Recommended Posts

داده های جدید نشان می دهند که در گذشته تعدادی دریاچه روی مریخ وجود داشته اند

 

 

1465189238145325124.jpg

تصویر مفهومی از گذشته پر آب مریخ

 
 
اگر یک ماه پیش از منجمان و دانشمندان در مورد آب در مریخ سوال می کردید به شما می گفتند قبلا شواهدی دال بر وجود H2O مایع در این سیاره به دست آمده است اما از آن زمان تاکنون مدت زیادی سپری شده و آن شواهد نیز حالا احتمالا از بین رفته اند.
اما روند تغییر اشکال مختلف آب در مریخ چگونه است؟ ابتدا این خبر مهم منتشر شد که آب مایع همچنان (در قالب یکی از اشکال آن) در این سیاره وجود دارد. حالا داده های جدید از کاوشگر کنجکاوی نشان می دهند که میزان این آب به مراتب بیشتر از چیزی است که تصور می شد و علاوه بر این، آب یافت شده برای مدتی طولانی تر آن هم به اشکالی که از فرضه وجود حیات در سیاره سرخ پشتیبانی می کند، در آن وجود داشته است.
 
کاوشگر کنجکاوی در سال های اخیر به بررسی صخره های رسوبی اطراف محوطه ای پرداخته که تحت عنوان دهانه Gale از آن یاد می شود. عمق این دهانه و نوع ماسه هایی که در آن پیدا شده خبر از وجود دریاچه ای می دهد که برای مدتی طولانی آب در خود داشته است.
این مساله به تقویت فرضیه ای کمک می کند که براساس آن مریخ زمانی فشار هوای مناسب برای زندگی را داشته است و هوای آن به گونه ای نبوده که باعث یخ زدن آب شود.
پرسش در مورد وجود آب روی مریخ می تواند مقدمه ای باشد بر این سوال که آیا سیاره سرخ می تواند حیات را در خود جای دهد یا خیر؟
البته یافته های کاوشگر کنجکاوی نمی توانند موید وجود حیات روی مریخ باشد، اما حکایت از آن دارند که مواد ضروری ترکیب بیولوژیکی (آب و شرایط سازگار با میکروب) زمانی در مریخ وجود داشته اند.
 
نظریه ها و شواهد دال بر وجود آب زمینی روی مریخ مدت هاست که مطرح شده و به دست آمده اند اما این فرضیات عموما بر پایه ایده فوران یکباره آب زیر سطحی یا نشت آرام آن به سطح مطرح شده اند یا فرض شان بر این است که اقیانوسی با آب بسیار شور در این سیاره وجود داشته است.
با این همه داده های جدید ایده وجود آب سطحی و در نتیجه ظهور حیات در سطح سیاره سرخ را بیش از هر زمان دیگری تقویت می کنند. تیم دست اندرکار این پروژه با استناد به یافته های اخیر خود مدعی هستند که حیات فرازمینی ممکن است وجود داشته باشد یا اینکه زمانی وجود داشته چراکه شواهد به دست آمده از وجود آب در این سیاره بسیار زیاد هستند.
 


http://www.engadget.com/2015/10/12/mars-lakes/

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

صنایع هوایی جنرال الکتریک قصد احداث تاسیسات تولید مواد خام CMC را دارد

 

صنایع هوایی جنرال الکتریک قصد دارد تا دو تاسیسات را مجاور یکدیگر در Huntsville آلاباما ایجاد کند. هدف از ایجاد این تاسیسات تولید انبوه سیلیسیوم کاربید است که برای تولید CMC یا همان کامپوزیت های سرامیکی (کامپوزیت ها با زمینه سرامیک) استفاده میشود. CMC ها نیز در موتور جت و توربین های گازی زمینی مورد استفاده قرار میگیرند. هزینه احداث این تاسیسات 200 میلیون دلار استو انتظار میرود که در میانه های سال 2018 آماده شود. ضمنا باعث ایجاد اشتغال 200 نفر میشود.

 

یک کارخانه قرار است الیاف سرامیکی سیلیسیم کاربید را تولید کند و کارخانه مجاور نیز قرار است تا با استفاده از این الیاف نوار های یک سویه CMC را تولید کند که برای تولید قطعات CMC ضروری است.

 

منبع: http://www.ainonline.com/aviation-news/aerospace/2015-10-28/ge-build-cmc-raw-materials-plants-alabama

 

چین در راه خرید هواپیما های A320 و A330s

 

چین یک قرارداد اولیه را برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری A320 امضا کرد و خرید 30 فروند A330s را نیز تایید کرد. این خبر در حالی از خبرگزاری شینهوا یعنی خبرگزاری رسمی دولت چین منتشر شد که ابعاد قراردادهای اعلام شده فراتر از انتظار ها بوده است.

 

منبع: http://www.reuters.com/article/2015/10/29/us-china-germany-airplane-idUSKCN0SN09C20151029

 

شرکت نورثروپ گرومن برنده قرارداد ساخت بمب افکن دوربرد تهاجمی شد

 

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و فرماندهی نیروی هوایی آمریکا نورثروپ گرومن را به عنوان برنده قرارداد ساخت نسل جدید بمب افکن ها اعلام کردند. تیم نورثروپ گرومن در حالی برنده این قرارداد شد که رقبای سرسختی همچون بویینگ و لاکهید مارتین را شکست داد.

 

انتظار میرود مجموع ارزش این قرارداد تا پایان کار به 55 میلیارد دلار برسد. این قرار بعد از قرارداد JSF لاکهید مارتین بزرگترین قرارداد هوایی نظامی است. حال پنتاگون انتظار دارد تا نورثروپ جایگزینی شایسته برای بمب افکن های بی-1 و بی-52 بسازد.

 

منبع: http://www.defensenews.com/story/defense/2015/10/27/northrop-grumman-wins-usaf-bomber-contract/74661394/

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسیه برنامه سفر انسان به ماه را اعلام کرد

 

58ddc166df3efb47d8cf27addaa6dcd9_XL.jpg

 

 

آژانس فضایی فدرال روسیه که عموما به اسم Roscosmos شناخته می شود، نقشه خود برای فرستادن انسان ها به ماه را تا سال 2029 علنی کرد. این مسئله، بخشی از هدف نهایی ایجاد و برقراری پایگاهی در کره ماه است.

 

Vladimir Solntsev، سرپرست بخش Roscomsos Energia، طی کنفرانسی که سه شنبه در مسکو برگزار شد، این مسئله را با جزئیات بیان نمود. در حال حاضر، روسیه ساخت فضاپیمایی که برای این ماموریت لازم است را آغاز کرده و تا سال 2021، اولین پرواز آن انجام خواهد شد.

پس از اولین پرواز، روسیه قصد دارد فضاپیما را در سال 2023 به ایستگاه فضایی بین المللی متصل کند و سپس در 2025، آژانس فضایی فدرال روسیه، سفینه ای بی سرنشین را به ماه می فرستد. در واقع این عملیات، به آن ها در ارتباط با ماموریت سال 2029 اطمینان می بخشد.

 

آژانس فضایی اروپا نیز در این سفر همراه با روسیه خواهد بود. گفته شده که ESA با همکاری Roscosmos می خواهد یک فضاپیما را در قطب جنوب ماه فرود آورد. این ماموریت که Luna 27 نام دارد، اولین پرواز انسان ها به ماه پس از ماموریت آپولوی آمریکا است.

به طور کلی، روسیه با برنامه اکتشافی Luna-Globb (که Luna 27 بخشی از آن خواهد بود)، هدف دارد تا طی یک سری پرواز به سطح ماه، پایگاهی رباتیک در آنجا برقرار سازد. جالب است بدانید که Luna-Globb اولین بار در سال 1997 به صورت عمومی مطرح شد اما تاریخ اجرای آن مرتبا به تعویق افتاد.

لونا 25 و لونا 26 نیز بخشی از برنامه اکتشافی روسیه هستند. اولی یک ماه پیما را به قطب می فرستد و دومی یک فضاپیما را در مدار ماه می چرخاند.

 

چینی ها نیز قصد دارند اطلاعات بسیاری از ماه به دست آورند و از همین سو، برنامه اکتشافی خاص خود را در سال 2007 با نام Chang’e آغاز نمودند. Chang’e 3، سال 2013 با موفقیت روی سطح ماه فرود آمد و چین حالا قصد دارد تا سال 2017، آن را به همراه نمونه هایش بازگرداند. اگر همه چیز براساس برنامه ها پیش برود، چینی ها هم تا اواسط دهه آینده میلادی انسان ها را به ماه می فرستند. روسیه نیز به همکاری با چین در کلنی سازی روی ماه علاقه نشان داده است.

در همین حال، ناسا تمرکز خود را روی مریخ گذاشته است. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا در دهه 2030 میلادی انسان ها را به مریخ بفرستد اما هیچ برنامه ای برای فرستادن انسان به ماه اعلام نشده است؛ گفتنیست ناسا این کار را سال ها پیش انجام داده است.

 

6982155R4.jpg

تاریخ انتشار این اینفوگراف سپتامبر 2015 میباشد

 

http://uk.businessinsider.com/russia-announces-first-manned-mission-to-moon-2015-10?r=US&IR=T

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

1~1.jpg

لیلا نه تنها زنده است، بلکه کودکی شاد و خرم است که اثری از سرطان خون (لوکمیا) در او دیده نمی شود

 

آیا چهره خندان لیلا ریچاردز نویدبخش شروع عصری تازه در پزشکی ژنتیکی است که می تواند زندگی همه ما را عوض کند؟

سرگذشت او واقعا فوق العاده است و معالجه او بدعتی در عالم پزشکی است.

یک روز مانده به جشن تولد یک سالگی لیلا، پزشکان به پدر و مادرش گفتند که همه معالجات برای درمان سرطان خون او شکست خورده و او از دست خواهد رفت.

اما با عزم خانواده، پزشکان و یک شرکت بیوتکنولوژی، او تحت معالجه ای جدید که قبلا فقط در موش آزمایش شده بود قرار گرفت.

حالا، فقط چند ماه پس از آنکه به خانواده ریچاردز گفته شد سرطان او لاعلاج است، لیلا نه تنها زنده است، بلکه کودکی شاد و خرم است که اثری از سرطان خون (لوکمیا) در او دیده نمی شود.

این معالجه "اعجازآمیز" از یک لوله آزمایشگاهی کوچک پر از سلول های ایمنی نشات گرفت که با مهندسی ژنتیک برای کشتن سرطان طراحی شده اند.

در هیجان انگیز بودن این موضوع شکی نیست و سوالاتی درباره آینده پزشکی پدید می آورد.

از حالا صحبت از انقلابی تازه در میان است: استفاده از تکنیک های مشابه برای درمان انواع سرطان ها، و همچنین سایر بیماری های وراثتی مثل کم خونی داسی شکل.

البته قبلا هم در چنین موقعیتی بوده ایم.

هنگام چرخش هزاره، دانشمندان و روزنامه نگارانی فوق العاده هیجان زده مدعی بودند که ژن درمانی جهان را دگرگون خواهد کرد.

اما این اتفاق نیافتاد، بنابرین سوال این است که آیا آن "معجزه" واقعا چیزی را عوض کرده؟

پروفسور آدریان تراشر از بیمارستان گریت اورموند استریت به بی بی سی می گوید:‌ "در آن زمان هیجان زیادی وجود داشت که غیرواقع بینانه بود، فناوری ها بسیار تازه بودند و ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشیده تا آن فناوری های به پختگی برسند."

"من فکر می کنم که ثمره آن مطالعات اولیه الان ظاهر شده، بنابراین فکر می کنم که این واقعی است."

 

 

دی ان ای

 

همه انواع درمان های ژنتیکی با دستکاری دستورالعمل حیات یا همان دی ان ای همراه است، که حاوی دستور نحوه ساخت و عملکرد همه اعضای بدن است.

 

2~1.jpg

دستور العمل ساخت و حفظ اندام ها در دی ان ای نهفته است

در نمونه های اولیه این درمان ها، دی ان ای تازه وارد سلول بیمارانی می شد که دستورالعمل ژنتیکی آنها ناقص یا معیوب بود.

معروف ترین مواد پسرانی بودند که در دهه ۹۰ از به اصطلاح سندروم پسران حبابی (bubble boy) رنج می بردند.

بدن آنها فاقد سیستم ایمنی بود و مجبور بودند در شرایطی کاملا استریل زندگی کنند که به دلیل فقدان ژنی به نام IL2RG بود.

آن ژن با تزریق ویروسی حاوی کپی سالم دی ان ای در بدن بیماران جایگزین شد، اما آن آزمایش ها به دلیل ابتلای بیماران به سرطان خون رها شد.

مشکل این بود که دی ان ای تقریبا به طور تصادفی وارد بدن می شد، به شکلی که در کارکردهای طبیعی بعضی سلول ها اختلال ایجاد می کرد و آن را سرطانی می کرد.

آنچه از آن زمان تغییر کرده، دقت این عمل است.

ویروس هایی که برای انتقال دی ان ای استفاده می شود آن را در نقاطی ایمن تر در نقشه ژنتیکی قرار می دهد. به علاوه سه فناوری مهم تازه از راه رسیده است.

سه تکنیک انگشت رویی (اشاره به فلز روی)، تلن (Talens) و کریسپر (Crispr) جملگی حول یک مفهوم مشترک عمل می کنند - مثل سیستم موقعیت یاب اتومبیل عمل می کنند که راهش را به سوی نقاط مشخصی در دی ان ای پیدا می کند و حاوی یک جفت قیچی ملکولی هستند که می تواند دی ان ای را ویرایش کند.

اینها باعث ایجاد یک رشته کاملا تازه پزشکی - مهندسی ژنتیک - شده اند که نه فقط می تواند ژن های تازه را وارد کند بلکه می تواند دستور العمل حیات را بازنویسی کند.

این دقیقا اتفاقی است که در مورد لیلا افتاد.

سلول های سفید خون از یک اهداکننده گرفته شد. از تکنیک تلن برای محافظت از سلول های سالم در برابر داروهای ضدسرطانی استفاده شد.

 

3~1.jpg

آنچه از ۱۵ سال پیش تا حالا تغییر کرده، دقت در وارد کردن دی ان ای اصلاح شده به بدن است

 

 

با کمک یک ویروس، ژنی تازه وارد بدن بیمار شد که باعث حمله به سلول سرطان خون می شود.

استفاده از انگشت رویی در بیماران مبتلا به اچ آی وی وارد مرحله آزمایشی شده است. هدف این است که سلول از بدن بیمار خارج شود، طوری دستکاری شود که در برابر ویروس عامل ایدز مصون شود، و بعد دوباره وارد بدن بیمار شود.

از تکنیک کریسپر هم برای ویرايش دی ان ای جنین برای اولین بار استفاده شد که بحث انگیز بوده است.

پروفسور واسم قسیم که در درمان لیلا شرکت داشته به بی بی سی گفت: "تکنولوژی تازه پتانسیل فوق العاده ای برای درمان سایر بیماری ها دارد، از جمله برای مهندسی سلول ها و ورود دوباره آن به بدن بیمار یا دادن خواص تازه به سلول برای استفاده از آن به طوری که فقط تصور آن ممکن است."

تجهیز کردن سیستم ایمنی برای هدف گرفتن سرطان و همچنین طیف وسیعی از اختلالات موروثی در دیدرس پزشکان قرار گرفته.

برای آنها آسانترین کار این است از سلول هایی استفاده کنند که می توان آنها را از بدن خارج، اصلاح و دوباره به بدن وارد کرد، نه اینکه سلول مستقیما در داخل بدن ویرایش شود.

به این ترتیب درمان بیماری های خونی یا سیستم ایمنی - مثل تالاسمی یا کم خونی - راحت تر از درمان نقص کلیوی یا قلبی خواهد بود.

پروفسور تراشر پیش بینی می کند که در ده سال آینده شاهد "انفجار" استفاده از مهندسی ژنتیکی در درمان بیماری ها باشیم.

او می گوید:‌ "در گذشته، برای شمار کوچکی از بیماران (بیماری ها) درمان وجود داشت اما حالا وارد روند عمومی می شود."

پس از شروع کاذب و بیش از حد خوشبینانه ۱۵ سال قبل، به نظر می رسد که ویرایش ژنتیکی درحال ورود به صحنه باشد.

 

منبع

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام و درود 

 

تاپیک بسیار عالی و خوبی هست و دنبال همچین چیزی بودم 

 

اساتید و مدیران محترم 

اگر منابع اخبار علمی، چیزی مثل researchgate  (من این سایت و می دونم) سراغ دارید در همین تاپیک لطف کنید تا ترجمه و یا نهایتا در موردش صحبت بشه  

 

التماس دعا 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان گرامی، با توجه به اینکه فروم ما بخش جداگانه‌ای (اینجا) برای درج اخبار علم و فناوری دارد، به نظر می‌رسد بهتر است خبرها به صورت جداگانه (تاپیک مستقل برای هر موضوع) در آنجا درج شود. اینگونه امکان دسترسی بالاتر می‌رود و هم می‌توان موضوعات را در طول زمان پیگیری کرد و روند پیشرفت آنها را دنبال کرد.

 

به همین سبب، خواهشمندم که خبرها را در این تاپیک ارسال نفرمایید.

 

پیشاپیش از همکاری دوستان متشکرم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان گرامی، با توجه به اینکه فروم ما بخش جداگانه‌ای (اینجا) برای درج اخبار علم و فناوری دارد، به نظر می‌رسد بهتر است خبرها به صورت جداگانه (تاپیک مستقل برای هر موضوع) در آنجا درج شود. اینگونه امکان دسترسی بالاتر می‌رود و هم می‌توان موضوعات را در طول زمان پیگیری کرد و روند پیشرفت آنها را دنبال کرد.

 

به همین سبب، خواهشمندم که خبرها را در این تاپیک ارسال نفرمایید.

 

پیشاپیش از همکاری دوستان متشکرم.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مهدوی

با تشکر از حسن توجه جنابعالی

اون بخش بیشتر فضایی هستش

این اخبار علمی عمومی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خواهش می‌کنم.

 

رسما اعلام می‌دارم که بخش اخبار علمی صرفا مختص خبرهای حوزه فضا نیست و اگر امروز ظاهرا اینگونه به نظر می‌رسد، یک وضعیت اتفاقی و حتی شاید موقتی است. (ناگفته نماند که همین الان هم خبرهایی از سایر حوزه‌ها، از فیزیک و الکترونیک بگیر تا نجوم و غیره نیز در لابلای خبرهای فضایی وجود دارد)

 

البته بخش جداگانه‌ای نیز مختص مباحث فضایی در سایت وجود دارد (اینجا) و تلاش این بوده که آن بخش بیشتر معطوف به مطالب با محتوای غنی‌تر (نزدیک به مقاله تا نزدیک به خبر) شود.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خواهش می‌کنم.

 

رسما اعلام می‌دارم که بخش اخبار علمی صرفا مختص خبرهای حوزه فضا نیست و اگر امروز ظاهرا اینگونه به نظر می‌رسد، یک وضعیت اتفاقی و حتی شاید موقتی است. (ناگفته نماند که همین الان هم خبرهایی از سایر حوزه‌ها، از فیزیک و الکترونیک بگیر تا نجوم و غیره نیز در لابلای خبرهای فضایی وجود دارد)

 

البته بخش جداگانه‌ای نیز مختص مباحث فضایی در سایت وجود دارد (اینجا) و تلاش این بوده که آن بخش بیشتر معطوف به مطالب با محتوای غنی‌تر (نزدیک به مقاله تا نزدیک به خبر) شود.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مهدوی

با احترام به نظر جنابعالی

ولی به عنوان مدیریت خودتان توجه بفرمایید

مدیر بخش علوم فضایی

اگر لازم میدانید این تاپیک را به اونجا منتقل بفرمایید

با تشکر بسیار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باسلام

موشک ماهواره بر آریان ۵ آژانس فضایی اروپا با موفقیت ماهوارهای ارتباطی کشور های هند و عربستان سعودی را در مدار قرار داد٬ این پرتاب از پایگاه کورو در گویان فرانسه انجام شد حامل ماهواره هندی GSAT-15 به وزن ۳۱۶۴ کیلوگرم و ماهواره تلویزیونی ARABSAT-6B(BADR7 عربستان ساخت شرکتهای تالس و ایرباس جهت ارتباطات راه دور و پخش تلویزیونی و اولین ماهواره از مجموعه شش تایی ماهوارهای عربستان برای استفاده تا ۱۵ سال آینده می باشد .

5643017fc4618859388b4586.JPG

https://arabic.rt.com/news/799942- ویرایش شده در توسط sadra91
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
‌‌‌‌‌‌‌ فوبوس ماه مریخ در حال فروپاشیست!
phobosincolor_pia10369-1.jpg( این خطوط در سطح فوبوس نشان می دهد که در حال جدا شدن از هم است)

شما فکر می کنید یک ماه همیشه وجود خواهد داشت اما فوبوس ماه مریخ دارای تاریخ انقضاست.دانشمندان به تازگی نظریه ای ارائه داده اند که جاذبه مریخ این ماه را در فاصله زمانی ۳۰تا ۵۰ میلیون سال آینده متلاشی خواهد کرد .محققان ادعا می کنند شیارهای خطی طولانی در سطح فوبوس نشانه های این هستند که این ماه به آرامی در حال فروپاشی است ٬ نظریه های قبلی این خطوط را نتیجه برخورد یک شهاب سنگ با سطح ماه با تاثیر کم می دانست اما اکنون دانشمندان براین باورند که فوبوس فاقد استحکام بوده ودر طول چند ده میلیون سال کاملا متلاشی می گردد.
نکته جالب این است که فوبوس دارای بافت نرم با پوششی منسجم است٬این ماه حدود ۶۰۰۰ کیلو متر از مریخ فاصله دارد و دارای نزدیکترین فاصله یک ماه وسیاره در منظومه شمسی بوده و فاصله آن نسبت به مریخ هر ۱۰۰ سال ۲ متر کاهش می یابد .
البته تنها راه برای اینکه متوجه واقعیت شویم نگاه نزدیکتر است ٬ روسیه در سال ۲۰۱۱ قصد داشت کاوشگری جهت بررسی فوبوس ارسال کند اما فوبوس گرنت هرگز مدار زمین را ترک نکرد ٬ همچنین ژاپن قصد دارد در سال ۲۰۲۲ کاوشگری جهت بررسی سطح فوبوس ارسال کند ٬اگر همه چیز خوب پیش برود ممکن است ما نگاه بهتری به این ماه داشته باشیم قبل از مرگ نهایی آن.

56433deac36188bc0c8b4572.JPG

http://www.popsci.com/mars-moon-phobos-is-falling-apart ویرایش شده در توسط sadra91
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیاره کوتوله جدید عضو خانواده منظومه شمسی شد

 

 

V774104.jpg

تصویری مفهومی از سیاره کوتوله V774104

 

 

محققان با کشف سیاره‌ای کوچک در فاصله‌ای معادل با سه برابر فاصله‌ی پلوتون از خورشید، در واقع مرزهای منظومه شمسی را گسترش داده‌اند.

 

دانشمندان باور دارند که این سیاره با نام V774104 از جنس یخ بوده و در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر قطر دارد. البته تحقیقات بیشتری برای تعیین مدار این سیاره لازم است. اسکات شپرد، منجمی در موسسه علمی کارنی در واشنگتن، این کشف را در جلسه‌ی جامعه‌ی منجمان آمریکایی اعلام کرده است. او در این باره می‌گوید:  ما با توجه به اطلاعاتی که از منظومه‌ی شمسی داریم نمی‌توانیم مدار این سیارات را به طور کامل درک کنیم.

شپرد عضو گروه منجمان تلسکوپ سوبارو ژاپن بود. این تلسکوپ بر فراز قله‌ی مائونا که‌آ که آتشفشانی خاموش در هاوایی است، قرار دارد. محققان با استفاده از این تلسکوپ سیاره‌ی یخی که در فاصله‌ی ۱۵.۴ میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد را کشف کرده‌اند.

 

 

sn-solarsystemobject.png

 

 

این کشف جدید در واقع مرز منظومه‌ی شمسی را تعیین می‌کند چرا که جایی است که دانشمندان معتقد هستند که پس از آن نیروی جاذبه‌ی خورشید کاملا بی‌اثر می‌شود. به علاوه بنابر گفته‌ی این دانشمندان منظومه‌ی شمسی بسیار پیچیده‌تر آز آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

تاکر در این باره می‌گوید:

دلیل اصلی اهمیت بالای کشف جدید این است که ما در مورد چگونگی تشکیل منظومه شمسی اطلاعاتی نداریم. این اطلاعات در دل سیارات نهفته است. ما درک ضعیفی از منظومه شمسی داریم، چرا که به طور مداوم اجرام جدیدی کشف می‌کنیم و این سوال در ذهن ما پررنگ‌تر می‌شود که چه موادی برای ساخته شدن منظومه شمسی لازم است؟ و سوال مهم‌تر این که مرزهای منظومه شمسی ما تا کجا کشیده شده‌اند؟

 

subaru-telescope.jpg

تلسکوپ هشت متری سوبارو ژاپن واقع در هاوایی

 

 

http://edition.cnn.com/2015/11/12/world/solar-system-discoveries-earth/

http://news.sciencemag.org/space/2015/11/astronomers-spot-most-distant-object-solar-system-could-point-other-rogue-planets

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جراحان در آمریکا می گویند که در ماه اوت گذشته کامل ترین پیوند صورت شامل پیوند کامل پوست سر، گوش و پلک را انجام داده اند و حال بیمار را سه ماه پس از عمل خوب توصیف می کنند.

 

p1.jpg

آقای هاردیسون در جریان یک ماموریت دچار سوختگی درجه سه صورت و سر شده بود

 

دکتر ادواردو رودریگز جراح پلاستیک سرپرستی تیم پزشکان در این عمل ۲۶ ساعته را به عهده داشت. بیمار پاتریک هاردیسون، مامور ۴۱ ساله آتش نشانی بود.

اهداکننده صورت دیوید رودنبا ۲۶ ساله بود که در جریان یک حادثه دوچرخه سواری درگذشت.

در زمان جراحی، تیم پزشکان در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک گفته بود که شانس موفقیت عمل ۵۰/۵۰ خواهد بود.

آقای هاردیسون در جریان ماموریتی برای نجات ساکنان خانه ای که در حال سوختن بود دچار سوختگی درجه سه در کل صورت و پوست سر شد.

او برای بیش از یک سال منتظر دریافت این پیوند بود - نه فقط گروه خونی بلکه رنگ پوست و موی اهداکننده هم باید با او همخوانی می داشت.

 

 

صورت یک میلیون دلاری

دو تیم جراح به طور هماهنگ کار کردند؛ یکی صورت اهداکننده را جدا کرد و دیگری بیمار را آماده کرد.

 

nbzqc1t2v0x1lvr62ji9.jpg

پاتریک هاردیسون قبل از حادثه آتش سوزی

 

سه ماه پس از این عمل که یک میلیون دلار هزینه برداشت، آقای هاردیسون که پنج فرزند دارد درحال بهبودی است. البته او مجبور است باقی عمر داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی بدن مصرف کند.

دکتر رودریگز تخمین می زند که حداکثر پنج نفر از بیمارانی که در اطراف جهان پیوند صورت دریافت کرده اند به دلیل واکنش منفی سیستم ایمنی به عضو پیوندی و رد آن، جان خود را از دست داده اند.

او در یک کنفرانس خبری گفت: "بافت های پیوند زده شده به پاتریک از نظر اندازه سابقه نداشت. حال او امروز ۹۳ روز بعد از عمل خیلی خوب است."

آقای هاردیسون صاحب گوش، پلک، ابرو و موی کامل سر و صورت شده. به علاوه می تواند پلک بزند. البته او باید برای برداشتن پوست اضافه اطراف چشم و لب بار دیگر ظرف چند ماه تحت عمل قرار گیرد.

او می گوید که از ته دل قدرشناس اهداکننده و تیم جراحان است.

او گفت: "آنها نه فقط به من یک صورت تازه بلکه یک زندگی تازه داده اند."

اولین پیوند نسبی صورت جهان در سال ۲۰۰۵ به روی یک زن فرانسوی به نام ایزابل دینوار انجام شد. او صورتش را در حمله سگ از دست داده بود.

از آن زمان بیش از ۲۰ بیمار دیگر در اطراف جهان تحت عمل پیوند کامل یا نسبی صورت قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۱۰ یک مزرعه دار اسپانیایی اولین کسی شد که پیوند کامل صورت دریافت می کند. در آن عمل بینی و لب های او جایگزین شد اما نه گوش و پوست سر.

دکتر جیمز پاتریک مدیر موسسه خیریه تغییر صورت گفت که تغییر چهره می تواند از لحاظ روحی برای بیمار دشوار باشد.

او گفت: "مسائل اخلاقی زیادی مطرح است، و با جشن گرفتن یک عمل موفق پیوند نباید پیچیدگی های آن را فراموش کنیم. از بسیاری جهات، سفر آقای هاردیسون تازه شروع شده."

 

p3.jpg

اهداکننده صورت دیوید رودنبا ۲۶ ساله بود که در جریان یک حادثه دوچرخه سواری درگذشت

 

منبع

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

khbwtr1.jpg

دکترپاتولوژیست خبره جدید

 

متخصصان آسیب‌شناسی (پاتولوژی) و رادیولوژی سال‌ها آموزش می‌بینند تا مهارت لازم را برای تشخیص سرطان به دست آورند اما مطابق یک تحقیق علمی، کبوترها پس از دو هفته آموزش توانسته اند چنین قابلیت‌هایی را نشان دهند.

سیستم بینایی کبوترها به انسان شباهت دارد و مغز آنها با اینکه بزرگتر از نوک انگشت نیست، قابلیت هایی باورنکردنی دارد.

پروفسور آرتور واسرمن، استاد دانشگاه آیووا و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: "آنها می‌توانند افراد و حالت‌های چهره آنها، حروف الفبا، کپسول‌های دارویی خراب و حتی نقاشی‌های مونه یا پیکاسو را تشخیص دهند."

"حافظه بصری آنها هم بسیار تحسین برانگیز است، ثابت شده که آنها می‌توانند بیش از ۱۸۰۰ تصویر را به خاطر بسپارند."

همین ویژگی‌ها بود که محققان را به فکر انداخت کبوترهای چاهی را در معرض امتحانات پزشکی قرار دهند.

ابتدا تصاویر میکروسکوپی بافت‌ سرطانی و سالم پستان را به آنها نشان دادند و هر بار که تشخیص درست بود، خوراکی جایزه گرفتند.

پس از دو هفته آموزش، دقت تشخیص کبوترها به ۸۵ درصد رسید. چون کبوترها توانستند بافت سالم را از سرطانی حتی در تصاویری که پیش از آن ندیده بودند به درستی تشخیص دهند.

 

khbwtr2.jpg

کبوتر در حال تشخیص آسیب‌شناختی

 

 

در زمینه این رفتار، احتمال رفتار طوطی‌وار و کوروکورانه منتفی بود چون آنها تصاویری را که قبلا ندیده بودند با استفاده از تعمیم آنچه یاد گرفته بودند، به‌خوبی تشخیص می‌دادند.

آنها حتی با دیدن تصاویری با درجات مختلف درشت‌نمایی‌ و رنگ‌های گوناگون و حتی در تصاویر سیاه و سفید، باز هم بافت سالم را از سرطانی به‌درستی تشخیص می‌دادند.

پژوهشگران در بخشی دیگر از تحقیق خود، تشخیص گروهی کبوترها را هم بررسی کردند؛ وقتی تشخیص چهار کبوتر را در هر مورد در نظر گرفتند، دقت این تشخیص جمعی به ۹۹ درصد رسید.

پس از درس آسیب شناسی عملی و تشخیص بافت میکروسکوپی، نوبت به درس رادیولوژی و تشخیص ماموگرافی رسید.

در این بخش، کبوترها باید رسوبات بسیار کوچک کلسیم را در بافت پستان تشخیص می‌دادند. این رسوبات، می‌توانند نشانه تغییرات بافتی پیش از سرطان باشند.

کبوترها در این مورد هم توانایی‌های تشخیصی خود را ثابت کردند.

 

khbwtr3.jpg

نمونه بافت‌هایی که به کبوترها نشان داده شد (بافت‌های سالم: چپ، بافت‌های سرطانی: راست)

 

 

اما وقتی از کبوترها خواسته شد تا توده‌های مستعد سرطان را از توده‌های مشکوک تفکیک کنند- کاری که برای انسان هم دشوار است- موفقیتی نداشتند.

با این حال محققان معتقدند موفقیت یا عدم موفقیت کبوترها در تشخیص بافت میکروسکوپی یا تصاویر طبی، کمک می‌کند تا بفهمیم انسان چگونه می تواند این تصاویر را درک کند.

آگاهی از این موضوع ممکن است هم در آموزش پزشکی و هم در چگونگی تجزیه و تحلیل روش‌های تشخیص مفید باشد.

پیش از این، توانایی سگ‌ها در استشمام بوی سرطان های مختلف و توانایی موش خرمای بزرگ کیسه دار آفریقایی در تشخیص سل ثابت شده بود.

اما پژوهشگران تحقیق اخیر می‌گویند هنوز چنین نقشی را برای کبوترها در نظر ندارند.

البته آنها معتقدند کبوترها می‌توانند به محققان و مهندسان کمک کنند دستگاه‌هایی بسازند که سرطان را از روی تصاویر میکروسکوپی بافت ها یا بر مبنای روش‌های تصویر برداری تشخیص دهند.

این دستگاها را می توان هم برای آموزش پزشکان به کار گرفت و هم برای بالا بردن دقت تشخیص آنها مورد استفاده قرار داد.

تشخیص‌های پاتولوژی یا رادیولوژی چون به آموزش بسیار طولانی نیاز دارند تشخیص‌های گرانی هستند. با این حال، شاید کبوترها در آینده روش های تشخیص ارزان‌تری را در اختیار بیماران بگذارند.

 

منبع

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

dyrh.jpg

 

به نظر شما این تصویر دایره است؟

 

روانشناسان می‌گویند پاسخ شما به این سوال می‌تواند حاکی از دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی شما باشد.

اگر پاسخ شما این است که "بله، این شکل به اندازه کافی گرد هست"، به احتمال زیاد شما از نظر سیاسی فردی لیبرال و اهل مدارا هستید. شما به آنچه با عرف اجتماعی تفاوت دارد حساسیت منفی ندارید و به احتمال زیاد معتقدید دولت باید به افراد بی خانمان و بیکار کمک کند و با مهاجران یا با ازدواج افراد همجنس مشکلی ندارید.

اما اگر پاسخ بدهید که "نه، این گرد نیست"، احتمالا دیدگاهی محافظه‌کار دارید و به آنچه با عرف جامعه تفاوت دارد حساسیت نشان می‌دهید، شما به احتمال زیاد با حمایت از حقوق صاحبان کسب و کار و تجارت موافقید، طرفدار ارتشی قدرتمند هستید، با مهاجرت غیرقانونی مخالفید و خواهان شدت عمل در قبال جرائمی مثل روسپیگری و مواد مخدر هستید.

شاید این تست شبیه شوخی به نظر برسد، اما برگرفته از نتایج تحقیقی است که در نشریه " شخصیت و روانشناسی اجتماعی" منتشر شده است.

روانشناسان برای این تحقیق چهار مطالعه انجام دادند و اشکال مختلف هندسی (دایره، مربع، مثلث) را به شرکت کنندگان نشان دادند.

آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که تفاوت محافظه‌کاران و لیبرال‌ها در حمایت از سیاست‌های اجتماعی فقط تحت تاثیر دیدگاه‌های سیاسی آنها نیست بلکه آنها از نظر شناختی، گرایش بیشتری به تشخیص و یافتن هر نوع انحراف از نُرم و عرف دارند.

از این رو کسانی که کج و کولگی این اشکال را نادیده می گرفتند تساهل و مدارای بیشتری نسبت به افراد در حاشیه اجتماع نشان می‌دادند و می‌خواستند فعالانه به آنها کمک کنند.

اما کسانی که نمی‌توانستند "نقص" این شکل‌ها را نادیده بگیرند و تفاوت این اشکال را با شکل "درست" زیاد می‌دانستند، دیدگاهی محافظه کار داشتند، خواهان مجازات سنگین برای متخلفان بودند و کمتر طرفدار خدمات اجتماعی برای اقشار آسیب پذیر بودند.

 

منبع

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Davood
      يك شركت آمريكايي ساخت هواپيما اعلام كرد مقام‌هاي اسراييلي تمايل دارند يكصد هواپيماي جنگي از نوع اف - ۳۵جديد را خريداري كنند.
      روزنامه اسراييلي معاريو روز پنج شنبه با اعلام اين خبر افزود، برخي مديران شركت لاكهيد مارتين به تازگي به تل‌آويو سفر كرده‌اند تا با اليعايزر شكيدي فرمانده نيروي هوايي اسراييل و برخي مقام‌هاي عالي رتبه ارتش اسراييل درباره اين معامله گفت و گو كنند.
      بر پايه اين خبر، هواپيماهاي اف ۳۵كه جديدترين در نوع خود است ، هواپيماي جنگي اصلي در نيروي هوايي آمريكا در آينده خواهد بود.
      روزنامه ياد شده نوشت : اگر اين معامله صورت گيرد، نيروي هوايي ارتش اسراييل ، اولين هواپيما از اين نوع را در سال۲۰۱۴ميلادي دريافت خواهد كرد.
      آمريكاطي سالهاي گذشته هر سال ميلياردها دلار كمك بلاعوض به سردمداران اسراييلي اهدا كرده كه بخش مهمي از آنها در قالب انواع تجهيزات پيشرفته نظامي ، سلاح‌هاي جديد و غير متعارف بوده است.
      بخشي از اين سلاحها را اسراييل در جنگ اخير خود عليه لبنان استفاده كرد و هزاران تن از مردم بي‌گناه اين كشور را با آنها به خاك و خون كشيد.

      irna.ir
    • توسط MR9
      آیین معارفه فرمانده جدید سپاه قدس 
       

       
      آیین معارفه فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد
       
       
      پی نوشت :
       
      1- تاپیک جدید اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران با مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
      2- لینک تاپیک نخست در بند ذیل
      2- اخبار دفاعی جمهوری اسلامی ایران I
    • توسط SAEID
      کاربران میتوانند در این تاپیک اخبار مرتبط با مسائل نظامی ایران را پست کنند. توجه کنید که تنها اخبار مهم را بصورت تاپیک مستقل ارسال کنید و مابقی اخبار را بصورت پست در همین تاپیک قرار دهید. عنوان پست خبری را هم با رنگ قرمز بنویسید تا از سایر پستها متمایز باشد.
    • توسط SHAFAGH23
      دوستان هرکسی نظری در این رابطه داره بیان کنه . بستن تنگه هرمز کاری استراتژیک یا عملی اشتباست.؟ توان ایرا ن دربستن این تنگه با وجود نیروی دریایی امریکا چقدر است؟ چند ماه یا روز یاساعت این کار امکان پذیره ؟ راهکار شما استفاده از کدام سلاح هاست؟ این کار درصورت وقوع جنگ احتمالی برضد ایران چند ساعت به طول خواهد انجامید ؟سرعت عمل.. آیا بستن این تنگه راهگشای جنگ احتمالی است یا فقط عملی پرهزینه واشتباه ؟ آیا این کار باعث فشار براسرائیل می شود ؟ برغرب چه طور؟ اگر فشار ایجاد شود چه قدره ؟آیا مانع از ادامه جنگ میشه؟
    • توسط reformist
      منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در مورد حضور یکی از رهبران گروه کرد پژاک در آلمان از آن کشور توضیح خواسته است. روز سه شنبه، 11 سپتامبر، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش داد که آقای متکی با اشاره به مصاحبه سرکرده گروه پژاک مبنی بر حضور او در آلمان گفته است که وزارت خارجه ایران در این مورد از دولت آلمان توضیح خواسته است. آقای متکی، که با خبرنگاران در تهران سخن می گفت، افزود که دولت آلمان باید در خصوص حضور برخی اعضای پژاک، که وی آن را یک "گروهک تروریستی" خواند، پاسخگو باشد. به گفته برخی منابع خبری، یکی از رهبران گروه پژاک در شهر کلن آلمان اقامت دارد. گفتگو با مهران براتی، کارشناس مسایل ایران در ماه های اخیر بین چریک های مسلح گروه کرد پژاک، که هدف خود را استقرار نظام دموکراتیک فدرال در ایران اعلام داشته، با نیروهای ایرانی درگیری هایی روی داده است. همچنین گزارش هایی از حملات نیروهای ایرانی به مناطقی در داخل کردستان عراق انتشار یافته است. دو هفته پیش، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، نسبت به این حملات واکنش نشان داد و گفت که عملیات نظامی ایران در خاک عراق می تواند به روابط دو کشور آسیب برساند. وی گفت که دولت عراق با احضار سفیر ایران در بغداد، نسبت به این عملیات رسما اعتراض کرده است. دفاع از واکنش ایران آقای متکی در مصاحبه خود در تهران ظاهرا در دفاع از عملیات نظامی نیروهای ایرانی علیه چریک های پژاک، اظهار داشت که انجام "برخی اقدامات جمهوری اسلامی برای متوقف کردن اقدامات تروریستی در مرزها و همچنین خاموش کردن فتنه" امری طبیعی است. گفته می شود گروه پژاک پایگاههای آموزشی خود را در کردستان عراق برپا کرده است وزیر خارجه ایران گفت که لازم است برای جلوگیری از ورود این افراد از مرزهای عراق یا مناطق دیگر تمهیدات لازم اندیشیده شود. وی گفت که در روابط ایران و منطقه کردستان عراق مشکلی وجود ندارد و افزود که "همیشه عواملی به دنبال تخریب مناسبات هستند" و کسانی را که "گروه های تروریستی" در منطقه می خواند متهم کرد که به دنبال ایجاد مشکلات بر سر مناسبات سالم جمهوری اسلامی ایران با عراق هستند. حزب حیات آزاد کردستان - پژاک - هدف خود را مبارزه برای ایجاد یک نظام دموکراتیک فدرال در ایران عنوان کرده و چریک های مسلح این گروه به عملیاتی در داخل خاک ایران دست زده اند. از پژاک به عنوان شاخه ای از حزب کارگران کردستان عراق - پ ک ک - نام برده می شود که یک گروه کرد فعال در مناطق کردنشین ترکیه است. مناطق شمالی عراق همچنین شاهد عملیات ارتش ترکیه علیه چریک های حزب کارگران کردستان - پ کا کا - بوده که اعتراض دولت عراق را در پی داشته است. هفته گذشته جلال طالبانی، رییس جمهور عراق، از پ ک ک و پژاک خواست از خاک این کشور برای عملیات مسلحانه علیه کشورهای همسایه استفاده نکنند و مانع از دخالت خارجی در کردستان عراق شوند. آقای طالبانی، که خود از کردهای عراق است، گفت که اگر این گروه ها این درخواست را نمی پذیرند، به کشورهای خود بازگردند و از آنجا به عملیات خود ادامه دهند. رییس جمهور عراق در عین حال گفت که این موضوع را به عنوان درخواستی از این گروه ها مطرح می کند و افزود که ارتش عراق در نظر ندارد به اقدام نظامی علیه آنها دست بزند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.