mostafa_by

تاپیک جامع تهاجم به جمهوری اسلامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در ادامه صحبت دوستان در بروزرسانی ها 

 

در خصوص جنگ احتمالی ما با آمریکا ، 5 ساعت اول جنگ حیاتی ترین زمان است و ما در یک ساعت اول باید کار خودمون رو نهایی کنیم 

وقتی ما در شرایط جنگ رسیده ایم دیگه همه اگر و اما ها تمام شده و جای بحث نیست 

 

برای همین باید سرپل ها رو بزنیم و کور کنیم ، که اولویت این سرپل ها بر اساس حلقه های واردن است 

فرماندهی و ارتباطات 

لجستیک 

 

در صحبت های انجام شده تا شعاع 3000 کیلومتر ما فرودگاه های اصلی و لجستیک دشمن را باید بزنیم 

ناو های دشمن نیز به عنوان مراکز پرتاب موشک کروز از اهداف اولیه ما هستند 

مراکز فرماندهی در منطقه  هم ثابت و مشخص هستند 

 

چیزی که مشخص هست که باید داشته باشیم موشک های ضد ماهواره برای کور کردن دشمن هست 

 

با انجام این موارد تانکرهای سوخت رسان و آواکس ها بار نیروی هوایی و زمینی را بر دوش خواهند کشید 

پس برای فلج کردن دشمن باید سوخت رسان ها و آواکس ها را زد

 

ولی این پرنده ها در فواصل دور از ما پرواز می کنند 

راهکار: 

اول شناسایی کرد، به نظر با رادارهای موجود و کمی جاسوسی می توانیم موقعیت های پرنده ها رو بدست بیاریم 

دوم شکار، 

یک راه شکار موشکهای بالستیک هست که بدلیل سرعت جابجایی بالای هواپیما ها کمی سخت است ولی نیاز هست بویژه در برخورد با بمب افکن های دوربرد 

گزینه دوم پهبادها هستند که شاید عملی تر باشند 

ولی منطق می گوید هر دو را باید جلو برد 

 

 

--------------

اما در خصوص نیروی هوایی ما باید بگم 

تمام موارد قبل برای این بود که عقبه و نیروی هوایی دشمن تضعیف بشه و بار برای نیروی هوایی و پدافند ما کم بشه 

چرا که با این روش ها 70 درصد نیروی هوایی دشمن از کار می افتد و عملا ما با حجم کمی از دشمن در اسمان روبرو هستیم 

 

ولی برای نیروی هوایی خودمان بدنبال جنگنده های روس نباشید 

چرا که در موقع جنگ قابلیت مورد نظر را نخواهند داشت 

راهکار ما بلاشک از جنگنده های نسل ششم و هفتم یعنی بی سرنشین هایی با هوش مصنوعی می گذارد بویژه اگر بصورت شبکه ای بتوانند با همدیگر لینک شده و کار کنند 

 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آمریکا یک جنگ  هیبریدی و جنگ جامع با ایران شروع کرده. از حوزه های اقتصادی تا فرهنگی و امنیتی و ... لذا اقدام اخیر را هم باید در این چارچوب دید.

 

تروریستی اعلام کردن سپاه به نظر من در وهله اول برای فشار اقتصادی و امنیتی و فرهنگی هست و اگر اقدام نظامی هم صورت بگیره در همین پارادایم هست.

 

در این صورت، اقدام نظامی هم طوری خواهد بود که ضربه فرهنگی و اقتصادی بزنه: مثلا  حیثیت ایران در منطقه رو زیرسوال ببره و تبعات اقتصادی برای ایران داشته باشه. مثلا حمله محدود به زیرساختهای تولید و انتقال برق طوری که در فصل گرم نتونه به عراق برق صادر کنه و این امر موجب تبعات حیثیتی برای ایران خواهد شد. بهانه آن هم میتونه درگیری های کوچک باشه. نکته ای که دوستان به درستی اشاره کردند اینه که تنها در صورتی این حمله میتونه موثر باشه که ایران جواب دندان شکنی ندهد، و تلاش آمریکایی ها حتما بر این امر پایه ریزی خواهد شد. مثلا استفاده از تسلیحات هایپر سونیک یا حمله ای که ایران حس کند نمی تواند وارد بازی  افزایش سطح درگیری شود.

لذا حتما اگر حمله ای صورت بگیرد طوری برنامه ریزی خواهند کرد که ایران حس کند نمی تواند جواب بدهد. اما حس من این است که «در کوتاه مدت» دنبال درگیری نیستند و بیشتر جنبه اقتصادی و رسانه ای داره این کار.

ویرایش شده در توسط Lord-Soldier
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از الان یک سال و نیم به انتخابات آمریکا مونده

اگر واقعا در فکر اطرافیان ترامپ هدف واقعی نقشه برای حمله به ایران باشه قاعدتا هر چه زودتر باید بهانه اش رو جور کنند چون در زمان نزدیک به انتخابات فضا برای اماده کردن اذهان امریکایی ها برای اینکار مناسب نیست ( مگر بهانه خیلی خوبی داشته باشند)

از طرفی هم هر چه زمان به همین صورت و بدون تهدید جنگ بگذره به نفع ایرانه چون شاید در نزدیکی انتخابات امریکا، ایران بخواد حرکتی بزنه و از برجام بیاد بیرون چون در اون زمان هم کشور به شرایط تحریم عادت کرده و امکان شوک داخلی وجود نداره هم آمریکایی های درگیر انتخابات فرصت عکس العمل سریع نخواهند داشت.

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از اثرات مثبت برجام خروج ایران از انزوای بین المللی از نظر دیپلماتیک و ثابت شدن حقانیت ایران در صلح آمیز بودن تلاشش برای کامل کردن چرخه هسته ای بود. با بازرسی کشتی ها بدون اینکه امریکا، عربستان، اسرائیل و دیگر متحدینش تبلیغات چندانی کنند، می توانند دنیا را بار دیگر بر علیه ایران با خود همراه کرده و این همین تاثیر حداقلی به دست آمده از برجام را خنثی کنند. فعلا زمان زودی برای این حرکت است.

  • Upvote 5
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , MR9 گفت:

مجدد سئوال را مطرح می کنم 

 

بحث اینکه جنگ میشود یا خیر نیست . بحث بستن تنگه هم نیست ، 

 

سئوال این هست . برای اقدام عملی به منظور اخطار جدی به کشورهای متخاصم در منطقه برای محدود کردن صادرات نفت ج.ا ، با توجه به پایش واحدهای رزمی نیروهای مسلح در منطقه تنگه هرمز ، اقدام به متوقف سازی و بازرسی شناورهای تجاری کشورها ( مخصوصا تانکرهای غول پیکر نفت )  تا چه اندازه پیام  جدیت ما را به دنیا خواهد رساند ؟؟

 

احتمالات و پیامدهای این اقدام  ، شیوه عمل ، عکس العمل های کشورهای متخاصم ( نظیر عربستان ) چه خواهد بود ؟؟؟ یا اقدام ما در چه سطحی خواهد بود ( محدود ، نیمه محدود یا گسترده ) 

جواب واضحه ایران فقط در شرایط جنگی حق بازرسی داره که فعلا با کشوری در جنگ نیست حداقل به ظاهر!

بعد هم من نمی دونم جدیت در چی؟؟!!

ویرایش شده در توسط habdollahi83

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب حالا با لغو هدفمند برخی معافیت های هسته ای ذیل برجام میشه تحلیل دوباره ای داشت نسبت به نیات آمریکا

 

لغو معافیت توسعه نیروگاه بوشهر که مستقیما همکاری روسها با ایران را در برمیگیره احتمالا منجر به کاهش همکاریها میشه در مورد فازهای دو و سه. ولی اصلی ترین موارد یعنی آب سنگین و کیک زرد مازاد میتونه نشانه هایی از موارد زیر باشه:

 

1.آمریکا به این نتیجه رسیده حفظ برجام برای ایران تا پایان مهلت 5 ساله اول، یا حفظ برجام با اروپا و سایر کشورهای جهان با همین رفتار کجدار و مریض اروپا یا اصولا حفظش به علت از دست دادن کالدون اراک و ذخایر اورانیوم فراوری شدش هر اتفاقی هم بیفته واجب هست پس ایران در مواجهه با این تحریمهای جدید هم برای اینکه متهم به خارج شدن از برجام نشه مثلا کیک زرد تولید نخواهد کرد (با اینکه این حق بهش در برجام داده شده) و همچنین تولید آب سنگین را هم متوقف خواهد کرد که در لینصورت ترامپ یک موفقیت دیگه کسب کرده و همزمان که تمام بازرسی ها و وظایف ایران در این زمینه و همکاری با آژانس را برای آگاهی از ریزترین فعالیتهای هسته ای ایران در لحظه حفظ کرده غنی سازی ایران را هم عملا متوقف کرده.

 

2. ایران بر خلاف تحریمهای جدید فعالیتهاش را طبق برجام ادامه میده و در نتیجه در گزارش بعدی آژانس ایران مازاد آب سنگین و کیک زرد خواهد داشت (چون آمریکا اجازه صدور مازاد را در حقیقت نداده ولی خب برای کسی اهمیت نداره و همه به گزارش آژانس اتکا خواهند کرد) پس متهم به نقض برجام میشه و اینجا اون جمله کلیدی و پرتکرار اروپا تاثیر خودش را نشون خواهد داد که: "ما مادامیکه ایران به برجام پایبند بمونه بهش پایبند هستیم" و در حقیقت اروپا توسط آمریکا از همین مخمصه اسمی و ظاهری هم خلاص میشه و آمریکا به این ترتیب هدفش که در این مورد تشدید فشارهای اقتصادی و همراه کردن جهان هست محقق میکنه.

 

3.هدف از این اقدام افزایش مواد غنی سازی شده و در نتیجه بهانه گیری برای آرزوی دیرین اسراییل یعنی حمله به تاسیسات هسته ای ایران هست تا در عمل ایران دسترسیش به ابزار فنی را برای چند سالی از دست بده و شاید گسترش درگیری تا براندازی.

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نخواستم با پست قبل ادغام بشه این پست چون موضوعی مجزاست در عین حال مرتبط ولی دو پست متوالی میشه که عذرخواهی میکنم.

 

واکنش ایران:

 

1.ایران برای متهم نشدن به نقض برجام (با فرض همراهی جهانی با تحریمهای جدید از روی ترس صدمه اقتصادی یا سیاسی) تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم را برای افزوده نشدن ذخایر متوقف میکنه. در این صورت ترامپ به یک پیروزی سیاسی دست پیدا میکنه. احتمالا سراغ فشارهای بعدی در مرحله بعد میره. نکته اینجاست در بعد حیثیتی و همچنین بها دادن به فشارهای امریکا و مشروعیت بخشی به هر مرحله از فشارها ایران بدترین تصمیم را گرفته ولی به نظر در بعد فنی اتفاق خاصی نیفته چون وضعیت فعلی هم طبق نظر منتقدان برجام واقعا یک وضعیت کاریکاتوری از غنی سازی است که موافقان برجام ازش تعبییر میکردند به دوره گذار تا پایان محدودیت ها که البته حالا قطعا فعلا اون کنسل شده فرض میشه حتی طبق نیات اروپا که سفیر فرانسه فاشش کرد و تازه قرار بوده با نزدیک شدن به زمان موعد شروع کنند کار و بهانه گیریها را برای دائمی کردن وضعیت فعلی (دقیقا مثل سعدآباد)

 

2.ایران وضعیت کنونی را بدون در نظر گرفتن تهدیدات ادامه میده. دو شکل فرض خواهد بود:

1.2. اروپا نهایتا راهکاری برای خروج مواد مازاد پیدا میکنه، به هر حال در این مورد بحث شرکتهای خصوصی و بهانه های فریبنده مطرح نیست و دولتها میتونند مستقیم وارد عمل بشند و ببینند مثلا آمریکا سازمان انرژی اتمی فرانسه را تحریم خواهد کرد یا نه و به ادعاهاشون درباره تبعیت از برجام در یک مصداق بسیار روشن که ترامپ اینبار لااقل پیش پای ما گذاشته مورد آزمایش قرار بگیرند. روشن هست که زیربار نرفتن در این مورد که رسما به سود خودشون هست نه ایران حتی (سود ایران قطعا انباشت مواد بوده که در برجام خروجش را قید کردند) مشخص میکنه بازی اروپا را با ما.

2.2.اروپا در این مورد هم عقب مینشینه و احتمالا با خوشحالی منتظر گزارش آژانس میمونه تا ایران به نقض برجام و در نتیجه با خیال راحت پیوستن به امریکا برای پیشبرد تحریمها بپیونده که هر چند همین حالا هم رسما همین کار را داره میکنه.

 

3.ایران با پیش بینی قدم بعدی اروپایی ها در فرض 2 (با مذاکرات پشت پرده) اگر مورد 2.2 براش ثابت بشه به طور کامل از برجام خارج میشه (نکته ای که ترامپ همچنان معافش کرد یعنی بازرسی ها و خیمه! بر معادن و کارگاه ها و فردو اراک و ... ) و لااقل از بلاتکلیفی فعلی رها میشه و هر چند با یک تجربه خسارت بار و فقدان قلب اراک و فردو و مواد انباشت شده چند تنی و نطنز با زنجیره مناسب دستگاه های غنی سازی و کلی اطلاعات فاش شده از معادن و تاسیسات و کارگاه های ساخت سانتریفیوژ و انبارها و مراکز در دست ساخت احتمالی و ... به سمت یک غنی سازی پیشرفته تر میره برای ساخت برگ برنده برای مذاکرات احتمالی آینده.

 

در مرحله بعد میشه واکنش امریکا و غرب را به هر مرحله از این فرض ها مورد بررسی قرار داد.

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , alala گفت:

در مرحله بعد میشه واکنش امریکا و غرب را به هر مرحله از این فرض ها مورد بررسی قرار داد

خیلی ها امید دارن که ترامپ رای نیاره و ... ولی با این رفتار توام با وا دادگی ایران میشه یک دلیل بیارید که چرا رییس جمهور بعدی به برجام برگرده و ... (مغز خر خورده مگه ) .  حد اقل از سمت ما هیچ استراتژی در کار نخواهد بود . آمریکا هم زرنگ هست پیچ آخر را سفت نمیکنه تا ما بتونیم چند هزار بشکه نفت بفروشیم و به تنگه کاری نداشته باشیم ( یعنی خرگوش و موش هم برای لونش چند تا راه فرار درست میکنه و استراتژیشون از مسئولان ما بهتر هست ) .مگه ظریف نگفت اروپا به 10 درصد تعهدات برجامیش هم عمل نکرده . الان هم که با وعده افزایش اعتبار این خط جدیدشون آمدن جلو تا ایران را در برجام نگه دارن 

ویرایش شده در توسط sezar
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب بفرمایید اگر آمریکا شروط 12 گانه رو برداره آیا نظام ایران حاضر خواهد بود با آمریکا سر مسایل موشکی و منطقه ای مذاکره کنه؟ 

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , sezar گفت:

خیلی ها امید دارن که ترامپ رای نیاره و ... ولی با این رفتار توام با وا دادگی ایران میشه یک دلیل بیارید که چرا رییس جمهور بعدی به برجام برگرده و ... (مغز خر خورده مگه ) .  حد اقل از سمت ما هیچ استراتژی در کار نخواهد بود . آمریکا هم زرنگ هست پیچ آخر را سفت نمیکنه تا ما بتونیم چند هزار بشکه نفت بفروشیم و به تنگه کاری نداشته باشیم ( یعنی خرگوش و موش هم برای لونش چند تا راه فرار درست میکنه و استراتژیشون از مسئولان ما بهتر هست ) .مگه ظریف نگفت اروپا به 10 درصد تعهدات برجامیش هم عمل نکرده . الان هم که با وعده افزایش اعتبار این خط جدیدشون آمدن جلو تا ایران را در برجام نگه دارن 

 

اصولا یکی از موارد خطرناک که بعضا توسط طیفی تبلیغ میشه و مدام غیرمستقیم بعضا گفته میشه یک سال و نیم صبر کنید (که اشاره به همین موضوع پایان ترامپ داره احتمالا) و احتمالا مثل برخی موارد دیگه بدون فکر و به عنوان یک مسکن عمومی که خب بزار به یک چیزکی امیدوار کنیم تا بعد ببینیم چی میشه ( در حالیکه نتیجه وعده سرخرمن و دروغ را مثلا در یک مقیاس کوچک در سیل خوزستان و پرداخت خسارت سال 95 و سلب اعتماد را دیدند ) همین هست که باید دست بردارند ازش. چون به قول شما به امید رای نیاوردن ترامپ که نمیشه استراتژی چید.

 

در مورد رییس جمهور دموکرات هم رسما همین حالا برخی دموکراتها عنوان میکنند که اگر قرار به بازگشتی هم به برجام باشه نیاز هست یک سری موارد اصلاح بشه، اصولا واقعا دلیلی نداره این سفره گسترده شده توسط ترامپ بدون تناول به این راحتی جمع بشه توسط هر قشری در امریکا.

 

به هر حال میشه در ادامه این دو پست در مورد واکنش فعلی ایران بحث کرد. در مورد هر کدام از سناریوها.

 

نقل قول

خوب بفرمایید اگر آمریکا شروط 12 گانه رو برداره آیا نظام ایران حاضر خواهد بود با آمریکا سر مسایل موشکی و منطقه ای مذاکره کنه؟ 

این شروط 12 گانه همین حالا هم اگر ایران درخواست مذاکره کنه تنها یک نمایشی بیش نیستند. در حقیقت محتوای درخواستهای آمریکا در یک مذاکره احتمالی هستند. و چه با شرط و چه بدون شرط قطعا در این برهه هرگونه مذاکره با آمریکای زیرتوافق زده ای که تقریبا لااقل به زبان همه معتقد به بدعهدیش هستند (اصلا فرض بگیریم از مذاکره، حسن نیت هم داره و مثلا بولتن برای رضای خدا و یا منافع نظام حاکم راضی به معامله برد-برد(!) هست) اولا یعنی مشروعیت بخشی به این نقض عهدش، ثانیا یک هدیه ی بی نظیر در آستانه انتخابات به ترامپ ( چون در این مرحله مثل کره شمالی ترامپ با همین برگ برنده ایران را وادار به مذاکره کردم تا یکی دو سال میتونه بر سر دموکراتها و رقباش بکوبه دقیقا مثل مورد کره شمالی ) و ثالثا پذیرفتن مذاکره در مواردی که به اذعان بسیاری از آخرین برگ های باقی مانده ایران هستند از جمله موشک و منطقه.

 

اصولا رفتار و گفتار کسانیکه بعضا به این شروط تکیه میکنند (اینکه ما اصولا فقط و فقط به خاطر این شروط هست که مذاکره نمیکنیم) از زاویه ای خاص در داخل هم خطرناک هست چون پس فردا در تله امریکایی گرفتار میشن که خواهد گفت با منت گذاری که اکی من 12 شرطم را حذف کردم حالا بیاید مذاکره. حالا یا از روی جهل یا خیانت و برنامه سازی.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

هدف اصلی آمریکا تغییر نظام سیاسی ایران است . در این هدف هم بین جمهوری خواه و دموکرات فرقی نیست . ترامپ در داخل آمریکا رای دهندگانش را راضی نگاه داشته است و اصولا برای آنها مهم نیست ایران کجای نقشه جهان قرار دارد و آیا با عراق یکی است یا فرق دارد . بنابراین اکنون باید آن کاری را انجام داد که قرار است یک سال و نیم دیگر به آن برسیم که یک سال نیم دیگر برای کشوری که تمام راه های تنفسش بسته شده دیر است . همانطور که به امید اروپا نشستن اشتباه بود .

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , alala گفت:

این شروط 12 گانه همین حالا هم اگر ایران درخواست مذاکره کنه تنها یک نمایشی بیش نیستند. در حقیقت محتوای درخواستهای آمریکا در یک مذاکره احتمالی هستند. و چه با شرط و چه بدون شرط قطعا در این برهه هرگونه مذاکره با آمریکای زیرتوافق زده ای که تقریبا لااقل به زبان همه معتقد به بدعهدیش هستند (اصلا فرض بگیریم از مذاکره، حسن نیت هم داره و مثلا بولتن برای رضای خدا و یا منافع نظام حاکم راضی به معامله برد-برد(!) هست) اولا یعنی مشروعیت بخشی به این نقض عهدش، ثانیا یک هدیه ی بی نظیر در آستانه انتخابات به ترامپ ( چون در این مرحله مثل کره شمالی ترامپ با همین برگ برنده ایران را وادار به مذاکره کردم تا یکی دو سال میتونه بر سر دموکراتها و رقباش بکوبه دقیقا مثل مورد کره شمالی ) و ثالثا پذیرفتن مذاکره در مواردی که به اذعان بسیاری از آخرین برگ های باقی مانده ایران هستند از جمله موشک و منطقه.

 

اصولا رفتار و گفتار کسانیکه بعضا به این شروط تکیه میکنند (اینکه ما اصولا فقط و فقط به خاطر این شروط هست که مذاکره نمیکنیم) از زاویه ای خاص در داخل هم خطرناک هست چون پس فردا در تله امریکایی گرفتار میشن که خواهد گفت با منت گذاری که اکی من 12 شرطم را حذف کردم حالا بیاید مذاکره. حالا یا از روی جهل یا خیانت و برنامه سازی.

ببینید اولا که این شماها بودید که بسیار از برجام انتقاد می کردید و آن را به ضرر کشور و به نفع آمریکا می دانستید حالا پس از خروج آمریکا از برجام چرا آشفته اید؟ قاعدتا باید خوشحال باشید! پس یا الان دروغ می گو یید یا قبلا! اول این را روشن کنید!

ثانیا آرزوی ریاست جمهوری ترامپ را می کردید یکیش برای نقض برجام از طرف آمریکا! خب پس چرا امید به یک سال و نیم دیگر انتخابات آمریکا برای تغییر دارید؟ پس مجدد یا الان دروغ می گویید یا قبلا!

سوما" چرا از برجام خارج نمی شوید؟!

چهارم اینکه اگر مذاکره با امریکا را در وضعیت کنونی به عنوان مذاکره از نقطه ضعف می دانید چرا در دوران اوباما پس از برجام ،که گمان نمی کردید به جایی برسد ولی رسید، مذاکرات را در موقعیت برابر ادامه ندادید؟!

 

ویرایش شده در توسط habdollahi83
  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک موردی در رابطه با رویکرد تهاجمی اخیر آمریکا و تحریمهای جدید (لغو معافیت ها) وجود داره خصوصا در مورد همکاری روس ها با ایران در بوشهر و فازهای بعدیش.

نکته اینجاست به یک دلیل مشخص و گمانه زنی در مورد مطلبی خاص منتظر واکنش روسها بودیم و دیدیم که معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرد که اهمیتی به تحریم در مورد بوشهر نمیدند و چون طبق قطعنامه سازمان ملل و برجام این امر مجاز هست پس در این مورد تحریم را به رسمیت نمیشناسند و به همکاریهاشون ادامه میدند ( حالا البته باید منتظر موند و کیفیت کار را سنجید )

 

حالا بازگشت به مطلبی که در یکی از پست ها فرض گرفته شد اینکه آیا روسها همین رویکرد را در مورد پایان انقضای 5 ساله در برجام در رابطه با فروش تسلیحات متعارف غیرموشکی به ایران هم دنبال خواهند کرد؟ شواهد نشون میده اینطور خواهد بود (خب، معمولا بدبینی در تمام تحلیلها حاکم هست به درستی ولی این مورد را با خوش بینی تنها به استناد اشارات دنبال میکنیم) از جمله استناد مدام روسها به قطعنامه 2231 و همچنین خبرهای گذشته از رایزنی ها و البته باز استناد مدیران شرکتهای روسی به پایبندی به قطعنامه های سازمان ملل.

از طرفی بر خلاف شرکت های اتمی، سوخو گویا همین حالا هم تحت تحریم هست طبق قانون کاتسا و خرید ازش توسط سایر کشورها مجازات در پی داره که خب برای ما قبلا اعمال شده.

 

تاکید بر این گمانه زنی به این خاطر هست که میتونه در قدم بعدی ما تاثیرگذار باشه ( هر چند وابسته به ده ها فاکتور دیگه و سود و زیان وضعیت کلی و ضررهایی که با اعمال فشار به ما وارد میشه در برابر یک معامله احتمالی تسلیحاتی اون هم محدود ) اشاره بهش برای این هست که تنها تمام فاکتورهای دخیل ولو کوچک را در نظر گرفته باشیم در قدم های بعدیمون.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جمع بندی من از داستان این است

-امریکا مثل ایران نیست که هر ریاست جمهوری هر چه خواست گند بزند.و نتیجه ای نگیرد.  روسای جمهور مورد بازخواست قرار میگیرند و مهمترین بازخواست هم موقع انتخابات توسط رقیب انتخاباتی انجام میشود.

ترامپ تا ان زمان باید دو مسئله را جمع کرده و به نتیجه نسبی برساند وگرنه در انتخابات بعدی برای او نقطه ضعف محسوب میشود. یکی مسئله ایران دوم مسئله کره شمالی. این مسئله تنها کارت موجود در دست ایران است.

ایران دو راه پیش رو دارد یکی اینکه با ترامپ مداکره کند و با او به توافق برسد که قطعا باعث رای اوردن او در دور بعدی انتخابات میشود و مجبور میشود توافقی به مراتب بدتر از برجام را بپذیرد. دوم اینکه مقاومت کند به امید اینکه در دور بعدی ترامپ  رای نیارد. در این حالت اگر ترامپ در دور بعدی رای بیاورد ان وقت مذاکره در ان زمان خیلی مشکل میشود چون دیگر ایران فاقد هیچ کارتی برای مذاکره است..

بنابراین هر یک از این دو راه معایب خود را دارد.

بهترین راه این است که ایران از طریق ظریف چراغ سبزهایی را به امریکا ارسال کند. در عین حال وارد مذاکره جدی نشود. به نوعی امریکا را بازی دهد. در عین حال نتایج محبوبیت ترامپ در امریکا را رصد کند. اگر حس کرد احتمال رای نیاوردن ترامپ جدی است مذاکره نکند و میتواند نزدیک انتخابات با اقدامانی مثلا  مین گذاری جلوی نفت کش ها توسط حوثی ها در دریای سرخ  برای ترامپ در موقع انتخابات ایجاد بحران کند. و اینطور امکان رای اوردن او را کاهش دهد. 

ولی اگر دید محبوبیت او رو به فزونی است مذاکره را بپذیرد. چون چاره دیگری نیست . اقتصاد این کشور 6 سال تحریم را نمی تواند تحمل کند. 

ویرایش شده در توسط sasasasa
  • Upvote 5
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

فرض را بر بدترین حالت بگذارید . ترامپ با خوش خدمتی که به صهیونیستها و سعودی ها انجام می دهد و البته عملکردش در داخل آمریکا به احتمال بالا دور بعد هم رای می آورد . از آن سو تحرکات ترامپ موجب تضعیف موضع ایران نسبت به قبل خواهد شد . حتی اگر به احتمال کم ترامپ هم رای نیاورد باز دولت بعدی با توجه به وضعیت ما هیچ دلیلی ندارد که راه ترامپ را ادامه ندهد . مسیر مذاکرات برجام آزموده شد و علی رغم تمام بزک شدن ها و تبلیغات و انتظارات به اینجا ختم شد . باید راه دیگری یافت .

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.