nasirirani

پنجه های خرد شده عقاب در کویر (بازخوانی عملیات طبس)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام خدمت همه دوستان گرامي
در شب فرود آمريکايي ها در طبس يک اتوبوس از زوار مشهد که از حوالي يزد عازم مشهد بودند در مسير فرود هواپيما ها قرار گرفته و توسط آمريکايي ها دستگير مي شوند ( تقريبا 40 نفر ) که بعد از فرار آمريکايي ها آزاد شده و بيشتر گزارشهاي آن واقعه از زبان اين افراد بيان شده است . ضمن اينکه فرمانده عمليات چالز بکويث کتاب نيروي دلتا در مورد اين عمليات نوشته و در هر دو نوع روايت ماجرا صحبتي از بمباران هوايي وجود نداشته و همه به طوفان شن اشاره داشتند . در خصوص بمباران بعدي که منجر به شهادت و مجروح شدن نيروهاي سپاه شد نيز گزارشهاي موجود از نقش فانتومهاي ايران در بمباران حکايت دارد و حضور ميگ 25 شوروي سابق را در اين بمباران ها نفي مي کند .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='100' timestamp='1367093351' post='309510']
سلام ... اف ۴ های نیروی هوایی این بمباران رو انجام دادن .... تلویزیون یک مستند تقریبا بی قیچی نشون داد ... طرف مصاحبه هم یکی از کمک خلبان دوتا فانتوم اعزامی بود ....

گویا در حالی که فرمانده سپاه منطقه و نیروهاش داشتند منطقه و هلیکوپترها رو بررسی می کردند این فانتومها رو می فرستند و فانتوم ها هم به خیال اینکه اینها نیروی امریکایی هستند بمبارانسون می کنند که جمعی از سپاهی ها و فرماندهشون شهید می شند ....

بعدها پشت خلبانهای بیجاره رو خالی ی کنند و از اونور هم بین سپاه و نیروی هوایی مشکل پیش میاد .
[/quote]

کسی از سرنوشت این خلبان ها اطلاعی دارد؟
با آنها چگونه رفتار شد؟

چون با توجه به چیزهایی که شنیدیم ، این اف 4 ها طبق دستور مرکز فرماندهی اقدام به عملیات کرده بودند و برای خلبان تشخیص و ارتباط با نیروهای سپاه خیلی سخت بوده است
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]عابدی در گفتگوی اختصاصی با مشرق:[/center]
[center]
[b] [url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/210318/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%B3-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B9%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C"]برخی مشاوران بنی‌صدر در واقعه طبس هنوز در کشور فعالیت می‌کنند/ نه جعبه سیاه پیدا شد و نه اسناد مهم جمع‌آوری [/url][/b]
[/center]
مشاور شهید چمران تاکید کرد: ما به یقین رسیدیم که یک سری فرمان‌های خاص و مهم صادر شده بود که البته برخی از عوامل آن دستگیر و محاکمه شدند از جمله اینکه تمام سیستم پدافند تهران آن شب به بهانه ضرورت جابجایی جمع و غیرفعال شده بود.
محمد کریم عابدی را اگرچه اهالی رسانه به خاطر عضویت در کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم می شناسند اما بازرس شهید چمران از همان روزهای اول درگیر یکی از پیچیده ترین و مهمترین اتفاقات کشورمان بوده است و با گذشت بیش از 30 سال، هنوز هم با شور و حرارت خواهان پیگیری این ماجراست چراکه این مصداق را موضوعی مهم برای شناخت بسیاری از ابهامات موجود در ابتدای انقلاب می داند. عابدی که دکترای هوافضای خود را پیش از انقلاب اسلامی از آمریکا اخذ کرده، در دوران دفاع مقدس به عنوان یک خلبان دلیر، در عملیاتهای مختلف حضور داشته و پس از آن نیز عهده دار مسئولیتهای مختلفی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع بوده است.

نماینده مردم طبس در مجلس هشتم و عضو فعلی ستاد توسعه هوا و فضا در مصاحبه‌ای تفصیلی به مناسبت سالگرد شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق نکاتی را بازگو کرد که شاید کمتر در رسانه مطرح و بررسی شده باشد.

[center]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/8/313423_814.jpg[/center]

[b]اسناد مهم حادثه دست آیت الله خلخالی بود[/b]

وی در ابتدای این گفتگو در تشریح چگونگی اطلاع یافتن و حضور در صحرای طبس پس از شکست مفتضحانه آمریکا گفت: صبح روز 6 فروردین سال 1359 حضرت آیت الله خامنه‌ای، آقای هاشمی رفسنجانی، شهید دکتر چمران که وزیر دفاع بودند و بنده به عنوان مشاور عالی ایشان و خلبان بالگرد شنوک، شهید محمد خضرایی با جمع دیگری، به وسیله هواپیما به اصفهان رفته و از آنجا با بالگرد شنوک از مسیر یزد به سمت طبس حرکت کردیم.

وی با یادآوری اینکه قبل از ما تعدادی از برادرهای ژاندارمری و شهربانی و از جمله برادران سپاه یزد برای بررسی به محل رفته بودند، گفت: بعد از این‌ها نیز آیت‌الله خلخالی هم به منطقه طبس رسید و اسناد و مدارک و تعداد 9 جسد از کشته شدگان آمریکایی را با خود بردند.

عابدی در خصوص یافته های خود از آن واقعه گفت: ما در آنجا یک نقشه و دست نوشته با پرچم عربستان پیدا کردیم که به فارسی و انگلیسی روی کاغذها نوشته شده بود: «برادر ایرانی من یک مهمان خارجی هستم. من را کمک کنید جا مانده‌ام، گم کرده‌ام من را یاری دهید» که اگر فردی گیر افتاد بتواند از این مطالب استفاده کند و خودش را نجات دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم در خصوص وضعیت آن موقع کویر طبس گفت: از بالگردها دو عدد سالم بود (یکی صدمه خورده بود) و دو تا متلاشی شده بود و دو تا در مسیر خراب شده بود.

"ما با بالگرد شنوک به سمت یزد برگشتیم و از آنجا به سمت تهران. "

بازرس وزارت دفاع در دوران شهید چمران با اشاره به رمز گذاری عملیات به نام «پنجه عقاب» افزود: یک ناو بالگردبر به دریای عمان آمده بود و از دریای عمان 8 فروند بالگرد که 6 فروند بالگرد اصلی بوده و 2 فروند رزرو به پرواز درآمده بودند. مأموریت بالگردها حرکت از دریای عمان به سمت شرق دریاچه بختگان و بعد به سمت کویر بم و از کویر بم به کویر دربند بود.

[b]رادارها کور شده بود[/b]

عابدی یادآور شد: ما هم در دربند سایت رادار داریم و هم در گنو مدرنترین رادار روز غرب را داشتیم که تا اقیانوس هند را رصد می‌کرد اما چون سیستم رادار غربی بود خودشان آشنا بودند که چطور رادارها را کور کنند. رادار دربند را هم همین کار را کردند.

نماینده مردم طبس در مجلس هشتم در ادامه این گفتگو افزود: تپه ماهورها در طبس به گونه ای است که اطراف تپه بلند است و وسط، تپه‌های کوچک قرار دارد و اگر چیزی وسط این‌ها باشد دیگر دیده نمی‌شود و رادار هم نمی‌توانست آن‌ها را بگیرد و نه چشم می‌توانست ببیند.

عابدی با تشریح خطای نظامیان آمریکا در طبس به مشرق گفت: خدا می‌خواهد که این‌ها اشتباه بزرگ دیگری را مرتکب بشوند و اشتباه این بود که در ساعت شروع به حرکت تأخیر ایجاد شود. فرمانده عملیات اجازه هات ریفیولینگ می‌گیرد و می‌گوید با توجه به دیر شدن، بالگرد پرواز کند و نزدیک هواپیمای سوخت رسان بیاید و دیگر موتورها را خاموش نکند اما در این فاصله یک اتوبوس که از زوار امام رضا علیه‌السلام بودند در حال عبور از ان منطقه بود که این اتوبوس را متوقف می‌کنند و سرنشینان را به داخل همان سی130 که کماندوها را از آن خارج کردند منتقل می‌کنند.

وی همچنین به تشریح نحوه سقوط بالگرد آمریکایی پرداخت و افزود: در همان وضعیت که بالگرد می‌خواهد بلند شود و نزدیک‌تر بنشیند یک ماشین دیگر از راه می‌رسد که یک تانکر سوخت است. به این تانکر ایست می‌دهند اما تانکر توجهی به ایست نمی‌کند و به حرکت خود ادامه می‌دهد. به تانکر تیراندازی می‌کنند و با انفجاز تانکر، نور زیادی شکل گرفت و خلبان در حین بلند شدن، در فاصله چند صد متری توده آتش می‌بیند و این روی دیدش تأثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر آر اچ 3‌دی 6 ملخ در بالا دارد و 6 ملخ در دم که این ملخ ها باد زیادی را تولید می‌کند و خود هواپیمای سوخت رسان هم روشن بوده و 4 موتورش هم در حال کار کردن است. باد این دو هواگرد، تولید گردباد کرده و خلبان را گیج می‌کند و موقعیتش را گم می‌کند و ملخ‌های این بالگرد با تانکر سوخت برخورد کرده و یک بمب عظیم در صحرای طبس منفجر می‌شود.

این مسئول سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: به دلیل این انفجار کارتر دستور برگشت تیم عملیات را صادر کرد.


[center]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/8/313422_147.jpg[/center]

[b]تمام سیستم پدافند تهران جمع شده بود[/b]

نماینده مردم طبس در مجلس هشتم درباره مسائل مبهم پیش آمده درباره این موضوع گفت: خبر سقوط بالگردها به ستاد ارتش و بنی صدر رسید ولی او توجه نکرد. فردای آن روز که بنی صدر از دزفول همراه مشاورینش در حال بازگشت به تهران بود، مشاورین به بنی صدر می‌گویند که بهتر است که بالگردها را منهدم کنیم و به همین خاطر F4 ها پرواز می‌کنند و آنجا را بمباران می‌کنند که خدا را شکر همه اسناد و تجهیزات از بین نرفت.

مشاور شهید چمران با اشاره به مفقود شدن جعبه سیاه‌های بالگردهای از بین رفته نیز گفت: اسناد اصلی به دست ما نیفتاد.

عابدی با بعید دانستن دستگیری و مجازات مقصران واقعه طبس از جمله مشاورین بنی صدر تصریح کرد: بنابر آنچه که در ذهن من است فرمانده پدافند هوایی آن زمان چند وقتی به زندان رفت اما بعد از مدتی دیدند که ایشان کاره‌ای نبوده آزادش کردند.

وی همچنین درباره فرآیند کور کردن بحث راداری و عدم فعالیت یگان‌های پدافندی نیز گفت: ما به یقین رسیدیم که یک سری فرمان‌هایی صادر شده که آن برخی از آن عوامل هم دستگیر و محاکمه شده‌اند. تنها مدرکی که به دست آمد این بود که دستوری صادر شده بود تا چراغ‌های استادیوم امجدیه یا همان شهید شیرودی امروز و همچنین چراغ پد بالگرد ساختمان وزارت کشور فعلی، آن شب روشن باشد و وزارت خارجه نیز همینطور تا همه چیز آماده باشد و از جمله تمام سیستم پدافند تهران آن شب جمع شود.

وی اظهار داشت: مدتی بعد جلسه‌ای در وزارت جنگ سابق برگزار شد که رییس جلسه درخواست داشت که همه مدارک را بدهیم به او. من امتناع کردم ولی گزارش کار را دادیم. مدارک در اختیار آنها هیچگاه به دست ما نرسید و نفهمیدیم آن‌ها چه کسانی بودند و هیچوقت هیچ چیزی از این جریان توسط آن گروه بروز داده نشد."


[center]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/2/8/313421_220.jpg[/center]

[b]ماجرای یک عکاسی از محل نگهداری جاسوسان امریکایی[/b]

این کارشناس مسائل نظامی اضافه کرد: پس از شکست نگذاشتند این قضیه زنده بماند و این برای خودش یک هنر بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پس از این واقعه، چون مشاور عالی چمران بودم، سفری به کرمانشاه داشتم و در جمع افسران قدیمی هوانیروز جلسه‌ای برگزار کردیم و آنجا یک نفر گفت آقای عابدی این عکسی که در مجله فلایت نیوزویک از سفارت آمریکا انداخته شده شما دیده اید؟ آیا این به نظر شما عکس ماهواره‌ای است؟ گفتم خیر. همه نظرشان این بود که با یک وسیله پرنده که از بالای سفارت عبور می‌کرد از فاصله چند صد متری عکس برداری شده. حال سوال پیش آمد که چه کسی این عکس را انداخته؟

وی با اشاره به استخدام مأمورینی برای تحقیق در زمینه این موضوع اضافه کرد: ما متوجه شدیم دو شرکت با نام‌های هلیکوپتر سرویس و هلیکاپتر ایران در کشور فعالیت می کنند که این دو شرکت دارای 75 خلبان خارجی است که با تعداد زیادی خدمه فنی، در حال پرواز در حساس‌ترین نقاط کشور مانند صداوسیما، انرژی اتمی، سکوهای توانیر، مخابرات، سکوهای نفتی و دیگر نقاط حساس هستند!

عابدی با بیان اینکه این دو شرکت در ان زمان در اختیار یکی از فعالان فعلی بخش خصوصی به نام آقای "خ" بود، گفت: به او گفتم شما باید برای تداوم فعالیت این شرکت با خلبانهای غربی از آقای چمران یا از امام سوال می‌کردید. بعد از این ماجرا بنده دستور دادم سریعاً طرحی آماده کنند که این دو شرکت به مجموعه وزارت دفاع منتقل شوند که از ماحصل آن، "ساخه" شکل گرفت.

"در فاصله کمتر از 6 ماه توانستیم 75 خلبان که بیشترشان در ظاهر هلندی و در اصل امریکایی بودند را بیرون و بجای آنها خلبانان ایرانی جایگزین کنیم."

[b]علت های متعدد و مبهم کارشکنی در ساخت موزه طبس[/b]

نماینده مردم طبس در مجلس هشتم در خصوص علت ساخته نشدن موزه طبس برای گرامیداشت این واقعه مهم گفت: آقایان می خواستند موزه را در یزد بسازند اما ما با دلایل متقن و پیگیری، مانع انجام این کار شدیم. مدتی بعد، املاک این منطقه را جزء اردکان کردند که این اتفاق یک فاجعه بود و توانستیم این منطقه را به طبس برگردانیم.

وی اضافه کرد: بالاخره باز هم موزه را نبردند طبس بلکه بردند در صحرا که خدا می‌داند میلیاردها تومان هزینه داشت چون آب ندارد و برای تأمین آب 2 الی 3 میلیارد هزینه می‌خواهد. برق ندارد، گاز ندارد و اصلاً لازم نیست موزه آنجا باشد. موزه باید در طبس باشد که فرودگاه دارد و مسافران داخلی و خارجی می‌آیند و اگر موزه را آنجا می‌ساخیتم تاحالا چند برابر هزینه خودش را درآورده بود.

عابدی در ادامه با انتقاد از نحوه عملکرد دولت آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد در مورد برخورد سرد با این مسئله مطرح کرد: باید بپرسیم که با گذشت 9 سال از دستور رهبر انقلاب، چطور سازمان اجلاس سران در مدت 6 ماه ساخته می‌شود، اما موزه طبس با این همه وقفه مواجه شده؟
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/210318/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%B3-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%B9%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]
[b] [url="http://www.asriran.com/fa/news/272438/%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C"]اظهارات جنجالی حسن عباسی [/url][/b]
[/center]
حسن عباسی (استراتژیست و دکترین‌پرداز) چندی پیش در برنامه‌ زنده‌ تلویزیونی با عنوان «دیروز، امروز، فردا» که با موضوع نقد فیلم آرگو برگزار شده بود، بیان کرد که علت اصلی شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، فرسودگی هلیکوپترها بوده است و نه طوفان شن.
به گزارش «پارسینه» او اذعان می‌کند که آمریکایی‌ها از تئوری طوفان شن سوء استفاده کردند و بر موج آن سوار شدند تا نقص خود را سرپوش بگذارند. سخنان عباسی با واکنش شدید «فیروز رجایی‌فر» (از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا) روبرو می‌شود. این مسئله همچنین با واکنش بسیار منفی رسانه‌های اصولگرا مواجه شد. سایت حزب‌اللهی صراط‌نیوز در یادداشتی سخنان عباسی را منافی «امر خدا» در حادثه‌ی طبس دانست.
حسن عباسی در سخنان خود می‌گوید:
«من همین جا، جا داره که خدمت شما و بینندگان عزیز عرض کنم که بر خلاف آنچه که گفته میشه قضایای طبس بر اثر طوفان شن بود واقعیت شکست آمریکا در طبس مسئله دیگه ای بود که ما کمتر این را رو کردیم با توجه به اینکه ما تقریبا 21 سال است که بر اساس تحقیقات نظامی ای که داشتیم مشخص شد که اصلا شکست آمریکایی‎‎ها ‎‎در طبس به دلیل دیگه ای بوده آمریکایی‎‎ها ‎‎از موجی که ما شروع کردیم گفتیم که اونجا طوفان شن بوده خود این‎‎ها ‎‎روی این موج سوار شدن و گفتن که بله اونجا هوا طوفانی بوده و موارد دیگه ولی در کتاب هایی که خودشون منتشر کردند و الان به زبان فارسی موجود هست مثل کتاب راز‎‎ها ‎‎یا خود کتاب نیروی دلتای بلکویس یا آثار دیگه ای مثل اون کتاب قدرت و اصول اخلاقی برژینسکی که اینجا تحت عنوان منافع آمریکا و جان گروگان‎‎ها ‎‎یا کتاب بحران جردن همیلتون آنچه که مطرحه اینه که آمریکایی‎‎ها ‎‎با هشت تا هلیکوپتر سی استالیون ((اسب دریا)) آمدن تو ایران در طبس این هشت تا هلیکوپتر از روی ناو هواپیما بر مربوطه بلند شدند و پرواز کردن از دریای عمان تا طبس قرار شد بعد از این که این هشت تا آمدن هلیکوپتر‎‎ها ‎‎بنشینن بعداینا رو با کمیون منتقل کنند به نزدیک تهران بیان تو خیابان طالقانی عملیات انجام بدن این پنجاه و دو سه نفر رو آزاد کنند برگردند ... اما به کجا برگردند از این جا به بعد سناریو رو نمی دونیم آنچه که ت کتاب‎‎ها ‎‎نوشته شده مخدوش بود.
تحقیقات گسترده نظامی انجام شد در سال 1370 که ادامه روند چی بوده در یکی از آثارشون بود که قرار بوده برن تو منظریه قم و این هلیکوپتر‎‎ها ‎‎برگردند از استادیوم شیرودی برن توی منظریه قم اونجا هواپیمای c130 استار لیفتر اینا رو سوار کنند پرواز کنند به سمت ترکیه خوب هلیکوپتر‎‎ها ‎‎اینجا می‎موند دیگه 8 تاش
در کتاب راز‎‎ها ‎‎میگه که قرار بوده برن تو دماوند از اونجا برن خوب این سناریو رده. تو دماوند این امکان وجود نداره چون اونجا باند فرودگاهی نیست خوب آنچه گفته میشه که برن منظریه درسته آمریکایی‎ها وقتی قرار میشه برن اونجا این گروگان‎ها و بعد نیروی دلتا رو سوار کنند بعد از کشور خارج کنند هلیکوپتر‎‎ها ‎‎رو قرار بوده که اونجا بگذارند خوب این اصل راز مسئله است که آمریکایی‎‎ها ‎‎سعی کردن روش سر پوش بگذارند ولی ما 21 ساله می‎دونیم.
ببینید تیمسار دریادار رازقی فرمانده وقت هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اون موقع که ما درگیر این تحقیقات توی بندر عباس بودیم به من گفتش که – من بودم تیمسار یگانه فر بود- گفتش که فلانی، یک نکته برای منی که هلیکوپترها رو آوردم عقب –3 تا از هلیکوپتر‎‎ها ‎‎رو ایشان آوردن عقب اون موقع ناو سروان بودن – گفت گیر ما این بود که چطور میشه که چطور میشه این هلیکوپترها اینقدر فرسوده‎اند گفت من تمام دوره خدمتیم این رو پرسیدم به پاسخ نرسیدم که چرا آمریکایی‎‎ها ‎‎هلیکوپتر سی استالیون فرسوده آورده بود می‎دونید یه دونش نزدیک کرمان میشینه اصلا نمیرسه به طبس تمام مدتی که تو کتاب دلتا بلکویس گفته میشه که اینا منتظر بودن چون یکیش نمیرسه نزدیک کرمان میشینه اون 5-6 تایی هم که میان توی طبس خوب بعدا یکیشون بلند میشه سوخت گیری کنه گرد و خاک میشه می‎خوره به هواپیمای تانکر سوخت و انفجار صورت میگیره
ببینید نکته اینه که نیروی زمینی می‎خواسته عمل کنه –نیروی دلتا ماله نیروی زمینی – نیروی هوایی اینا رو آورده سپاه تفنگداران دریایی قرار بوده به اینا هلیکوپتر بده فرمانده سپاه تفنگداران دریایی احساس می‎کنه هشت تا از هلیکوپترهاش میره که از بین بره چه کار میکنه میاد ناخن خشکی می‎کنه میگه هلیکوپتر فرسوده بدبد اون جمله ی تیمسار رازقی معما رو برای ما حل کرد .چرا هلیکوپتر سی استالیون ((اسب دریا)) آمریکا که ما خودمون نه تا ازش داشتیم مال ما نوتر از هلیکوپترهای اون‎‎ها ‎‎بوده ،می دونید هنوز هلیکوپترهای خودمون هنوز بعد 34 -5 سال دارن می‎پرند چی شد هلیکوپتر سی استالیون آر اچ 53 دی آمریکایی‎‎ها ‎‎فرسوده و کهنه بوده که ایشون برد از نزدیک به ما نشون داد توی بندرعباس اونچه که برای ما روشن شد اینه که فرمانده سپاه تفنگداران دریایی که هلیکوپتر‎‎ها ‎‎از اون واحد اعزام شده بودن می‎دونسته که قرار اون هشت تا هلیکوپتر پس از آزادی گروگان‎‎ها ‎‎تو منظریه قم که میشینن نیروی دلتا رو پیاده می‎کنن اینها منهدم بشه هلیکوپتر اسقاطی و فرسوده میده هلیکوپتر فرسوده باعث میشه یکیش اصلا نزدیک کرمان میشینه اونهایی هم که می‎رسن به طبس با فاصله خیلی نامناسب زمانی می‎رسن کل عملیات به هم می‎ریزه لذا دلیل اصلی شکست ایالات متحده در قضیه طبس اراده و دست خدا بود که امام معصوم ما می‎فرماید خدا دشمنان ما رو از احمق‎‎ها ‎‎آفرید یکی احمقی ناخون خشکی می‎کنه 8 تا هلیکوپتر نو نمی‎داره هلیکوپتر کهنه می‎گذاره آمریکا برای زدودن چنین فاجعه‎ای که بعدا هم اسنادی بعدا تهیه شد سری بود و منتشر نکردن که دلیل شکست چی بوده رو همین موج موندن که طوفان شن بوده می‎خواستم امروز این رو عرض کنم که امروز اگر آرگو ساخته میشه در واقع به تعبیر حکیم بزرگواری که می‎فرمود «اشاره به رهبر معظم انقلاب» اینها آمدن تو این فضا بتمن نشون بدن از آدم‎هاشون یه بتمنی اون شخصیت پوشالی کارتونی که بیان این‎‎ها ‎‎رو از داخل ایران نجات بدن ببرن همین چند نفری که تو فیلم آرگو آورده میشه آمریکا داره رو این تحقیری که بعد از سفارت و قضیه اشغال لانه جاسوسی در شکستش در 5 اردیبهشتش در سال بعد در طبس که با هاش مواجه شد رو این داره پرده میکشه اینه که ما این رو الان علنی می‎کنیم که ما می‎دانیم از 1370 تا حالا که ما خبر داریم که آمریکایی‎‎ها ‎‎در طبس به دلیل ضعف تکنو لوژیک و اشتباه لجستیک فرمانده سپاه تفنگداران دریا ییشون شکست خوردن...»
به گزارش پارسینه، رجایی فر در این بخش از برنامه با انتقاد از اظهارات عباسی گفت: «من از صحبت های آقای عباسی حیرت زده شده‎ام. برای ما قابل قبول نیست که آمریکایی‎ها به دلیل اینکه با هلیکوپتر های فرسوده وارد ایران شده است، شکست خورده، چون این موضوع معجزه الهی را در طبس زیر سوال می‎برد. بحث طوفان شن یک بحث جدی است. من کسی هستم که اسناد سفارتخانه را دیده‎ام و با دیسیپلین اداری آنها آشنا هستم. همه چیز آن جا برنامه‎ریزی شده است. آمریکا می‎خواست حیثیت خود را با آزاد کردن دیپلمات‎هایش احیاء کند، چطور ممکن است که با فرستادن هلیکوپترهای فرسوده دوباره حیثیت خود را در شکست جنگی از دست بدهد؟!»
http://www.asriran.com/fa/news/272438/%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C
  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کسی از سیستم هیدرولیک و ضد شن این هلیکوپترها و ارتقا آنها اطلاعی دارد؟
علارغم شنیده های خودم منبعی در این مورد پیدا نکردم
بویژه اصلاح سیستم مقابله با شن و گردوخاک و افزایش امنیت سیستم هیدرولیک در حین عملیات در صحرا که انگار در صحرای مصر با موفقیت تست گردید
اگر دوستی منبعی پیدا کرد ممنون می شوم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در سال 1980 ارتش ایالات متحده 3 فروند هرکولس برای نشست وبرخواست سریع به سان یک هلیکوپتر ساخت. این هواپیماها با موشک های بالابر اریب به سمت پایین برای کاهش سرعت رو به جلو برای فرود سریع و بسیار کوتاه ساخته شده بودند که البته آزمایش های واقعی با شکست رو به رو شد و در اولین اقدام در هنگام فرود یک فروند سی 130 از بین رفت.

 

این مدل ها برای نشست و برخواست کوتاه و سریع در یکی از استادیوم های ورزشی ایران برای نجات 53 گروگان و جاسوس آمریکایی طراحی و تولید شدند....!

 

تصویر یکی از پرنده های این مدل:

 

133.jpg

 

 

 با سلام

 

ضمن تشکر واحترام به نظر شما ، به نظر بنده ، تصویر جنابعالی ، بیشتر به نمونه DC-130 E/H است که در جریان جنگ  سرد ماموریت حمل و پرتاب پهپادهای جت " رایان  فایربی" آمریکایی برای انجام جاسوس هوایی بر فراز جمهوری خلق چین را بر عهده داشت شباهت دارد. با توجه به اینکه بر اساس گفته ای ژنرال چارلز پیتمن ، هرکولس هایی که در عملیات طبس شرکت داشتند ، بیشتر نمونه های E یا H  بودند و نه نمونه فوق الذکر . شاهد مثل ماجرا ، دماغه بزرگتر برای جا دادن رادار مناسب تر جهت هدایت پهپادهای فوق الذکر می بود .

 

09-27-2014_01-02-21_b.jpg

 

یک فروند  DC-130 H  در پایگاه هوایی ادواردز

 

JPGS_ryan_BMG-34_Firebee_GW2.jpg

 

پهپاد فایربی

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام

 

ضمن تشکر واحترام به نظر شما ، به نظر بنده ، تصویر جنابعالی ، بیشتر به نمونه DC-130 E/H است که در جریان جنگ  سرد ماموریت حمل و پرتاب پهپادهای جت " رایان  فایربی" آمریکایی برای انجام جاسوس هوایی بر فراز جمهوری خلق چین را بر عهده داشت شباهت دارد. با توجه به اینکه بر اساس گفته ای ژنرال چارلز پیتمن ، هرکولس هایی که در عملیات طبس شرکت داشتند ، بیشتر نمونه های E یا H  بودند و نه نمونه فوق الذکر . شاهد مثل ماجرا ، دماغه بزرگتر برای جا دادن رادار مناسب تر جهت هدایت پهپادهای فوق الذکر می بود .

 

09-27-2014_01-02-21_b.jpg

 

یک فروند  DC-130 H  در پایگاه هوایی ادواردز

 

JPGS_ryan_BMG-34_Firebee_GW2.jpg

 

پهپاد فایربی

 

 

خیر اگر به زائده های کنار بدنه بیشتر توجه بفرمایید و اون فیلم معروف سقوط یکی از نمونه ها رو دیده باشین دقیقا متوجه خواهید شد که این یک نمونه YMC-130H میباشد.

 

http://www.aparat.com/v/nlYgK

 

البته مقدار خیلی جزئی با هم تفاوت دارن که برمیگرده به پیش نمونه بودن...


هرکولس هایی که توی ماجرای طبس استفاده شدن نمونه های کاملا عادی سی 130 بودن و پروژه YMC-130H قبل از اون ماجرا شکست خورد و به کلی کنار گذاشته شد. هدف این پروژه فرود سی 130 در ورزشگاه شهید شیرودی فعلی و رها سازی گروگانان و تخلیه آنها بوسیله همین هواگرد بوده.

 

تصاویر بیشتر:

 

2471426.jpg

 

2106411.jpg

 

0782439.jpg

 

1821206.jpg

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیر اگر به زائده های کنار بدنه بیشتر توجه بفرمایید و اون فیلم معروف سقوط یکی از نمونه ها رو دیده باشین دقیقا متوجه خواهید شد که این یک نمونه YMC-130H میباشد.

 

http://www.aparat.com/v/nlYgK

 

البته مقدار خیلی جزئی با هم تفاوت دارن که برمیگرده به پیش نمونه بودن...


هرکولس هایی که توی ماجرای طبس استفاده شدن نمونه های کاملا عادی سی 130 بودن و پروژه YMC-130H قبل از اون ماجرا شکست خورد و به کلی کنار گذاشته شد. هدف این پروژه فرود سی 130 در ورزشگاه شهید شیرودی فعلی و رها سازی گروگانان و تخلیه آنها بوسیله همین هواگرد بوده

 

 با سلام ضمن تشکر از شما

در مورد فرود هرکولس ها در ورزشگاه شهید شیرودی ، در کتاب از پلی می تا طبس ، سرهنگ چارلی بکویث هیچ صحبتی نکرده است ، فقط عنوان نموده بود که قرار بود هرکولس ها و استالیون ها در یک فرودگاه دور افتاده در جاده کرج منتقل شده ، استالیون ها نیز پس از موفقیت تیم های آبی و قرمز در رهایی گروگان ها در ورزشگاه شهید شیرودی فرود آمده و آنها را به  فرودگاه متروکه فوق منتقل و پس از آن با اسکورت هوایی ناتو از ایران خارج شوند .

نکته اول : بعید می دونم یک هرکولس ، حتی با راکتهای کمکی اصلا" بتواند در یک ورزشگاه محصور شده فرود آید و این حداقل به نظر بنده زیاد با واقعیت منطبق نیست

نکته دوم : ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه ) وسط تهران قرار دارد ، حالا ،چه شکلی هرکولس ها می خواستند فرود بیایند ، جای سئوال بزرگی است .

نکته سوم : تصویر ابتدایی که شما زحمت قراردادن آن را کشیدید ، بر اساس دو رفرنس ( AVIATION SERIES /CROWOOD PUB/ C-130 و HERCULES IN ACTION) نمونه DC-130 H/Eاست ، بنده این مساله را با دو تا سه تا رفرنس دیگر هم چک کردم  (مثل کتاب دایره المعارف پروازگران ) هم ، همین مدل را ذکر کرده بود 

نکته چهارم : ژنرال چارلز پیتمن ، در حدود 15 سال پیش با مجله روتور اند وینگ ، در ارتباط با همین عملیات مصاحبه ای کرده و دقیقا" شرح چارلی بکویث را تایید نموده .

 

ممنون :rose: :rose:

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام ضمن تشکر از شما

در مورد فرود هرکولس ها در ورزشگاه شهید شیرودی ، در کتاب از پلی می تا طبس ، سرهنگ چارلی بکویث هیچ صحبتی نکرده است ، فقط عنوان نموده بود که قرار بود هرکولس ها و استالیون ها در یک فرودگاه دور افتاده در جاده کرج منتقل شده ، استالیون ها نیز پس از موفقیت تیم های آبی و قرمز در رهایی گروگان ها در ورزشگاه شهید شیرودی فرود آمده و آنها را به  فرودگاه متروکه فوق منتقل و پس از آن با اسکورت هوایی ناتو از ایران خارج شوند .

نکته اول : بعید می دونم یک هرکولس ، حتی با راکتهای کمکی اصلا" بتواند در یک ورزشگاه محصور شده فرود آید و این حداقل به نظر بنده زیاد با واقعیت منطبق نیست

نکته دوم : ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه ) وسط تهران قرار دارد ، حالا ،چه شکلی هرکولس ها می خواستند فرود بیایند ، جای سئوال بزرگی است .

نکته سوم : تصویر ابتدایی که شما زحمت قراردادن آن را کشیدید ، بر اساس دو رفرنس ( AVIATION SERIES /CROWOOD PUB/ C-130 و HERCULES IN ACTION) نمونه DC-130 H/Eاست ، بنده این مساله را با دو تا سه تا رفرنس دیگر هم چک کردم  (مثل کتاب دایره المعارف پروازگران ) هم ، همین مدل را ذکر کرده بود 

 

ممنون :rose: :rose:

 

خواهش میکنم

 

بنده هم عرض کردم این فقط یک طرح بود که شکست خورد و اینکه جناب چارلی اشاره ای نکردن دلیل بر عدم وجود موضوع نمیتونه باشه  صد البته اگه باز دوباره به همون مدلی که خودتون اشاره میکنید توجه کنید میبینید که هیچ زائده و ریلی در قسمت کناریش وجود نداره چون نیازی هم نیست بخاطر این که این ریل ها برای نصب سیستم های جی تو طراحی شده بودن که هدفی جز فرود و برخواست سریع نمیتونه داشته باشه در صورتی که همانند نمونه ای که فیلم ان خدمت شما ارائه شد این ریل ها دقیقا مشابه نمونه ای هستند که فرود ناموفق و سقوط در پیش داشت.

 

 دلیل شما برای اینکه این مدل DC-130 میباشد همان دماغه بلند است که  دلیل محکمی بنظر نمیرسه شاید در  مدل YMC هم  به راداری بزرگتر و کارآمد تر احساس نیاز شده.  در صورتی که وجود ریل ها در کنار بدنه تنها و تنها به پروژه ای که گفته شد اشاره میکنه و هیچ DC دیگری دارای این ریل ها نمیباشد.

 

موفق باشید

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خواهش میکنم

 

بنده هم عرض کردم این فقط یک طرح بود که شکست خورد و اینکه جناب چارلی اشاره ای نکردن دلیل بر عدم وجود موضوع نمیتونه باشه  صد البته اگه باز دوباره به همون مدلی که خودتون اشاره میکنید توجه کنید میبینید که هیچ زائده و ریلی در قسمت کناریش وجود نداره چون نیازی هم نیست بخاطر این که این ریل ها برای نصب سیستم های جی تو طراحی شده بودن که هدفی جز فرود و برخواست سریع نمیتونه داشته باشه در صورتی که همانند نمونه ای که فیلم ان خدمت شما ارئه شد ایینها ریل ها دقیقا مشابه نمونه ای هستند که فرود ناموفق و سقوط در پیش داشت.

 

 دلیل شما برای اینکه این مدل DC-130 میباشد همان دماغه بلند است که بنظر دلیل محکمی بنظر نمیرسه شاید در  مدل YMC هم  به راداری بزرگتر و کارآمد تر احساس نیاز شده.  در صورتی که وجود ریل ها در کنار بدنه تنها و تنها به پروژه ای که گفته شد اشاره میکنه و هیچ DC دیگری دارای این ریل ها نمیباشد.

 

موفق باشید

 

 

ممنون از پاسخ شما ، فقط یک مطلب ، درمورد فرود هرکولس در ورزشگاه ، احیانا" کمی غیر واقعی به نظر نمی رسد ؟؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از پاسخ شما ، فقط یک مطلب ، درمورد فرود هرکولس در ورزشگاه ، احیانا" کمی غیر واقعی به نظر نمی رسد ؟؟

 

پروژه ی جاه طلبانه و بسیار جسورانه ای بوده و احتمالا بدون مطالعات کافی بدلیل تنگی وقت و انتظار بیش از حد از طرح سی 130 ، این هم از طرفی برمیگرده به طرح عالی خود سی 130 که تا اون موقع هر سازی بهش زده بودن رقصیده بود :) همین سی 130 با سیستم های جی تو میتونه در مسافت خیلی کمی شاید کمتر از 100 متر با زاویه ای بسیار تند از زمین بلند شه و این طرح هم احتمالا بر مبنای همون موفقیت پیش میرفت و البته در قسمت پرواز سریع و کوتاه موفق تر از فرود سریع و کوتاه بود.

 

در واقع  نیاز به همچین طرحی باعث بوجود اومدن تیلیت روتر شد .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.