MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

نقل قول

کوخافی در نشست هفته گذشته خود با افسران رژیم صهیونیستی، طرح جدید خود برای مقابله با حماس و حزب‌الله را با عنوان «تنوفا» معرفی کرده، طرحی که بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، «نابودی کامل دشمن» را دنبال می‌کند. این روزنامه به نقل از منابع نظامی تل‌آویو نوشت، طرح کوخافی قرار است در ژانویه سال آینده (۲۰۲۰) آغاز شود و در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.

بنا بر این گزارش، طرح مذکور جایگزین طرح گادی آیزنکوت با عنوان «گدعون» می‌شود که در رأس آن «تقویت سلاح زمینی، تقویت قدرت پاسخگویی و اجرای عملیات نظامی» قرار داشت و راهبرد آن «حملات متوالی علیه مواضع ایران و حزب‌الله در سوریه» بود.

نقل قول

طرح جدید کوخافی نابودی سازمان‌یافته دشمن را مطرح می‌کند و توانایی‌های یگان‌های رزمی با میزان تعداد کشته و مجروحان طرف مقابل بعلاوه میزان سلاح‌های تخریب‌شده سنجیده می‌شود.

 

این هفته این طرح خیلی سر و صدا کرد. باید دید آیا راهبرد از این به بعد در سوریه وارد کردن تلفات نظامی و انسانی مستقیم به ما خواهد بود؟ چیزی که در گذشته الاقل با اطلاعات ما ازش اجتناب میشد در یک قرار نانوشته جز مورد تیفور که واکنشی بود به کمرشکسته شدن دو خلبان اف-16 هشون.

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد حملات دیشب صهیونیستها چند نکته:

 

اولا در مورد روسها که مشخصا در اتاقهای راداری و سامانه ای نشستند و دارند با خیالی آسوده مشاهده میکنند انواع تاکتیکها، پرنده ها، جنگ افزارها و سیستم های جنگ الکترونیک روز را در یک میدان نبرد واقعی و در برابر برخی سامانه های قدیمی و جدیدشون و احتمالا تجربیاتی کسب میکنند که شاید هیچ وقتی دیگه براشون قابل دستیابی نبود به این اسودگی و در امنیت کامل. و نکته اینجاست ایران (البته در شرایطی کاملا معکوس با روسها و زیر خطر هدف قرارگرفتن لحظه ای در نبود یک چتر پدافندی) آیا حداقل ابزارهایی برای ثبت این تجربیات در سوریه در اختیار گرفته یا خیر؟  به هر حال اطلاعات بسیار ارزشمندی میتونه به دست بده از تجهیزات و تاکتیکهای نوینی که یکی از اصلی ترین دشمنان ما در یک محیط واقعی جنگی به کار میبره.

 

دوما در این حمله مثل برخی حملات گذشته یک پکیج از اهداف مورد حمله قرار میگیره، مثل همیشه تعداد موشکها محدود عنوان میشه (12 تا مثلا) ولی حداقل چند برخورد را داریم. حالا یا بنا به عدم کارایی پدافند بردکوتاه در پیش گیری قطعی از حملات، یا استفاده از تاکتیکها و جمرها و دیکوی ها و جنگ الکترونیک و فریب دشمن و تعدد اهداف که باعث میشه پدافند کم تعداد سوریها نتونه حملات را کامل دفع کنه(لااقل موثر) در این مورد باید در نحوه و نوع به کارگیری سامانه های بردکوتاه فکر بیشتری بشه اگر قرار به تولید هست و شاید حتی با کمیت زیاد هم حتما در ارتباط با سایر سامانه ها، جمرها، تاکتیکها و ... بهش فکر بشه چون میبینیم تنها داشتنش کمکی به فدع حملات نمیکنه.

 

سوما عنوان شده بود حملات از فراز لبنان بوده ولی موشک اس-200 در قبرس شمالی در فاصله ای در حدود 200 تا 350 کیلومتری (بسته به موقعیت لانچر) چه میکرده؟ از طرفی به نظر هدف قرار گرفته تا اینکه سقوط کرده باشه؟ قبرس شمالی هم که احتمالا ساقطش نکرده چون تنها خبر سقوط جسم را اشاره کرده و نه فعال شدن پدافند احتمالی در منطقه. سوال اینجاست آیا مثل همیشه رژیم صهیونیستی از حریم هوایی سایر کشورها، از موقعیت پرنده های مسافربری پرتعداد در اون ناحیه و ... برای حملاتش استفاده میکنه و همین موجب این میشه که پدافند لااقل در بخشی از کارکرد خودش دچار مشکل بشه؟

اگر اینطور هست حملات این رژیم (در هر عملیات) با تعداد پرنده زیادی در چند بعد پی ریزی میشه و اصولا به خاطر موقعیت سوریه و فضای پیرامونی تقریبا 270 درجه ای آزاد (به خاطر ضعف مطلق همسایگان(لبنان، عراق، قبرس(همکار شاید حتی) در عدم توانایی دفاع از آسمان کشورهاشون) یک حمله سه بعدی! پدافند ضعیف سوریها را (در همین شکل ناقص و کم تعداد و قدیمی ) کاملا مستاصل میکنه.

و فراموش نکنیم در وضعیت فعلی آسمان عراق، افغانستان، جنوب خلیج فارس و حتی شاید آذربایجان در یک جنگ احتمالی چنین موقعیتی را میتونند داشته باشند و فرودگاه های دبی و قطر و کویت نقش پوششی هواپیماهای پرتعداد مسافری. مثل همیشه شرایط دفاعی بسیار سخت میتونه باشه و باز پیشنهاد در این بخش ضمن تقویت و پوشش حفره ها گسترش هر چه بیشتر امکانات تهاجمی است که اصل اصلی برای یک دافع پیشگیرانه محسوب میشن.

 

پ ن: پایگاه ایمیج ست تصاویری گذاشته از مصیاف که دو رادار و 4 لانچر ارکتد اس-300 را نشون میده. فارغ از کیفیت حضور اس-300 در سوریه و نقشش به نظر این واحدهای مجزا با توجه به تسلیحات دورایستای دشمن چندان شانسی برای مقابله با این نوع از حملات را ندارند و شاید تنها به قصد جلوگیری از حملاتی سنگین با نفوذ به عمق برای اهدافی خاص تدارک دیده شدند، هرچند چینش لانچرها و رادارها هم که کاملا در برابر چنین دشمن مجهزی بی دفاع به نظر میرسند شاید نشان دهنده این هست که فعلا قصدی برای درگیری نداره این سامانه.

 

پ ن2: این اهداف هم میتونه قابل تحلیل باشه: رژیم صهیونیستی بامداد امروز بار دیگر اهدافی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حومه حمص، مرکز پژوهش‌های علمی در منطقه «جمرایا» در غرب دمشق و منطقه‌ای از گمرکات سوریه در منطقه شنشار در نزدیکی مرز لبنان را هدف قرار داد، هرچند این حملات بطور عمده از سوی پدافند هوایی سوریه شناسایی و دفع شد.

نگرانی از محموله های ارسالی به لبنان حتی از طریق رسمی، و همچنان بحث تولید موشک. (اصولا قطعا با این همه حملات به مراکز تحقیقاتی-نظامی سوریه خصوصا در جمرایا و مصیاف و ... باز اصرار به مثلا تولید مشوک در این مراکز قطعا عقلانی نیست و تا به حال قطعا مراکز ایمن باید ایجاد شده باشه ولی اصرار این رژیم برای هدف قرار دادن چند باره یک مرکز چی هست معلوم نیست! اسم پرکششش در رسانه ها؟

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

شاید حرف مسخره ای به نظر بیاید ولی احساس می کنم اشکال کار ما آنجایی است که تلاش می کنیم با دشمنمان در محدوده نقطه قوتش درگیر شویم . نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان منطقه رقیب ندارد و تمام تلاش ما معطوف به این شده که در آسمان به مقابله بپردازیم . آیا نقطه قوت ما نیز پدافند و نیروی هوایی است که تلاش داریم با هواپیماهای آنها در آسمان طرف شویم ؟ به نظر من باید کاری کنیم که این هواپیماها اصلا بلند نشوند که نیاز به تقابل پدافندی با آنها پیدا کنیم . در جنگ هشت ساله وقتی زرهی عراق قوی بود  عملیات ها در جایی انجام می شد که زرهی کارایی زیادی نداشت مثل هور ها .

  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , zed گفت:

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

شاید حرف مسخره ای به نظر بیاید ولی احساس می کنم اشکال کار ما آنجایی است که تلاش می کنیم با دشمنمان در محدوده نقطه قوتش درگیر شویم . نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان منطقه رقیب ندارد و تمام تلاش ما معطوف به این شده که در آسمان به مقابله بپردازیم . آیا نقطه قوت ما نیز پدافند و نیروی هوایی است که تلاش داریم با هواپیماهای آنها در آسمان طرف شویم ؟ به نظر من باید کاری کنیم که این هواپیماها اصلا بلند نشوند که نیاز به تقابل پدافندی با آنها پیدا کنیم . در جنگ هشت ساله وقتی زرهی عراق قوی بود  عملیات ها در جایی انجام می شد که زرهی کارایی زیادی نداشت مثل هور ها .

 

(اگر منظور از ما نه کاربران انجمن که مقاومت باشه) به نظرم شواهد نشون میده اتفاقا این طور نیست. یعنی بعد از حادثه تیفور و برخی اطلاعات در مورد اون واحد سامانه پدافندی انتقال داده شده به سوریه و یک عملیات (برخی عنوان میکنند فریب) و کشاندن اف-16 ها به حریم هوایی سوریه و گرفتن تلفات از نیروی هوایی این رژیم پس از سالها یکه تازی (نه با پدافند مدرن شده اس-200 که به نظر با یک تاکتیک برنامه ریزی شده) وقتی این رژیم به طور گسترده سیستم های راداری و پدافندی ثابت را هدف قرار داد، ما از تمرکز بر پدافند سوری ها (به طور خاص) دست کشیدیم و چیزی که الان هم میبینیم مقابله عادی سامانه های کوتاه برد در اجرای وظیفه ذاتی و دفاع نقطه ای است که البته چندان هم شاید کارآمد نباشه.

 

در عوض ادعاهای دشمن و نوع اهداف انتخابی نشون میده از اونجا که بنا به موقعیت جغرافیایی خاص سوریه، عقب افتادگی های بسیار در حوزه راداری و پدافندی، آسیب جنگ داخلی در حوزه اطلاعات و پدافند، حملات مستمر دشمن و همچنین فضای امن همسایگان برای دشمن و حضور آمریکا امکان تمرکز تدریجی و برنامه ریزی شده روی پدافند سوریه برای بازدارندگی وجود نداره، این حوزه سرمایه گذاری روش کاهش پیدا کرده و مقاومت به سراغ تنها گزینه بازدارندگی در دسترس (فعلی) موشک رفته.

 

( حالا هم از منظر من مخاطب و هم احتمالا مقاومت ) اگر در بحث تولید و ذخیره موشکی در سوریه، بتونیم در یک موقعیت پدافند غیر عامل (زیر زمین، نزدیکی هر چه بیشتر به پایگاه های روسی(هر چند این رژیم احساس خطر  از هر جانبی کنه حتی اگر  مقر نخست وزیری خودش هم باشه اون را هم میزنه و پس گزینه مطمئنی نیست)) این امکان را پیش ببریم و به ذخایر قابل قبولی (پراکنده قطعا مثل لبنان یا غزه حتی ) برسیم کم کم در یکی از این موقعیت های حملات گاه و بیگاه که قدرت این ذخایر را رونمایی کنیم (مثل غزه مثلا، البته با بهره وری بیشتر چون در غزه خطر حملات انتقامی به زیرساختها و مراکز حکمتی ای که وجود خارجی ندارند نیست ولی در سوریه هست و بنابراین باید ذخایر موشکی هم در کمیت و هم کیفیت(نقطه زن) قابل توجه باشند) اونوقت این تعادل در سوریه بوجود خواهد امد و بازدارندگی ایجاد میشه.

 

تمام سعی صهیونیستها بر این هست که این اتفاق (در دسترس بر خلاف اتفاق ایجاد بازدارندگی کامل پدافند که هم در حوزه مالی و هم لجستیکی و هم نظامی و تکنولوژیکی که غیرقابل دسترس هست) رخ نده و تمام این زدوخوردها و جیغهای بنفششون و التماس به روسها و امریکا هم برای اخراج ایران از سوریه هم برای همین هست. تصور کنید این جبهه و بازدارندگی و ذخایر در سوریه رخ بده. سومین پتک و عامل پرقدرت بر سر این رژیم درست بیخ گوشش. (نبرد نابرابر ما با امریکا (در فاصله بعید تا خاک اصلیش و اون بیخ گوش ما) تنها با روشهای خلاقانه و رفتن بیخ گوش سوگولیش و با ابزارهای در دسترس و ساده برای ما تضمین کننده تعادل هست)

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شیء ناشناس در شمال قبرس منفجر در زمان حمله اسرائیل به سوریه

شیء سقوط کرده در قبرس، موشک پدافند هوایی سوریه است https://fa.alalamtv.net/news/4300161/شیء-سقوط-کرده-در-قبرس،-موشک-پدافند-هوایی-سوریه-است--عکس

 

https://www.dailymotion.com/video/x7cj5zt

 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 10 تیر 1398 در 22:24 , alala گفت:

 

(اگر منظور از ما نه کاربران انجمن که مقاومت باشه) به نظرم شواهد نشون میده اتفاقا این طور نیست. یعنی بعد از حادثه تیفور و برخی اطلاعات در مورد اون واحد سامانه پدافندی انتقال داده شده به سوریه و یک عملیات (برخی عنوان میکنند فریب) و کشاندن اف-16 ها به حریم هوایی سوریه و گرفتن تلفات از نیروی هوایی این رژیم پس از سالها یکه تازی (نه با پدافند مدرن شده اس-200 که به نظر با یک تاکتیک برنامه ریزی شده) وقتی این رژیم به طور گسترده سیستم های راداری و پدافندی ثابت را هدف قرار داد، ما از تمرکز بر پدافند سوری ها (به طور خاص) دست کشیدیم و چیزی که الان هم میبینیم مقابله عادی سامانه های کوتاه برد در اجرای وظیفه ذاتی و دفاع نقطه ای است که البته چندان هم شاید کارآمد نباشه.

 

در عوض ادعاهای دشمن و نوع اهداف انتخابی نشون میده از اونجا که بنا به موقعیت جغرافیایی خاص سوریه، عقب افتادگی های بسیار در حوزه راداری و پدافندی، آسیب جنگ داخلی در حوزه اطلاعات و پدافند، حملات مستمر دشمن و همچنین فضای امن همسایگان برای دشمن و حضور آمریکا امکان تمرکز تدریجی و برنامه ریزی شده روی پدافند سوریه برای بازدارندگی وجود نداره، این حوزه سرمایه گذاری روش کاهش پیدا کرده و مقاومت به سراغ تنها گزینه بازدارندگی در دسترس (فعلی) موشک رفته.

 

( حالا هم از منظر من مخاطب و هم احتمالا مقاومت ) اگر در بحث تولید و ذخیره موشکی در سوریه، بتونیم در یک موقعیت پدافند غیر عامل (زیر زمین، نزدیکی هر چه بیشتر به پایگاه های روسی(هر چند این رژیم احساس خطر  از هر جانبی کنه حتی اگر  مقر نخست وزیری خودش هم باشه اون را هم میزنه و پس گزینه مطمئنی نیست)) این امکان را پیش ببریم و به ذخایر قابل قبولی (پراکنده قطعا مثل لبنان یا غزه حتی ) برسیم کم کم در یکی از این موقعیت های حملات گاه و بیگاه که قدرت این ذخایر را رونمایی کنیم (مثل غزه مثلا، البته با بهره وری بیشتر چون در غزه خطر حملات انتقامی به زیرساختها و مراکز حکمتی ای که وجود خارجی ندارند نیست ولی در سوریه هست و بنابراین باید ذخایر موشکی هم در کمیت و هم کیفیت(نقطه زن) قابل توجه باشند) اونوقت این تعادل در سوریه بوجود خواهد امد و بازدارندگی ایجاد میشه.

 

تمام سعی صهیونیستها بر این هست که این اتفاق (در دسترس بر خلاف اتفاق ایجاد بازدارندگی کامل پدافند که هم در حوزه مالی و هم لجستیکی و هم نظامی و تکنولوژیکی که غیرقابل دسترس هست) رخ نده و تمام این زدوخوردها و جیغهای بنفششون و التماس به روسها و امریکا هم برای اخراج ایران از سوریه هم برای همین هست. تصور کنید این جبهه و بازدارندگی و ذخایر در سوریه رخ بده. سومین پتک و عامل پرقدرت بر سر این رژیم درست بیخ گوشش. (نبرد نابرابر ما با امریکا (در فاصله بعید تا خاک اصلیش و اون بیخ گوش ما) تنها با روشهای خلاقانه و رفتن بیخ گوش سوگولیش و با ابزارهای در دسترس و ساده برای ما تضمین کننده تعادل هست)

 

تو همه بحث ها در مورد حملات اسرائیل به سوریه همیشه این سوال بود

ایران داره تو سوریه چیکار میکنه؟

تجربه لبنان و غزه نشون میده ایران تو کارش وارده و از این حملات اسرائیل نه میترسه و نه ناتوان میشه 

پس داره یک کار اصولی داره میکنه 

که این کار اونقدر براش مهمه که سمت جواب اسرائیل نمیره 

 

شدت حملات و جاسوسی در زمان اشغال لبنان و یا حتی در ابتدای خروج اسرائیل از غزه بیشتر از شرایط فعلی در سوریه بود 

پس مشکل رو در جایی غیر از این موارد باید دید 

 

حدس اولیه

1- مخالفت حکومت سوریه با درگیری با رژیم اشغالگر قدس

2- تشکیل حزب الله سوریه 

3- تقویت انبارهای موشکی و برقراری توازن 

4- تلاش برای اماده سازی برای بازپسگیری جولان 

5- عدم توان کافی سوریه برای یک جنگ تمام عیار 

 

در بعد راداری به نظر میاد رادارهای سوریه به دو دلیل احتمال حملات اسرائیلی ها و هزینه های اونها و بدلیل مخالفت روس ها از تجربیات ایرانی ها کمتر استفاده می کنند

و یا شاید بیشتر از اموزش مهارت نیاز به تلاش دارند

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این وسط فقط لجبازی و حماقت اردوغان مشخص نیست به چه دلیل هست.

نهایت سوریه مدنظرش چی هست؟ جز اینکه یک همسایه ویران که بخش مهمی از صادرات و مرزها و راه های زمینی و هوایی باهاش را از دست داد؟ جز اینکه در یک منطقه تقریبا بی خطر یک اقلیم ده ها برابر مجهزتر اون هم صرفا در مرزهای جنوبی خودش ایجاد کرد؟ جز اینکه خطرات امنیتی متعدد و چندبعدی در یکی از آرام ترین مرزهای مشرف به کشور خودش ایجاد کرد؟ جز اینکه پذیرای انبوه مهاجران شد که در کنار مزایا ولی تهدیدات فراوانی هم به همراه دارند؟

 

نهایتا یک گروهک مزدور چون ارتش آزاد و گروهک های ترکمانی و چچنی برای خودش ایجاد کرد ولی برای استفاده در کجا؟ در همان اقلیم کردی که خودش باعث ایجادش شده؟

و اینکه اصرارش به ادامه این نبرد بی حاصل در این مقطع به چه منظور هست؟ هنوز میخواد در مسجد حلب نماز بخونه؟ آیا سوریه از ابتدا هم براش خطر و رقیبی محسوب میشد که مثل صهیونیستها هدف ویرانی تدریجی و فرسایش همیشگیش را دنبال میکنه؟ قصد امتیازگیری داره در حالیکه عربستان و امارات و آمریکای حالا زاویه دار با خودش را به چند قدمی مرزهاش با ده ها پایگاه نظامی کشیده؟

 

چیزی که در نگاه اول (همونطور که حلقه نزدیکانش با این ادعا کم کم از اطرافش پراکنده شدند) دیده میشه تنها و تنها استبداد و خوی متکبری هست که در این سالها دیدیم قدرت بر سر  افراد میاره.

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
17 minutes قبل , alala گفت:

این وسط فقط لجبازی و حماقت اردوغان مشخص نیست به چه دلیل هست.

نهایت سوریه مدنظرش چی هست؟ جز اینکه یک همسایه ویران که بخش مهمی از صادرات و مرزها و راه های زمینی و هوایی باهاش را از دست داد؟ جز اینکه در یک منطقه تقریبا بی خطر یک اقلیم ده ها برابر مجهزتر اون هم صرفا در مرزهای جنوبی خودش ایجاد کرد؟ جز اینکه خطرات امنیتی متعدد و چندبعدی در یکی از آرام ترین مرزهای مشرف به کشور خودش ایجاد کرد؟ جز اینکه پذیرای انبوه مهاجران شد که در کنار مزایا ولی تهدیدات فراوانی هم به همراه دارند؟

 

نهایتا یک گروهک مزدور چون ارتش آزاد و گروهک های ترکمانی و چچنی برای خودش ایجاد کرد ولی برای استفاده در کجا؟ در همان اقلیم کردی که خودش باعث ایجادش شده؟

و اینکه اصرارش به ادامه این نبرد بی حاصل در این مقطع به چه منظور هست؟ هنوز میخواد در مسجد حلب نماز بخونه؟ آیا سوریه از ابتدا هم براش خطر و رقیبی محسوب میشد که مثل صهیونیستها هدف ویرانی تدریجی و فرسایش همیشگیش را دنبال میکنه؟ قصد امتیازگیری داره در حالیکه عربستان و امارات و آمریکای حالا زاویه دار با خودش را به چند قدمی مرزهاش با ده ها پایگاه نظامی کشیده؟

 

چیزی که در نگاه اول (همونطور که حلقه نزدیکانش با این ادعا کم کم از اطرافش پراکنده شدند) دیده میشه تنها و تنها استبداد و خوی متکبری هست که در این سالها دیدیم قدرت بر سر  افراد میاره.

 

اردوغان هدف توسعه کشور ترکیه و زنده کردن رویای عثمانی رو داره 

شرایط سوریه این امید رو ایجاد کرد که بخشی از سوریه رو به ترکیه ملحق کنه ولی ایران بازی رو در دقیقه90 عوض کرد 

 

الان ترکیه با شرایطی روبرو شده که کاملا مبهم هست ولی تلاش میکنه نتیجه ای رو که میخواد بسازه 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , alala گفت:

این وسط فقط لجبازی و حماقت اردوغان مشخص نیست به چه دلیل هست.

...

 

سلام

البته علاوه بر مواردی که شما و جناب @arminheidari   ذکر فرمودید ، نا امنی  کنترل شده در سوریه می تواند به نفع ترکیه تمام شود که بنده قبلا در پست زیر به صورت موردی اشاره ای به این موضوع کرده بودم . 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, HRA گفت:

 

سلام

البته علاوه بر مواردی که شما و جناب @arminheidari   ذکر فرمودید ، نا امنی  کنترل شده در سوریه می تواند به نفع ترکیه تمام شود که بنده قبلا در پست زیر به صورت موردی اشاره ای به این موضوع کرده بودم . 

 

 

یک  نکته اضافه کنم که در زمان اوج داعش، نفت سوریه به قیمت مفت به ترکیه فروخته میشد و پول زیادی کسب کرد

نمی دونم ایا چاه های نفت از سمت کرد ها هنوز برای ترکیه ارسال دارند یا خیر ؟

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , HRA گفت:

 

سلام

البته علاوه بر مواردی که شما و جناب @arminheidari   ذکر فرمودید ، نا امنی  کنترل شده در سوریه می تواند به نفع ترکیه تمام شود که بنده قبلا در پست زیر به صورت موردی اشاره ای به این موضوع کرده بودم . 

 

11 hours قبل , arminheidari گفت:

 

یک  نکته اضافه کنم که در زمان اوج داعش، نفت سوریه به قیمت مفت به ترکیه فروخته میشد و پول زیادی کسب کرد

نمی دونم ایا چاه های نفت از سمت کرد ها هنوز برای ترکیه ارسال دارند یا خیر ؟

 

بله، اگر قصد اولیه اردوغان را که جناب حیدری گفتند کنار بزاریم (سوال من هم بر این مبنا بود که اردوغان خودش هم میدونه فی المثل دیگه شاید امکان الحاق و یا لااقل تاسیس یک اقلیم تحت فرمان (مثلا ادلب و بخشی از لاذقیه) وجود نداره اصرارش برای چه هست؟!) در مورد امنیت انرژی و حتی مسیر ترانزیت و دسترسی از شرق به دریای مدیترانه میتونه برای ترکیه حیاتی باشه. الان تقریبا ایران و مسیر همیشه متصورش مبنی بر ارتباط شرق با دریای مدیترانه وابسته به ترکها و مرزی چون بازرگان هست و ترکها هم دیدیم در مقاطع مختلف از این وابستگی بعضا سوء استفاده کرده و با تعلل و عوارض و ... همیشه مشکلاتی را ایجاد کردند.

 

برای همین ناامن نگه داشتن و فرسایش تدریجی سوریه میتونه همچنان به نفعش باشه، کردها هم جناب حیدری اشاره کردند در حال حاضر فکر کنم برای فروش نفت وابسته به ترکها هستند چون امریکا از طرفی اجازه فروش نفت به دولت مرکزی که بهش به شدت نیاز هم داره را نمیده و از طرفی راه دیگه ای برای ارسال نفتشون ندارند. مثل وابستگی اقلیم عراق به خط لوله عبوری از خاک ترکها. هرچند منافع اقتصادی در خلال جنگ بسیار نصیبشون شد (در اوایل که به نظر از عربستان و امارات کمک مالی هم میگرفتند و در حال حاضر همچنان قطر هم اسپانسرینگ میکنه و ترکها به این بهانه درامد پایدار! دارند) و حالا هم شاید خطوط گاز و نفت و ترانزیت را در نظر دارند ولی به هر حال شاید گمان میکنند مشکل امنیتی کردها را با گروهک های تحت فرمان و وابستگی اقتصادی (به خاطر بسته بودن مناطق کردها) میتونند خنثی کنند.

 

نباید فراموش کرد موقعیت سرزمینی ترکها موقعیت ویژه ای است و امکانات زیادی در اختیارشون میزاره. خصوصا مسیر ترانزیت، خطوط لوله، هوایی و اقتصادی. همین حالا هم انتقال نفت آذربایجان، عراق، بعدتر شاید گاز ترکمنستان و و چشم داشت به گاز ایران به قول جناب @HRA براشون فرصت ایده الی به شمار میره. 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نفربر زرهی  الفهد

645x344-1562612950825.jpg

 

تروریست های ارتش آزاد سوریه یک نفربر زرهی ساخت خود را به نمایش گذاشتند. گفته می شود این نفربر زرهی با الهام از خودورهای زرهی ارتش ترکیه ساخته شده است. منابع ارتش آزاد سوریه می گویند سرعت  این نفربر زرهی 4x4 در زمین های صاف 80 کیلومتر در  ساعت  و در زمین های ناهموار 30 کیلومتر برساعت می باشد.  نفربر الفهد به ترتیب 6 متر، 3متر و 1/75 متر طول، ارتفاع و عرض دارد. این نفربر زرهی توانایی جابه جایی 10 نفر را دارد. سرنشین ها می توانند از طریق یک درب هیدرولیکی که در عقب نفربر تعبیه شده است وارد و یا از نفربر خارج شوند. الفهد مجهز به یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور است. همچنین سرنشین ها می توانند برای تبادل آتش از 7 درگاه آتش تعبیه شده در این نفربر استفاده کنند. الفهد مجهز به شیشه های ضد گلوله، سیستم های مخابراتی، وینچ، توری های فلزی برای مقابله با راکت های ضد زره و مقاوم در برابر انفجار مین است.

 

thumb_thumbs_b_c_9529e1a40a2e75471d2e6e0 thumb_20190708_2_37243914_45897555_web.j thumb_eypo5-5du0i.jpg

 

 

thumb_-2019-07-08-at-15_20_07.jpeg thumb_Kirpi_MRAP_4x4_.jpg

در حقیقت به نظر می رسد نفربر الفهد با الگو برداری ابتدای از روی امرپ ترکی Kirpi-1 ساخته شده است.(سمت راست نفربر الفهد تروریست های ارتش آزاد-سمت چپ امرپ ترکی Kirpi-1)

 

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.