Ahmad6644

تاپیک جامع دستاوردهای پهپادی ایران (گزارش ، تحلیل ، خبر و ... )

Recommended Posts

این برای زدن پهپاد های مهاجم خوبه با اندکی ارفاق هلیکوپترهای دشمن.

 

باید این جور باشه..راه دیگه ای نیست. چون باطری همش ۴۵ تا ۱۲۰ثانیه بیشتر طول عمرش نیست!!!!

 

 

این خبره جالب نیست..چقدر موازی کاری توی نیروهای مسلح وجود داره؟ پس اون یکی پهپاد یسیر چی بود؟؟؟

 

مشکل باتری در لانچر سهیل ، شلیکا ، سریر و این یکی باید مرتفع شده باشه - چرا که از برق مستقیم وسیله ی نقلیه انرژی شون رو تامین می کنن ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این چیه ؟!؟!؟

 

pahbad11.jpg

 

اگه اشتباه نکنم خنک کننده واحد الکترونیک باید باشه.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرض کنید 10 تا از این پهپادها بالاسر یه منطقه مهم منتظر ورود وسیله پرنده مهاجم باشن مثلا یه موشک کروز
 
http://library.sharif.ir/parvan/resource/389449/طراحي-بهينه-و-پياده-سازي-زمان-حقيقي-يك-الگوريتم-هدايت-گروهي-جهت-مقابله-با-يك-وسيله-پرنده/&from=search&&query=مطيع&collectionPID=9&count=20&execute=true
لینک رو هم نگاه کنید گویا در دانشگاه تلاش هایی تو زمینه استفاده گروهی از پهپادها شده
نمونه دیگه برای استفاده گروهی از ادوات نظامی رو میتونید تو گوگل با این کلید واژه پیدا کنید
missile salvo attack

در اين صورت همديگرو نزنن جميعا صلوات!
اين پهباد ها کنترل آنلاين نيستن بهشون ى مختصات ميدن ميگن اونجا ى هواگرد هست بزنش
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این عکس رو نگاه کنین:
http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1393/7/1/423825_619.jpg
 
با عکس مهاجر-4 های قدیمی مقایسش کنین. نکات جالبی داره.
 
دماغه ی پهپاد کشیده تر از حالت معمولیه. بال ها به وسط بدنه متصل شدن (قبلا به پایین چسبیده بودن). ارابه های فرود متفاوته. دوبین پهپاد کوچیکتر و جمع و جور تره (شاید هم حتی ضعیف تر). نوک بال ها به سمت بالا برآمده نیست و صاف هست.
 
این عکس ها هم نکات بیشتری رو نشون میده:
http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/pahbad2.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/pahbad11.jpg
 
پشت پهپاد یه فرورفتگی هست که باعث شده رادیاتور های موتور بیشتر بتونن هوا بخورن. یه دوربین پایین نگر وسط پهپاد جاسازی شده. طول بال ها بیشتر شده. حتی بیشتر از 6 متر. به طور کلی با نسل جدید مهاجر طرف هستیم.
 
این دوشپرتاب ها رو هم من فکر میکنم بعد از اون جریان سوخوی سپاه و پهپاد آمریکایی به فکرشون افتادن. می خوان با خیال راحت بتونن برن پهپاد رو تهدید و حتی منهدم کنن بدون این که از جون خلبان بخوان بترسن. محدودیت های این جور سیستم ها خیلی بیشتر از این حرفاست که حتی بخوان هلیکوپتر بزنن.


بله... متفاوت هست!

با وجود شاهد 123 و ابابیل 3 و ... یک خط دیگر در موازی کاری!
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در اين صورت همديگرو نزنن جميعا صلوات!
اين پهباد ها کنترل آنلاين نيستن بهشون ى مختصات ميدن ميگن اونجا ى هواگرد هست بزنش

توی گزارش اخبار ساعت دو طرف میگفت پس از قفل کردن دستور شلیک توسط اپراتور زمینی صادر میشه پس بین  پهپاد و ایستگاه زمینی دیتا لینک هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چنتا نکته .... اگر ایشون صادقه پس این کی بود  ؟

 

 

phpdSdq.png

 

دیگر انکه  ، درباره ی سرعت بالای ماخ ! و ارتفاع پروازی بیش از 25 هزار پا  !   دیگه حرفی زده نشد ؟؟؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

این دوشپرتاب ها رو هم من فکر میکنم بعد از اون جریان سوخوی سپاه و پهپاد آمریکایی به فکرشون افتادن. می خوان با خیال راحت بتونن برن پهپاد رو تهدید و حتی منهدم کنن بدون این که از جون خلبان بخوان بترسن. محدودیت های این جور سیستم ها خیلی بیشتر از این حرفاست که حتی بخوان هلیکوپتر بزنن.

مرحبا ! دقیقا داشتم به همین فکر می کردم  تنها کاربرد قابل قبول این هواگرد تهدید پهپاد های دشمن هست  که مطمئنا بهتر از بلند کردن فراگ فوت ها یا فانتوم هاست !

 

چنتا نکته .... اگر ایشون صادقه پس این کی بود  ؟

 

 

phpdSdq.png

 

دیگر انکه  ، درباره ی سرعت بالای ماخ ! و ارتفاع پروازی بیش از 25 هزار پا  !   دیگه حرفی زده نشد ؟؟؟

 

سید جان یعنی مجددا از سوراخ  حماسه فطرس ! گزیده شدیم ؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهاجر و میثاق؛ ترکیبی که هر نیت پلیدی را تجزیه خواهد کرد +عکس

 

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در نمایشگاه دستاوردهای وزرات دفاع به مناسبت هفته دولت و سالروز صنعت دفاعی علاوه بر موشک‌های کروز قدیر و نصر بصیر و پهپاد رهگیر کرار-4، پهپاد شناخته شده مهاجر-4 برای مأموریت‌های نقشه‌برداری (فتوگرامتری) دقیق هوایی نیز به همراه یک نمونه تغییر یافته از آن به نمایش در آمده بود.

همچنین در هفته دفاع مقدس با حضور جانشین وزارت دفاع از پهپادی مسلح به موشک‌های هوا به هوا رونمایی شد که ظاهراً از خانواده مهاجر-4 است. در این گزارش ضمن مروری بر تاریخچه پهپاد مهاجر-4 به بررسی نمونه تغییر آن و 2 مأموریت جدید نقشه برداری و رزم هوایی برای این پهپاد می‌پردازیم.
 

732919_837.jpg
پهپاد نقشه برداری مهاجر-4

هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-4 جهت عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف در فاصله 150 کیلومتری طراحی و ساخته شد. در این پهپاد ضمن استفاده از طرح مرسوم دُم دوگانه (Twin Boom) و نزدیک به طرح H شکل که در مهاجر-2 و 3 نیز مشاهده شده اقدام به تغییر مجدد طراحی بال و بدنه نیز گردیده که به افزایش بیش از پیش کارایی و ارزش عملیاتی این نسل منجر شد به طوری که مهاجر-4 بیش از مهاجر-3 مورد توجه قرار گرفته و هم در یگان‌های ارتش و هم در سپاه به طور کامل و به تعداد بالا عملیاتی شده است.

بدنه مهاجر-4 در قیاس با نمونه‌های قبلی از حالت مدور به حالت مکعبی نزدیکتر شده است. همچنین به جای استفاده از طرح بال بالا در مهاجر-2 و 3 در مهاجر-4 از طرح بال پایین (نصب بال در پایین بدنه) استفاده شده است که دارای مزایایی نسبت نمونه‌های قبلی است از جمله سطح مقطع راداری کمتر، کاهش سطح هواپیما از روبرو، کمک اثر سطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و همچنین کاهش نیروی مقاوم (درگ) القایی.

 
732920_569.jpg
مهاجر-4 با دوربین جلونگر و دوربین روی سکوی دو درجه آزادی
 

البته باید گفت در مهاجر-4 از بالچه‌های نوک بال نیز که باعث کاهش درگ القایی می‌شود استفاده می‌شود که کاهش مصرف سوخت و افزایش برد پروازی را نتیجه می‌دهد.

تغییرات طراحی مهاجر-4 که بلوغ طراحی پهپادهایی در این رده را نشان می‌دهد، به همین جا ختم نشده بلکه شکل بال این پرنده نیز بهبودهای زیادی یافته است از جمله به جای شکل پیکانی بال‌های مهاجر-2 و 3 در این نمونه از بال ذوزنقه‌ای (بال‌هایی با زاویه پسگرایی در لبه حمله و پیشگرایی در لبه فرار) استفاده شده است که علاوه بر کاهش درگ به افزایش سفتی بال نیز کمک می‌کند، ضمن اینکه مساحت بال نیز افزایش یافته که به افزایش نیروی بالا برنده و در نتیجه افزایش وزن برخاست و محموله قابل حمل می‌انجامد.

از این رو بیشینه جرم مهاجر-4 به 175 کیلوگرم می‌رسد که در مقایسه با 85 کیلوگرم برای مهاجر-2 به حدود 2 برابر افزایش یافته است. همچنین مداومت پروازی این نمونه نیز در بیشترین ارقام اعلام شده به حدود 3.3 تا 4.7 برابر مهاجر-2 رسیده است.

 
732921_891.jpg
مهاجر-4 در حال پرواز

با توجه به برد پروازی این هواپیما که کاملاً از دید کاربر خارج می‌شود امکان هدایت آن به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد. در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می‌شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می نماید.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‌سنج می‌تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می‌تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال نماید.

به گزارش مشرق، این هواپیما توانایی فیلمبرداری و عکسبردای هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده (و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه‌ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه‌ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد.

از این هواپیما می‌توان در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده‌بانی، هدف‌یابی و گرا دادن به واحدهای توپخانه، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه‌های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت‌های مورد نیاز استفاده کرد.

گفتنی است محموله مراقبت و شناسایی مهاجر-4 شامل دوربین جلونگر (FLTV)، دوربین پایین‌نگر (DLTV)، پلتفرم دو درجه آزادی و دوربین عکسبرداری است.

 
732922_128.jpg
پهپاد مهاجر-4
 

به گزارش مشرق، هواپیمای مهاجر-4 با حداکثر سرعت گشت‌زنی 180 کیلومتر بر ساعت دارای مداومت پروازی 5 تا 7 ساعت بوده (در برخی موارد 3 تا 5 ساعت اعلام شده) و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند.

این هواپیمای بدون سرنشین برای آغاز مأموریت امکان پرتاب از روی پرتابگر با گاز فشرده را دارد و بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.

 
732923_476.jpg
نرم افزار کنترل پهپاد مهاجر-4

بیشینه سرعت مهاجر-4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت رسیده سقف پرواز آن 15000 پا (حدود 4500 متر) عنوان شده است که نسبت به مهاجر-2 و 3 که تا 11هزار پا توان صعود داشتند حدود 36 درصد بهبود را بیان می‌کند بنابر این مهاجر-4 محدوده وسیع‌تری را می‌تواند پوشش دهد. طول این هواپیمای بدون سرنشین 3.64 متر و دهانه بال 5.30 متر است که در قیاس یا مهاجر-2 حدود 70 سانتیمتر کشیده‌تر و 1.5 متر دهانه بال بیشتری دارد.

جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می‌شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ‌دار، از وزن کمتری برخوردار است.

از طرح موفق مهاجر-4، نمونه‌های دیگری نیز ساخته شده که هدهدA/100 و شاهین از آن جمله‌اند. این نمونه‌ها تفاوت‌هایی نیز با نمونه پایه دارند. مثلاً هدهدA/100 حدود 10 سانتیمتر کشیده‌تر بوده و دهانه بال آن 5.33 متر است و بیشینه وزن پرتاب آن نیز 210 کیلوگرم اعلام شده که طبعاً تفاوت‌هایی در کارایی پرنده متناسب با نیازهای جدید به دنبال خواهد داشت.

این پهپاد در مأموریت‌های مختلف شناسایی در یگان‌های مختلف نیروهای مسلح شامل سپاه و ارتش در حال خدمت بوده و حتی در مأموریت‌های نظارت هوایی بر ناوهای هواپیمابر آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران و خلیج فارس نیز شرکت داشته است.

 
732924_311.jpg
تصویر گرفته شده از ناو هواپیمابر؛ ارابه فرود، نشان‌دهنده پهپاد مهاجر-4 است

در تصاویر منتشر شده از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع علاوه بر نمونه معمول مهاجر-4 نمونه‌ای متفاوت از آن نیز دیده می‌شود. در این پهپاد جدید، طراحی بدنه در بخش‌های دماغه و بخش انتهایی بدنه پس از محل نصب بال و نیز در اطراف موتور نسبت به مهاجر-4 فعلی تغییر کرده‌اند.

 
732925_333.jpg
نمونه جدید مهاجر-4

از دیگر تغییرات این نمونه نسبت به مهاجر-4 فعلی، میزان کمی افزایش طول بدنه در جلوی محل نصب بال، نصب بال‌ها در میانه بدنه و تغییرات اندکی در طراحی بخش‌های دُم و اتصال آن به بال است. با تغییر اعمال شده در شکل بدنه پیرامون موتور، هوای بیشتری به موتور برخورد کرده که در نتیجه خنک‌کاری موتور بهبود می‌یابد.

 
732928_436.jpg
تغییر شکل بدنه در اطراف موتور و نیز تفاوت شکل اتصال دُم به بال

 
732929_646.jpg
تغییر در محل نصب بال

با تغییر اعمال شده در محل عمودی نصب بال، مهاجر-4 جدید به پهپادی با‌ل‌وسط در مقایسه با مهاجر-4 فعلی که بال‌پائین است تبدیل گردیده. این تغییر دارای مزیت‌هایی همچون افزایش بیشینه ضریب برآ و کاهش از سرعت واماندگی پهپاد است که به معنی امکان پرواز با سرعت گشت‌زنی کمتر و در نتیجه افزایش مداومت پرواز است.

البته کارایی نهایی این تغییر باید در بررسی همزمان با سایر پارامترهای متأثر از آن بررسی گردد.

در تغییر طراحی بخش دماغه نیز تلاش برای کاهش نیروی مقاوم هوا و بهبود شکل آیرودینامیکی مشهود است. به علاوه در این پهپاد بالچه‌های نوک بال که در نمونه معمول مهاجر-4 وجود دارد حذف شده و در عوض دهانه بال پهپاد تا حدودی افزایش یافته است که خود به افزایش نیروی بالا برنده (برآ) منجر می‌شود.

 
732930_739.jpg
نمونه جدید مهاجر-4
 

با توجه به تصاویر منتشر شده از بازدید ریاست مجلس از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع به نظر می‌رسد نام گونه جدید مهاجر-4، پهپاد صادق باشد. در تصویر زیر با دقت به شکل دماغه و محل نصب بال می‌توان این نکته را دریافت. همچنین یکی از بوم‌های اتصال دم مربوط به بال راست نیز در تصویر دیده می‌شود.

 
732931_158.jpg
تصویر پهپاد صادق در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع

به گزارش مشرق، محققان و صنعتگران سازمان جغرافیایی و صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت متخصصان دانشگاهی با نصب دوربین‌های پیشرفته نقشه‌برداری بسیار دقیق هوایی اقدام به توسعه نمونه نقشه‌برداری هوایی پهپاد مهاجر-4 نموده‌اند.

به نظر می‌رسد سامانه تصویربرداری جدید نصب شده در این پهپاد یکی از انواع مشکات-1 یا ساعد-4 باشد که دارای یک دوربین عکسبرداری با تفکیک بالا و یک دوربین فیلمبرداری هستند که به صورت پائین‌نگر نصب شده‌اند.

ساعد-4 یک سامانه عکسبرداری دیجیتال هوایی است و محموله آن شامل یک دوربین اندازه متوسط دیجیتال و با قدرت تفکیک فوق العاده و همچنین یک دوربین فیلمبرداری پائین‌نگر است. پردازش و استخراج اطلاعات از تصاویر بازیافت شده توسط نرم‌افزارهای پردازش تصویر مخصوص این سامانه انجام می‌پذیرد. این سامانه به صورت تاکتیکی طراحی شده و به راحتی آماده نصب و بهره‌برداری می‌شود.

امکان کنترل و خاموش و روشن شدنه سامانه در صورت نیاز و امکان عکسبرداری خودکار از قابلیت های دیگر ساعد-4 است.

 
732932_308.jpg
سامانه ساعد-4

همراستا با محدوده دید دوربین عکسبرداری، یک دوربین ویدئویی پائین‌نگر به عنوان ویزور با قابلیت Z/W پیوسته نصب گردیده است و فرامین کاربر بر روی تصویر ویدئویی حک می‌گردد.

مشخصات فنی بخش عکسبرداری سامانه شامل حسگر 39 مگاپیکسل با ابعاد هر پیکسل 6.8*6.8 میکرومتر، نسبت تصویر 4:3، حجم فایل خام هر عکس حدود 40 مگابایت و حداکثر تعداد تصاویر قابل ذخیره 40 فریم برای کارت 16 گیگابایت است. فاصله زمانی عکسبرداری خودکار 3 الی 10 ثانیه، فاصله کانونی 50 یا 80 میلیمتر و زاویه دید افقی 34 درجه با لنز 80 یا 43 درجه با لنز 50 بوده و جرم این سامانه 4 کیلوگرم با پایه برای نصب و با ابعاد 155*265*160 میلیمتر است.

دوربین ویزور سامانه نیز دارای توان بزرگنمایی اپتیکی 10 برابر با قدرت تفکیک افقی (TVL) 530 و زاویه دید افقی 4.6 درجه زاویه بسته و 46 درجه زاویه باز است.

سامانه عکسبرداری هوایی مشکات-1 نیز برای تولید تصاویر عریض (Panoramic) توسعه یافته است که جهت عملیات شناسایی یک منطقه گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این سامانه هواپیما با یک بار گذر از روی منطقه هدف، با انجام هر بار عکسبرداری، تصویری به دست می‌آید که عرض آن 3 برابر طول (در جهت حرکت هواپیما) و با دید افق تا افق 110 درجه خواهد بود.

 
732933_563.jpg
سامانه مشکات-1

این سامانه متشکل از یک دوربین عکسبرداری جاروب خطی دیجیتالی بسیار پیشرفته با قدرت تفکیک فوق العاده به همراه یک دوربین ویدئویی پائین‌نگر (DLTV) جهت دید متناظر همزمان است. عکس‌های گرفته شده توسط این سامانه بر روی هارد نیمه هادی مقاوم در برابر شوک، ذخیره می‌گردد و پس از فرود پرنده، پردازش و استخراج اطلاعات از تصاویر بازیافت شده توسط نرم‌افزارهای پردازش تصویر مخصوص این سامانه انجام می‌پذیرد.

از توانمندی‌های این سامانه می‌توان به امکان عکسبرداری تک فریم یا پی در پی خودکار با فاصله زمانی متناسب اشاره نمود به طوری که بدون هیچ گونه فاصله، تصاویر دارای پوشش مشترک طولی مناسب خواهند بود.

از مشخصات فنی دوربین این سامانه هم باید به تعداد پیکسل 160 مگاپیکسل (7500*21250 پیکسل) با حجم فایل خام هر عکس 307 یا 922 مگابایت بسته به نوع تصویر اشاره کرد. سرعت انتقال اطلاعات دوربین به رایانه صنعتی در این سامانه با انتقال از طریق شبکه محلی LAN با سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه است.

ابعاد حسگر موجود در سامانه مشکات-1 برابر 160*170 میلیمتر، فاصله کانونی 90 میلیمتر، زاویه دید 104.33 درجه در عرض و 37 درجه در طول و جرم 12 کیلوگرم است. مشخصات فنی دوربین ویزور سامانه نیز شامل توان بزرگنمایی اپتیکی 10 برابر، قدرت تفکیک افقی 530، زاویه دید افقی 4.6 درجه زاویه بسته و 46 درجه زاویه باز است.

 
732934_678.jpg
نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده توسط مهاجر-4 نقشه‌برداری

در پهپاد مهاجر-4 با طراحی تغییر یافته، علاوه بر سامانه عکسبرداری هوایی پائین‌نگر و دوربین جلونگر نصب شده در جلو و پائین دماغه، یک سکوی پایدار شده 2 درجه آزادی نیز در زیر بدنه به کار گرفته شده که در نمونه‌های نظامی مهاجر-4 نیز از ادوات اصلی شناسایی است.

به این ترتیب و با توجه به وزن تقریبی سکوهای 2 درجه پایدار شده می‌توان گفت مجموع وزن محموله‌های نصب شده روی مهاجر-4 جدید دستکم 50 درصد سنگین‌تر از مهاجر-4 معمولی است.

 732936_999.jpg
سامانه‌های تصویربرداری مختلف نصب شده در مهاجر-4

به گزارش مشرق، برای مأموریت‌های مراقبتی خصوصاً تعقیب اهداف متحرک، دوربین‌های فیلمبرداری نصب شده روی یک سکوی پایدار شده 2 درجه آزادی مناسب هستند اما برای تصویربرداری، دوربین‌های جلونگر و پائین‌نگر مزیت‌های خاص خود را دارند.

در واقع به نظر می‌رسد یکی از اهداف تغییر در طراحی شکل دماغه مهاجر-4 ایجاد امکان نصب سامانه‌های نقشه‌برداری در کنار سکوی پایدار شده است در حالی که در مهاجر-4 معمولی سامانه نقشه‌برداری در محل سکوی پایدار شده نصب شده است.

 
732937_951.jpg
مهاجر-4 تجهیز شده برای نقشه‌برداری؛ سامانه جدید در محل دوربین پایدار شده نصب گردیده

در پهپاد مهاجر-4 نقشه‌برداری، ویژگی‌های تثبیت شده آن نظیر قابلیت اطمینان در ترکیب با سامانه‌های پیشرفته و دقیق تصویربرداری منجر به ایجاد یک سامانه قابل اتکاء و توانمند برای تولید نقشه‌های دقیق هوایی شده‌اند که در کاربری‌های نظامی و غیرنظامی با کیفیت بالایی نیازهای فرماندهان، متخصصان و پژوهشگران مختلف را فراهم می‌نماید.

در دومین روز از هفته دفاع مقدس نیز نمونه‌ای از پهپادهای ایرانی مجهز به دو موشک از گونه میثاق-1 رونمایی شد. این پهپاد که در واقع همان گونه جدید مهاجر-4 است با یک دوربین جلونگر در دماغه، یک سکوی پایدار شده 2 درجه آزادی زیر بدنه و یک موشک میثاق در زیر هر بال به نمایش در آمده است.

 
732938_795.jpg
پهپاد مهاجر-4 جدید در نقش رزم هوایی

پس از پهپاد سریر که در سال گذشته معرفی شد، این پهپاد دومین نمونه مشاهده شده با موشک هوا به هوا است. اگر پهپاد رهگیر کرار-4 را که برای مأموریت‌های هوا به هوا ساخته شده در نظر بگیریم، مهاجر-4 جدید، سومین پهپاد با قابلیت رزم هوایی خواهد بود. هر چند که ممکن است دو پهپاد قبلی هنوز وارد عملیات نشده باشند و پهپاد مهاجر-4 جدید به دلیل آمادگی عملیاتی بالا سریع‌تر با مأموریت جدید تطبیق داده شده و از این لحاظ اولین پهپاد عملیاتی رزم هوایی ایران باشد.

 
732939_293.jpg
پهپاد سریر مجهز به دو موشک میثاق-1
 

پهپادها با توجه به مداومت پروازی مناسب، سطح مقطع راداری و ابعاد فیزیکی کوچک و امکان حمل حسگرهای مختلف، از توان بالقوه بالایی برای کشف اهداف هوایی در ارتفاعات متوسط و پائین برخوردار هستند.

این امر در ترکیب با ویژگی‌های پروازی پهپادها که آنها را به اهدافی با امکان درگیری دشوار برای جنگنده‌های امروزی تبدیل می‌کند از دلایل روی آوردن سازندگان مطرح پهپاد در دنیا به استفاده از آنها در نقش رزم هوا به هوا در آینده است.

 
732940_182.jpg
ردگیری بالگرد 205 توسط سامانه الکتراپتیکی عقاب-6 پهپاد شاهد129

موشک نصب شده روی مهاجر-4 جدید مانند پهپاد سریر، موشک دوش‌پرتاب سطح به هوای هدایت فروسرخ (IR) میثاق-1 است که مانند نمونه‌های خارجی مشابه، قابلیت استفاده به صورت هوا به هوا را نیز دارد. این موشک 10.86 کیلوگرم جرم دارد که با احتساب پرتابگر لوله‌ای خود، به جرم 16.9 کیلوگرم می‌رسد.

میثاق-1 که دارای سرجنگی به جرم 1.42 کیلوگرم است با شلیک از زمین به سرعت قابل توجه 600 متر بر ثانیه، سقف پرواز 4هزار متر و برد 500 تا 5هزار متر می‌رسد.

 
732941_998.jpg
موشک میثاق-1 نصب شده زیر بال پهپاد مهاجر-4 جدید
 

با توجه به حذف بخش‌هایی از پرتابگر که مربوط به ارتباط با نفر شلیک کننده است، قاعدتاً از وزن این سلاح کاسته شده و به کارگیری آن روی پهپاد را با توجه به محدودیت‌های بار قابل حمل تسهیل نموده. همچنین با توجه به جرم این سلاح و سایر تجهیزات قابل مشاهده در پهپاد مهاجر-4 جدید، می‌توان میزان محموله قابل حمل توسط آن را دستکم 30 کیلوگرم تخمین زد.

با توجه به بازه عملکرد دمایی موشک میثاق-1 که بین مثبت 60 درجه تا منفی 40 درجه است، در آینده ممکن است شاهد نصب آن و نمونه‌های جدید مانند میثاق-2 بر روی پهپادهای بلندپروازتر از مهاجر-4 نیز باشیم زیرا با وجود کاهش دما با افزایش ارتفاع، دمای منفی 40 درجه در ارتفاعات بیش از 8هزار متری اتفاع می‌افتد که البته با توجه به فصول سال نیز تغییراتی در این مورد رخ می‌دهد.

به هر حال، مهاجر-4 توانایی استفاده از موشک‌های خود را در بالاترین سقف پرواز قابل دستیابی خواهد داشت. همانطور که در گزارش پهپاد رهگیر کرار-4 توضیح داده شد، استفاده از پهپادها برای رزم هوایی امری بسیار جدید در دنیا بوده و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه عملاً پیشگام است.

استفاده از پهپاد مهاجر-4 به عنوان یک طرح موفق و قابل اطمینان در مأموریت‌های جدید، منجر به کاهش هزینه، زمان و ریسک رسیدن به یک محصول مطابق با نیازهای روز و آینده گشته و به این ترتیب می‌توان تجهیزات جدید را به سرعت در اختیار نیروهای مسلح قرار داد.

در مأموریت رزم هوایی نیز این پهپاد با توجه به مداومت پروازی مناسب خود به کمک یگان‌های پدافند هوایی کشور خواهد آمد تا جمهوری اسلامی ایران با اتکا به مجموعه توان پدافندی خود، دست برتر را در از بین بردن امکان غافلگیری و کاستن از حجم تهاجم اولیه دشمن داشته باشد

ویرایش شده در توسط td127
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان چرا میگید که توانایی درگیری با بالگردها رو نداره؟

سرعت بالگردها هم در حد سرعت همین پهپاده. خصوصا وقتی فول لود باشند.

دیگه بقیه کار بر می گرده به موشک مورد استفاده، که اگر میثاق 1 نتونه با تاکتیکها و تکنیکهای روز هواگردها مقابله کنه، دوشپرتابهای دیگه ای هستند که بتونند.

در ضمن، نظرتون در مورد استفاده از موشک ضد بالگرد قائم روی این چیه؟ همون تاو که به صورت لیزری و Saclos هدایت میشه

 

یک کاربرد دیگه این پهپاد میتونه گشت زنی و نگهبانی هوایی باشد. جاهایی که امکان استقرار دیده بانهای معروف ضد هوایی وجود ندارد، این پهپاد می تواند مثلا یک محدوده چند صد کیلومتر مربعی را پوشش دهد. فرض کنید به صورت مرزبانی هوایی عمل کند. عملا توانایی هشدار اولیه و درگیری در صورت دریافت دستور رو داره و توانایی ما رو خیلی بالا می بره.

البته در صورتی که بشه روی کشف موشکهای کروز با سامانه های مادون قرمز و حرارتی حساب کرد.

 

یک سوال دیگه هم برای من پیش اومده، اثر حرارتی یک پهپاد با موتور وانکل چقدر هست؟ آیا به قدری هست که میثاق 1 بتونه باش درگیر بشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا

سلام...

.............................................................................................

از همه ی عزیزان جامعه ی میلیتاری به دلیل اینکه دیروز صبح از کوره در رفتم و مسئله ای تقریباً بی ربط  با تاپیک را مطرح کردم، عذرخواهی میکنم... :oops:

امیدوارم که این قصور را از این حقیر ببخشید... :rose:

مثل همیشه از توضیحات و نکته بینی های تک تک دوستان تشکر میکنم ، چرا که باز هم مثل همیشه در لا به لای پست های کاربران محترم چیزهای زیادی یاد گرفتم...

.............................................................................................

با اجازه میخوام چند خطی سیاهه نویسی ارائه کنم تا عزیزان بهتر با زاویه دید این حقیر نسبت به وضعیت جاری صنعت دفاعی مملکت آشنا شوند...

عمرم رو هم از سر راه نیاوردم که بیام اینجا چرک نویسی کنم ، پس سپاسگذار میشم عزیزان بدون جهت گیری به نوشته ام نیم نگاهی کنند...

.............................................................................................

در مورد پهپاد رونمایی شده؛

دیروز نسل جدیدی (تقریباً) از پهپاد مهاجر رونمایی شد، با قابلیت به کارگیری موشک های  ضد هوایی (سابقاً) دوش پرتاب...در نگاه کلی فقط همین!

به حد خودش قابلیت عملیاتی خوبی داره، چون هم ارزانه، هم نسبتاً ساده است و به طبعش امکان به کارگیری گسترده ای داره...

میتونه علیه پهپادهای هم سطح خودش اقدام کنه .. میتونه اگر در شرایطش قرار بگیره، کروزها و شاید هلیکوپترها رو هم مورد اصابت قرار بده...

این پهپاد رو چیز بد و نا کار آمدی نمی دونم، چرا که در برابر کشورهای هم تراز خودمون تاثیر دفاعی مناسبی دارد...

اما متاسفانه کار رسانه ای که در قبالش شد و به شبکه های تلویزیونی ملی کشیده شدنش در شان صنعت دفاعی کشور نبود و نیست! (در ادامه مواردی رو بیان میکنم تا عزیزان بهتر درک کنند که چرا؟)

ادعا کردم که 15 سال پیش امکان تولید مشابه این پهپاد در داخل کشور موجود بوده (اما نه با کیفیت امروزش و نه گستردگی ای که در امر تولید انبوه امروز میتونیم اعمال کنیم). هنوز هم سر حرفم هستم! اگر شک دارید یه نیم نگاهی به تاریخچه ی به کارگیری پهپاد و نیز دوش پرتاب های ضد هوایی در کشور بیاندازید...احتمالاً در گذشته نسبتاً دور این ابتکار به عنوان یک طرح و ایده در نزد نیروها و صنعت گران دفاعی مطرح شده! اما به دلایلی کنار گذاشته شده! مثلاً شاید بشه گفت نیروی به کار گیرنده ای نبوده! و یا اینکه امکان تولید گسترده وجود نداشته! ووو...بگذریم...

.............................................................................................

خبررسانی در امور دفاعی (دستاوردهای صنعتی-علمی)؛

بد یا خوب این امر نیازمند یک تعریف و چارچوب هستش که متاسفانه ما در کشور فاقد چنین درکی از کل موضوع هستیم...

به عنوان مثال؛ موضوع رونمایی همین پهپاد در حدی هست که خود وزارت میتونست با اتشار چند عکس و پاره ای توضیحات فنی سر و تهش را در سایت مجازی خودش هم بیاره و نیازی نبود که گزارش خبری تهیه بشود!

یا به عنوان مثالی دیگر؛ گزارشات غیر اصولی که از نمایشگاه خودکفایی تهیه شد...

.............................................................................................

بزرگترین ایراد و انتقاد وارده به قوای نظامی کشور؛

در موضوع پهپادها که جگر این حقیر را بسیار خون کرده، ایرادی مطرح هست با این تفسیر که چرا قوای نظامی مملکت با وجود این حجم گسترده از زیرساخت های صنعتی-تحقیقاتی و نیز نیروی انسانی به معنای واقعی کلمه کارآمد ، نیازهاشون رو در سطح پایین و در مواردی کلاً عقب مانده نگه می دارد؟!!! (که متاسفانه در مواردی باعث شده صنایع هم دچار عقب ماندگی هایی بشوند)...عمده ترین دلیلی که در ذهن هر کس نقش میبنده مسئله ای به نام پول و یا دانش فنی (تکنولوژی) می باشد...به عنوان مثال؛ چرا نیروی هوایی ارتش ما فاقد بمب افکن بدون سرنشینی مشابه X-47B می باشد؟  (البته هواپیماهای رزمی بدون سرنشین در ایالات متحده هنوز آنچنان عملیاتی نشده اند)! عزیزان در جواب ممکنه بگند که دانش لازمه را نداریم، زیرساخت تولید را نداریم و پول نداریم و از این قبیل موارد! به نظر این حقیر اینگونه نیست ، مسئله ی ما امروز جسارت خواستن هستش. بین نتوانستن و نخواستن زمین تا آسمان فرق وجود داره. شما یک فرمانده نیروی هوایی ارتش رو به من نشان بدهید که طالب به کارگیری 50 فروند بمب افکن بی سرنشین در مجموعه ی تحت امرش باشه! شما یک فرمانده به من نشان بدید که جسارت ورود به عرصه های جدید داشته باشه!...پس مشکل عدم وجود جسارت برای ورود به فاز جدید ساختار سخت افزاری هستش ، یا به عبارتی دیگر ما در مرحله ی پوست اندازی گیر کرده ایم!!!

ما امروز جز مواردی خاص (مثل صنایع موشکی) نمیتونیم در حیطه تولید و تجهیز نیروها به گستردگی کشورهای بزرگ و صاحب سبک عمل کنیم، اما در کیفیت مطمئناً امروز در شرایطی قرار داریم که می توانیم پا به پای دنیا جلو بریم، ولی متاسفانه این واقعیت موجود با هزار و یک بهانه ی واهی به زمین خورده و بهتره شفاف تر بگم، ترس های ما و ذهنیات عقب مانده ی ما نسبت به توان ملیمون ما رو عقیم کرده!

در گذشته بنا بر پاره ای از محدودیت ها ما راهکارهایی رو در پیش گرفتیم که هم ارزان قیمت باشه هم در دسترس و متاسفانه امروز با اینکه از شرایط گذشته عبور کرده ایم هنوز هم در همان ذهنیات و سیاست ها به سر میبریم!

به عنوان مثال؛ در موضوع جمع آوری اطلاعات از طریق پهپادها، سپاه اومد رویه ای رو پیش گرفت که پهپادهای تاکتیکی دربازه های ماموریتی سبک تر و کوتاه تر کار اطلاعاتی استراتژیک انجام بدهند! پهپادهای ارزان قیمتی که هم پنهانکار بودن و هم مداومت پروازی خوبی داشتند و میتونستند به راحتی در سطح تاکتیکی از کشورهای همسایه برای ما اطلاعات جمع کنند (بیش از یک دهه هست که چنین رویه ای وجود دارد)! این رویه هنوز هم مفیده و در آینده هم مفید خواهد بود! اما این دلیل نمیشه که ما حالا که هواپیمای اطلاعاتی استراتژیک RQ-170 رو داریم، ازش بهره برداری نکنیم، چون در گذشته مسیرهای خودمون رو برای رفع حاجت داشته ایم! چرا ما وقتی میتونیم با یک پرواز 170 ایرانی به اندازه 10 پرواز پهپادهای دیگرمون (حداقل)  اطلاعات جمع آوری کنیم، ازش استفاده نکنیم؟ چرا وقتی ظرفیت های صنعتی ما امکان تولید طرح های رزمی بزرگ تر و تاثیرگذارتر از کرار رو داره، ما فقط بیاییم به کرار بسنده کنیم؟ ووو

به دو تصویر زیر نیم نگاهی بیاندازید و سوال های ذیلش را پاسخ بدید...

http://upload7.ir/imgs/2014-09/87709580931326816181.jpg
http://upload7.ir/imgs/2014-09/68478461580109895334.jpg

چه چیز خاصی در فناوری های مرتبط با این دو طرح وجود دارد که از دست محققان و صنعت گران دفاعی ما خارج است؟

آیا از تجمیع تجارب و دستاوردهای شاهد 129-فطرس-170ایرانی-وغیره، نمی توان پهپادهایی مشابه این دو طرح خلق کرد؟

آیا خیلی گران از آب در می آیند؟

آیا صنعت دفاعی ما اینقدر توان فنی نداره که بتواند در کنار دیگر پروسه هایش  تولید انبوه و تست چنین طرح هایی رو به عهده بگیرد؟

آیا بودن چنین پهپادهایی امروز در کشور ما قابلیت های رزمی ما را افزایش نمی دهد؟

آیا وجود چنین سامانه هایی در کنار تجهیزاتی چون پهپادی که دیروز رونمایی شد، قابلیت های دفاع هوایی ما را افزایش نمی دهد؟

.............................................................................................

در پناه حق... :16:

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به یک نکته توجه کنید

موشک میثاق یک بردش پنج کیلومتره  و ظاهرا تو میثاق 2 برد بیشتر هم شده حدود 7 کیلومتر 

  سرعتش هم نزدیک سه ماخه 

حالا در ارتفاع 3-5 کیلومتری برد موشک بیشتر میشه و شاید به راحتی 10 کیلومتر رو بزنه اونهم تو ارتفاع بالاتر 

 

منابع غير رسمي (  icon_cheesygrin  :winking:  ) برد را شش كيلومتر و سرعت را دو ماخ ذكر كردن ، توي ويدئو از لحظه شليك تا هدف قرار گرفتن پهپاد هدف 6 ثانيه طول مي كشه ، هدف 4 هزار متر فاصله داره
 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منابع غير رسمي (  icon_cheesygrin  :winking:  ) برد را شش كيلومتر و سرعت را دو ماخ ذكر كردن ، توي ويدئو از لحظه شليك تا هدف قرار گرفتن پهپاد هدف 6 ثانيه طول مي كشه ، هدف 4 هزار متر فاصله داره
 

 تست صورت گرفته با میثاق 1 بود که سرعت و بردش کمتره - سرعت دوماخ و برد از زمین 5 کیلومتر - تو ارتفاع بالا برد بیشتر میشه  - ممنون از اطلاع رسانیتون اما اگر تست با میثاق 2 و یا 3 (که هنوز رونمائی نشده) صورت بگیره نتایج بهتر میشه

موضوعی که اینجا هست و دوست داشتم عرض کنم اینه که خود پهپاد درصورت درحالت پرواز بودن میتونه متقابلا با پهپاد مهاجم یا هواپیما از برد بیشتری شکار بشه - نیاز هست اشاره کنم که شکار پهپاد با آسرام- پایتون- متئور ازبرد بلند تر (فامد) ممکنه و زیاد نمیشه تو دفاع نقطه ای به این شکل حساب کرد

اگر ما پهپاد رو صرفا در زمان کوتاهی  و از برد کمتر و در حدود فاصله موثر موشکهای آن بلند کنیم موضوع فرق میکند و همانقدر که طرف مقابل زمان میخواهد تا پهپاد ما را شناسائی و شکار کند ما هم زمان متقابل داریم

 

یک نکته بسیار مهم در موضوع پهپاد ها سرعت کم آنهاست که میتوانند با سرعت بسیار کم و شتاب جی بسیار پائین موشکهای پرسرعت  سوخت جامد را جا بگذارد

البته موضوع متئور فرق میکند و طراحی این موشک برمبنای امکان کاهش سرعت و افزایش آن وشکار انواع اهداف مانوردهنده است

 

یک مطلب دیگر این است که معمولا در موشکهای حرارتیاب برد شلیک خود یک نقطه ضعف مضاعف است یعنی اگر برد کم باشد از یک طرف خودمان شکار میشویم و اگر زیاد باشد هم امکان انواع انحراف توسط فلیر و اهداف کاذب زیاد است

ظاهرا در حالت مقابله برد20 کیلومتر و درحالت تعقیب 10 کیلومتر بردی است که امکان اخلال چند مرحله ای وجود دارد اما دربرد کمتر این احتمال کمتر و بیشتر روی فلیر متمرکز است

 

حالا چقدر رو عدم انحراف میثاق توسط هواپیما یا پهپاد مهاجم فکر شده است؟

چرا روی سیستمهای بهتر فکر نمیشود؟

من دراینباره پیشنهاد دارم

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا الان هر چه دیدیم فقط عکسه.فیلمه....پا عمل که میاد معلومنیست این عکس ها که عملیاتی میشند نموننش تو درگیری سیستان 3ساعت درگیری بوده ولی خبری از یه پهباد نمیشه...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط jotter
      گاهی به پهپادهای پرتاب شونده از زیردریایی
      با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه خواهد بود.
      به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف از جمله شناسایی، جاسوسی و اکتشاف، جنگ افزار های برگزیده ارتش های امروز دنیا هستند که دارای جایگاهی تسخیر ناشدنی در جنگ های مدرن می باشند.
      مزیت بدون سرنشین بودن، در کنار ویژگی های کوچکی، سبکی و ارزانی و همین طور قابلیت اطمینان پذیری بالا، به این وسایل امکان می دهد تا بیشتر از هر وسیله دیگری برای مقاصد گفته شده مناسبت داشته باشند. هر چند که پهپاد ها، در حین انجام ماموریت بسیار کارآمدند، ولی در برخی از اوقات، استفاده از آنها به دلیل بعد مسافت و همین طور بزرگی و گستردگی تاسیسات پرتاب و بازیافت و ایستگاه زمینی، مشکلاتی را پیش روی می آورد که از آن جمله می توان به آسیب پذیری تاسیسات در مقابل آتش احتمالی دشمن، ایجاد خطر برای گروه انجام عملیات و همین طور لو رفتن محل استقرار نیروهای خودی اشاره کرد. با توجه به این موضوع اگر بتوان پهپادها را به شکلی مخفیانه وکار آمد و در فاصله مناسب از دشمن دریافت و بازیافت کرد، بالا رفتن قابلیت اطمینان پذیری پیش و پس از انجام عملیات، کارایی وسیله را دو چندان خواهد ساخت و از این طرف دیگر نیروهای خودی نیز از ایمنی کافی برخوردار خوهند بود. گزینه ای که قادر است تمام این نیازمندیها را برآورده کند، واگذار کردن نقش پرتاب و بازیافت و همین طور ایستگاه کنترل زمینی به زیر دریایی هایی است که قادرند به شکلی رادار گریز وارد آب های دشمن شوند.
      در این مقاله به تلاش های صورت گرفته برای توسعه این دسته از پهپاد ها در نقاط مختلف جهان و معرفی نمونه های ساخته شده و طرح های در دست توسعه از آنها می پردازیم:

      *پهپاد تک ماو
      پژوهشگران در سال 2005موفق به تولید پهپادی شدند که با قرار گرفتن در یک لوله می تواند،از زیر دریایی های رها شده و با رسیدن به سطح آب، پرواز کند. این پروژه که با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده انجام کرفته است،توسط پژوهشگران شرکت سامانه های اسپاوار به اجرا در آمده است. این پهپاد با قرار گرفتن در یک لوله سر بسته، به کمک یک گوی شناور از عمق 40 پایی به سطح آب رسیده و شناور می شود. در داخل لوله ساز و کارری تعبیه شده است که برای پرتاب کردن پهپاد، سرعت اولیه لازم رابه آن می دهد. پرنده بدون سرنشینی که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است، یک ریز پهپاد تک ماو است که بالهای آن برای امکان پذیری قرار گرفتن در داخل لوله تا می شوند. گوی شناور در سطح آب که به وسیلهی یک سیم با زیر دریایی ارتباط دارد، در نقش ایستگاه کنترل زمینی آن نیز ظاهر می شود. همین طور وظایف فرمان و کنترل را پیش از پرتاب می توان با خالی کردن هوای داخل این بویه، آن را به زیر آب کشیده و با زیر دیایی به خارج از منطقه عملیات جابه جا کرد. پرنده بدون سرنشین به کار رفته نیز پس از انجام عملیات در داخل دریا سقوط خواهد نمود.
      پهپاد تک ماو که توسط نیروهای اشغال گر امریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته استف قاد به پرواز با سرعتی معادل 80 کیلونتر بر ساعت بوده و تا 30 دقیقه می تواند پرواز خودگردان انجام دهد . تک ماو توسط شرکت پژوهش های کاربردی واقع در آلبوکرک، نیومکزیکو طراحی و ساخته شده است. ویژگی های طراحی این وسیله به شکلی است که با پرتاب شدن از زیر دریایی های سرنشین دار و بدون سرنشین همخوانی خوبی دارد.

      *پهپاد اسکن ایگل
      پژوهشگران در سال 2006 نسخه ای از پهپاد اسن ایگل را طراحی کرده اند که قابلیت پرتاب شدن از هواپیما را دارد. این نسخه جدید به طوری تغییر یافته است تا بتواند از محفظه بمب هواپیماهای بمب افکن و یا زیر دریایی و همین طور از لوله اژدرمانندی زیر دریایی ها شلیک می شود، پرتابرگردد. برای بازیافت این وسیله می توان از شنورهای سطح آب و یا گارد ساحلی استفاده کرد.همین طور می توان لوله هایی که پهپاد از آن پرتاب می شوند را از راه دور غرق کرد.
      لوله اژدر مانند کوچک پس از پرتاب شدن از زیر دریایی به سطح آب آمده و پهپاد اسکن ایگل را پس از باز شدن بال های آن تا ارتفاعی پرتاب می کندکه پرنده بتواند به پرواز خود ادامه دهد. پهپاد اسکن ایگل که 40 پوند وزن دارد قادر است ماموریت هایی را تا 20 ساعت به انجام برسناد. شعاع عملیاتی این وسیله از زیر دریایی تقریبا برابر با شعاع عملیاتی آن در صورت هدایت از سطح زمین است.

      *پهپاد وولانس
      در ماه گذشته، پژوهشگران آلمانی با استفاده از طرح موجود علاءالدین، پهپادی را طراحی کرده اند که به جای پرتاب به کمک دستف می تواند از ساز و کاری که در برجک دیده بانی زیر دریایی تعبیه شده، پرتبا گردد. دست کم می توان سه عدد از پرنده های بدون سرنشین وولانس رابا قرار دادن در محفظه های بسته در زیر دریایی، نگهداری کرد. این پرنده ا بوسیله ی پرتاب کننده هایی تا شونده پرتاب می شوند که در برجک دیده بانی زیر دریایی های پرسکوپ دار قرار گرفته اند. از طرف دیگر می توان به جای استفاده از پریسکوپ و یا پرتاب کننده های پهپاد وولانسف از مسلسل در این مکان استفاده کرد.
      برای پرتاب پهپاد وولانس، لازم است زیردریایی به عمق استفاده از پریسکوپ وارد شده و دریچه برجک خود را باز کند. در این صورت پرتاب کننده هواپیما که به شکلی جالب هواپیمای با بالهای تا شده را به همراه دارد، از هم باز شده و این وسیله ی کوچک را پرتاب می کند. پس از انجام این کار دریچه برجک بسته شده و خلبان پرنده با فرو رفتن زیر دریایی در زیر آب، ‌به کنترل آن می پردازد. برای برقراری ارتباط ، آنتنی بلند از بدنه زیر دریایی خارج شده و وظیفه ی ارسال فرامین و دریافت داده ها را انجام می دهد. در این روش نیازی به بازیافت کردن تجهیزات پرتاب کننده پرنده نیست و از طرف دیگر، سرعت عمل نیز بسیار بالاست. مشکل موجود در این طرح، ضرورت بالا آمدن زیر دریایی به عمق پیرسکوپ است.
      پهپاد وولانس به مانند علاء الدین قادر است تا پیش از خالی شدن باتری ها، تا یک ساعت عملیات انجام دهد. از جایی که تنها راه بازیافت پرنده بازگشت زیر دریایی به سطح اب است، این سامانه را می توان یک بار مصرف تلقی کرد. سرعت بیشینه وولانس90 کیلومتر در ساعت است که اغلب به دلیل خارج شدن از خط دید، در طول یک ساعت می تواند تا شعاع 30 کیلومتری از زیر دریایی مادر دور شود. این وسیله برای زیر دریایی هایی که در آنها مورد ساتفاده قرار می گیرد، یک برگ برنده به شمار می آید، چرا که زیر دریایی ها در هنگام فرو رفتن در زیر آب اطلاعی از دنیای اطراف خود ندارند. همینطور به دلیل سرعت کم، زیر دریایی های غیر اتمی در زیر اب قادر نیستند، دشمنان خود را در محیط اطراف شناسایی کرده و برای مقابله سریع و مؤثر با آنها درست به انجام کاری بزنند.با مجهز شدن زیر دریایی ها به این وسایل، امکان تبدیل شدن آنها به جنگ افزار هایی هراس انگیز وجود خواهد داشت.
      هر چند که پهپاد های وولانس تقریبا غیر قابل ردگیری هستند، ولی به دلیل فرو فرستاده شدن تصاویر ویدئویی در باند سی توسط این وسایل به زیردریایی ، امکان به خطر افتادن زیر دریایی مادر وجود خواهد داشت. بالگرد های ضد زیر دریایی مدرن امروزی با استفاده از سامانه های سونار خود قادر خواهند بود با استفاده از این امواج ، این زیر دریایی ها را به اسانی مورد هدف قرار دهند.

      *پهپاد کورمورنت
      در سالهای گذشته، طراحی و ساخت پهپادی در دارپا مورد توجه قرار گرفته است که قادر است پس از پرتاب از زیر دریایی و انجام عملیات، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. طرح اولیه این پهپاد دگردیسی پذیر که کورمورنت نام دارد، توسط مهندسان شرکت لاکهید مارتین داده شده است.
      نقاط حساس این پرنده از جمله ورودی های هوایی آن در هنگام پرتاب توسط روکشهایی انعطاف پذیر آب بندی می شوند. برای جلوگیری از پاره شدن این پوشش، درون بدنه پهپاد،با نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد. این پرنده از لوله های پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما نظیر ترایدنت قابل پرتاب بوده و از پس از پرتاب بر روی سطح آب شناور خواهد شد. با جدا شدن روکش های محافظ سوراخ های بدنه در سطح آب، موتور جت به کار خواهد افتاد و پرنده به تدریج از سطح آب جدا خوهد گشت. پس از انجام عملیات می توان پرنده را بوسیله شناور شدن در سطح آب و یا استفاده از چتر بازیافت کرد.
      این پرنده را می توان برای مقاصد شناسایی و یا تهاجمی به کار گرفت که با توجه به محموله ای که برای آن در نظر گرفته، مشخص می گردد. بدنه این وسیله از تیتانیوم ساخته می شود که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، می تواند در برابر شلیک شدن موشک از حفره داخل آن نیز از خود پایداری نشان دهد. بر خلاف موشکهای بالستیک که محل اختفای یزر دریایی مادر را بر ملا می کنند، این وسیله باعث لو رفتن ایستگاه زمینی خود نخواهد شد.
      نکته جالب درباره بازیافت این وسیله استفاده از یک ربات زیر دریایی است که بر زیبایی کار و در عین حال پیچیدگی آن می افزاید. انجام اولین آزمایش ها در مورد امکان پذیری ساخت چنین وسیله ای در اواخر سال 2008 آغاز خواهد گردید.

      تحلیل
      جایگاه پهپاد های پرتاب شونده از زیر دریایی در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
      با توجه به تهدیدات روز افزون دشمنان خارجی و از طرف دیگر فزونی گرفتن توان علمی و فنی کشور مان در زمینه نظامی و غیر نظامی، استفاده از جنگ افزار های پیشرفته و غافل گیر کننده مسلما قنشی کلیدی در به هم زدن محاسبات دشمنان از منظر پیش گیری و همین طور زمین گیر کردن آنها در صورت حمله احتمالی خواهد داشت. خمان گونه که گفته شد، ویژگی پنهان کاری زیر دریایی ها در ترکیب با مزیت های فوق العاده پرنده های بدون سرنشین، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در عملیات های شناسایی و جاسوسی است. با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین می تواند کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه تبدیل گردد و کار را برای حضور آنان در این مناطق به مراتب مشکل تر کند.
      با توجه به این موضوع دامنه شناسایی و جاسوسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یک باره گسترش چشم گیری خواهد بافت، به طوری که بنا به تحلیل کارشناسان امنیتی غوغاسالار رژیم صهیونیستی «حتی استفاده از گزینه دریایی مدیترانه نیر در اقدام تلافی جویانه ایران در برابر تهاجم احتمالی، وجود خواهد داشت.»
      از طرف دیگر با توجه به توسعه فناوری یاد شده، استفاده از آن در آب های سرزمینی ایران زنگ خطری برای مسئولان امر خواهد بود،‌ چرا که در صورت پیش بینی نکردن این امکان و مقابله پیشاپیش با آن،‌ امکان هر گونه درز اطلاعاتی از تاسیسات ساحلی و فرا ساحلی وجود خواهد داشت.
      شایان ذکر است که جاسوسی به کمک پرنده های بدون سرنشین کوچک بسیار موثرتر از تصویر برداری هایی که از منابع ماهواره ای انجام می گیرد خواهد بود. هر چند که دشمن در موقعیتی نیست که توانایی حمله از پهپادهایی با این ویژگی را داشته باشد، ولی در راهبرد دفاعی آینده جمهوری اسلامی باید، حضور احتمالی این وسایل را هم پایه جنگ افزارهایی چون موشک های کروز دور برد، جدی گرفت.
      منبع:
      www.globalsecurity.com
      www.theregister.co.uk
      www.strategypage.com
      http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=14040
    • توسط EMP
      MotionDSP video presentation در سال 2010
      [b]گرد آوری شده مخصوص سایت میلیتاری[/b]
      حتما فیلمهای تهیه شده توسط پهبادهای ایرانی از ناوهای هواپیما بر آمریکایی را در اینترنت یا صدا سیما مشاهده کرده اید. با یک نگاه می توان فهمید که این فیلمها مشکل لرزش و کیفیت و رزولوشن پایین دارند. اهمیت رزولوشن وقتی خود را نشان می دهد که مفسرین خبره تصاویردر واحدهای اطلاعات و شناسایی یا مفسرین رکن دو را به اشتباه انداخته یا باعث غیر قابل تفسیر کردن تصاویر می شود. همچنین حتما شنیده اید که از دوربین های تجاری سونی در ماهواره های ایران برای تصویر برداری استفاده شده و کیفیت تصاویر ارسالی آنها بسیار پایین است.

      حتما در فیلم های هالیوودی دیده اید (حتی اخیرا در یک سریال تلویزونی پلیسی داخلی هم دیده شد که از انعکاس تصویر مجرمی بر روی سپر ماشین تصویر کامل او را ساختند و ....!!) که یک پلیس با استفاده از نرم افزار از روی یک عکس کم کیفیت جزئیاتی را بدست می آورد که منجر به پیدا کردن جانی می شود. تمام متخصصین برق و کامپیوتر (البته به استثناء آنها که در صدا سیما مشاور این سریالها هستند) می دانند که چنین چیزی مطلقا غیر ممکن و زاییده تصورات هالیوودی است زیرا در یک عکس کم کیفیت داده ای وجود ندارد که بر اساس آن بتوان تصویر بهتری ساخت.

      خوب پس راه حل چیست؟
      آمریکایی ها هم در عراق و افغانستان مشکل مشابهی دارند!!! شرکت MotionDSP [b]ابر رایانش را بکار گرفته[/b] تا محصولی را برای نیروهای آمریکایی فعال در عراق و افغانستان تهیه کرده تا آنها بتوانند فیلمهای کم کیفیت پهباد های خود را تبدیل به تصاویر و فیلمهای با کیفیت بهتر بکنند.
      http://www.motiondsp.com/sites/default/files/MotionDSP_Ikena_ISR.pdf
      ایده محصول بسیار ساده است:
      هنگامی که از یک هدف فیلم تهیه می کنیم تعداد زیادی تصویر از آن بدست می آید به ویژه اگر نرخ فریم در ثانیه بالا باشد، نکته جالب این است که نویز کوانتیزیشن ناشی از رزولوشن بد دوربین بد کیفیت و گرد غبار و ... موجود در هوا در هر تصویر داده های متفاوتی را حذف می کند و بعضی داده های مفید را که در فریم قبلی حذف شده بوده را نمایش می دهد. کافی است که با استفاده از یک الگوریتم داده های مفید چندین فریم را در یک فریم گرد آوری کنیم و به این ترتیب یک تصویر پر رزولوشن از یک دوربین ارزان قیمت بدست آوریم. ایراد این الگوریتم ها کند بودن آنها است که شرکت MotionDSP با استفاده از توان پردازشی خیره کننده کارتهای گرافیکی NVIDA به عنوان کمک پردازنده برای پردازنده اصلی نرم افزاری ساخته که قادر به این کار است. در واقع اینجا ابر رایانش به کمک سبکتر کردن پهباد ها و ماهواره ها آمده است کافی است که سرعت انتقال تصاویر را در تله متری سریعتر بکنیم و به تعداد فریم بیشتری را در ثانیه ارسال بکنیم تا بتوانیم عکسها و فیلمهای پر رزولوشن داشته باشیم. پیاده سازی این الگوریتم ها در ایران نیز کاملا امکان پذیر است و هم برای پهبادهای آینده و هم تصاویر تهیه شده قبلی قابل استفاده خواهد بود.
    • توسط MR9
      شکار برفراز خلیج پارس
       
      سیستم های Triton مشابه سیستم های به کار رفته در Lockheed EP-3 هست که به منظور شناسایی و طبقه بندی سیگنالهای ضعیف راداری است.این هواگرد با این قابلیت قادر است تا این سیگنال‌ها را به صورت سه بعدی شناسایی و تعیین موقعیت جغرافیایی کند و به برنامه ریزان ماموریت این امکان را می‌دهد تا به یک نمایه مشخص ازنظم الکترونیکی از نبرد دست یابند , یا هواپیماها و .... را خارج از محدوده رادارهای پدافند هوایی دشمن نگه دارد. شناسایی و مکان‌یابی منبع سیگنال‌های راداری نیز می‌تواند برای قرار دادن کشتی های نظامی در موقعیت های هدفگیری مناسب استفاده شود. گیرنده‌های باند فرکانسی پایین و بالا یک قابلیت multi-INT را به این هواگرد اعطا خواهد کرد که در سال ۲۰۲۱ به میدان خواهد امد.
       

       

       
       
      Iran's Revolutionary Guard shoots down US drone
      U.S. drone shot down by Iranian missile in international airspace: U.S. source
       
      پی نوشت :
      با تشکر از برادر عزیز remo بابت ارسال اطلاعات فنی در بروزرسانی
       
       
    • توسط mehran55
      بنام خداوند بخشنده مهربان
       
      با سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست
      در جریان بازدید از نمایشگاه اقتدار 40 در بهم ماه 1397 در حین بازدید از غرفه پهپادها ، با توجه به اینکه مسئول غرفه علاقه بنده به پهپادها رو مشاهده کردند ، یک کتاب رو به بنده هدیه دادند که به چگونگی روند شکل گیری یگان پهپادی سپاه می پرداخت.
      با کسب اجازه از مدیران محترم انجمن و در راستای پرداخت ذکات علم ، مطالب و محتوای این کتاب 188 صفحه ای رو به تدریج و در قالب این تاپیک خدمت سایر دوستان خودم تقدیم میکنم :
       
      پهپاد در دفاع مقدس
      روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس

       
      مقدمه -
      اگر چه از سالهای پیش از جنگ ، پرنده های هدایت پذیر از راه دور ( پهپاد ) به عنوان ابزار اطلاعاتی در ارتش های جهان از جایگاه خاصی برخوردار بودند ، اما در ارتش ایران ( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) محلی از اعراب نداشتند ؛ و گفته می شود که چند فروند از پهپاد های هدف در یکی از پایگاه های نظامی دیده شده که در دوران دفاع مقدس هیچ مأموریتی از خود نشان ندادند.


      پهپاد هدف BQM-74 Chuker
       
      ضرورت بکارگیری پهپادهای شناسائی دقیقا از روزی مطرح شد که فرماندهان جبهه های جنگ با چالشی به نام محدودیت پروازی هواپیماهای شناسائی RF-4 ارتش روبرو شدند و از عکس هوائی به عنوان مهمترین و قابل اتکاترین وسیله کسب اطلاعات و شناخت موقعیت دشمن در صحنه نبرد محروم شدند.

      فتو فانتوم نهاجا (RF-4E)
       
      به دنبال تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی ، نیاز جبهه های جنگ به عکس هوائی و نگرانی فرماندهان از نبود وسیله جایگزین ؛ نیروهای مومن ، متعهد و جوان مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ؛ بر آن شدند تا در جهت تأمین جایگزینی برای آن به فکر چاره باشند. قرار داشتن کشور در تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی آمریکا و دنیای غرب از یک طرف و تصویب عملیات استانچ علیه جمهوری اسلامی ، امکان دستیابی به پهپادهای نظامی را برای سپاهیان اسلام طولانی و یا غیر ممکن ساخته بود که رزمندگان برای تأمین آن هدف مجبور به ساخت و ارتقای هواپیماهای مدل شدند.

       
      واحد اطلاعات - عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء (محوری ترین قرارگاه عملیاتی سپاه که کار سازماندهی ، هدایت و طرح ریزی عملیاتی قوای اسلام علیه نیروهای اشغالگر بعثی را بر عهده داشت ) در سال 1362 گرفتار چالشی مهم در زمینه کسب اطلاعات از مواضع دشمن شد.
      این واحد از روش های گوناگون از جمله عکسبرداری هوائی توسط هواپیماهای RF-4 و RF-5 ارتش جمهوری اسلامی ، گروه های پیاده شناسائی ، شنود مخابراتی و تخلیه اطلاعاتی اسرای جنگی به کسب اطلاعات از دشمن اقدام می نمود.

      فتو تایگر نهاجا (RF-5A)
       
      در سال 1362 پس از جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه و اعلام فرمانده نیروی هوائی ارتش مبنی بر وضع محدودیت پرواز برای هواپیماهای RF-4 به دلائل مختلف از جمله کمبود هواپیما و پر مخاطره بودن این نوع پروازها ، فرماندهان جنگ را به دنبال یافتن وسیله یا روش جایگزین رهنمون کرد.
      اگر چه خواستگاه اولیه ساخت پرنده های بدون سرنشین با رویکرد شناسائی و عکسبرداری هوائی مشخص و روشن نیست ، اما قدر مسلم این است که ابتدا شهید چمران در وزارت دفاع و سپس جهادهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز ، گام های اولیه را برای تأمین آن هدف برداشته اند که به لحاظ دستیابی دانشگاه اصفهان به موفقیت هائی ، روند پیگیری ساخت ، تولید و بهره برداری اطلاعاتی تا تشکیل " یگان پهپاد در سپاه" از آنجا آغاز گردید.

       

       
      نیاز قرارگاه خاتم به اطلاعات از عمق نیروهای دشمن ، که تأمین آن توسط نیروهای پیاده شناسائی قابل اتکا نبود از یک طرف و عدم تأمین عکس های هوائی توسط ارتش از طرف دیگر ، نیاز به این پرنده را شدیدتر نمود.
      با انجام موفقیت آمیز اولین تست عملیاتی توسط این هواپیمای ساخت جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان در نزدیک جزیره ماهی ( تحت نظر فرماندهان قرارگاه خاتم ) ، امید به جایگزین شدن این پرنده های بدون سرنشین به جای هواپیمای RF-4 پر رنگ تر شد و به دستور فرمانده سپاه به یگان هوائی سپاه ؛ تشکیل " گردان رعد " ( گردانی اطلاعاتی با هدف تأمین عکس هوائی ) ابلاغ گردید.
      این گردان ، با استقرار در شهر اهواز و سپس در پادگانی در نزدیکی جبهه های جنگ ، به گسترش ساختار و سازمان پرداخت و تلاش نمود جای عکس های هوائی ارتش را برای فرماندهان سپاه پر نماید.

      اعضای گردان پهپادی رعد
       
       
      ادامه دارد ...
       
      ------------
      پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
      پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم  پرداخت.
      پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.