elo

جنگ هشت ساله ایران و عراق از دریچه ای دیگر

Recommended Posts

سلام داداش گلم

اون چیزی که بنده شنیدم از یه شخص موثق این بود که عراقی ها رسیدن به پل اما چون

هیچ مقاومتی ندیدن مشکوک شدن و ترسیدن از پل رد شن خیال کردن کمینی در کار است :laughing:

البته صرفا یه شنیده است حالا میزان صحت این حرف مورد تایید نیست 

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

ممنون از اینکه بررسی رو از یک نقطه ( نقطه آغاز جنگ به صورت رسمی ) شروع کردین، ان شاالله دوستان مطلع بررسی ها شون ( در ابعاد واجب الذکر نظامی ، سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، اقتصادی) رو به همین ترتیب زمانی پیش ببرن و افراد کم اطلاع تر مانند بنده رو با سوالات و مطالب مختلف درباره ی  زمانهای مختلف گیج نکنن.

در کل مطلب یک time line داشته باشه که مثلا از 59/6/31 شروع و تا 67/4/27 ادامه پیدا کنه و مباحث مطروحه عقب و جلو نشه (از نظر زمان رخداد حوادث)

چون افرادی مثله بنده از موقعیت جغرافیایی منطقه اطلاعی ندارن لطفا نقشه های مناسب که موقعیت شهرها و منطقه ها رو نشون بده هم قرار دهید

ویرایش شده در توسط recovery111
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

به قول یکی از تحلیل گران نظامی : اول بازیابی ثبات ، دوم ، تعقیب متجاوز و بعد وورد به خاک عراق (این سه مرحله تا سال 65 اجرا شد ) . بعد از این سال ، بدلیل تحلیل رفتن توان رزم ، کاهش شدید تولید مهمات در داخل (بدلیل بمباران شدید نیروی هوایی عراق علیه مراکز اقتصادی ) و دلایل داخلی ، ورق برگشت .

با سلام

 

من هم با این نظر موافقم ولی حرف بنده اینه که نباید از جبهه ی جنوب وارد خاک عراق می شدیم و یا با پس گرفتن مناطق مهم در جنوب، حملات رو متمرکز در شمال می کردیم.

 

این کار انجام شد ( عملیات نصر ) ، به نظر شما چرا موفق نبود ؟؟؟

 

بله انجام شد ولی همون اول جنگ و با یک تاتیک خیلی بد (فرستادن تانک ها تو دل ضد زره های دشمن بدون کوچکترین پشتیبانی).

عملیات نصر یکی از بدترین عملیات های ما بود که با دست کم گرفتن دشمن و انتظار بیش از حد از نیروهای خودی به شکست انجامید. اگه قبل از این عملیات نیروو های ما از هویزه و در منطقه ی جنوب سعی در دور زدن و بعد قیچی کردن نیرو های عراقی انجام می دادن و پشت این نیرو ها پدافند جلو میامد تا جلوی نیروی هوایی عراق رو سد کنه بعد یگان های توپخانه یه سمت یگان های ضد زره عراق اتش می گشودن و بعد زرهی به همراه بالگرد های هجومی و پشتیبانی نیروی هوایی با دشمن درگیر می شد نتیجه خیلی بهتر بود.

thumb_nasr-054654.jpg

 

با سلام
پی نوشت:
دوست عزیز MrArhzگرامی!
اومدم مثبت بدم بهتون متاسفانه دستم اشتباهی خورد به منفی!
امیدوارم به بزرگواری خودتون ببخشین و حلال کنید به هیچ وجه قصد منفی دادن نداشتم چون ابداً نوشته شما استحقاق منفی رو نداشت برعکس مثبت میخواستم بدم که متاسفانه اینطور شد
بازم پوزش میخوام

انشا الله جبران می کنیم icon_cheesygrin  icon_cheesygrin

شوخی کردم icon_cheesygrin  بزرگوارید

 

ضمن عرض سلام خدمت همه ی دوستان و سپاس از ایجاد چنین موضوعاتی در سایت

 

اولا اهمیت راهبردی زمینی که عراق در جبهه ی جنوب از ما گرفته بود به هیچ وجه با زمینی که ما می توانستیم _ بر اساس راهبرد پیشنهادی شما _ در جبهه ی شمالی از عراق بگیریم ؛ قابل قیاس نبود. زمین خوزستان از هر لحاظ ارزش راهبردی بالاتری از زمین کردستان عراق داشته و دارد. وجود منابع زیر زمینی فراوان از جمله نفت دسترسی به سواحل وسیع دریای آزاد (چیزی که آرزوی دیرینه ی عراق بود!) و... از جمله مهمترین پارامترهای برتری زمین جنوب به جبهه ی شمالی بود.

کردستان عراق هم منطقه ی نفت خیزی است و از نظر منابع چیزی از مناطق جنوبی کم ندارد.

 

ثانیا دولت عراق عملا از دهه ی 30 به بعد هیچ گاه تسلط کاملی بر مناطق شمالی و شمال شرقی این کشور نداشت و همواره در یک ضد و خورد بی پایان با کردهای شمال این کشور بود، لذا زمین جبهه ی شمالی تا حد زیادی برای دولت عراق زمین سوخته به حساب می آمد و حفظ زمین جنوب آن هم در شرایطی که عراق پیشرو  و پیشتاز نبرد در اوایل جنگ بود و زمان نیز به نفع آنها سپری می شد؛ از حفظ زمین های جبهه ی شمالی _ که در آن هنگام هم دولت عراق تسلط کاملی بر روی آن نداشت _ احتمالا با ارزش تر تلقی می شده است.

ما اگر مناطق مهم جبهه ی جنوبی را پس می گرفتیم بعد در شمال وارد خاک عراق می شدیم آنگاه عراق نتنها چیزی بدست نیاورد بود بلکه از دست هم داده بود.

 

ثالثا فراموش نکنیم که ما نیز در جبهه ی شمالی علاوه بر مسئله ی عراق با احزاب جدایی طلب دموکرات، کومله و ... دست به گریبان بودیم و اصولا این قضیه موجب می شد ما در اقدام در جبهه ی شمالی دست به عصا باشیم. ما در همان برهه درگیر یک جنگ چریکی و نا منظم با جدایی طلبان منطقه بودیم که دست بر قضا و بر مبنای منافع مشترک مراودات متعددی با رژیم بعث عراق داشتند و این کار را در جبهه ی شمالی برای ما مشکل می کرد.

این دقیقا چیزی بود که ما متوانستیم از ان استفاده کنیم اما ما نکردیم دشمن کرد.

 

درنهایت ببخشد اگه یه کم از بحث دور شد.

ویرایش شده در توسط MrArhz
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم 

با سلام //من هم با این نظر موافقم ولی حرف بنده اینه که نباید از جبهه ی جنوب وارد خاک عراق می شدیم و یا با پس گرفتن مناطق مهم در جنوب، حملات رو متمرکز در شمال می کردیم.

 

 

البته این را هم در نظر داشته باشید که تحلیل وضعیت رزمی در زمان صلح بسیار متفاوت از زمان جنگ و بحران هست . آن هم در شرایطی که ما داشتیم . تاکید بنده روی این مساله که تحلیل را در بازه زمانی - مکانی خودش ( شهریور 1359 تا خرداد 1361)  و همچنین ( خرداد 61 تا تیر 1367 ) انجام دهیم  ، به  همین دلیل است . 

 

 

mapofiram.jpg

 

به عمق پیشروی ارتش بعث بداخل خاک ایران دقت کنید 

 

 

اجبار ما ، در جلوگیری و سد پیشروی ارتش عراق در جبهه جنوب بود و این کار هم انجام شد ولی  نظر بنده بیشتر روی برابری راهبردی ما با عراق بود در 8 سال جنگ که در پست قبلی در همین تاپیک از قول یکی از فرماندهان سپاه ؛ آن را عرض کردم .

 

البته تغییر استراتژی سپاه از جنوب به شمال (غرب ) هم برای خودش داستان مفصلی دارد که آرام آرام بعد از رسیدن به آن بخش باید بررسی شود .

 

 

پی نوشت : 

 

سلاح اصلی جغرافی دانها ، نقشه است ، حالا هر زمان تاپیک بیشتر جلو رفت ، باید با زبان نقشه صحبت کرد ، که متن بیشتر برای خواننده قابل توجیه باشد 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۳۵۹دارای استعداد سازمان رزم عملیاتی به شرح زیر بود(این آمار فقط سازمان رزم یگانها بوده و شامل کیفیت و کمیت یگانها و توانایی و موجودی واقعی اونها نمیشه)

سازمان رزم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۳۵۹:

جسارتا منابع این اعداد و ارقام کجاست؟ احتمال زیاد این قسمت ها تو صحبت های انجمن استفاده میشه....بدونیم از کجا برداشت شده کاربردی تره...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط MR9، 26 شهریور 1395 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط MR9، 26 شهریور 1395 - دلیلی ارایه نشده است

پست تست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

با سلام خدمت دوستان عزیز از مطالب همه عزیزان نهایت بهره را بردیم. 

 

متاسفانه ارتش ما همیشه از نظر کمیتی بسیار بسیار ضعیف بوده. به عنوان مثال لشکر 88 زرهی در شهریور 1359 به هیچ وجه استعداد لشکر نداشته برای آنکه هنوز در حال تشکیل شدن بوده پس تعداد لشکر های زرهی ما در شهریور 1359 3 لشکر زرهی بوده نه 4 لشکر. مشکل دیگری که در شهریور 1359 ما با آن مواجه بودیم نبود فرماندهی درست و مدیر در سطح ارتش بود. به عنوان مثال ما در اول انقلاب شاهد آن بودیم که یک سرگرد فرماندهی لشکر 28 پیاده را بعهده میگره حال ما فرض میگیریم که ایشان بهترین بودن آیا ایشان تجربه لازم برای فرماندهی در همچین سطحی را دارا بوده خوب قطعا نه. در مورد عملیات نصر هم این توضیح بایئد داده شود که این عملیات توسط شورای عالی دفاع طرح و تسویب شد و نیروی زمینی ارتش در آن هیچ دخالتی نداشت و فقط اجرا کننده آن بود.

ویرایش شده در توسط hamidreza1379
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام 

امروز در استاتوس بحثی پیش امد که کار نهایتا به ۵۹۸ و دلایل پایان جنگ و اظهارات جناب بابایی مبنی بر عدم پشتیبانی از جبهه جنگ به عنوان عامل امضا شدن ۵۹۸ کشید

در همین رابطه کانال @SNTankograd و جناب سینا نوریخانی در گذشته پستی قرار داده بودند که قابل توجه است.:

_______

پیشتر در پستی پیشنهاد کردم که مستندی با نام "اتاق جنگ" رو دانلود کنید و ببینید ، مستندی که حول پاسخ به برخی سوالات در مورد جنگ تحمیلی تهیه شده. در جریان این مستند البته در دقایق پایانی از نامه ای صحبت میشه و فرماندهی سپاه در پاسخ به هاشمی رفسنجانی به منظور تهیه لیستی از نیازها برای ادامه جنگ نوشتند(اواخر جنگ). این نامه را میتونید در لینک ذیل از تابناک بخوانید :

https://goo.gl/YDzVXi

در مستند اتاق فکر  ، لیست ارائه شده و تهیه اش از سوی دولت توسط هاشمی رفسنجانی  "خیال" عنوان میشه و مسئله ای تحقق ناپذیر. اما بخش های جالب توجه و البته تعجب نامه محسن رضایی :

پیوست 1

-تا پایان سال 71، پایان عملیات سراسری (رضایی در حین قرائت نامه: که صدام و حزب بعث سقوط می‌کند و اگر آمریکایی‌ها بخواهند دخالت کنند، با آنها مقابله می‌کنیم و از خلیج فارس بیرون می‌کنیم. بعضی ها گفتند که ایشان در نامه اش نوشته که ما تا پنج سال بعد نمی‌توانیم عملیات کنیم، در حالی در این نامه می‌بینید که  ما در همان سال اول عملیات داریم.)

توسعه سازمان رزم
- سال 67؛ افزایش تیپ‌های پیاده به 60 تا 70 تیپ (آن موقع حدود 50 تیپ بود)، افزایش زرهی (تانک) 1000، هواپیما آموزشی،
- سال 68؛ افزایش تیپ‌های پیاده 100 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 1500، 70 هواپیما،
- سال 69؛ افزایش تیپ‌های پیاده 160 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 1700، 120 هواپیما،
- سال 70؛ افزایش تیپ‌های پیاده 250 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 2000، ... .
- سال 71؛ افزایش تیپ‌های پیاده 350 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 2500، 300 هواپیما

نکات مورد توجه نامه

الف- مسئله تهیه هواپیما و تلاش جدی برای ساخت سلاح‌های لیزری و... در این مدت از ضرورت‌ها و در نبرد بسیار موثر است ولی اگر حاصل نشد، این طور نیست که پیروزی به دست نیاید، بلکه فشارهای سنگینی را باید تا کسب پیروزی متحمل شویم.
—-------

نکته تعجب برانگیز و جالب توجه صرف نظر از جنگ با آمریکا و بیرون کردنش از منطقه در شرایطی که ما توان ادامه جنگ  با عراق را هم نداشتیم و ایضا صرف نظر از مطرح شدن برخی مباحث از جمله تجهیز به سلاح لیزری!!! ، لیستی از تجهیزاتی است که امروزه هم قادر به تامین آن در بازه زمانی تعیین شده نیستیم. مثلا تامین 180 فروند جنگنده در مدت دو سال یا ساخت 800  دستگاه تانک در این مدت (همانطور که در لیست موعد تهیه این میزان تجهیزات از سال 69 تا 71 است)

—------

مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای که در لینک ذیل به صورت مفصل میخوانید

https://goo.gl/1dg5Pg

مطالب جالبی عنوان کرده از جمله اینکه :

در عین حال اگر سپاه مثل گذشته می‌جنگید و اختلافات داخلی شان بروز نمی‌كرد و مشكل امكانات نداشتند، شاید امام با آتش‌بس موافقت نمی‌كردند. آقای رضایی می‌توانست در همان نامه حرف‌های كلی بنویسد. اینكه جزئیات نیازها را با ذكر ارقام بنویسد، برای امام مهم بود. امام در همان نامه كه برای بیان بعضی از علل قبول آتش‌بس است، نقل به مضمون می‌گویند كه این مقدار هواپیما، تانك و موشك را از كجا بخریم؟ آمریكا را چگونه از خلیج فارس بیرون كنیم؟ شرط آقای رضایی این بود كه آمریكا در خلیج فارس نباشد.

سوالاتی که امام خمینی مطرح کردند قابل تامل است

لینک مستند اتاق جنگ؛

http://cinemamarket.ir/fa/Shop/product/اتاق جنگ

پی نوشت؛ عارض شوم خدمتتون که با اینکه اعداد فوق غیر قابل تصور و غیر قابل دسترسی برای ایران  و تقریبا کشور ها بوده و هنوز هم هست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  این تجهیزات را برای خودش نمیخواست بلکه هدف صرفا دفاع از کیان این کشور بوده پس لطفا برای این موضوع بحث های حاشیه ای را کنار بگذارید تا به اصل داستان بپردازیم

ویرایش شده در توسط lordashrafi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , lordashrafi گفت:

سلام 

امروز در استاتوس بحثی پیش امد که کار نهایتا به ۵۹۸ و دلایل پایان جنگ و اظهارات جناب بابایی مبنی بر عدم پشتیبانی از جبهه جنگ به عنوان عامل امضا شدن ۵۹۸ کشید

در همین رابطه کانال @SNTankograd و جناب سینا نوریخانی در گذشته پستی قرار داده بودند که قابل توجه است.:

_______

 

پیشتر در پستی پیشنهاد کردم که مستندی با نام "اتاق جنگ" رو دانلود کنید و ببینید ، مستندی که حول پاسخ به برخی سوالات در مورد جنگ تحمیلی تهیه شده. در جریان این مستند البته در دقایق پایانی از نامه ای صحبت میشه و فرماندهی سپاه در پاسخ به هاشمی رفسنجانی  برای تهیه لیستی از نیازها برای ادامه جنگ اقدام میکنند(اواخر جنگ). این نامه را میتونید در لینک ذیل از تابناک بخوانید :

https://goo.gl/YDzVXi

در مستند اتاق فکر  ، لیست ارائه شده و تهیه اش از سوی سپاه توسط هاشمی رفسنجانی  "خیال"و "مسئله ای تحقق نا پذیر" عنوان میشود. اما بخش های جالب توجه و البته تعجب آور نامه محسن رضایی :

پیوست 1 این برنامه ریزی و اعلام نیاز؛

-تا پایان سال 71، پایان عملیات سراسری رضایی در حین قرائت نامه: صدام و حزب بعث سقوط می‌کند(توسط ما) و اگر آمریکایی‌ها بخواهند دخالت کنند(مانع شوند)، با آنها مقابله می‌کنیم و از خلیج فارس بیرون می‌کنیم. (بعضی ها گفتند که ایشان در نامه اش نوشته که ما تا پنج سال بعد نمی‌توانیم عملیات کنیم، در حالی در این نامه می‌بینید که بیان میشود که ما در همان سال اول عملیات خواهیم داشت.)

پیوست دوم ؛توسعه سازمان رزم(قسمت بسیار قابل توجه در این نامه اعلام نیاز وبرنامه ریزی)؛


- سال 67؛ افزایش تیپ‌های پیاده به 60 تا 70 تیپ (آن موقع حدود 50 تیپ بود)، افزایش زرهی (تانک) 1000، هواپیما آموزشی،
- سال 68؛ افزایش تیپ‌های پیاده 100 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 1500، 70 هواپیما،
- سال 69؛ افزایش تیپ‌های پیاده 160 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 1700، 120 هواپیما،
- سال 70؛ افزایش تیپ‌های پیاده 250 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 2000، ... .
- سال 71؛ افزایش تیپ‌های پیاده 350 تیپ، افزایش زرهی (تانک) 2500، 300 هواپیما

نکات مورد توجه نامه

الف- مسئله تهیه هواپیما و تلاش جدی برای ساخت سلاح‌های لیزری و... در این مدت از ضرورت‌ها و در نبرد بسیار موثر است ولی اگر حاصل نشد، این طور نیست که پیروزی به دست نیاید، بلکه فشارهای سنگینی را باید تا کسب پیروزی متحمل شویم.
—-------

نکته تعجب برانگیز و جالب توجه جنگ با آمریکا و بیرون کردنش از منطقه در شرایطی که ما توان ادامه جنگ  با عراق را هم نداشتیم و ایضا مطرح شدن برخی مباحث از جمله تجهیز به سلاح لیزری!!! ، عجیب  ترین مورد این نامه؛لیستی از تجهیزاتی است که امروزه هم قادر به تامین آن در بازه زمانی تعیین شده نیستیم. مثلا تامین 180 فروند جنگنده در مدت دو سال یا ساخت 800  دستگاه تانک در این مدت (همانطور که در لیست بالا تهیه این میزان تجهیزات از سال 69 تا 71 مطرح شده)

—------

مرحوم هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای که در لینک ذیل به صورت مفصل میخوانید

https://goo.gl/1dg5Pg

مطالب جالبی عنوان کرده از جمله اینکه :

"در عین حال اگر سپاه مثل گذشته می‌جنگید و اختلافات داخلی شان بروز نمی‌كرد و مشكل امكانات نداشتند، شاید امام با آتش‌بس موافقت نمی‌كردند. آقای رضایی می‌توانست در همان نامه حرف‌های كلی بنویسد. اینكه جزئیات نیازها را با ذكر ارقام بنویسد، برای امام مهم بود. امام در همان نامه كه برای بیان بعضی از علل قبول آتش‌بس است، نقل به مضمون می‌گویند كه این مقدار هواپیما، تانك و موشك را از كجا بخریم؟ آمریكا را چگونه از خلیج فارس بیرون كنیم؟ شرط آقای رضایی این بود كه آمریكا در خلیج فارس نباشد."

سوالاتی که امام خمینی مطرح کردند قابل تامل است

لینک مستند اتاق جنگ؛

http://cinemamarket.ir/fa/Shop/product/اتاق جنگ

پی نوشت؛ عارض شوم خدمتتون که با اینکه اعداد فوق غیر قابل تصور و غیر قابل دسترسی برای ایران  و تقریبا کشور ها بوده و هنوز هم هست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  این تجهیزات را برای خودش نمیخواست بلکه هدف صرفا دفاع از کیان این کشور بوده پس لطفا برای این موضوع بحث های حاشیه ای را کنار بگذارید تا به اصل داستان بپردازیم

به علت اشتباهات تایپی پست بالا اندکی غیر قابل فهم بود و قابلیت ویرایش نیز(بعد از مدتی) وجود نداشت به همین منظور در قالب "نقل قول" اصلاح شد

لطفا پست قبلی برداشته شود.

ویرایش شده در توسط lordashrafi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.