امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

البته کاش اعداد به دلار بود که قابل فهم تر بود دوما قطعا بخش بسیار بزرگی از بودجه و هزینه ها صرف بنا زیرساخت های نظامی شامل پایگاه ها تاسیسات مربوط به قوا سه گانه ... بوده است که حتی تا الان مهمترین زیرساخت های نظامی ما هستند وباید به ان اشاره میشد

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در  صورتی که اعداد به دلار میبود برای تحلیل کمتر درگیر مساله ی ارزش پول بودیم  ولی  پیش از هرگونه تحلیلی به دلیل وضعیت خاص ارزش پول ملی ایران ، بایستی سنجه ی واحدی برای اندازه گیری حجم خریدها ی  نظامی ( اعم از داخل و خارج ) و همچنین قدرت خرید سرانه های پرداختی به جهت نیرو و سازمان و نت تجهیزات   در نظر گرفته بشه . 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 minutes قبل , sedmammad گفت:

در  صورتی که اعداد به دلار میبود برای تحلیل کمتر درگیر مساله ی ارزش پول بودیم  ولی  پیش از هرگونه تحلیلی به دلیل وضعیت خاص ارزش پول ملی ایران ، بایستی سنجه ی واحدی برای اندازه گیری حجم خریدها ی  نظامی ( اعم از داخل و خارج ) و همچنین قدرت خرید سرانه های پرداختی به جهت نیرو و سازمان و نت تجهیزات   در نظر گرفته بشه . 

سلام علیکم ورحمت ا...

اتفاقاً قبل از اینکه نمودارها را تهیه کنم ، همین فکر به ذهن بنده خطور کرد ، ولی بحث بسیار مهم جستجو و بدست آوردن نرخ  برابری دلار در برابر ریال ایران ( البته درست تر ، مرحوم مغفور ریال ایران ) در آن سالها بود که خوب ، هر اندازه جستجو کردم که این نرخ را به شکل دقیق و سال به سال پیدا کنم ( از دهه 30 شمسی به ترتیب تا حال حاضر ) نشد و با توجه به اتخاذ سیاستهای متناقض اقتصادی در سالهای گذشته در خصوص ارز تک نرخی یا چند نرخی ، عملاً تبدیل این ارقام به دلار میسر نشد ، چون نیاز مند مطالعه بیشتری در این حوزه بود که در حوزه تخصصی بنده (اقتصاد ) نیست . هرچند می شود این کار را با صرف وقت بیشتری (البته بطور نسبی ) انجام داد .

انشا... بتدریج زمانی که نمودارها به زمان حال نزدیک تر شد ، می شود یک برآورد دقیق تر نسبت به شایعات رسانه های داخلی در خصوص کم شدن سرانه دفاعی در یک دوره خاص در اختیار داشت .

 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد کم شدن اعتبارات نظامی ایران

در سال جاری ذکر همین نکته که دولت بودجه ی پرسنل نیروهای نظامی رو تامین نمی کنه و در خواست داره که از بودجه های تحقیق و توسعه و هزینه های نگهداری از تجهیزات و هزینه های ساخت تسلیحات جدید برای دادن حقوق به نظامیان استفاده بشه .

 

http://snn.ir/fa/news/629600/حقوق-نیروهای-مسلح-باید-تمام-و-کمال-پرداخت-شود-پرداخت-حقوق-۲۳-روز-مردادماه-قابل-قبول-نیست

 

 

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

معاون هماهنگ کننده ارتش: 

 

بودجه نظامی نیروهای مسلح ایران حتی به نسبت کشورهای منطقه کمترین میزان بودجه نظامی است.

 

امیر دریادار سیاری اذعان داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران خلاء بودجه‌ای خود را با خلاقیت، ابتکار، روحیه جهادی و تجارب هشت سال دفاع مقدس پر کرده، ولی لازم است مسئولان کشور از جمله نماینده‌های مجلس شورای اسلامی با جدیت و توجه ویژه به امنیت کشور برای تقویت نیرو‌های مسلح از جمله ارتش حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.

https://www.mizanonline.com/fa/news/576167/معاون-هماهنگ-کننده-ارتش-نمایندگان-از-تقویت-بودجه-نیروهای-مسلح-پشتیبانی-کنند

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بودجه نظامی کم و نا متوازن. در زمینه امور جاری بد نیست و اتفاقا  برخلاف بودجه های احمقانه عربستان و... جای خوشحالی داره فقط متاسفانه جنبه پیشگیری از نمیتونه تضمین کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، مجموع گزارشهای منتشر شده از سوی منابع مختلف نشان میدهد که نیروی هوایی ایران در سالهای اخیر ، با موفقیت قابل توجهی ، ظرفیت رزمی ناوگان جتهای رزمی اف-14 خود را گسترش و در کنار آن ، قابلیتهای جدیدی نظیر کاربرد پرنده های بدون سرنشین را بخود اضافه نموده است ، این درحالی است که برای آموزش خدمه هوایی ، تلاش های قابل توجهی برای بازسازی یا تولید جتهای دو سرنشینه نیز صورت گرفته است .
      نیروی هوایی ایران ، در دهه 70 میلادی ،سفارشی بی سابقه برای خرید 80 فروند جنگنده برتری هوایی اف-14 را به ایالات متحده ارائه داد ، تا جایی که کسب مجوز برای خرید این جت گرانقیمت و پیچیده  که درزمان خود ، تقریبا" همتایی برای آن وجود نداشت ، خود به تلاشی قابل توجه  تبدیل شد . بدین ترتیب نیروی هوایی ایران  (IIAF) به تنها مشتری تامکت تبدیل شد ، در حالی که سایر همپیمانان ایالات متحده ، عمدتا" خرید جتهای سبکتر ، ارزان تر و کم توان تری نظیر اف-5 و اف-16 را در دستور کار خود قرار دادند . در حقیقت ، توانمندی های این ابررهگیر افسانه ای به اندازه ای پیشرفته بود که گونه صادارتی آن هرگز بصورت رسمی توسعه پیدا ننمود و جتهای سفارش داده شده از سوی تهران ، پس از انجام یکسری تغییرات بسیار کوچک ، با استتار ویژه نیروی هوایی ایران بصورت مشترک با خدمه ایرانی – آمریکایی ، به این نیرو تحویل داده شدند .

      پس از سرنگونی دودمان پهلوی در ایران و پیروزی  انقلاب اسلامی ، به سال 1979 ، در صد عملیاتی بودن ناوگان تامکتهای نیروی هوایی ایران ، بدلایل مختلف نظیر کمبود قطعات و آغاز تحریم تسلیحاتی ایالات متحده ، بشدت کاهش پیدا نمود و این بدان معنی بود که پس از تهاجم غافلگیرانه عراق به خاک ایران ،تنها 10درصد از ناوگان 79 فروندی از این جتهای پیشرفته در اختیار نیروی هوایی قرار داشته باشد .

      اگر چه  تامکت هشتادم سفارش داده شده ، هرگز تحویل ایران نشد ،اما درحالی که نیروی هوایی آمریکا برای اجرای ماموریتهای رهگیری ، همچنان از موشکهای کوتاهبرد AIM-9 و AIM-7 استفاده مینمود ، تامکتهای ایرانی برای جلوگیری از نفوذ جتهای عراقی ، تنها بر موشکهای دوربرد فینیکس و توپ متکی بودند که از یک نظر دوربردترین تسیلحات هوا به هوا با بردی نزدیک به 200 کیلومتر محسوب میشدند .

      براساس مستندات موجود ، فینیکس های ایرانی اغلب به شکل موفقیت آمیزی برضد جتهای نیروی هوایی عراق در بردهایی که در آن زمان بصورت استاندارد و برای اطمینان از انهدام هدف شلیک می شدند ( عموما" در 19 کیلومتری هدف ) مورد استفاده قرار می گرفتند . به گفته منابع نظامی ، تامکتهای نیروی هوایی ایران تنها 3 مورد تلفات را در طول جنگ در کارنامه خود به ثبت رساندند ( احتمالا دو فروند بدلیل نقص فنی و یکفروند با آتش میراژهای عراقی . "مترجم " ) ، اما درمقابل نیز مسئولیت ساقط شدن بیشتر از 160 فروند از جتهای نیروی هــوایی عراق را به نام خود سند زدند .
      از یک نظر ، مزیت اصلی تامکتهای نیروی هوایی ایران برای خنثی سازی توان رزمی رو به گسترش نیروی هوایی عراق بیشتر بروی توانایی  هوا به هوای دوربرد آن اتکاء داشت ، تاجایی که مشهور است که حتی رصد امواج رادار AWG-9 تامکت از سوی گروه های مهاجم عراقی باعث میشد تا ماموریت های رزمی بلافاصله لغو گردد .

      اما نکته بسیار پراهمیتی که دراین میان وجود داشت ، محدود بودن توانایی نیروی هوایی ایران در تامین قطعات پرمصرف و حساس تامکت بود ، در حالی که این مساله برای ناوگان فانتوم ها و تایگرهای نیروی هوایی کمتر مصداق داشت و به دلیل پرشمار بودن تعداد آنها ، خدمه فنی بااستفاده از روش " کانابلایز کردن "( استفاده از قطعات جتهای زمینگیر برای عملیاتی نمودن جتهای فعال ) و یا مهندسی معکوس قطعات ، و یا خرید از بازارسیاه  ، به هرترتیب ، تعداد جتهای عملیاتی را ثابت نگاه میداشتند ، اما این گزینه ها برای قطعات اف-14 که ایران تنها کاربر خارجی آن بود ، پیچیده تر محسوب میشد . علاوه براین ، کمبود رو به تزاید موشکهای فینیکس در پایان جنگ با عراق ، اهمیت حفظ تامکتهای نیروی هوایی را محدود تر نمود و برای یک دهه ، تنها درصد کمی از این ناوگان در حالت عملیاتی قرار داشت .

      اما به تازگی ، نیروی هوایی ایران با اتکاء بر فناوریهای  جدیدتر ،  نظیر فناوری چاپ سه بعدی ، به شکل موثرتری موفق شده تا قطعات حساس تامکت بویژه قطعاتی برای سازه  اصلی و موشکهای فینیکس را در داخل تولید کند ، که به این ترتیب بستر لازم برای تولید بومی موشکی مشابه فینیکس که می توانست ناوگان تامکت را مجدد بحالت عملیاتی درآورد فراهم می آمد .
      به اعتقاد ناظران نظامی ، جتهای اف-14 نیروی هوایی ایران پس از جنگ ، درحدود 250 مورد تغییرات و ارتقاء را بخود دیده اند که این تغییرات ، بویژه در حوزه رادار ، نمایشگرهای کابین ، حوزه جنگ الکترونیک  محسوس تر به نظر می رسد .
      بدین ترتیب ، ترکیبی از موشکهای باقی مانده فینیکس با موشکهای جدیدتر فکور-90 ، تامکتهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( IRIAF) را به کشنده ترین جت رزمی خاورمیانه تبدیل نموده است .
      از سویی دیگر ، نمی بایست اهمیت  ارتقاء و عملیاتی شدن رو به رشد جتهای رزمی اف-14 نیروی هوایی ایران را نادیده انگاشت ، چرا که برای هر نیروی مهاجمی ، این مساله ، پیامدهای قابل توجهی را درپی دارد . بخش قابل توجهی ازاین ناوگان ، برای بیشتر از یک دهه ، از بهترین شرایط تعمیر و نگهداری برخوردار بودند ، حتی تعدادی از این هواپیماها بدلیل کمبود قطعات ، برای حداقل 5 سال یا کمتر ، بصورت ذخیره در پایگاه های نیروی هوایی نگهداری میشدند و با توجه به پیشرفتهای تشریح شده ، انتظار میرود که نیروی هوایی ایران ، حداقل 40 فروند از تامکت موجود در سازمان رزم خود را بحالت عملیاتی ، در اختیار داشته باشد .
      اگر تغییرات قیمتی دلار بعنوان مبنایی برای ارزیابی قرار گیرد ، امروز جنگنده –رهگیر اف-14 تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، رکورد  قیمتی بیش از 150 میلیون دلار را به نام خود ثبت نموده که به احتمال زیاد اگر این جت ، امروز به ایران فروخته میشد ، قیمتی سرسام آور و گیج کننده ای داشت .
      این میزان ، تقریبا" دو برابر خرید یکفروند جت رزمی برتری هوایی سوخو-35 است که  هم اکنون نیز ایرانی ها توانایی خرید آن را ( در صورت عدم وجود تحریم های تسلیحاتی ) نخواهند داشت .  تامکتهای نهاجا ، به استثنای جت برتری هوایی اف-22 رپتور نیروی هوایی ایالات متحده ،  امروز در شمار یکی ازگرانقیت ترین جتهای رزمی عملیاتی در دنیا قرار دارد و در نتیجه جنگجوی توانمندی در حوزه رزم هوایی در خاورمیانه بشمار می آید . به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، تامکتهای  نیروی هوایی ایران باتولید گسترده موشک هوابه هوای فکور-90 که احتمالا دقت بالای پدر بزرگوارش !!!! موشک  دوربرد فینیکس را به ارث برده  و همچنین سوخت جدید ترکیبی که آن نیز به احتمال زیاد با کمک روسها در خط تولید قرار گرفته ، به موشکی مسلح میشود که کمتر از 300 کیلومتر برد خواهد داشت که این برد کمی کمتر از همتای روس آن یعنی R-33  است .

      بدین ترتیب ، تامکتهای پارسی با در اختیار داشتن این مهمات بومی به شکل گسترده  که بردی بیش از 4 برابر مهمات AIM-120B آمریکایی( با برد 75 کیلومتر ) و 3برابری از مهمات AIM-120C بعنوان سلاح اصلی زرادخانه دوربرد نیروی هوایی آمریکا و متحدانش دارد  ، به خطری جدی تبدیل خواهد شد .
      در حقیقت ، در صورت وقوع یک جنگ منطقه ای ، تامکتهای نیروی هوایی ایران ، با خیالی آسوده قادرند تا جتهای مهاجم سعودی ( بویژه ناوگان ایگل ) را از درون فضای هوایی خودی با دقت بالایی مورد اصابت قرار دهند و حتی در یک شرایط ضروری ، با ورود به خاک عراق ، جتهای مهاجم عبری را رهگیری و قبل از هرگونه واکنش ، طومار آنها را در هم پیچیند .

      در مجموع ، تهدید ناشی از روند رشد رو به گسترش ظرفیت رزمی ناوگان تامکتهای نیروی هوایی ایران برضد توانمندی های هوایی ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن ، بتدریج در حال افزایش است و این درکنار سایر مزیتهای سخت افزاری و نرم افزاری جمهوری اسلامی ، احتمال تهدید از سوی دشمن را تا حد قابل قبول کاهش خواهد داد . اما ماهیت پاسخ رقبای این کشور ، عمدتا" روی خرید جتهای پیشرفته تر اف-35 ، ارتقاء ناوگان ایگلها ، یا درخواست از ایالات متحده برای اعزام جتهای اف-22 به منطقه خاورمیانه  محدود می گردد .
      پی نوشت :
      1- با تشکر از استاد و برادر عزیز ، جناب EMP
      2- منبع :  https://militarywatchmagazine.com/article/70899
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.