اینکه کسی جلودارش باشه به خانه اول برمیگردونه )

 

فروش 800 میلیارد سلاح به سعودی و افتخار ترامپ بهش جلوی دوربین های تلویزیونی و اینکه تا میتونیم باز هم میفروشیم و قراردادهای همین چند ساله با کشورهای عربی خلیج فارس و تسلیحات کلانی که بهشون داده هیچ، منوی باز و اصولا "انبار من و تو نداره" با صهیونیستها هم به کنار، قائل نبودن به هیچ محدودیتی در فروش سلاح خصوصا به منطقه ما اون هم از طرف اروپا و کانادا و خود امریکا همه رقابت تسلیحاتی محسوب نمیشه و با شعبده بازی فروش سلاح به ایران را موجب رقابت تسلیحاتی میخونه. درک میکنم بخش زیادی از ایرانیان را به واسطه سلاح شبکه های فارسی زبان احمق و نادان فرض میکنه ولی آیا جامعه جهانی را هم به همین صورت فرض میکنه یا عنوان میکنه چون زور داریم مجبورند گزاره ما را حتی اگر از معنا تهی باشه و مسخره بپذیرند. اصولا کشورهای منطقه که تا خرتلاقشون پر اسلحه است و دیگه یا پول بیشتری ندارند یا انبار برای سلاح بیشتر چطور میتونند رقابت کنند در خرید اسلحه؟!

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 3
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر نکنم پمپئو در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی بتونه کاری کنه. فرصت خوبیه برای خرید ناوگان مجهزی از سوخو 30 و سوخو 35 و در صورت امکان انتقال فناوری سوخو 30. یا الان یا هیچ وقت!

  • Like 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 minutes قبل , aminf14 گفت:

فکر نکنم پمپئو در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی بتونه کاری کنه. فرصت خوبیه برای خرید ناوگان مجهزی از سوخو 30 و سوخو 35 و در صورت امکان انتقال فناوری سوخو 30. یا الان یا هیچ وقت!

 

اگر از طریق انگلستان یا حتی فرانسه در ماه های پیش رو دوگانه " یا قدم های هسته ای برداشته شده را به عقب برگردونید" و حتی " باید اجازه بازرسی از مواضعی که نتانیاهو به آژانس اعلام کرده بدید" در مقابل تکمیل مکانیسم ماشه ( فراموش نکنیم اروپا چند ماه پیش مکانیسم ماشه را کلید زده، تنها مونده قدمهای تصریح شده در این مکانیسم را کی برداره ) را در برابر ایران قرار بدند، ایران چه راهی داره؟ مگر اینکه:

 

ایران یک برنامه مدون و جدی و صریح را به اروپا اعلام کنه که اگر مکانیسم ماشه را اون هم بعد این همه ضرر و زیان ایران و هیچ کاری نکردن اروپا ( در حقیقت ما فقط طیانکار این ماجرا هستیم، تمام بهره های اقتصادی که قرار بود ازش منتفع بشیم در برجام ازمون گرفته شد، حتی بسیار شدیدترش بهمون تحمیل شد (حتی بدتر از قبل برجام) و اروپا هم تازه همراهی کرد با امریکا و اصولا فقط و فقط ضرر اقتصادی کردیم و تازه تمام محدودیتهای هسته ای هم به طور باطنی همچنان پابرجاست از جمله بازرسی ها و اراک و ... ) بردارید اون با تحریک امریکا و بعد این همه صبر و ضرر ما، اونوقت ایران هم نه تنها به نقطه صفر برمیگرده بلکه چندین و چند برنامه را ( از جمله بحث پلوتونیوم و گداخت و لیزر و ... را با جدیت بیشتر پیش میبره ) و حتی اگر لازم شد از ان پی تی خارج میشه.

 

شاید در اینصورت بشه جلوی شیطنت اروپا را حالا یا با تهدید یا تطمیع امریکا گرفت.

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 minutes قبل , alala گفت:

 

اگر از طریق انگلستان یا حتی فرانسه در ماه های پیش رو دوگانه " یا قدم های هسته ای برداشته شده را به عقب برگردونید" و حتی " باید اجازه بازرسی از مواضعی که نتانیاهو به آژانس اعلام کرده بدید" در مقابل تکمیل مکانیسم ماشه ( فراموش نکنیم اروپا چند ماه پیش مکانیسم ماشه را کلید زده، تنها مونده قدمهای تصریح شده در این مکانیسم را کی برداره ) را در برابر ایران قرار بدند، ایران چه راهی داره؟ مگر اینکه: ایران یک برنامه مدون و جدی و صریح را به اروپا اعلام کنه که اگر مکانیسم ماشه را اون هم بعد این همه ضرر و زیان ایران و هیچ کاری نکردن اروپا ( در حقیقت ما فقط طیانکار این ماجرا هستیم، تمام بهره های اقتصادی که قرار بود ازش منتفع بشیم در برجام ازمون گرفته شد، حتی بسیار شدیدترش بهمون تحمیل شد (حتی بدتر از قبل برجام) و اروپا هم تازه همراهی کرد با امریکا و اصولا فقط و فقط ضرر اقتصادی کردیم و تازه تمام محدودیتهای هسته ای هم به طور باطنی همچنان پابرجاست از جمله بازرسی ها و اراک و ... ) بردارید اون با تحریک امریکا و بعد این همه صبر و ضرر ما، اونوقت ایران هم نه تنها به نقطه صفر برمیگرده بلکه چندین و چند برنامه را ( از جمله بحث پلوتونیوم و گداخت و لیزر و ... را با جدیت بیشتر پیش میبره ) و حتی اگر لازم شد از ان پی تی خارج میشه.شاید در اینصورت بشه جلوی شیطنت اروپا را حالا یا با تهدید یا تطمیع امریکا گرفت.

ایالات متحده اهرمی بیشتری برای فشار بر ایران نداره، هر شیطنتی که بخواد کرده، ضربه هاشو وارد کرده و ایران رو به چالش کشیده.  و هر کنش بی موقع از تیم ترامپ ایران رو با سرعت بیشتری به سمت هسته ای شدن هول میده. حداقل در این چند ماهه سیاست تیم ترامپ بیشتر لفاظی و نمادین بوده و دستشون از اهرم فشار خالیه. یک تک مضراب کافیه تا ایران از ان پی تی خارج شه و دم انتخابات آمریکا این بدترین خبر ممکن برای ترامپ می تونه باشه. در مورد خرید تسلیحات مسلما خوشایند ایالات متحده نیست ولی خودشون هم میدونن این امتیازی نیست که ایران بخاطرش فشار ترامپ رو تحمل کنه در ماه های منتهی به انتخابات زمان خوبیه برای بستن یه قرارداد خوب با روسیه یا علنی کردن چیزی که قبلا بسته شده

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , aminf14 گفت:

ایالات متحده اهرمی بیشتری برای فشار بر ایران نداره، هر شیطنتی که بخواد کرده، ضربه هاشو وارد کرده و ایران رو به چالش کشیده.  و هر کنش بی موقع از تیم ترامپ ایران رو با سرعت بیشتری به سمت هسته ای شدن هول میده. حداقل در این چند ماهه سیاست تیم ترامپ بیشتر لفاظی و نمادین بوده و دستشون از اهرم فشار خالیه. یک تک مضراب کافیه تا ایران از ان پی تی خارج شه و دم انتخابات آمریکا این بدترین خبر ممکن برای ترامپ می تونه باشه.

 

یک نکته ای در مصاحبه دیروز ترامپ بود که جالب هست بهش توجه بشه. به نظر ترامپ مذاکره با ایران را قبل از انتخابات دیگه پروندش را بسته. جایی که دوباره پرید به جان کری و گفت ایران میخواد با من توافق کنه ولی به خاطر حرفهای جان کری منتظره نتیجه انتخابات اول مشخص بشه. این میتونه حاوی تهدیدات یا فرصتهایی باشه برای ما. البته ممکنه دوابره پمپئو در گوشش چیزهایی بخونه که الان فلان کار را بکنیم یا فلان اقدام را ایران حاضر باشه قبل انتخابات هم باهات توافق کنه که بسته به نظرسنجی ها و کم یا زیاد شدن شانس ترامپ احتمال وقوعشون هست. اگر شانسش کم بشه ممکنه دست به اقدامات انتحاری هم بزنه.

 

یک نکته ای هست که انتخابات امریکا آبان ماه هست، اگر تا مهر اتفاقی نیفته و تحریمها برداشته بشه تو اون یکی دو ماه پیش رو به خاطر مشغولیت در انتخابات فرصت خوبی هست که قراردادهای احتمالی پیش برند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , alala گفت:

 

یک نکته ای در مصاحبه دیروز ترامپ بود که جالب هست بهش توجه بشه. به نظر ترامپ مذاکره با ایران را قبل از انتخابات دیگه پروندش را بسته. جایی که دوباره پرید به جان کری و گفت ایران میخواد با من توافق کنه ولی به خاطر حرفهای جان کری منتظره نتیجه انتخابات اول مشخص بشه. این میتونه حاوی تهدیدات یا فرصتهایی باشه برای ما. البته ممکنه دوابره پمپئو در گوشش چیزهایی بخونه که الان فلان کار را بکنیم یا فلان اقدام را ایران حاضر باشه قبل انتخابات هم باهات توافق کنه که بسته به نظرسنجی ها و کم یا زیاد شدن شانس ترامپ احتمال وقوعشون هست. اگر شانسش کم بشه ممکنه دست به اقدامات انتحاری هم بزنه. یک نکته ای هست که انتخابات امریکا آبان ماه هست، اگر تا مهر اتفاقی نیفته و تحریمها برداشته بشه تو اون یکی دو ماه پیش رو به خاطر مشغولیت در انتخابات فرصت خوبی هست که قراردادهای احتمالی پیش برند.

چند چیز با هم رخ داده که شانس ایرانو بهتر می کنه

  • پاندمی کرونا
  • افراط ترامپ در سیاست سختگیرانه نسبت به ایران

اگه در ماه های آینده کرسی ترامپ بیشتر متزلزل بشه ایران میتونه دموکرات ها رو با نشون دادن در باغ سبز به جون جمهوریخواه ها بندازه و در پس این عملیات ایذایی خریدهای لازمشو از روسیه و حتی چین انجام بده و دستش در اعمال قدرت در خاورمیانه نسبت به سیاست های ترامپ بازتر باشه.  باید دیگه غزل محصولات آمریکایی ( بجز اف 14) و فرانسوی ( که کاربردی هم برامون نداشتن) رو بخونیم و خودمو سازگار کنیم با پلت فرم و زیر ساخت های شرقی. امیدوارم  حداقل در این مورد دست دست نشه و این چند ماه رو ازش استفاده بهینه کنند.

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , alala گفت:

 

اصولا با این بزرگترین شارلاتان سیاسی که در راس امور ایالات متحده ( اون هم با تنها یک آرمان ایدئولوژیک ضد ایرانی ) هست یعنی پمپئو باید منتظر باشیم هر چه نزدیکتر میشیم به مهر به هر دری بزنه تا این اتفاق نیفته. ( همچنان مکانیسم ماشه اون هم از طریق رفیق شفیق انگلستان محتملترین راه هست که همه چیز را بدون اینکه کسی جلودارش باشه به خانه اول برمیگردونه )

 

فروش 800 میلیارد سلاح به سعودی و افتخار ترامپ بهش جلوی دوربین های تلویزیونی و اینکه تا میتونیم باز هم میفروشیم و قراردادهای همین چند ساله با کشورهای عربی خلیج فارس و تسلیحات کلانی که بهشون داده هیچ، منوی باز و اصولا "انبار من و تو نداره" با صهیونیستها هم به کنار، قائل نبودن به هیچ محدودیتی در فروش سلاح خصوصا به منطقه ما اون هم از طرف اروپا و کانادا و خود امریکا همه رقابت تسلیحاتی محسوب نمیشه و با شعبده بازی فروش سلاح به ایران را موجب رقابت تسلیحاتی میخونه. درک میکنم بخش زیادی از ایرانیان را به واسطه سلاح شبکه های فارسی زبان احمق و نادان فرض میکنه ولی آیا جامعه جهانی را هم به همین صورت فرض میکنه یا عنوان میکنه چون زور داریم مجبورند گزاره ما را حتی اگر از معنا تهی باشه و مسخره بپذیرند. اصولا کشورهای منطقه که تا خرتلاقشون پر اسلحه است و دیگه یا پول بیشتری ندارند یا انبار برای سلاح بیشتر چطور میتونند رقابت کنند در خرید اسلحه؟!

 

من در مورد جامعه ی جهانی و قوانین حاکم برش ( واقعیت های حاکم درونش ) صحبت کردم ... خسته ام باز حرف هام رو تکرار کنم ... در یک کلام ، در جامعه بین الملل هیچ شرافتی وجود نداره و قانون جنگل حکمفرما هست ... پس نگران اینکه دیگران در مورد پمپئو و آمریکا چی فکر می کنند ، نباشید .

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , aminf14 گفت:

ایالات متحده اهرمی بیشتری برای فشار بر ایران نداره، هر شیطنتی که بخواد کرده، ضربه هاشو وارد کرده و ایران رو به چالش کشیده.  و هر کنش بی موقع از تیم ترامپ ایران رو با سرعت بیشتری به سمت هسته ای شدن هول میده. حداقل در این چند ماهه سیاست تیم ترامپ بیشتر لفاظی و نمادین بوده و دستشون از اهرم فشار خالیه. یک تک مضراب کافیه تا ایران از ان پی تی خارج شه و دم انتخابات آمریکا این بدترین خبر ممکن برای ترامپ می تونه باشه. در مورد خرید تسلیحات مسلما خوشایند ایالات متحده نیست ولی خودشون هم میدونن این امتیازی نیست که ایران بخاطرش فشار ترامپ رو تحمل کنه در ماه های منتهی به انتخابات زمان خوبیه برای بستن یه قرارداد خوب با روسیه یا علنی کردن چیزی که قبلا بسته شده

 

زمان بستن برجام ، ما سر این مکانیزم ماشه ، داستان ها داشتیم ...

 

یک سوال : آیا آمریکا نمی تونه با همراهی روس ها بگذاره بعد از انتخابات آمریکا که ما قرارداد رو بستیم و پول رو هم روس ها گرفتن ، باز این مکانیزم ماشه رو فعال کنه !؟

اینجوری هم آمریکایی ها راضی هستند ، هم روس ها که پول رو گرفتن و بهانه میارند که به خاطر تحریم های سازمان ملل نمی تونند چیزی رو تحویل بدهند .

تازه اون پولی رو هم که می تونستیم خرج نیروی هوایی خودمون کنیم و حداقل چهارتا موشک جدید یا چهارتا پدافند جدید یا حتی چهارتا اف 5 جدید باهاش بسازیم رو هم ازمون می گیرند ... مهمتر از اون ، « زمان » هست .

 

به 6 ماه بعد از انتخابات آمریکا هم فکر کنید ... ساده نباشید ....

 

من به جای آمریکایی ها بودم ، می رفتم با روس ها و چینی ها می بستم که بگذارید ایران یک قرارداد خوب و سنگین باهاتون ببنده ، پول هم ازش بگیرید ، بعد موقع تحویل مکانیزم ماشه رو فعال می کنیم و شما هم به این بهانه که سلاح ها آماده هستند ، پول رو بهشون پس ندید .

ویرایش شده در توسط Ghalam
  • Like 3
  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 minutes قبل , Ghalam گفت:

 

زمان بستن برجام ، ما سر این مکانیزم ماشه ، داستان ها داشتیم ...

 

یک سوال : آیا آمریکا نمی تونه با همراهی روس ها بگذاره بعد از انتخابات آمریکا که ما قرارداد رو بستیم و پول رو هم روس ها گرفتن ، باز این مکانیزم ماشه رو فعال کنه !؟

اینجوری هم آمریکایی ها راضی هستند ، هم روس ها که پول رو گرفتن و بهانه میارند که به خاطر تحریم های سازمان ملل نمی تونند چیزی رو تحویل بدهند .

 

به 6 ماه بعد از انتخابات آمریکا هم فکر کنید

نظر قابل تاملی بود

چند نکته:

1) فکر نکنم بجز از جنبه تئوری همچین هماهنگی بین ایالات متحده و روسیه وجود داشته باشه.

2) ما تجربه اس 300 رو داریم. اگه میگم الان وقت تلاش و تکاپوی دیپلماتیکه برای اینکه مشابه ماجرای اس 300 تکرار نشه چون روسیه رفیق روزهای سخت نیست.

3) به نظر بنده دلیلی برای فعال کردن مکانیسم ماشه وجود نداره چون فعلا توپ در زمین ایرانه و حداکثر فشار داره بر روی ایران اعمال میشه. اگه قرار بر تغییر روند بازی باشه باید از طرف ما باشه نه طرفین غربی

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Like 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
16 minutes قبل , aminf14 گفت:

نظر قابل تاملی بود

چند نکته:

1) فکر نکنم بجز از جنبه تئوری همچین هماهنگی بین ایالات متحده و روسیه وجود داشته باشه.

2) ما تجربه اس 300 رو داریم. اگه میگم الان وقت تلاش و تکاپوی دیپلماتیکه برای اینکه مشابه ماجرای اس 300 تکرار نشه چون روسیه رفیق روزهای سخت نیست.

3) به نظر بنده دلیلی برای فعال کردن مکانیسم ماشه وجود نداره چون فعلا توپ در زمین ایرانه و حداکثر فشار داره بر روی ایران اعمال میشه. اگه قرار بر تغییر روند بازی باشه باید از طرف ما باشه نه طرفین غربی

با کمال احترام ، این نوع دلیل آوردن رو قبلا در بحث « برجام » تجربه کردم . علاقه ای به بحث کردن ندارم و مثل گذشته و سایر دوستان ، شما رو هم به آینده رجوع می دهم . سال 1401 همین موقع . البته مثل همون قضیه ی برجام ، از صمیم دل آرزو می کنم که « ای کاش من اشتباه کنم »

ویرایش شده در توسط Ghalam
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, Ghalam گفت:

با کمال احترام ، این نوع دلیل آوردن رو قبلا در بحث « برجام » تجربه کردم . علاقه ای به بحث کردن ندارم و مثل گذشته و سایر دوستان ، شما رو هم به آینده رجوع می دهم . سال 1401 همین موقع .

با احترام دوره ای که فردی سخنی بگه و بقیه تکبیر بگن و یا هیچی نگن گذشته. گفت و گو شامل گفتن و در قسمت دوم شنیدنه. وقتی فرمایشی ارزشمند داری و اون رو به اشتراک می زاری تحمل دیدگاهی متفاوت رو داشته باش.  در موضوع برجام و کلا تعامل فکر کنم 180 درجه تفاوت دیدگاه داشته باشیم و صد البته نگاه شما چه موافق و چه مخالف ارزشمنده  . از این رو در قرارداد با روسیه هم مسلما تفاوت دیدگاه وجود داره ( و اشکالی هم نداره) لازمه گفت و گو همینه. در تعامل روسیه هرچند چندبار سکته داده شدیم، ولی در نهایت میگ 29 ، سوخو 24 و اس 300 تحویل گرفتیم. گرفتن سوخو 30 و 35 حتی با تجربه دردسرهاش میرزه.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اشاره شد که اصولا دو طرف تجربه قرارداد اس-300 را دارند. نه روسها حاضر میشن بدون درنظرگرفتن ریسک تحریم های مجدد و متعاقبش شکایت ایران یک قرارداد مثل اس-300 ببندند (که ایران بتونه شکایت و طلب جریمه کنه) و نه ایران حاضر میشه قراردادی ببنده و پول بده و ریسک تحریمهای مجدد و همراهی روسها را در نظر نگیره، هر چند این ایران هست بیشتر که به دنبال این قرارداد هست ( با توجه به وضعیت مالی امکان ارائه یک قرارداد وسوسه انگیز را نداریم اون هم با این قیمت نفت و مازاد تولید روسها ) و این ما هستیم که باید یک راهکار اعتمادزا پیدا کنیم که دو طرف بتونند پیش ببرند خرید سلاح را. کمی پیچیده است و پرچالش ولی میشه راه هایی پیدا کرد براش احتمالا.

 

به هر حال این تنها یک قرارداد نظامی نیست، یک بحث سیاسی هم هست و یکجانبه گرایی ترامپ که روسها میبینند و از طرفی تضعیف بیش از پیش ایران بواسطه فشارهای حداکثری که میتونه موازنه قوا را بهم بزنه و روسها هم ملاحظات خودشون را دارند در تجهیز ایران به برخی سلاح ها (در حد محدود)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.