MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

بر 28 اردیبهشت 1397 در 20:00 , arminheidari گفت:

نیروهای زرهی به جنوب رسیدن، تصاویری از اونها منتشر شده

 

عملیات در جنوب پیچیدگی های زیادی داره. اگر اون توافق ادعایی اتش بس با اردن و امریکا را هم حل شده فرض کنیم، کارشکنی های اسراییل و امریکا جدی است خصوصا با بهانه اوارگان. اگر میشد در امتداد مرزها حرکت کرد و اول دو پاکت درست کرد در مناطق درعا و قنیطره و بعد عملیات اصلی را کلید زد هم امکان کمک به تروریستها از مرزهای اردن و جولان کمتر میشد و هم اوارگان سرازیر نمیشدند به سمت اسراییل و بازی های رسانه ای. اینطوری امکان مصالحه هم بیشتر میشد.

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نماینده ویژه پوتین: ایران از سوریه خارج شود

http://fararu.com/fa/news/360416/نماینده-ویژه-پوتین-ایران-از-سوریه-خارج-شود

 

LAVRENTIEV: ALL BUT RUSSIA NEEDS TO GET OUT OF SYRIA

https://sivtelegram.media/lavrentiev-all-but-russia-needs-to-get-out-of-syria/16070/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این خبرگزاری و سایتها هم یکجور ها! :)

 

می خواستم در مورد تابناک بنویسم گفتم واضحه ولی جدا از اصل بحث، یک سایت خبری وقتی میاد روی یک دیدگاه برچسب میزنه به عنوان روسوفیل! خب متعاقبا مشخص هست که در نهایت یک سایت شخصی! یا زرد خبری هست چون از منظری یک طرف هم میتونه بگه تو ضدروس و وستوفیل! هستی. موضع داشتن در تحلیل فرق میکنه با "تو فلان هستی" ، "دیدی من راس میگم" و از این دست مسائل.

 

چیزی که ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کار کرده اینه:

نقل قول

مسکو - ایرنا - نماینده رئیس جمهوری روسیه در سوریه با اعلام این که همه نیروهای خارجی ازجمله نیروهای آمریکایی، ترکیه، ایرانی و جنبش حزب الله لبنان باید سوریه را ترک کنند، تاکید کرد که خروج نیروهای خارجی از سوریه روندی زمان بر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، آلکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در سوریه گفت: خروج نیروهای نظامی از سوریه باید با سایر اقدام ها همراه باشد؛ با تثبیت اوضاع سوریه، فقط دو پایگاه نظامی روسیه در این کشور باقی می ماند و هیچ نیروی نظامی خارجی دیگر در این کشور نخواهد بود.
این مقام روس خاطرنشان کرد: مناقشه در سوریه با توجه به تار و مار شدن گروه تروریستی داعش در مراحل پایانی قرار دارد، کانون های کوچک تروریست ها در سطح سوریه پراکنده هستند و به همین دلیل خروج نیروهای خارجی از این کشور زمان می برد.
وی گفت که آمریکا به همین بهانه (باقی ماندن گروه های کوچک تروریست ها در سوریه) نیروهای خود را در شمال این کشور حفظ کرده است.
وی افزود: مقام های آمریکایی می گویند که تا زمانی که شرایط برای زندگی در امنیت در شمال سوریه به طور کامل فراهم شود، نیروهای آمریکایی در این کشور حضور خواهند داشت.
حضور مستشاری ایران در سوریه بنا به درخواست رسمی دولت مشروع این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم بوده و نقش بسزایی در شکست تروریست های داعش در سوریه داشته است.

 

حالا اگر بحث حول این خبر و اون خبر غیررسمی پوتین هست که در حقیقت بسط داده شدش همین اظهارات مشاور هست، من به نظرم حتی از مقامات خودمون هم این را به نحوی شنیدیم. که بعد از بازگشت ثبات به سوریه نیروی خارجی ای در سوریه باقی نمیمونه و نقش ما مستشاری برای کمک به ارتش سوریه هست و از این قبیل. حالا این خبر را چند تا سایت خبری دست گرفتند که پوتین گفته ایرانی ها باید برند با توجه به متن بالا هم درست نیست حتی. چون در حقیقت خروج امریکا و ترکیه از سوریه خودش یک بحث مفصل هست و بحث گروه های کوچک تروریستی که یکی مثل ترکها کردها را تروریسن میدونند و روس ها النصره و ارتش سوریه ارتش ازاد و خلاصه بحث امرز و فردا نیست اونطور که رسانه های خاص دارند داد و بیداد میکنند جالبه اون هم رسانه هایی که پیشتر میگفتند پس چرا رفتیم سوریه، چرا خارج نمیشیم بهانه دست امریکا ندیم و ال و بل.

 

خلاصه حتما باید حواسمون به روس ها و گام هاش در سوریه باشه و حتما اشاره کرده بودم من هم قبلا کم کم منافع روس ها ممکنه با ما تضاد پیدا کنه در سوریه ولی گاهی بعضی رسانه ها میشن کاسه داغ تر از آش اون هم نه با تحلیل که با بازی با تحلیل!!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منافع شخصی و سیاسی موج میزنه (حتی تو از بعضی سایت ها دیده شده که موج مکزیکی هم میره)

24 ساعت شبانه روز سعی می کنند القا کنند که : ای مردم! روسیه هم شیطان بزرگ هست و ما که طرف "کد خدا هستیم" نیتمون خیره! و ما اشتباهی مرتکب نشدیم و هر دو طرف هم بَدَن ولی روسها بدتر!!پس حالا که روسها پشتمون خالی کردن و عربا هم مثل مقتدی صدر میرن سمت عربستان ؛ بیاید بریم برجام های "2 و 3 و 4 و 5 و 6" رو ببندیم و بعدش هممون مثل شیخ های دوبی نشین پولدار میشیم و قحطی آب از بین میره و کویر سمنان جنگل میشه و نرخ تورم 200 درصد منفی و.....!

 #دلواپس و نگران خدعه و نیرنگ و پاره کردنش توسط طرف مقابل هم نباشید چرا که "امضای پومپئو تضمین است!!!"

#بوق_های_دشمن

ویرایش شده در توسط YEQ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , alala گفت:

خلاصه حتما باید حواسمون به روس ها و گام هاش در سوریه باشه و حتما اشاره کرده بودم من هم قبلا کم کم منافع روس ها ممکنه با ما تضاد پیدا کنه در سوریه ولی گاهی بعضی رسانه ها میشن کاسه داغ تر از آش اون هم نه با تحلیل که با بازی با تحلیل!!

سلام علیکم

عرض شده بود که دیپلماسی ، از یک نظر ، برخورد منافع متضاد واحدهای سیاسی است . قطعا روسها به مانند سایر بازیگران منافعی را برای خودشان تعریف کردند و با قدرت ان را پیگیری می کنند ، دربرخی مواقع با ما راه آمده  و همگام هستند و گاهی اوقات هم بر خلاف ما عمل می نمایند . تنها چیزی که برای ما در اینجا اهمیت دارد ، انعطاف پذیری راهبرد ما در سوریه است که بتواند این حرکات سینوسی و بالا و پایین را از قبل با دقت نسبتا خوب پیش بینی و مطابق با ان مهره های در دسترس را حرکت داد .

پی نوشت :

البته یک مساله باقی می ماند و آن شخص اسد هست ، اگر فراموش نکرده باشیم ، بشار اسد هنوز یک بعثی هست و بیلان عملکرد اینها کاملا مشخص و عیان ، باید مراقب بود که قربانی معامله پشت پرده  پوتین - اسد و امتیازاتی که احتمالا رد و بدل خواهد شد  ( با سوء استفاده از شرایط فعلی که در قضیه اخیر برای ما اتفاق افتاده )  نشویم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , Mosip گفت:

 

اخیرا تصویر ماهواره ای از بعد حمله فرودین ماه رژیم صهیونیستی به فرودگاه تی-4 منتشر شده که با توجه به حفره های به وجود آمده روی سقف محل تاسیسات پهبادی ایران و شلتری بتنی هم که در همان عملیات مورد هدف قرار گرفته به نظر میرسه از سری بمب های SDB استفاده شده.

DdjTGEqW4AEykk4gJ.jpg

 

 

 

 

 

 سلام 

منبعی از تصویر معرفی می کنید ؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

بزرگواران

چه سریع سوریه را با یک کلام جناب پوتین خالی کردند

بنظرم خروج ایران از سوریه به این راحتی ها نیست

حداقل جناب بشار اسد میداند ما بهترین ابزارهایمان را برای دفاع از سوریه به آنجا منتقل کرده ایم (و صد البته منافع خودمان)

نه مانند روسها که گاها با داشتن ابزارهای بسیار پیشرفته از واگذاری آنها به سوریه خوداری مینمایند (حتی s300 )

البته در نهایت ما باید با یک کار فرهنگی وسیع در صورت امکان

مدل حزب الله و حشد الشعبی را در سوریه نگه داشته و به حضور حداقلی اکتفا کنیم (این امر نه بواسطه توپ و تشر دیگران بلکه بواسطه راهبرد حقیقی جهت ایجاد یک همپیمان دائم با حداقل هزینه میباشد)

البته نظر اعضای بزرگوار سایت جهت تحلیل آخر زمانی قضایا محترم میباشد

اما کسانی که دراین چند سال با قضیه سوریه دراین سایت آشنا هستند میدانند که در اواخر سال 2014 که دولت سوریه بشدت تحت فشار بود احادیثی در جهت سقوط بشار اسد و ظهور سفیانی رو میشد در زمان فعلی هم که دولت سوریه دست بالا را دارد احادیث دیگر و البته محترم

بنظرم همانطور که جناب MR9 گرامی فرموند این سیب تا به زمین برسد گردش زیاد دارد و راه فراوان

-----------------------------------------------------------

روزی دلسوزان آرزوی محاصره حلب را داشتند (هنوز بخوبی به خاطر دارم نزدیک شدن نیروهای سوری به دیواره های شهرک شیخ نجار را و شعف دلسوزان )

امروز ما حلب را آزاد وغوطه غربی و شرقی را پس گرفته ایم

جنوب دمشق را آزاد و مرکز سوریه را کاملا به کنترل دراورده ایم

در ضمن راه زمینی با عراق را هم تامین نموده ایم

از نظر منطقی با توجه به توان ما و توان دیگر بازیگران این صحنه نتیجه بسیار خوبی گرفته ایم

--------------------------------------------------------

هرچند بنده از ابتدا نظرم به عدم هماهنگی سازمان رزم ما و برداران عزیز حزب الله با این نوع نبرد بود که زمان نشان داد بیراه نبوده است

اولین پست بنده در سایت میلیتاری

ولی بحمدالله ما به چند کامپیوتر خود درمیدان رزم رسیدیم و حتی در سوریه به وضعیتی رسیده ایم که ابتدا با یک کوادکوپتر منطقه را شناسایی و باز بینی و برای فرماندهان آنلاین تشریح میکنند (البته نه در همه موارد و صد البته اگر روزهای اول به سوریه تشریف میبردید این چیزها در حد خواب و رویا تصور میشد و از نظر بسیاری از فرماندهان وسایل غیر ضروری و دست و پا گیر ، میتوانید به فیلم شهادت سردار اسماعیل حیدری مراجعه بفرمایید ) و این لازمه جنگ شهری و دشمن چریکیست

اتاق فرماندهی (هرچند در یک چادر با دو کامیپوتر معمولی تجاری بسیار ساده )

و اطلاعات شناسایی هوایی (حداقل با یک کواد کوپتر تجاری ارزان قیمت)

 

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, ahmad1361 گفت:

بنظرم همانطور که جناب MR9 گرامی فرموند این سیب تا به زمین برسد گردش زیاد دارد و راه فراوان
 

سلام علیکم و رحمت ا...

نخست اینکه وقتی می بینم ، دوستانی نظیر شما پستها را با دقت مطالعه کرده  و نقدها را هم محبت می کنند ، حقیقتاً خوشحال میشوم .

البته کپی رایت اصلی این جمله برای برادر عزیز بنده ، اولدماگینا هست که بدین وسیله اطلاع رسانی میشود .

======

1 ساعت پیش, ahmad1361 گفت:

ولی بحمدالله ما به چند کامپیوتر خود درمیدان رزم رسیدیم و حتی در سوریه به وضعیتی رسیده ایم که ابتدا با یک کوادکوپتر منطقه را شناسایی و باز بینی و برای فرماندهان آنلاین تشریح میکنند (البته نه در همه موارد و صد البته اگر روزهای اول به سوریه تشریف میبردید این چیزها در حد خواب و رویا تصور میشد و از نظر بسیاری از فرماندهان وسایل غیر ضروری و دست و پا گیر ، میتوانید به فیلم شهادت سردار اسماعیلی حیدری مراجعه بفرمایید ) و این لازمه جنگ شهری و دشمن چریکیست

صرفاً جهت یاد آوری گذشته که خدمت دوستان این مطالب عرض شده بود ( تحلیل ها مربوط به تیر سال 1395 / در حدود دوسال پیش هست )

52555.jpg

 

فصل شکار نیروی هوایی سلطنتی (RAF) پس از 76 سال

«طرح عملیات» مقابله با خودروها انتحاری داعش و سایر گروههای تروریستی-1

نظام درست اطلاعاتی

هدایت آتش

رزم مشترک

در تایید فرموده جنابعالی ، این موفقیتها ، هرچند در مقیاس تاکتیکی و کوچک ، چیزی نیست جز نتیجه اجرای عملیات رزمی روی اصول پذیرفته شده نظامی .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , YEQ گفت:

منافع شخصی و سیاسی موج میزنه (حتی تو از بعضی سایت ها دیده شده که موج مکزیکی هم میره)

24 ساعت شبانه روز سعی می کنند القا کنند که : ای مردم! روسیه هم شیطان بزرگ هست و ما که طرف "کد خدا هستیم" نیتمون خیره! و ما اشتباهی مرتکب نشدیم و هر دو طرف هم بَدَن ولی روسها بدتر!!پس حالا که روسها پشتمون خالی کردن و عربا هم مثل مقتدی صدر میرن سمت عربستان ؛ بیاید بریم برجام های "2 و 3 و 4 و 5 و 6" رو ببندیم و بعدش هممون مثل شیخ های دوبی نشین پولدار میشیم و قحطی آب از بین میره و کویر سمنان جنگل میشه و نرخ تورم 200 درصد منفی و.....!

 #دلواپس و نگران خدعه و نیرنگ و پاره کردنش توسط طرف مقابل هم نباشید چرا که "امضای پومپئو تضمین است!!!"

#بوق_های_دشمن

 

 این همون راه اشتباهی هست که تهش به عاشقان روس و عاشقان آمریکا ختم میشه 

تا زمانی تفکر ما نه شرقی و نه غربی نشه مدام از شرق و غرب باید نوش جان کنیم 

آمریکا یا روسیه باید سیاستشون رو با خط نظام و کشور بررسی کرد نه اینکه خط نظام با سیاست اونا توجیه بشه 

دیگه اینکه هی بیایم برجام 2 و 3 ... رو مثال بزنیم که روسیه رو پاک کنیم بدترین خسارت به سیاست نظام است 

 برای شناخت ماهیت کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه و انگلیس فقط باید تاریخ این صد سال رو خوند تا فهمید روس ها مثل امریکا هیچ کارنامه درخشانی در انسانیت ندارند چه برسد در سوریه 

 

تنها مسیر مشترک و منافع مشترک بود که در سوریه ما را در یک جبهه قرار داد و این بیشتر زیرکی ما بود تا لطف اونها 

و همیشه باید یادمون باشه این روسیه سریع طمع ورش میداره و حرکات ناجوانمردانه ازش سر میزنه 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

ایران در سوریه باید روی الینت بیشتر از پدافند متمرکز بشه.

دقیقا، با اینکار میشه آمار مصرف موشک و گلوله رو در پدافند هم کاهش داد، ضمن اینکه الینت خودش یک اقدام تهاجمی هم در ذات خودش به حساب میاد.

 

نقل قول

کاملا هم قابل رهگیری هست اتفاقا پروفایل اس 200 تا نزدیکی فاز پایانی برای اهدافی که مانور پذیری خاص و سرعت بالایی ندارند چندان تغییر عمده ای نداره و قابل پیش بینی هست از نظر سرعت هم هیچ مشکلی برای رهگیری نداره

با درود

ببخشید متوجه نشدم اسراییلی ها موشکی که 7.5 ماخ سرعتش هست رو با کدوم سامانه میزنن؟ و چطوری بود که حداقل یکی از موشکهای سام 5 پس از از دست دادن هدف عرض سرزمینهای اشغالی رو طی کرد و در دریای مدیترانه افتاد بدون اینکه توسط سامانه های اسراییلی رهگیری بشه یا آسیبی ببینه؟

 

نقل قول

1- آیا میشود پرتابگرهایی ساخت و با اس 300 لینک کرد که از موشک صیاد و یا خود موشک اس 300 استفاده کنه یا از پرتابگر باور استفاده کرد

بله از نظر تئوری امکان چنین چیزی وجود داره.

نقل قول

2- آیا میشه فقط لانچر پرتاب خرید از روسیه تا با داشتن موشکهای آماده شلیک بیشتر از اوت نامبر شدن سیستم جلوگیری کرد (البته خبرهایی مبنی بر ساخت موشک مشابه در داخل هم به گوش میرسد )

هر سامانه با تعداد مشخصی پرتابگر میتونه لینک بشه و بیشتر از اون نیاز به تشکیل «باتری» جدید هست.

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , ahmad1361 گفت:

...

البته در نهایت ما باید با یک کار فرهنگی وسیع در صورت امکان

مدل حزب الله و حشد الشعبی را در سوریه نگه داشته و به حضور حداقلی اکتفا کنیم (این امر نه بواسطه توپ و تشر دیگران بلکه بواسطه راهبرد حقیقی جهت ایجاد یک همپیمان دائم با حداقل هزینه میباشد)

...

-----------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------

 

سلام

به نظر شما،توان و اراده ی بازی با کارتهای دیگری را داریم؟ ( فرح افغانستان  ;)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , arminheidari گفت:

 

 این همون راه اشتباهی هست که تهش به عاشقان روس و عاشقان آمریکا ختم میشه 

تا زمانی تفکر ما نه شرقی و نه غربی نشه مدام از شرق و غرب باید نوش جان کنیم 

آمریکا یا روسیه باید سیاستشون رو با خط نظام و کشور بررسی کرد نه اینکه خط نظام با سیاست اونا توجیه بشه 

دیگه اینکه هی بیایم برجام 2 و 3 ... رو مثال بزنیم که روسیه رو پاک کنیم بدترین خسارت به سیاست نظام است 

 برای شناخت ماهیت کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه و انگلیس فقط باید تاریخ این صد سال رو خوند تا فهمید روس ها مثل امریکا هیچ کارنامه درخشانی در انسانیت ندارند چه برسد در سوریه 

 

تنها مسیر مشترک و منافع مشترک بود که در سوریه ما را در یک جبهه قرار داد و این بیشتر زیرکی ما بود تا لطف اونها 

و همیشه باید یادمون باشه این روسیه سریع طمع ورش میداره و حرکات ناجوانمردانه ازش سر میزنه 

 

با شما موافقم

نمیدونم چرا فکر می کنم دچار کمی سو برداشت از حرف های بنده شدید

مسئله اصلی که همیشه جای سوال بوده و هست اینه که ما که به دنبال شعار هایی چون نه شرقی و نه غربی انقلاب کردیم چرا باید بعد از 40 سال برای پیروی از این جماعت له له بزنیم ؟ ( اون افرادی که دنبال این مسائل هستند جزو کسانی نیستند که روزی کشتی های شوروی رو در خلیج فارس هدف قرار میدادند اما تا نوبت به ناو های آمریکا میرسید از بالا جلویشان گرفته میشد!)

مگر غیر از اینه همون کسانی که در دوران اعتدال روابط با روسیه و حضور پوتین در تهران رو جزو دستاورد های خودشون قلمداد می کردند ( در صورتی که روابطی که مد نظر ما هست حاصل دیپلماسی دفاعی و امنیتی و نتیجه کار سردار حاج قاسم سلیمانی در مسکو بوده و بس) حال به دنبال عهد شکنی آمریکا سعی در بولد کردن خیانت! روسیه دارند ؟

بعضی ها کلا دل در گرو وابستگی و چسبندگی به بیگانگان دارند چه شرقی و چه غربی!

بیاین قبول کنیم استعمار روسیه همواره حضور سخت در کشورمان داشته بر خلاف انگلستان و فرانسه و تربیت یافتگان روشن اندیش! و فراماسونش!

اما هم اکنون خطر فیزیکی از جانب شمال ما رو تهدید نمی کنه بلکه خطر اصلی امروز در عکا و حیفا و درعا و بحرین و افغانستان و عربستان مستتر است!

این شراکت با روسیه هر چه که بود و است بیشتر مایه ی خیر بوده و است تا خسارت محضی چون برجام !

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
16 hours قبل , MR9 گفت:

 

52555.jpg

 

سلام و عبادت هایتان مقبول حق

درباره شکل دو تا سوال داشتم . 

1  - ستوانی تا سروانی ،  در سطح عملیاتی ؟ چون بحث اطلاعات (Intelligence) هستش ؟ یعنی ماهیت درجات با سطوح عادی جنگ تفاوت داره؟ (نمی دونم تونستم منظورم را برسونم یا نه).

2 - در طرح ریزی استراتژی در سطح استراتژیک با چه بخش های بین سازمانی همکاری صورت می گیرد؟ و مولفه های خارجی که بر این طرح اثر می گذارند چه چیزهایی هستند ؟:ph34r:

ببخشید سوال ها ساده هستند. گاهی این سطح بندی ها من را گیج میکنه:wacko:

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , tiktak گفت:

سلام و عبادت هایتان مقبول حق

سلام علیکم و رحمت ا....

متشکرم ، و همچنین طاعات و عبادات جنابعالی و سایر دوستان در پیشگاه حضرت حق مقبول انشا....

4 hours قبل , tiktak گفت:

  ستوانی تا سروانی ،  در سطح عملیاتی ؟

این شکلی که تقدیم شد ، نمای شماتیک ساختار تصمیم گیری در ارتش ایالات متحده بوده و به نظرم یک ساختار بهینه برای تصمیم سازی و تصمیم گیری برای یک سازمان نظامی هست که به شکل مرتب مورد تجدید نظر قرار می گیرد .

البته دقیق منظور جنابعالی را متوجه نشدم ولی برداشت بنده از فرموده های شما مورد زیر هست :

 "ابهام در خصوص درجات نظامی و اینکه چرا درجات ستوانی تا سروانی در این ارتش در حوزه اطلاعات رزمی تصمیم گیر هستند "

تا جایی که حوزه مطالعاتی بنده اجازه تحلیل در این زمینه را می دهد  ، در ارتش آمریکا طیف افسران ارشد ( سرگردی تا سرهنگ تمام )  بطور کامل ماموریتهای ستادی ( چه در رده قرارگاه اصلی و چه در رده تاکتیکی ) را بر عهده دارند (رده تصمیم ساز ) . این رده مسئولیت بررسی های ستادی را دارد که معادل واژه  " برآورد وضعیت " هست و مناسب ترین اقدامات پیشنهادی را به رده پایین تر ابلاغ می کند .

یک رده پایین تر ، در رده افسران جزء ( ستوانی تا سروانی ) رده تصمیم گیر  ( سطح عملیات ) را تشکیل میدهد که برآورد وضعیت را به راه کار های اجرایی متناسب با صحنه رزم تبدیل می کند  که در این حوزه ( اطلاعات رزمی )  شکل فوق به تشریح وضعیت می پردازد .

نکته اینجاست که  این رده ، یک حلقه واسط هست میان رده ارشد با طیف درجه داران  (بعنوان استخوان بندی اصلی ارتش آمریکا و سایر ارتشهای پیشرفته  در میدان یا صحنه اصلی رزم یا بعبارت بهتر مجری اصلی منویات و فرمانهای سطوح بالاتر )

حالا همین تحلیل را با یک تغییرات بسیار کوچک ، بسته به رسته رزمی ( لجستیک ، اطلاعات ، توپخانه ، پیاده ، زرهی  و.... ) در نظر داشته باشید .

5 hours قبل , tiktak گفت:

و مولفه های خارجی که بر این طرح اثر می گذارند چه چیزهایی هستند ؟

در یک نگاه جامع ، نمودار فوق ماهیت تصمیم گیری را دارد نشان می دهد و خود مفهوم تصمیم گیری به عوامل مختلفی بستگی دارد که فقط یک قسمت ان را بدلیل ساده بودن تشریح ان عرض می کنم :

در حوزه تصمیم گیری در یک سازمان نظامی ، ما با درجات مختلف سختی روبرو هستیم که به عواملی نظیر (محدودیت در  اطلاعات ، نامشخص بودن شرایط " uncertainty " ، کمبود منبع  اطلاعاتی و در نهایت عوامل روانی ) قابل تشخیص هست .

5 hours قبل , tiktak گفت:

 چون بحث اطلاعات (Intelligence) هستش

بحث اطلاعات یا بعبارت بهتر اطلاعات رزمی (combat intelligence)  ، حقیقتا دنیای وسیعی هست که بنا بر یکسری معذوریها ، نمیشود صریح و بدون پرده پوشی درباره ان صحبت کرد ولی انشا... سر فرصت ، اگر موردی پیش آمد ، با همفکری جنابعالی و سایر دوستان  میشود بارعایت ملاحضاتی ان را بررسی کرد .

5 hours قبل , tiktak گفت:

ببخشید سوال ها ساده هستند. گاهی این سطح بندی ها من را گیج میکنه

اتفاقاً این مواردی که مطرح فرمودید ، بسیار چالشی بود ، بنده را مجبور کرد یکسری به دست نویس های قدیمی بزنم  ;)

و هنوز حس می کنم موفق نشدم مطلب را برسانم  :)

پی نوشت :

1- در یک حال کلی ، همیشه یک تضاد تحلیل  و برآورد میان رده ستادی و رده صف ( عملیات ) وجود دارد . هر اندازه دیالوگ بین این دو رده با مفاهیم استاندارد صورت بگیرد ، درک دو طرف از نیازهای یکدیگر بیشتر شده و این معادل بهره وری بیشتری رزمی است که به رده های پایین تر منتقل میشود .

2- بطور قطع این تحلیل ایراداتی دارد که منتظر نقدهای دوستان به ان هستم .

3- در گذشته دوست عزیزی در میلیتاری حضور داشتند با شناسه کاربری desert hawk که در این حوزه به مراتب از بنده مطلع تر بودند ، حضور ایشان می توانست به غنی ترشدن چنین مطالبی کمک موثری کند .

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این مطب چالش برانگیز ممکنه بعضی از انگیزه های پنهان اقتصادی رونشون بده

نقل قول:

(جنگ براى تبديل شدن آمريكا به ابر قدرت انرژى

⭕️جرج بيكر، رييس گروه موسوم به توليد كنندگان براى صادرات نفتخام آمريكا، پس تصويب لغو ممنوعيت ٤٠ ساله صادرات نفت خام اين كشور  در دسامبر ٢٠١٥ ( آذر ماه ١٣٩٤) هدف اساسى نهفته در اين استراتژى را آشكار مى كند. او مى گويد: اكنون كه ما زمين بازى را مسطح كرده ايم؛ آمريكا سرانجام اين فرصت را دارد كه پتانسيل كامل كشور به عنوان يك < ابر قدرت انرژى > را محقق كند. براى تحقق همين راهبرد است كه دولت ترامپ  < تسلط بر بازار جهانى انرژى > را در دستور كار اساسى خود قرار داد.  

⭕️ترامپ براى تحقق  زود هنگام اين استراتژى، سياست خروج از برجام و بر پايى يك جنگ را در خاورميانه برگزيده است. حال سوال مهم اين است كه تحقق استراتژى ابر قدرت انرژى شدن آمريكا و تسلط بر بازار جهانى انرژى چه ارتباطى با لغو برجام  و بر پايى جنگ دارد؟. پاسخ را بايد در جغرافياى انرژى آمريكا و ديگر توليد كنندگان و نيز مصرف كنندگان اين ماده حياتى جست. 

⭕️در حالى كه نفت همچنان قدرت اول انرژى جهان محسوب مى شود، آمريكا فقط داراى ٤٨ ميليارد بشكه از اين ذخيره حياتى است. كوچكى اين رقم را زمانى بهتر در مى يابيم كه آن را در كنار ذخيره اثبات شده ٣٠٠ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى ونزوئلا و ٢٦٦ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى عربستان و ١٥٨ ميليارد بشكه اى نفت ايران و ١٠٩ ميليارد و ٥٠٠ ميليون بشكه اى نفت روسيه قرار دهيم. ذخيره ٤٨ ميليارد بشكه اى گوياى آن است كه آمريكا تنها ٢/٢ درصد از كل نفت متعارف جهان را در اختيار دارد. اين در حالى است كه اين كشور با مصرف ١٩ ميليون بشكه در روز در راس كشورهاى مصرف كننده جا گرفته است. 

⭕️پس از سال ٢٠٠٨ و با دستيابى آمريكا به فناورى هاى نوين و پيشرفته اى مانند فناورى شكست هيدروليكى،، امكان توليد و بهره بردارى از ذخاير عظيم نفت شيل براى اين كشور فراهم شد. بهره بردارى از نفت شيل بنا بر گزارش مؤسسه ريستاد انرژى نروژ در سال ١٣٩٥، به يكباره ذخاير نفتى آمريكا را به ٢٦٤ ميليارد بشكه افزايش داد. افزايشى كه با اكتشافات جديد ميادين خشكى و فراساحلى شيل همچنان رو به صعود دارد و توليد حال حاضر ايالات متحده را به مرز ١١ ميليون بشكه در روز رسانده است. 

⭕️انقلاب حفارى شيل در حالى بازار جهانى انرژى را متحول كرد كه بنا بر تحليل دانيل يارگين، اوپك به شير پير و موجودى بى آزار و بدون دندان تبديل شده است. او مى گويد پيشرفت هاى فناورى در سالهاى اخير توليد نفت شيل را براى آمريكا در قيمت هاى پايين نفت هم سود آور كرده است و جبهه اوپك و روسيه به خوبى از اين موضوع آگاهند. 

⭕️خروج آمريكا از برجام و بازگشت تحريمهاى نفتى ايران، بازار فروش را براى نفت آمريكا مساعد مى كند و وقوع جنگى فراگير در منطقه قيمت هاى نقت را به ارقام نجومى ٢٠٠ تا ٣٠٠ دلار در هر بشكه افزايش مى دهد. واقعه اى كه عربستان و روسيه بى صبرانه انتظار آن را مى كشند. 

⭕️سرعت رويدادها در منطقه براى رسيدن نقت به ارقام نجومى به حدى است كه ديگر نگرانى ها به خروج آمريكا از برجام جاى خود را به نگرانى از وقوع جنگ در منطقه  داده است. جنگى كه تحليلگران، نمايش مضحك نتانياهو در شامگاه دوشنبه را مقدمه وقوع آن مى دانند. 

⭕️قطع شتابناك روابط ديپلماتيك مراكش با ايران كه در شامگاه سه شنبه سيزدهم ارديبهشت حيرت همگان را برانگيخت بر اين گمانه افزوده است. از اين مهمتر، حمايت زود هنگام و شتاب زده كشورهاى حاشيه خليج فارس از اقدام مراكش، نگاه تحليلگران جهان عرب را بر اين نكته معطوف داشته است كه ممكن است دومينو  قطع روابط كشورها با ايران در پيش باشد.  

⭕️تاكيد جيمز متيس بر وقوع جنگ بين اسرائيل و ايران، تاكيد بن سلمان بر اينكه اكنون مسئله فلسطين در اولويت آنها نيست بلكه مهار نفوذ منطقه اى ايران در اولويت است و سكوت معنى دار روسيه در اين ميان همه و همه نشانه هايى از آن است كه آمريكا در صدد برپايى يك جنگ بزرگ منطقه اى با محوريت ايران و اسرائيل در خاورميانه است. 

⭕️با وقوع اين جنگ، نفت ايران از بازار حذف خواهد شد و حتى نفت عربستان و البته خليج فارس دچار كاهش شديد خواهد گرديد. در اين شرايط دكل هاى حفارى شيل  ميليونها بشكه نفت را وارد بازار خواهند ساخت و هزاران شغل در آمريكا ايجاد خواهد کرد. در مقابل،  با افزايش سرسام آور قيمت نفت، اقتصاد چين با واردات روزانه بیش از 12 میلیون بشکه  دچار ضربه هاى هولناك خواهد شد. صادرات نفت روسيه به شرايط قبل از فريز نفتى باز خواهد گشت و لذت فروش با قيمت هاى نجومى را تجربه خواهد نمود. نتيجه اين حنگ براى خاورميانه هر چه باشد، رؤياى ابر قدرت انرژى شدن را براى آمريكا فراهم می کند.


کانال اکونومیست فارسی)

پایان نقل قول

چنین جنگی به سود آمریکا و روسیه وتا حدودی به نفع بعضی کشورهای نفتی اگه بتونند خودشونو از جنگ دور نگه دارند و به ضرر مستقیم چهار کشور ایران ، چین ، هند و اتحادیه اروپا و اسراییل ، دوستان شاید معتقد به این باشن که آمریکا به زیان اسراییل کاری نمیکنه ، ولی در نظر داشته باشن که سودی که به آمریکا و حتی تصمیم گیران اصلی صهیونیزم در آمریکا میرسه ، از نظر اونا ضررهای مادی که به اسراییل میرسه رو تحت پوشش قرار میدهد مضافا بر اینکه تصمیم گیران اصلی داخل جغرافیای اسراییل لزوما نیستند و براشون ارزش جانی و مالی مردم داخل اسراییل اهمیتش در وهله بعدیه ، دراین چالش کشورهای حاشیه خلیج فارس هم سعی خواهند کرد که خودشونو از جنگ و تبعات اون دور نگه دارند تا از این خوان نعمت گرانی نفت سود واقعی بالایی ببرند ، پس یکی از نکات اینه که ما دراین مورد با کسانی که باهامون منافع دراز مدت و واقعی مشترک دارند در این مورد تبادل نظر و همسویی پیدا کنیم تا با روسیه و دیگران ، چه بخواهیم و چه نخواهیم این کشورها عبارتند از چین ، هند ، اتحادیه اروپا ، ترکیه و کلیه کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت مانند برزیل و البته اسراییل هم همچنین.

ویرایش شده در توسط hgh

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.