پرش به


تصویر
* * * * * 3 رای

" اشباح پارسی ، 46 سال در خط مقدم نبرد"


  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
17 پاسخ برای این موضوع

#1 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,629 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 04 نوامبر 2016 - 09:43

*
پست محبوب

Besmellah_34.png

 

 

36550_124528954347462_2077556080_n.jpg

 

 

مقدمه : 

 

پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی  ایران (IRIAF) که در سالهای قبل از انقلاب اسلامی با شناسه پایگاه هوایی شاهرخی و در سالهای پس از انقلاب به یاد شهید سرلشکر خلبان ، محمد نوژه  با شناسه پایگاه سوم شکاری  شهید نوژه شناخته می شود ، یکی از پایگاه های راهبردی بازوی هوایی  ارتش  جمهوری اسلامی  بشمار می آید .

 

 

 

Nojeh_Airbase_Satellite_Image.jpg

 

موقعیت استقرار پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

 

پایگاه سوم شکاری تاکتیکی ( TFB.3 ) که در حدود 40 کیلومتری ( 25 مایلی) شمال شرقی همدان در نزدیکی روستای کبودرآهنگ  قرار دارد ، خانه اصلی اسکادران 31 آموزشی (TTS.31) ، اسکادران سی و یکم شناسایی (TRS) و در نهایت اسکادران سی و دوم  جنگنده تاکتیکی ( TFS.32) محسوب می گردد .

 

در اوت سال 2016 میلادی ، به ناگاه و پس از سالها ، این پایگاه راهبردی ، مورد توجه جهانیان قرار گرفت ، چرا که نیروی هوایی ارتش روسیه ، برای اجرای عملیات نظامی برفراز سوریه ، مجوز فرود و استقرار را در این پایگاه نیروی هوایی ایران ، دریافت نمود .  با این وصف ، پایگاه سوم شکاری تاکتیکی ، خانه اصلی بخش عمده ای از ناوگان باقی مانده جنگنده – بمب افکن های افسانه ای  اف-4 فانتوم این نیرو محسوب می گردد .

 

اما آنچه که این پایگاه  را پر اهمیت می سازد ، در کنار  میزبانی بمب افکن ها و پرنده های سوخت رسان  نیروی هوایی ارتش روسیه ، یکی از پایگاه های  خط مقدم یکی از دو نیروی هوایی ایران ( منظور در کنار نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ) است که از نوامبر  2014 میلادی ، حملات هوایی پیشگیرانه ای رابرعلیه  دولت خود خوانده به اصطلاح اسلامی (ISIS) در بخش هایی از عراق و سوریه به انجام رسانده است .

 

 

13921119000564_PhotoL.jpg

 

 

فانتوم ها در جنگ

 

 

این پایگاه نیروی هوایی ، در حدود نیم قرن پیش در ژوئن 1965 تاسیس گردید در یکسال و چند ماه بعد ، یعنی در مارس 1966 ، بعنوان پایگاه سوم  شکاری ، میزبان اسکادران های سیصد و یکم و سیصد و دوم شکاری تاکتیکی گردید و پس از سه سال ، بعنوان پایگاه مادر اسکادران سیصد و سوم نیروی هوایی ایران (IIAF) انتخاب گردید .

 

هر کدام از این سه اسکادران ، در آن زمان به 13 فرونده جنگنده تازه ساخت F-5A/B مجهز شدند که در مجموع با 39 فروند پرنده رزمی ، سازمان رزم این پایگاه تازه تاسیس را تشکیل می دادند .

 

این پایگاه هوایی ، در آغاز بعنوان لبه بُرنده  IIAF دربرابر تهدید تازه پدید آمده از سوی نیروی هوایی ارتش عراق ، که در آن زمان تدریجاً در حال مسلح شدن به جت های جدید روسی بود ، بشمار می آمد و به همین دلیل ، ساخت آن بعنوان یکی مهمترین اولویتهای فرماندهان وقت نیروی هوایی ، ظرف دوسال و با هزینه ای در حدود 10.7 میلیون دلار صورت پذیرفت .

 

 

این پایگاه جدید به افتخار سرهنگ خلبان ، نصرا... شاهرخی که پرنده آموزشی لاکهید T-33 وی در جریان یک پرواز ناوبری آموزشی در اکتبر 1960 در نزدیکی همدان ساقط گردیده بود ، بدین نام ، نامگذاری گردید .

 

در حالیکه دهه شصت میلادی ، رو به اتمام بود ، دولت وقت ایران ، سفارش نظامی بسیار بزرگ خود را برای دریافت 32 فروند جنگنده – بمب افکن F-4E به ایالات متحده  ارسال نمود که این پرنده های  ارزشمند در قالب برنامه موسوم به Peace Roll II (بعنوان بخشی از برنامه فروش خارجی ایالات متحده ) تا سال 1971 به نیروی هوایی ایران تحویل داده شدند .

 

این پرنده افسانه ای ،که  بخصوص برای خنثی نمودن تهدیدات و همچنین مقابله با  تنش بوجود آمده با عراق در اوایل دهه هفتاد میلادی  خریداری شده بودند ، بلافاصله پس از ورود ، به این پایگاه اختصاص داده شده و در آن استقرار یافتند .

 

 

با ورود فانتوم ها به پایگاه سوم شکاری ، بلافاصله فرماندهان وقت نیرو دست به نوسازی و تجدید ساختار اسکادرانهای سیصد و یکم و سیصدو دوم زده و خلبانان این دو اسکادران قدیمی با طی دوره انتقالی از جنگنده های ساده  F-5A/B به جنگنده- بمب افکن پیشرفته F-4E  ، در انتهای دومین سال دهه هفتاد میلادی ( دسامبر 1971) ، اسکادران های سی و یکم و سی و دوم را بوجود آورده که این فرآیند نهایتاً یکسال بعد ، یعنی در دسامیر 1972 به اتمام رسید .

 

با این وجود ، برنامه گسترش نیروی هوایی ارتش ، فراتر از تصورات قبلی ، به جلو میرفت ، چرا که مابین سالهای 1973 تا 1975 ، پایگاه سوم شکاری ، با دریافت فانتوم های بیشتر ، موفق شد ، سومین اسکادران خود را ایجاد کند (TFS.33) ، هر چند این اسکادارن بدلیل تلفات نیرو در جریان جنگ با عراق ، در سال 1984 ، منحل گردید.

 

 

 

thumb_272845_669.jpg

 

شهید سرلشکر خلبان ، محمد نوژه 

 

خلبانی که به ناحق ، برای سالها ، کودتای نافرجام سالهای اولیه پس از انقلاب اسلامی ، با نام پرافتخار وی ، شناخته می شد ، اما خوشبختانه در سالهای اخیر این اشتباه مهلک ، در حال اصلاح است . 

 

 

در این شرایط ، تا سال 1977 میلادی ، هر کدام از از سه اسکادران پایگاه سوم شکاری به 20 فروند جنگنده – بمب افکن اف-4 مجهز شده بودند که در  مجموع سازمان رزم این پایگاه را به 60 فروند فانتوم می رساند ، هرچند ، پس از مدتی ، بدلایل مختلف ، ازجمله سوانح هوایی ، این تعداد به 56 فروند کاهش پیدا نمود .

در مجموع ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ، پایگاه سوم شکاری ، همواره در بالاترین سطح عملیاتی قرار داشت ، اما پس از پیروزی انقلاب در همین سال ، بدلیل شرایط خاص آن زمان  ، میزان پروازهای روزانه از 97 سورتی در روز به چهار سورتی کاهش پیدا نمود ، آموزش خلبانان جدید متوقف شد و تمامی تمرینات نظامی سالانه نیز از دستور کار ارتش خارج گردید.

 

همزمان ، بدلیل  تحرکات معدود عناصر خائن در بدنه ارتش ،  که بخش اعظمی از آن ، اینک  به انقلاب پیوسته بودند و آگاهی عناصر انقلابی  از اجرای یک کودتای نظامی که این پایگاه در راس آن قرار داشت ( کودتای نقاب / مخفف نجات قیام ایران بزرگ )  ،  کادر پروازی ، فرماندهی و فنی این پایگاه دستخوش تغییرات بسیاری شد و همین مساله ، توان عملیاتی  پایگاه را به حداقل  ممکن ، کاهش داد .

 

 

thumb_01~1.jpg

 

کودتای شکست خورده " نقاب " که به غلط ، در سالهای گذشته ، با عنوان دیگری شناخته می شد ، صفحه بسیار ناخوشایندی در تاریخ  پرافتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود ، با این وصف ، رشادت پرسنل فنی و خلبانان این نیرو ، چنان نورانی و غرور آفرین است که این صفحه ناخوشایند ، در لابه لای صدهابرگ  پیروزی  و جانفشانی های این نیرو ، تقریباً ، بشمار نمی آید . 

 

 

 

این کاهش آمادگی نظامی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) / نامی که پس از انقلاب براین نیرو گذاشته شد / یکی ازمهمترین دلایلی بشمار می آمد  که ارتش عراق ، از فرصت بدست آمده استفاده نموده و برای تصفیه حساب با این دشمن قدیمی ، در سپتامبر 1980 ، بدان حمله ور گردد .

 

علیرغم غافلگیری اولیه و بی مهری های صورت گرفته  ، 3 اسکادران مستقردر پایگاه سوم شکاری ، با بهره گیری از تمامی توان رزمی موجود، خود را برای  پاسخگویی به موج اولیه حملات نیروی هوایی ارتش عراق در شب 22 سپتامبر به اهدافی در داخل خاک ایران ، آماده نموده و با مسلح کردن چهار فروند جنگنده – بمب افکن F-4E ، پایگاه هوایی " کوت" را مورد حمله قرار دادند .

 

این روند در سراسر جریان جنگ با عراق ، به شکل مستمر ادامه پیدا نمود ، تا جایی که  چیزی در حدود 75 درصد توان رزمی این پایگاه ، جزء تلفات رزمی به ثبت رسید . اما بدلیل اهمیت بیش از اندازه این پایگاه هوایی در جنگ با عراق و پس از آن ، براساس دستورات صادره از ستاد فرماندهی ، هشت فروند F-4E  جمعی اسکادران یازدهم تاکتیکی به سال 1988 به این پایگاه اختصاص داده شد تا 30 فروند فانتوم در قالب  اسکادران های حاضر در این پایگاه ، قادر به ادامه ماموریتهای محوله باشند . به همین دلیل ، در همان سال  ( 1988) ، اسکادران سی و یکم ، در آن واحد ، دو نقش متفاوت ( آموزشی / رزمی ) را بر عهده گرفت .

 

 

11-4-2016_8-05-34_PM.jpg

 

 جنگنده/ بمب افکن F-4E در صورتبندی سه فروندی به سال 2010 میلادی در نزدیکی پایگاه سوم شکاری

 

 

 

اگر چه جنگ با عراق ، در سال 1988 به پایان رسید ، اما ظاهراً برای فانتوم های پایگاه شهید نوژه ، نبرد همچنان ادامه داشت ، چرا که  اشباح پایگاه سوم ، ماموریتهای متعددی  را بر علیه فرقه تروریستی منافقین ( چه در عملیات غرور آفرین مرصاد و چه در زمان تحرکات نظامی کردهای شمال عراق به سال 1991 )  اجرا نمود ، هر چند در جریان یکی از این ماموریتها ، اسکادران سی و دوم ، یکی از جتهای رزمی خود را بدلیل اشتباه خلبان ، از دست داد .

 

1~87.jpg

 

 

فرقه تروریستی منافقین ، در طول سالهای دفاع مقدس ، ضربات سختی از اشباح پارسی دریافت نمود که تحت هیچ شرایطی از خاطره این خیانتکاران به سرزمین ایران ، پاک نخواهد شد 

 

 

با بحرانی شدن شرایط نبرد در شرق ایران و قدرت گیری گروه تندروی طالبان در افغانستان ، این بار بخشی از  فانتوم های پایگاه سوم ، ما بین سالهای 1996 تا 2000 ، در شرقی ترین پایگاه نیروی هوایی در مشهد ، استقرار پیدا کردند تا در صورت نیاز ، برای سرکوب تحرکات احتمالی این گروه  تروریستی در امتداد مرز ، وارد عمل گردند . 

 

 

 

 

منبع : Combat Aircraft - دسامبر 2016 از Babak Taghvaee

 

تاپیکهای مرتبط :

 

1- دیزل های لیزری   :winking: 

 

2- حمله به قرارگاه شیطان  :winking: 

 

این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،

بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 

در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .

 

:rose: مترجم( با اندکی تلخیص)  : MR9    :rose:    

 

 

ادامه  دارد ...................


  • 105

#2 OFFLINE   mohfar83

mohfar83

    Master Sergeant

  • Members
  • 190 ارسال

ارسالی 06 نوامبر 2016 - 12:11

به عنوان کسی که 13 سال اونجا زندگی کرده واقعا لذت بردم از مقاله جالبتون
  • 1

#3 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,629 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 08 نوامبر 2016 - 09:39

*
پست محبوب

با سلام 

 

بخش دوم 

 

ارتقاء اشباح پارسی

 

qq7cdj0icfkknd4ana9.jpg

 

پرسنل فنی مجرب و متعهد ، یکی از دارایی های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بشمار می آید که نقش آنها در دوران دفاع مقدس و پس ازآن انکار ناپذیر است 

 

پس از شروع جنگ با عراق در سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی ایران بدلیل قطع روابط بسیار نزدیک با شرکتهای سازنده آمریکایی ، بالاجبار ، با ایجاد و تشکیل مجموعه ای تحت عنوان " جهاد خودکفایی " ( SSJ) شروع به اجرای تعمیرات صحرایی و دپویی و همچنین نوسازی فانتوم های نمود که در جریان عملیات رزمی یا سوانح غیر رزمی ، دچار آسیب دیدگی شده و از چرخه عملیاتی خارج شده بودند .

 

با پایان یافتن جنگ با عراق   ، این مجموعه مجدداً دچار تغییرات و تجدید ساختار شده و با عنوان معاونت تحقیقات صنعتی نیروی هوایی ، نامگذاری گردید ، اما زیرمجموعه های آن ، همچنان با شناسه جهاد خودکفایی ، در پایگاه های نیروی هوایی ، به کار خود ادامه دادند .

 

از میان پروژه های کلیدی معاونت جدید التاسیس ، شاید ، تولید مهمات هدایت شونده دقیق ، مهمترین برنامه  نیرو برای افزایش توانمندی تهاجمی فانتوم ها ، بعنوان ستون فقرات تهاجمی نیروی هوایی ، بشمار می آمدند . در نتیجه ، آماده ترین فانتوم های موجود در  سازمان رزم اسکادران  ترکیبی سی و یکم و سی و دوم ، برای تست مهمات پروژه های جدیدی نظیر پروژه  زوبین ( موشک هوا به سطح هدایت  تلویزیونی ) ، پروژه عصر 67 ( مهمات هدایت دقیق لیزری ) ، پروژه ستار ( مهمات هدایت لیزری ) ، غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99  ، مهمات هدایت دقیق قاصد یک / دو /سه ، موشک هوا به هوای فاطر ( نسخه بومی موشک AIM-9P سایدویندر ) و در نهایت حامل مهمات خوشه ای ( پروژه کایت -2000) ، مورد استفاده قرار گرفتند .

 

 

196469_426.jpg

 

Bayat_28729.jpg

 

 

به منظور افزایش توانایی فانتوم های نیروی هوایی در اجرای ماموریتهای محوله ، مابین سالهای 1988 تا 1990 ، سه پروژه تحت عنوان " کوثر یک تا سه " تعریف گردید که به حداقل دو فروند فانتوم ، این اجازه را می داد تا با حمل یک غلاف سوخترسانی  و دو مخزن سوخت در مقرهای خارجی  خود قادر به سوخت رسانی به یکفروند فتو فانتوم که به یک میله سوختگیری هوایی ثابت مجهز شده بود ، باشد .

 

596806_777.jpg

 

با این وصف ، نزدیک به تمام این پروژه ها بدلیل شکست های فنی و یا تغییر فرماندهان مسئول پروژه  ، لغو گردید. در دهه 90 میلادی و بهبود روابط با کشورهای همسایه ، نهاجا موفق شد با همکاری نیروی هوایی پاکستان ، بیشتر از 100 تیر از موشکهای هوا به هوای AIM-9J خود ، ( شامل 20 تیر از موشکهای فوق در پایگاه سوم )  را اورهال کرده و به چرخه عملیاتی بازگرداند .

 

0fngppglx3tanc2606p5.jpg

 

 

علیرغم این موفقیت ، تعداد موشکهای فوق با ماموریتهای محوله به  این پایگاه ، همخوانی نداشت ، بنابراین ، تصمیم براین شد ، تا موشکهای مادون قرمز چینی PL-7C با فانتوم های نهاجا تطبیق داده شود ، اما این پروژه نیز نتیجه ای جز شکست در برنداشت .

 

 

FATER.jpg

 

پروژه فاطر 

 

 

نهایتاً  این مساله باعث شد تا این بار ، موشکهای روسی R-73E با شبح های خسته نیروی هوایی یکپارچه شود و بر خلاف پیش بینی ها ، این یکپارچه سازی ، موفقیت آمیز بود و به سال 2002 میلادی ، یکفروند فانتوم به رجیستر 6556-3 موفق شد تا با استفاده از یک تیر موشک آر-73 ، یکفروند هواپیمای بدون سرنشین را ساقط نماید .

 

Iranian_F-4_testing_the_Russian_R-73.jpg

 

موشک هوا به هوای روسی آر-73 روی یک محصول غربی 

 

علیرغم تمامی پروژه های بروزرسانی ، نزدیک به 50 سال از ورود فانتوم ها به سازمان رزم نیروی هوایی ایران می گذشت و این جتهای سخت کوش و سخت جان رزمی ، یک جنگ فرساینده شدید را نیز پشت سر گذاشته بودند ، در نتیجه نیاز بود تا یک ارتقاء اساسی روی این پرنده ها به منظور حفظ توان رزمی نیروی هوایی صورت پذیرد . برهمین اساس ، صنایع هوایی ایران (IACI) در سال 2008 ، قراردادی را به امضاء رساند تا یک بروزرسانی و ارتقاء اساسی را طی سه مرحله  و تحت عنوان پروژه " دوران"  ، برروی 64 فروند جنگنده/ بمب افکن های F-4E و تعداد انگشت شماری از جنگنده/ بمب افکن های F-4D به انجام رساند .

 

 

11-4-2016_8-05-04_PM.jpg

 

 

به منظور تسریع  روند پروژه دوران ، یک مقام مسئول در ستاد نهاجا منصوب گردید تا بر اموری نظیر دسترسی به دپوهای موشکی نیروی هوایی ، انبارهای قطعات و .... نظارت داشته تا فرآیند نوسازی و ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند . با آغاز این روند  ، تقریباً همه  فانتوم های موجود نیروی هوایی که مراحل ارتقاء آنها در سالهای گذشته ، لغو شده بود ، در قالب این پروژه از سر گرفته شد .

 

 

 

 

F-4_testing_the_Sattar-3_laser-guided_mi

 

IMG_20140418_114058.jpg

 

غلاف TSL-99 به همراه مهمات هدایت لیزری ( تصویر مربوط به تست های پروازی و رژه نیروهای مسلح ) 

 

 

بر همین اساس ، اسکادران ترکیبی سی و یکم در پایگاه سوم شکاری ، نخستین اسکادران فانتوم نهاجا بشمار می رفت که اف-4 های بهینه سازی شده پروژه دوران را دریافت نمود که در حقیقت ، اولین کاربر آن نیز محسوب می گردید . با توجه به سوابق قبلی آزمایش موشک های روسی آر-73 ، نخستین فانتومی که برای ارتقاء در نظر گرفته شد ، شبح پیر به رجیستر 6556-3 بود که در گذشته با مهمات روسی ، یکپارچه شده بود .

 

 

f-4e_iriaf_0029.jpg

 

-MG-0344.jpg

 

 

پروژه کایت -2000

 

 

این فانتوم علاوه بر دریافت سیستم ارتباطی جدید ، سطح کنترل پروازی جدیدی را نیز بخود دید که احتمالاً جزء قطعات تولید شده در داخل ایران بشمار می رفت . این بروزرسانی ، مابین ژانویه 2009 تا 14 اوت 2011 صورت پذیرفت و در همین تاریخ نیز به اسکادران مربوطه تحویل گردید .

 

 

Untitledshtdshld.png

 

قاصد -3 

 

دوسال بعد از این تاریخ ، یک فانتوم دیگر از  پایگاه سوم ، به یک لوله سوخت گیری جمع شونده مجهز گردید . علاوه برآن ، یکفروند فانتوم از این پایگاه ، به رجیستر 6675-3 برای حمل و شلیک موشکهای ضد کشتی C-801K ، C-802A ، C-803  و در نهایت ، C-704KD ، سیم کشی و به اسکادران تاکتیکی سی و دوم تحویل داده شد . گفته می شود ، فانتوم فوق الذکر اولین آزمون شلیک در شرایط رزمی  موشک ضد شناور C-704KD را در سیزدهم ژوییه 2015 میلادی ، انجام داده است . پس از این آزمون های موفقیت آمیز ، نهاجا به سازمان صنایع هوایی ایران ( IAIO) سفارش ساخت 100 تیر نمونه بومی این موشک را اارئه نمود که با شناسه موشک هواپرتاب " نصر" شناخته می شود . طبق اطلاعات منتشر شده ، نخستین سری از این موشکها در 9 فوریه 2016 میلادی به نیروی هوایی تحویل داده شد .

 

 

تعمیرات اساسی سنگین فانتوم ها در داخل ایران

 

 

IRIAF-AIR_FORCE-IRAN05.jpg

 

 

مابین سالهای 2009 تا 2012 ، صنایع IACI حداکثر قادر بود تا در بازه زمانی یکساله ، حداکثر دو فروند فانتوم را تحت پروژه دوران ارتقاء و بروز رسانی نماید ، اما این فرآیند به هیچ عنوان برای رفع نیازهای نیروی هوایی که روز به روز و ثانیه به ثانیه ، گسترش می یافت ، کافی نبود . به همین دلیل ، با  توجهات بسیار ارزشمند معاونت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ، شرایطی فراهم گشت تا تمامی مراحل اورهال سنگین فانتوم های منتخب برای بازگشت به  توانایی کامل  عملیاتی (FMC)  در مرکز تعمیرات اساسی ، واقع در مهرآباد ، صورت پذیرد .

بدین ترتین ، به شکل همزمان ، چند فروند از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، پس ازقرار گرفتن در قالب پروژه دوران ، به وضعیت کامل عملیاتی بازگشته و حتی در جریان تعمیرات دپویی برنامه ریزی شده ( PDM) در مهرآباد ، به استاندارد پروژه دوران ارتقاء پیدا کردند .

 

 

vlcsnap-2015-09-23-20h47m20s94.jpg

 

فرآیند ارتقاء فانتوم های نیروی هوایی با ارسال جت F-4E نهاجا به رجیستر 6598-3 که بدنه آن در نتیجه آتش سوزی پیشرانه ، دچار آسیب دیدگی شدید شده بود ، در سال 2009 ، ادامه پیدا نمود . در حالی که مجتمع تعمیراتی اوج ، وابسته به نهاجا ، در حال تولید پنل های جدید بریا بخش انتهایی فانتوم فوق الذکر بود ، معاون وقت عملیات نیروی هوایی  از مرکز تعمیرات اساسی مستقر در مهرآباد ، در یک اقدام تعجب برانگیز درخواست نمود تا فانتوم مورد نظر به وضعیت کامل عملیاتی ( FMC) بازگردد .

در نتیجه این دستور ، فانتوم مورد نظر به رجیستر6598-3 نخستین چک پروازی خود را پس از انجام تعمیرات سنگین در 18 فوریه 2012 انجام و دوهفته بعد ، به اسکادران اصلی خود ( اسکادران سی و دوم تاکتیکی ) تحویل داده شد .

 

Ghassed.jpg

 

 

این مساله موجب گردید تا یکی دیگر از فانتوم های اسکادران سی و دوم ، به رجیستر 6650-3 که به منظور بازگشت به شرایط کامل رزمی ، به مرکز فوق الذکر تحویل داده شده بود ، برای حمل غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 مورد ارتقاء قرار گرفته و سیم کشی های مربوط به آن ، روی این فانتوم صورت پذیرد . این جت نوسازی شده ، پس از طی مراحل مختلف نوسازی ، سرانجام در 15 مارس 2011 به مورد آزمایش های مقدماتی قرار گرفت و در ماه مه 2013 به خانه اصلی اش در پایگاه سوم بازگشتی دوباره  داشت .

پس از اتمام بروزرسانی این فانتوم ، نوبت به شبح دو موتوره دیگری به رجیستر 6669-3 رسید که بدون هیچ بروزرسانی خاصی ، پس از اورهال  معمول ، در یکم مارس 2014 به اسکادارن سی و دوم تحویل گردید .

 

 

 

20~2.jpg

 

پروژه دوران 

 

محدودیتهای بودجه ای که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، با آن دست و پنجه نرم می کند ، موجب کند شدن روند بازگردادندن فانتوم ها به وضعیت و شرایط کامل عملیاتی توسط صنایع هوایی ایران ، شده بود .

 

چنانکه در سال 2009 ، این مرکز صرفاً موفق شد تا فرآیند تعمیرات سنگین دو  فروند فانتوم پایگاه سوم ( رجیسترهای 6611-3و 6662-3) را به اتمام برساند . اما پس از آن ، فانتوم های بعدی ، به رجیسترهای 6559-3 / 6555-3 و 6684-3 به ترتیب ، در سالهای 2010 ، 2011 و 2013 در فرآیند  تعمیرات سنگین قرارگرفتند ، اما در میان آنها ،  تنها دو فروند به استاندارد FMC  دست پیدا نمودند .

 

شاید ، یکی از نتایج غیر منتظره ، اما مطلوب این روند ، یعنی تعمیرات  فانتوم ها و فتو فانتوم های نهاجا در سطح  دپویی پایگاه سوم این بود که نیروی هوایی در بازه زمانی 2009 تا 2015  بتدریج از تکنسین های پرتجربه و قدیمی به منظور بازگرداندن فانتوم های آسیب دیده دعوت بعمل آورد . موفقیت این شیوه تا جایی بود که یکفروند فانتوم آسیب دیده به رجیستر 6642-3 پس از طی تعمیرات سنگین ، در  رژه نیروهای مسلح به سال 2016 میلادی ، شرکت نمود . 

 

 

ادامه دارد .......................

 

 

صرفاً برای میلیتاری 


  • 64

#4 OFFLINE   BarraGe

BarraGe

    Corporal

  • Members
  • 32 ارسال
  • اصفهان

ارسالی 09 نوامبر 2016 - 09:16

با تشکر

جدا از اینکه چه قدر میشه رو صحبت های تقوایی حساب کرد اما به نظر میرسه دلیل کند بودن روند اجرای پروژه دوران در کنار مشکلات مالی (که در ارتش یه چیز معموله!!) مشکلات فنی هستش . یعنی ارتقا ها به صورت سعی و خطا و موردی برای هر فروند فانتوم جدا صورت میگیره و یکی رو برای پرتاب بمب یا موشک کروز سیم کشی میکنن و یکی دیگه رو برای مثلا موشک هوا به هوا ار-73 دلیل طولانی شدن زمان اورهال و به روز رسانی که بعضا 2 سال طول میکشه! همینه

 و این طور نیست که مثلا بسته ارتقایی فراهم شده باشه که اون رو روی مثلا سالی دو تا فانتوم اجرا کنن ( مثل بسته ارتقایی طوفان 2 برای بالگرد های کبرا که توسط وزارت دفاع ارائه شد و کافیه توسط نیرو سفارش داده بشه تا کبراها به استاندارد طوفان 2 ارتقا پیدا کنن که سفارش داده نمیشه . چرا؟ )

خلاصه اینکه به نظر میاد این ارتقاها بیشتر به منظور تحقیقاتی و کسب تجربه ست برای توسعه زیرسامانه ها و تسلیحات و هماهنگ کردن اونها برای جنگنده های دیگه البته بسیار خوبه   اما چرا الان ؟ این کارا نباید بیست سال شروع میشد ؟ 


  • 8

#5 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,629 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 09 نوامبر 2016 - 09:40

*
پست محبوب

سلام علیکم 

 

این طور نیست که مثلا بسته ارتقایی فراهم شده باشه که اون رو روی مثلا سالی دو تا فانتوم اجرا کنن 

 

 

یک بنده خدایی معتقد بود که " آینده متعلق به فرمانده ای است که در مورد آن فکر کرده باشد

 

حالا سئوال این هست ، برنامه مجموعه نیروی های مسلح برای بازسازی نیروی هوایی چه چیزی است ؟؟؟ 

 

آیا قرار هست همچنان روی پرنده های رزمی دهه 60 و 70 میلادی ، سرمایه گذاری کنیم ؟؟؟ 

 

آیا قرار هست پرنده های جدید رزمی خریداری شود ؟؟؟ 

 

آیا قرار هست نیروی هوایی مبتنی بر ساخت و تولید پرنده های بدون سرنشین رزمی  ایجاد گردد ؟؟؟ 

 

 

111~8.jpg
 

 

دقت بفرمایید ، وقتی از نیروی هوایی صحبت می کنیم ، صرفاً منظور سخت افزار نیست ، مجموعه ای از 5 عامل در هم تنیده است که در هماهنگی با هم و به شکل یکپارچه می بایست در نظر گرفته شوند تا بیلان مورد نظر و مطلوب عیان شود .

 

مساله یک : آیا در مجموعه نیروهای مسلح ، اعتقادی به نیروی هوایی به عنوان رکن اصلی قدرت رزمی در قرن 21 ، وجود دارد یا خیر ؟؟ 

 

اگر جواب مثبت هست ( که احتمالاً هم هست ) با توجه به تجارب ذیقیمت گذشته وحال ، چه کار موثری صورت گرفته ؟؟

 

(با توجه به اینکه در قرن بیست و یکم ، استراتژی تاثیر محور و به تبع آن عملیات تاثیر محور EFFECTS-BASED OPERATION بعنوان رکن پیروزی و موفقیت در نظر گرفته شده ) 

 

مساله 2 : تا چه اندازه اعتقاد به توان داخلی اعتقاد وجود دارد ؟؟

 

( صرف نظر از پروژه هایی که تا مرحله طراحی پیش رفته و یا حداکثر در حد تولید پیش نمونه قرار دارد ) 

 

 

مساله 3 : تا چه اندازه روی خرید از منابع خارجی سرمایه گذاری شده 

 

( حالا چه به صورت قطعات CKD با مونتاژ داخلی ، خرید کامل ، انتقال فناوری و .... ) 

 

 

مساله  4 : تا چه اندازه روی مفهوم " دیپلماسی دفاعی " کار و سرمایه گذاری شده ؟؟؟ 

 

این ها سئوالات بسیار جدی تر از تاکید روی سخت افزار هستند که باید بدانها درست و به دور از حواشی ، پاسخ داد 


  • 23

#6 OFFLINE   BarraGe

BarraGe

    Corporal

  • Members
  • 32 ارسال
  • اصفهان

ارسالی 09 نوامبر 2016 - 10:47

 

http://gallery.milit...10284/111~8.jpg

علیکم سلام و بسیار عالی!

یک مثال بسیار عالی در این زمینه نیروی هوایی پاکستان که از نظر سخت افزار ضعیف و از جنگنده های مثل میراژ5 و 3 و F-7 تشکیل شده ( البته در حال جایگذینی با JF-17 هستن) اما برخلاف ما بسیار سرحال هستن . اورهال این جنگنده ها بومی و در خود پاکستان انجام میشه . جنگنده ها  تعداد سورتی های پروازی بالا دارن و مهارت خلبان های پاکستانی در دنیا معروفه که به دلیل تمرین زیاد .

در واقع پاکی ها از نظر توان لجستیکی . تعمیر و نگه داری و خدمه اموزش دیده و فرماندهی وضعیت بسیار مناسبی دارن و در حال حاضر هم با جایگزینی جنگنده هتی قدیمی با JF-17  و F-16 ( حرفایی از خرید فلانکر هست توسط پاکستان) به سطح مطلوبی میرسن!

توجه بشود که پاکستان  هم مثل ما قدرت موشکیه و تازه بمب اتم هم داره با وجودی که بودجه دفاعیش هم کمتر از ماست 

البته دست پاکستان در خرید  بازتر بوده از ما . کمک های مالی امریکا و عربستان هم هست  ولی در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه!!!

 

 

یا قرار هست نیروی هوایی مبتنی بر ساخت و تولید پرنده های بدون سرنشین رزمی  ایجاد گردد ؟؟؟ 

ممکن نیست پهباد ها هنوز خیلی راه دارن برای ایفای نقش جنگنده


  • 9

#7 OFFLINE   armagdon

armagdon

    Master Sergeant

  • Members
  • 2,266 ارسال

ارسالی 09 نوامبر 2016 - 10:56

با تشکر

جدا از اینکه چه قدر میشه رو صحبت های تقوایی حساب کرد اما به نظر میرسه دلیل کند بودن روند اجرای پروژه دوران در کنار مشکلات مالی (که در ارتش یه چیز معموله!!) مشکلات فنی هستش . یعنی ارتقا ها به صورت سعی و خطا و موردی برای هر فروند فانتوم جدا صورت میگیره و یکی رو برای پرتاب بمب یا موشک کروز سیم کشی میکنن و یکی دیگه رو برای مثلا موشک هوا به هوا ار-73 دلیل طولانی شدن زمان اورهال و به روز رسانی که بعضا 2 سال طول میکشه! همینه

و این طور نیست که مثلا بسته ارتقایی فراهم شده باشه که اون رو روی مثلا سالی دو تا فانتوم اجرا کنن ( مثل بسته ارتقایی طوفان 2 برای بالگرد های کبرا که توسط وزارت دفاع ارائه شد و کافیه توسط نیرو سفارش داده بشه تا کبراها به استاندارد طوفان 2 ارتقا پیدا کنن که سفارش داده نمیشه . چرا؟ )

خلاصه اینکه به نظر میاد این ارتقاها بیشتر به منظور تحقیقاتی و کسب تجربه ست برای توسعه زیرسامانه ها و تسلیحات و هماهنگ کردن اونها برای جنگنده های دیگه البته بسیار خوبه اما چرا الان ؟ این کارا نباید بیست سال شروع میشد ؟

سیم کشی منظور تقویت بدنه هست یا کابل سیم برق و دیتا؟

ویرایش شده توسط armagdon 09 نوامبر 2016 - 10:58 .

  • 0

#8 OFFLINE   BarraGe

BarraGe

    Corporal

  • Members
  • 32 ارسال
  • اصفهان

ارسالی 09 نوامبر 2016 - 11:03

 

سیم کشی منظور تقویت بدنه هست یا کابل سیم برق و دیتا 

 
 

نه تقویت بدنه  نیست . همون هماهنگ گردن موشک ها و بمب های جدید با هواپیما 


  • 1

#9 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,629 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 03:06

*
پست محبوب

بخش سوم 

 

 

image5995561x.jpg

 

تمرین ، تمرین و تمرین برای فانتوم های نهاجا

 

فانتوم های پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان ، در سالهای اخیر ، شرکت نسبتاً فعالی در تمرینات سالانه ارتش  داشته و این مساله موجب شده تا برخی قابلیتهای جدید این جتهای کهنسال ، هویدا گردد . بعنوان مثال ، در دسامبر 2013 ، نهاجا یک تمرین از قبل برنامه ریزی شده را با محوریت پایگاه نهم شکاری ( بندر عباس )  در نزدیکی تنگه هرمز برگزار نمود که درجریان آن ، چهار فروند فانتوم جمعی اسکادران سی و دوم تاکتیکی ، مجهز به غلاف نشانه گذار لیزری TSL-99 در آن شرکت داشتند .

 

Shaltouki_28929.jpg

 

 

این مساله ، خبر منتشر شده در خصوص استفاده از مهمات هدایت دقیق لیزری ستار -4 توسط فانتوم های نیروی هوایی را تایید می نماید . علاوه براین ، دو فروند دیگر از فانتوم های شرکت کننده ، به چهار تیر موشک میانبرد AIM-7E  اسپارو مسلح شده بودند که جدیداً کار بروزرسانی آنها به اتمام رسیده بود ،با این وصف ، براساس خبرهای غیررسمی ، سیستم کنترل آتش AN/APQ-120 فانتوم ها در جریان این رزمایش ، موفق به قفل کردن روی این اهداف نشده ، در نتیجه موشکها بسمت اهداف شلیک نشدند .

 

 

 

Pages-from-CombatAircrFebr2015-3.jpg

 

 

پس از گذشت چندین ماه از این رزمایش ، در هفته های پایانی سال 2014 ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یک  رزمایش در مقیاس نسبتاً وسیع را در محدوده دریای عمان و تنگه هرمز برگزار نمود که در این تمرین ، فانتوم های پایگاه سوم  با راهنمایی مرکز هدایت زمینی ( GCI) ، بعنوان هواپیماهای مهاجم ، میزان آمادگی رزمی  سایتهای موشکی زمین به هوای مستقر در منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند . در روز دوم رزمایش نیز فانتوم های همدانی با استفاده از موشکهای هوا به سطح AGM-65A  به شکل موفقیت آمیزی یک شناور دریایی را در منطقه جاسک هدف قرار داده و غرق نمودند .

 

 

 

MILITARY_IR-IMG_1__282929.jpg

 

 

ghader3_1.jpg

 

 

با بالا رفتن میزان آمادگی رزمی فانتوم ها ، این اشباح پیر نیروی هوایی ایران ، حضور پررنگ تری در رزمایش ها به ثبت می رسانند ، چنانکه در سپتامبر 2015 ، فانتوم های اسکادران ترکیبی سی و یکم ، یک تمرین فشرده 48 ساعته را برای ایجاد آمادگی بیشتر  به منظور مقابله با مهاجمان در محیط های متراکم رزم هوا به هوا ، پشت سر گذاشتند ، هر چند روز نخست این تمرین ، به اجرای بمباران تاکتیکی روزانه اختصاص داده شده بود . در روز دوم نیز یکفروند ازاین  فانتوم ها مسلح به 18 تیر مهمات 500 پاوندی  ساخت داخل MK-82 ، در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت فالکون 2000 نیروی هوایی ، یک محیط آلوده به جنگ الکترونیک  شدید را شبیه سازی می نمود ، یک هدف ساختگی را مورد اصابت قرار داد . در حالی که به شکل همزمان ، یکفروند جت سوخترسان KC-747 همزمان به سه فروند از فانتوم های اسکادارن سی و دوم که از تمرینات باز می گشتند ، سوخت رسانی نمود .

 

 

شبح  پرتجربه نهاجا در جنگ علیه شورشیان مسلح

 

8tdb4eny3j0bvsppv30~0.jpg

 

در نوامبر 2014 ، نیروهای مشترک عراقی با پشتیبانی  گروه های مسلح شیعه این کشور ، عملیات نظامی خود را برای تصرف شهرهای " جولا " و " سعدیه" در استان دیالی که مدتی قبل توسط شورشیان مسلح موسوم به داعش ، به اشغال در آمده بودند ، آغاز کرده و در اواخر همان ماه ، تقریباً به اهداف خود دست پیدا نمودند .  اما در همین بازه زمانی ، این نهاجا بود که به شکل غیررسمی ، پشتیبانی هوایی مورد نیاز را برای این نیروها ، فراهم نمود و واحدهای ویژه ارتش ایران را بعنوان مشاوران نظامی ، به این مناطق انتقال داد .

 

 

3816332_430.jpg

 

در جریان این عملیاتها ، چهار خلبان اف-4 جمعی اسکادران سی و دوم ، به همراه جمعی از عناصر یگان هوابرد نیروی زمینی ارتش به خاک عراق منتقل شدند تا بعنوان ناظر مقدم هوایی ، ماموریتهای پشتیبانی نزدیک نهاجا را هدایت نمایند . همزمان ،  در پایگاه سوم ، براساس دستوارت صادر شده از سلسله مراتب نظامی ، چهار فروند فانتوم ( سریال  های 6662-3/ 6598-3/ 6662-3/ 6682-3) به منظور اجرای حملات بمباران دقیق ، به نشانه گذارهای  لیزری ساخت داخل مسلح شدند . این جتهای رزمی ، به صورت میانگین ، روزانه دو سورتی پرواز رزمی را  مابین 23 تا 30 نوامبر 2014 در کارنامه رزمی خود ثبت نمودند .

 

11-4-2016_8-06-58_PM.jpg

 

به نظر می رسد فانتوم همدانی ( رجیستر6687-3) در آشیانه صنایع هوایی ایران ، درست در کنار یک فتوفانتوم جمعی اسکادران سی و یکم شناسایی   ( رجیستر 6502-3 ) درحال طی مراحل نوسازی و ارتقاء است .

 

 

با کمک اشباح  پایگاه سوم شکاری ، این دو شهر از لوث وجود عناصر داعش پاک و امنیت کامل در منطقه مرزی ایران و عراق که تا پیش از این ، با حضور عناصر شورشیان مسلح دچار ناامنی شده بود ، برقرار گردید .

فانتوم های اسکادران  سی و دوم تاکتیکی ، مجدداً در سپتامبر و اکتبر 2015 ، وارد عملیات رزمی شدند ، اما این بار ، ماموریت اسکورت جنگنده/ بمب افکن های نیروی هوایی روسیه که از فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران  به سمت پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه استفاده می نمودند ، بر عهده آنان گذاشته شد .

 

 

11-4-2016_8-05-54_PM.jpg

 

 

فانتوم همدانی به رجیستر 6662-3 یکی از کاندیداهای ارتقاء در قالب مرحله یکم و دوم پروژه دوران  

 

به شکل معمول ، جتهای روسی  پس از ورود به فضای هوایی ایران ، توسط عقابهای بلند پرواز نیروی هوایی ( جنگنده برتری هوایی F-14A تامکت)  جمعی پایگاه هشتم شکاری یا در برخی مواقع توسط میگهای -29 پایگاه یکم شکاری همراهی می شدند تا پس از فرود در پایگاه سوم ، برای ادامه ماموریت ، سوختگیری نمایند . اما به محض خروج از پایگاه سوم ، فانتوم های همیشه آماده این پایگاه ، در حالی که هر کدام به یک جفت موشک هوا به هوای AIM-9J و AIM-7E مسلح بودند ، کاروان هوایی روسها را تا زمان حصول اطمینان از خروج آنان از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران ، همراهی می نمودند .

 

 

11-4-2016_8-07-18_PM.jpg

 

فانتوم  همدانی به رجیستر 6573-3 که به پخش کننده شراره با هدف اجرای بمباران ها شبانه مجهز شده است

 

به اعتقاد نویسنده ، خلبانان نیروی هوایی ایران همچنان از عینکهای دید در شب متعلق به جنگ ویتنام و تاکتیکهای بمباران شبانه دهه 60 استفاده  می کنند  

 

در نوامبر سال 2015 میلادی نیز ، نیروی هوایی روسیه ، با هدف اجرای بمباران ، درخواست مجوزی برای عبور بمب افکن های  TU-95 MS و TU-160 از فضای هوایی ایران نمود که در نهایت به شلیک موشکهای کروز از فراز آسمان ایران نیز منتهی گردید، اما این باز نیز یک جفت تامکت و یک جفت فانتوم ، این بمب افکن ها را همراهی می نمودند .

در نهایت و طبق آخرین خبرها ، نیروی هوایی ارتش روسیه ، به شکل موقت ، هشت فروند جنگنده/ بمب افکن SU-34 را به پایگاه سوم شکاری همدان ارسال نمود و ظاهراً یک پایگاه عملیاتی موقت با امنیت بالا را برای اجرای عملیات رزمی برفراز سوریه ، در اختیار گرفت . علاوه برآن ، پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، بعنوان یک پایگاه واسط برای سوختگیری بمب افکن های TU-22 نیز مورد استفاده قرار گرفت که به شکل معمول ، این فانتوم ها بودند که بمب افکن های فوق الذکر را همراهی می نمودند .

 

 

11-4-2016_8-07-34_PM.jpg

 

فانتوم همدانی ( رجیستر 6556-3) مارس 2016 ،  خزشراه صنایع هوایی ایران  

این فانتوم ، نخستین فانتومی بود که در قالب مرحله یکم پروژه دوران ارتقاء پیدا نمود و قابلیت ضد کشتی را نیز بدست آورد 

 

آینده اشباح نهاجا :

 

در حال حاضر ، پایگاه سوم شکاری ، در حدود 30 فروند جنگنده F-4E و تعدادی پرنده شناسایی RF-4E را در سازمان رزم خود ، بکار می گیرد که  در قالب اسکادران های شکاری سی و دوم ، اسکادران آموزشی/ رزمی سی و یکم و اسکادران شناسایی سی و یکم  سازماندهی شده است . از این تعداد، چهار فروند مورد ارتقاء و بازسازی کامل قرار گرفتند . پنجمین فروند نیز در سالهای 2015 تا 2016 به استاندارد " دوران " ارتقاء پیدا نموده و در اوت سال جاری میلادی ، به این پایگاه تحویل داده شد . علاوه براین ، دو فروند دیگر نیز تحت برنامه بروزرسانی  ( فازیکم و دوم پروژه  دوران )  در تاسیسات IACI قرار دارند و احتمالاً در مارس 2017 ، ارتقاء این دو نیز به اتمام خواهد رسید .

 

 

11-4-2016_8-06-27_PM.jpg

 

فانتوم همدانی به رجیستر 6598-3 یکی از پرنده های شرکت کننده در رزمایش پایگاه نهم در سال 2013

 

بدلیل شرایط خاص این پایگاه ، به شکل کاملاً روتین و منظم ، همواره دو فروند فانتوم ، مسلح به به دو تیر اسپارو و دو تیر سایدویندر ، برای  واکنش سریع در زمان هشدار رزمی ( QRA) و به فاصله 15 دقیقه پس از اعلام هشدار ، حضور دارند و دو فروند نیز همواره بعنوان پرنده ذخیره در مجموعه آلرت پایگاه مستقر هستند . این پایگاه ، در جریان تنش های بوجود آمده بر سر مساله هسته ای ایران ، مابین سالهای 2003 تا 2007 ، ماموریت حفاظت از تنها راکتور هسته ای ایران را نیز برعهده داشتند و در یک بازه زمانی مشخص ، شیفت آلرت پایگاه هوایی مشهد را نیز عهده دار شده بودند .

 

 

11-4-2016_8-06-10_PM.jpg

 

این فانتوم همدانی ، طبق مستندات موجود ، بیشتر از یک دوجین ماموریت رزمی را برعلیه عراق در طول دفاع مقدس انجام داد و یکی از فانتوم هایی محسوب می شود که  در شب 22 سپتامبر 1980 از پایگاه ششم شکاری ، اولین مُشت محکم را بر گونه دیکتاتور بعثی نهاد .

 

thumb_11-4-2016_8-08-12_PM.jpg

 

آخرین فانتوم بروزرسانی شده در جریان پروژه دوران ( 2016 ) در حال آماده سازی های قبل از پرواز 

 

 

تا سال 2020 ، ( در حدود 4 سال دیگر ) در حدود 12 فروند فانتوم اسکادران سی و دوم تاکتیکی می بایست ارتقاء مرحله یک و دوم پروژه دوران را بخود ببینند . بدین ترتیب ، فانتوم های سالخورده نهاجا ، قابلیت خدمت تا سالهای 2035-2030 بدست خواهند آورد . با این وصف ، اگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بتواند تا سال 2020 ، جنگنده بمب افکن های SU-34  را به سازمان رزم خود اضافه نماید ، احتمالاً اسکادرانهای سی و یکم ، سی و دوم فانتوم های دوست داشتنی خود را تا 2025 بازنشسته خواهند نمود ( حتی اگر این فانتوم ها پروژه دوران را بطور کامل پشت سر گذارند )

در حال حاضر ، فانتوم های پایگاه سوم شکاری ، قابلیتهای بسیار بیشتری را نسبت به جنگنده/ بمب افکن های SU-24MK موجود در نهاجا که ظاهراً تا مارس 2016، به استاندارد SU-24M2 ارتقاء خواهند یافت ، ارائه می نمایند . علیرغم همه حواشی ، فانتوم ها ، همچنان ستون فقرات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می شوند . 

 

 

پایان  

 

 

thumb__DSC0076.jpgthumb_11-4-2016_8-07-54_PM.jpg

 

thumb_3501017_915.jpgthumb_693490_811.jpg

 

 

 

 

این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،

بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 

در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .

 

:rose: مترجم( با اندکی تلخیص)  : MR9     :rose:


  • 51

#10 OFFLINE   Armanmodern

Armanmodern

    02- استوار سوم

  • Members
  • 621 ارسال

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 05:36

عالی بود.

واقعاً دست مریزاد.

در خصوص نکته آخر یعنی ارتقای Su-24MK ها با استاندارد M2 قبلاً خبر یا مطلبی عنوان شده بوده؟ اولین باره که شنیدم.


  • 2

#11 OFFLINE   sasasasa

sasasasa

    Master Sergeant

  • Members
  • 179 ارسال

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 06:34

دو سوال:
1- در سایت مشرق گزارشی در رابطه با استفاده از رادار اف 16 در فانتوم بود. ایا کسی اطلاعی در مورد اجرایی شدن این پروژه دارد؟
2- در این مقاله اشاره ای به بکارگیری سوخو 34 در نهاجا شده است. کسی اطلاعی در این رابطه دارد
  • 0

#12 OFFLINE   armagdon

armagdon

    Master Sergeant

  • Members
  • 2,266 ارسال

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 07:11

دستگیر کردن ریگی هم توسط فانتوم انجام شده که با توجه به اینکه ریگی یک دشمنی بود که خیلی ایرانی کشته بود دستگیر کردن اون توسط فانتوم بنظر من باید جزء افتخارات سالار حساب بشه


  • 0

#13 OFFLINE   BarraGe

BarraGe

    Corporal

  • Members
  • 32 ارسال
  • اصفهان

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 08:51

 

2- در این مقاله اشاره ای به بکارگیری سوخو 34 در نهاجا شده است. کسی اطلاعی در این رابطه دارد 

 
 

در متن انگلیسی سوخو 30 امده فکر میکنم جناب mr9  اشتباها  سوخو34  نوشتن


  • 3

#14 OFFLINE   MR9

MR9

    ANY TIME BABY

  • Forum Admins
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Scientific Pal, VIP
  • 3,629 ارسال
  • Forum Admins

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 10 نوامبر 2016 - 09:57

*
پست محبوب

سلام علیکم 

 

در متن انگلیسی سوخو 30 امده فکر میکنم جناب mr9  اشتباها  سوخو34  نوشتن

 

بله ، الان متن را مرور کردم  ،  ظاهراً SU-30SM صحیح هست 

 

 

 

 

در خصوص نکته آخر یعنی ارتقای Su-24MK ها با استاندارد M2 قبلاً خبر یا مطلبی عنوان شده بوده؟ اولین باره که شنیدم.

 

ادعای نویسنده متن هست و اظهار نظر خاصی نمی شود کرد ، شاید یک  ارتباطی  با اورهال  فیترهای نیروی هوایی سپاه داشته باشد ( یک معامله  پایاپای ) 

 

258.jpg

 

فانتوم همدانی ، جمعی پایگاه سوم ( رجیستر 6598-3) مسلح به غلاف SUU-20


  • 17

#15 OFFLINE   sezar

sezar

    Master Sergeant

  • Members
  • 197 ارسال

ارسالی 11 نوامبر 2016 - 10:21

منظورش چی هست که قابلیتهای بیشتری نسبت به فنسر داره ؟؟؟


  • 1


0 کاربر در حال بازدید از این انجمن است

0 عضو, 0 مهمان, 0 کاربر مخفی