MR9

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه - بخش سوم ( از NOVEMBER 2016)

Recommended Posts

کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در اون اردوغان حدود دو دقیقه پشت در اتاق پوتین منتظر می مونه تا به دیدار پوتین بره 

تمام دیوار هم عکس شاهان روسیه 

لینک فیلم

ویرایش شده در توسط majid363
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به اینکه رسانه های خارجی اعلام کردن که سردار قاآنی چند روز پیش در سوریه بودن بنابراین احتمال داره  ترور سردار دبیریان همزمان با حضور سردار قاآنی در سوریه اتفاق افتاده باشه

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبری بود که یه استادیوم رو که دولت سوریه ازش به عنوان انبار مهمات استفاده می کرده منفجر کردن.

ضمنا خبری منتشر شده که اردوغان در حال ارسال تجهیزات به سوریه هست. گفته می شه خیلی زیاد هستن این تجهیزات

ویرایش شده در توسط eshqali
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در عراق و سوریه افراد ناشناس به نیروهای آمریکا حمله کردن. در عراق دو کشته داشته و در سوریه این حمله از طربق پهپاد بوده.

کسی این حملات رو بر عهده نگرفته.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در صبح دوشنبه و با ورود 50 خودرو نظامی جدید ترکیه به سوریه تعداد خودروهای ترکیه ( مانند تانک ، نفربر ، خودروهای ضد کلوله و ... ) در منطقه "تشنج زدایی" به 650 عدد رسیده است .

علاوه بر این تعداد ، 4050 کامیون و تریلر و 9100 نظامی ترک نیز در این منطقه مستقر شده اند .

منبع

 

******************************************************************

این تازه نیرویی هست که در سوریه مستقر شده ، آنچه که پشت مرز است بسیار بیشتر از این خواهد بود .

نبرد در سوریه داره یه چیز دیگه می شه ! الان به جای اینکه نگران پهپادهای ترک باشیم ، نگرانیهای اساسی تری برای نیروهای مقاومت ( منهای روسیه ) داریم ؟!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وزارت دفاع روسیه با رد ادعای اردوغان مبنی بر انهدام  8 سامانه پانتسیر ارتش سوریه توسط پهبادهای ترک اسیب رساندن به دو سامانه پانتسیر سوری را تایید نمود همچنین از در حال جریان بودن تعمیر این دو سامانه خبر داده است. البته به این داستان باید کامل  دقیق پرداخت اما پیرو مطالب قبل حتی  استفاده از سامانه متحرکی چون پانتسیر هم اصول مربوط به خودش رو خواهد طلبید در ضمن این نکته را باید یاداوری نمود که پهبادهای مدرن به راحتی قابلیت هدف قرار دادن اهداف متحرک را دارند ارتش سوریه در منطقه بسیار  محدودی چون  سراقب وبا وسعت بسیار کم که هم زمان نیز تعداد زیادی از پهباد های ترک در اسمان ان در حال پرواز وشناسایی هستند به جای استقرار در محیط باز میبایست از این شیوه ی روس ها بهره میبرد روس ها از این تاکتیک در پالمیرا بهره بردند استفاده از قابلیت تحرک یک سامانه پدافندی وابستگی مستقیمی به مساحت منطقه درگیری و همچنین میزان قدرت شناسایی وتسلط دشمن بر تحرکات نیروهای خودی دارد...(همچنین در حالت ایستا به دلیل  فعال بودن ژنراتور تولید برق سامانه و اف بودن موتور  کشنده و تولید حرارات بسیار کمتر شانس شناسایی توسط سنسورهای IR هم تا حد زیادی تقلیل پیدا میکند)

r9ow_13220963_576782632491832_3096221472

 

ویرایش شده در توسط karmania20152015
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , karmania20152015 گفت:

وزارت دفاع روسیه با رد ادعای اردوغان مبنی بر انهدام  8 سامانه پانتسیر ارتش سوریه توسط پهبادهای ترک اسیب رساندن به دو سامانه پانتسیر سوری را تایید نمود همچنین از در حال جریان بودن تعمیر این دو سامانه خبر داده است.

 

 

خب با این موضع رسمی وزارت دفاع روسیه مواردی که قبلا ذکر شد در مورد چرایی حملات موثر پهپادی ترکها روشن تر میشه:

 

وزارت دفاع روسیه طبق یکی از حدس هایی که زدیم اشاره کرده اکثر سامانه های دفاعی سوری ها در اطراف دمشق مستقر هست و تنها 4  پانتسیر از حلب و ادلب در مناطق درگیری محافظت میکردند و این یعنی اون بند کم تعداد بودن سامانه ها و جغرافیای گسترده و در نتیجه اشباع* حملات و توان درگیری محدود هر سامانه یکی از گزینه های موفقیت پهپادهای ترک هم در شدت و کمیت حملاتشون و هم در هدف قرار دادن سامانه های محدود موجود و هم حضور بدون دردسرشون در آسمان مناطق درگیری بوده. اشاره شد که با توجه به مرزهای طولانی و نزدیک ترکیه به مناطق درگیری خصوصا اون پیش رفتگی در سواحل غربی سوریه و لاذقیه که قسمت اعظمی از ادلب را پوشش میده، ترکیه از طریق مرزهای بسیار طولانی و از خاک خودش راحت میتونه عملیات پهپادی حتی شبه سوارمی بکنه.

 

در شرایط عادی که جنگی در جریان نبود گاهی حتی همزمان در جغرافیای کوچک ادلب ترکها همزمن 4 پهپاد ( اونهایی که فقط با رادارهای عمومی قابل رصد بود ) در پرواز داشتند و با احتساب چند پهپادی که در عراق و مرزهای نزدیک به ما پرواز میکردند گاهی تا 6 و 7 عدد هم میرسید که رقم قابل توجهیه و در یک جنگ حالا حساب کنیم تا چه حد میتونند آسمان را اشباع کنند اون هم از انواع پهپادهای موجودشون.

 

حالا یکی از گزینه ها با توجه به کمبود سامانه های دفاعی ( حتی اون چند حمله صهیونیستها در خلال جنگ هم میتونسته کمک غیرمستقیم این رژیم به نفع ترکیه برای ریسک پذیری بیشتر جا به جایی سامانه ها بوده باشه ) استفاده از پدافند سایبری و جنگ الکترونیکی در برابر پهپادهای ترک هست که البته با توجه به اینکه ترکیه بیشتر مقرهای کنترل و هدایت را در خاک خودش داره و ادوات محافظتی و جنگ الکترونیک مشخص و در دسترس کار سخت هست. از طرفی هم ما محدودیت انتقال سامانه داریم و هم روسها شاید محدودیت تمایل!

 

* وقتی صحبت از اشباع میشه منظور این هست تقریبا مثل مثلا حالت دفاعی دسته های ساردین در اقیانوسها که با تجمع یک توده را شکل میدند و موجب گیج شدن مهاجم و مانع حملاتش میشند در اینجا هم ( البته به نحوی و نه دقیقا ) اشباع پهپادها و تعداد کم سامانه ها و نبود پوشش راداری و سامانه پدافندی یکپارچه، خدمه دچار سردرگمی و حتی شاید واهمه ( وقتی ببینند سامانشون ه مزمان میتونه با یک هدف درگیر بشه در حالیکه چندین هدف نزدیک شونده با احتمال حمله بهشون وجود داره ) میشند و نمیتونند درست عمل کنند و تصمیم بگیرند و حتی اگر تصمیم هم گرفتند و عمل کردند فرصت مقابله با موج بعدی حملات را پیدا نمیکنند.

 

نهایتا باید فکری برای این حملات اردوغان کرد. مشخصا دوستان هم اشاره کردند برگ برنده اردوغان در رویارویی اخیر همین حملات پهپادیش بود در جنبه تهاجمی و البته در بخش جلوگیری از تهاجم ارتش سوریه هم اف 16 هاش و اعمال یک پرواز ممنوع محلی! که باید براشون فکری کرد. چون وقتی طرف مدام داره نیرو گسیل میکنه و از طرفی فشرده با ناتو و امریکا برای حمایت و استقرار پاتریوت جلسه تشکیل میده یعنی نتونسته این وضعیت اخیر را هضم کنه.جالبه رسانه های اروپایی هم با شناخت شخصیت اردوغان هر روز دارند بیشتر روی تحقیر شخصیتش توسط پوتین مانور میدند که میتونه اردوغان را به مرز جنون برسونه با توجه به تکبر و خودسلطان پنداریش.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسپر گفته ترامپ مجوز حمله تلافی جویانه در رابطه با تاجی را داده، خبرنگاری ازش پرسید یعنی به اهدافی در خاک ایران حمله میکنید؟(!) ( به قدری در ذهنهاشون از طریق هالیوود و بازیهای رایانه ای و رسانه ها و سیاسیونشون تبلیغ شده که حمله نظامی به یک کشور را جزو تفریحات و حقوق ارتششون (یا ارتش آمریکا) قلمداد میکنند )  که اسپر گفته همه گزینه ها روی میز هست ولی شبه نظامیان در اولویت هستند!!

 

از طرفی حملات دیروز به بوکمال را هم گردن نگرفتند، ممکنه کار اسراییل (ماهی گرفتن از آب گل آلود ) باشه که حالا یا از مبدا س.اشغالی یا پایگاهی در شمال سوریه/اقلیم یا ... انجام میده ( یک پایگاه پهپادی) یا هم که کار خودشون هست و یک واکنش اولیه و سریع برای غافلگیری و به عهده نگرفتن مسئولیتش.

 

خب نیروهای مقاومت خصوصا در سوریه باید بسیار مراقب باشند، آمریکا نشون داده که همزمان برای اینکه در بعد عملیاتی به ایران هم ضربه بزنه سوریه را ترجیح میده. مضافا اینکه ما در عراق حضور چندانی نداریم ولی در سوریه به عنوان یک نیروی خارجی از لحاظ رسانه ای هم میتونند پروپاگاندا کنند. پس در شرایط فعلی برای یک تیر و سه چهار نشان و خوش امد اسراییل و ترکیه و همچنین تضعیف ارتش سوریه هیچ بعید نیست در سوریه مستقیم یا غیرمستقیم اقدام کنند ( حتی مثلا حملات کروز به تی فور یا پایگاه های شناخته شده مقاومت در حلب )

 

در عراق هم نیروهای حشد باید بسیار مراقب باشند خصوصا فرماندهان چون ترامپ نشون داده که حالا سیاست ترور را از استاد تروریسم دولتی به خوبی یاد گرفته.

 

پ ن: خوب همیت الان در خبرها اومد که شروع کردند و حملات هم گسترده و ادامه دار هست:

نقل قول

شبکه خبری الجزیره نیز مدعی شد که پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی به استان‌های صلاح‌الدین، بابل، بصره و کربلا مورد هدف قرار گرفته‌اند.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز مدعی شد که پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی در استان واسط نیز هدف حمله جنگنده‌ها قرار گرفته است.

 

 

پ ن2: بماند که آمریکا از مدتها پیش مترصد حمله همه جانبه به حشد بود. قبل از خبر حمله میخواستم اشاره کنم که با انبوه گروه های نفوذی در کشور عراق حملات از طریق هر کسی میتونه صورت بگیره به امریکایی ها. نیورهای تحت حمایت ترکها، اسراییل، تکفیرهای مورد حمایت عربستان، حتی در یک حالت افراطی عدم جلوگیری از عملیات داعش توسط خود امریکایی ها با علم به اینکه میتونه براشون فرصتی باشه تا حشد را و امکانات فراهم امدش در عراق را نابود کنند در این فرصت مناسب.

 

پ ن3: وقتی در مورد گروه های تحت حمایت ترکیه در عراق ( تکفیریهای مرتبط با شاخه القاعده سوریه، ملی گراهای ترکمن، کردهای تحت نفوذ اقلیم و بعثی ها و مزدوران بنده پول و مهاجرت ) صحبت میکنیم و حملات مشکوک حین تجاوز ترکیه در ادلب نباید فراموش کرد نقش این مجنون منطقه ای را اون هم با شرایط فعلی سیاسیش:

نقل قول

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله موشکی به پایگاه التاجی، محل استقرار نظامیان ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، از کشته و زخمی شدن نظامیان ائتلاف ابراز تأسف کرد.

این بیانیه با لحنی مداخله‌جویانه، از مسئولان دولتی عراق خواست عاملان حمله به نظامیان آمریکایی و ائتلاف را بازداشت و مجازات کرده و همچنین تدابیر لازم برای ممانعت از تکرار چنین حوادثی را بیاندیشند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود: «امیدواریم این حمله به نظامیان خارجی، که در حال حمایت از مبارزه با تروریسم و کمک به برقراری ظرفیت امنیتی در عراق هستند، منجر به دور جدیدی از درگیری‌ها که ثبات و امنیت منطقه ما را به خطر می‌اندازد، نشود».

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول
نقل قول

@alala اساسا من مخالف تماشاگر بودن در حملات هستم. دفاع نیروی ما بدون یک حمله ی متقابل هم زمان معنی نداره. اگه همچین امکانی نیست. اساسا زمینه امتیاز خواهی با زور از دسمن رو نداریم. مثلا در سوریه فقط سوریه وایستاده اسرائیل بزنه. یک بار نشده یک موشک به سمت بن گوریان شلیک کنه. نه ده روز بعد. بلکه در همون موقع حمله که تنور داغ. کسی هم بهش بر نمیخوره

 

 @Navard قابل درک هست و قطعا هم چیزی که ما میبینیم همین هست. ولی خب امکانات نابرابر دو طرف رودررو (بهتره بگیم یک طرف با چند طرف اونم از نوع به غایت قدرتمندش )باعث میشه نشه از همون ابتدا برابر هم عمل کرد. یعنی یکی زد ما هم از همون اول یکی بزنیم. منوط به اینکه هدف و برنامه ای داریم مثلا در سوریه. که اگر نداشته باشیم دقیقا مصداق ضرر تام و تمام هست این شرایط. مثلا من مقایسه میکنم با حزب الله و لبنان و سالهای اولیه شکل گیریش که گاها ضربات متعدد و پشت سرهمی میخورد ولی توان پاسخگوییش محدود بود تا رسید به امروز. ولی به نظرم در عراق میشه شرایط را تغییر داد به یک بحث اون شکلی.

 

در عراق شاید مشکل این بود که قبل از اخراج اشغالگر ( بر خلاف لبنان ) یک نیروی متحد رسمی شکل گرفت و این شد پاشنه آشیل ( البته برای مبارزه با داعش شکل گرفت و مقاومت در بند شکل دهیش لااقل در اون مقطع نبود ) یعنی بدون اخراج اشغالگر در زمین اشغالی تشکیلاتی درست شد کاملا در دسترس و چتر اطلاعاتی دشمن ( با خیانت قطعی گروه های سیاسی ) و خب همین باعث شد ضربه بخوریم ولی نتونیم بزنیم چون اون به عنوان اشغالگر و زورگو مجاز بود و شما مجبور به پاسخگویی به دولت رسمی، سیاسیون و افکار عمومی.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه دیشب جنگنده های آمریکایی مواضع حشد شعبی و فرودگاه در دست احداث کربلا را بمباران کردند 

نقل قول

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد که دست کم سه حمله هوایی به «جرف الصخر» و «السعیدات» انجام شده است.

منابع المیادین خبر دادند که جنگنده‌های آمریکایی در حمله به منطقه السعیدات در بخش جرف الصخر» یک بخش درمانی و یک پایگاه نگهداری از تجهیزات نظامی را بمباران کردند.

منابع خبری نیز خبر دادند که جنگنده‌های آمریکایی به طور گسترده در حال پرواز بر فراز استان بابل هستند.

 

فیلمی از حملات 

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Video/1398/12/23/13981223000059.mp4
https://www.farsnews.ir/news/13981223000029/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B4%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF

 

دولت عراق و سیاستمدارها هم نسبت به اتفاقات بی تحرک هستند و یکی حملات به آمریکا رو محکوم می کنن و یکی حملات به حشد شعبی 

و به نظر میاد شعار اخراج آمریکایی ها شعاری بیش نیست 

 

این حملات ما رو باید یاد حملات اسرائیل به سوریه بندازد 

و صحبت های اسرائیلی ها در خصوص تقسیم کار و بر عهده گرفتن سوریه توسط اسرائیلی و عراق توسط امریکا 

 

در اونجا دو مساله مطرح بود 

اول باید دید برنامه اصلی چیست و تا تکمیل اون و زیرساخت ها درگیری شدید به صلاح نیست 

و دوم اینکه خود عراقی ها یا سوری ها باید جواب بدن و پاسخ ایران به حملات اونها درست نیست 

 

ورود مستقیم دشمنان به عرصه نشون میده از رفتارهای پشت نقاب بیرون اومدن و هرچی دارن میخوان رو کنن تا قضیه به نفع خودشون تغییر کنه 

در این میان تلفات سنگین ما و از دست دادن نیروهای مخلص قضیه رو برای ما پررنگ میکنه و صبر رو سخت 

 

وقتی می خواهیم راهکاری بدیم، باید این مساله رو بررسی کنیم که مسیر فعلی منجر به اخراج امریکایی ها از منطقه می شود؟

چه عراق، چه سوریه و چه افغانستان و چه کشورهای حاشیه خلیج فارس؟؟

تجربه یمن لبنان و سوریه به ما میگه سپاه قدس آینده نگرانه حرکت میکنه و زیر چشم دشمن نقل و انتقالات انجام میده 

 

به شخصه اول از همه فکر می کنم که پیدا کردن نفوذی ها و حذف جاسوس ها مهمترین کار قبل از هر اقدامی هست 

با وجود جاسوس ها اقدام در مقابل به مثل تبعات سنگین دارد 

نکته بعد لزوم تقسیم حشد شعبی به دو نیرو چریک و نیروی رسمی عراق هست، نیروی رسمی عراق شامل ارتش و پلیس و حتی نیروی هوایی 

و نیروی چریک نیرویی حرفه ای در حد حزب الله که بتواند حملات انجام بده ولی محلش مشخص نباشد 

 

در خصوص آمریکایی ها، باید تاکید کرد، که مهمتر از پایگاه زدن، قطع خطوط لجستیک کارایی دارد

اگر بتوان کاروان های زمینی و یا هلیکوپترها و پهن پیکرهای لجستیکی امریکایی رو تحت حملات قرار داد 

صربه به نقطه قوت آمریکا زده ایم، به نظر من زدن پایگاه های هوایی مهمتر از پایگاه های زمینی هست

 

در مورد سوریه مشکل ترکیه و ادلب هست، تا انجا حل نشود نمی شود کار زیادی صورت داد،

غده چرکینی که هر لحظه ممکن است سرباز کند 

در نتیجه سوریه مجبور به حل ادلب هست 

بعد از اون باید به ترتیب آمریکایی ها رو از خاکشون بیرون کنن و به سمت آسمان امن برن 

در مورد اسرائیل هم زدن نقاط نفوذ و جاسوس ها کلیدی هست 

متاسفانه ارتش سوریه پر از جاسوس و خبرچین های اسرائیلی هست 

---------------

یه راه دیگه هم داستان زدن عربستان و امارات و تاسیسات نفتی انها از طریق یمن هست

 

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بهترین راه کار تو این شرایط هول دادن بیشتر روس ها به بازی احتمالا فیلم معطل شدن ارذغان توسط پوتین دیدین ، روس ها همیشه سر بزنگاه کشیدن کنار اون از خاموش کردن پدافند هاشون موقع حمله اسرائیل  و اینم توافق با ترکیه یه حمله خودی به روس ها کار ترکیه رو تو سوریه تموم میکنه یه نقشه حساب شده که کسی بویی نمبره مثل تئوری بازی ها باید خوب چیده بشه و یلا اگر ترکیه با روس ها به توافق برسه بعد نوبت ایرانه ، که شنیدین برای آذ،بایجان ایران نقشه کشیدن بار ها گفتن الان یک کمپینی راه انداختن میگن مردم کرونا زده ایران ما ملت ترکیه پشت شماییم !

بعد توافق سر سوریه ، هدف بعدی آشوب تو ایرانه همین الانم وضع خوبی نداریم 

  • Upvote 1
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.