Recommended Posts

شاید هم قرار نبوده کسی از این ماجرا چیزی بفهمه حالا دارن روش ماله میکشن ولی کلا هرچی که هست شل بودن کابل خیلی غیر منطقی هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
:mrgreen: خیلی جالب بود...
ما هم از این 'کشف' ها زیاد کردیم... از شما چه پنهون!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یعنی امکانش هست که توی همچین مرکزی یه کابل مشکل دار باشه؟!![/quote]البته كه امكانش هست... چرا كه نه!؟ :mrgreen:

----------
با تشكر بابت ادغام.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]
[color=darkred]گفتگوی مهر با عضو آزمایش اپرا؛
[b]جزئیات آخرین نتیجه گیری درباره نوترینوها/ زمان آغاز آزمایشات دوباره[/b][/color]

[color=darkblue]فیزیکدانان آزمایش اپرا در آزمایش "سرن به گران ساسو" در روزهای اخیر اعلام کردند که نتایج مربوط به نوترینوهایی که با سرعتی فراتر از نور حرکت کرده بودند نتیجه یک خطای اتصال بود. به همین منظور خبرگزاری مهر مصاحبه ای را با دانشمند موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا و عضو پروژه اپرا انجام داده است.[/color]

به گزارش خبرنگار مهر، ماه سپتامبر فیزیکدانانی که بر روی آزمایش "نوترینوی سرن به سمت گرن ساسو" کار می کردند به نتایج جالبی دست یافتند که به اعتقاد جامعه جهانی می توانست تئوری نسبیت انیشتین را به چالش بکشد. این دانشمندان کشف کردند که ذرات نوترینو فاصله میان سرن در ژنو تا گرن ساسو در مرکز ایتالیا را با سرعتی بیش از سرعت نور پیموده اند.
در این آزمایش، آشکارساز "اپرا" با دریافت و بررسی بیش از 15 هزار ذره نوترینو که در برخورد دهنده "سوپر سینکروتون پروتون" در سرن تولید شده و با طی مسافت 730 کیلومتر به لابراتوارهای "گرن ساسو" در ایتالیا رسیده بود، نشان دادند که این ذرات برای طی این مسافت تنها 2.4 میلی ثانیه را صرف کردند و سرعت آنها 60 نانوثانیه بیش از سرعت حرکت نور شد و بنابراین، نوترینوها سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه نور را با حدود 20 بخش بر میلیون شکست دادند.

این نتایج شگفت انگیز چنان هیجانی را در بین جامعه فیزیک به وجود آورد که در مدت کمتر از یکماه بیش از 80 مقاله بر روی سایت آرشیو arXiv در رد و یا توضیح این اثر منتشر شد.
یکی از این مقالات را دانشمندی به نام "رونالد فن البرگ" در دانشگاه "گرونینگن" در هلند نوشت و در آن استدلالی را ارائه کرد که خطای آزمایش اپرا را نشان می داد و بار دیگر نظریه نسبیت خاص انیشتین را تائید می کرد.
این فیزیکدان در خصوص نتایج محاسبات خود توضیح داد: "آزمایش اپرا برپایه اندازه گیریهای مفاهیم ساده فاصله و زمان نتیجه گرفته است که ذرات نوترینو 60 نانو ثانیه سریعتر از نور حرکت کرده اند. در این اندازه گیری، مفهوم فاصله مشخص است به طوریکه موقعیت تولید نوترینوها در سرن به آسانی با استفاده "جی. پی. اس" قابل شناسایی است اما تعیین موقعیت "گرن ساسو" به دلیل اینکه در زیر کوه قرار گرفته دشوارتر است. با وجود این، دانشمندان آزمایش اپرا گفته اند که فاصله میان سرن و گرن ساسو با یک عدم اطمینان 20 سانتیمتر برابر با 730 کیلومتر است. این درحالی است که اندازه گیری زمان حرکت توترینو بسیار دشوار است. تیم اپرا اظهار داشته است که لحظه تولید نوترینوها و لحظه رسیدن آنها به آشکارساز اپرا را با استفاده از ساعتها و با دقت می توان اندازه گیری کرد و در اینجا نکته ای که موجب خطا می شود خود را نشان می دهد."
وی افزود: "درحقیقت، این تیم از ماهواره های "جی. پی. اس" که سیگنالهای زمان را از مدار حدود 20 هزار کیلومتری بالای زمین ارسال می کنند برای اندازه گیری زمان استفاده کرده است. هرچند فیزیکدانان آزمایش اپرا تائید کرده اند که پیچیدگیهایی چون زمان سفر سیگنالهای "جی. پی. اس" را در نظر گرفته اند باوجود این، اثری وجود دارد که به نظر می رسد این تیم از آن چشم پوشی کرده است. این اثر نادیده گرفته شده، حرکت نسبیتی ساعتهای "جی. پی. اس" است."

در راستای انتشار مقالاتی از این دست، فیزیکدانان اپرا بار دیگر در ماه سپتامبر آزمایشات خود را تکرار کردند و بار دیگر به نتایج مشابهی دست یافتند.
این درحالی است که در روزهای اخیر این دانشمندان با انجام آزمایشات دیگری که نتایج آن در نشریه Science Insider منتشر شده است اعلام کردند که اتصال نادرست کابلی که سیستم GPS را به یک رایانه وصل می کرده باعث بروز خطا در خواندن اطلاعات به دست آمده از این آزمایش شده است.

در این گزارش جدید آمده است که پس از برطرف شدن این نقص ارتباطی و محاسبه دوباره مدت زمان حرکت نوترینوها اختلاف زمانی میان حرکت نوترینوها و نور برطرف شد و از این رو این نقص اتصال کابل را می توان به عنوان توضیحی برای نتایج جنجالی سابق درباره سرعت حرکت نوترینوها بیان کرد. هرچند برای تایید این فرضیه همچنان به بررسیهای بیشتری نیاز است.
در پی اعلام این خبر، خبرنگار مهر مصاحبه ای را با "ریکاردو برونیه را" (Riccardo Brugnera) استاد دپارتمان فیزیک دانشگاه مطالعات پادوا، عضو موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا و یکی از دانشمندان اصلی تیم پروژه اپرا انجام داد که در ادامه می خوانید:
[b]خبرگزاری مهر- به عنوا اولین سئوال بفرمائید، دقیقاً در مدت آزمایشات برای "جی. پی. اس" چه رخ داد؟[/b]
ریکاردو برونیه را- در واقع هیچ اتفاق خاصی رخ ندارد، فقط اینکه در کنترلهای علمی عمیقتری که برای بررسی تمام نکات هرچند کوچک در حال انجام آنها هستیم مشخص شد که یک کابل اتصال به درستی متصل نشده است. در ادامه و با انجام بررسیهای بسیار ظریفتر در مورد اطلاعاتی که ساعت "جی. پی. اس" ثبت کرده بود متوجه شدیم که یک اختلاف زمانی بسیار کوچک پیش بینی نشده وجود دارد. تمام این اتفاقات حاصل یک اندازه گیری تجربی بودند. این دو نقص، دو نشانه مختلف هستند و حتی ماهیت متفاوتی دارند. به همین دلیل، درحال حاضر تیم تحقیقاتی اپرا ارقام رسمی در این مورد را منتشر نکرده است. در حقیقت هنوز بسیار زود است که بگوییم نتایجی که در گذشته اعلام شد صحیح یا اشتباه است. هنوز لازم است کمی صبر کنیم.

[b]• گام بعدی آزمایش اپرا در مورد سرعت نوترینو چیست؟[/b]
- گام بعدی در ماه می و زمانی انجام خواهد شد که یک دسته نوترینوی جدید را برای اندازه گیری مجدد سرعت، دوباره گسیل کنیم. در این مدت زمان باقیمانده تا ماه می با آشکارسازهای دیگری که دقیقتر از آشکارسازهای قبلی هستند و مشغول به کارند کل آزمایشات را کنترل می کنیم.

[b]• می دانیم که دانشمندان آمریکایی و ژاپنی نیز قصد دارند نوترینوها را آزمایش کنند، آنها از چه زمانی آزمایشات مستقل خود را آغاز می کنند؟[/b]
- فکر می کنم که از امسال این کار را شروع کنند.

[b]• شما در مصاحبه قبلی با مهر اظهار داشتید که نسبیت خاص حضور ذرات با سرعت فراتر از سرعت نور (تاکیونها) را پیشگویی نمی کند و در واقع این ذرات را مستثنی می کند. این ذرات هنوز پیدا نشده اند و بنابراین نوترینو می تواند اولین نمونه از آنها باشد. بنابراین، معتقدید که در نتایج همکاران آمریکایی و ژاپنی شما بتوان چیزی به ویژه متفاوت از یک خطای محاسباتی را پیدا کرد؟[/b]
- همانطور که گفتم، هنوز هیچ رقم رسمی از سوی اپرا اعلام نشده است. اینکه نوترینوها بتوانند نمونه ای از تاکیونها باشد، باید منتظر اطلاعات آینده و تمام اصلاحات آنها باشیم. در مورد نتایج بررسیهای دانشمندان آشکارسازهای ژاپن و آمریکا، اول باید اندازه گیریهای آنها را ببینیم و بعد در مورد آنها بحث و گفتگو کنیم.

به گزارش مهر، نوترینو یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی بوده و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود.
گفتگو: هدی عربشاهی

[color=olive]۱۳۹۰/۱۲/۱۶[/color]
منبع: خبرگزاری مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1549759[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی بعیده که دنیا دوباره دارای نابغه ای همانند اینشتین  بشه.

هرچند که ممکن هست ایشان هم اشتباهاتی داشته باشند اما تا حالا که کسی نتونسته اثباتش کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خیلی بعیده که دنیا دوباره دارای نابغه ای همانند اینشتین  بشه.

هرچند که ممکن هست ایشان هم اشتباهاتی داشته باشند اما تا حالا که کسی نتونسته اثباتش کنه.[/quote]

اولا مطمئن باش امکانش هست که باز هم همچین آدمی باشه ، مثل 1 پسری بود که توی 10 سالگی اینا phd گرفته بود...

در ضمن همین که از نور سریعتر اثبات بشه ، نسبیت هم پر

مثلا اول فیزیک کلاسیک بود و همه مثل خدا بهش اعتقاد داشتناما نتونست خیلی چیز ها رو توجیه کنه که بعدش بالمر پلانک ریدبرگ و ... نظریه های کوانتومی رو بنا کردن و بعد ها بور و انشتین اومدند حرف های پلانک رو تایید کردند حلا هم شاید وقتش شده دیدمون رو عوض کنیم icon_razz icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]خیلی بعیده که دنیا دوباره دارای نابغه ای همانند اینشتین  بشه.

هرچند که ممکن هست ایشان هم اشتباهاتی داشته باشند اما تا حالا که کسی نتونسته اثباتش کنه.[/quote]

اولا مطمئن باش امکانش هست که باز هم همچین آدمی باشه ، مثل 1 پسری بود که توی 10 سالگی اینا phd گرفته بود...

در ضمن همین که از نور سریعتر اثبات بشه ، نسبیت هم پر

مثلا اول فیزیک کلاسیک بود و همه مثل خدا بهش اعتقاد داشتناما نتونست خیلی چیز ها رو توجیه کنه که بعدش بالمر پلانک ریدبرگ و ... نظریه های کوانتومی رو بنا کردن و بعد ها بور و انشتین اومدند حرف های پلانک رو تایید کردند حلا هم شاید وقتش شده دیدمون رو عوض کنیم icon_razz icon_wink[/quote]


من اصلا مطمئن نیستم.همین فیزیک کلاسیک هنوز هم وجود داره و کاربردهای فراوونی هم داره فقط در بخش هایی ناتوان بود که اونها هم با نظریات جدید جبران شدند.

البته من هم واقعا دوست دارم که روزی شاهد یک انیشتین دیگر بر روی زمین باشیم اما حیف که خیلی بعیده


من هیچ وقت هیچ تعصبی نسبت به انیشتین ندارم و خیلی دوست دارم اگر واقعا ذره ای هست که با سرعت بیشتری از نور جرکت می کنه شناسایی بشه هر چند که اگر این اتفاق هم بیوفته احتمال اینکه اون رو رسانه ای کنند خیلی کمه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله ، منم منظورم همین بود
"فقط در بخش هایی ناتوان بود که اونها هم با نظریات جدید جبران شدند. "
فیزیک کلاسیک نتونست موضوع ذرات زیر اتمی رو حل کنه و پدیده هایی مثل تابش و ...
وگرنه خیلی از محاسبات صنعتی رو همین فیزیک کلاسیکه ....
در ضمن اگه نسبیت هم نقض بشه ، احتمالا از درجه نظریه کم بشه و به کل فکر نکنم منسوخ بشه
icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نارنجی تکدیبه این خبر و گذاشت
نوشته بود یک فیش یکم شل بوده که احتمالا باغث همچین چیزی شذه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]در پي آزمايش‌ جديد سرعت نوترينوها
[b]انشتين، آسوده بخواب![/b][/color]

[color=darkblue]پژوهش جديد دانشمندان مركز هسته يي اروپا (سرن) نشان داده كه نوترينوهايي كه به نظر مي‌رسيد يكي از بنيادي‌ترين نظريات انشتين را با حركت در سرعت بيشتر نور به خطر انداخته‌اند، در حقيقا در محدوده سرعت نور قرار دارند.[/color]
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سنجش‌هاي اخير سرعت پرواز ذرات زيراتمي در مركز تحقيقاتي سرن در ژنو به آزمايشگاه گران ساسو در ايتاليا نشانگر تضاد با ادعاي پيشين دانشمندان در ماه سپتامبر در مورد خوانش اوليه سرعت بسيار بالا بوده كه منجر به يك جنجال علمي شد.
از آن زمان به خصوص پس از انتشار اخباري در ماه گذشته مبني بر امكان بروز اشكال در تجربه اوپرا كه نتايج اوليه را به دست آورده، ترديدهاي بيشتري در مورد اين ادعا به وجود آمد.
بررسي‌هاي جديد كه توسط محققان تجربه «ايساروس» (ICARUS) انجام شده با استفاده از داده‌هاي زمان‌دار مستقل و سنجش هفت نوترينو در پرتو اراسلي از سرن نشان داد كه زمان اين سفر دقيقا با سرعت نور منطبق بوده است.
ساندرو سنترو، كارشناس فيزيك انرژي بالا و سخنگوي تجربه ايساروس اظهار كرد كه نتايج بررسي‌هاي جديد قطعي است.
سنترو در مصاحبه‌اي تلويزيوني پس از انتشار گزارش نتايج در روز جمعه گفت: سرعت نور و نوترينو مشابه است.
پژوهش جنجالي پيشين اوپرا به سنجش سفر نوترينو در مسير 370 كيلومتري از سرن تا گران ساسو در 60 نانوثانيه پرداخته بود كه از سرعت نور فراتر مي‌رود.
سرگيو برتولوچي، مدير تحقيقاتي سرن در بيانيه‌اي گفت: شواهد نشانگر دست‌ساز بودن نتايج به دست آمده از تجربه اوپرا است.
وي اما افزود كه جامعه علمي بايد دقيقتر عمل كرده و آزمايش‌هاي بيشتري براي ماه مه با استفاده از پرتوهاي پالس‌دار بيشتري از سرن براي ارائه راي نهايي برنامه‌ريزي شده است.
دانشمندان بسياري در مورد نتايج اوليه اين آزمايش‌ها كه نظريه نسبيت انيشتين را در مورد اينكه سرعت هيچ چيز به سرعت نور نمي‌رسد، رد كرده بود، مشكوك بودند. اين نظريه پايه‌گذار بسياري از فيزيك مدرن و علوم كيهان‌شناسي محسوب مي‌شود.
تيم ايساروس كه در همان آزمايشگاه گران‌ساوي موسسه ملي فيزيك اتمي ايتاليا در همكاري با پروژه اوپرا كار مي‌كنند، پيش از اين نتايج اوليه را زير سوال برده بودند چرا كه نوترينوها به نظر در مسير سفر خود با وجود شكستن سد سرعت نور، انرژي از دست نداده بودند.
دانشمندان ايساروس در تجربه خود از محفظه عظيمي از آرگون مايع براي شناسايي ورود نوترينوها در آزمايشگاه گران‌ساسو استفاده كردند كه در زير كوهستان واقع شده است.

[color=olive]۲۷ اسفند ۱۳۹۰[/color]
منبع: ايسنا
http://isna.ir/fa/news/90122705653/%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AA%D9%8A%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درود بر انیشتین.


بنازم به مخش با این نظریه ی نسبیتش که هنوزم که هنوزه حرف اول و آخر رو می زنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]ربات کک ماسه ای با قابلیت پرش از موانعی با ارتفاع 10 متر[/b]

[url=http://spectrum.ieee.org/img/sandflea-1332926367692.jpg]تصویر اول[/url]

این کک رباتیک با استفاده از موشک CO2 ای که در عقب خود دارد می تواند تا ارتفاع 10 متر به بالا بپرد. با هربار سوختگیری موشک ، می تواند 25 پرش کامل انجام دهد. نشانه گیری آن به گونه ای دقیق است که می تواند از پایین به داخل یک پنجره بپرد. کک ماسه ای در صورتی که وارون شود سیستم کنترلی وارونگی آن را تشخیص داده و فرامین را به نحوی صادر می کند که حرکت در مسیر صحیح انجام شود.

[url=http://spectrum.ieee.org/img/boston%20dynamics%20sand%20flea%20jumping%20robot-1332934616170.png]تصویر دوم[/url]


این ربات بیش از 2 سال است که از سوی شرکت بوستون داینامیکس در حال توسعه می باشد. کاربرد اصلی این سیستم تجسس در مواضع و سنگرها در افغانستان بیان شده است.

برای درک بهتر توانایی این ربات، می توانید فیلمی کوتاهی از آن ببینید


[url=http://roboticseng.persiangig.com/video/Sand-Flea.flv]لینک دانلود مستقیم فیلم ربات کک ماسه ای[/url]

[b]منبع:[/b] [url=http://www.robotics-engineering.ir/index.php/gallery/219-sand-flea]سایت مهندسی رباتیک ، Sand Flea ربات کک ماسه ای با قابلیت پرش از موانعی با ارتفاع 10 متر[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان توجه داشته باشن كه وقتي در هر رشته اي هدفي مشخص ميشه چجوري ميشه ايده ها رو پياده كرد.
بنده فكر ميكنم كه فشار هواي خيلي متراكمي داشته باشه يعني شايد در حدود 300 بار يا حتي بيشتر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايده بسيار جالبي استفاده كرده است! :cry:
اگر دوستان به خاطر داشته باشند، روبات BiGDog هم توسط همين شركت (بوستون دايناميكس، با همكاري دارپا) ساخته شده بود...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Davood
      يك شركت آمريكايي ساخت هواپيما اعلام كرد مقام‌هاي اسراييلي تمايل دارند يكصد هواپيماي جنگي از نوع اف - ۳۵جديد را خريداري كنند.
      روزنامه اسراييلي معاريو روز پنج شنبه با اعلام اين خبر افزود، برخي مديران شركت لاكهيد مارتين به تازگي به تل‌آويو سفر كرده‌اند تا با اليعايزر شكيدي فرمانده نيروي هوايي اسراييل و برخي مقام‌هاي عالي رتبه ارتش اسراييل درباره اين معامله گفت و گو كنند.
      بر پايه اين خبر، هواپيماهاي اف ۳۵كه جديدترين در نوع خود است ، هواپيماي جنگي اصلي در نيروي هوايي آمريكا در آينده خواهد بود.
      روزنامه ياد شده نوشت : اگر اين معامله صورت گيرد، نيروي هوايي ارتش اسراييل ، اولين هواپيما از اين نوع را در سال۲۰۱۴ميلادي دريافت خواهد كرد.
      آمريكاطي سالهاي گذشته هر سال ميلياردها دلار كمك بلاعوض به سردمداران اسراييلي اهدا كرده كه بخش مهمي از آنها در قالب انواع تجهيزات پيشرفته نظامي ، سلاح‌هاي جديد و غير متعارف بوده است.
      بخشي از اين سلاحها را اسراييل در جنگ اخير خود عليه لبنان استفاده كرد و هزاران تن از مردم بي‌گناه اين كشور را با آنها به خاك و خون كشيد.

      irna.ir
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط SHAFAGH23
      دوستان هرکسی نظری در این رابطه داره بیان کنه . بستن تنگه هرمز کاری استراتژیک یا عملی اشتباست.؟ توان ایرا ن دربستن این تنگه با وجود نیروی دریایی امریکا چقدر است؟ چند ماه یا روز یاساعت این کار امکان پذیره ؟ راهکار شما استفاده از کدام سلاح هاست؟ این کار درصورت وقوع جنگ احتمالی برضد ایران چند ساعت به طول خواهد انجامید ؟سرعت عمل.. آیا بستن این تنگه راهگشای جنگ احتمالی است یا فقط عملی پرهزینه واشتباه ؟ آیا این کار باعث فشار براسرائیل می شود ؟ برغرب چه طور؟ اگر فشار ایجاد شود چه قدره ؟آیا مانع از ادامه جنگ میشه؟
    • توسط reformist
      منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در مورد حضور یکی از رهبران گروه کرد پژاک در آلمان از آن کشور توضیح خواسته است. روز سه شنبه، 11 سپتامبر، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش داد که آقای متکی با اشاره به مصاحبه سرکرده گروه پژاک مبنی بر حضور او در آلمان گفته است که وزارت خارجه ایران در این مورد از دولت آلمان توضیح خواسته است. آقای متکی، که با خبرنگاران در تهران سخن می گفت، افزود که دولت آلمان باید در خصوص حضور برخی اعضای پژاک، که وی آن را یک "گروهک تروریستی" خواند، پاسخگو باشد. به گفته برخی منابع خبری، یکی از رهبران گروه پژاک در شهر کلن آلمان اقامت دارد. گفتگو با مهران براتی، کارشناس مسایل ایران در ماه های اخیر بین چریک های مسلح گروه کرد پژاک، که هدف خود را استقرار نظام دموکراتیک فدرال در ایران اعلام داشته، با نیروهای ایرانی درگیری هایی روی داده است. همچنین گزارش هایی از حملات نیروهای ایرانی به مناطقی در داخل کردستان عراق انتشار یافته است. دو هفته پیش، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، نسبت به این حملات واکنش نشان داد و گفت که عملیات نظامی ایران در خاک عراق می تواند به روابط دو کشور آسیب برساند. وی گفت که دولت عراق با احضار سفیر ایران در بغداد، نسبت به این عملیات رسما اعتراض کرده است. دفاع از واکنش ایران آقای متکی در مصاحبه خود در تهران ظاهرا در دفاع از عملیات نظامی نیروهای ایرانی علیه چریک های پژاک، اظهار داشت که انجام "برخی اقدامات جمهوری اسلامی برای متوقف کردن اقدامات تروریستی در مرزها و همچنین خاموش کردن فتنه" امری طبیعی است. گفته می شود گروه پژاک پایگاههای آموزشی خود را در کردستان عراق برپا کرده است وزیر خارجه ایران گفت که لازم است برای جلوگیری از ورود این افراد از مرزهای عراق یا مناطق دیگر تمهیدات لازم اندیشیده شود. وی گفت که در روابط ایران و منطقه کردستان عراق مشکلی وجود ندارد و افزود که "همیشه عواملی به دنبال تخریب مناسبات هستند" و کسانی را که "گروه های تروریستی" در منطقه می خواند متهم کرد که به دنبال ایجاد مشکلات بر سر مناسبات سالم جمهوری اسلامی ایران با عراق هستند. حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - هدف خود را مبارزه برای ایجاد یک نظام دموکراتیک فدرال در ایران عنوان کرده و چریک های مسلح این گروه به عملیاتی در داخل خاک ایران دست زده اند. از پژاک به عنوان شاخه ای از حزب کارگران کردستان عراق - پ ک ک - نام برده می شود که یک گروه کرد فعال در مناطق کردنشین ترکیه است. مناطق شمالی عراق همچنین شاهد عملیات ارتش ترکیه علیه چریک های حزب کارگران کردستان - پ کا کا - بوده که اعتراض دولت عراق را در پی داشته است. هفته گذشته جلال طالبانی، رییس جمهور عراق، از پ ک ک و پژاک خواست از خاک این کشور برای عملیات مسلحانه علیه کشورهای همسایه استفاده نکنند و مانع از دخالت خارجی در کردستان عراق شوند. آقای طالبانی، که خود از کردهای عراق است، گفت که اگر این گروه ها این درخواست را نمی پذیرند، به کشورهای خود بازگردند و از آنجا به عملیات خود ادامه دهند. رییس جمهور عراق در عین حال گفت که این موضوع را به عنوان درخواستی از این گروه ها مطرح می کند و افزود که ارتش عراق در نظر ندارد به اقدام نظامی علیه آنها دست بزند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.