Davood

موشک های بالستیک ساخت کره شمالی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این گزارش توسط ((استیون هیلدرث) متخصص دفاع ملی بخش دفاع و تجارت امور خارجه ی آمریکا تهیه شده و در تاریخ سوم ژانویه 2007 در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است.در این گزارش برنامه های موشکی کره شمالی بررسی می گرد.

(استیون هیلدرث) در این گزارش می گوید : 40 در صد تولید ناخالص ملی کشور کره شمالی صرق بودجه ی نظامی می شود.کره شمالی در 6-5 ژولای 2006 پرتاب آزمایشی هفت موشک بالستیک را , انجام داده است.در میان این موشک ها می توان به تائپودونگ 2 نیز اشاره کرد که مدت کوتاهی پس از پرتاب , سقوط کرد.ظاهرا موشک هایی که تست آنها با موفقیت همراه بوده است موشک های کوتاه بردی بوده اند که ترکیبی از (اسکاد) و (نودانگ) می باشند.
در اکتبر 2006 , کره شمالی آزمایش های زیر زمینی کم بازده هسته ای خود را , پیش برده است و اعلان کرده به دنیال استفاده از سرجنگی های اتمی بر روی موشک های بالستیک نیز می باشد , گرچه هیچ مدرکی دال بر انجام چنین کاری تاکنون به دست نیامده است.با همین بهانه , مقامات مسئول آمریکایی از کنگره درخواست کردند که با تاسیس یک سایت موشکی در اروپا موافقت نمایند چرا که کارشناسان معتقدند خطر موشکی کره شمالی اروپا را نیز تهدید می کند.

برنامه های موشکی دوربرد و میان برد کره شمالی

برنامه موشک (تائپودونگ-1) کره شمالی ادامه برنامه ی موشک برد متوسط (نودنگ) است که در سال 1980 آغاز شده بود.در اوایل دهه نود میلادی کره شمالی توسعه ی دو موشک بالستیک - که در غرب با نام های (تائپودونگ- 2) و (تائپودونگ-1) شناخته می شود - را آغاز کرده است.طراحی این دو موشک بر مبنای حمل سرجنگی با وزن 1500-1000 کیلوگرم و برد 2500-1500 کیلومتر برای (تائپودونگ-1) و برد 8000-4000 کیلومتر برای (تائپودونگ-2) انجام شده است.شوهاد نشان می دهد اولین نمونه این دو موشک , در سال 1995 یا 1996 ساخته شده اند.تا پایان سال 1999 تخمین شده می شود که کره شمالی یک تا ده موشک (تائپودونگ-1) و یک تا دو موشک (تائپودونگ-2) تولید کرده باشد.
در سال 1998 اولین پرتاپ موشک (تائپودونگ-1) انجام پذیرفت.کره شمالی عنوان کرد هدف از پرتاب این موشک قرار دادن اولین ماهواره کره ای به نام (کوانگ می یانگ سونگ-1) در مدار بوده است.گزارش های (مرکز اطلاعات آمریکا) متذکر می شود که موشک (تائپودونگ-1) یک موشک دو مرحله ای است مرحله ی اول در 300 کیلومتری سایت پرتاب در آب های بین اللملی سقوط کرده است و مرحله ی دوم در فاصله ی 1646 کیلومتری در نزدیکی یکی از بنادر ژاپن.
بررسی ها بیش تر داده های راداری مشخص کرده است که موشک (تائپودونگ-1) یک مرحله کوچک سوم سوخت جامد نیز دارد که احتمالا برای قرار دادن ماهواره در مدار طراحی شده است.آثار باقی مانده از مرحله سوم بیانگر آن است که این موشک به برد 4000 کیلومتر رسیده است.بعضی از تحلیل گران بر این باورند که موشک (تائپودونگ-1) قابلیت رسیدن به برد 5900 کیلومتر را نیز , دارد.

وضعیت و فاصله ی شهرهای مختلف با کره شمالی

برای هدف قرار دادن شهرهای مختلف آمریکا , کره شمالی باید به این بردها برسد:

واشنگتن: 10700KM
شیکاگو: 10000KM
سان فرانسیسکو: 8600KM
سیاتل: 7900KM
هنولولو: 7100KM

موشک (تائپودونگ-1) قابلیت هدفگیری پایگاه های نظامی آمریکا در گوام (3500 کیلومتر) اکیناوا و ژاپن را دارد.موشک (تائپودونگ-1) یک موشک دو مرحله ای است که موکش (نودونگ) به عنوان مرحله ی اول آن استفاده شده است و موشک (هواسونگ-6) که از خانواده ی موشک (اسکاد سی) می باشد به عنوان مرحله ی دوم.این موشک دو مرحله ای با این چیدمان , قابلیت حمل سرجنگی به وزن 1000-700 کیلوگرم تا فاصله 2500 کیلومتر را داراست , بنابراین ژاپن و اکیناوا با چنین موشکی قابل هدفگیری است.اگر وزن سرجنگی کم نماید قابلیت هدفگیری مرکز آمریکا نیز با این موشک , وجود دارد و سرجنگی به وزن 100 کیلوگرم , هر چند با دقت کم واشنگتن نیز قابل هدفگیری است.
موشک (تائپودونگ-2) هنوز پرتاب موفق نداشته است.(تائپودونگ-2) یک موشک دو مرحله ای با طول 35 متر است.مرحله ای اول آن شباهت زیادی با مرحله ی اول آن شباهت زیادی با مرحله ی اول موشک (سی اس 2) و (سی اس 3) چینی دارد.مرحله دوم , بر اساس موشک (نودنگ) بنا شده است.این موشک با دو مرحله و سرجنگی 1000-700 کیلوگرم قابلیت رسیدن به اهدافی با فاصله 3750 کیلومتری را , دارد و اگر یک مرحله به آن اضافه شود و به یک موشک سه مرحله ای تبدیل شود , قابلیت رسیدن به اهدافی در فاصله 4300-4000 کیلومتری را , دارد و با سرجنگی سبک تر (1000-700 کیلوگرم) تا برد 6700 کیلومتر را در تیرس قرار می دهد.با این بردها می توان هاوائی و اهدافی در آمریکا را هدف قرار داد.
گزارش شده است که در ژوئن 2006 موشک (تائپودونگ-2) در بندر شمال شرقی کره شمالی مونتاژ و سوخت مورد نیازش شارژ شده است و سپس در جولای 2006 این موشک پرتاب گردید و مدت 40 ثانیه کار کرد و در زمان کارکرد مرحله اول موشک , در آب ژاپن سقوط کرد.

رویکرد کره شمالی در موشک های میان برد

گزارش های متعددی حاکی است که کره شمالی گسترش حداقل دو مشوک میان برد می باشد اما هنوز تمامی منابع تایید نکرده اند که این موشک ها از خانواده ی (تائپودونگ-2) باشند بنابراین با نام (تائپودونگ-ایکس) از آن ها یاد می شود.آن چه مسلم است , این دو موشک مبتنی بر موشک زیردریایی (آر - 27) روسیه می باشد.
کره شمالی (آر - 27) را در سال 1990 میلادی از روسیه خریداری نمود و با کمک کارشناسان روسی آن آن را ارتقاء داد.موشک (آر-27) از قدمتی چهل ساله برخوردار است و موتور آن در موشک های (نودونگ) و (اسکاد) استفاده شده است.مزیت مبنا قرار دادن این موشک در آن است که با توجه به داشتن تست های پرتاب موفق , مدل های توسعه یافته ی کره شمالی , دیگر نیازی به تست های متعدد زمینی و پرتاب ندارد و این صرفه جویی بزرگی در هزینه و زمن محسوب می شود.
موشک های زمینی برد متوسط , در بازه ی 4000-2500 کیلومتر می باشند.مدل توسعه یافته ی موشک (آر-27) کره شمالی , 12 متر طول دارد که 2/4 متر بلندتر از (آر-27) روسی است.هر چند این موشک از نظر طولی کوتاه تر از (نودونگ) و (تائپودونگ-1) می باشد ولی برد آن بیش از این دو است و قابلیت هدفگیری بیش تر آسیا شرقی و پایگاه های نظامی آمریکا در گوام و اکیناوا را دارد.نمونه های اولیه ی مدل زمینی این مشوک , در سال 2000 میلادی ساخته شده است و ساخت اولیه لانچر آن در اواسط سال 2003 کامل شد.
گزارش شده است که کره شمالی دو موشک جدید بر مینای موشک (آر-27) ساخته است , یکی از آنها با نام (یانگدوک-گان) و دیگری به نام (سانگ نام-نی) می باشد که برای انبار کردن آنها تونل های زیر زمینی مستحکمی بنا کرده است.در ژولای 2004 کارشناسان گزارش داده اند که این مراکز 80-70 درصد کامل شده اند.

مدل های دریایی موشک میان برد

مدل دریایی (آر-27) دارای دو نوع زیر دریایی و کشتی است که دارای بردی در حدود 2500 کیلومتر می باشند.کره شمالی به مدل های دریایی تمایل بیش تری دارد چرا که در به کارگیری آن ها علیه آمریکا , مزیت بیش تری دارد.
در سپتامبر 1993 میلادی نیروی دریایی کره , 12 زیر دریایی مستعمل مدل روسی از انواع (فوکس تروت) و (گلف-2) را از یک شرکت ژاپنی خریداری کند.این زیر دریایی قابلیت حمل 3 موشک (اس اس ان-5) را دارا هستند.گفته می شود در زمان خریداری این زیردریایی , موشک ها و سامانه های (پایدارسازی) و (لوله پرتاب) موجود بوده است.برخی تحلیل گران بر این باورند که این تجهیزات در فهم طراحی موشک (آر-27) راهنمای خوبی برای کره شمالی بوده است و آن ها توانسته اند مدل دریایی این موشک را بدین وسیله توسعه دهند.با توجه به این که موشک های بالستیک پیشین کره شمالی , در دریا قابل استفاده نیستند , بیش تر کارشناسان معتقدند که این کشور نمی تواند مستقلا به تکنولوژی موشک های دریایی و زیر دریایی رسیده باشد.
کره شمالی به تازگی توانسته است زیر دریایی (گلف-2) را به تجهیزات پرتاب موشک کره شمالی بالستیک مجهز نماید.هم چنین بر اساس برخی مشاهده ها , این احتمال وجود دارد که این کشور در تلاش برای به کارگیری تجهیزات پرتاب موشک , بر روی کشتی ها تجاری باشد.
نویسنده گزارش (استیون هیلدرث) معتقد است , مخاطرات کره شمالی برای آمریکا در حال افزایش است.او می گوید (اگر موشک های جدید به راستی مدل های بهبود یافته موشک آر-27 روسی باشند , از دقت و برد بالایی در مقایسه با سایر موشک های کره شمالی برخوردار خواهند بود.) با این وصف می توان گفت توانمندی کره ی شمالی در زمینه موشک دریایی و زیر دریایی , هنوز دچار ابهام و شبهات زیادی است.

ماهنامه هوا و فضا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به ارتباط به وجود آمده بين دولت دوست و برادر كمونيستي كره شمالي ( زير يوغ آمريكا نيست و جزو مستضعفين مي باشد ) به احتمال زياد به زودي ( حتما بهبود داده مي شود ) موشكهاي اعلام شده جديد كره در ايران براي توسعه موشهك هاي سري شهاب استفاده خواهد شد . مثلا شهاب 5 و .... راستي براي استفاده در زير دريايي هاي ما هم گزينه هاي قابل توليد دارند . :? :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با این حساب کره تو ساخت قاره پیما/ماهواره بر باید از ما سر تر باشه

دست شما هم درد نکنه مقاله ی عالیی بود

ویرایش شده در توسط rezamottaghi
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکته عجیب اینه که کره ای ها دنبال سوخت جامد یا نرفتن یا خیلی عقبن.توچکا که دیگه مال عهد بووقه.
در مورد قاره پیماها هم اصلا بحث عدم توان ساخت نیست.وگرنه ما بیست ساله به برد 2000کیلومتر رسیدیم.اینکه بالاتر نمیریم یا اعلام نمیکنیم حداقل دلایل کاملا مشخصی داره.
  • Upvote 4
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته عجیب اینه که کره ای ها دنبال سوخت جامد یا نرفتن یا خیلی عقبن.توچکا که دیگه مال عهد بووقه.
در مورد قاره پیماها هم اصلا بحث عدم توان ساخت نیست.وگرنه ما بیست ساله به برد 2000کیلومتر رسیدیم.اینکه بالاتر نمیریم یا اعلام نمیکنیم حداقل دلایل کاملا مشخصی داره.

 

"موشک‌های بالستیک شهاب 1 و شهاب 2 که با الگوگیری از موشک بالستیک اسکاد بی ساخته شده بودند، به ترتیب حدود 300 و 500 کیلومتر برد داشتند اما در اواخر دهه 70 و بعد از نزدیک به یک دهه تلاش و کوشش در صنعت ساخت و تولید موشک و راکت، نخستین نمونه از موشک بالستیک میان برد شهاب 3 با بردی حدود 1150 کیلومتر در سال 1377(18 سال پیش)  رونمایی و با موفیقت تست شد."  (خبرگزاری ایسنا)

 

 

و برای کره شمالی در متن بالا میخوانیم:

پروژه نودونگ بر اساس ساخت یک نمونه بزرگتر از اسکاد سی از اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز شد ؛ تست های اولیه این موشک بین سال های 1990 تا 1993( 26 سال پیش )  انجام شد و سرانجام در سال 1993 نمونه های نخست وارد خط تولید شد. نودونگ موشکی با کلاهک 1200 کیلوگرمی و همچنین دارای بردی بین 1150 تا 1300 کیلومتر و دایره خطایی در حدود دو کیلومتر بود ؛ طول موشک در حدود 15 متر و قطر 1.2 متر و دارای یک موتور سوخت مایع بود.

 

 

موشک دوربرد تپودانگ هم که 1998 (18 سال پیش ) ازمایش شده با برد بالای 2000 کیلومتر....

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز اون عدد 20سال که گفتم منظورم این بود که خیلی ساله که به این برد رسیدیم.سوال من این بود ک
دوست عزیز اون عدد 20سال که گفتم منظورم این بود که خیلی ساله که به این برد رسیدیم.سوال من این بود که کره ای ها خیلی دنبال سوخت جامد نرفتن.اکثر موشک هاشون سوخت مایع هستن.
درباره اینکه ما در شروع راه از شمالی ها کمک گرفتیم شکی نیست و قبلا هم اعلام شده.اما با توجه به سرمایه انسانی و اقتصادی و بسیاری از موارد دیگه ما پیشرفت سریع تری داشتیم.
تنها مسیله برد بالاتر موشک های کره ای هست که اونم مسایل فنی نیست و سیاست های نظام اینطوری ایجاب میکنه.
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده) · مخفی شده توسط crazy-doctor، 11 اردیبهشت 1395 - ?? ??????? ??? ????? ???? ??
مخفی شده توسط crazy-doctor، 11 اردیبهشت 1395 - ?? ??????? ??? ????? ???? ??

ویرایش:جناب دکتر درست میفرماید موشک را با KN-11 اشتباه گرفته بودم

ویرایش شده در توسط irfateh

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
ارسال شده در · مخفی شده توسط crazy-doctor، 11 اردیبهشت 1395 - ????? ?? ??? ????
مخفی شده توسط crazy-doctor، 11 اردیبهشت 1395 - ????? ?? ??? ????

با فاصله گرفتن موشک از سطح دریا دود غلیظ سفید رنگ مشاهده نمیشه و موشک KN-11 به نظر سوخت مایع میاد

 

koreaPIRfig3.jpg

 

misil2.jpg

 

سلام علیکم  برادر بزرگوار 

 

تصاویری که قرار دادین برای تست سال 2015 است و تصویر که بنده قرار دادم تست جدید 2016 ... در تاپیک زیر به تفضیل درباره اش بحث شده  

http://www.military.ir/forums/topic/29408-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C/page-14#entry492728

 

 

 

 

این تصاویر مربوط به تست موشکی  2015 شمالی ها است 

 

r27.jpg

 

BN-II703_nkmiss_J_20150511005707.jpg

 

این هم تصاویر تست اخیر 

 

nkbm.jpg

 

 

CgxwtdoU0AAnx4I.jpg

 

 

====================

 

تفاوت در خروجی موتور دو موشک کاملا مشخص هست. حتی زوایه خروج موشک دوم به نظر به قائم نزدیک تر شده ( که البته میتونه خطای دید به خاطر زوایه قرار گیری دوربین باشه ) 

 
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
دوست عزیز همین موشک بالستیک زیردریایی پرتاب هم بی شباهت به نمونه چینی نیست.برای کشوری مثل کره شمالی با مساحت خیلی کمتر از ایران و عوارض طبیعی کمتر داشتن موشک های بالستیک سوخت جامد خیلی عاقلانه تره تا سوخت مایع.اونم وقتیکه دشمنانت امریکا،ژاپن و و جنوبی ها باشن.
البته انگار شمالی ها خیلی رو توان بازدارنده هسته ایشون حساب باز کردن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعضی ها هستند که کلا به منابع غربی علاقه دارند و طبق همون منابع تمام تکنولوژی موشکی ما رو کره ای میدونند ! بهتره قسمتی از مقاله janes در مورد موتور سوخت جامد این SLBM کره ای رو بخونیم :

While North Korea has a history of doctoring photographs, it revealed on 23 March that it can make a 1.25 m diameter solid rocket motor. It is possible that North Korea has obtained solid rocket motor technology from Iran that has a two-stage solid-fuel missile called the Sejjil, which is 1.25 m in diameter and uses exhaust vanes for steering.

http://www.janes.com/article/59896/north-korea-announces-third-slbm-launch

ویرایش شده در توسط iliasd
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعضی ها هستند که کلا به منابع غربی علاقه دارند و طبق همون منابع تمام تکنولوژی موشکی ما رو کره ای میدونند ! بهتره قسمتی از مقاله janes در مورد موتور سوخت جامد این SLBM کره ای رو بخونیم :

While North Korea has a history of doctoring photographs, it revealed on 23 March that it can make a 1.25 m diameter solid rocket motor. It is possible that North Korea has obtained solid rocket motor technology from Iran that has a two-stage solid-fuel missile called the Sejjil, which is 1.25 m in diameter and uses exhaust vanes for steering.

http://www.janes.com/article/59896/north-korea-announces-third-slbm-launch

 

همیشه در مورد ایران می گویند از کره گرفته است و در مورد کره از می گویند تکنولوژی از ایران گرفته است 

مسلما بده بستان هایی بوده است ولی نه ایران و نه کره سیاستی که خود را وابسته به طرف مقابل کند ندارند

این بده بستان ها هم بیشتر از این بابت است که ایرانی ها برخی توانایی ها دارند و کره ای ها برخی دیگر و این قضیه سبب می شود که برای کاهش زمان و افزایش سرعت پیشرفت با همدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همیشه در مورد ایران می گویند از کره گرفته است و در مورد کره از می گویند تکنولوژی از ایران گرفته است 

مسلما بده بستان هایی بوده است ولی نه ایران و نه کره سیاستی که خود را وابسته به طرف مقابل کند ندارند

این بده بستان ها هم بیشتر از این بابت است که ایرانی ها برخی توانایی ها دارند و کره ای ها برخی دیگر و این قضیه سبب می شود که برای کاهش زمان و افزایش سرعت پیشرفت با همدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند

 

 

باید دقت داشت که در مورد دو موضوع جدا این گفته ها صورت میگیره...

 

اول بحث اولیه تکنولوژی بالستیک و فناوری های موشکی هست که همین منابع غربی تصریح میکنند که تکنولوژی مربوط سالیان قبل از کره شمالی به ایران منتقل شد و در ادامه توسعه پیدا کرد

 

دوم موضوع تکنولوژی موتور سوخت جامد هست که الان مطرح میشه  از ایران به کره شمالی رفته

 

 

 

من همچنان علاقه ای به بحث موتور و مایع و جامد و گاز سوز بودن موشک ها ندارم! فقط متذکر میشم برخی از منابع غربی در این شکستهای اخیر موتور سوخت جامد کره ای بدشون نمیاد ارتباط بدن عیب و ایراد رو به موتور موشک سجیل ....

 

نکته اخرفقط در باب قیاس،  اگر موتور و فناوری متعلق به سجیل ایران باشه پس مشخصات مربوط به برد موشک کره ای در پست اول درست نخواهد بود چراکه موشک ایرانی با 23 تن وزن حدود 2000-2500 کیلومتر برد داره و موشک کره ای الان با 14 تن وزن طبیعتا می بایست بردی کمتر داشته باشه (کلاهک مساوی و 600 کیلو در نظر گرفته بشه) در حالی که در متن بالا تا 4000 کیلومتر گمانه زنی شده

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.