MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

ارتش سوریه چرا اینقدر منفعله . چرا تا الان بهش حمله نکرد 

 

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , mehran55 گفت:

به بهانه آغاز تهاجم ترکیه به خاک سوریه ؛ یاد این جمله مشهور افتادم

 

یک جنگ اشتباه ، در مکانی اشتباه ، در زمانی اشتباه با دشمنی اشتباه

 

Click to view full size image

 

ژنرال 5 ستاره عمر برادلی

( در اعتراض به درگیر شدن آمریکا با چین ؛ در خلال جنگ کره )

فاصله بین پیروزی و شکست !!

فقط یک قدم است!!

آنهم توهم پیروزیست!!! 

(ناپلئون بناپارت)

 

طی عملیات چشمه صلح ( در صورت تحقق و موفقیت) !! ترکیه بیش از ۴ میلیون پناهنده سوری (مخالفین حکومت بشاراسد ) و احتمالا یک میلیون پناهنده دیگر از سایر کشورهای اروپایی را به دالان ۱۰۰۰ کیلومتری مورد نظرش تزریق خواهد کرد !!

که به همراه بیش از ۲  میلیون ساکن حاضر در ادلب و جسرالشغور و الباب و افرین و ...... جمعیتی قابل قبول ( بیشتر از ، یک سوم کل جمعیت ۱۸ میلیونی  سوریه)  تحت چتر حمایت نظامی سیاسی اش جمع خواهند شد!!

 

و بدون شک در همین راستا ، موافقت اتحادیه عرب (تشنگان به خون بشار و ایران) و اتحادیه اروپا و چین و روسیه ( کم کردن دردسر بازگشت جنگجویان چچنی و ایغور وترکستانی و......)  را هم به راحتی و آسانی جلب خواهد کرد !!!

 

و این یعنی افزایش تصاعدی مجدد دردسرهای سیاسی نظامی ایران  در سوریه!!

و خطر از دست رفتن  تمامی دستاوردهای این ۷ سال!!

ویرایش شده در توسط aryobarzan
  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دولت سوریه عملا دستش بسته است. اون هم به علت یک عامل جدی. خود کردها. همین حالا هم اگر ارتش سوریه در حسکه و قامشلی که حضور داره یا از جنوب بخواد تحرکی داشته باشه به سمت مناطق کردی مطمئن باشید کردها جبهه ترکیه را ول میکنند و شروع میکنند به قتل عام سربازان بی دفاع سوری در حسکه و قامشلی ( چرا؟ چون برای کردها تواضع و گوشه چشم نشون دادن به اسراییل و امریکا در هر شرایطی شیرین تر هست( به خاطر دشمنی ای که با ایران دارند) تا توسل به طرفهای دیگه) برای همین تا کردها نخوان ارتش سوریه نمیتونه جبهه ای باز کنه که هم از ترکیه بخوره، هم از کردها و هم از تروریستها در ادلب وقتی ببینند ضعیف شده و در چند محور درگیره.

 

ولی سناریویی که دوستمون اشاره میکنند از همون ابتدا برنامه ترکها بوده و این علاوه بر مزایای دیگه ای هست که حل کردن تدریجی مناطق حاصلخیز شمال سوریه و پاک کردن مرزها از خطر کردها که خودشون عامل قوت گرفتنشون بودند را هم شامل میشه. در این راستا باید یک برنامه ریزی کرد براش شرایط پیش رو و سناریوهای ممکن که مهمترینش همین تقویت نسبت جمعیتی و تغییرات جمعیتی است که داره در جغرافیای سوریه ایجاد میکنه.

 

نکته دیگه هوشمندی ترکیه است. اعلام تصرف تمام مناطق تحت تصرف کردها هم حساسیت زا بود و هم مشکل فضا وجود داشت چون اگر کردها فضایی برای عقب نشینی نداشته باشند مقاومتشون سخت تر میشه و تازه جمعیت هم باید منطقه ای برای آوارگی داشته باشند. ولی از طرفی مناطق نفت خیر هم قابل چشم پوشی نیست! حالا برنامه ترکها چیه؟

ترکیه در مرحله اول با اعلام 30 کیلومتر پیشروی در عمق و طول مرز عملا تمام مناطق حاصلخیز و متراکم شهری و دارای زیرساختها را تصرف میکنه و بعدش کافی است منتظر بنشینه. کردها هم برای صادرات نفت مناطق جنوبی مجبورند در نهایت سراغ ترکیه برند. هم برای واردات کالا و همچنین جمعیت موجود و کوچ داده شده به مناطق عمدتا بیابانی مرکز هم نهایتا یا مجبور خواهند شد وارد تعامل با مناطق تحت تصرف ترکها بشند یا حتی کوچ کنند به این مناطق و زیر پرچم ترکها و مزدورانشون زندگی کردن را بپذیرند. اینطور ترکیه باقی مساحت باقیمونده را هم به تدریج الصاق میکنه به مناطق تحت تسلط خودش و مزدورانش.

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوریه باید بشینه و فقط نگاه کنه؟؟؟نکنه انتظار داره ایران با خون جوانانش این مناطق رو باز پس بگیره

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه مثل هست که میگه  "سنگی که به هوا می رود تا بر گردد هزار چرخ می خورد".
دوستان زود نتیجه نگیرید. هنوز کسی جنگ نبرده. از کندی ارتش ترکیه و اتش سبک پشتیبانی هم معلوم که دست ترک ها در شدت عمل بسته هست.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

فیصل مقداد: «اگر ارتش سوریه در منطقه حضور داشت، دولت ترکیه هرگز نمی‌توانست حمله کند. دولت سوریه با تمامی شهروندانش گفت‌و‌گو می‌کند، اما برخی طرف‌ها این گفت‌و‌گو را رد کرده و اصرار دارند زمینه را برای حمله ترکیه فراهم سازند. آغوش حکومت سوریه برای تمامی شهروندانش باز است اما بر مبنای منطق جدایی‌طلبی گفت‌و‌گو نمی‌کنیم

 

فراموش نباید کرد که کردها وقتی حتی کنار خودروهای زرهی آمریکا بودند چطور ژست شکست ناپذیری با پشت گرمی به یک مشت آهن آلات!! آمریکایی می گرفتند و خدا را بنده نبودند ولی حالا میبینیم که حتی سرعت عقب نشینی هاشون از عفرین بیشتره که تا حدی دولت سوریه بهشون کمک میکرد.

حالا هم همونطور که اشاره شد حاضرند ترکها زنان و ساکنین مناطق کردی را کشتار و آواره کنند ولی این مناطق و مردمانش از سایه امنیت کشور خودشون بهره مند نشند. این یعنی فرماندهان و افرادی که قبلا مزدور آمریکا بودند و حالا تصمیم گیران مردمان کرد سوری، بیشتر قدرت طلبانی هستند که طمع قدرت چنان مستشون کرده که یا تمام تخت قدرت را میخوان یا اگر براشون فراهم نباشه ترجیح میدند به دندان النصره و اردوغان دریده بشه. مردمان کرد و ساکنین هم هیچ اهمیتی براشون ندارند چون احتمالا همین حالا هم به اندازه کافی از کمکها و پولها و روابط و پاسپورتهای خارجی برخوردارند که برند یک گوشه اروپا ژست اپوزیسیونشون را بگیرند ضد همه (ایران و عراق و ترکیه و سوریه) مثل همیشه که چرا اجازه نمیدن سرزمینهاشون را تکه پاره کنیم برای خودمون تخت پادشاهی بنهیم!

  • Like 1
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دلتون برای کوردها اصلا نسوزه. اینها در طول تاریخ بجز خیانت جنایت بمب گذاری و ترور چیزی در پرونده ندارند. این اواخر هم که شدن مزدور آمریکاییها
بزارید ارتش ترکیه نسلشون رو برداره. عین اسراییل اینها غده سرطانی دوم منطقه میشن

  • Upvote 6
  • Downvote 15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد خط فرضی ترکیه به عمق 30 کیلومتر در سوریه یکی از اهداف پیشروی تا بزرگراه ام 4 هست. ولی چرا این بزرگاره که میتونه مرز مشخصی باشه را میخواد فراتر بره ( 30 کیلومتر ) چون به نظر نیاز داره حداقل 6 یا 7 کیلومتر فراتر از این بزرگراه هم پیش بره و یک حاشیه امن برای این بزرگراه ایجاد کنه. میشه نتیجه گرفت به یک کریدور شرقی و غربی که کل این مرز به عمق 30 کیلومتر را از مرزهای عراق به غرب فرات و مناطق شمال ادلب وصل کنه نیاز داره تا مناطقی که تحت تسلط مزدورانش و پرچم خودش قرار داده اولا یکپارچه بشند و امکان تردد و جا به جایی مناسب هم براش فراهم باشه.

 

حالا اهداف بلند مدت ترکها از این نوار مرزی غیر از مواردی که بحث شد چی میتونه باشه؟ به نظرم یک بلند پروازی اقتصادی در بحث کشاورزی هم وجود داره. ترکیه منابع آبی عظیمی داره (با سرچشمه هاشون) که سد آتاتورک یک مورد هست (50 میلیارد متر مکعب ظرفیت ) و سد تازه تاسیس ایلی سو. ولی ترکیه کمبود یک موردی را داره. زمین های تخت و هموار برای کشاورزی. همین حالا هم نگاه کنیم زمین های وسیع که عمده کشاورزی صنعتی ترکها درش جریان داره در دیاربکر و مناطق چسبیده به مرزهای شمال سوریه است و این مناطق فوق العاده حاصلخیز و همچنین پر آفتاب که کشاورزی چند باره را در طول سال میتونه ( بر خلاف نواحی شمال ترکیه) مهیا کنه در مرزها متوقف شدند پیشرویشون به واسطه محدودیت و مناطق وسیع حاصلخیزی که میتونه یک مکان مناسب برای هدایت آب سد آتاتورک باشه برای کشاورزی اونور مرز در خاک سوریه قرار گرفته.

حالا ترکیه با تصرف این زمینها (اسما به نام پاکسازی ولی در حقیقت به کارفرمایی خودش و پیمانکاری ظاهری ارتش ازاد سوریه) میتونه از ذخایر آبی عظیم خودش در این زمینها هم بهره ببره. در اینصورت بازدهی مجموعه سدهای اتاتورک که به نظر حالا به خاطر محدودیت زمینهای هموار در ترکیه متوقف شده چندین برابر میشه.

 

 

tuku.jpg

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعله ! اینکه ترکیه به کردها زده ، تعجب نداره . واسه بنده اون قسمت اول جنگ که خیلی شیر تو شیر شده بود و همه اومده بودن کمک کرد ها و سوریه تو سوریه جنگ جهانی بر پا بود یه ذره تعجب داشت و الا ، غرب ، ترکیه رو نمیذاره ، کرد ها رو ور داره . فقط نمیدونم چرا این دور و وری های ما که هر از چند گاهی از کمک های ما بهره مند میشن اینو نمی فهمن که ما مطمئن تر از غربی ها و عرب ها هواشونو داریم .

  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام دادار هور

خدا لعنت کند کسانی رو که فکر ریشه کن کردن و قتل عام  یک نژاد و تبار و قومیت هستند، این تفکرات قرون وسطایی اردوغان و بعضی حکومت های عرب که داعش و جبهه النصره است، آبروی اسلام و مسلمین رو برده و کاری کرده که پیشرفت اسلام و تفکر ناب محمدی و علوی در دنیای امروز متوقف بشه. خدا نابود کنه حکومت اردوغان رو که فکر احیای مصنوعی احرار الشام و جبهه النصره و داعشه. زمانی در استانبول و آنکارا آشکارا صندوق حمایت از مثلا مجاهدین سنی رو برپا کردند و فتنه برادرکشی بین مسلمانان رو کلید زدند

همه  نژادها از پارس و ترک و عرب و کرد و ... آفریده خدا هستند، ملاک برتری فقط تقواست و نقشه راه همزیستی و تکثر گرایی و تعامل.

همه محترم اند

همه جان ها ارزش دارند

هرکه جان انسان بی گناهی رو تباه کنه انگار که همه بشریت رو قتل عام کرده 

خیلی بهتره با زبان گفتگو کرده و تکفیریان و قاتلین مسلمانان و برادر کشان رو همه نژادها و همه مذاهب از تشیع و اهل سنت,  باهاش مقابله کنند.

خدا ان شالله همه را هدایت و از شر حکام فاسد و قدرت طلب نجات بده.

 

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کرد ها از چند تا موضوع رنج می برن مورد اول رهبری ضعیفشونه مثلا تو قضیه چاه های نفت موصل سریع عقب کشیدن چون بارزانی و ملی میهنی ها توافق کردن و خون کرد ها رو فروختن نکته بعدی کرد ها بر میگرده به فراموش کردن ریشه هاشون یادمه وقتی عفرین دست کرد ها بود مجسمه کاوه آهنگر رو تو میدوون شهر گذاشته بودن که بعدش شهر افتاد دست ترک کشیدنش پایین ، کردها ریشه هاشون گم کردن ریشه همه ی کرد ها ایران هست فارغ از اینکه تو چه کشوری زندگی میکنن کرد سوری که ایران ندیده اما کاوه آهنگر میشناسه ، مخلص کلام اینکه تو این چهل ساله باید ما تلاس می کردیم یک اپوزسیون کردی - شیعه می ساختیم که الان با توجه به ضعف رهبران کرد تمامی کرد ها رو زیر یک بیرق به نام شیعه جمع می کردیم ، شما به تاریخ کرد های ایران نگاه کنین اینا بعد انقلاب حتی تو کردستان افتادن به جون هم با اینکه هر دو گروهشون ادعاهای مارکسیستی داشتن این نشون میده این جور چیزا کمونیست ، و مارکسیسم  ، دمکرات و غیره همش وارداتی و با خون و گوشت کرد سازگار نیست در انتها ماهی هر وقت از آب بگیری تازه است هنوزم دیر نشده تو کردستان ایران کرد شیعه داریم میشه روشون حساب کرد 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از منطقه موسوم به «منطقه امن» خبر داد. خبرنگار اسپوتنیک می‌گوید که این «عقب‌نشینی در طول منطقه مرزی که از رأس العین در شمال شهر حسکه تا شهر تل ابیض در شمالی‌ترین قسمت ریف رقه امتداد دارد، متفاوت بوده، ولی عمق تقریبی آن، به طور متوسط، 20 کیلومتر است.منابع نزدیک به نیروهای دموکراتیک، این عقب‌نشینی را معلول، شکاف‌های زیادی عنوان کردند که در میان عناصر این گروه به وجود آمده است. این منطقه، بخش مهمی از منطقه امن ادعایی مد نظر ترکیه و آمریکاست.

 

ترامپ به شدت تحت فشار قرار گرفته درد اخل آمریکا و به نظر با توجه به توییتهاش فشارها اثرگذار هم بوده. توییت اخرش مشخصا نشون میده منظورش فشار برای توقف جنگ هست ولی از چه طریق؟ روی ترکیه اهرمی داره؟ تقریبا خیر. پس با تحقق خواسته های ترکیه میشه این هدف را محقق کنه (ترکها هم که از خداشون بدون جنگ به خواسته هاشون برسند) ولی کردها بهترین محل برای فشار و تحمیل خواسته ها هستند. طبق خبر بالا بعید میدونم کردها مقاومت چندانی کنند. در این مورد امریکا بالاسرشون هست و حالا که ترامپ تحت فشار هست و باید کاری کنه بهترین راه تحمیل خواسته های ترکیه با فشار به کردهاست. اینطوری جنگ متوقف میشه، ترکیه به خواستش میرسه و ترامپ هم از فشار خارج میشه.

 

حالا یکی دو کیلومتر اختلاف با 30 کیلومتر ادعایی ترکها را هم میزارن برای احساس پیروزی در کردها و یک ابزار که ادعا کنند ما نزاشتیم ترکیه به همه خواسته هاش برسه!

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زمانی که ابزار قدرتی برای تاثیر گذار ی متقابل در این قضیه نداریم  ، باید بی خیال قضیه بشیم

  • Like 1
  • Upvote 2
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر بفرض مثال ترکیه منطقه ادعایی ۳۰ کیلومتری رو بتونه بدست بیاره. با جنگ با غیر جنگ، خب بخش عمده مناطق با بافت کردی که اغلب در نوار مرزی هست رو میگیره و بطور طبیعی دیگه ‌‌‌‌‌YPG بخش مهمی از مشروعیت منطقه‌ای رو برای ادامه از دست میده. 

چون مناطق پایین تر اغلب بافت عرب‌نشین دارند و از همان اول هم نیروی موازی کردها بودند. قسمتی از بدنه SDF رو هم مخالفانی مثل جیش الثور تشکیل دادند که اتفاقا درگیری‌های زیاد هم با YPG داشتند.‌

 

آن‌چه مشخصه نیرو‌های دموکراتیک به نواحی جنوبی تر عقب‌نشینی میکنند و جدای از این که ظرفیت تاثیر گذاری رو از دست میدن، چه تضمینی وجود خواهد داشت که اردوغان دوباره به بهانه اونا به نواحی جنوبی تر حمله نکنه ؟!

 

بنظر من تا وقتی که این نیروها وجود داشته باشند ترکیه بهانه‌ای لازم برای گسترش حوزه عملیاتی رو‌ خواهد داشت.‌

 

 

نشست شورای امنیت هم قشنگ روشن کرد که هیچکس مخالفتی با عملیات ترکیه ندارد فقط در نحوه‌ی اجرای اون توافق ندارند.‌

 

 

فقط یه مسأله شهر قامشلی که تحت کنترل دولت سوریه‌س هم جزو اهداف ترکیه قرار داره اون چی؟!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    1 member