Ahmad6644

تاپیک جامع دستاوردهای پهپادی ایران (گزارش ، تحلیل ، خبر و ... )

Recommended Posts

من در مورد خود سفره ماهی هم تردید دارم که آیا قراره فقط یک UAV باشه یا نه نمونه ای که آزمایش شده، یک نمونه بدون سرنشین با مقیاس 1/7 برای آزمایش شرایط پروازی یک جنگنده یا بمب افکن سرنشین دار بوده. چرا که نحوه اطلاع رسانی در این زمینه طبق معمول چندان شفاف نبوده در سال های قبل خبرهایی مبنی بر ساخت نمونه با مقیاس 1/7 جنگنده رادارگریز مطرح میشد که گفته میشد در آینده در ابعاد واقعی ساخته خواهد شد. هنگام آزمایش پروازی سفره ماهی هم اگه درست خاطرم باشه ، خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود ، اشاره ای به پهپاد بودنش نکرده بود ولی پرس تی وی از اون به عنوان UAV یاد کرده بود.

به هر حال اینو فکر کنم اشتباه نکنم که موقع آزمایش پروازی سفره ماهی گفته شده بود، که نمونه 1/7 اون آزمایش شده که به نظر میاد خودش ابعادی در حد یک پهپاد داره، اصولا فکر نمی کنم دیگه واسه پهپاد مقیاس 1/7 رو آزمایش کنند ، مگه با یک پهپاد بمب افکن واقعا بزرگ مواجه باشیم.

به هر حال یادمون نره که بین نمونه بدون سرنشین یک هواپیما در مقیاس کوچک با پهپاد تفاوت هست.

اگه نمونه ای که شبیه Yf-23 هست ورودی های هواش زیر هواپیما بود و سفره ماهی روی هواپیما به احتمال بسیار بالایی میشد نتیجه گیری کرد که سفره ماهی پهپاد هست و اونیکی جنگنده،
(، ورودی هوا روی هواپیما برای هواپیمایی که نیازی به سرعت بالای صوت زیاد یا مانور هوایی زیاد نداشته باشه، مثل یک پهپاد غیر منطقی نیست. ولی برای یک جنگنده برتری هوایی یا رهگیر اینطور که به نظر میرسه احتمالا با مشکلاتی همراه خواهد بود.)

ولی الان چیزی که ما میبینیم درست عکس این هست ، یعنی یکی طراحی مشابه پهپاد داره با ورودی زیر هواپیما و اونیکی طرحی مشابه جنگنده با ورودی هوای بالای هواپیما.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه بی سر نشین باشه که خلبان نداره که بخواد ایجکت کنه



یه سوال دارم

تو بحث رادار گریز بودن می شه از همین موتورهای جت هواپیماهای معمولی استفاده کرد ،، از نظر حرارتی مشکلی نداره ؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]نه عزيز! موتور راكتى اجكت [i][color=brown]بسيار سريع تر[/color][/i] از اين حرف هاست و خلبان رو تو [color=red]موتور هواپيما[/color] جا نمى ذاره. موتور هواپيماهاى پنهان كار كه خيلى خاص نيست بحث سر اينه كه گازهايى كه از موتور خارج مى شوند رو ابتدا مقدارى خنك كنيم(با اضافه كردن مقدارى از هواى تازه جو به جريان خروجى از موتور) و سپس به جو بفرستيم(مثل [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1792][u]B-2 Spirit[/u][/url] و [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=133][u]F-117 Nighthawk[/u][/url]) و يا اون رو از ديد رادارهاى جستجوگر حرارت مخفى كنيم(در ابتدا) تا كمى فرصت خنك شدن داشته باشه(مثل [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6867][u]F-35 JSF[/u][/url] و [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26][u]F-22 Raptor[/u][/url]). اين مخفى كردن هم در واقع قرار دادن خروجى موتور(اگزوز) بين دو سكان عموديه تا يك كم مخفى تر بشه واسه رادارها. بنابراين طراحى موتور مخصوص پنهان كارى معيار نيست٬ بقيه سازه هم در اون دخيل اند. راستى اين خيلى هم شبيه سفره ماهى نيست ها؟! مثل اين كه كلمات عربى براى نامگذارى ته كشيده اند تا مجبور شدند بروند سراغ يه سرى كلمات بى ربط ديگر!
موتور براى سفره ماهى 7/1 از كجا آورند؟ همون [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9330][u]J-85[/u][/url] رو گذاشته اند روش؟! روى نمونه نهايى چى مى ذارند؟[/align]


[size=8]گشتم تا اين لينك ها رو براتون گذاشتم ها؟! دستم درد نكنه![/size] icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 . در راهبرد هوايي جديد ايالات متحده كه چند وقت پيش اعلام شد تاكيد زيادي بر توسعه استفاده از پهپاد ها شده بود به گونه اي كه اعلام شده بود در آينده ي نزديك بيش از 70 در صد پرواز ها اعم از شناسايي ، گشت زني و عمليات هجومي به اهداف زميني بايستي با پهپاد انجام شود و بودجه پنتاگون در اين زمينه 200 درصد افزايش پيدا كرده بود. به چند دليل :
1.1.هزينه كمتر ساخت پهپاد نسبت به جنگنده و بمب افكن و طبعا ضرر كمتر درصورت شكست عمليات
1.2.عدم آسيب به خلبان در صورت شكست عمليات .ارزش مالي يك خلبان با تجربه با احتساب هزينه هاي زندگي و آموزش براي جامعه حدود 45 ميليون دلار است معادل 5 برابر هزينه ي صرف
شده براي تربيت يك پزشك عمومي
1.3.اندازه ي كوچكتر پهپادها كه باعث صرفه جويي در مصرف سوخت ميشه و در الگوي پنهانكاري جزو پارامترهاي موثر است .
2.ظاهرا اين راهبرد در ايران هم دنبال ميشه و ايران بعد از توسعه ي بسيار خوبي كه در صنايع موشكي داد راهبرد بعدي رو توسعه ي پهپاد قرار داده و حدود 15 نوع مختف پهپاد در كلاس هاي
مختلف رو عملياتي داره .البته توجه داريد كه اين به معني تعطيل كارهاي ديگر نيست و تنها تعيين كننده ي اولويت در مسايل دفاعي است .
3. چند وقت پيش رابرت گيتس از توسعه ي پهپاد ها در ايران ابراز نگراني كرد و گفت نگران آن است كه ايران از اين تواناييها براي آنچه دردسر آفريني در عراق و افغانستان ميخواند استفاده كند .
4. منابع صهيو نيستي هم چند وقت پيش خبر از ساخت يك پهپاد بزرگ پيكر دادند كه مي تواند تا خليج فارس پرواز كند . هر چند اندكي پس از آن شفاف تر گفتند كه سقف پرواز آن تا ايران است !
5. رژه ي 29 فروردين جدا از ماجراي پر جنجال اس 300 چند طرح آوانگارد ديگر هم داشت كه انتظار ميرفت بيش از اين مورد توجه قرار بگيرد .
5.1. ماشين بوگي ساخت داخل با دو مسلسل و سه نفر سرنشين
5.2. لباس هاي استتار كامل
5.3. استفاده از موتور هاي 4 چرخ براي يگانهاي موتوري
5.4. والبته آوانگارد ترين طرح همين پهپاد سفره ماهي بود .
6. آنچه در ابتدا در باره ي سفره ماهي ميشود گفت به شرح زير است:
6.1 . با اينكه بدنه شبيه هواگرد هاي بدون سكان عمودي است . از دو سكان عمودي با زاويه نسبتا زياد بهره مي برد .
6.2. شباهت زياد بدنه به بي 2 احتمال بمب افكن بودن آن را تقويت مي كند .
6.3. رادار گريز بودن احتمال ماموريت هاي برون مرزي را افزايش ميدهد كه شايد نتوان آن را
كاملا در چهار چوب راهبرد دفاعي تحليل كرد !
6.4. با توجه به اشكالات كنترل پهپاد در سرعت هاي بالا و همچنين بهره نگرفتن ايران از كنترل ماهواره اي و محدوديت سيستم هاي راديويي كنوني و در نظرگرفتن نصب موتور جت و اندازه ي بزرگ پهپاد مشود اميد وار بود كه طرح كنترل پهپاد با استفاده از برنامه ريزي قبلي و هوش مصنوعي به ثمر رسيده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پهباد این خوبی رو داره که می شه محموله قابل حمل اون رو عوض کرد(البته در مدلهای کوچک وگرنه نوع های بزرگتر بیشتر امکانات رو با خودشون حمل می کنن و توانایی های عملیاتی هم دارن) و به همین خاطر میشه به راحتی انواع وسایل رو از راداری ارتباطی اخلالگر رله تصویز برداری عادی و حرارتی روشن نصب کرد و یا به اصطلاح هم پهباد هستن هم ار اف پهباد :confused: هم ای اف پهباد هم ای اف پهباد .
پیبادها بسیار به صرفه امن با قابلیت تعمیر و نگهداری بالا هستن و به همین خاطر خود ارتش امریکا هم داره در مسیر توسعه و زیاد کردن اونها پیش می ره .
این رو هم فراموش نکنین چند وقت پیش خبری مبنی بر انتقال 3500 پرنده از این نوع رو به خاور میانه داشتیم که خودش اهمیت این استراتژی رو برای امریکا برای حمله و جاسوسی ثابت می کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله نابودی اونها البته اگر بشه با پدافند توپخانه ای برای اونها این پیام رو داره که از منطقه دور بشن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هواپیمای جاسوسی که طول بال آن 20 متر بوده و رادار گریز است ، از سال 2007 در قندهار به پرواز در آمد و هدف اصلی عملیات های این هواپیمای جاسوسی کنترل و مراقبت از تحرکات نیروهای طالبان در جنوب افغانستان بود .[/quote]
بچه ها کی می خواد اگه کسی خواست بگه تا با بچه محلا بریم شکار باتیر کمون دوسه تاشو بزنیم!d: d; d:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امير صدري در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس:
ساخت پهپادهاي قابل كنترل از زيردريايي‌ در دستور كار ارتش قرار گرفت
خبرگزاري فارس: معاون جهاد خودكفايي ارتش از برنامه‌ريزي اين نيرو براي طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين قابل كنترل توسط زيردريايي خبر داد و گفت: در زمينه ارتقاي توان آشكارسازي تهديد نيز توفيقات خوبي داشته‌ايم.

دريافت مدرك مهندسي از آلمان غربي در سال 58، اولين فرمانده آموزش ديده براي هدايت زيردريايي‌ها در ايران و فرمانده ناوچه موشك‌انداز در دفاع مقدس تنها گوشه‌اي از سوابق معاون فرمانده كل و رئيس جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش به شمار مي‌رود.
امير دريادار محمد صدري كه در كارنامه مسئوليتهاي خود، عناويني چون جانشين معاون عمليات نيروي دريايي ارتش و مشاور فرمانده وقت ارتش را نيز در كارنامه خود دارد در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، به بيان سير تحول و رشد ارتش جمهوري اسلامي ايران طي سال‌هاي اخير پرداخته است.

[b]* از تحريم تا ورود به ژنريك سازي آرايه‌ها [/b]
امير صدري در ابتداي اين گفت‌وگو ضمن تشريح شرايط نيروهاي مسلح كشورمان پيش از انقلاب اسلامي اظهار داشت: قبل از انقلاب عمده امور به دست مستشاران خارجي دنبال مي‌شد و كاركنان فني ايراني مجاز نبودند حتي قطعه‌اي را كه از روي تجهيزات عمده دفاعي باز مي‌كردند، با مداقه مورد بررسي قرار داده يا رفع اشكال كنند.
صدري با بيان اينكه پس از انقلاب اسلامي همه مستكبرين دنيا بسيج شدند تا اين انقلاب نوپا را از ميان بردارند، افزود: پرسنل خدوم و بدنه ارتش كه همه از بطن ملت هستند، در اين مقطع اقدام به آماده‌سازي و راه‌اندازي اقلام عمده دفاعي كردند كه مستشاران آنها را راه‌اندازي نكرده و بعد از ترك ايران از سوي آنها قابل استفاده نبود.
وي ادامه داد: سپس كار تحقيقات براي ساخت قطعات مصرفي شروع و مرحله طراحي، ساخت و جايگزيني قطعات آغاز شد تا اينكه به مرحله طراحي و ساخت زيرسامانه‌ها و تعميم دستاوردها به صورت فرابخشي پيگيري شد.
معاون جهاد خودكفايي ارتش در خصوص تعميم دستاوردها به صورت فرابخشي خاطرنشان كرد: يعني اگر قطعه‌اي در بخشي ساخته مي‌شد، اگر قابل استفاده در بخش‌هاي ديگر نيز بود اين كار صورت مي‌گرفت.
صدري با اشاره به مرحله ساخت آرايه‌ها در ارتش نيز اظهار داشت: آرايه به مجموعه سامانه‌ها گفته مي‌شود كه با هم در ارتباط هستند و از كثرت آنها، يك واحد مثل واحد شناوري ساخته مي‌شود كه تجهيزاتي مانند رادار، ‌توپ، سونار و انواع ديگر سيستم‌ها را داراست.
صدري در ادامه گفت: پس از اين مرحله موضوع ژنريك سازي آرايه‌ها خيلي مهم است. اين ژنريك‌سازي كه در دستور كار ما است يعني وقتي براي مثال در چند نوع يگان شناور، اگر سيستم‌هايي مثل اطفاي حريق از يك نوع باشد، هم هزينه توليد كم مي‌شود و هم بحث آموزش و پشتيباني آن راحت‌تر است و اين اتفاق از همان اول كار مد نظر قرار داشت.

[b]* مباحث آموزشي در ارتش از طريق شبيه‌سازها دنبال مي‌شود [/b]
وي درباره موضوع شبيه‌سازها و اهميت استفاده آن در مباحث آموزشي نيز خاطر نشان كرد: يك نفر كه در ارتش جذب مي‌شود، مثلا براي آموزش خلباني اگر شبيه‌ساز همان هواپيما را نداشته باشيم اجباراً بايد او را با هواپيماي اصلي آموزش دهيم كه در اين صورت علاوه بر مصرف سوخت، قطعات زودتر مستهلك‌ مي‌شوند و از آن مهم تر ريسك كار نيز بالا مي‌رود چرا كه يك فرد كم‌تجربه را سوار هواپيماي واقعي كرده‌ايم. بنابراين با طراحي شبيه‌سازها، هزينه‌ها به نحو چشمگيري پايين مي‌آيد.
معاون جهاد خودكفايي ارتش با تأكيد بر اينكه اقدام به طراحي و ساخت شبيه‌سازهاي مورد نياز در دهه‌هاي اخير در ارتش مسبوق سابقه نبوده‌اند،‌ افزود: اين شبيه‌سازها با قابليت‌هاي بالايي ساخته مي‌شوند كه هم سيستم حركتي و هم شكل آنها شبيه وسيله اصلي است و هم ساختار همان وسيله را با يك درجه‌اي از تشابه مي‌توانند شبيه‌سازي كنند.
صدري ادامه داد: اين اقدامات در حوزه‌هاي مختلف از جمله موشكي، پدافندي، خودرويي، تجهيزات زرهي، توپخانه زميني، هوايي و دريايي، مهندسي رزمي، ليزر، اپتيك و سونار صورت گرفته است.

[b]* ارتش به مقوله زيرسطحي‌ها ورود جدي‌تر خواهد كرد [/b]
وي با بيان اينكه در ابتداي كار فقط به مسائل اوليه و نيازهاي فوري پرداختيم، اذعان داشت: پس از آن به درجه‌اي از بلوغ رسيديم و توانستيم در يك حركت هم‌افزا از توان مراكز علمي نيز استفاده كرده و امروز به لطف خدا توانايي طراحي و ساخت اقلام عمده دفاعي در داخل كشور فراهم شده است كه مصداق بارز آن را در 30 بهمن ماه سال گذشته در تشريف ‌فرمايي فرمانده معظم كل قوا به بندرعباس براي افتتاح رزم‌ناو جماران به نمايش درآمد.
معاون جهاد خودكفايي ارتش، رزم‌ناو جماران را حاصل حدود يك دهه تلاش تحقيقاتي دانست كه موجب شد تا مجموعه‌اي از سامانه‌ها بر روي اين واحد تجميع شده و قادر به انجام مأموريت تعريف شده است.
صدري خاطر نشان كرد: در بدو كار حوزه فعاليت ما در جهاد خودكفايي به حوزه زميني، هوايي (شامل پدافند و پروازي) و نيز دريايي محدود مي‌شد و هيچ گونه حرفي درباره بخشهايي چون زيرسطحي‌ها مطرح نبود.
صدري با بيان اينكه امروز ورود به اين حوزه ها مد نظر ما است، اظهار داشت: اين حوزه‌ها، حوزه‌هاي برترساز هستند و براي مثال در خصوص تقويت و ارتقاي توان زيرسطحي‌ها، تحقيقات چشمگيري نيز داشته‌ايم.

[b]* تدبير "عمردهي انقلابي به تجهيزات نظامي " نصب‌العين نيروهاي مسلح است [/b]
وي تدبير مقام معظم رهبري مبني بر عمردهي انقلابي به تجهيزات نظامي را نصب‌العين تمامي نيروهاي مسلح عنوان كرد و گفت: اين همان موضوعي است كه ما در معاونت جهاد خودكفايي با دقت آن را دنبال مي‌كنيم.
معاون جهاد خودكفايي ارتش افزود: [color=blue]مهم اين است كه بايد ديد كدام يك از تجهيزات به درد مواجهه با تهديدات آتي مي‌خورد و هر چقدر كه لازم است بايد ارتقا داده شوند كه اين امر در دستور كار ما قرار دارد[/color].
صدري تصريح كرد: وقتي به مؤلفه‌هاي توان رزم پرداخته مي‌شود اين مؤلفه‌ها دو بخش دارد كه يكي آمادگي رزمي است كه در واقع به تعداد و آموزش اطلاق مي‌شود و برخي نيز موارد غيرفيزيكي است كه شامل روحيه و توان افراد مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه سلاح و پرسنل به تنهايي نمي‌تواند توان رزم را ارتقا دهد، گفت: آنچه تعيين‌كننده است اراده انسان‌هاي مومن و ولايتمداري است كه حاضرند براي عقيده و وطن خود همه چيزشان را در طبق اخلاق قرار دهند.
معاون جهاد خودكفايي ارتش تاكيد كرد: همين امروز هم عامل اصلي كه موجب شده است، روي نيروهاي مسلح حساب ويژه باز كنيم همين روحيه نيروي انساني است كه در آن افراد مي‌توانند با اراده خود تاثير سلاح‌ها را بالا ببرند.

[b]* به‌دنبال ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين قابل كنترل از زيردريايي‌ها هستيم [/b]
هواپيماهاي بدون سرنشين موضوع ديگري بود كه معاون جهاد خودكفايي ارتش در گفت‌وگوي يك ساعته خود با خبرگزاري فارس به آن پرداخته گفت: اين پرنده‌ها با اعمال‌نظر به جثه كوچك‌شان، خيلي توسط سيستم‌هاي آشكارساز مانند رادارها قابل شناسايي نيستند خصوصا كه در طراحي، سازه و موادي كه در بدنه آن استفاده مي‌شود، رعايت مسائل پنهان‌كاري شده باشد.
صدري با بيان اينكه قطعا اين موضوع يكي از موارد جدي است كه در دستگاه‌هاي تحقيقاتي پيگيري مي‌شود، خاطر نشان كرد: به لطف خدا هم در حوزه زميني و هم در حوزه هوايي اقدامات خوبي در زمينه پرنده‌هاي بدون سرنشين انجام شده است.
وي همچنين عنوان كرد: بحث رادارگريزي تنها مربوط به طراحي بدنه و مواد نيست چرا كه مثلا اگر موتوري هم داشته باشد كه گرما توليد كند و يا مجهز به سامانه‌هاي فعال براي سنجش ارتفاع و يا ارسال اطلاعات به ايستگاه‌هاي زميني باشد، اينها مخل بحث رادارگريزي است كه بايد لحاظ شود.
معاون جهاد خودكفايي ارتش ادامه داد: در سنوات گذشته در عرصه دريايي نيز از هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده مي‌شد كه با سرعت بالا و پايين به عنوان هدف و يا براي چك سيستم‌هاي سلاح مورد استفاده قرار مي گرفتند.
صدري تصريح كرد: امروز دنيا به دنبال هواپيماهاي بدون سرنشين است كه قابل كنترل از زيردريايي، زير آب و عرشه يگان‌هاي شناور باشد و ما نيز ورود به اين حوزه‌ها را در نظر داريم، چراكه اينها مواردي است كه قابل دستيابي است.

[b]* توانايي دريافت اطلاعات از كف درياها را داريم [/b]
وي در خصوص استفاده از شناورهاي بدون سرنشين با بيان اينكه ما در گذشته نيز از اين تجهيزات استفاده كرده ايم، تصريح كرد: الان نيز انواع و اقسام شناورهاي زيرسطحي را در اختيار داريم كه به وسيله كابل استفاده مي‌شوند و مي‌توانند تصاويري را از كف دريا ارائه دهند ولي امكان ماندگاري آنها در دريا زياد نيست و حتما بايد يگاني با آنها همراه باشد.

[b]* به صورت روزانه با معاونت جهاد خودكفايي نيروها در ارتباط هستيم [/b]
صدري در خصوص نوع تعامل معاونت‌هاي جهاد خودكفايي در نيروهاي ارتش، اداره تحقيقات صنعتي و جهاد خودكفايي را معاون فرمانده كل ارتش معرفي كرد و گفت: اين معاونت در اين چرخه به عنوان بالاترين مرجع تحقيقاتي محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: ما به صورت روزانه با اداره تحقيقات و خودكفايي نيروها در ارتباط هستيم و از توان آنها براي حل مشكلات يكديگر به صورت مشترك استفاده مي‌كنيم.
معاون جهاد خودكفايي ارتش با بيان اينكه استفاده از برخي تجهيزات بين نيروها مشترك است، تصريح كرد: تمام دستگاه‌هاي تحقيقاتي نيروها با يكديگر در تعامل هستند و اگر در يك نيرويي به دستاوردي رسيدند كه قابل تعميم و تسري در ديگر نيروها باشد، اين كار حتما انجام مي‌شود.

[b]* شعار "يك بمب براي يك هدف " يك توانمندي مطلوب در بحث مهمات جنگي است [/b]
صدري در ادامه به موضوع پي.‌جي‌.ام ‌ها يا مهمات‌هاي با هدايت هوشمند پرداخت و با اشاره به شعار "يك بمب براي يك هدف "، افزود: زماني براي زدن يك هدف مي‌بايست هواپيما صدها تن بمب را بر سر آن مي‌ريخت كه شايد گاهي به هدف نيز برخورد نمي‌كرد ولي براي كاهش هزينه‌ها و كنترل خسارت به مواردي كه مورد نظر نيست، توجه به پي‌جي‌ام‌ها در دستور كار همه سيستم‌هاي نظامي قرار گرفت.
وي خاطر نشان كرد: اين يك امر مطلوب است كه مي‌توان در كوتاهترين زمان، مراكز ثقل هدف را تخريب كرده و تنها به همان نقطه خسارت وارد كرد و ديگر احتياجي به حجم انبوه و سنگين بمباران نيست.

[b]* بايد توان آشكارسازي تهديد در هر شرايطي را داشته باشيم [/b]
معاون جهاد خودكفايي ارتش با بيان اينكه در محيطي كار مي‌كنيم كه در معرض تهديد سامانه‌هاي جنگالي است، افزود: لذا بايد قابليت‌هاي ضد جنگال را بالا برده و تلاش كنيم تا سامانه‌هاي راداري خود را در اين زمينه به نحوي توانمند كنيم كه در هر شرايطي قادر به آشكارسازي تهديدات باشد.
صدري تاكيد كرد: بايد بتوان هر تهديدي را در هر اندازه، در هر ارتفاع، در هر موقع شبانه‌روز و در هر موقعيت جنگالي، آشكار كرد كه در اين زمينه توفيقات خوبي به دست آورده‌ايم.

[b]* به دنبال گسترش همكاري‌ها با مراكز دانشگاهي و صنعتي كشور هستيم [/b]
وي همچنين در خصوص نوع تعامل ادارات جهاد خودكفايي ارتش با مراكز دانشگاهي و صنعتي كشور، اظهار داشت: در راستاي اجراي منويات فرمانده معظم كل قوا آئين‌نامه‌اي در ستاد كل تدوين شد كه ما مي‌توانيم با مراكز دانشگاهي و صنعتي همكاري‌هاي سازمان يافته داشته و از توان آنها در انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي استفاده كنيم.
معاون جهاد خودكفايي ارتش با بيان اينكه ما به دنبال استفاده از تمام صنايع ناشناخته كشور هستيم كه بتوانند در رفع گلوگاه‌ها ما را ياري كنند، افزود: در همين زمينه بازديدها و تعاملات فراواني با مراكز دانشگاهي و صنعتي مختلف داشته‌ايم و توصيه مي‌كنيم اطلاعات مراكز صنعتي ناشناخته، شناسايي و در قالب يك مجموعه ارائه شوند تا نه تنها بخش دفاع بلكه همه بخش‌ها بتوانند از توانايي‌ آنها استفاده كنند.

[color=red][b]* منصرف‌سازي دشمن از حمله، اصلي‌ترين هدف نيروهاي مسلح است [/b][/color]
صدري در پايان نگاه و راهبرد نيروهاي مسلح ما برگرفته از تعاليم اسلامي و يك دكترين بازدارنده دانست و تاكيد كرد: نيروهاي مسلح ما با كسي سر جنگ ندارند و آنچه انجام مي‌دهند تنها براي دفاع از اين مرز و بوم است.
وي خاطر نشان كرد: هدف اصلي ما منصرف‌سازي دشمن از تجاوز به خاك كشورمان است كه در اين زمينه بسيار موفق بوده‌ايم.
معاون جهاد خودكفايي ارتش با بيان اينكه امروز نيروهاي مسلح ما در وضعيت خوبي قرار دارند، خاطر نشان كرد: اين توانمندي‌ها نبايد از سوي ديگر كشورها به عنوان تهديد نگريسته شود بلكه اين امور تنها براي دفاع از موجوديت جمهوري اسلامي ايران است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903231391

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب ماکه پهپادی با برد آنچنان بلند نداریم که بخوایم حالا از زیر دریا کنترلش کنیم!
بهتره اول پهپادشو بسازیم بعد برای کنترلش نقشه بکشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

چون در طراحی و ابداع و ساخت تجهیزات و ادوات نظامی اولویت ها و نیازهای مبتنی بر استراتژی نظامی و سیاسی کشور توسط مسئولین رده بندی میشود و چون تا کنون در استراتژی و دکترین نظامی ما شاید لزوم پهبادهای با برد پرواز بلند در دستور کار نبوده ولیکن با سابقه طولانی در تکنولوژی ساخت انواع پهبادها در کشور و نیز بعلت پدید آمدن برخی تغییرات در سیاست های نظامی و امنیتی کشور چنانچه نیاز به این گونه پهباد باشد نسبت به ساخت آن مطمئنا" با جدیت کار خواهد شد و چه بسا با پیشبینی های انجام شده ی استراتژیست های ماهر ما از قبل بر روی این دست طرح ها بصورت چراغ خاموش کار شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خوب ماکه پهپادی با برد آنچنان بلند نداریم که بخوایم حالا از زیر دریا کنترلش کنیم!
بهتره اول پهپادشو بسازیم بعد برای کنترلش نقشه بکشیم.[/quote]

همین پهپادهای فعلی هم بردهای خوبی دارند و میشه از اونها استفاده کرد.

پهپاد داریم با شعاع برد 700 کیلومتر و شاید هم بیشتر، کافی نیست؟

زیردریایی در فاصله 500 کیلومتری خاک اسراییل می ایسته و پهپاد رو می فرسته برای عکسبرداری، فیلم برداری، نشان گذاری، پخش اعلامیه و . . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داداش محمد زیر دریایی پهپادو میفرسته یا قبلا از سوریه یا لبنان پرش میدن؟
کنترل از زیر دریایی زیاد جالب نیست به نظر من! فکر نکنم به درستی صورت بگیره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط jotter
      گاهی به پهپادهای پرتاب شونده از زیردریایی
      با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه خواهد بود.
      به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف از جمله شناسایی، جاسوسی و اکتشاف، جنگ افزار های برگزیده ارتش های امروز دنیا هستند که دارای جایگاهی تسخیر ناشدنی در جنگ های مدرن می باشند.
      مزیت بدون سرنشین بودن، در کنار ویژگی های کوچکی، سبکی و ارزانی و همین طور قابلیت اطمینان پذیری بالا، به این وسایل امکان می دهد تا بیشتر از هر وسیله دیگری برای مقاصد گفته شده مناسبت داشته باشند. هر چند که پهپاد ها، در حین انجام ماموریت بسیار کارآمدند، ولی در برخی از اوقات، استفاده از آنها به دلیل بعد مسافت و همین طور بزرگی و گستردگی تاسیسات پرتاب و بازیافت و ایستگاه زمینی، مشکلاتی را پیش روی می آورد که از آن جمله می توان به آسیب پذیری تاسیسات در مقابل آتش احتمالی دشمن، ایجاد خطر برای گروه انجام عملیات و همین طور لو رفتن محل استقرار نیروهای خودی اشاره کرد. با توجه به این موضوع اگر بتوان پهپادها را به شکلی مخفیانه وکار آمد و در فاصله مناسب از دشمن دریافت و بازیافت کرد، بالا رفتن قابلیت اطمینان پذیری پیش و پس از انجام عملیات، کارایی وسیله را دو چندان خواهد ساخت و از این طرف دیگر نیروهای خودی نیز از ایمنی کافی برخوردار خوهند بود. گزینه ای که قادر است تمام این نیازمندیها را برآورده کند، واگذار کردن نقش پرتاب و بازیافت و همین طور ایستگاه کنترل زمینی به زیر دریایی هایی است که قادرند به شکلی رادار گریز وارد آب های دشمن شوند.
      در این مقاله به تلاش های صورت گرفته برای توسعه این دسته از پهپاد ها در نقاط مختلف جهان و معرفی نمونه های ساخته شده و طرح های در دست توسعه از آنها می پردازیم:

      *پهپاد تک ماو
      پژوهشگران در سال 2005موفق به تولید پهپادی شدند که با قرار گرفتن در یک لوله می تواند،از زیر دریایی های رها شده و با رسیدن به سطح آب، پرواز کند. این پروژه که با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده انجام کرفته است،توسط پژوهشگران شرکت سامانه های اسپاوار به اجرا در آمده است. این پهپاد با قرار گرفتن در یک لوله سر بسته، به کمک یک گوی شناور از عمق 40 پایی به سطح آب رسیده و شناور می شود. در داخل لوله ساز و کارری تعبیه شده است که برای پرتاب کردن پهپاد، سرعت اولیه لازم رابه آن می دهد. پرنده بدون سرنشینی که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است، یک ریز پهپاد تک ماو است که بالهای آن برای امکان پذیری قرار گرفتن در داخل لوله تا می شوند. گوی شناور در سطح آب که به وسیلهی یک سیم با زیر دریایی ارتباط دارد، در نقش ایستگاه کنترل زمینی آن نیز ظاهر می شود. همین طور وظایف فرمان و کنترل را پیش از پرتاب می توان با خالی کردن هوای داخل این بویه، آن را به زیر آب کشیده و با زیر دیایی به خارج از منطقه عملیات جابه جا کرد. پرنده بدون سرنشین به کار رفته نیز پس از انجام عملیات در داخل دریا سقوط خواهد نمود.
      پهپاد تک ماو که توسط نیروهای اشغال گر امریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته استف قاد به پرواز با سرعتی معادل 80 کیلونتر بر ساعت بوده و تا 30 دقیقه می تواند پرواز خودگردان انجام دهد . تک ماو توسط شرکت پژوهش های کاربردی واقع در آلبوکرک، نیومکزیکو طراحی و ساخته شده است. ویژگی های طراحی این وسیله به شکلی است که با پرتاب شدن از زیر دریایی های سرنشین دار و بدون سرنشین همخوانی خوبی دارد.

      *پهپاد اسکن ایگل
      پژوهشگران در سال 2006 نسخه ای از پهپاد اسن ایگل را طراحی کرده اند که قابلیت پرتاب شدن از هواپیما را دارد. این نسخه جدید به طوری تغییر یافته است تا بتواند از محفظه بمب هواپیماهای بمب افکن و یا زیر دریایی و همین طور از لوله اژدرمانندی زیر دریایی ها شلیک می شود، پرتابرگردد. برای بازیافت این وسیله می توان از شنورهای سطح آب و یا گارد ساحلی استفاده کرد.همین طور می توان لوله هایی که پهپاد از آن پرتاب می شوند را از راه دور غرق کرد.
      لوله اژدر مانند کوچک پس از پرتاب شدن از زیر دریایی به سطح آب آمده و پهپاد اسکن ایگل را پس از باز شدن بال های آن تا ارتفاعی پرتاب می کندکه پرنده بتواند به پرواز خود ادامه دهد. پهپاد اسکن ایگل که 40 پوند وزن دارد قادر است ماموریت هایی را تا 20 ساعت به انجام برسناد. شعاع عملیاتی این وسیله از زیر دریایی تقریبا برابر با شعاع عملیاتی آن در صورت هدایت از سطح زمین است.

      *پهپاد وولانس
      در ماه گذشته، پژوهشگران آلمانی با استفاده از طرح موجود علاءالدین، پهپادی را طراحی کرده اند که به جای پرتاب به کمک دستف می تواند از ساز و کاری که در برجک دیده بانی زیر دریایی تعبیه شده، پرتبا گردد. دست کم می توان سه عدد از پرنده های بدون سرنشین وولانس رابا قرار دادن در محفظه های بسته در زیر دریایی، نگهداری کرد. این پرنده ا بوسیله ی پرتاب کننده هایی تا شونده پرتاب می شوند که در برجک دیده بانی زیر دریایی های پرسکوپ دار قرار گرفته اند. از طرف دیگر می توان به جای استفاده از پریسکوپ و یا پرتاب کننده های پهپاد وولانسف از مسلسل در این مکان استفاده کرد.
      برای پرتاب پهپاد وولانس، لازم است زیردریایی به عمق استفاده از پریسکوپ وارد شده و دریچه برجک خود را باز کند. در این صورت پرتاب کننده هواپیما که به شکلی جالب هواپیمای با بالهای تا شده را به همراه دارد، از هم باز شده و این وسیله ی کوچک را پرتاب می کند. پس از انجام این کار دریچه برجک بسته شده و خلبان پرنده با فرو رفتن زیر دریایی در زیر آب، ‌به کنترل آن می پردازد. برای برقراری ارتباط ، آنتنی بلند از بدنه زیر دریایی خارج شده و وظیفه ی ارسال فرامین و دریافت داده ها را انجام می دهد. در این روش نیازی به بازیافت کردن تجهیزات پرتاب کننده پرنده نیست و از طرف دیگر، سرعت عمل نیز بسیار بالاست. مشکل موجود در این طرح، ضرورت بالا آمدن زیر دریایی به عمق پیرسکوپ است.
      پهپاد وولانس به مانند علاء الدین قادر است تا پیش از خالی شدن باتری ها، تا یک ساعت عملیات انجام دهد. از جایی که تنها راه بازیافت پرنده بازگشت زیر دریایی به سطح اب است، این سامانه را می توان یک بار مصرف تلقی کرد. سرعت بیشینه وولانس90 کیلومتر در ساعت است که اغلب به دلیل خارج شدن از خط دید، در طول یک ساعت می تواند تا شعاع 30 کیلومتری از زیر دریایی مادر دور شود. این وسیله برای زیر دریایی هایی که در آنها مورد ساتفاده قرار می گیرد، یک برگ برنده به شمار می آید، چرا که زیر دریایی ها در هنگام فرو رفتن در زیر آب اطلاعی از دنیای اطراف خود ندارند. همینطور به دلیل سرعت کم، زیر دریایی های غیر اتمی در زیر اب قادر نیستند، دشمنان خود را در محیط اطراف شناسایی کرده و برای مقابله سریع و مؤثر با آنها درست به انجام کاری بزنند.با مجهز شدن زیر دریایی ها به این وسایل، امکان تبدیل شدن آنها به جنگ افزار هایی هراس انگیز وجود خواهد داشت.
      هر چند که پهپاد های وولانس تقریبا غیر قابل ردگیری هستند، ولی به دلیل فرو فرستاده شدن تصاویر ویدئویی در باند سی توسط این وسایل به زیردریایی ، امکان به خطر افتادن زیر دریایی مادر وجود خواهد داشت. بالگرد های ضد زیر دریایی مدرن امروزی با استفاده از سامانه های سونار خود قادر خواهند بود با استفاده از این امواج ، این زیر دریایی ها را به اسانی مورد هدف قرار دهند.

      *پهپاد کورمورنت
      در سالهای گذشته، طراحی و ساخت پهپادی در دارپا مورد توجه قرار گرفته است که قادر است پس از پرتاب از زیر دریایی و انجام عملیات، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. طرح اولیه این پهپاد دگردیسی پذیر که کورمورنت نام دارد، توسط مهندسان شرکت لاکهید مارتین داده شده است.
      نقاط حساس این پرنده از جمله ورودی های هوایی آن در هنگام پرتاب توسط روکشهایی انعطاف پذیر آب بندی می شوند. برای جلوگیری از پاره شدن این پوشش، درون بدنه پهپاد،با نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد. این پرنده از لوله های پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما نظیر ترایدنت قابل پرتاب بوده و از پس از پرتاب بر روی سطح آب شناور خواهد شد. با جدا شدن روکش های محافظ سوراخ های بدنه در سطح آب، موتور جت به کار خواهد افتاد و پرنده به تدریج از سطح آب جدا خوهد گشت. پس از انجام عملیات می توان پرنده را بوسیله شناور شدن در سطح آب و یا استفاده از چتر بازیافت کرد.
      این پرنده را می توان برای مقاصد شناسایی و یا تهاجمی به کار گرفت که با توجه به محموله ای که برای آن در نظر گرفته، مشخص می گردد. بدنه این وسیله از تیتانیوم ساخته می شود که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، می تواند در برابر شلیک شدن موشک از حفره داخل آن نیز از خود پایداری نشان دهد. بر خلاف موشکهای بالستیک که محل اختفای یزر دریایی مادر را بر ملا می کنند، این وسیله باعث لو رفتن ایستگاه زمینی خود نخواهد شد.
      نکته جالب درباره بازیافت این وسیله استفاده از یک ربات زیر دریایی است که بر زیبایی کار و در عین حال پیچیدگی آن می افزاید. انجام اولین آزمایش ها در مورد امکان پذیری ساخت چنین وسیله ای در اواخر سال 2008 آغاز خواهد گردید.

      تحلیل
      جایگاه پهپاد های پرتاب شونده از زیر دریایی در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
      با توجه به تهدیدات روز افزون دشمنان خارجی و از طرف دیگر فزونی گرفتن توان علمی و فنی کشور مان در زمینه نظامی و غیر نظامی، استفاده از جنگ افزار های پیشرفته و غافل گیر کننده مسلما قنشی کلیدی در به هم زدن محاسبات دشمنان از منظر پیش گیری و همین طور زمین گیر کردن آنها در صورت حمله احتمالی خواهد داشت. خمان گونه که گفته شد، ویژگی پنهان کاری زیر دریایی ها در ترکیب با مزیت های فوق العاده پرنده های بدون سرنشین، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در عملیات های شناسایی و جاسوسی است. با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین می تواند کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه تبدیل گردد و کار را برای حضور آنان در این مناطق به مراتب مشکل تر کند.
      با توجه به این موضوع دامنه شناسایی و جاسوسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یک باره گسترش چشم گیری خواهد بافت، به طوری که بنا به تحلیل کارشناسان امنیتی غوغاسالار رژیم صهیونیستی «حتی استفاده از گزینه دریایی مدیترانه نیر در اقدام تلافی جویانه ایران در برابر تهاجم احتمالی، وجود خواهد داشت.»
      از طرف دیگر با توجه به توسعه فناوری یاد شده، استفاده از آن در آب های سرزمینی ایران زنگ خطری برای مسئولان امر خواهد بود،‌ چرا که در صورت پیش بینی نکردن این امکان و مقابله پیشاپیش با آن،‌ امکان هر گونه درز اطلاعاتی از تاسیسات ساحلی و فرا ساحلی وجود خواهد داشت.
      شایان ذکر است که جاسوسی به کمک پرنده های بدون سرنشین کوچک بسیار موثرتر از تصویر برداری هایی که از منابع ماهواره ای انجام می گیرد خواهد بود. هر چند که دشمن در موقعیتی نیست که توانایی حمله از پهپادهایی با این ویژگی را داشته باشد، ولی در راهبرد دفاعی آینده جمهوری اسلامی باید، حضور احتمالی این وسایل را هم پایه جنگ افزارهایی چون موشک های کروز دور برد، جدی گرفت.
      منبع:
      www.globalsecurity.com
      www.theregister.co.uk
      www.strategypage.com
      http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=14040
    • توسط EMP
      MotionDSP video presentation در سال 2010
      [b]گرد آوری شده مخصوص سایت میلیتاری[/b]
      حتما فیلمهای تهیه شده توسط پهبادهای ایرانی از ناوهای هواپیما بر آمریکایی را در اینترنت یا صدا سیما مشاهده کرده اید. با یک نگاه می توان فهمید که این فیلمها مشکل لرزش و کیفیت و رزولوشن پایین دارند. اهمیت رزولوشن وقتی خود را نشان می دهد که مفسرین خبره تصاویردر واحدهای اطلاعات و شناسایی یا مفسرین رکن دو را به اشتباه انداخته یا باعث غیر قابل تفسیر کردن تصاویر می شود. همچنین حتما شنیده اید که از دوربین های تجاری سونی در ماهواره های ایران برای تصویر برداری استفاده شده و کیفیت تصاویر ارسالی آنها بسیار پایین است.

      حتما در فیلم های هالیوودی دیده اید (حتی اخیرا در یک سریال تلویزونی پلیسی داخلی هم دیده شد که از انعکاس تصویر مجرمی بر روی سپر ماشین تصویر کامل او را ساختند و ....!!) که یک پلیس با استفاده از نرم افزار از روی یک عکس کم کیفیت جزئیاتی را بدست می آورد که منجر به پیدا کردن جانی می شود. تمام متخصصین برق و کامپیوتر (البته به استثناء آنها که در صدا سیما مشاور این سریالها هستند) می دانند که چنین چیزی مطلقا غیر ممکن و زاییده تصورات هالیوودی است زیرا در یک عکس کم کیفیت داده ای وجود ندارد که بر اساس آن بتوان تصویر بهتری ساخت.

      خوب پس راه حل چیست؟
      آمریکایی ها هم در عراق و افغانستان مشکل مشابهی دارند!!! شرکت MotionDSP [b]ابر رایانش را بکار گرفته[/b] تا محصولی را برای نیروهای آمریکایی فعال در عراق و افغانستان تهیه کرده تا آنها بتوانند فیلمهای کم کیفیت پهباد های خود را تبدیل به تصاویر و فیلمهای با کیفیت بهتر بکنند.
      http://www.motiondsp.com/sites/default/files/MotionDSP_Ikena_ISR.pdf
      ایده محصول بسیار ساده است:
      هنگامی که از یک هدف فیلم تهیه می کنیم تعداد زیادی تصویر از آن بدست می آید به ویژه اگر نرخ فریم در ثانیه بالا باشد، نکته جالب این است که نویز کوانتیزیشن ناشی از رزولوشن بد دوربین بد کیفیت و گرد غبار و ... موجود در هوا در هر تصویر داده های متفاوتی را حذف می کند و بعضی داده های مفید را که در فریم قبلی حذف شده بوده را نمایش می دهد. کافی است که با استفاده از یک الگوریتم داده های مفید چندین فریم را در یک فریم گرد آوری کنیم و به این ترتیب یک تصویر پر رزولوشن از یک دوربین ارزان قیمت بدست آوریم. ایراد این الگوریتم ها کند بودن آنها است که شرکت MotionDSP با استفاده از توان پردازشی خیره کننده کارتهای گرافیکی NVIDA به عنوان کمک پردازنده برای پردازنده اصلی نرم افزاری ساخته که قادر به این کار است. در واقع اینجا ابر رایانش به کمک سبکتر کردن پهباد ها و ماهواره ها آمده است کافی است که سرعت انتقال تصاویر را در تله متری سریعتر بکنیم و به تعداد فریم بیشتری را در ثانیه ارسال بکنیم تا بتوانیم عکسها و فیلمهای پر رزولوشن داشته باشیم. پیاده سازی این الگوریتم ها در ایران نیز کاملا امکان پذیر است و هم برای پهبادهای آینده و هم تصاویر تهیه شده قبلی قابل استفاده خواهد بود.
    • توسط MR9
      شکار برفراز خلیج پارس
       
      سیستم های Triton مشابه سیستم های به کار رفته در Lockheed EP-3 هست که به منظور شناسایی و طبقه بندی سیگنالهای ضعیف راداری است.این هواگرد با این قابلیت قادر است تا این سیگنال‌ها را به صورت سه بعدی شناسایی و تعیین موقعیت جغرافیایی کند و به برنامه ریزان ماموریت این امکان را می‌دهد تا به یک نمایه مشخص ازنظم الکترونیکی از نبرد دست یابند , یا هواپیماها و .... را خارج از محدوده رادارهای پدافند هوایی دشمن نگه دارد. شناسایی و مکان‌یابی منبع سیگنال‌های راداری نیز می‌تواند برای قرار دادن کشتی های نظامی در موقعیت های هدفگیری مناسب استفاده شود. گیرنده‌های باند فرکانسی پایین و بالا یک قابلیت multi-INT را به این هواگرد اعطا خواهد کرد که در سال ۲۰۲۱ به میدان خواهد امد.
       

       

       
       
      Iran's Revolutionary Guard shoots down US drone
      U.S. drone shot down by Iranian missile in international airspace: U.S. source
       
      پی نوشت :
      با تشکر از برادر عزیز remo بابت ارسال اطلاعات فنی در بروزرسانی
       
       
    • توسط mehran55
      بنام خداوند بخشنده مهربان
       
      با سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست
      در جریان بازدید از نمایشگاه اقتدار 40 در بهم ماه 1397 در حین بازدید از غرفه پهپادها ، با توجه به اینکه مسئول غرفه علاقه بنده به پهپادها رو مشاهده کردند ، یک کتاب رو به بنده هدیه دادند که به چگونگی روند شکل گیری یگان پهپادی سپاه می پرداخت.
      با کسب اجازه از مدیران محترم انجمن و در راستای پرداخت ذکات علم ، مطالب و محتوای این کتاب 188 صفحه ای رو به تدریج و در قالب این تاپیک خدمت سایر دوستان خودم تقدیم میکنم :
       
      پهپاد در دفاع مقدس
      روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس

       
      مقدمه -
      اگر چه از سالهای پیش از جنگ ، پرنده های هدایت پذیر از راه دور ( پهپاد ) به عنوان ابزار اطلاعاتی در ارتش های جهان از جایگاه خاصی برخوردار بودند ، اما در ارتش ایران ( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) محلی از اعراب نداشتند ؛ و گفته می شود که چند فروند از پهپاد های هدف در یکی از پایگاه های نظامی دیده شده که در دوران دفاع مقدس هیچ مأموریتی از خود نشان ندادند.


      پهپاد هدف BQM-74 Chuker
       
      ضرورت بکارگیری پهپادهای شناسائی دقیقا از روزی مطرح شد که فرماندهان جبهه های جنگ با چالشی به نام محدودیت پروازی هواپیماهای شناسائی RF-4 ارتش روبرو شدند و از عکس هوائی به عنوان مهمترین و قابل اتکاترین وسیله کسب اطلاعات و شناخت موقعیت دشمن در صحنه نبرد محروم شدند.

      فتو فانتوم نهاجا (RF-4E)
       
      به دنبال تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی ، نیاز جبهه های جنگ به عکس هوائی و نگرانی فرماندهان از نبود وسیله جایگزین ؛ نیروهای مومن ، متعهد و جوان مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ؛ بر آن شدند تا در جهت تأمین جایگزینی برای آن به فکر چاره باشند. قرار داشتن کشور در تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی آمریکا و دنیای غرب از یک طرف و تصویب عملیات استانچ علیه جمهوری اسلامی ، امکان دستیابی به پهپادهای نظامی را برای سپاهیان اسلام طولانی و یا غیر ممکن ساخته بود که رزمندگان برای تأمین آن هدف مجبور به ساخت و ارتقای هواپیماهای مدل شدند.

       
      واحد اطلاعات - عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء (محوری ترین قرارگاه عملیاتی سپاه که کار سازماندهی ، هدایت و طرح ریزی عملیاتی قوای اسلام علیه نیروهای اشغالگر بعثی را بر عهده داشت ) در سال 1362 گرفتار چالشی مهم در زمینه کسب اطلاعات از مواضع دشمن شد.
      این واحد از روش های گوناگون از جمله عکسبرداری هوائی توسط هواپیماهای RF-4 و RF-5 ارتش جمهوری اسلامی ، گروه های پیاده شناسائی ، شنود مخابراتی و تخلیه اطلاعاتی اسرای جنگی به کسب اطلاعات از دشمن اقدام می نمود.

      فتو تایگر نهاجا (RF-5A)
       
      در سال 1362 پس از جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه و اعلام فرمانده نیروی هوائی ارتش مبنی بر وضع محدودیت پرواز برای هواپیماهای RF-4 به دلائل مختلف از جمله کمبود هواپیما و پر مخاطره بودن این نوع پروازها ، فرماندهان جنگ را به دنبال یافتن وسیله یا روش جایگزین رهنمون کرد.
      اگر چه خواستگاه اولیه ساخت پرنده های بدون سرنشین با رویکرد شناسائی و عکسبرداری هوائی مشخص و روشن نیست ، اما قدر مسلم این است که ابتدا شهید چمران در وزارت دفاع و سپس جهادهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز ، گام های اولیه را برای تأمین آن هدف برداشته اند که به لحاظ دستیابی دانشگاه اصفهان به موفقیت هائی ، روند پیگیری ساخت ، تولید و بهره برداری اطلاعاتی تا تشکیل " یگان پهپاد در سپاه" از آنجا آغاز گردید.

       

       
      نیاز قرارگاه خاتم به اطلاعات از عمق نیروهای دشمن ، که تأمین آن توسط نیروهای پیاده شناسائی قابل اتکا نبود از یک طرف و عدم تأمین عکس های هوائی توسط ارتش از طرف دیگر ، نیاز به این پرنده را شدیدتر نمود.
      با انجام موفقیت آمیز اولین تست عملیاتی توسط این هواپیمای ساخت جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان در نزدیک جزیره ماهی ( تحت نظر فرماندهان قرارگاه خاتم ) ، امید به جایگزین شدن این پرنده های بدون سرنشین به جای هواپیمای RF-4 پر رنگ تر شد و به دستور فرمانده سپاه به یگان هوائی سپاه ؛ تشکیل " گردان رعد " ( گردانی اطلاعاتی با هدف تأمین عکس هوائی ) ابلاغ گردید.
      این گردان ، با استقرار در شهر اهواز و سپس در پادگانی در نزدیکی جبهه های جنگ ، به گسترش ساختار و سازمان پرداخت و تلاش نمود جای عکس های هوائی ارتش را برای فرماندهان سپاه پر نماید.

      اعضای گردان پهپادی رعد
       
       
      ادامه دارد ...
       
      ------------
      پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
      پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم  پرداخت.
      پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.