MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

گویا غیر نظامیای زیادی با بمباران های نیروی هوایی ترکیه تو الباب کشته شدن.
خدا آن ملتی را سروری داد
که تقدیرش بدست خویش بنوشت
به آن ملت سروکاری ندارد
که دهقانش برای دیگران کشت.
مردم سوریه به خودشون ظلم کردن.


فارس نوشته 88 نفر

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951003000

قبلا بشکه های نیرو هوایی سوریه مسخره میشد ، الان باید براشون دعا کنیم که بمب ها و موشک های هدایت شونده ترکیه بهشون گفتن زکی
بمب های هوشمندشون فقط موقعی عمل میکنن که بخوان لئوپارد از دست رفتشون رو منهدم کنن ، به مردم که میرسن ... !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

منافع مشترک ترکیه و روسیه در سوریه انها را  علیه غرب با یکدیگر متحد می کند.

 

 

به رغم  کشته شدن سفیر مسکو در انکارا، دو ملت در برنامه هاس صلح خود برای سوریه در کنار هم می مانند.

 

یک سال قبل، به دنبال هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسیه در سوریه توسط ترکیه در نوامبر 2015، کشته شدن سفیر روسیه در انکارا توسط یک مامور اسبق پلیس، می توانست  باعث قطع رابطه ترکیه-روسیه شود.

 

اما بعد از مراسم خاکسپاری  "اندرو کارلو"، (سفیر کشته شده در ترکیه)، هیچ اقدام سیاسی و دیپلماتیکی از طرف روسیه مشاهده نشد. در عوض دو کشور به یکدیگر نزدیک تر شده و ترکیه بیشتر و بیشتر  از غرب فاصله می گیرد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای اولین بار اعلام کرد که قاتل یکی از طرفداران "فتح الله گولن" بوده است. وی به امریکا تبعید شده و گفته می شود که  سردسته کودتای نظامی نافرجام  ماه جولای بوده است. طرفداران وی اعلام کرده اند که ممکن است CIA در قتل کارلوو دخیل بوده باشد.

 

روسیه 18 مامور تحقیق به ترکیه فرستاده است،  اما زمانی که وزیر امور خارجه ترکیه برای جلسه ای از پیش تعیین شده با همتای روسی خود وارد این کشور شد،  مسکو تسلیت وی را پذیرفت.

 

دلیل خویشتن داری روسیه ساده است. بعد از سقوط حلب ، درست وسط یک بازی قدرت، و مرگ از پیش برنامه ریزی شده و غم انگیز  دیپلمات روس، پوتین را از مسیر انتخاب شده اش  باز نخواهد داشت.

 

امریکایی ها از منزوی شدن جهادیست ها به عنوان نیروهای موثر مخالف اسد در سوریه ناراحت هستند و این به مثابه شکست انها در عرصه نبرد سوریه است. پوتین به همراه ایران و ترکیه برنامه ریزی می کند تا نقشه راه صلح خود را در سوریه اماده کند. پوتین می خواهد از  پیروزی نظامی خود  با یک پیروزی دیپلماتیک بهره برداری کند. جلسه سه شنبه بین وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه، با بیانیه اعجاب اور مسکو، قدم اول برای پایان دادن به  جنگ داخلی سوریه از نظر روسیه است.

 

در این زمان، کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و امریکا در این فرایند نادیده گرفته شده اند. حتی مسکو اعلام کرد که: " در حال حاضر ، هر سطحی از گفتگو با امریکا متوقف شده است. ما با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنیم، و اگر هم ارتباطی برقرار شود در سطح بسیار پایینی خواهد بود".

 

اما ممکن است برای   پوتین  دستیابی به موفقت دیپلماتیک پیچیده تر و سخت تر  از پیروزی در میدان نبرد باشد. از همه این موارد گذشته، وی به کمک ترکیه-وفادارترین  حامی مخالفان سوریه در طول 5 سال گذشته- متکی است. گذشته از همکاری های موجود، بهترین توافقی که پوتین می تواند به اردوغان پیشنها کند این است که کردها در جنوب مرز ترکیه با هیچ نوع توافقی با یکدیگر متحد نخواهند شد. تنفر  از استقلال کردها ، حتی بیش تر از تنفر  از گولان، هواداران اردوغان را با یکدیگر متحد می کند.

 

اما خود ترکیه نیز از درون  منشعب و چند دسته شده است. بسیاری از طرفداران اردوغان در کنار وی هستند که بعد از سالها  بی اعتنایی و  عدم قدر دانی وسپاس از پناه دادن به میلیون ها پناهنده سوری، خواهان قطع ارتباط با اتحادیه اروپا هستند. دیگران نیز  می گویند که اروپا تنها راه تجدید و نوگرایی  اقتصاد است.

 

داوود اغلو  در مسکو  اعلام کرد که اتش بس در سوریه نباید دولت اسلامی و جبه فتح شام (جبه النصره) را شامل شود ، اما باید شامل حزب الله لبنان که برای دولت سوریه می جنگد باشد. لاوروف اعلام کرد که حزب الله همچون روسیه به دعوت دولت  سوریه در این کشور حضور دارد.

از زمانی که  حمایت نظامی تهران و حملات هوایی روسیه به خفت و خواری حلب و سقوط ان  منجر شد ، احساسات ضد ایرانی در گروه اردوغان به اوج خود رسیده است.

 

پوتین اعلام کرده است که اقدام اولیه وی ، تکمیل فرایند صلح موجود  سازمان ملل است اما  احتمالا  خود پوتین هم از استراتژی خود مطمئن نیست. اما حرکت پوتین باعث ایجاد نگرانی و نارضایتی در سازمان ملل شده است، "استفا دی میستروا" فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام کرد که وی مذاکرات صلح را در 8 فوریه در ژنو برگزار خواهد کرد.

 

تا کنون، دولت سوریه با اعتراض به   تشکیل هیئت های نمایندگی مخالفین، نقش کرد های سوریه و ایا نیاز است که دولت سوریه قبول کند که در اینده در طول فرایند انتقال قدرت بشار اسد از قدرت کنار برود یا خیر ، جلوی پیش رفت  مذاکرات صلح سازمان ملل  را گرفته است.

برنامه رقابتی صلح روسیه ممکن است در استانه، پایتخت قزاقزستان برگزار شود. این شهر  فوق مدرن  و عجیب غریب محاصره شده با بزرگترین استپ دنیا، محل  تصادفی برگزاری مذاکرات نیست چون سعی در عادی سازی روابط بین ترکیه و روسیه ، نزدیک ترین متحدان خود داشته است.

 

این شهر میزبان گروه های مخالف سوری در می 2015 بوده است و تلاش های میانجی گرایانه دیگری نیز همچون مذاکرات ایران و 5+1 را ناظر بوده است.

 

 در می 2015 گفت و گو های سوری توسط "راندا کاسیس"، سرپرست  ائتلاف سوریهای سکولار و دموکرات اغاز شد.

بسیاری از گروه های شورشی "کاسیس" را به عنوان یک مخالف ضعیف  که محبوبیت عمومی کمی دارد،  می شناسند ، اما کاسیس به تازگی با پسر دونالد ترامپ در پاریس ملاقات کرد، که حاکی از  روند رو به رشد سرنوشت سیاسی وی است. با این وجود، هر گونه تلاشی در جهت  تشکیل دوباره این گفت و گو ها بدون اعضای کلیدی مخالفین، همانند انهایی که  در کمیته مذاکرات ریاض شرکت کردند، این تلاش ها و گفتگو ها را بی اعتبار خواهد ساخت.

 

از یک جهت پوتین می تواند  بیشتر نقش خود را بعنوان یک اخلالگر ( یک چیزی شبیه به مفهوم  کارشکنی در یک روند ) در صحنه سوریه در نظر بگیرد تا بعنوان یک  عامل میانجی و واسط میان گروه های درگیر و این  راه حل آُسان تری برای پوتین بشمار می آید.

 

مترجم: حقیر 

 

منبع: https://www.theguardian.com/world/2016/dec/21/common-ground-on-syria-unites-russia-and-turkey-against-the-west

 

 

شادی ارواح طیبه شهدا صلوات 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به اینکه خانم سامانتا پاور به الباب کاری نداره احتمالا ترکیه به تلافی دوتا سربازش الباب رو با نی پالم هدف قرار بده و این شهر رو خاکستر کنه

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

المیادین گفته که در حدود 100 نفر از هواداران نظام سوریه و ارتش سوریه که در دست دشمن اسیر بودن بوسیله ی  مسلحین قبل از ترک حلب اعدام شدن اگر این خبر درست باشه با توجه به اینکه نماینده های روسیه و صلیب سرخ و سازمان ملل هم در حلب حاضر هستن بهتره این عمل مسلحین  به تایید کارشناسای سازمان ملل و روسیه برسد تا اعدام آنها بعنوان جنایت جنگی به تایید سازمان ملل  برسه  همچنین این تجربه ای شد که اگر دوباره در موقعیتی مشابه قرار گرفتیم تو بندهای توافق گنجانده بشه که مسلحین بتونن اسیرها رو هم با خودشون به مناطق خودشون ببرن منتهی توسط صلیب سرخ یا هلال احمر این اسیر ها ثبت بشه اسمشون و دشمن هم تعهد کنه که اونها رو نکشه و بعدا مبادله بشوند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیرو های SDF روستای جعبر و منطقه السویدیه الصغیره رو پاکسازی کردن

 

اگه السویدیه الکبیره رو هم پاکسازی کنن ، به شمال شهر طبقه می رسن که بخاطر فرودگاهش معروف شد

 

نیروهای آمریکایی هم همراهیشون می کنن

 

 

thumb_C0XB6MJW8AE90fJ.jpg

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درود بر تمام شهدای مقاومت...از صدر اسلام..تا همین الان...واینده........نمردم..به خاک مالیده شدن..پوز نجس این...وهابی ها را دیدم..خدا را شکر...از اینجا به بعد...بیشتر از یانکی ها...باید حواسمون به خرس ها باشه...که بتونیم...منافع مقاومت را به بهترین وجه حفظ کنیم....این اردوغان هم شده...شبیه....زنان بد.....هر روزپیش یکی....خدا بخواد یکی را خار کنه...اینجوری میذاره تو کاسش.... به جان خودم اگه 6 ماهه پیش یکی  میگفت...6 ماه دیگه حلب از این عین نجاست ها پاک میشه....میگفتم طرف ضربه مغزی شده....ولی ..یکی از جاهایی...که واقعا میشه ه وضوح معنی ایه شریفه...ید الله فوق ایدیهم را دید..همین حلب بود.

  • Upvote 14
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالبه که حکومت ترکیه فردی که سفیر ترکیه رو کشته اسلام گرای سلفی معرفی نکرده و به فتح الله گولن منتسب کرده مثل این هست که یکی بیاد بگه یازده سپتامبر رو نئونازی ها انجام دادن

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب میثم عزیز و گرامی

با تشکر از حسن توجه جنابعالی

از ابتدای جنگ سوریه تا کنون

مسئله برای ایران کریدوری تا مدیترانه بوده است

ابتدا بحران مسئله استان الانبار عراق و حمص سوریه بوده

البته در شرایط فعلی تلعفر عراق و تدمر سوریه هم مد نظر میباشد (تدمر از عهد باستان مسیر تردد تمدنی بوده )

اگر سوریه و عراق هم تجزیه شوند باید کریدور رو نگه داریم (حداقل تلاش ها بر این مبناهستش )

مسلما اونهایی هم که از داعش حمایت میکنند این را فهمیده اند

به همین دلیل در اوج گرفتاری های جنگی داعش

داعش به تدمر حمله میکنند

امید دشمنان براین است از شمال و جنوب

نیروهای مورد حمایت غرب این کریدور را قطع کنند

 

 

سلام برادر عزیز

 

ممنون که منت گذاشتید و تحلیل کردید

 

احمد آقا وضعیت رو چطور می بینید ؟

 

نیرو های حشد که وارد تلعفر نشدن و عملا فقط موصل رو محاصره کردن

 

به نظر من محاصره دیرالزور ، در شرایط فعلی فقط از سمت عراق قابل شکستنه

 

فعلا که شواهدی از حرکت نیرو های حشد به سمت مرز سوریه وجود نداره

 

کرد ها هم که بی سروصدا دارن به سمت رقه پیشروی می کنن

 

ترک ها هم که الباب رو می خوان

 

نیرو های مقاومت هم که نسخه حلب رو پیچیدن

 

به نظر شما حرکت بعدی ما در سوریه تأمین امنیت هرچه بیشتر دمشقه یعنی رفتن به سمت دوما ؟

 

یا حمص ؟

 

یا رفتن به سمت فوعه و کفریا و از سمت لاذقیه رفتن به سمت جسرالشغور برای فتح ادلب ؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 
به نظر شما حرکت بعدی ما در سوریه تأمین امنیت هرچه بیشتر دمشقه یعنی رفتن به سمت دوما ؟
 
یا حمص ؟
 
یا رفتن به سمت فوعه و کفریا و از سمت لاذقیه رفتن به سمت جسرالشغور برای فتح ادلب ؟[/quote]

ادلب نمیتونه گزینه خوبی باشه ادلب جاییه که هر فرد مسلح و خانواده ناراضی رو میشه اونجا فرستاد و در عوض زمینهای بسیاری رو ازاد کرد البته میتوان یک گوشه چشمی هم نهایتا به تجزیه سوریه داشت البته اونزمانی که دیگر چاره دیگری نداشته باشیم. حمص و حما باید اولویت باشه چون طرفداران نظام تو اون مناطق بیشترند و حلب هم به این شیوه در اینده حفظ
شود.پاکسازی غوطه دمشق هم الان یک هدف قابل دسترسه که از دید فرماندهان پنهان نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

غرب حلب ، شهر خان العسل ، زیر بمباران و تاخت و تاز نیرو های خودی

 

 

http://syria.liveuamap.com/en/2016/23-december-heavy-cluster-bomb-attacks-on-khan-alasal-just

http://syria.liveuamap.com/en/2016/23-december-raid-on-khan-alassal-town-west-aleppo-by-assad

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 
به نظر شما حرکت بعدی ما در سوریه تأمین امنیت هرچه بیشتر دمشقه یعنی رفتن به سمت دوما ؟
 
یا حمص ؟
 
یا رفتن به سمت فوعه و کفریا و از سمت لاذقیه رفتن به سمت جسرالشغور برای فتح ادلب ؟[/quote]

ادلب نمیتونه گزینه خوبی باشه ادلب جاییه که هر فرد مسلح و خانواده ناراضی رو میشه اونجا فرستاد و در عوض زمینهای بسیاری رو ازاد کرد البته میتوان یک گوشه چشمی هم نهایتا به تجزیه سوریه داشت البته اونزمانی که دیگر چاره دیگری نداشته باشیم. حمص و حما باید اولویت باشه چون طرفداران نظام تو اون مناطق بیشترند و حلب هم به این شیوه در اینده حفظ
شود.پاکسازی غوطه دمشق هم الان یک هدف قابل دسترسه که از دید فرماندهان پنهان نیست

بهترین کار ادامه ی پاکسازی تدریجی غوطه ی شرقی هست

در حلب هم بهتر هست ابتدا فرودگاه حلب راه اندازی بشه تا لجستیک رسانی براحتی انجام بشه و اردوغان و داعش رو به حال خودشون بگذاریم و طراحی و مطالعات و تدارکات شروع بشه که سال آینده یک عملیات بزرگ توسط ایران و روسیه برای فتح ادلب انجام بشه

در شرق سوریه و همچنین در موصل هم باید منتظر بشیم که اوباما دورش تمام بشه و وقتی کنار رفت موصل رو با کمک حشدالشعبی پاکسازی کنیم 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سیاست ما عین دیانت ماست , اولا
ثانیا ما با واقعیتهایی در عرصه سیاسی روبرو هستیم که نمیشه نادیده گرفت و فراموش کرد زیرا با فراموشی اون در آینده ضربه های بیشتری میخوریم
ثالثا قصد تهمت یا ماهیگیری هم نداریم
مخلص کلام: وقتی رئیس مملکت در حساسترین زمان تبادل و محاصره حلب از دیالوگی شبیه دیالوگ غربی ها و طرفداران تروریستها مبنی بر " ضرورت خروج غیر نظامیان! و مردم عادی!!!" از حلب استفاده میکنه خب دیگه وضعیت فوعه و کفریا که هیچ وضعیت مردم محاصره شده در دیگر نقاط و همچنین اسرای مقاومت کاملا مشخصه.
  • Upvote 10
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.