Sami1993

جت آموزشی - رزمی کوثر 88

229 ارسال ها در این موضوع

شباهت عجیبی به جت آموزشی تایوانAT3داره

1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

نقل قول

 

919354_508.jpg

 

919355_154_28129.jpg

 

919357_415.jpg

 

919358_875.jpg

 

مشخصه که اولین پیش نمونه کوثر هنوز تکمیل نشده ، هواپیما فاقد کاکپیت است !

البته ما 4 سال پیش کاکپیت دیجیتال کوثر رو رویت کرده ایم !

پ.ن : با این حال اگر بر روی تصاویر بالا دقت شود و همچین تصاویر گرافیک کلیپ ماکس ، کاکپیت حداقل در این نمونه آنالوگ و مشابه تایگر است !

جت آموزشی کوثر در اصل ترکیبی از یک سازه و بدنه تازه طراحی شده مادون صوت و قطعات تایگر است که همین استفاده از قطعات تایگر مانند ارابه های فرود ، موتور ، احیانا سیستم هیدرولیک و اصل اویونیک و حتی چراغ ها بجای طراحی و تامین قطعات جدید ، باعث کاهش هزینه های تمام شده چه در زمان طراحی و ساخت و چه در زمان انبوه سازی ( انشالا ) می شود بنظر من !

 

کوثر بیشترین شباهت را به جت تایوانی AT-3 دارد که مبنای جت مذکور هم به نوعی تایگر می باشد .

 

کوثر علاوه ماموریت آموزشی قابلیت پشتیبانی هوایی نیز دارد و با توجه به دماغ نسبتا جادارد می توان روی ان رادار برای کشف اهداف زمینی و حتی دریایی نصب کرد!

 

استفاده از ماوریک ، بینا ، جی دم سپاه ، حتی بمب های سدید و حتی همین موشک نصیر که امروز رونمایی شد ، می تواند از کوثر یک جت پشتیبانی خوب بسازد !

 


 

 

3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال داشتم جت کوثر پروژه وزرات دفاع هست یا جهاد خودکفایی نهاجا .در صورت ساخت قراره به ارتش تحویل بشه

0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رابطه بین کوثر و AT-3  فراتر از شباهت هست، حداقل در سازه به نظر کپی عینی هست. 

و این به شخصه برام سوال بر انگیزه، آیا صنایع دفاعی ما به طرح های AT-۳ دسترسی داشتند که سراغ این طرح قدیمی نه چندان مشهور که نمونه ای از اون هم در اختیار نداشتند رفتند؟ 

اگه بحث کپی یک طرح های خارجی بود ، طرح های به روز تری مثل یاک بود که نمونه های مشابهش در حد ماک آپ هم مثل برهان ساخته شده بود،

اگه بحث استفاده از پلتفرم اف ۵ بود باز نیازی نبود لزوما سراغ این طرح برن، همین الان قاهر که یک طرح رادیکالی و منحصر به فرد به لحاظ تمایز با طرح های شناخته شده دیگر کشورهاست، همون مشترکات اصلی رو با اف ۵ داره که این طرح هم داره (مثل موتور و ارابه فرود)

در کل به نظرم کوثر و قاهر دو نگاه کاملا متفاوت رو نشون میده، به نوعی افراط و تفریط، کاهش راه حل میانه ای ارائه شده بود،

دو جت آموزشی رزمی سبک، یکی یک طرح قدیمی که کشور توسعه دهنده اصلیش به دنبال جایگزین براش هست، یکی یک طرح رادیکالی کاملا منحصر به فرد که چالش های آیرودینامیکی براش عنوان میشه که حتی اگر به تولید انبوه برسه برای انجام  یک سری ماموریت های خاص و مشخص مناسب هست مگر با تغییرات مهم. 

در این برهه به نظر نیاز به یک راه حل میانه یعنی، پیکربندی و گرایش طراحی مدرن اثبات و اجرا شده، که بشه ماموریت های مختلفی یا گونه های مختلفی رو بر مبناش توسعه داد.

 

13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آخه بر اساس یک جت سبک مثل تایگر فکر نمی کنم بشه گونه های مختلفی توسعه داد.

 

همونطور که بارها هم گفته شده، در هواپیما اصل موتوره و برای موتور هواپیما میسازند. ما هم که فعلا جی 90 حداکثر موجودی مونه، حتی چیزی مثل اف 16 هم با این موتور قابل دسترسی نیست.

عمده همون تهاجمی سبک رو میشه دنبال کرد

2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
21 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

آخه بر اساس یک جت سبک مثل تایگر فکر نمی کنم بشه گونه های مختلفی توسعه داد.

 

همونطور که بارها هم گفته شده، در هواپیما اصل موتوره و برای موتور هواپیما میسازند. ما هم که فعلا جی 90 حداکثر موجودی مونه، حتی چیزی مثل اف 16 هم با این موتور قابل دسترسی نیست.

عمده همون تهاجمی سبک رو میشه دنبال کرد

منظور من از ماموریت های مختلف منظور در حد همون ماموریت هاییه که برای همون جت آموزشی رزمی سبک تعریف میشه نه اینکه ازش انتظار یک چند منظوره کامل با قابلین اینترسپشن و یا تهاجمی ضربتی سنگین.

و این موضوع زمانی بلد میشه که صحبت قاهر میشه، آخه در مقابل یک سری چالش های آیرودینامیک برا قاهر مطرح میشه، تو تحلیل ها یک سری ماموریت خیلی خاص براش مطرح میشه و اینطور شرایط آیرودینامیک قاهر توجیه میشه

2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موندم طراحی قاهر رو در نظر بگیرم به عنوان توان صنایع هوایی ایران! یا این جت برگرفته شده از اف 5؟ یادمه چقدر همه بابت شفق ذوق مرگ شده بودیم کلی تلفات فقط تو انجمن ثبت شده بود icon_cheesygrin اما نتیجش چی شد؟ بودجه نظامی ایران چطور هزینه میشه خدا داند (البته بعد از فقح و الفتوح موصل امار اومد که ایران مجانی!!!!!! تسلیحات عراق رو تامین میکرد سخنان رئیس جمهور و البته سردار سلیمانی) در مورد دوستی که از توان ارتش و بودجش گفته بود باید بگم کاملا باهات موافق هستم اما این روند کاملا برنامه ریزی شده هست ارتش هرچی کم توان تر بهتر...راستی کسی نیست بگه سپاه هوانیروزش در شیراز بل 206و....... رو از کجا اورده؟ از اموال ارتش گرفته دقیقا مثل کبراها.تا ارتش یک فرمانده با عرضه مثل دادبین نداشتنه باشه همینه..در مراسم رژه (مراسم خنده دار بی نظم رژه؟؟؟؟؟؟؟؟؟) ارتش دیگه صف اول نیست دقت کردین بلکه نیروی الاهی و همیشه در صحنه و محبوب دل تمام ایرانیان سپاه هست. اینم پاک میکنن چون حرفی برای گفتن ندارن دوستان (واقعا کلمه دوستان تهوع اور شده دیگه) ارزشی

ویرایش شده در توسط ia65
-11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
26 minutes قبل , MA5 گفت:

اولا باید عرض کنم بنده اصلا حرفی در مورد سپاه و ارتش و اختلاف این دو نزده ام.

اما حالا که دوستان به این مسئله ورود پیدا کردند باید یک نکاتی را متذکر شد.

1- ارتش جمعیتی  چند برابری نسبت به  سپاه دارد اما بودجه سپاه چند برابر ارتش است.

2- ...

 

 

 

سلام

ببخشید شاید اساتید دیگر بهتر بگن اما:

1- بنظر سپاه حتی زیر دریایی هم سمتش رفته اما با یک تفاوت عمده. زیردریایی کوچک. کلا در زمینه جنگی خودش فعال هست. ارتش هم در زمینه جنگ کلاسیک. مثلا هوانیروز سپاه بنظر بسمت بالگرد میره با اهداف نظامی خودش که در درگیری ها هم با تفکرات نظامی خودش بره جلو. شیوه جنگی سپاه و ارتش تفاوت داره. ارتش کلاسیک هست و سپاه شکل دیگر شاید چریکی نوین.

2- بنظر عمده فعالیت ارتش بشکل نظامی و درون کشور هست. اما سپاه به اشکلال نظامی و غیر نظامی و بسیاری از فعالیت ها در خارج کشور. مثلا بنظر اصل کاری سپاه قدس که خیلی فعالیت داره.

3- طبیعتا یک سری صحبت ها هم درسته. بالاخره فرمانده هان و تصمیم گیران هم انسان هستند و با خطا. تجربه نشون داده حتی در همین سایت با این همه ادعا خطاهای وحشتناک مختلف صورت میگیره که خیلی راحت میشه بهش گیر داد. تازه اینها که مثلا جوان و ادعای بروز بودن و علمی بودن و تخصصی بودن دارن.

4- ایران الان بشکل مستقیم درگیر جنگ نیست. پس پادگان تو تهران شاید با توجه به بودجه بسیار محدود که چند وقت پیش صحبتی بود که بنظر یک سالی را 20 درصد بودجه را دادن نیان اون پادگان را تجهیز کنن. البته سربازهای لب مرز فرق میکنن که باید تجهیز بشن.

5- اگر دقت بفرمایید سود حاصله از پروژه های سپاه. خیلی جالبه نزدیک این گفتن که 23 هزار میلیارد از دولت طلبکارن. این پول فکر کنم خیلی راحت قابل معنا باشه که چقدر کار انجام شده. و مقابل بودجه نظامی یعنی چقدر سپاه با این همه وظایف مختلف تحت فشار هست. این پروژه ها هم بنظر کشور را داره میبره جلو و باید انجام میشد. بخش خصوصی هم که نمیتونه این هارا هنوز بنظر انجام بده. پس بنظر سود چندانی دستش نیست. اما شاید تا 6 سال قبل دقت کنید پشت سر هم پیشرفت های سنگین موشکی داشت رخ می داد. احتمال داره بخاطر رسیدن بودجه باشه.

موفق باشید.

2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
20 hours قبل , Sami1993 گفت:

کوثر در کلیات به AT-3 تایوان شباهت دارد ، اما در جزئیات و ابعاد متفاوت از جت تایوانی است !

پایه و مبنای توسعه هر دو جت تایگر است و می شود گفت مسولین پروژه کوثر که دنبال استفاده حداکثری از تجهیزات تایگر بودند ، جت تایوانی رو نزدیک ترین نمونه به هدف خودشون دیدند و اون رو الگو قرار دادند !

البته تفاوت در جزئیات و ابعاد بسیار حداقلی هست به طوریکه هر بیننده ای وقتی این دو رو میبینده با اطمینان میتونه بگه که در طراحی سازه کوثر از AT-3 کپی برداری شده، به طوریکه حتی در جزئیات کارکردی مثل اون قسمت در امتداد نازل خروجی موتور که روی بدنه AT-3 کار شده هم در کوثر کپی برداری شده،  البته بحث وزن و توان حمل محموله به خاطر تفاوت در موتور و  متریال و کلا زیرسامانه ها دیگه قطعا قابل مقایسه نخواهند بود و موضوع بحث من هم نیست. 

20 hours قبل , Sami1993 گفت:

البته اگر دقت بشه در قسمت کابین و کانوپی کوثر رگه هایی از یاک 130 و پروژه M-ATF می شه تشخیص داد !

به غیر مواردی مثل احتمال فعالیت های موازی و جزیره ای ، موضوع توان فنی کشور به ویژه برای انبوه سازی صنعتی هم مطرح است !

ما شاید در بعد کارگاهی توانایی ساخت یک پرنده پیشرفته تر را داشته باشیم ، من حتی در تاپیک برهان که برای ما پایان بخش داستان شفق بود گفتم که اگر ارده باشد با همین امکانات و توان می شد یک نسخه قابل پرواز از شفق ساخت و البته با همین امکانات و توان دست گذاشتیم روی قاهر و احتمالا شاهد پروازش هم خواهیم بود !

اما آیا ما توان انبوه سازی ( صنعتی )  اینها بلافاصله بعد از تکمیل آزمایشات و تائید پرنده را در حال حاضر داریم ؟!

جواب متاسفانه خیر است چرا که ما فاقد زنجیره یک پارچه صنعتی تولید و تامین مواد ، اجزا و قطعات هوایی هستیم !

ما شاید قطعاتی را در بخش هوایی ساخته باشیم ، اما اینها کارگاهی هستند و نحوه ساخت کارگاهی هم هزینه بر و زمان بر است 

از طرفی هم تحریم هستیم ( و خواهیم بود ! ) که بدین شکل نمی شود قطعات لازم رو به تعداد لازم وارد کرد و فقط بازار سیاه بر روی ما باز است ، آن هم با قیمت بیشتر و حتی خیلی بیشتر !

پس ما باید قبل از هر چیزی ، این زنجیره صنعتی رو در داخل شکل بدیم و عاقلانه ترین کار هم این است که در ابتدا راه انبوه سازی یک پرنده با پیچیدگی کم رو مبنا قرار بدیم و سپس با پرنده های پیچیده تر پله پله توان خود و زنجیره صنعتیمون رو توسعه بدیم !

و به نظر من پروژه تولید 330  فروند تایگری که شهید ستاری دنبالش بود و با شهادتش مثل تمام پروژه های دیگر به فنا رفت عملا در همین راستا بوده چرا که تایگر پرنده ای است که نسبت به بقیه جنگنده ها پیچیدگی کمتری دارد و از طرفی هم قطعات آن در سطح جهان آنقدری است که در ابتدای کار که زنجیره هنوز شکل نگرفته و تکمیل نشده ، با جمع آوری انها از سطح جهان کار رو جلو برد تا زنجیره شکل بگیرد !

سپس در فازهای بعدی احتمالا سراع جت های پیچیده تر در دسترس می رفتند ، اما چه کنیم که کشور ما کشوری فرد محور است   !!!

اما حالا شاید و بعد از بیست سال با استفاده از کوثر دنبال همان ایجاد زنجیره صنعتی باشند !

پیچیدگی کوثر را در حد همان تایگر باید در نظر گرفت ، از طرفی هم در سالیان اخیر ما شاهد مقوله ای به تحت عنوان شرکتهای دانش بنیان هستیم که بنظر میاد که در توسعه صنعت هوایی و احتمالا ایجاد زنجیره بخشی از کار رو دست گرفتند و در اینده بخشی از این زنجیره خواهد بود ( امیدوارم ) !

فقط در باره مشخصات کوثر اگر چیزی که فارس گفته رو مد نظر قرار بدیم ، کوثر تنها می تونه حدود 1300 گیلوگرم سوخت و مهمات ببره !!

الان چیزی که ما از کوثر داریم صرفا یک سازه متفاوت هست که سازه هم اشتراک چندانی به نظر نمیاد با تایگر داشته باشه، اما اگه بحث زیرسامانه ها هست، که حرف من اینه که میشد از طراحی به روز تری استفاده کرد و برای تولید انبوه تا حد امکان از امکانات در دسترس استفاده کرد مثل زیرسمانه هایی که تجربه کار روی اون  خا رو از قبل در پروژه هایی نظیر مشتقات تایگر در کشچور داشتیم، حتی میشد طرح به روز تری بر مبنای خود تایگر که اشتراکات بیشتری با اون داشته باشه رو دنبال کرد. 

جدای از بحث استراتژی دفاعی کشورمون که تا همین چند سال اخیر که درگیر سوریه و افزایش تنش با کشورهای منطقه شدیم اعتقادی به نیروی هوایی نداشت، تصور من اینه که صنایع دفاعی مون هم مثل خیلی از بخش های دیگه دچار راندمان پایین و فساد ناشی از دولتی بودن هست، و اتفاقا متاسفانه نسبت به دیگر بخش های ذکر شده شرایط بدتری رو داره، چون بر خلاف دیگر بخشهای صنعت و اقتصاد کشور، امکان  نقد این بخش در رسانه یا امثالهم وجود نداره، به هر حال امیدوارم در صنایع دفاعی هم به سمت خصوصی سازی واقعی حرکت کنیم. 

11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چگونگی بودجه کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی(سپاه و ارتش و غیره)،اولا توسط لایحه دولت و سپس با تصویب و نظارت مجلس و همچنین چگونگی سیاست های کلی نظام تعیین و تصویب و اجرا می شود!پس این نوع برنامه ریزی برآیند عقلا تمام احزاب و سیاسیون و نظامیان عزیز کشور می باشد!((بهتر است وارد بازی های  فصلی سیاسی و گاه متناقض احزاب نشویم))!!!

1-خبر خوب همین است که یک طرح رو داریم به وسیله شرکت های دانش بنیاد ادامه می دهیم!حالا باید منتظر ماند آیا این پروژه ادامه دارد یا نه!انشا الله ادامه داره(این نتایج اولیه مختص به این دولت هم نیست!اکثر دولت های قبل چه کم و زیاد سهیم هستند))

2-اون چیزی که من می بینم شاید از نرم افزار آباکوس در تجزیه و تحلیل استفاده شده؟خیلی خوب دارند توی این قضیه پیشرفت می کنند!اگر همین طور حرکت کنیم می تونیم توی 10  یا 15 سال آیند یک جنگئده حداقل نسل چهارم را داشته باشیم!انشا الله!(باید قبول کرد که کشوری در حال رشد و  تحریم شده هستیم)!

3-ایا در مورد ساخت سایر جنگنده ها اطلاعاتی هر چند کم هست؟(شفق و صاعقه،....)!به نظر شما ایجاد نیروی هوایی سپاه خود دلیل بر سرمایه گذاری در این زمینه نیست؟؟؟

در پایان به دوستان عزیز می گویم  ارتش و سپاه ید واحد هستند و بهتر است در این اوضاع عجیب و سخت منطقه،در جامعه ترویج کننده اتحاد نیروهای مسلح کشور باشیم!هر چند هم انتقاداتی داشته باشیم!

امیران و سرداران به کشورمان با ما سخن می گویند؟

http://uupload.ir/files/ax5c_13930313000240_photol.jpg

 

1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Iran IAIO made Combat Trainer Jet Kosar taxi test هواپيماي جت آموزشي كوثر ساخت ايران

 

https://www.youtube.com/watch?v=h70EuHaLyoo

 

1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم