ayaran

علم (نانو)شیمی و (نانو)مواد در خدمت صنایع نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

زره مایع(Armor Liquid)

مقدمه:

سیال ها تر کیباتی هستند که میتوانند جاری شوند و اگر بخواهیم تعریف دقیقتری از نظر علم مکانیک داشته باشیم ترکیباتی که در برابر تنش برشی تغییر شکل ممتد بدهند به عنوان سیال در نظر گرفته می شوند، مثل مایعات و گازها. تمام سیال‌ها ویژگی روان شدن (گرانروی) را دارند و بر خلاف جامدات در برابر تغییر شکل مقاومت نمی‌کنند (به اصطلاح رایج «شکل ظرفی را که در آن قرار دارند به خود می‌گیرند».) یکی دیگر از ویژگی های سیالات چسبندگی و یا لزجت می باشد.لزجت یک مقیاس عددی از مقاومت سیال در برابر جریان است وعامل پیوستگی ذرات سیال می باشد. هر چقدر سیالی لزج تر باشد، ویژگی های سیال گونه آن کمتر است (به طور مثال سخت تر روان می گردد نظیر عسل). سیال ها در یک نگاه کلی تر به سیالات ایده آل و غیر ایده آل تقسیم بندی می شوند. سیالات ایده آل به صورت واقعی وجود خارجی ندارند و برای ساده سازی محاسبات در نظر گرفته می شوند در سیالات نیوتونی تنش برشی میان لایه ها صفر در نظر گرفته می شود به این مفهوم که لایه ها می توانند بدون هیچ مقاومتی روی هم حرکت کنند و هیچ چسبندگی بین لایه ها وجود ندارد و از گرانروی ماده چشم پوشی می شود. سیالات غیر ایده آل خود به دو دسته سیالات نیوتونی و غیر نیوتونی تقسیم بندی می شوند. سیال نیوتنی، سیالی است مانند آب که رابطه تنش آن در مقابل کرنش به صورت خطی بوده و امتداد آن از مبدا مختصات عبور می کند، به این مفهوم که گرانروی سیال نیوتونی مستقل از نیروی وارده بر آن است. سیال غیر نیوتنی، سیالی است که گرانروی آن با نرخ کرنش وارد بر آن تغییر می‌کند. در نتیجه چنین سیالاتی فاقد گرانروی معین هستند. مانند: صابون‌های مایع و لوازم آرایشی، خمیردندان ، غذاهایی مانند کره، پنیر، مربا، کچاپ، مایونز، سوپ و ماست، مواد طبیعی مانند ماگما، گدازه، آدامس و عصارها مانند عصارهٔ وانیل، سیالات بیولوژیکی مانند خون، بزاق و مایع سینوویال (مایع مفصلی)، امولسیون مانند سس مایونز . سیالات غیر نیوتونی نیز خود به چند دسته : سیال دیلاتانت، سیال شبه پلاستیک و پلاسیک بینگهام تقسیم می شوند.

35j7_2190809.jpg

 

دیلاتانت که shear thickening fluid (STF) نیز شناخته می شود ماده ای هست که با افزایش تنش برشی(shear strain) گرانروی ماده افزایش پیدا می کند. این رفتار معمولا در مواد خالص مشاهده نمی شود بلکه می تواند در سوسپانسیون ها اتفاق بیفتد. این رفتار می تواند توسط فاکتورهای مختلفی از قبیل اندازه، شکل و توزیع ذرات معلق در سوسپانسیون کنترل شود.ترکیب  اوبلک(oobleck) که از ترکیب آب و نشاسته ذرت بدست می آید در این دسته بندی قرار می گیرد. شبه پلاستیک ها عکس رفتار دیلاتانت ها را نشان می دهند.

وقتی هیچ تنشی اعمال نشود نیروهای دافعه موجود بین ذرات به قدر کافی زیاد هست که باعث میشود در مایع شناور باشند اما وقتی تنش اعمال می شود نیروهای بین ذره ای از بین رفته و مولکول های مایع از محل تنش دور شده و ذرات بصورت توده در می آیند که هیدروکلاستر نامیده می شوند. هیدروکلاسترها باعث افزایش گرانروی در لحظه اعمال تنش میشوند(تبدیل به ماده جامد می شوند ). پس از رفع تنش دوباره نیروهای بین مولکولی باعت از هم پاشیدن هیدروکلاسترها می شوند و ماده به صورت مایع در می آید(برگشت پذیر). اما برخی دیلاتانت ها برگشت ناپدیرند. هر چقدر سرعت تنش بالاتر باشد ماده گرانرویش بیشتر شده و سخت تر می شود. سرعت سخت شدن در حدود 104 – 105 بر ثانیه هست. رفتار stf در حالت معمولی و هنگام تنش در شکل زیر ملاحظه می شود.

k4zq_shear-thickening-fluid.jpg

 

 

 

 

 

 

STFترکیبی از ذرات معلق شده در حلال است. ذرات استفاده شده می توانند ار مواد محتلف ساخته شده باشند از قبیل SiO2 یا اکسیدهای دیگر، کلسیم کربنات یا پلیمرها از قبیل پلی استایرن، پلی متیل متا آکریلات و یا پلی مرهای دیگر. ذرات با اشکال کروی، بیضوی و دیسکی شکل و با اندازه کمتر از 100 میکرون می تواند استفاده شود. حلال ها نیز می تواند حلال آبی با یا بدون افزودن نمک هایی از قبیل سدیم کلرید و یا حلال های آلی از قبیل اتیلن گلیکول ، گلیسرین و یا حلال های پایه سیلکونی از قبیل روغن سیلکون و یا ترکیبی از حلال های مختلف باشد.

درجلیقه های ضد گلوله معمولا از الیاف کولار( یک نوع الیاف آرامیدی) به تنهایی و یا در کنار یک صفحه سرامیکی استفاده می شود الیاف کولار به دلیل حضور پیوندهای هیدروژنی در زنجیره ساختاریشون دارای خصوصیت ضربه گیری ومقاومت کششی بسیار بالایی هستند. امروزه خاصیت ضربه گیری این الیاف را می توان با دیلاتانت ها تقویت کرد.

3hoy_download.jpgالیاف کولار

طی تحقیقی ک توسط جناب لی و همکارانش در سال 2003 انجام شد از ذرات سیلکا معلق شده در اتیلن گلیکون با قطرذرات در حدود446 میکرومتر با کسر حجمی 0.57 استفاده شد. تحقیقات نشان داد که سرعت تبدیل شدن(مایع به جامد) در حدود 104-105 بر ثانیه هست و همچنین این تبدیل شدن برگشت پذیر هست و پس از رفع تنش بلافاصله به حالت مایع برمیگردد. همچنین از الیاف کولار با چگالی سطحی(areal density) 180g/m2 جهت کامپوزیت سازی استفاده شد. جهت ساخت کامپوزیت، STF در الیاف کولار تا حد اشباع آغشته شد و جهت سهولت کار  اتانول به اتیلن گلیکول اولیه اضافه شد تا STF راحتتر با کولار آغشته بشود. بعد از کامپوزیت سازی نمونه در آون در دمای 80 درجه به مدت 20 دقیقه گذاشته شد تا اتانول از ساختار حذف شود. شماتیکی از نمونه آماده شده در شکل مشاهده می شود دو تکه آلومینیوم 5.08*5.08 جهت کپسوله کردن نمونه (هدف) استفاده شد. الیاف کولار با ابعاد 4.76*4.76 بریده شد و با  مقدارهای مختلف STF (2و4و8 میلی لیتر)برای هر لایه با آن آغشته می شود و جهت ممانعت از ریخته شدن داخل کیسه(پلی اتیلن) مهرموم میشوند.

wmgy_hh.png

تست های بالستیک:

تستهای بالستیک توسط  smooth helium gas gun و در دمای اتاق (25 درجه) و با استاندارد ناتو انجام گرفته است(شکل زیر). سرعت ضربه ( impact velocity) هم در حدود 244متر بر ثانیه محاسبه شده است.

s8i8_jj.png

zr96_%D8%B1%D8%B1%D8%B1.png

نمونه ای از نمونه های تهیه شده

همانطور که در جدول یک ملاحظه می شود 4 لایه کولار آغشته با دو میلی لیتر STF (نمونهA)عمق نفوذ کمتری نسبت به 10 لایه کولار خالی یا وزن تقزیبا برابر دارد.

5dci_table1.png

همچنین با توجه به جدول دو نمونه A نسبت به نمونه D که شامل 4لایه کولار آغشته به 4میلی لیتر اتیلن گلیکول هست با وزن کمتر عمق نفوذ کمتری دارد.

f2yw_table2.png

 جدول شماره 3 به ما نشان میدهد در کنار حجم STF و تعداد لایه کولار به کار برده شده نوع قرارگیری لایه ها هم نقش مهمی دارد به طوری که با شرایط یکسان و فقط تفاوت در نحوه قرارگیری،نمونهE  از نمونهF عمق نفوذ کمتر و در نتیجه جذب انرژی بالاتری برخوردار است.

27ro_table3.png

جدول شماره چهار نشان میدهد با افزایش حجم STF به کار برده شده در 4 لایه کولار عمق نفوذ به شدت کمتر می شود.

d5zv_table4.png

در ادامه کار جهت بررسی سلیکا خشک در مقاومت نمونه ها به برخی از نمونه ها مقدار متفاوتی از سیلکا خشک اضافه شده که نتایج نشان میدهد اثر محسوسی نداشته و STF سیال گونه اثر بهتری از STF تقویت شده با سلیکا خشک دارد . نتایج در جدول شماره 5 ارایه شده اند.

pl73_table5.png

sn5_table5c.png

در جدول شماره 6 نحوه چیدمان لایه های کولاربا حجم های مختلفی از STF مقایسه شده است. در نهایت آغشته سازی 4 لایه کولار با STF های مختلف مورد بحث و بررسی قرارگرفته هست و همانطور که در جدول شماره 7 مشخص هست ذرات کربنات کلسیم معلق شده در حلال اتیلن گلیکول بهترین کارایی را نشان داده اند.

wmmm_table6.png

92ox_table7.png

نتیجه گیری:

در ادوات نظامی مخصوصا تجهیزات انفرادی سبک بودن و بادوام بودن  لوازم  شرط اساسی بقاپذیری در صحنه رزم امروزی محسوب می شود. زره مایع در کنار الیاف کولار بدلیل سبک بودن، منعطف بودن و ضربه گیری موثر  مورد توجه قرار گرفته اند. حلال مورد استفاده ، اندازه ذرات، نوع ذرات، نسبت حجمی بین ذراتو حلال در STF و چیدمان قرار گیری الیاف و STF از عوامل کلیدی در کارایی زره مایع محسوب می شوند.

منابع:

http://yon.ir/aksaY

http://dilatantfluids.weebly.com/1-what-are-dilatant-fluids.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Dilatant

US 7,226,878 B2

US 3,649,426

پی نوشت:

http://yon.ir/8qJDI

تالیف و ترجمه صرفا برای میلیتاری می باشد.

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط ayaran
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بخش اول

مواد منفجره نیتروژن دار

z3m_images.jpg

مقدمه

استفاده از نیتروژن در مواد منفجره یک تناقض آشکار هست چرا که مولکول گاز نیتروژن یکی از پایدارترین پیوندها که تا حالا کشف شده است را دارد. اگر نیتروژن ماده منفجره هست پس چرا اتمسفر که عمدتا از نیتروژن هست در معرض انفجارهای ویرانگر نیست؟

چه چیزی باعث می شود که نیتروژن یک جز جادویی به حساب بیاید؟

حدود 78 درصد از هوا را نیتروژن تشکیل می دهد در هوا مولکول های  نیتروژن از دو اتم  تشکیل شده است که از طریق پیوند سه گانه (جز قوی ترین پیوند ها ) به هم متصل اند. این پیوند سه گانه باعث میشود که گاز نیتروژن غیر فعال باشد بدلیل اینکه شکستن چنین پیوندی بسیار سخت است.اما پیکره مواد منفجره از نیتروژن و عناصری از قبیل اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است که از طریق پیوند های ضعیف تر به هم ملحق شده اند. بنابراین انرژی کمتری برای شکستن این پیوند ها لازم است. وقتی شکسته می شوند اتم های نیتروژن آزاد شده و از طریق پیوند های مستحکم سه گانه به هم متصل شده و پایدار می شوند.

dg89_images.png

پیوند یک گانه‹ پیوند دوگانه ‹ پیوند سه گانه

اما چرا این باعث انفجار میشود؟

از لحاظ ترمودینامیکی شکسته شدن پیوند نیازمند انرژی هست در حالی که تشکیل پیوند باعث آزاد شدن انرژی می شود. پیوندهای قوی وقتی شکسته و یا تشکیل می شوند انرژی زیادی تجمیع و یا آزاد می شود بنابراین انرژی کل ایجاد شده بوسیله برهمکنش، بین پیوند قوی قدیمی و پیوند جدید شکل یافته مبادله می شود. انفجار ترکیبات حاوی نیتروژن از طریق آزاد شدن انرژی عظیمی به هنگام تشکیل مولکول های نیتروژن از طریق پیوند های سه گانه(N2) اتفاق می افتد. تشکیل یک پیوند سه گانه انرژی بیشتری آزاد می کند و لازم است که سه باند یگانه نیتروژن شکسته شود . نکته اینجاست که شما پیوند های ضعیفی را شکسته و پیوند های بسیار قوی ایجاد می کنید. فاکتور دوم که باعث میشود ترکیبات حاوی نیتروژن مواد منفجره ای باشند این هست که فرم جدیدی که مولکول ها تشکیل میدهند به صورت گاز هست که سریع گسترش می یابد و موج ضربه ای (Shock wave)ایجاد می کند.

03oh_explosion-wave-1.jpg

موج انفجار

آیا فسفر هم می تواند منفجره باشد؟

فسفر در جدول تناوبی دقیقا در گروه نیتروژن و زیر آن قرار می گیرد و بنابراین شیمی یکسانی دارند. مثل نیتروژن فسفر می تواند پیوند های سه گانه تشکیل دهد اما بسیار کمتر و کم انرژی تر  از هم نوع خود، بنابراین  هنگام تشکیل ، انرژی در حد اندازه های نیتروژن نمیتواند ایجاد کند.

78id_123.jpg

شیمی یکسان فسفر و نیتروژن

مواد منفجره چطور کار می کنند؟

در قلب هر انفجار،بر هم کنش های اکسایش- کاهش هستند که ردوکس حرارت زا (exothermic redox)نامیده می شوند. برهم کنش های ردوکس واکنش هایی هستند که در آنها تبادل الکترون اتفاق می افتد. اکسایش و کاهش به تنهایی انجام پذیر نیستند. چون یک ماده نمی‌تواند کاهیده شود مگر آن که هم‌زمان ماده‌ای دیگر، اکسیده گردد، ماده کاهیده شده، عامل اکسایش است و بنابراین عامل اکسنده نامیده می‌شود و ماده‌ای که خود اکسید می‌شود، عامل کاهنده می‌نامیم. همچنین در هر واکنش، مجموع افزایش اعداد اکسایش برخی عناصر، باید برابر مجموع کاهش شماره اکسایش عناصر دیگر باشد. در مورد مواد منفجره، این معامله اکسوترمی است، به این معنی که پس از اتمام، گرما آزاد می شود. به عنوان مثال، مخلوطی از نیترات پتاسیم، کربن و گوگرد در مقادیر مناسب، به معنی باروت شناخته می شود. واکنش شیمیایی هنگامی رخ می دهد که مخلوط در معرض گرما و یا حتی یک جرقه قرار بگیرد. گونه های اکسیداسیون کربن و گوگرد هستند، در حالی که نیترات پتاسیم کاهش می یابد. این واکنش، از نظر شیمیایی، باعث انفجار انرژی در قالب گرما و نور می شود. با این حال، واکنش اکسوترمی یک انفجار را تضمین نمی کند. دلیل زنگ زدن آهن نیز یک واکنش ردوکس حرارت زا هست. کلید ایجاد انفجار فقط یک واکنش اکسترومی نیست، بلکه واکنش باید سریع باشد. زنگ زدگی، آهن را منفجر نمی کند، زیرا فرآیند بسیار آهسته و طولانی است.

هنگامی که یک فرد انفجار را به صورت فیزیکی، شیمیایی یا الکترونیکی هدایت می کند، انتقال فازی از جامد یا مایع به گاز صورت میگیرد. گرما آزاد شده در واکنش، دمای این گاز را افزایش می دهد. با این حال، ماهیت سریع این واکنش به این معنی است که انتقال و در نتیجه گسترش این گاز بسیار زیاد است. یک گرم TNT تقریبا یک لیتر گاز را در ثانیه تولید می کند که افزایش هزار برابر حجم است! بنابراین، انرژی و فشار که تقریبا بلافاصله آزاد می شود، به عنوان یک موج شوک سریع که به اندازه کافی قدرتمند است که به راحتی مردم، درختان و ماشین ها را نابودکند، ایجاد میشود.

ادامه دارد...

منبع

https://www.scienceabc.com/innovation/why-do-explosives-have-nitrogen-in-them.html

ویرایش شده در توسط ayaran
  • Like 5
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.