Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

عضو كميسيون امنيت ملي: پوتين حامل پیام رایس و سارکوزی

عصر ايران - يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اجلاس خزر چندان براي پوتين حائز اهميت نبود كه بخواهد شخصا در آن شركت كند بلكه علت اصلي آمدن پوتين به تهران ارائه پيام كشورهاي غربي به تهران است.

وي در گفتگو با عصر ايران (asriran.com)، يادآور شد: روسيه از نظر رژيم حقوقي درياي خزر با مشكلي مواجه نيست چون حق و حقوق خود را تاكنون دريافت كرده است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: پوتين بعد از ديدار با ساركوزي، گفتگو با رايس و ديگر مقامات آمريكايي و نيز سفر به آلمان و ديدار با مسئولان اين كشور راهي تهران شده است و به احتمال زياد كشورهاي اروپايي و آمريكا پيامي را از طريق پوتين به تهران ارسال كرده اند.

سخنان پوتین در تهران:نیروی واکنش سریع"گاسفور" تشکیل دهیم

رییس جمهور روسیه كه در دومین اجلاس سران كشورهای حاشیه‌ دریای خزر در تهران سخن می‌گفت، ابرازداشت: تأمین حسن همجواری از جمله اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است كه می‌تواند كشورهای همجوار خزر را قدرتمند كند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت‌وگو را بهترین راه برای حل مسائل فیمابین كشورهای ساحلی دانست و گفت: امروز بهترین راه دیالوگ و گفت‌وگو برای حل مسائل است و برگزاری این اجلاس حكایت از مداوم بودن گفت‌وگوهای چندجانبه و با حضور وزرای خارجه است.

پوتین ادامه‌ گفت‌وگوها را باعث بررسی مسائل دانست و اظهار داشت: این‌گونه اجلاس‌ها راه را برای همكاری‌های متقابل باز می‌كند. ضمن این‌كه می‌تواند همجواری را بین كشورها تأمین كند.

رییس جمهور روسیه با تأكید بر این‌كه باید آب‌های مشاع بین كشورها بیشتر باشد تصریح كرد: هرچقدر مرزها كمتر و آب‌های مشترك بین پنج كشور بیشتر باشد بهتر است، چراكه همكاری و هماهنگی در مدیریت ذخایر و بازسازی دریا در امورات مختلف اكولوژی را به دنبال دارد و به نفع همه‌ ماست.

وی هم‌چنین این مسأله را عاملی برای رشد اقتصادی مثبت در میان كشورهای حاشیه‌ دریای خزر توصیف كرد.

پوتین ادامه داد: در مورد بستر و زیربستر دریا نیز باید محدودیت‌ها برطرف شود همانگونه كه این محدودیت براساس توافقات انجام گرفته در خزر شمالی وجود ندارد و خزر جنوبی نیز باید از این مسأله درس بگیرد.

رییس جمهور روسیه با بیان این‌كه برای استفاده از ذخایر نباید منتظر كنوانسیون خزر باشیم بلكه باید بر اساس تجربیات گذشته و افرادی كه در گذشته از این منابع استفاده می‌كردند عمل كنیم، گفت: قابلیت‌های این دریا بسیار منحصر به فرد است و بسیاری از مسائل اقتصادی را پاسخگوست، اما امروز مهم است كه بحث كشتیرانی در مناطق ملی مورد بحث قرار گیرد و این‌ها جز با گفت‌وگو حل نمی‌شود و هرگونه توسل به زور پاسخ منفی در پی دارد.

پوتین در ادامه با اشاره به عدم حضور بیگانگان در منطقه‌ خزر، خاطرنشان كرد: آن‌چه كه برای كشورهای ساحلی مهم است، این است كه خاك خود را در این دریا به كشورهای بیگانه ندهند و لذا رعایت این اصول می‌تواند جو اعتمادسازی بسازد كه بتوانیم تمام مسائل را حل و فصل كنیم.

وی تقویت این اصول را نه تنها برای امروز بلكه برای سال‌های آینده نیز مهم دانست كه می‌تواند از امروز پایه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان كرد: همانطور كه قبل از تصویب كنوانسیون از نورم پیش‌بینی‌شده پیروی می‌كنیم پس از تصویب نیز باید این مسأله ادامه یابد.

رییس جمهور روسیه سپس بحث اولویت‌های همكاری در این دریا را مورد بحث قرار داد و گفت: آن‌چه كه مربوط به اولویت‌های همكاری است بحث كشتیرانی و حفاظت از مناطق نفت و گاز و نیز مبارزه با تروریسم جهانی است كه همكاری در زمینه‌ آن‌ها می‌تواند جو اعتماد را بین كشورها بوجود آورد.

پوتین تأكید كرد: باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود و روسیه پیشنهاد تشكیل نیروهای واكنش سریع در این دریا به نام گاسفور را مطرح می‌كند كه همانند دیگر دریاها در این دریا نیز فعال باشد.

رییس جمهور روسیه پیشرفت كریدور شمال ـ جنوب را ابتكار خوبی توصیف كرد كه باید گسترش یابد چراكه به افزایش قدرت بالقوه‌ كشورها و دادن دورنمای خوب از آینده‌ تجارت بین آن‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: خزر می‌تواند به شكل یكی از مراكز مهم صادرات نفت و گاز تبدیل شود كه در این میان باید كاهش رشد ماهی‌های استروژن را مدنظر قرار دهیم كه نشان‌دهنده یك موقعیت حساس در این دریاست.

پوتین ابراز عقیده كرد: باید تحكیم روابط بین نفت و گاز و اكولوژی در این دریا مدنظر قرار گیرد و در بحث اجرای پروژه‌ها خسارت‌های اكولوژیك مدنظر قرار گیرد و بر این اساس تصمیم‌گیری شود.

به گفته‌ وی از زمان برگزاری اجلاس عشق‌آباد كه اجلاس اول سران كشورهای حاشیه‌ خزر بوده مشورت‌های زیادی بین كشورها صورت گرفته كه امروز نیز باید ادامه یابد و بحث رژیم حقوقی، كشتیرانی، ماهی‌گیری و حفظ محیط زیست مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد و حق همه در این دریا احقاق شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پوتین درباره زمان تکمیل نیروگاه:از بچگی فقط به مادرم وعده داده ام!

این مصاحبه با پرسش‌های مکرر خبرنگار ایرنا به ‪۳۱‬ دقیقه افزایش یافت و پوتین که با اصرار برای طرح سوالات مواجه بود با خنده گفت که من الان با آقای احمدی نژاد دیدار دارم و از شما به او شکایت خواهم کرد .

رئیس جمهور روسیه تاخیر در کار اتمام نیروگاه بوشهر را غیر سیاسی خواند و تاکید کرد که مسکو به تعهد خود عمل خواهد کرد اما در عین حال در واکنش به درخواست اعلام یک زمان معین برای عمل به وعده هایش گفت: من از کودکی فقط به مادرم وعده داده‌ام.
به گزارش مهر، به نقل از ایرنا ، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه " تاخیر در کار اتمام نیروگاه اتمی بوشهر سیاسی نیست "، اظهار داشت: ما با جدیت به دنبال آن هستیم که نیروگاه اتمی بوشهر هر چه زودتر به پایان برسد ، اما مواردی هست که باید حل و فصل شود.

رئیس جمهوری روسیه عصر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و صدا و سیما ، خاطرنشان کرد: همین امروز کارشناسان دو طرف در مورد حل این موارد صحبت می‌کنند.

سوخت باید سه ماه قبل از راه‌اندازی ارسال شود

پوتین در مورد تحویل سوخت به نیروگاه بوشهر نیز گفت: بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوخت باید سه ماه قبل از راه اندازی راکتور ارسال شود.

این در حالی است که مقامات ایرانی همواره بر لزوم ارسال سوخت نیروگاه بوشهر تا 6 ماه قبل از تکمیل آن طبق قرارداد تاکید دارند .

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: ما موافقتنامه‌ای با دوستان ایرانی امضا کرده‌ایم که سوخت استفاده شده به روسیه برگردد و باید برای انجام این توافق، کارشناسان ، امروز گفتگو کنند.

پوتین با اشاره به اینکه کار نیروگاه بوشهر از چند دهه قبل آغاز شده است و آلمانی‌ها که آغازکننده کار بودند، آن را نیمه کاره رها کردند ، گفت: تجهیزات به جای مانده از آن زمان ، فرسوده و قدیمی است و باید از تجهیزات جدید استفاده شود. این از مشکلاتی است که مانع از اتمام سریع کار نیروگاه بوشهر می‌شود.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به اصرار خبرنگار صدا و سیما درخصوص تعیین یک زمان معین برای عمل به وعده هایش، گفت: من از کودکی فقط به مادرم وعده داده‌ام.

تاخیر، به دلیل مسایل حقوقی و تکنولوژیکی است

پوتین با تاکید بر اینکه تاخیر در کار اتمام نیروگاه بوشهر سیاسی نیست، گفت: تاخیر در اتمام کار نیروگاه بوشهر به خاطر مسایل تکنولوژیکی و مسایل حقوقی است.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه از ابتدا تاکید داشته که کار را تمام کند و به تعهد خود عمل خواهد کرد.

روسیه بر گسترش روابط با ایران تاکید دارد

پوتین ایران را یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهانی دانست و گفت: ایران و روسیه دو کشور دوست هستند و در زمینه‌های مختلف باهم همکاری دارند و ما بر گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف تاکید داریم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور نزدیک به دو میلیارد دلار رسیده است، گفت: ما زمینه‌های جدیدی برای همکاری داریم که از جمله می‌توان به همکاری در ساخت هواپیما و همچنین پروژه‌های بزرگ زیربنایی و همکاریهای هسته‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه ریلی بین ایران ، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه دریای خزر گفت: با اتصال این راه‌آهن به راه‌آهن روسیه، این کشورها به یکدیگر متصل خواهند شد.

پوتین همچنین خاطر نشان کرد که در اجلاس امروز رئیس جمهور آذربایجان پیشنهاد کرد،سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران سیستم‌های الکترونیکی خود را به یکدیگر متصل کنند که این نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری باشد.

مخالفت مسکو با گسترش ناتو

رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وی درباره گسترش ناتو گفت: گسترش ناتو را یک مشکل می‌دانیم و معتقدیم خطر تروریسم بین‌المللی با توسعه اینگونه سازمان‌های نظامی مانند ناتو حل و فصل نخواهد شد ما از گسترش ناتو نتیجه خوبی را احساس نمی‌کنیم.

وی گفت:چالش‌های مهم جهان امروز همچون تروریسم و مواد مخدر، جنگ‌ها و مداخلات نظامی و مشکلات دیگر با گسترش ناتو حل نخواهد شد بلکه اعتمادسازی است که این مشکلات را حل می‌کند.

پوتین همچنین به‌تلاش‌های دو کشور ایران و روسیه برای حل و فصل مناقشات آسیای میانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه به دنبال این هستند که مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.

نیروهای بیگانه از افغانستان خارج شوند

پوتین در همین رابطه به وضعیت افغانستان اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه به وضعیت افغانستان توجه خاصی دارند و ما می‌خواهیم که مردم این کشور در صلح و آرامش زندگی کنند و نیروهای بیگانه از افغانستان خارج شوند و مردم آن بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند.

وی در خصوص سیاست یک جانبه گرایی آمریکا در جهان گفت: ما طرفدار جهان چند قطبی هستیم و خود من طرفدار این ایده هستم و با یک جانبه‌گرایی مخالفم.

آمریکا نمی تواند جهان را تک قطبی اداره کند

پوتین تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد جهان تک قطبی را عملی کند، موفق نخواهدشد زیرا هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند به تنهایی مشکلات جهان امروز را حل کند چرا که نه از نظر سیاسی و نه از نظر توانایی‌های مادی، قدرت این کار را نخواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: وضعیت امروز افغانستان و عراق نتیجه همین تفکر یک جانبه گرایی است و ما باید تلاش کنیم که با پیشرفت همکاریها و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان ملل و احترام به قوانین بین‌المللی در مورد حل مشکلات جهان تصمیمات جمعی بگیریم.

شایعه تلاش پوتین برای دور بعد ریاست جمهوری

وی در پاسخ به سئوال خبرنگارکه پرسید: شایع شده است که شما به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای ادامه دوره ریاست جمهوری خود هستید گفت: این فقط یک شایعه است . ما قانون اساسی داریم که اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور بیش از دو دوره متوالی رئیس جمهور باشد و من به قانون اساسی احترام می‌گذارم و از آن پیروی می‌کنم.

پوتین در ادامه در پاسخ به اینکه آیا بعد از گذشت یک دوره وقفه آیا بار دیگر به دنبال عهده‌دار شدن ریاست جمهوری روسیه خواهد بود یا خیر، گفت: نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد که چند سال بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. می‌خواهم در هر جایی که هستم به مردم کشورم خدمت کنم.

تاکید پوتین بر تلاش تهران و مسکو برای آرامش منطقه

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش برای بهبود اوضاع آسیای میانه و حل و فصل مناقشات منطقه‌ای گفت: ایران و روسیه سهم قابل ملاحظه‌ای برای بهبود اوضاع آسیای میانه ایفا کردند.

پوتین افزود: نقش مهم ایران در تلاش برای ایجاد صلح در تاجیکستان و همچنین اقدامات روسیه در این خصوص قابل توجه است و درخصوص اوضاع قفقاز نیز روسیه از سالها قبل بدنبال رفع مشکلات این منطقه بوده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین در این زمینه به تلاشهای ایران و روسیه برای حل و فصل مناقشه ارمنستان و آذربایجان اشاره کردو گفت : هر دو کشور تلاش کردیم که روابط ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و مشکلات آنها برطرف شود.

ایران و روسیه همکاری عمیقی دارند

پوتین همچنین درخصوص آشنایی با تاریخ و ادبیات ایران گفت: من درمورد ادبیات ایران تخصص ندارم و از این بابت متاسف هستم اما توجه خاصی به ایران و فرهنگ و تاریخ آن دارم.

وی تاکید کرد: ایران یک کشور بزرگ با تاریخ درخشان است حتی بخشی از شوروی سابق نیز در گذشته متعلق به ایران بوده است، ایران یک قدرت بزرگ است و در خاورمیانه نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند .

رئیس جمهور روسیه همچنین به اشتراکات تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: تاریخ ایران و روسیه ریشه دار است و دو کشور از گذشته همکاری عمیقی داشته‌اند.

از پوتین در خصوص ورزشکار بودنش سوال شد که ورزش در زندگی سیاسی او چه نقشی داشته است، پوتین در پاسخ گفت: من ورزش را دوست دارم و برای سلامتی ورزش می‌کنم.

ایرنا گزارش داده است : برغم اینکه زمان مصاحبه پوتین با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما ‪۲۰‬ دقیقه تعیین شده بود، این مصاحبه با پرسش‌های مکرر خبرنگار ایرنا به ‪۳۱‬ دقیقه افزایش یافت و پوتین که با اصرار برای طرح سوالات مواجه بود با خنده گفت که من الان با آقای احمدی نژاد دیدار دارم و از شما به او شکایت خواهم کرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]تايم: سفر پوتين به تهران ضربه روسيه به غرب بود [/align]

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: يك هفته‌نامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به اهميت سفر ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه به تهران در بحبوحه تلاش‌هاي غرب براي منزوي كردن ايران از اين سفر به عنوان ضربه ديگر روسيه به غرب ياد كرد. [/align]

به گزارش فارس، تايم در شماره اخير خود با اشاره به سفر پوتين به تهران نوشت:‌ «مسكو بطور فزاينده‌اي رقابت راهبردي خود را با واشنگتن پيگيري مي‌كند و اين رقابت تعيين كننده واكنش آن به بن‌بست هسته‌اي ايران است.»
تايم افزود: «اين كه ولاديمير پوتين از دست واشنگتن بشدت عصباني است مي‌توان در شرايط كنوني به عينه مشاهده كرد. وي در سخناني كه در ژوئيه امسال در كنفرانس امنيتي مونيخ انجام داد از اقدامات غيرقانوني و يكجانبه‌گرايانه آمريكا بشدت ابراز تاسف كرد و گفت آمريكا در همه حوزه‌ها پا را از مرزهاي ملي خود فراتر نهاده و روز به روز بيش از گذشته قوانين بين‌المللي را زير پا مي‌نهد.»
پوتين كه از طرح آمريكا براي استقرار سپر موشكي در اروپاي شرقي و در آستانه‌هاي دروازه‌هاي روسيه ناراضي است خروج روسيه از پيماني را اعلام كرد كه در زمان جنگ سرد و بمنظور كنترل و اداره اندازه قواي متعارف در اروپا ميان واشنگتن و مسكو بسته شده بود.
پوتين همچنين دستور داد بمب‌افكن‌هاي روسي گشت‌هاي هسته‌‌اي در امتداد مرزهاي زمان جنگ سرد انجام دهند. هفته پيش هم براي به حضور پذيرفتن كاندوليزا رايس وزير خارجه و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا آنها را به مدت 45 دقيقه منتظر گذاشت.
تايم با اشاره به سفر امروز پوتين به تهران و اين كه وي نخستين رهبر كرملين است كه از زمان ژوزف استالين در سال 1943 تاكنون از تهران ديدن مي‌كند از آن به عنوان ضربه ديگري از سوي روسيه توصيف كرد چرا كه غرب دوست دارد تهران را تا آن اندازه كه مي‌خواهد منزوي نگهدارد.
به نوشته اين مجله، پيام پوتين بسيار روشن است و آن اين است كه اگر آمريكا به اين روند ادامه دهد و پا در كفش روسيه كند،‌ مسكو كمترين تمايلي در كمك به واشنگتن براي دستيابي به اهداف راهبردي‌اش ندارد.
بنا بر اين گزارش، پوتين در زماني وارد تهران شد كه آمريكا و همپيمانان مهم اروپايي آن در تلاش هستند دور تازه‌اي از تحريم‌ها را عليه تهران بخاطر برنامه هسته‌اي آن اعمال كنند اما امكان اين كه شوراي امنيت تحريم‌هاي تازه‌اي بر ايران تحميل كند دور از انتظار به نظر مي‌رسد. چرا كه چين و روسيه به عنوان قدرت‌هايي كه از حق وتو برخوردار هستند با غرب درباره ماهيت برنامه هسته‌اي ايران و نحوه رسيدگي به آن اختلاف اساسي دارند.
تايم افزود: «اختلافات تنها تاكتيكي نيستند. روسيه موافق است كه ايران در برخي از فعاليت‌هايش نتوانسته شفافيت لازم بر اساس معاهده منع گسترش هسته‌اي را نشان دهد.»
در ادامه اين گزارش با اشاره به طرح كاري كه ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توافق شده تا به مسايل باقي‌مانده از برنامه هسته‌اي ايران پرداخته شده، آمده است: «به همين دليل است كه اقدامات بيشتر در سازمان ملل به نتايج اين طرح منوط گشته است.»
تايم اظهارات پوتين درباره اين كه مدركي دال بر برنامه تسليحات هسته‌اي ايران وجود ندارد را اظهاراتي دانست كه مي‌تواند وي و واشنگتن را رو در روي هم قرار دهد.
تايم نوشت: «روسيه كه از نظر اقتصادي در حال احياء شدن است از بن‌بست هسته‌اي ايران به عنوان فرصتي براي دستيابي به برخي زمينه‌هاي راهبردي ياد مي‌كند كه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي از دست داده بود.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]فلاحت‌پيشه: سفر پوتين به تهران شكست طرح انزواي ايران بود [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: عضو كميسيون سياست خارجي مجلس با اشاره به تلاش كشورهاي غربي براي منصرف نمودن پوتين از حضور در ايران گفت: سفر وي شكست طرح انزواي ايران بود. [/align]

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به توافقات خوب اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر اظهار داشت: همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد، با مديريت مناسب ايران‌ در اين اجلاس، در مورد تعيين درصدهاي حق‌السهم 5 كشور از اين دريا توافقي صورت نگرفت.
وي افزود: در مورد حريم قرمزها امكان توافق وجود داشت و طبق توافقي كه صورت گرفت، حريم قرمز‌هاي خوبي براي 5 كشور در درياي خزر مشخص شده است.
وي با بيان اين‌كه سفر هيئت‌هاي بلندپايه كشورها، جايگاه سياسي كشورهاي ميزبان را تقويت مي‌كند، يادآور شد: از سال 76 كه اجلاس سران كشورهاي اسلامي در ايران برگزار شد، يعني از 10 سال قبل تاكنون، اجلاسي به اهميت اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در ايران نداشتيم.
اين عضو كميسيون سياست خارجي مجلس با بيان اين‌كه به اعتقاد كارشناسان سفر پوتين به ايران به دلايلي، بسيار مهم ارزيابي شد خاطرنشان كرد: خود روس‌ها سعي كردند اين سفر را پراهميت نشان دهند. كشورهاي غربي نيز ابتدا تلاش كردند مانع سفر پوتين به ايران شوند، اما وقتي سفر پوتين قطعي شد، تلاش كردند اين سفر با بحث‌هاي گروه 1+ 5 و بحث هسته‌اي ايران متأثر شود، اما پوتين به رغم نظر كشورهاي غربي، مواضع خوبي قبل از انجام سفر خود به تهران اتخاذ كرد.
فلاحت‌پيشه با اشاره به اهميت سفر پوتين و اهميت نشست اجلاس رژيم حقوقي درياي خزر در تهران اظهار داشت: با شرايط تازه‌اي كه در منطقه شكل گرفته، ايران خود را به عنوان يك بازيگر مهم به كشورهايي كه مي‌خواستند انزواي ايران را ببينند، تحميل كرده است.
وي افزود: آن‌ها با ايراني مواجه شده‌اند كه در عراق به عنوان يك بازيگر مؤثر از آن ياد مي‌شود. امروز از نظر اين كشورها، ايران كشوري است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بعد از همه‌ي سياسي‌بازي‌هاي غرب‌ها مجبور شده به توافق با اين كشور برسد.
نماينده اسلام‌آباد غرب خاطرنشان كرد: هيئت‌هاي ديپلماتيك متعددي به ايران رفت و آمد مي‌كنند و اين از نظر كشورهاي غربي به اين معني است كه هرگونه راهبرد مبتني بر تهديد در قبال ايران، مي‌تواند منطقه را به هم بزند.
عضو كميسيون سياست خارجي مجلس در خصوص تعهدات روسيه در قبال نيروگاه هسته‌اي بوشهر خاطرنشان كرد: اگر در ضمن سفر پوتين به تهران يا چند روز بعد از آن، گشايشي در روند تكميل نيروگاه بوشهر و تزريق سوخت هسته‌اي به اين نيروگاه داشته باشيم، دستاوردهاي اين سفر تكميل خواهد شد.
فلاحت‌پيشه در ادامه افزود: پوتين بعد از ملاقات‌هايي كه با مقامات ايران خواهد داشت، مجبور خواهد بود موضع خود در 1+5 را تعديل شده دنبال كند. هر چند كه قابل پيش‌بيني هم هست براي اين كه كاملاً طرف‌هاي غربي را از دست ندهد يكسري مواضع زيگ‌زاگي كه مختص ديپلماسي اوست، نشان دهد. اما در كل، اصل موضوع اين است كه اين سفر بسيار مهم ارزيابي مي‌شود و پيام‌هاي مهمي به كشورهاي غربي خواهد فرستاد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]اصفهاني:سفر پوتين به تهران نشان از ثبات و قدرت ايران در منطقه دارد [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار گفت: سفر پوتين به تهران نشان از ثبات و قدرت ايران در منطقه دارد. [/align]

احمد كريمي اصفهاني در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به سفر رؤساي كشورهاي حاشيه درياي خزر به ايران اظهار داشت: غربي‌ها بايد بپذيرند كه جمهوري اسلامي ايران بعنوان كشوري قدرتمند در منطقه مطرح است.
كريمي اصفهاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي با پشت سر گذاشتن بحرانهاي ابتداي پيروزي انقلاب با توانايي‌هاي خود در حال حاضر به ثبات كامل رسيده است.
دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار تاكيد كرد: در برنامه بيست ساله نظام پيش‌بيني شده است كه در پايان برنامه بيست ساله، ايران جزو كشورهاي مترقي و قدرتمند منطقه قرار گيرد و اين در حالي است كه ما از برنامه تدوين شده نيز جلوتر حركت كرده‌ايم.
وي ادامه داد: امروز آمريكايي‌ها بايد بدانند كه با كشوري توانمند كه داراي رهبري با اقتدار است روبرو مي باشند كه دنيا را با سياست و تدبيرش به حيرت در آورده است.
كريمي اصفهاني با بيان اين مطلب كه در حال حاضر كشورهاي منطقه بايد منتظر اين باشند كه ما چه تصميمي اتخاذ مي كنيم و سپس خود را با تصميمات ما هماهنگ كنند، گفت: امروز نظام جمهوري اسلامي تاثيرگذار بر كشورهاي منطقه است.
دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار با اشاره به سفر پوتين رئيس جمهور روسيه به ايران گفت: سفر پوتين به ايران نشان از ثبات و قدرت ما در منطقه دارد.
وي با تاكيد بر اينكه دنيا اگر جايي را براي سرمايه‌گذاري بخواهد انتخاب كند امن‌ترين جا ايران است افزود: انتخاب ايران براي سرمايه‌گذاري نشان از استحكام ايران در منطقه دارد.
دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار گفت: غربيها در صدد بودند در مورد مسائل درياي خزر بين كشورهاي حاشيه دريا اختلاف ايجاد كنند وليكن توفيقي در اين خصوص پيدا نكردند.
كريمي اصفهاني متذكر شد: از ديگر دستاوردهاي سفر پوتين اين است كه غربيها چه بخواهند چه نخواهند بايد بدانند ايران جزو كشورهاي قدرتمند منطقه است.
وي اظهار داشت: اروپايي‌ها نيز پس از اين ترقيب مي‌شوند كه براي آمدن به ايران از روسيه دنبال‌روي كنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]منصوري: سفر «پوتين» جايگاه والاي بين‌المللي ايران را نشان مي‌دهد [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: سفر پوتين به ايران نشان دهنده جايگاه والاي منطقه‌اي و بين‌المللي ايران است. [/align]

محسن منصوري دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اينكه بعد از چندين دهه عاليترين مقام روسيه به ايران سفر مي‌كند، نشان از وزن و اقتدار ايران در منطقه و جهان دارد، چرا كه اين سفر در شرايطي صورت مي‌گيرد كه آمريكا و غرب به دنبال منزوي كردن ايران بوده و هستند و از سويي ايران را كشور حامي تروريسم و محور شرارت معرفي مي‌كنند.
منصوري به تبليغات سوء كشورهاي غربي، شانتاژهاي رسانه‌اي و جوسازي ها عليه ايران بويژه در چند روز اخير قبل از اجلاس رؤساي جمهور كشورهاي حاشيه درياي خزر اشاره كرد و گفت: ايران بويژه در دولت نهم در عرصه سياست خارجي بسيار خوب عملكرده است بنحوي كه روسيه، حفظ جايگاه سياسي-اجتماعي خود در منطقه را منوط به ارتباط با ايران مي‌داند.
وي با بيان اينكه ارتباط روسيه با ايران باعث خشم كشورهاي غربي مي‌شود، افزود: البته ما نبايد خيلي از سفر پوتين به ايران مشعوف باشيم و خيال نكنيم كه پوتين دست ايران را به گرمي مي‌فشارد چرا كه در هنگام لزوم منافع ابرقدرتها را بر منافع ايران ترجيح مي‌دهد مگر اينكه در تنگنا قرار گيرد و اگر مي‌خواهد حسن نيت خود در قبال ايران را نشان دهد، انتظارات ايران از روسيه همچون اتمام نيروگاه اتمي بوشهر را برآورده كند.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه حضور پوتين در ايران را به فال نيك مي‌گيريم، تصريح كرد: اما بايد بدانيم كه روسيه از جنس ايران نيست و صرفآً به دنبال منافع و جايگاه خودش در منطقه است و ما نيز بايد از اين شرايط در راستاي منافع ملي كشور خودمان استفاده كنيم چرا كه نگاه ايران و روسيه در بسياري از مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي نزديك است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اين موضوعي كه ميگم شايد زياد مرتبط نياشه ولي ممنون ميشم اگه پاسخي داريد اعلام كنيد .! ديشت حدود ساعت 18 توي محدوده عباس آباد تو ترافيگ گير گرده بودم كه صداي تيراندازي ( حدود 20 تير ) و انفجار مهيبي شنيدم توري كه ميشه گفت بيشتر كساني كه تو ترافيك بودن به بيرون خودروي خودشون اومدن بعد از نيم ساعت هم شايع شد مربوط به صداي انفجار مربوط به بمب بوده متاسفانه مثل هميشه اخبار خودمون حداقل چيزي نگفت ؟ :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]واكنش آمريكا به توافق هسته‌اي ايران و روسيه در سفر پوتين

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا به توافق هسته‌اي ايران و روسيه واكنش نشان داد.

تصویر[/align]

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، "تام كيسي" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: آمريكا همچنان معتقد است كه روسيه با وجود همكاريهايش با ايران به موضوع تضمين دست نيافتن ايران به سلاح هسته‌اي پايبند است.
وي افزود: گمان نمي‌كنم هيچ گونه نگراني از اين بابت وجود داشته باشد كه دولت روسيه به دور از اين توافق نظر حركت مي‌كند يا اينكه در نگرانيهاي اساسي ما و ساير اعضاي جامعه بين‌المللي در ارتباط با ايران هم عقيده و شريك نيست.
كيسي گفت آمريكا از پوتين انتظار دارد نگراني‌هاي همه ما درباره قصور ايران در عمل به الزامات جامعه بين الملل درباره برنامه هسته‌ايش را( به گوش ايران برساند) منتقل كند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و ولاديمير پوتين همتاي روسي وي در مذاكرات خود در تهران درباره گسترش روابط دو كشور و ادامه همكاري هسته‌اي كه شامل همكاري در احداث نيروگاه هسته‌اي بوشهر مي‌شود به توافق رسيدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس جمهور روسيه در كنفرانس خبري:
[align=center]
روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند

پوتين تأكيد كرد؛ روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند.

تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس رئيس جمهور روسيه بعد از ظهر امروز سه شنبه در پايان اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران و در كنفرانس مشترك مطبوعاتي سران 5 كشور افزود: ما واقعاً اجلاس پر تحركي داشتيم و به مسائل مهم درياي خزر نزديك شديم و توافق كرديم كه اين روند را ادامه دهيم.
پوتين افزود: در مورد اكثر مسائل اتفاق نظر پيدا كرديم.
وي حاكميت درياي خزر فقط مربوط به كشورهاي ساحلي دانست و تصميمات ديگر اين اجلاس را بسيار مهم خواند و گفت: اين اجلاس بسيار موفقيت‌آميز بود، همه طرفها به موضوعات مطرح شده علاقه‌مند بودند و ما به دنبال اجماع توافق‌ها هستيم.
رئيس جمهور روسيه از ايران به خاطر اجراي عالي اجلاس خزر تشكر كرد.
وي همچنين حجم مبادلات ايران و روسيه را در حال افزايش عنوان كرد و با حمايت از فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران افزود: سازماني در روسيه به برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران كمك مي‌كند و در اين اجلاس نيز همه كشورها وفاداري خود را به مقاصد صلح‌آميز هسته‌اي اعلام داشتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس جمهور در كنفرانس خبري:
[align=center]
ديگران نمي‌توانند روابط دوستانه كشورهاي حاشيه خزر را تضعيف كنند

احمدي نژاد با بيان اينكه بيانيه اجلاس خزر پاسخي قوي به كساني است كه به دنبال تضعيف روابط هستند، گفت: حركات كساني كه صلح را بر نمي‌تابند، نمي‌تواند روابط دوستانه كشورهاي حاشيه خزر را تضعيف كند.

تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد بعدازظهر امروز سه شنبه در پايان اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران و در كنفرانس مشترك مطبوعاتي سران 5 كشور، گفت: نشست امروز بسيار موفق و در فضايي صميمي برگزار شد و همه مصمم هستند كه درياي خزر درياي صلح باشد و همكاري‌ها توسعه يابد.
وي با بيان اينكه امروز شاهد شكل‌گيري يك اراده جمعي براي تقويت همكاري 5 كشور حاشيه درياي خزر هستيم، افزود: كساني هستند كه صلح را بر نمي‌تابند و مي‌خواهند با تنش منافع خود را تامين كنند اما حركات آنان تأثيري در روابط برادرانه ما نداشته و نخواهد داشت و همين بيانيه اي كه امروز صادر شد، پاسخي قوي به كساني است كه به دنبال تضعيف روابط دوستانه كشورهاي حاشيه خزر هستند.
احمدي نژاد با اشاره به پروژه‌اي مشترك كه بر روي رودخانه ارس به بهره‌برداري مي‌رسد و همچنين احداث خط آهن بين تركمنستان، قزاقستان و ايران، ادامه داد: عصر امروز ديدار دو جانبه اي با پوتين رئيس جمهور روسيه خواهيم داشت و همه تلاش داريم ارتباطات مستحكم و گسترده شود.
رئيس جمهور از حضور صميمانه سران كشورهاي حاشيه درياي خزر تشكر كرد و خاطرنشان ساخت: بحث‌هاي منطقي، دوستانه و عادلانه امروز سران كشورهاي حاشيه درياي خزر نشان داد منطقه درياي خزر مي‌تواند به الگوي همكاريهاي دوستانه در جهان تبديل شود.
وي از رسانه‌ها نيز به خاطر تقويت روابط دوستانه كشورها تشكر كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر اساس پيشنهاد رئيس جمهور ايران؛
[align=center]
سازمان همكاري‌هاي اقتصادي خزر تشكيل مي‌شود

بر اساس پيشنهاد محمود احمدي نژاد براي تشكيل سازمان همكاري‌هاي اقتصادي درياي خزر، كنفرانس همكاري‌هاي اقتصادي تابستان سال آينده در مسكو برگزار مي‌شود.

تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، براساس پيشنهاد رئيس جمهور ايران و توافق رؤساي جمهور پنج كشور ساحلي درياي خزر براي ايجاد سازمان همكاري اقتصادي كشورهاي حاشيه اين دريا تفاهم شد كه تا سال آينده ميلادي كنفرانس همكاري‌هاي اقتصادي به عنوان يك مقدمه براي تشكيل سازمان همكاري‌هاي اقتصادي درياي خزر تابستان سال آينده در مسكو برگزار شود.
همچنين قرار شد هيئت‌هايي به سرپرستي معاونين رؤساي جمهور و وزراي امور اقتصادي پنج كشور در اين كنفرانس به بحث و تبادل نظر پيرامون ايجاد اين سازمان بپردازند.
دومين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر امروز سه شنبه با حضور رؤساي جمهور ايران، قزاقستان، تركمنستان، آذربايجان و روسيه در تهران برگزار شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حاشيه اجلاس سران درياي خزر انجام شد؛
[align=center]
مذاكرات ايران و روسيه بر سر نيروگاه بوشهر

رضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي و سرگئي كرينكو رئيس آژانس فدرال اتمي روسيه در حاشيه اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در خصوص نيروگاه اتمي بوشهر با يكديگر مذاكره كردند.

تصویر[/align]

يك منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس با بيان اين مطلب گفت: كميته مشترك ايران و روسيه در چند روز اخير مذاكرات فشرده‌اي در خصوص ارسال سوخت و زمان راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر برگزار كرده است.
وي خاطرنشان كرد: اين كميته مذاكرات خود را شب گذشته نيز دنبال كرد اما تاكنون به نتايج ملموسي در خصوص راه اندازي نيروگاه بوشهر دست نيافته است.
پيشتر اعلام شده بود كه كميته مشترك ايران و روسيه در اين مورد مذاكرات نهايي خود را دنبال مي‌كند.
تاكنون راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر چندين بار از سوي روسيه به تعويق افتاده است. طبق قرارداد منعقد شده بين ايران و روسيه قرار بود نيروگاه بوشهر در ماه سپتامبر (شهريور) راه‌اندازي شود كه روسيه اين برنامه را نيز به تعويق انداخت.
بعد از آن مقرر شد كه كميته مشترك بين ايران و روسيه زمان راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر را پيگيري كند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احمدي نژاد در ديدار رئيس جمهور روسيه:

[align=center]گسترش همكاري‌هاي تهران و مسكو به نفع كل منطقه است

رئيس جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر گسترش و توسعه روابط همه جانبه تهران و مسكو گفت: گسترش همكاري‌ها و روابط ايران و روسيه به نفع دو كشور و كل منطقه است.

تصویر[/align]

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه‌هاي رياست جمهوري رؤساي جمهور ايران و روسيه عصر امروز سه شنبه پس از پايان اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر پيرامون مهمترين مسائل دو جانبه،‌ منطقه‌اي و بين المللي تبادل نظر كردند.
احمدي نژاد در اين ملاقات با خوش آمد گويي به رئيس جمهور روسيه به خاطر سفر به تهران اظهار داشت: همكاري و روابط رو به پيشرفت و مثبت تهران مسكو به نفع هر دو كشور و كل منطقه است.
رئيس جمهور با بيان اينكه علاقه‌مندي به توسعه روابط ايران و روسيه ناشي از احساس مشترك دو كشور است، تاكيد كرد: ايران براي گسترش مناسبات مصمم مي‌باشد.
وي همچنين بر همكاري تهران و مسكو در خصوص مسائل مهم جهاني بخصوص خاورميانه تاكيد كرد و گفت: بايد با همكاري يكديگر خطراتي كه وجود دارد، دفع نماييم.
در ادامه اين ديدار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با ابراز خرسندي از سفر به ايران خطاب به دكتر احمدي نژاد گفت: اين اولين سفر من به ايران است و براي من ديدار كشور شما بسيار جالب مي‌باشد.
پوتين تاكيد كرد: ايران و روسيه علاقه‌مند به توسعه گسترش روابط دو جانبه هستند و ما صميمانه چنين هدفي را دنبال مي‌كنيم.
وي حجم همكاري‌ها و مبادلات اقتصادي و تجاري تهران و مسكو را رو به گسترش دانست و افزود: روابط دو كشور به ويژه در زمينه انرژي، هوا و فضا و امور زيربنايي رو به گسترش است.
رئيس جمهور روسيه همچنين برگزاري اجلاس كشورهاي حاشيه درياي خزر در تهران را داراي نتايج مثبت و تاثير گذاري دانست.
براساس اين گزارش امشب ضيافت شام رئيس جمهوري اسلامي ايران به افتخار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه برگزار خواهد شد.
همچنين در پايان سفر رئيس جمهور روسيه به ايران بيانيه مشترك از سوي دو كشور صادر خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با بدرقه رسمي احمدي نژاد
[align=center]
پوتين تهران را به مقصد مسكو ترك كرد

ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه دقايقي قبل با بدرقه رسمي رئيس جمهور كشورمان ايران را به مقصد كشورش ترك كرد.

تصویر[/align]

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، ولاديمير پوتين امشب سه‌شنبه ساعت 23 بعد از ديدار با مقام معظم رهبري و صرف شام با محمود احمدي‌نژاد با بدرقه رسمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در وزارت امور خارجه به سفر يك روزه خود به ايران پايان داد.
اين مراسم كه در مقابل ساختمان اصلي وزارت امورخارجه انجام شد توسط دهها خبرنگار و عكاس رسانه‌هاي داخلي و خارجي مخابره گرديد.
پوتين رئيس جمهور روسيه به همراه نظربايف رئيس جمهور قزاقستان، محمداف رئيس جمهور تركمنستان و علي‌اف رئيس جمهور آذربايجان از صبح امروز براي حضور در اجلاس يك روزه سران‌ كشورهاي ساحلي درياي خزر به تهران سفر كرده بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]متن بیانیه مشترك ایران و روسیه

روسای جمهوری ایران و روسیه در پایان سفر ولادیمیر پوتین به تهران دیشب یك بیانیه مشترك در خصوص مهمترین مسایل دو جانبه منطقه ای و بین المللی منتشر كردند.

تصویر[/align]

به دعوت محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه در صدر هیات بلند پایه 24 مهرماه 1386 مطابق با 16 اكتبر 2007 برای انجام دیدار كاری به جمهوری اسلامی ایران سفر كرد و این نخستین سفر رییس كشور روسیه به ایران در طول تاریخ روابط دو طرف است ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در طی اقامت خود در تهران علاوه بر شركت در دومین اجلاس سران كشورهای ساحلی دریای خزر با حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفتگو كرد.

این مذاكرات كه در فضای اعتماد و تفاهم صورت گرفت دو طرف ابعاد كلیدی مناسبات دو جانبه و همكاریها در زمینه های مختلف را بررسی و درباره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی تبادل نظر نموده و به توافق رسیدند.

در ادامه این بیانیه آمده است دو طرف تایید نمودند كه همكاری متقابلا سودمند در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین تعامل در صحنه بین الملل پاسخگوی منافع ملی هر دو كشور بوده و نقش مهمی را در حفظ صلح و ثبات در منطقه و فراسوی آن ایفا می كند.

این بیانیه می افزاید: دو طرف عزم خود را برای مساعدت به توسعه فزاینده روابط همه جانبه روسیه و ایران مطابق با قرار داد اساس روابط متقابل و اصول همكاری كه در 22 اسفند ماه 1379 برابر با 12 مارس 2001 در مسكو به امضا رسید اعلام نمودند.

دو طرف ضمن بررسی همكاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه خواستار افزایش تلاش ها در جهت توسعه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف به ویژه در زمینه هایی مانند صنایع نفت وگاز، انرژی اتمی، انرژی برق، صنایع تبدیلی، هواپیما سازی، بانكداری و حمل ونقل شدند.

دو طرف اعتقاد مشترك دارند كمیسیون دائمی همكاری های تجاری، اقتصادی روسیه و ایران باید سهم قابل ملاحظه ای در این كار داشته باشد.

همكاری دو كشور در زمینه استخراج و انتقال منابع انرژی مورد توجه خاص قرار گرفت و توافق نمودند جهت گسترش ارتباطات مستقیم بین شركتهای نفت و گاز دو كشور كه هدف آن انعقاد قراردادهای مشخص تجاری سودمند به صورت كار مشترك در همه بخشهای صنایع نفت و گاز است اقدام نمایند.

دو طرف همچنین نسبت به هماهنگ سازی سیاستهای بازار در زمینه صدور نفت و گاز، مشاركت سازمانهای روسیه در استخراج میادین نفت وگازایران از جمله میدان گازی پارس جنوبی، ایجاد توانایی های صنعتی در ایران برای تولید، نگهداری و صدور گاز طبیعی ابراز علاقه مندی نمودند.

دو كشور علاقمندی خود را برای ادامه همكاری در بخش انرژی از جمله مدرنیزه كردن نیروگاه هایی كه قبلا با كمك روسیه ساخته شده اند و نیز احداث نیروگاه های برق آبی و نیروگاه های حرارتی جدید از جمله ساخت نیروگاه ذغال سنگ طبس در ایران را مورد تاكید قرار دادند.

دو طرف ضمن تاكید بر همكاری دو جانبه در عرصه انرژی اتمی صلح آمیز تایید نمودند كه این نوع همكاریها در آینده نیز در مطابقت كامل با تعهدات آنها نسبت به قرار داد عدم اشاعه سلاحهای هسته ای اجرا خواهد شد در این راستا بر ساخت و راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر طبق جدول زمان بندی مورد توافق دو طرف تاكید كردند دو كشور با رضایتمندی موضوع امضاء قرار داد تحویل پنج فروند هواپیمای توپولف ( TU - 204 - 100 )به ایران را مورد اشاره قرار دادند در این ارتباط نسبت به تعمیق هر چه بیشتر همكاری در زمینه صنایع هواپیمایی ابراز علاقه مندی شد.

دو طرف ضمن حمایت از مذاكرات جاری بین سازمانهای مربوطه دو كشور در خصوص خرید و ساخت هواپیمای توپولف 334 و 214 و نیز هلكوپترهای غیرنظامی كاموف در ایران بر تنظیم و امضای سریعتر قرارداد نهایی این پروژه تاكید نمودند.

در جریان دیدار روسای جمهور بر لزوم ادامه تلاش در جهت فراهم سازی شرایط مساعد حقوقی، اقتصادی و مالی برای سرمایه گذاری های مشترك در روسیه و ایران تاكید شد از این رو ضرورت امضای هرچه سریعتر سند تفاهم نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه درباره توسعه همكاری های بلند مدت تجاری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فنی و همچنین موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری ها مورد تاكید دو كشور قرار گرفت.

در ادامه دو طرف توافق نمودند كه تلاش برای توسعه كریدور بین المللی حمل و نقل شمال -جنوب از جمله بخشهای جاده ای، راه آهن و دریا در راستای تقویت روز افزون روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه و نیز دیگر كشورهای منطقه تداوم یابد.

دو كشور به توافق رسیدند موضوع بازگشائی راه زمینی بین ایران و روسیه از طریق خاك جمهوری داغستان تسریع شود و از پیشرفت روز افزون همكاریهای منطقه ای بین اعضای فدراسیون روسیه و استان های جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت مندی نمودند.

همچنین به از سرگیری فعالیت سركنسولگری روسیه در رشت و گشایش سركنسولگری ایران در غازان برای تقویت هرچه بیشتر روابط منطقه ای دو كشوراشاره شد و دو كشور ضمن بحث و بررسی مسایل مهم منطقه ای نسبت به گسترش همكاری های دو جانبه و چند جانبه درآسیای مركزی و قفقاز به منظورتقویت امنیت و ثبات در این منطقه از جمله از طریق همكاری نزدیكتر با كشورهای منطقه براساس علا قه و احترام متقابل ابراز علا قمندی نمودند.

ایران و روسیه بر توسعه همكاری ها براساس حقوق برابر و سازنده بین كشورهای عضو و كشورهای ناظر سازمان همكاری شانگهای در زمینه های موردعلا قه دو طرف تاكید كردند.

در ادامه این بیانیه روسای جمهوری اسلا می ایران و فدراسیون روسیه تمایل دو كشور را برای حل همه مسایل بوجود آمده در دریای خزر صرفا از طریق مسالمت آمیز در چارچوب همكاری برابر پنج كشور ساحلی خزر تایید نمودند آنها با این امر موافق هستند كه تا انعقاد كنوانسیون در مورد رژیم حقوقی دریای خزر قوانین و مقررات مربوط به این دریا در قراردادهای سالهای 1921 و 1940 بین ایران و اتحاد شوروی سابق به قوت خود باقی است.

با توجه به آسیب پذیری محیط زیست دریای خزر دو طرف دعوت می نمایند از اقداماتی كه می تواند به محیط زیست آسیب برساند اجتناب شود و توازن معقول در تلاش برای استخراج منابع انرژی و حفاظت محیط زیست طبیعی دریای خزر حفظ شود.

دو طرف دیگر كشورهای ساحلی خزر را به آغاز هر چه زودتر مذاكرات در مورد همكاری در زمینه حفظ صلح، تقویت امنیت و ثبات در این دریا دعوت می نمایند و خواستار رد حضور نظامی كشورهای غیر ساحلی هستند.

دومین اجلاس سران كشورهای ساحلی خزر در 24 مهرماه 1386 برابر با 16 اكتبر 2007 در تهران و اعلا میه پایانی امضاء شده به عنوان نخستین سند سیاسی منعقده بین پنج كشور پر اهمیت ارزیابی گردیده و از نزدیكی مواضع كشورهای ساحلی خزر پیرامون مسایل كلیدی رژیم حقوقی دریای خزر امنیت و همكاری در دریا اظهار رضایتمندی شد.

دو طرف بر وقوف خود از مسوولیت ویژه كشورهای ساحلی در قبال تامین امنیت دریای خزر از جمله مقابله با چالش ها و تهدیدات جدید تاكید نمودند.

در این راستا دو كشور معتقدند كه تحقق ایده ایجاد گروه نظامی دریایی واكنش سریع "كاسفور" در دریای خزر می تواند به جلوگیری از تهدیدات تروریسم و اشاعه سلا حهای كشتار جمعی مبارزه با قاچاق اسلحه و مواد مخدر، قاچاق انسان، دفاع از منافع اقتصادی كشورهای ساحلی، تقویت امنیت و ثبات منطقه، توسعه همكاری و تعامل در حل مسایل عمومی كمك كند.

دو طرف همچنین همه كشورهای ساحلی را به پیوستن فعالا نه به این طرح و شروع هرچه سریعتر مذاكرات درباره معیارهای همكاری در این راستا فرا می خوانند.

روسای جمهور روسیه و ایران نزدیكی مواضع دو كشور در خصوص حل مسایل كلیدی سیاست جهانی را مورد اشاره قرار داده و برای گسترش همكاری به منظور ایجاد نظام جهانی عادلانه تر و دموكراتیك كه تامین كننده امنیت جهانی و منطقه ای و زمینه ساز توسعه همه جانبه باشد اعلام آمادگی نمودند تاكید گردید: چنین نظام جهانی باید براساس اصول جمعی و برتری حقوق بین الملل و نقش هماهنگ كننده سازمان ملل متحد استوار گردد و حل وفصل هرگونه بحران ها و مناقشات بین المللی و منطقه ای باید طبق منشور سازمان ملل و موازین حقوق بین الملل با رعایت منافع مشروع همه طرفهای عضو انجام گیرد.

دو طرف بر خوداری از توسل به زور و تهدید به زور برای حل همه مسایل مورد اختلاف، احترام به حق حاكمیت و تمامیت ارضی كشورها تاكید نمودند.

روسای جمهور دو كشور ضمن اعلام اینكه روسیه و ایران تروریسم را در همه اشكال و مظاهرآن شدیدا محكوم می كنند بر جلوگیری از یكسان شمردن تروریسم با ملیت ها، فرهنگ ها، ادیان و مذاهب تاكید ورزیدند.

دو كشور خواستار تقویت نقش محوری سازمان ملل متحد در مبارزه با تروریسم بین المللی و چالش ها و تهدیدات جدید شدند و دو طرف در اجرای راهبردهای جهانی سازمان ملل در مقابله با تروریسم و رعایت دقیق مقررات كنوانسیون های جامع ضد تروریستی همكاری تنگاتنگ انجام خواهند داد و همچنین به اتمام سریع هماهنگی كنوانسیون جامع در مورد تروریسم بین المللی كمك خواهند نمود.

ایران و روسیه ضمن ابراز نگرانی از گسترش ایده های تروریستی توجه خود را بر لزوم اجرای پیگیرانه قطعنامه های سازمان ملل در محكومیت تروریسم مبذول و خواهان گسترش گفتمان جهانی در این خصوص هستند.

دو طرف تعامل خود را در مبارزه با تروریسم و چالش ها و تهدیدات جدید در سطح منطقه ای و در وهله اول در چارچوب سازمان همكاری شانگهای را تداوم خواهند بخشید ضمن اینكه به مهار كردن تهدیدات تروریستی و مواد مخدر ناشی از افغانستان، ایجاد كمربندی های امنیتی و حوزه امنیت مالی اهمیت خاص قائل می باشند.

روسای جمهور ایران و روسیه ضمن اشاره به اهمیت فراوان افزایش همكاری دو طرف، دو كشور در مبارزه با تروریسم بر تداوم شیوه تبادل نظر وزارتخانه های امور خارجه دو كشور در زمینه مقابله با چالش ها و تهدیدات جدید و فعال تر نمودن تماسها بین نهادهای ذیصلا ح و كارآمد سازی این تماسها تاكید كردند.

دو طرف در جریان بحث و بررسی پیرامون وضعیت افغانستان از وخامت اوضاع در این كشور و افزایش تهدیدات تروریستی از جانب طالبان و دیگر نیروهای افراطی ابراز نگرانی نمودند و از طرف روسای جمهور دو كشور تاكید شد: ایران و روسیه مصمم به ادامه مشاركت در بازسازی پس از جنگ افغانستان و علا قه مند به تقویت حاكمیت این كشور و شكل گیری آن به عنوان كشوری آرام، دمكراتیك، مستقل و شكوفا می باشند.

دو كشور از وضعیت دشوار انسانی در سرزمینهای اشغالی فلسطین به ویژه منطقه محاصره شده نوار غزه ابراز نگرانی نمودند.

روسای جمهور دو كشور توافق نمودند كه تجدید وفاق و وحدت همه فلسطینی ها از طریق گفتگو زمینه لازم برای تحقیق آرمانهای ملی مردم فلسطین را فراهم می سازد.

جمهوری اسلا می ایران و فدراسیون روسیه بر پایبندی خود برای دستیابی به حل و فصل عادلا نه جامع و پایدار مناقشه خاورمیانه تاكید و دو طرف ضمن تاكید بر ضرورت تحكیم حاكمیت استقلا ل و تمامیت ارضی لبنان و حفظ وحدت ملی ثبات امنیت و آرامش در كشور لبنان از هرگونه تلاش برای دستیابی به توافق در چارچوب قانون اساسی بین طرفهای مختلف لبنانی و مشاركت تمام نیروهای سیاسی بدون دخالت خارجی در فرآیند تصمیم گیری های حیاتی و سرنوشت ساز این كشور به عنوان تنها راه بیرون رفت از بحران جاری در این كشور حمایت و پشتیبانی می نمایند.

فدراسیون روسیه وجمهوری اسلا می ایران از حفظ یكپارچگی، تمامیت ارضی و حاكمیت ملی عراق و پایان حضور نظامی خارجی در این كشور مبتنی بر یك جدول زمانبندی فعالانه پشتیبانی می كنند.

دو طرف ضمن حمایت از دولت عراق و مجلس منتخب آن براساس قانون اساسی ابراز امیدواری كردند: اختلا فات بوجود آمده بین جناحهای مختلف در این كشور كه تاثیر سوء بر كار آنها دارد هر چه سریعتر از طریق گفتگوهای همه جانبه بر طرف گردد.

دو كشور با اذعان بر اهمیت راهبردی و حساسیت منطقه خلیج فارس و نیز اهمیت تامین امنیت و ثبات در آن منطقه ضرورت همكاری دسته جمعی همه كشورهای ساحلی در تامین صلح و ثبات در آن منطقه و تهیه مشترك ابزار تامین امنیت در چارچوب حقوق بین المللی را مورد اشاره قرار داده و اهمیت كاهش حضور خارجی در منطقه و انجام اقدامات عمومی اعتماد سازی بین كشورهای منطقه و سایر كشورهای جهان برای تامین ثبات و امنیت در خلیج فارس را مورد تاكید قرار دادند.

روسای جمهور دو كشور لزوم حل وفصل هر چه سریعتر اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران از طریق سیاسی و دیپلماتیك در چارچوب مذاكره و گفتگو را مورد تاكید قرار داده و نسبت به یافتن راه حل جامع بلند مدت ابراز امیدواری نمودند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه در سفر یك روزه خود به ایران ضمن شركت در اجلاس سران خزر با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دیدار و گفتگو كرد. وی همچنین از محمود احمدی نژاد برای سفر به فدراسیون روسیه در فرصت مناسب دعوت به عمل آورد.

منبع: ایراس iras.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.