امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 17 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 17 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است

باتشکر از زحمات شما  این مقاله ترجمه (            persian providers     پرونده ای برای هرکولس های نهاجا ))به قلم بابک تقوایی است

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
سلام ، باتشکر از شما ، لطفا در مورد عملیات های برون مرزی هرکولس ها در زمان جنگ تحمیلی در خاک عراق هم مطلب بنویسید .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

یکی از خلبانان هرکولس مستقر در پایگاه یکم  در خصوص چگونگی پرواز هرکولس ارتقاء یافته ( 8514-5) چنین توضیح می دهد :

 

" شتاب هواپیما ، تا حد زیادی ، به لطف پیشرانه های جدید ، بهبود پیدا کرده ، این مساله بویژه در سرعتهای پایین و در زمان تقرب نهایی برای اجرای نشست و برخاست های تاکتیکی و سریع در باندهای کوتاه ، خودش را نشان می دهد . با این حال ما نمی توانیم به اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگرهای دیجیتال اعتماد کنیم و به نشانگرهای آنالوگ قدیمی ، اطمینان بیشتری وجود دارد . چنانکه از دو نمایشگر نصب شده ، یکی همواره از سرویس خارج هست و دیگری نیز اطلاعات نادرستی را ارائه  می کند ، من نمی دانم که چرا نیروی هوایی بیشتر از دو میلیون دلار برای نصب این نمایشگر ها هزینه نموده است !!!!!

علاوه برآن ، هرکولس تست شده ( رجیستر 8514-5) در طول پرواز با مشکلات فنی متعددی مواجه شده  و این مساله موجب نگرانی است . بعنوان مثال از این هواپیما در یک پرواز طولانی از تهران تا جزیره خارک در خلیج پارس مورد استفاده قرار گرفت . هنگامی که خدمه برای بازگشت به تهران آماده می شدند ، پیشرانه شماره 4  در زمان راه اندازی دچار نقص فنی شد . در گذشته این مساله براحتی قابل رفع بود ولی در این مورد ، بیشتر از 15 ساعت به انتظار قطعه یدکی بودیم تا پرواز با ایمنی انجام گردد . شخصاً هیچ مشکلی با رادیوهای جدید ندارم ولی برخی از خدمه هنوز به این تجهیزات جدید اعتماد ندارند و هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده می کنند

 

شما از پیشران جدید حرف زدید . یک سوال دارم . اسم این پیشران چیست و ساخت کجاست . سیستم کارش چگونه و دارای کدام تکنولوژی موتورهای توربو شفت یا توربوپراپ هست؟

ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد

حال تقریبا میشه گفت که ابزار انالوگ و فابریک کابین توان شناخت و معرفی موتور و شناسه های مختلف موتور به خلبان رو نداره (البته با وجود نصب موتور جدید عرض کردم ) لذا اومدن از ابزار دیجیتال استفاده کردن چون قابلیت تغییر

و افزایش رقم بیشتر رو داره که اونم فرمودند که خرابه یا دقیق نیست . پس نتیجه میگیریم که باید منتظر حادثه باشیم؟

 

مثال : شما فرض کنید بیان ابزار دقیق مربوط به سرعت و موتور پراید رو بردارن بزارن رو زانتیا . خوب حالا در کیلومتر پراید تا حداکثر 180 مدرج شده اما زانتیا توان سرعت گیری تا 220 تا رو داره

حالا اگر کیلومتر پراید نصبی بر زانتیا به حد اکثر مدرج شده خودش رسید برای سرعت باقی مانده خودرو زانتیا چه کنیم؟

 

پی نوشت : ده کیلومتر سرعت بیشتر از مقدار نمایش داده شده در کابین میتونه منجر به حاثه بشه .

ویرایش شده در توسط xport

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شما از پیشران جدید حرف زدید . یک سوال دارم . اسم این پیشران چیست و ساخت کجاست . سیستم کارش چگونه و دارای کدام تکنولوژی موتورهای توربو شفت یا توربوپراپ هست؟

ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد

حال تقریبا میشه گفت که ابزار انالوگ و فابریک کابین توان شناخت و معرفی موتور و شناسه های مختلف موتور به خلبان رو نداره (البته با وجود نصب موتور جدید عرض کردم ) لذا اومدن از ابزار دیجیتال استفاده کردن چون قابلیت تغییر

و افزایش رقم بیشتر رو داره که اونم فرمودند که خرابه یا دقیق نیست . پس نتیجه میگیریم که باید منتظر حادثه باشیم؟

 

مثال : شما فرض کنید بیان ابزار دقیق مربوط به سرعت و موتور پراید رو بردارن بزارن رو زانتیا . خوب حالا در کیلومتر پراید تا حداکثر 180 مدرج شده اما زانتیا توان سرعت گیری تا 220 تا رو داره

حالا اگر کیلومتر پراید نصبی بر زانتیا به حد اکثر مدرج شده خودش رسید برای سرعت باقی مانده خودرو زانتیا چه کنیم؟

 

پی نوشت : ده کیلومتر سرعت بیشتر از مقدار نمایش داده شده در کابین میتونه منجر به حاثه بشه .

 

برادر خوب دوست عزیز. شما چرا همه چیو باینری میبینی؟ یعنی حالا موتور جدید گذاشتن ولی بقیه مشکلات رو حل نکردن؟ یعنی اونی که موتور سوار میکنه اونی که ابزار دقیق دیجیتال طراحی میکنه این چیزا رو نمیدونه ولی منو شمایی که شاید به اون صورت تخصص نداریم میدونیم؟  همه این پروژه ها اول امکان سنجی میشن. فازی باشیم نه باینری :happy:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

این را هم در نظر داشته باشید که IRIAF بیشتر از 3 دهه است که هیچ فناوری جدیدی را در سازمان خودش وارد نکرده

وارد کرده شما یا در جریان نیستید یا مسایل حفاظتی رو رعایت میکنید .


 

اگر فرض را بر فرسودگی هرکولسها بگذاریم ، ناوگان این پرنده ها سالها پیش باید زمین گیر می شد ولی علیرغم حوادث تلخ ، ظاهراً بیشتر ناوگان هنوز سرپاست و این نشاندهنده  توانایی های بالقوه و بالفعل در مجموعه صنعت هوانوردی ما است ، در نتیجه  وجود هر احتمالی ( با توجه به اینکه هیچ گریزی برای نوسازی ناوگان ترابری نظامی حداقل تا حال حاضر وجود ندارد )  را باید در نظر داشت 

 

جناب فرسایش بدنه و موتور با هم اتفاق میفته . اگر سرعت استاندارد و معرفی شده توسط شرکت سازنده رو داشته باشیم قطعا بدنه هرچند فرسوده میتونه بر توان موتور غلبه کنه .

 

اما وقتی بحث شتاب بیشتر در اثر اورهال یا تعویض به وجود میاد . بحث میزان گذر هوا و فشار و در نتیجه عدم تحمل دمای بیشتر رو شاهد خواهیم بود

 

بر فرض مثال اگر شما یک بدنه طراحی کردید که 20 کیلو فشار تحمل کنه قطعا یک موتوری نصب میکنید که 16 کیلو فشار وارد دارد . و چهارکیلو به بدنه آوانس میدید تا حین تغییرات ناگهانی دچار مشکل نشه

 

اما وقتی شتاب بیشتر میشه قطعا باید اقلا 10 درصد توان بیشتر رو داشته باشیم که با توجه به این موضوع توان تحمل بدنه هم باید افزایش پیدا کنه.

 

پی نوشت : دور در موتورهای توربو پراپ ثابت هست و سرعت با تغییر زاویه پره ها تنظیم میشه پس عملا اورهال در زمینه توان و سرعت منتفی هست . ولی تغییر موتور بحثش جداست

 

جهت اطلاع : بنده فقط میخوام بیشتر یاد بگیرم لذا اگر توی سوالاتم چیزی گفتم که دوستان ناراحت شدند پیشاپیش عذرخواهی میکنم. :rose:

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 20 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 20 تیر 1395 - دلیلی ارایه نشده است

 

اصل اساسی ، رعایت اصول حفاظت گفتار در همه موارد هست ، برفرض مثال ، از موردی هم اطلاع داشته باشم ، حق اطلاع رسانی وجود ندارد  . ضمناً سخت افزار نیرو مشخص هست مگر اینکه جنابعالی به مانند یکسری از عزیران ، اعتقاد داشته باشید که IRIAF ، فلانکر و فاکس هاوند و ... دارد ولی آنها را پنهان کرده و نشان نمی دهد که مشخصاً از همان ابتدا رد شده محسوب می شود .

اخوی شما فرمودید هیچ فناوری جدیدی وارد نکرده . نه هیچ سخت افزار جدیدی . چرا ما در سه دهه گذشته هم فناوری جدید وارد کردیم هم جنگنده جدید .

جنگنده جدید شامل فنسر - فالکروم و... وارد کردیم و انواع تسلیحات منتسب به این جنگنده ها و هم فناوری جدید شامل سیستمهای نوین سوخترسانی . نمایشگرهای کریستال مایع و سیستمهای تسلیحات لیزری جدید وارد کردیم

اینها رو همه علاقه مندان به این موضوع میدونن که داریم بقیه هم طبقه بندی شده هست . حالا من رادارهای مختلف تقرب فرودگاهی و کشف و اتش رو نگفتم چون ممکنه بگید مربوط به پدافند هست .

 

دوست عزیز 

 

این فرموده شماست :

"ضمنا با توجه به فرسایش هرکولسها استفاده از پیشران جدید و در نتیجه توان بیشتر و شتاب بیشتر اولا بسیار برای بدنه خطرناک است ثانیا نیاز به برنامه ریزی مجدد سیستمهای کنترل سوخت و سرعت و ابزار دقیق کنترل موتور دارد"

بله هنوز هم سر حرفم هستم دوست گرامی

استفاده از پیشران جدید کلا باید به توجه به توان تحمل بدنه باشه نه بیشتر که منجر به حادثه بشه .

 

حالا این را فرمودید :

جناب فرسایش بدنه و موتور با هم اتفاق میفته . اگر سرعت استاندارد و معرفی شده توسط شرکت سازنده رو داشته باشیم قطعا بدنه هرچند فرسوده میتونه بر توان موتور غلبه کنه ."

 

نتیجتاً کدام یکی را باور کنیم ؟؟؟ آیا بدنه فرسوده تاب تحمل توان خروجی پیشرانه جدید را دارد یا خیر ؟؟ 

 

شاید  احتمال 0 کردن عمر ساختار اصلی و بدنه هرکولس ها در نیرو یا صنایع هوایی وجود داشته باشد ، در نتیجه بدون اطلاعات موثق ، همه گفته ها صرفاً حدس و گمان هست .

اینجا منظورم از غلبه بدنه بر توان موتور . موتور فابریک ارائه شده توسط کمپانی سازنده هست . نه موتور جدید .

قطعا بدنه هرچند فرسوده چون موتور فابریک هست و این بدنه برای این موتور مهندسی شده لذا قدرت تحمل توان موتور آنبرد خودش رو داره .

 

پی نوشت

 

وقتی نیرو بتواند ، در این آشفته بازار تحریم تسلیحاتی همه جانبه ، برای 707 های سوخت رسان ، پیشرانه  نو  تهیه کند ، بعید هست که تهیه پیشرانه برای هرکولس ها که به مراتب اهمیت بیشتری دارند ، دردسر آفرین باشد

تهیه موتور 707 و 747 به دلیل وجود نمونه تجاری این هواهپیماها و وفورش تو اکثر کشورها و به بهانه نصب بر ناوگان تجاری کار چندان سختی نیست.

 

اما موتور توربوپراپ هرکولس صرفا برای هرکولس و دیگر ورژنهای نظامی ساخته شده . در ایران هم از هرکولس فقط استفاده نظامی میشه . کشور سازنده هم این پرنده رو به کشورهایی داده

 

که اکثرا غرب گرا و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی بوده و نظام تحریمی غرب رو رعایت میکنند . پس ورود این موتورها به دلیل خاص بودن و عدم تحویل به کشورهای ثالث نچندان راحت است.

 

 

پی نوشت : موتورهای هرکولس نو در انبارهای نیروی هوایی وجود دارد . موتورهای کار شده هم در اثر اورهال و رسیدگی و تعمیرنگهداری عالی خیلی به ندرت کنار گذاشته میشوند.

 

لازم به عرض است به همراه هر فروند هرکولس از نظر من تقریبا 48 موتور و قطعات مورد نیاز برای 12 سال به ایران داده شده که با وجود سیاست استفاده از (حداکثر عمر قطعات) بعد از انقلاب احتمالا هنوز تعداد زیادی موتور و قطعات داریم

 

البته این نظر منه و از طرف جایی تایید نشده فقط بر حسب سیاست فروش تجهیزات امریکایی گفتم که عادت دارند تجهیزاتشون رو با 12 الی 20 سال تامین قطعات و خدمات پس از فروش بر حسب عمر دستگاه بفروشن

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
و البته کیفیت امریکایی همیشه اینجوره که چند سال بیشتر از عمر اعلامی کار میکنن قطعات غیر حساس. در مورد بدنه و اینجور قسمت ها هم که این عدد خیلی بالاتر میره.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع این حرف که گروهی از تیپ 65 به بیجی رفتن چیه؟؟
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعد از 2016 چی میشه؟؟ با توجه به دسترسی به موتور تی وی3 امکان ساخت از روی هرکولس هست؟؟ کلی به اون و جزیاتش مسلط شده نیرو هوایی و دیگران.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بعد از 2016 چی میشه؟؟ با توجه به دسترسی به موتور تی وی3 امکان ساخت از روی هرکولس هست؟؟ کلی به اون و جزیاتش مسلط شده نیرو هوایی و دیگران. 

 
 

 

قدرت تی وی 3 به نصف آلیسیون هم نمی رسه ( 2000 اسب بخار در برابر 4,590 اسب بخار ) و روی ایران 140 جواب نداده !

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
    • توسط farmandekoll
      F-117 نایت هاوک (شاهین تاریکی) نخستین هواپیمای عملیاتی است که به منظور استفاده از فناوری پنهانکاری طراحی شد. طراحی منحصر بفرد این هواپیمای تک سرنشینه تواناییهای استثنایی را به این هواپیمای تهاجمی می افزاید. اندازه این هواپیما در حدود F-15 ایگل می باشد که دو موتور توربو فن F404 که هرکدام نیرویی معادل 48 کیلو نیوتون (10800 پوند) ایجاد می کنند دارد. هم چنین دارای کنترل با سیم می باشد. قابلیت سوختگیری هوایی برد نایت هاوک را افزوده و آن را به یک سلاح بازدارنده و ترساننده ی ایالات متحده تبدیل کرده است. توانایی حمل انواع سلاح ها با سیستمهای ناوبری و حمله یکپارچه و سیستمهای الکترونیک پروازی ( اویونیک) موثر بودن این هواپیما را در عملیات مختلف اثبات می کند و بار کاری خلبان را کم می کند. کشیدن نقشه های با جزییات ریز برای عملیات روی نقاط با پدافند سنگین و قوی با استفاده از سیستم طراحی نقشه خودکار به ارزشهای این هواپیمای منحصر بفرد می افزاید.اولین F-117 در سال 1982 تحویل داده شد و آخرین تحویل در سال 1990 بود. تصمیم تولید F-117 در سال 1978 گرفته شد. اولین پرواز آن در سال 1981 انجام شد.

      جزییات :


      وظیفه : هواپیمای تهاجمی پنهانکار

      سازنده : لاکهید

      استفاده کننده : نیروی هوایی ایالات متحده

      موتور : دو موتور توربو فن بدون پس سوز F404-GE-F1D2 با قدرت 48 کیلو نیوتن (10800پوند)

      ابعاد : طول 10.08 متر، ارتفاع 3.78 متر، دهنه بال 13.20 متر

      اوزان: وزن خالی آن 13.381 کیلوگرم برآورد شده است، حداکثر وزن برخاست 13.814 کیلوگرم

      اجرا : حداکثر سرعت 0.98 ماخ یا 1040 کیلومتر بر ساعت(656 مایل بر ساعت)، سقف پرواز 15.240 متر برآورد شده است ( 50000 پا)

      سلاحها : تا 2268 کیلوگرم (5000 پوند) انواع بمب های هدایت شونده، موشکهای هوا به زمین، موشکهای زد رادار یا موشکهای هوا به هوای AIM-9 که در یک جایگاه درونی حمل می شوند.




  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.