Mosip

اینبار امریکا و روسیه با هم به ماه برمیگردند!

Recommended Posts

"بسم الله الرحمن الرحیم"

 

 

۴۷ سال پیش بود که ناسا در مسابقه فضایی برابر شوروی پیروز شد و فضانوردان آپولو ۱۱ برای اولین بار در تاریخ بشر موفق شدند روی ماه قدم بگذارند. و حالا شرکت های آمریکایی در حال برنامه ریزی برای بازگشت به سطح ماه هستند، این بار اما نه در برابر، بلکه در کنار روسیه!

 

 

 

096366-e5288374-ba9b-11e3-8a33-c23c34817

 

 

همکاری بین امریکا و روسیه در زمینه مسائل فضایی خیلی هم چیز عجیبی نیست. این دو کشور از سال ۱۹۹۳ میلادی و در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) فعالیت های مشترک خود را آغاز کرده اند. اما با توجه به اینکه طبق زمان بندی، عمر ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۲۴ به پایان می رسد، آژانس های فضایی دو کشور بر روی پروژه های جدید خود متمرکز می شوند. از طرفی ناسا تا سال ۲۰۳۰ بر روی پروژه ارسال انسان به مریخ فعالیت می کند، و آژانس فضایی آمریکا هم به هیچ وجه در آینده ای نزدیک قصد بازگشت به ماه را ندارد (مگر اینکه آژانس فضایی روسیه(Roskosmos) یا آژانس فضای اروپا(ESA) رهبری این پروژه را بر عهده بگیرند.)

 

البته اگرچه ممکن است ناسا به سفر به ماه به طور خاص علاقه مند نباشد، اما بخش زیادی از برنامه های آمادگی برای سفر به مریخ، شامل انجام ماموریت در مناطق اطراف ماه است. به طور مثال گام دوم از برنامه سه مرحله ای سفر به مریخ، در سال ۲۰۲۰ میلادی شامل گرفتن و قرار دادن یک سیارک در مدار ماه است، طوری که خدمه فضاپیمای اوریون بتوانند به اکتشاف بر روی آن دست بزنند.

 

به همین دلیل غول های هوافضای آمریکایی، مثل بوئینگ و لاکهید مارتین نیاز به ایجاد یک پایگاه قمری روی ماه را در آینده ای نزدیک پیش بینی کرده اند و به همین منظور از پیمانکاران فضایی روسیه، مثل انرگیا (RKK Energiya) و «Khrunichev» دعوت به همکاری کرده اند. هدف کمپانی های هوافضای آمریکا لزوما خود ماه نیست، اما چنین توقفگاهی در مسیر حرکت به مریخ به کار خواهد آمد. در حال حاضر گام هایی در رابطه با همکاری میان کمپانی های دو کشور برقرار است، اما هنوز اینکه این پروژه چگونه کار خواهد کرد و شامل چه چیزهایی خواهد بود به طور واضح روشن نیست.

 

 

ایستگاه فضایی بین الملی(ISS) نتیجه همکاری موفق فضایی امریکا و روسیه

main_station_0.jpg

 

 

آنطور که آناتولی زک توضیح داده، ایده کلی این است که روس ها قطعات خاصی را بنا کنند، در ساخت اتاقک های سکونت خدمه تبادل اطلاعاتی انجام دهند و در پیدا کردن نیروی پیشرانش مناسب همکاری کنند. و در عوض آمریکایی ها هم سیستم پرتاپ فضایی قدرتمندی که ناسا در حال توسعه آن برای ماموریت سفر به مریخ است در دسترس قرار می دهند (روس ها به این فناوری برای ایجاد هر نوع زیستگاه فضایی نیاز خواهد داشت.)

 

کمپانی های آمریکایی و روسی می گویند استقرار این پایگاه قمری، صرفا برای بررسی سطح ماه ایجاد نمی شود، بلکه برای پروژه سیارکی که ناسا قصد دارد در مدار ماه قرار دهد نیز مورد اهمیت است. آنطور که آناتولی زک می گوید: «به کمک یک ماموریت تقریبا ۴۰۰ روزه در سطح ماه برای فضانوردان  در اواخر سال ۲۰۲۰، می توان شرایط سفر به مریخ را شبیه سازی کرد.»

 

با این همه ویلیام گرشتنمایر، مدیر بخش اکتشافات انسانی ناسا در این باره می گوید: «فکر نمی کنم این پروژه درباره ی ایجاد یک ایستگاه فضایی به دور ماه باشد» او اضافه می کند: «فکر می کنم ما بتوانیم از آن به عنوان شروع سیستم حمل و نقل به مریخ استفاده کنیم.» آخرین طرح های پیشنهادی بین شرکت های روسی و آمریکایی در کنفرانس تحقیق توسعه ایستگاه فضایی بین المللی در ۱۲ و ۱۴ جولای ارائه شد، و قرار شد ناسا آنها را دنبال کند. اما گرشتنمایر روشن ساخت که ناسا در این رابطه فعلا پروژه ای برای راه اندازی ندارد، بنابراین هیچ چیز تضمین شده ای وجود ندارد.

 

گرشتنمایر اضافه کرد: «وقتی به آنها (روس ها) نگاه می کنیم نمیتوانیم قضاوت کنیم که آنها واقعا مُصر هستند یا نه» او درباره ی همکاری شرکت های آمریکایی و روسی می افزاید:«این دلگرم کننده است که صنعت به کار خودش ادامه می دهد. و تا زمانی که ما و دولت تصمیمی در این رابطه بگیریم، صنعت قبل از ما آن را انجام خواهد داد.» با وجود تنش های سیاسی میان روسیه و آمریکا، امیدواریم که باز هم یک سرمایه گذاری فضایی مشترک انجام شود و همه برای یک هدف مشترک یعنی علمِ بدون مرز با هم کار کنند.

 

 

تصویر مفهومی از پایگاهی مشترک در ماه

Scientific-Achievements-2.jpg

 

 

 

http://www.sciencealert.com/the-us-and-russia-are-making-plans-to-return-to-the-moon-together

ترجمه: امین میرزایی/بیگ بنگ

در آینده اخبار و اطلاعات این همکاری مشترک در این تاپیک قرار خواهد گرفت

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.