MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

نقل قول

«ژان اگلند» مشاور امور بشردوستانه سازمان ملل روز پنج‌شنبه از ایران، روسیه و ترکیه خواست به انتقال کمک‌های بشردوستان به سوریه کمک کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اگلند با درخواست از این سه کشور برای تنش‌زدایی در ادلب، توقف انسان‌دوستانه درگیری‌ها در مناطق تحت محاصره در غوطه شرقی را خواستار شد و گفت صدها نفر در این مناطق نیازمند کمک‌های درمانی هستند.

او با متهم کردن دولت سوریه به عدم موافقت با انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه، گفت: «به نظر می‌رسد دیپلماسی بشردوستانه کاملا ناتوان بوده و ما به هیچ‌جا نمی‌رسیم.»

علاوه بر اگلند، دولت فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای از ایران و روسیه خواسته از نفوذ خود برای توقف درگیری‌ها در غوطه استفاده کنند.

با وجود اعلام آتش‌بس در بسیاری از مناطق سوریه، هنوز درگیری‌ها در چندین نقطه از جمله غوطه شرقی در جریان است. در «ادلب» هم معارضین مسلح ماه‌هاست که ساکنان دو شهرک «فوعه» و «کفریا» را تحت محاصره قرار داده و از انتقال مواد غذایی و انتقال کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می‌کنند.

حتی دیگه اشاره به این استاندارد دوگانه و حمایت صریح سازمان ملل و غرب از تروریسم تکراری شده.

در حالیکه دو شهرک شیعی در ادلب سالهاست تحت محاصره است و فقط و فقط از طریق هوایی اگر بشه کمک های بخور و نمیری براشون ارسال میشه تا صرفا زنده بمونند و هیچ راه قاچاق و ... مثل غوطه هم بهش وجود نداره و بر خلاف غوطه که در شرایط عادی هلال احمر سوریه زمینی همیشه کمک ها را براشون ارسال میکنه اگر خودشون اجازه بدند ( چند بار در حالت آتش بس به ارتش سوریه حمله کردند و درگیری را آغاز؟) و هیچ صدایی از هیچ شخصی درنمیاد گویا اصلا وجود خارجی ندارند این دو شهرک ولی وقتی خودشون در عغئطه غائله را شروع می کنند و درگیریها آغاز میشه داد هوادارن غربیشون میره بالا اون هم نه در موقعی که تروریستها پیشروی دارند بلکه موقعی که متوقف میشن.

اما جالب تر در مورد ادلب هست، گزارش تصویریش موجود و اشاره شد به مصاحبه با تریلی های ترک در مرز سوریه که راننده ی ترک در یک مورد و یک مرز اعلام می کرد روزانه 250 تریلی فقط از اینجا وارد ادلب سوریه میشن، اگر اینها کمک و مواد غذایی نیست پس ترکیه در حال انتقال کود شیمیایی برای مصارف صلح آمیز هست لابد فقط؟!

در این چند سال موقع هجوم و پیشروی تروریستها در هر نقطه ای حتی داعشی ها هیچ صدایی از طرف غربی شنیده نشد ولی موقع پیشروی ارتش سوریه در مناطق القاعده هر وقت باز طرف تروریستها عملیات کردند و پیشروی باز سکوت بود ولی ارتش سوریه تا کمی پیشروی هاش سرعت میگیر یا ناگهان حمله شیمیایی بلد میشه، یا کمک های بشردوستانه یا کشته شدگان غیرنظامی یا یادشون میفته جنگ چیز بدیه! و البته کردهای عفرین از همه طرف محاصره شدن و تحت هجوم ترکیه هم لابد میتونند از هوا تغذیه کنند و هیچ کمکی هم لازم ندارند.

الان اگر این فشارشون باعث توقف عملیات ارتش سوریه ضد غوطه که خودشون درگیری را شروع کردند نشه لابد باز یک حمله شیمیایی را شاهد خواهیم بود از ارتش سوریه که همینطور برای خوش گذرانی و مازوخیسمی عجیب! چند تا زن و بچه را میشکه (لابد ارزش نظامی بالایی هم داره! ) تا بهش حمله بشه و بیست تا هواپیما و صد تا سرباز از دست بده!

 

پ ن: در خبرها هست که همزمان با پیشروی به سمت سراقب تحرک تروریستها در اطراف شهرک های فوعه و کفریا بیشتر شده، از اونجا که این شهرک ها به هر حال هم یک انگیزه و هم هدف تلقی میشن و رسیدن بهشون میتونه بسیار مهم باشه احتمال حمله ی همه جانبه ی تروریستها بهشون وجود داره تا قبل از رسیدن نیروها این انگیزه و هدف را از میان بردارند و یا لااقل ازش به عنوان اهرم فشاری استفاده کنند. جبهه ی جنوب حلب و مقاومت علاوه بر نیروهای سهیل حسن در محور رو به سراقب باید آماده باشند یا حتی افزایش نیرو بدند تا اگر اتفاقی افتاد جدی وارد عملیات بشند (تا به امروز در محور جنوب حلب عملیات گسترده ای را شاهد نبودیم ) و از سمت جنوب حلب و العیس قبل از هر اتفاق ناگواری بتونند اقدامی کنند.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارتش قهرمان اردوغان یک موشک ضد هوایی را در عفرین به غنیمت گرفت

اقلام غنیمت گرفته شده عبارتند از :

یک Sa-18، چهار کلاشینکف، دو تیربار، دو RPG-7، چهار پرتابگر موشک،  یک اسنایپر، سه اسلحه، یک مین ضد تانک، دو نارنجک دستی، سه دوربین دو چشمی، دو دستگاه بیسیم دستی و مقادیر قابل توجهی مهمات اسلحه سبک از تروریستها بدست آمد. :blink:

http://aa.com.tr/en/middle-east/turkish-military-air-defense-missile-seized-in-afrin/1052439

............................

https://www.mehrnews.com/news/4215899/نبرد-ادلب-هدف-ارتش-سوریه-قطع-کردن-سر-افعی-در-لانه-است

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1504534_300.jpg

اسامه خریطه سرکرده نظامی احرار الشام در حومه ادلب توسط افراد ناشناس :ph34r:fi_lone_ranger به هلاکت رسید

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوخو ۲۵ روس رو توی معصران ادلب سرنگون کردن خلبان کشته شده . از سه روز پیش دهها روستای دیگه در جنوب شرق حلب به سمت شهرک سراقب پاکسازی شده پانزده کیلومتر تا این شهر فاصله است .

دفعه قبل به اشتباه یازده عنوان شده بود.

یکی از دسترس ترین اهداف میتونه اتوبان حلب باشه

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
https://twitter.com/AzadiRojava/status/959805025605373953

یه تانک ارتش ترکیه رو میزنن  در منطقه بلبل ولی موج انفجارش جالبه به نظرتون به انبار مهماتش نفوذ کرده؟ به گفته یک خبرنگار 5 عضو از ارتش ترکیه در این حمله جانشان را از دست داده اند

ویرایش شده در توسط jrzm
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

بقایای تانک لئوپارد ارتش ترکیه

احتملا  تانک توسط موشک کونکورس هدف قرار گرفته . خدمه مرگی تلخی والبته سریعی داشتن . کم پیش میاد که با اصابت موشک تانک سریعا منفجر شده . توی سوریه  هم با وجود این همه شکار تانک شش موردی بیشتر ندیدم

DVIQfbiXkAAj7WY.jpg

thumb_DVIQfZXXUAECnA7.jpgthumb_DVIQfZZXcAASrPT.jpgthumb_DVIQfbkWsAAcb5-.jpg

 نقشه  های   گام به گام پیشروهای ارتش  و متحدین  در جنوب شرق حلب به سمت  اتوبان از اخر به اول

دو روزیه عملیات متوقف شده  .زمزمه های تصمیم ارتش برای پاکسازی  مناطق محاصره شده در غرب خناصر از وجود داعش به گوش میرسه

DVCNqUEXUAElXFC.jpg

thumb_27356026_1667597636619136_39770961thumb_27336211_1666791053366461_31728501

بقایایی سوخو  سرنگون شده .

thumb_DVH7aw6WsAAwFFZ.jpgthumb_DVH7bz8W0AA3jK4.jpg

انهدام  تصویر  اوجلان توسط ترکیها در منطقه عفرین/ همین تصویر  به نوعی میتونه کوته فکری ارتش ترکیه رو نشون بده

thumb_DU31j-JWAAAAclj.jpgthumb_DU31oUYXUAAAW5b.jpgthumb_DU31paqW0AAAHXb.jpg

تانک منهدم شده مخالفین در فرودگاه ابوظهور / تانک در  در بمبارانهای روسها  منهدم میشه

thumb_DUF0oX5W0AAf4A4.jpgthumb_DUF0o8tW4AEtX8X.jpg

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , aminor گفت:

بسم ا...

 

بقایای تانک لئوپارد ارتش ترکیه

احتملا  تانک توسط موشک کونکورس هدف قرار گرفته . خدمه مرگی تلخی والبته سریعی داشتن . کم پیش میاد که با اصابت موشک تانک سریعا منفجر شده . توی سوریه  هم با وجود این همه شکار تانک شش موردی بیشتر ندیدم

DVIQfbiXkAAj7WY.jpg

 

ترکها بیشتر مانورشون روی تاو بودن موشک هست، ادعا دارن آمریکاییها 1000 موشک ضد تانک از انواع مختلف به PKK/PYD تحویل دادند.بلافاصله پس از انهدام تانک اون موقعیت را هدف بمباران قرار دادند.

ترکها تهدید کردند سربازان آمریکایی که یونیفورم کردی به تن داشته باشند را هدف قرار می دن، منتظر عکس العمل ترومپ (:D)هستم

ویرایش شده در توسط warjo

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تروریستهای ترکستانی گویا ضد حمله ای داشتن و برخی روستاها را در غرب ابوضهور تصرف کردند از جمله تل سلطان را. اتاق عملیات مشترکی تشکیل دادند تروریستها هم.

صحبت هایی از درخواست آتش بس هم بود که به نظرم در این شرایط که ترکیه مشغول هست خودش اصلا نباید قبول بشه چون هم نیروهای تروریست سرازیر کمک به ترک ها میشن ( همین الان هم یکی از منابعشون از پیوستن گروهی از هیئت تحریر الشام به عناصر ترکیه در عملیات عفرین ضد کردها خبر داده بود ) و هم فرصت براشون پیش میاد چون خطوط دفاعیشون کشسته شده در اطراف شهرهایی که در عمق بودند و خطوط دفاعی نداشتند خطوط دفاعی ایجاد کنند ) هر چند باید دید شاید اتاق عملیات مشترشکون اگر قوی ظاهر بشه این ارتش سوریه باشه که نیاز به بازیابی داشته باشه.

جالبه نورالدین زنکی هم حتی برای خودشیرینی اردوغان و ترکها ادعا میکنه جلوی قاچاق ضذ تانک به کردها را گرفته و میگیره.

نکته ی دیگه در مورد ویدئوی معروف این روزها به همراه چند تصویر و ویدئوی وحشیانه ی ارتش آزاد معتدل سوری یا به قول غرب آزادیخواهان انقلابی ضد اسد هست که خب تقریبا بایکوت شد توسط جریان خبری غربی/آزادی خواهان وطنی! و فعالان توئیتریست و سلبریتیست! که آیلان کردی روزی براشون اون همه مهم بود. توحش عملی و ناسزایی و تکفیری این گروه ها را شاید قبلا حتی در داعش و النصره هم کمتر دیده بودیم و تازه اینها مدتی است از جبهات دور هستند و در دامن متحد دموکرات، شیک و منطقه ای ناتو یعنی ترکیه.

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 hours قبل , aminor گفت:

 

بقایای تانک لئوپارد ارتش ترکیه

thumb_DVIQfZZXcAASrPT.jpg

 از روی صفحات زره واکنشی، دید توپچی و مسلسل M85 میشه گفت این یک تصویر مربوط به تانک لئوپارد نیست بلکه تصویر مربوط به  تانک ام-60 تی Sabra  ترکیه هست. حالا مشخص هست این تانک کجا و کی صدمه دیده ؟؟

zdgggs.jpg

پ ن

البته از مطلب من اشتباه برداشت نشه از 4 تصویری که جناب aminor زحمت کشیدن در مورد تانک ترکی قرار دادن فقط یک مورد مربوط به لئوپارد منهدم شده نیست بلکه 3 تصویر دیگر به وضوح مشخصه برای تانک لئوپارد ترک هست که به تازگی توسط کردها مورد حمله قرار گرفته.(مدل شاسی و در پوش بخش پیشرانه)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروهای متجاوز ترک در غالب یک کاروان برای چندمین بار به سمت العیس حرکت کردند و اینبار بالاخره رسیدند و اغاز به استقرار  کردند . در ابتدا شرایط ارام بوده اما در ساعت اخیر گزارش شده که ابتدا نیروهای سوری(در متن پیام البته به IRGC (سپاه) هم اشاره شده) اقدام به بمباران اون مناطق کردند سپس نیروهای ترک هم اقدام به خمپاره اندازی متقابل کردند. گزارش شده که البته ترکیه از موشک هم استفاده کرده اما هنوز قابل تایید نیست.

لازم به ذکر هست که در چند روز گذشته ترک ها یکبار اقادام به این حرکت کردند که با بمباران نیروهای سوری عقب نشستند. باید دید که بلندپروازی های اردوغان چقدر هست . البته مشترکات بلندپروازی های اردوغان و حماقت های اردوغان زیاد هست و مرز خاصی بین ایندو نیست.

فکر میکنم هرکدوم از دو طرف که در این ماجرای العیس کوتاه بیاد، سراغازی بر شکست های پیاپی اون خواهد بود. امیدوارم سوریه با قدرت مقابله کنه. مخصوصا اگه روسیه هم پس از سقوط سوخو کمی داغ کنه منطقه رو بهتر هم خواهد بود. خلاصه یکی بیاد ترمز اردوغانو بکشه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اصولا اگر موافقت روس ها نباشه ترکیه جرات چنین اقدامی را نداره. روس ها معلوم نیست به دنبال چه هستند ( لازم به اشاره هست بدبینی ما به روسها طبیعی است ولی در گذشته در چند مورد از این نوع توافقات با ترک ها مثل آتش بس هایی که شد و برخی توافقات در نهایت به نفع متحدین تمام شد و اجازه داد کار داعش را یکسره کنند و با فراغ بال برخی مناطق را پاکسازی کنند ) هر چند در این مورد با اینکه به نظر میرسه روس ها تمایل به ایجاد نقاط ایست بازرسی ترکها در ادلب دارند ( وزن ضرر و منفعتش چقدر هست معلوم نیست، در ظاهر که کامل به نفع ترک هاست خصوصا به نظر با انتخاب عامدانه ی العیس و بستن راه متحدین ) ولی ترک ها هم از این تمایل دارند به نفع خودشون و تروریستها و به ضرر متحدین کار می کنند.

از فواید حضور ترک ها در ادلب این هست که بالاخره در قبال نقض آتش بس و حملات از لااقل برخی محور ها ترک ها باید پاسخگو باشند ( در حالیکه ترک ها با عدم حضور ولی در اختیار داشتن کنترل کامل بخش غالب تروریستها هر وقت دلشون میخواست ازشون استفاده میکرد ( مثل  عملیات تروریستها در شمال حما با وجود آتش بس و دستیابی ترکیه به الباب در حالیکه متحدین مجبور به انتقال به حما شدند در اثنای نبردها )

ولی از مضراتش اینکه به قول و عمل ترک ها هیچ اعتمادی قطعا نیست ( با اینکه النصره هم به نظر کامل ( لااقل به خاطر نیازهای حیاتیش که از ترکیه تامین میشه چه غذا و دارو گرفته تا تسلیحات و نیرو ) تحت نظر ترکهاست ولی با عدم قبول مسئولیتش توسط ترک ها هروقت میخوان ازشون ضد متحدین استفاده میکنند هماهنگ و بعد هم ادعا میکنند تحت فرمان ما نیست ) و اینکه امکان هر خطری از این مناطق هست.

بعد اینکه راه دسترسی به شهرک های فوعه و کفریا مسدود میشه و امکان بستن راه نیروهای سپر فرات که قصد اتصال به ادلب را دارند گرفته میشه.

قدرت چانه زنی ترک ها با حضور هر چه بیشترشون در سوریه افزایش پیدا میکنه.

تروریستها چتر محافظتی پیدا می کنند و فعالیتهای خودشون را در مناطق ترک ها با خیال راحت از هدف قرار نگرفتن گسترش میدند و در حقیقت فضای پرواز ممنوعی براشون ایجاد میشه.

و ...

 

ولی متحدین در غیاب نیروی هوایی، زرهی و پشتیبانی و توپخانه ای موثر در سوریه امکان اقدامات زیادی را ندارند. حتی به نظرم نیروهای سهیل حسن با توجه به متمایل بودنشون به سمت روس ها شاید علاقه ی چندانی به مخالفت با تصمیم روس ها نداشته باشند در عمل.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیشروهای ارتش در مناطق محاصره شده در غرب خناصر ادامه داره امروز دهها روستا تا این لحظه پاکسازی شده البته اکثر این روستاها از نیروهای داعش تخلیه شده حداکثر نفرات داعش که در غرب خناصر محاصره شدن تا پانصد نفر تخمین زده شده اون هم بدون تجهیزات سنگین البته اگه مونده باشند تا حالا نیمی از مناطق تحت تصرف این گروه پاکسازی شده

دومین حمله مخالفین در بیست چهار ساعت گذشته به منطقه تل سلطان در شمال فرودگاه ابوظهور دفع شد

روسها با واسطه ترکیه موفق شدن پیکر خلبان کشته شده خودشون رو تحویل بگیرند نکته جالب اینه که خلبان بعد از درگیری مسلحانه با تروریستها برای جلوگیری از اسارت با نارنجک به زندگی خودش پایان میده البته نمیدونم خلبانان روس نارنجک حمل میکنند یا نه ولی هرچی بوده این خلبان شجاع با وجود جراحت قصد تسلیم شدن رو نداشته

امار استفاده اکراد از موشکهای ضد زره روز به روز بیشتر میشه و این خودش امیدوار کننده است اکثر موشکهای استفاده شده یا فاگوت بودن یا کونکورس میشه گفت اینها رو از داعش به غنیمت گرفتن ولی بعید میدونم بخشی از اون رو هم میشه با واسطه از سوریها خرید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تماس های امروز روحانی با پوتین و ظریف با لاوروف، و صحبت های قاسمی مبنی بر لزوم توقف عملیات ترکیه ضد عفرین مشخص هست که علاوه بر تحرکات میدانی در حوزه ی سیاسی هم تماس برقرار شده که فعال بشه وزارت امور خارجه تا روس ها را در برابر هجوم ترکیه به العیس توجیه کنند. مشخصا معلومه مقاومت به هیچ وجه از حضور ترکیه در اون منطقه راضی نیست و یکی از میسر ترین مسیرها برای شکستن محاصره ی شهرک های شیعی بسته شده و اصولا محور جنوب العیس که حوزه عملیاتی ما نیست و محور شمال هم با توجه به بافت پیچیده و استحکامات قدیمی و فوق العاده تروریستها حتی اگر ترکیه گسترش هم درش نداشته باشه باز محور مناسبی برای دور زدن و رسیدن به فوعه و کفریا نیست.

ترکیه هم به نظر با قصد و برخوردار کردن خودش از برگ برنده در برابر ایران و با توافق با روسیه خصوصا این نقطه را انتخاب کرده تا هم تحرکات ایران در محور عفرین ( با توجه به شهرک های شیعی نبل و الزهرا در تماس با کردها و تقریبا تنها مسیر دسترسی کردها به بیرون از محاصره ) را پاسخی داده باشه ( احتمالا کمک رسانی به کردها را مورد تهدید قرار بده ) و هم برای نقشه ی آینده حلب با تسلط یک هلال به دور شمال حلب با نیروهای تحت فرمانش یک سایه ی بالا سر تهدید آمیز داشته باشه مستمرا. هر چند این واکنش معنادار ترکیه میتونه پاسخی به پیشروی در ادلب و آزادی ابوضهور هم باشه که حین آتش بس ادعایی رخ داد و اون اوایل ترکیه اعتراضات جدی را هم کرد.

پ ن: عملیات هم که به نظر متوقف شده و منحصر شده به پاکت شرقی. شاید این هم از توافقات روس ها با ترک ها بوده هر چند همچنان یورش ترکستانی ها به نیروهای محور ابوضهور وجود داره هر روز.

ویرایش شده در توسط alala

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نزدیک به سه ماه پیش عنوان شد که با پایان یافتن نبرد ها علیه  داعش در شرق سوریه، نوبت به کردها می رسد تا در تعارضات و برخوردهای منافعِ طرف های درگیر سوریه، زمین های در اختیارشان تعیین تکلیف شود.

کماکان شاهد هستیم، توافقات سیاسی بر آنچه که در میدان نبرد نظامی می گذرد، غلبه دارد. همانطور که چند ماه قبل هم در مسابقه شرق و غرب فرات در دیرالزور بیان شد که همه چیز طبق توافق امریکا و روسیه در حال پیشروی است.

امروز هم آنچه در محور ابوظهور واقع شد، تماما اجرای همان توافق ( آستانه ۶ ) بود. بنابراین خط حد نیروها در فاز نهایی "منطقه کاهش درگیری ادلب" ، یا همین خط آهن حجاز است ( که در حال حاضر محقق شده ) و یا نهایتا اتوبان حلب – دمشق.
که قرار است در چنین خطی، پست های مراقبتی طرفین ( ترکی - روسی - ایرانی ) مستقر شده و "منطقه کاهش درگیری ادلب" برقرار شود.

آنچه که طی روزهای اخیر در منطقه العیس در جنوب حلب اتفاق افتاد و منجر به تبادل آتش توپخانه بین نیروهای مقاومت و نیروهای ترکیه شد، ناشی از یک اختلاف نظر در جزئیات است. بدین صورت که طرف ترکی می خواهد در العیس و نقاطی در شرق اتوبان حلب - دمشق نقطه مراقبت برپا کند.
اما محور مقاومت مخالف برقراری نقطه مراقبت در العیس است؛ چرا که این منطقه نزدیک ترین نقطه به فوعه کفریا محسوب می شود و به نوعی مسیر رسیدن به فوعه کفریا از العیس عبور میکند.

اما این لزوما به معنای عزم یا برنامه ای در حال حاضر یا آینده نزدیک برای رسیدن به فوعه کفریا نیست؛ بلکه عامل فشار و گزینه جایگزینی است تا گروه های تروریستی فکر اشغال و جنایت در فوعه کفریا را پرهزینه بدانند و آن را مساوی با رسیدن جبهه مقاومت به دیواره های ادلب تلقی کنند.
اینکه ارتش ترکیه با وجود شلیک های اخطار قبلی مجددا وارد العیس می شوند، نشان دهنده دریافت چراغ سبز از جانب روسیه است. والا چنین اقدامی از طرف آنها ممکن نبود.
بهر حال آخرین اخبار حاکی از تثبیت نقطه مراقبت ترکیه در العیس می باشد. و در مقابل، طی روزهای گذشته بخش اصلی تهاجمی نیروهای سهیل حسن معروف به نمر از محور سراقب به شمال شرق حماه منتقل شده اند تا نیروهای اندک داعش در آن منطقه ی محاصره شده را سرکوب کرده و این مناطق را آزاد اعلام کنند. که این مورد هم نشان دهنده هماهنگ بودن این دو محور ( ترکی - روسی ) است؛ خصوصا آنکه بدانیم در حال حاضر سهیل حسن و نیروهایش در هماهنگی کامل با روس ها عملیات می کنند.

اما در جانب دیگر، حمله ترکیه به منطقه عفرین را شاهد هستیم که برخی ناظران، عفرین را کفه دیگر ترازوی بده بستان آستانه۶ و سوچی میدانند ( ابوظهور در برابر عفرین ). این اشغالگری ترکیه اگرچه دور از ذهن نبود، اما در هیچ نشستی ( چه در آستانه و چه در سوچی ) بر آن توافق نشده است و طبیعتا چنین جسارت و جرأتی از ارتش ترکیه بدون هماهنگی با طرف های دیگر درگیر ( روسیه و ایران ) انتظار نمی رفت.

اما آنچه که موجب عمل ارتش ترکیه در این زمینه شد، چیزی جز بازیِ منافع جانب روسی و انفعال و بی طرفی نسبی جانب ایرانی نبود.
به عبارت ساده تر طرف روسی انتظار داشت با جدی شدن حمله ترکیه، کردها امتیازاتی در سایر نقاط ( دیرالزور و طبقه و رقه و منبج ... ) واگذار کنند و در مقابل، تضمین روسی مانع حمله ترکیه به آنها شود و پرچم سوری و روسی هم در منطقه عفرین به اهتزاز در آید.

جانب ایرانی و سوری هم از این ماجرا بدشان نمی آمد و یا حداقل آن را بی ضرر می دانستند، از آن جهت که در صورت عدم موفقیت روس ها در راضی کردن کردها به اهتزاز پرچم دولت مرکزی، حداقل کمی از بار جبهات حلب و ادلب توسط نیروهای تحت امر ترکیه کاسته می شد.

اما پیش بینی ها درست نبود. امریکا با فشار بر نیروهای سیاسی کردستان سوریه و فرماندهی SDF، به شدت با برافراشتن پرچم نظام سوری مخالفت کرد.
مخالفت امریکا هم کاملا طبیعی بود؛ چرا که راهبرد اصلی امریکا در منطقه بی ثباتی و تجزیه ( خصوصا با استفاده از عامل قومیت کردی ) و راهبردش در سوریه تضعیف حضور ایران و تضعیف نظام بشار اسد، متحد ایران است.

کردستان سوریه هم همه چیز خود را از امریکا می داند و طبیعی است که به نیروهای در عفرین دستور مقاومت بدهد، و نام آن را مقاومت تاریخی و حماسی و ... بنامد. ولو از حالا شکستش را قطعی بداند!...

مخالفت های دیپلماتیک امریکا با عملیات ترکیه هم بعد از آنکه ترکیه اعلام کرد که این عملیات محدود به عفرین می ماند، پایان پذیرفت.

پیش بینی دیگری هم که اشتباه از آب درآمد، رفتار هیئت تحریرالشام ( النصره ) بود. که امروز شاهد همکاری کامل آنها با ترکیه هستیم.

حال باید دید اوضاع تا کجا پیش می رود؟ آیا ترکیه به یک نوار مرزی بسنده می کند؟ یا اینکه واقعا می خواهد عفرین را اشغال کند و همسایه حلب، نبل و الزهراء ( که پایگاه مقاومت و ایران است ) شود و حتی راهی بین اعزاز ( منطقه الباب ) با ادلب باز کند؟

به نظر می رسد احتمال وقوع حالت دوم است که باعث شده این روزها ایران به طور رسمی خواستار توقف عملیات  شاخه زیتون شود و به نظر می رسد با پیشروی بیشتر ترک ها غلظت بیشتری به خود بگیرد. و از طرف دیگر، کمک های نظامی و پشتیبانی بیشتری به کردهای عفرین داده شود تا ارتش ترکیه را زمین گیر کنند.

@pelak_44

ویرایش شده در توسط Mosip

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاروان دیگری از نیروهای ترکی در مسیر العیس

با این حجم از ادوات زرهی و مهندسی که اینا دارن منتقل میکنن دیگه تکون دادنشون کار خیلی سختی میشه!

https://youtu.be/C748SGZR7YA

شاید بی ارتباط نباشه امروز هم مصر ترکیه را تهدید به حمله نظامی کرد البته بخاطر اختلافاتشون بر سر میادین گازی مدیترانه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.