Recommended Posts

تاریخچه

ماکس نمایشگاه هوایی دو سالانه‌ای است که از سال 1993 در شهرهای مختلف روسیه برگزار شده است. این نمایشگاه که از دومین دوره‌ی خود تلاش کرده‌ است در سطح بین‌المللی مطرح شده و جای خود را باز نماید، همواره به دنبال مقایسه‌ی فناوری هوافضایی شرق و غرب بوده و حس رقابت این دو را زنده نگه داشته است. در ماکس تاکنون تولیدات فراوانی در زمینه‌های مختلف هوایی و فضایی و دفاعی به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از هواپیماهای جدید اولین پرواز خود را در این نمایشگاه انجام داده‌اند و بسیاری از جنگنده‌ها قابلیت‌های خود را در نمایش‌های هوایی برگزار شده در این نمایشگاه به رخ دیگران کشیده‌اند. در این نمایشگاه علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، ده‌ها نشست، کنفرانس و سمینار علمی-تخصصی نیز برگزار شده و ماکس را از بار علمی بالایی برخوردار می‌کند. در کنار تمام این امور این نمایشگاه یک بازار مناسب برای فروش محصولات هوافضایی کمپانی‌های مختلف و اعلام و تایید قراردادهای بزرگ و معتبر بین‌المللی به شمار می‌رود.

مقدمه

نمایشگاه ماکس امسال بین روزهای 21ام تا 26ام آگوست در پایگاه هوایی بزرگ ژوکوفسکی این کشور برگزار شده و میزبانی بسیاری از کمپانی‌ها، متخصصین، کارشناسان و علاقمندان هوافضا را بر عهده داشت. ماکس 2007 که هشتمین دوره‌ی برگزاری این نمایشگاه‌ها در روسیه بود، به طور رسمی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و گروهی از میهمانان ویژه که به وسیله‌ی یک بالگرد Mi-8 به محل نمایشگاه انتقال داده شده بودند، در صبح روز بیست‌‌ویکم آگوست آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که با حضور طراحان، متخصصین و صاحب‌نظران مباحث مختلف هوافضا رنگ و بوی خاصی به خود گرفته بود، علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای کمپانی‌های هوافضایی، با برگزاری کنفرانس‌های علمی، سمینارها، نشست‌های تخصصی و معاملات گسترده‌ای همراه بود که در ادامه به دسته‌ای از آنها اشاره خواهد شد.
در نمایشگاه امسال حدود 787 کمپانی هوافضایی شامل 540 کمپانی روسی و 247 کمپانی خارجی شرکت کرده بودند که تولیدات 39 کشور مختلف جهان را به عرصه‌ی نمایش می‌گذاشتند. این نمایشگاه که در کل بیش از نیم میلیون جمعیت را میزبانی نمود، در روز اول از حدود 155000 متخصص هوافضا پذیرایی کرده و در اختیار آنها قرار گرفته بود. حدود 4000 خبرنگار و 140 شبکه‌ی تلویزیونی نیز خبرهای این نمایشگاه را به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش قرار می‌دادند.
نکته‌ی قابل توجه در این نمایشگاه که شاید بتوان به عنوان تفاوت نمایشگاه امسال با دوره‌های گذشته به آن اشاره کرد، یکی شدن تمامی کمپانی‌های هواپیماسازی روسی تحت عنوان UABC (مجمع هواپیماسازان روسیه) در یک سالن و حضور کمپانی‌های معروف بین‌المللی در زمینه‌های مختلف هوافضایی از جمله کمپانی‌های امریکایی می‌باشد. در 6 روز برگزاری این نمایشگاه بیش از 74 نشست تجاری برگزار شده و در آن حجم وسیعی از قراردادها به امضا رسید. در مقابل بیش از 200 نمایش پروازی از 35 نوع هواپیمای مختلف در معرض دید تماشاگران گذاشته شد. در این نمایشگاه بیش از 260 هواپیمای مختلف بر روی زمین به نمایش درآمدند که تنها 30 مورد آنها غیر روسی بودند. نکته‌ی جالب توجه در نمایش‌های هوایی نیز حضور بی‌رقیب جنگنده‌های روس در غیاب جنگنده‌های جدید و معروف امریکایی، و حضور جنگنده‌هایی همچون F-15 امریکا، میراژ و پاترویل فرانسه بود. بر این اساس دو جنگنده میگ و فلانکر بیشترین تعداد نمایش‌های هوایی را در دست داشتند.

رویدادها
در ادامه آنچه بیان می‌شود گزارش مختصری در زمینه قراردادهای منعقد شده در 6 روز این نمایشگاه و شرح خلاصه برخی از آنها است:

- سوخو با موفقیت شروع کرد

در روز اول نمایشگاه کمپانی سوخو که تا کنون تنها بر روی هواپیماهای نظامی و جنگنده کار کرده بود، از سوی نیروی هوایی اندونزی سفارشات مناسبی در یافت کرد. خرید سه فروند از هرکدام از جنگنده‌های سوخوی 27 و 30 برای تکمیل ناوگان این هواپیما در اندونزی آغازی مناسب برای این کمپانی به شمار می‌رفت. تحویل این هواپیماها که با ارزش حدودی بین 300 تا 350 میلیون دلار به اندونزی واگذار شده‌اند بین سال‌های 2008 تا 2010 خواهد بود. به منظور ارتقا و مدرنیزه کردن نیروی هوایی روسیه نیز 20 فروند سوخوی 27 تا پایان سال جاری به نیروی هوایی روسیه ملحق خواهد شد.
تصویر
تصویر
اما مهم‌تر از این دو، برنامه اولین نمایش نمونه‌ی آزمایشی هواپیمای جنگنده‌ی سوخو-35 بود که توجه همگان را به خود جلب کرد. این هواپیمای فوق پیشرفته از نسل پنجم جت‌های جنگنده به شمار می‌رود که در ادامه‌ی یک برنامه‌ی نیمه رها شده در این کمپانی به ساخت یک هواپیمای فوق پیشرفته منجر شده است. این هواپیما از سیستم‌های ارتباطی و ناوبری و سیستم‌های داخل کابین بسیار مدرن و جدیدی بهره می‌برد که کار نبرد را برای خلبان بسیار مطمئن و آسان خواهد ساخت. این هواپیمای چندماموریته با دو موتور AL-31F توانسته بیشترین مقدار مانورپذیری را برای خود تامین نماید.
تصویر
- میگ همه را شگفت‌زده و غافل‌گیر نمود

کمپانی میگ با نمایش اولین جنگنده‌ی بدون سرنشین جهان که به تولید انبوه رسیده است، موجبات تعجب کلیه خبرنگاران غربی را فراهم آورد. اسکات اولین جنگنده‌ی بدون سرنشین که قابلیت پذیرفتن خلبان را نیز دارد، روز سوم نمایشگاه و در نمایشی هوایی از مقابل دید بینندگان گذشت. نمونه‌های اولیه‌ی این هواپیما دو فروند هستند که برای آزمایش خود هواپیما و تجهیزات متصل به آن به پرواز درآمدند. برد این جنگنده 4000 کیلومتر بوده و توانایی حمل 2 تن محموله را به همراه خود دارد.
تصویر
در ادامه با معرفی جنگنده‌ی میگ-21 به عنوان مطمئن و امن‌ترین هواپیمای نظامی جهان، شگفتی امریکایی‌ها و حضار غیر روس نمایشگاه دو برابر شد. بسیاری کارشناسان این حرکت‌های روسیه و کمپانی میگ را به عنوان شلیک‌های نهایی در بازی ماکس 2007 به کمپانی‌های امریکایی می‌دانند.
تصویر
هواپیمای دیگر این کمپانی، آخرین مدل میگ-29 با نام Mig-29K بوده است که توانایی‌های بالایی را در مقایسه با دیگر مدل‌های خود دارا است. این هواپیمای دو نفره دارای کابینی بسیار پیشرفته با امکانات فوق‌العاده است که با وزن کمتری که پیدا کرده، امکان دستیابی به بردهای بیشتر و حمل محموله‌های سنگین‌تر را دارد. باقی مدل‌های میگ-29 نیز به پرواز در این نمایشگاه پرداختند.
تصویر
اما در این میان میگ-35 از هواپیماهای مورد علاقه‌ی مسئولان این کمپانی بود که همواره در حال شکار مشتری برای عقد قرارداد به سر می‌بردند. این هواپیما که در واقع از روی مدل M2 هواپیمای میگ-29 طراحی شده است، در کنار آموزش‌دهنده‌ی‌ پروازی به نام AT به فروش می‌رسید. خلبان پرواز نمایشی این هواپیما نیز از میان افسران نیروی هوایی اسرائیل برگزیده شده بود.
از مهم‌ترین قراردادهای میگ می‌توان به فروش جنگنده‌های Mig-31 به سوریه اشاره کرد که به جزئیات این قرارداد اشاره‌ای نشده است.
تصویر
- فروش هواپیماهای غیرنظامی با وسعتی بالاتر نسبت به دوره‌های گذشته

در این نمایشگاه بالاخره پس از مدت‌ها کمپانی سوخو هواپیمای مسافربری خود را در معرض نمایش عموم قرار داد. نمایش یک نمونه‌ی اولیه از سوپرجت-100، هواپیمایی که توانایی حمل حدودا 80 مسافر را دارد، هشداری به دو کمپانی امبرائر و بمباردیر که در زمینه‌ی ساخت هواپیماهای مسافربری کوچک فعالند، به شمار می‌آمد. گرچه بوئینگ نیز از نمایش این هواپیما احساس خطر کرد. تا کنون تعداد سفارشات داخلی این هواپیما به حدود 100 فروند رسیده و مقامات سوخو اعلام امیدواری کرده‌اند که تا پایان سال 2010 تعداد 1000 فروند از این هواپیما را به فروش برسانند، به طوریکه 70 درصد آن به بازار بین‌المللی تعلق داشته باشد.

در کنار سوخو کمپانی مشترک روسی-اوکراینی آنتونوف با توجه به سفارشاتی که دریافت کرده، تصمیم به راه‌اندازی مجدد خط تولید An-124 گرفته‌است. در روز 22 آگوست گروه Volga-Dnepr، کمپانی OAO و کمپانی آنتونف ANTK قراردادی را برای احیای تولید هواپیماهای An-124-100 امضا کردند.

اولین مرحله از این قرارداد شامل توسعه هواپیمای آنتونف An-124-100M-150 می‌شود که مدلی ارتقا یافته با قابلیت حمل 150 تن است. پس از آن دو شرکت Volga-Dnepr و آنتونف ANTK قصد تولید مجدد هواپیماهای مسافربری را داشته و سفارش 17 هواپیما را دریافت کرده‌اند. کمپانی OAO نیز به طراحی موتور اصلاح شده D-18T مخصوص این هواپیماها خواهد پرداخت.

اما در این میان بازار هواپیماهای غربی در ماکس 2007 زیاد رونقی نداشت. از علل مهم این امر نیز می‌توان به حضور سرد کمپانی‌های غربی و همچنین قیمت بالای هواپیماهای آن‌ها اشاره کرد. در این میان در روز 23 آگوست کمپانی آتلانت- سایوز، شرکت هوانوردی دولتی موسکو و نمایندگان بوئینگ، امضای قرارداد انتقال 4 فروند هواپیمای بوئینگ 700-737 را اعلام نمودند. این قرارداد که در سال 2006 به امضا رسیده بود هزینه‌ای در حدود 249 میلیون دلار در بر دارد.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در این نمایشگاه، حضور هواپیمای جدید خط هوایی دکستر اِیر، پیلاتوس PC-12 ساخت یک کمپانی سوئیسی بود که در زمره‌ی تاکسی‌های هوایی قرار می‌گیرد. این هواپیمای چندمنظوره‌ با یک موتور توربوپراپ توانایی جمل و نقل کردن 8 مسافر را به صورت تاکسی و یا هواپیمای تشریفاتی دارا می‌باشد. در حال حاضر دکستر اِیر تمایل به استفاده از ناوگانی 6 فروندی از این هواپیما را، به عنوان تاکسی‌ هوایی برای مسیرهای بیش از یک کیلومتر، دارد.

همچنین تنها هواپیمای مسافربری مافوق صوت تمام مجهز باقی مانده در جهان، Tu-144، در نمایشگاه ماکس 2007 روسیه به نمایش گذاشته شد. این هواپیمای منحصر به فرد توسط کلوپ قهرمانان ژوکوفسکی خریداری و نوسازی شده است. از تعداد 16 فروند هواپیمای تولیدی از این مدل، تنها 7 فروند باقی مانده که در حال حاضر در موزه‌های مختلفی در سراسر روسیه در معرض دید عموم قرار دارند.


- قراردادهای کمپانی تجاری-مالی ایلوشین از مرز یک میلیارد دلار گذشت!

کمپانی مالی ایلیوشین (IFC) که یک شرکت لیزینگ هواپیمایی می‌باشد، تعدادی قرارداد را در زمینه تحویل هواپیماهای روسی به ارزش کلی 1 میلیارد دلار به امضا رسانده است. این کمپانی در 21 آگوست با کمپانی حمل و نقل دولتی روسیه برای خرید یک فروند هواپیمای ایلیوشین Il-96-300 قراردادی امضا کرد. شرکت IFC طی همان روز نیز قراردادهایی را با شرکت‌ آویالینی-400 برای اجاره 6 فروند هواپیمای توپولف مدل Tu-204-100، و همچنین با کمپانی اوکراینی OAO برای خرید 74 عدد موتور D-436 و واحد APU برای هواپیمای آنتونف مدل An-148 به امضا رساند.


در 22 آگوست نیز قراردادی توسط همین کمپانی با شرکت ایران ایرتور برای تحویل 5 فروند هواپیما توپولف مدل Tu-204-100 منعقد گردید. طی قراردادی با کوبا نیز مقرر گردید این کشور برای گسترش ناوگان هوایی خود طی سال‌های 2008 تا 2011 تقاضای خرید هواپیماهای روسی را، شامل 2 فروند هواپیمای Tu-204 و همچنین 3 فروند هواپیمای منطقه‌ای An-148، ارایه دهد.

در روز پایانی نمایشگاه نیز IFC قراردادی را با کمپانی ترانزاس، تولید کننده تجهیزات سیمولاتورهای آموزشی، به امضا رساند. به موجب این قرارداد IFC شبیه‌سازهای پرواز آموزشی این کمپانی را خریداری خواهد کرد و دو مرکز آموزشی برای خلبانان هواپیماهای Tu-204 و An-148 تأسیس خواهد نمود.

- همکاری‌های کمپانی‌های شرقی و غربی: هوافضای بدون مرز!

در این نمایشگاه قراردادهای مختلفی برای همکاری کمپانی‌های هوافضایی غربی و شرقی به امضا رسید. برخی کارشناسان معتقدند در واقع این نمایشگاه برای کمپانی‌های غربی به منزله محلی برای ارتقای خود و پر کردن منافذی که هنوز خالی مانده است، می‌باشد.

از مهم‌ترین قراردادهای همکاری منعقد شده می‌توان به قرارداد بوئینگ و کمپانی VSMPO-AVISMA، یک کمپانی روسی که به تولید قطعات و بخش‌های تیتانیومی مربوط به هواپیماها می‌پردازد، اشاره کرد. این کمپانی طی این قرارداد مسئولیت ساخت بخش‌های مختلف تیتانیومی در هواپیمای دریم‌لاینر B-787 بوئینگ را بر عهده خواهد گرفت. پیش از این نیز قطعات مشابه به کار رفته در هواپیمای A380 ایرباس، در این کمپانی ساخته می‌شده است.
همچنین کمپانی سوخو ایویشن هولدینگ (JSC)، سوخو سیویل ایویشن (CJSC)، و کمپانی ایتالیایی آلنیا ایروناتیکا قراردادی را در زمینه همکاری‌های استراتژیک به امضا رسانده‌اند که در نتیجه آن کمپانی مشترک سوپرجت اینترنشنال پایه‌گذاری شده است. مسئولیت این شرکت تازه تأسیس شامل گرفتن گواهی‌ها، بازاریابی و خدمات پس از فروش هواپیماهای Superjet-100 سوخو خواهد بود. تقسیم سهام این کمپانی به صورت روبرو خواهد بود: آلنیا ایروناتیکا 51% و سوخو ایویشن هولدینگ 49%. دفتر مرکزی این شرکت نیز در ونیز ایتالیا قرار خواهد داشت.
در روز دوم نمایشگاه ماکس 2007 نیز ایروفلوت، خط هوایی دولتی روسیه، با دو کمپانی VAMC-400 روسیه و SNECMA فرانسه که در زمینه‌ی تعمیر و نگه‌داری هواپیماهای روسی و اروپایی موافقت نشان داده‌اند، قرارداد همکاری مستقیمی به امضا رساند تا برای تعمیر و نگه‌داری ناوگان مسافربری خود نگرانی نداشته باشد. اصلی‌ترین بخش کار این کمپانی‌ها در زمینه تعمیر موتورهای هواپیما خواهد بود. ایروفلوت در ناوگان خود بیشترین تعداد موتورهای CFM56 را، که بر روی هواپیماهای A320 و B737 نصب شده است، دارد و تا سال 2010 حدود 56 فروند هواپیمای دو موتوره مجهز به همین موتور را در ناوگان هوایی خود خواهد دید.

- بازار موشکی بی‌رونق، بخش فضایی کم‌بار

در حالی‌که بخش‌های هوایی نمایشگاه بسیار پربار برگزار می‌شدند، بخش‌های فضایی و موشکی از رونق بالایی برخوردار نبودند. در بخش موشکی تنها چند موشک هوا به هوای جدید که همگی قابلیت نصب بر روی هواپیماهای روسی را داشتند، به نمایش درآمد و در بخش ویژه نیز مدل‌های مختلف موشک براهموس معرفی و به نمایش گذاشته شده بود. اما با این وجود از بازار فروش و عقد قراردادهای مهم خبری نبود!
در بخش‌ فضایی نیز حضور کم‌رنگ کمپانی‌های مختلف جهان باعث شده بود که این بخش به عنوان کم‌بارترین بخش نمایشگاه شناخته شود. بسیاری از بازدیدکنندگان نیز که برای دیدن غرفه‌های مرتبط به فضا به نمایشگاه آمده بودند، دست خالی بازگشتند و تنها شاهد همکاری جدید روس‌ها و امریکایی‌ها در زمینه‌ی سیستم ناوبری جهانی بودند.
در این راستا نیز دستگاه نشان‌گر گیرنده قابل حمل سیستم ماهواره‌ای مکانیاب جهانی GLONASS و GPS برای اولین بار در نمایشگاه ماکس 2007 روسیه در معرض دید عموم قرار گرفت. این وسیله جیبی می‌تواند در زمینه بهره‌وری و راحتی در استفاده با بهترین نمونه‌های خارجی خود رقابت کند و نقطه قوت آن نیز دقت عمل و قابل اعتماد بودن آن است.

تولید کننده این وسیله، کمپانی روسیOAO MKB KOMPAS، همچنین نرم‌افزاری را در اختیار گذاشته که ثبات کاری دستگاهش را تضمین می‌نماید. این دستگاه جهت‌یاب و هدایت‌کننده، مجهز به کارت‌های الکترونیکی می‌باشد که در بسیاری از مراکز اداری روسیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- برگزاری روز خلبان آزمایشی

در روز 23 آگوست در نمایشگاه ماکس 2007، نیروی هوایی روسیه روز خلبان آزمایشی را برگزار نمود. در طول این روز خلبانان آزمایشی مجموعه ملاقات‌هایی با نمایندگان ادارات طراحی، طراحان عمده و پیشتاز و متخصصان صنعت هوانوردی، و سربازان بازنشسته خواهند داشت. در صبح روز 23 آگوست همچنین نزدیک به 100 متخصص از مرکز آزمایشات پروازی دولت در آختوبینسک، در نمایشگاه ماکس 2007 شرکت کردند.

- روز موسکو در ماکس 2007

به علت حضور بیش از 200 کمپانی واقع در شهر موسکو و حومه آن و تقریبا یک سوم تعداد کل شرکت‌کنندگان روسی نمایشگاه ماکس 2007، روز 23 آگوست در این نمایشگاه به عنوان روز موسکو نام‌گذاری شد. در این روز نمایشگاه ویژه‌ای از شرکت‌های واقع در موسکو، برای در معرض دید گذاشتن هواپیماها، هلیکوپترها و سایر تولیدات هوافضایی آن‌ها برقرار شد.

- آتلانت- سایوز سفارش 4 فروند بوئینگ 737 داده است

در روز 23 آگوست کمپانی آتلانت- سایوز، شرکت هوانوردی دولت موسکو، و نمایندگان بوئینگ قرارداد حمل (shipment) 4 فروند هواپیمای بوئینگ 737-700 را اعلام نمودند. این قرارداد که در سال 2006 به امضا رسیده هزینه‌ای در حدود 249 میلیون دلار در بر دارد.
- نمایش اولین نمایشگر گیرنده پرتابل گلوناس روسی در ماکس
دستگاه نشان‌گر گیرنده قابل حمل و نقل (یا پرتابل) برای سیستم ماهواره‌ای مکانیاب جهانی GLONASS و GPS برای اولین بار در نمایشگاه مکس 2007 روسیه در معرض دید عموم قرار گرفت. این وسیله جیبی می‌تواند در زمینه بهره‌وری و راحتی در استفاده با بهترین نمونه‌های خارجی خود رقابت کند و نقطه قوت آن نیز دقت عمل و قابل اعتماد بودن آن است.
تولید کننده این دستگاه، کمپانی روسی OAO MKB KOMPAS، همچنین نرم‌افزاری را در اختیار گذاشته که ثبات کاری آن را تضمین می‌نماید. این دستگاه جهت‌یاب مجهز به کارت‌های الکترونیکی می‌باشد که توسط joint staff روسیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- ایران ایر 5 فروند توپولف TU-204 خریداری می‌کند
در روز 22 آگوست کمپانی لیزینگ " شرکت مالی ایلیوشین" و ایران ایرتور قراردادی را برای خرید 5 فروند هواپیمای mid-haul توپولف TU-204-100 به ارزش بالای 200 میلیون دلار به امضا رساندند. اولین هواپیما از این سری در سال 2009 تحویل داده خواهد شد.
- تولید آنتونف AN-124 دوباره آغاز می‌شود
در روز 22 آگوست گروه Volga-Dnepr، کمپانی OAO "Motor Sich" و کمپانی آنتونف ANTK، قراردادی را برای احیای تولید هواپیماهای An-124-100 امضا کردند. اولین مرحله این قرارداد شامل ارتقای هواپیمای آنتونف An-124-100M-150 می‌شود که مدلی ارتقا یافته با قابلیت حمل 150 تن است. پس از آن دو شرکت Volga-Dnepr و آنتونف ANTK قصد تولید مجدد هواپیماهای مسافربری را داشته و سفارش 17 هواپیما را دریافت کرده‌اند. کمپانی Motor Sich نیز به طراحی موتور اصلاح شده D-18T مخصوص این هواپیماها خواهد پرداخت.
- نمایش توپولف TU-144 در مکس 2007
تنها هواپیمای مسافربری مافوق صوت تمام مجهز باقی مانده، Tu-144، در نمایشگاه مکس 2007 روسیه به نمایش گذاشته شد. این هواپیمای منحصر به فرد توسط کلوپ قهرمانان زوخوسکی خریداری و نوسازی شده است. از تعداد 16 فروند هواپیمای تولیدی از این مدل، تنها 7 فروند باقی مانده که در حال حاضر در موزه‌های مختلفی در سراسر روسیه در معرض دید عموم قرار دارند.
- تأسیس کمپانی مشترک سوخو و آلنیا ایروناتیکا
کمپانی سوخو ایویشن هولدینگ (JSC)، سوخو سیویل ایویشن (CJSC)، و کمپانی ایتالیایی آلنیا ایروناتیکا قراردادی را در زمینه همکاری‌های استراتژیک به امضا رسانده‌اند که در نتیجه آن کمپانی مشترک سوپرجت اینترنشنال پایه‌گذاری شده است. این شرکت با گرفتن گواهی‌ها، بازاریابی و خدمات پس از فروش هواپیماهای Superjet-100 سوخو سر و کار خواهد داشت.
تقسیم سهام این شرکت تازه تأسیس به این صورت خواهد بود: آلنیا ایروناتیکا 51% و سوخو ایویشن هولدینگ 49%. دفتر مرکزی این شرکت نیز در ونیز ایتالیا قرار خواهد داشت.
در حال حاضر 71 فروند از هواپیماهای Superjet-100 سوخو سفارش ساخت دریافت کرده‌اند و با در نظر گرفتن گزینه‌های اختیاری قراردادها، تعداد سفارش این هواپیما از مرز 100 فروند هم تجاوز می‌کند.


منبع : اويا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پنجمین نمایشگاه بین المللی تسلیحات و تجهیزات زمینی و دریایی DEFEXPO INDIA 2008 روز شنبه در دهلی نو افتتاح شد. 475 کمپانی از 30 کشور جهان از جمله 273 کمپانی خارجی و 202 کمپانی هندی محصولات نظامی خود را دراین نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد. روسیه قرار است که در این نمایشگاه بیشتر از همه بر نمایش سلاح گرم و مهمات تاکید می کند. در غرفه واحد روسیه همچنین محصولات موسسات کشتی سازی مانند کشتی طرح 1232.2 "زوبر"، کشتی گشت ساحلی طرح "12200 "سوبول" و کشتی گارد طرح 1166 "گپارد-3.9" شرکت خواهد کرد. روسیه همچنین سیستم های پدافندی "تور-ام1"، هلی کوپترهای ترابری و نظامی، هلی کوپتر جنگی "می-28"، هلی کوپتر راداری "کا-31" و دیگر سیستم های تسلیحاتی را در این نمایشگاه معرفی خواهد نمود. از سوی روسیه در حدود 25 موسسه صنایع دفاعی از جمله کمپانی "روس آبارون اکسپورت" در نمایگاه دفاعی هند شرکت می کنند. در مراسم افتتاح نمایشگاه از سوی روسیه "ویچسلاو تروبینکوف" سفیر روسیه در هند و "ویکتور کاماردین" معاون مدیر "روس آبارون اکسپورت" شرکت داشتند. نووستی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1361168624' post='300736']
این سه تا عکس آخری رو میشه یکی توضیح بده چیه!؟
[/quote]

استاد اونها احتمالا سامانه های Roketsan هستند با کالیبرهای 105 تا 122 میلیمتری
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون ناوها رو عکس با کیفیت‌تری نداری؟ عجب پولهایی خرج میکنند نامردا!!!! icon_eek یعنی فک کنم تو تشکشون جا پنبه پول میریزن اینا!!!
اون دو تا تانک اسمشون چیه؟ مال چه کشوری هستند؟

[quote name='ops' timestamp='1361170252' post='300746']
[quote name='Electro_officer' timestamp='1361168624' post='300736']
این سه تا عکس آخری رو میشه یکی توضیح بده چیه!؟
[/quote]

استاد اونها احتمالا سامانه های Roketsan هستند با کالیبرهای 105 تا 122 میلیمتری
[/quote]
استاد خودتی! icon_cheesygrin حاجی میشه یکم بیشتر توضیح بدی؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمایشگاهی از دستاورد های دیگران با هدف پول اعراب من که به جز یوروفایتر چیز به درد بخوری ندیدم
[quote]اون ناوها رو عکس با کیفیت‌تری نداری[/quote]
http://www.aleqt.com/a/small/a8/a8a3952245f92d495a7dfbca37fdf805_w570_h300.jpg
http://www.armyrecognition.com/images/stories/middle_east/united_arab_emirates/defence_exhibition/idex_2013/pictures/Baynunah_class_corvette_NAVDEX_UAE_Navy_naval_defence_exhibition_Abu_Dhabi_001.jpg
http://www.aleqt.com/a/small/cd/cd36582f6966e0b503d99eb5c74396a7_w570_h300.jpg
http://www.aleqt.com/a/small/e9/e9e338cde829758e7b6fd80201a336aa_w570_h300.jpg
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] استاد اونها احتمالا سامانه های Roketsan هستند با کالیبرهای 105 تا 122 میلیمتری [/quote]
دقیقا راکت های هدایت شونده
حجم اتش که ایجاد میکنه وحشتناک هست

[quote] ون دو تا تانک اسمشون چیه؟ مال چه کشوری هستند؟ [/quote]
اولی لکلرک فرانسه دومی لئوپارد 2a6 المان

[quote] نمایشگاهی از دستاورد های دیگران با هدف پول اعراب من که به جز یوروفایتر چیز به درد بخوری ندیدم [/quote]

تا تعریف شما از چیز به درد بخور چی باشه!...
در واقع شما به طور غیر مستقیم دارید به صنایع نظامی ما توهین می کنید چون ما سالهاست تجهیزاتی تولید میکنیم که به مراتب از بعضی از این ادوات ضعیف ترند وقتی اینها بدرد نخورند پس مال چی هست دیگه؟! ویرایش شده در توسط DEXON
  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='rh8' timestamp='1361173841' post='300758']
نمایشگاهی از دستاورد های دیگران با هدف پول اعراب من که به جز یوروفایتر چیز به درد بخوری ندیدم
[quote]اون ناوها رو عکس با کیفیت‌تری نداری[/quote]
[url="http://www.aleqt.com/a/small/a8/a8a3952245f92d495a7dfbca37fdf805_w570_h300.jpg"]http://www.aleqt.com...5_w570_h300.jpg[/url]
[url="http://www.armyrecognition.com/images/stories/middle_east/united_arab_emirates/defence_exhibition/idex_2013/pictures/Baynunah_class_corvette_NAVDEX_UAE_Navy_naval_defence_exhibition_Abu_Dhabi_001.jpg"]http://www.armyrecog...u_Dhabi_001.jpg[/url]
[url="http://www.aleqt.com/a/small/cd/cd36582f6966e0b503d99eb5c74396a7_w570_h300.jpg"]http://www.aleqt.com...7_w570_h300.jpg[/url]
[url="http://www.aleqt.com/a/small/e9/e9e338cde829758e7b6fd80201a336aa_w570_h300.jpg"]http://www.aleqt.com...a_w570_h300.jpg[/url]
[/quote]
عجب! عجب پولایی!!!! icon_eek icon_eek icon_eek چه خیزی برداشتن اینا! نگاه کردم این ناوها میتونن درد‌سر ساز باشن! تاپیکش قبلا زده شده. بدبختا خودشون رو واسه ایران آماده میکنند نمیدونن دشمن اصلیشون کیه! چقدر اینا احمق‌اند! از سرمایه‌ ریختن تو سیستان بلوچستان واسه تقویت وهابیت تا سوریه و خرید ناوهای گرانقیمت و ... چه اصراری دارن ایران رو دشمن خودشون بدونند؟!!! بازی جنرالزه!؟ اینا افتادن طرفی که پر از پول و چاه نفته! چه ذات پلیدی دارند! ابوسفیانی هستند واسه خودشون.
اون تانکی که تو محوطه باز هست اون چیه؟ روس هست نه؟
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] عجب! عجب پولایی!!!! icon_eek icon_eek icon_eek چه خیزی برداشتن اینا! نگاه کردم این ناوها میتونن درد‌سر ساز باشن! تاپیکش قبلا زده شده. بدبختا خودشون رو واسه ایران آماده میکنند نمیدونن دشمن اصلیشون کیه! چقدر اینا احمق‌اند! از سرمایه‌ ریختن تو سیستان بلوچستان واسه تقویت وهابیت تا سوریه و خرید ناوهای گرانقیمت و ... چه اصراری دارن ایران رو دشمن خودشون بدونند؟!!! بازی جنرالزه!؟ اینا افتادن طرفی که پر از پول و چاه نفته! چه ذات پلیدی دارند! ابوسفیانی هستند واسه خودشون.
اون تانکی که تو محوطه باز هست اون چیه؟ روس هست نه؟ [/quote]
اعراب با توجه به اینکه پول سرشاری از فروش نفت بدست میارن ولی بر خلاف تصور اغلب ما اون حبف میل نمی کنند و بجاش در کشور های مختلف در صنایع و و جاهای دیگه مثل توریست (مثلا چند وقت پیش اعراب 12 میلیارد دلار در بخش انرژی ترکیه سرمایه گذاری کردند) سرمایه گذاری میکنند و این کار سود سرشاری براش به ارمغان میاره با سود همین سرمایه گذاری براحتی میشه این خرید ها انجام داد و حتی دست روی پول اصلیشون هم نمیزنند

اون تانک هم تی 90 روس هست ویرایش شده در توسط DEXON
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله رو باشگاههای فوتبال اروپا هم سرمایه‌گذاری میکنند...
این کارها در واقع چنگ و دندان نشان دادن به ایران سرقضیه‌ی جزایر هست.... کور خوندن!
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

تا تعریف شما از چیز به درد بخور چی باشه!...
در واقع شما به طور غیر مستقیم دارید به صنایع نظامی ما توهین می کنید چون ما سالهاست تجهیزاتی تولید میکنیم که به مراتب از بعضی از این ادوات ضعیف ترند وقتی اینها بدرد نخورند پس مال چی هست دیگه؟!
[/quote]
تند نرید لطفا چه توهینی؟ این بر میگرده به به قول شما تعریف ما
وقتی قراره سلاحی رو بابتش پول بدیم و بخریم باید ارزشش رو داشته باشه اکثر اون تجهیزات دم دست ترین و جزء نیاز های ساده و اولیه یک ارتشن ولی تکلیف یه جنگ واقعی رو سلاح های مهم تری مشخص میکنن مثل هواپیما پدافند موشک و ... سلاح های نمایشگاه شاید خیلی با کیفیت باشن ولی آیا همونقدر تو جنگ تعیین کننده هستن؟ از این جهت گفتم به درد نخورشاید بهتر بود میگفتم چیز مهمی ندیدم این اعراب مجبورن ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترن تجهیزاتشونم بخرن
منظور من اینه که اکثر اون سلاح ها رو هر کشوری که کمترین ادعایی داره باید خودش بتونه بسازه ویرایش شده در توسط rh8
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم