nasirirani

پنجه های خرد شده عقاب در کویر (بازخوانی عملیات طبس)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در بعضی از عملیات ها درصدریسک به شدت بالا هست

از این رو سعی میشه با افزایش دقت و مهارت ریسک رو مهار کنن

 

عملیات طبس یکی از اون عملیات ها بود که همه چیز مثل دقت و مهارت بکار رفت ولی عامل بداقبالی دخیل شد و نتیجه اش فاجعه بار بود

البته بخشی هم به علت تلاش اخر امریکا برای حفظ شبکه های جاسوسی بود که بی ابرویی رو خرید تا نیروهای نفوذی اش از بین نروند 

 

ما عملیات های دیگری نیز داریم 

مثل حمله به اچ 3 که یک جنگنده اسیب دید ولی خدا یاری کرد و همه سالم برگشتن - خدا رو شکر 

یا حمله نرماندی که اگر دروازه اوهاما باز نمی شد به عنوان یک فاجعه ازش نام برده میشد 

در سمت دیگه حمله نیروهای ویژه اسرائیل در لبنان که بدلیل لو رفتن به قتل عام اونها توسط حزب الله ختم شد 

 

در سویی دیگر ما عملیات والفجر 8 رو داریم که به گفته سردار سلیمانی شروعش با تردید در لو رفتن و تیراندازی به اب توسط عراقی ها همراه بود ولی به عنوان یکی از غافلگیرترین و بهترین عملیات های ایران تبدیل شد در حالی که مشابه همین عملیات برای جزایر ام ارصاص کربلای 4 بود 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به شخصه اعتقاد دارم عامل شکست این عملیات شوروی بود و شاید بمباران ارتفاع بالای میگ 25 در سایه خاموش شدن رادارهای ایران تا امداد غیبی و این حرفهای کودکانه

  • Like 2
  • Upvote 4
  • Downvote 15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , FOCAL گفت:

به شخصه اعتقاد دارم عامل شکست این عملیات شوروی بود و شاید بمباران ارتفاع بالای میگ 25 در سایه خاموش شدن رادارهای ایران تا امداد غیبی و این حرفهای کودکانه

 

به گزارش ارتقاهای انجام شده روی این نوع هلیکوپتر، علت نفوذ شن به سیستم هیدرولیک بوده که کنترل رو از بین برده 

این ایراد سال بعد برطرف شد و در یک تست در مصر به تایید رسید 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام 

بروز رسانی تاپیک به تعویق افتاد و حوصله من امشب سر اومد و با این سوالم دوباره تاپیک را بالا آوردم . 

 

یک سوال دارم که شاید صاحب تاپیک در بررسی منابعشون به جوابی مستدل و مستدرک برسند 

باقری ملعون ( فرمانده نیروی هوایی در زمان حمله ی آمریکا به ایران ) چطور از کشور خارج شد ؟ با پاسپورت یا بدون پاسپورت ! جایی نقل قولی از خودش خوندم که پاسپورت گرفته ، یک جا هم خوندم که با بنی صدر در رفته ، اگر منبع معتبری معرفی بفرمایید ممنون می شم .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 4 تیر 1398 در 00:24 , warjo گفت:

 با سلام 

بروز رسانی تاپیک به تعویق افتاد و حوصله من امشب سر اومد و با این سوالم دوباره تاپیک را بالا آوردم . 

 

 

با عرض سلام متقابل و پوزش از شما و سایر دوستان بخاطر به تعویق افتادن تاپیک.

 

متأسفانه در اثر یک سانحه این دست بنده وبال گردن شده و با دست گچ گرفته تایپ کردن یک مقدار سخت هست متأسفانه

 

ان شاءالله به محض باز کردن گچ دست مجدد این تاپیک و سایر تاپیک های نیمه کاره رو پیگیری خواهم نمود.

 

--------------------

در خصوص فرمانده وقت نیروی هوائی ( باقری ) هم چشم. توضیحات تکمیلی رو ارائه خواهم نمود.

ویرایش شده در توسط mehran55
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 سلام

 

با عرض احترام خدمت صاحب تاپیک و عذر خواهی به خاطر مزاحمتهای بی وقت و به هم ریختن نظم تاپیک

 

حسین دهباشی در کتاب فرماندهی و نافرمانی ، خاطرات سپهبد خلبان شاپور آذر برزین را منعکس کرده است . در صفحات 229 تا 250 کتاب روایت امیر بهمن باقری ملعون ( فرمانده وقت نیروی هوایی ایران در آن زمان ) از حادثه عنوان شده است . روی نت دو منبع متفاوت این قسمت را باز نشر نموده اند منبع نخست وبسایت مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی است و منبع دوم رهروان ارتش  که این دو منبع در نقل یک جمله با یکدیگر تفاوت دارند. آن جمله این است که " از بحر خزر تا[مرکز] عمليات نيروي هوايي راه زيادي بود. " انتشار این پست تا پیدا کردن اصل کتاب به تعویق افتاد و حتی برای بررسی موضوع این پرسش نیز مطرح شد که به جایی نرسید . مطلب مورد نظر این است :

 

فرمانده نيروي هوايي در آن زمان روان‌شاد سرلشكر بهمن باقري { ملعون } بود وي از دوستان و همكاران بسيار نزديك من بود او را از دانشجويي مي‌شناختم. افسري باهوش، جدي و مطلع بود براي من قابل قبول نبود كه او دستور نابود كردن هلي‌كوپترها را داده زيرا او به خوبي علائم و قراردادهاي بين‌المللي را مي‌شناخت و مي‌دانست براي جلوگيري از فرار هلي‌كوپترها چه بايد بكند با او نتوانستم تماسي برقرار كنم مدتي در زندان بود بعد هم آزاد شد از او خبري نداشتم باقري { ملعون } بعد از انهدام هلي‌كوپترها به جرم جاسوسي براي آمريكا به زندان افتاد بعد از مدتي طولاني از زندان آزاد شد. بينايي چشم خود را از دست داده بود و خيال داشت براي معالجه چشم و ساير عوارض ناشي از زندان طولاني سفري به خارج بكند. روزي به من تلفن كرد جوياي حالش شدم گفت سخت مريض است گفتم كجايي گفت در امريكا ايالت كاليفرنيا شهر ساكرانتو گفتم چقدر در امريكا خواهي بود گفت كوتاه، قرار است براي معالجه نزد برادرم كه آلمان است بروم و هم‌اكنون منزل دخترم هستم گفتم فردا به ديدنت خواهم آمد. ساعت 5[صبح] روز بعد 400 مايل فاصله را راندم خود را به او رساندم با هم شام خورديم از ساعت 9 شب تا 5 صبح با هم صحبت كرديم درباره طبس از او پرسيدم گفتم چه شد چه كسي دستور بمباران هلي‌كوپترها را داد داستان چيست شروع به صحبت كرد.

 

گفت ساعت 5 صبح بعد از روز سانحه فرزندم كه در فرانسه مقيم است در تلفن از من پرسيد جريان طبس چيست؟ گفتم اطلاعي ندارم. گفت تلويزيون‌هاي فرانسه مشغول پخش اخبار درباره فاجعه فرودگاه طبس هستند. هشت امريكايي جان خود را از دست دادند. گفتم بعداً با تو صحبت خواهم كرد. با تلفن بامركز فرماندهي نيروي هوايي تماس گرفتم. گفتند اطلاعي به ما نرسيده، بعد به بني‌صدر { ملعون } رئيس‌جمهور تلفن كردم. گفتم چنين مطلبي را شنيده‌ام. گفت شما كارهاي خود را بكنيد. من هم در مراجعت از اصفهان از خلبان خواستم از روي طبس عبور كند تا صحنه حادثه را ببينم. من در آن‌موقع در مرخصي بودم. از بحر خزر تا[مرکز] عمليات نيروي هوايي راه زيادي بود. به‌هرحال دستوردادم يك هواپيماي شناسايي سريعاً به طبس پرواز كرده مشاهدات خود را گزارش دهد هواپيماي شناسايي گزارش داد در روي زمين 5 هلي‌كوپتر سيكورسكي با خانه علائم سوختگي يك هواپيماي چهار موتوره و يك هلي‌كوپتر به چشم مي‌خورد به ستاد نيروي هوايي دستور دادم دو فروند هواپيماي F-4 در حالت گشت‌زني مسلح در بالاي فرودگاه طبس باشند تا در صورتي كه افرادي قصد پرواز دادن هلي‌كوپترها را داشتند از آن جلوگيري نمايند و خود روانه تهران شدم.

 

اتوبوس حامل مسافرين كه توسط نفرات مسلح توقيف شده بود پس از فرار امريكايي‌ها به يزد مي‌رسد جريان را به سپاه پاسداران اطلاع مي‌دهد فرمانده سپاه پاسداران بدون اين‌كه مسئله را با نيروي هوايي، وزارت جنگ و مقامات مسئول در تهران هماهنگ نمايد خودسرانه با تعدادي پاسدار روانه طبس مي‌شود به مجرد رسيدن به فرودگاه طبس شروع به بازديد هلي‌كوپترها مي‌نمايند متوجه مي‌شوند تعدادي پول ايراني،‌دلار امریكا، پوتين ، گرم كن و تعدادي تجهيزات انفرادي در هلي‌كوپترها مي‌باشد. شروع به چپاول مي‌كنند و دست آن‌ها به COLLECTIVE مي‌خورد. قفل ملخ‌ها آزاد مي‌شود توضيح اين‌كه COLLEETIRE فرماني است شبيه ترمز ماشين‌هاي سواري در بين دو خلبان كه خلبان پس از روشن كردن هلي‌كوپترها با بالا آوردن آن زاويه ملخ را عوض مي‌كند و هلي‌كوپتر از زمين بلند مي‌شود و در موقع خاموش كردن نيز پس از اين‌كه هلي‌كوپتر را خاموش مي‌كند دسته را تا آخر به بالا مي‌كشد و ملخ‌ها را قفل مي‌كند تا در اثر باد به گردش درنيايند. پاسداران در همه هلي‌كوپترها اين كار را كردند و قفل فرامين آزاد شد خلبانان F-4 متوجه مي‌شوند ترددهايي بين هلي‌كوپترها انجام مي‌گيرد و ملخ‌هاي هلي‌كوپتر شروع به گردش كردن نموده است مراتب را به مركز فرماندهي نيروي هوايي گزارش مي‌دهند مركز فرماندهي نمي‌توانند با من كه در راه بودم تماس برقرار كنند مراتب را به ستاد ارتش گزارش مي‌دهند آن‌ها با رئيس‌جمهور بني‌صدر تماس مي‌گيرند و احياناً جمله‌اي هم اضافه كرده‌اند كه هلي‌كوپترها در حال فرار هستند رئيس‌جمهور به جاي اين‌كه دستور بدهد برابر روش جاري عمل شود مي‌گويد آن‌ها را بزنيد. مراتب به خلبانان ابلاغ مي‌شود هواپيماي ليدر در عبور اول دو فروند از هلي‌كوپترها را به آتش مي‌كشد و نفر دوم هنگامي كه هلي‌كوپتر سوم را منهدم مي‌نمايد به ليدر دسته اطلاع مي‌دهد مثل اين‌كه اين‌ها لباس پاسداران را دارند بعد ليدر دسته در ارتفاع پست از روي هلي‌كوپترها عبور مي‌كند و نظر نفر دوم دسته را تأييد مي‌كند در اين جريان تعدادي از پاسداران و رئيس پاسداران كشته مي‌شوند. سرلشكر باقري اظهار داشت پس از رسيدن به تهران از افسر نگهبان مركز فرماندهي سؤال كردم با چه مجوزي هلي‌كوپترها را به آتش كشيديد پاسخ داد به امر رئيس‌جمهور سؤال كردم روش جاري چيست؟ پاسخي نداد.

 

1 - صبح واقعه بنی صدر ملعون در خوزستان بود (ص293و292) پس جمله ی "من هم در مراجعت از اصفهان از خلبان خواستم از روي طبس عبور كند تا صحنه حادثه را ببينم." مربوط به بنی صدر ملعون نیست اما این جمله با عبارت "از بحر خزر تا[مرکز] عمليات نيروي هوايي راه زيادي بود." در تضاد است و کم حافظه بودن دروغ گو را دوباره ثابت می کند. البته اگر مستندی یافت شود که تعلق جمله مربوط به اصفهان به بنی صدر ملعون را اثبات کند ، مکالمه ی ملعون اول (باقری) با ملعون دوم ( بنی صدر ) و انجام هماهنگی های لازم مربوط به پس از بازگشت بنی صدر خائن از خوزستان ( و اصفهان ) به تهران خواهد بود .

 

2- طبق امریه شماره 256-16-1412 مورخ 3 اردیبهشت 59 (2روز قبل از حمله آمریکا به طبس) معاونت عملیاتی پدافند هوایی مقرر شده بود آتشبارهای ضد‌هوایی23 میلی‌متری مستقر در تهران، مشهد، شیراز، بابلسر با تمامی تجهیزات لازم به مأموریت اعزام شوند. همچنین طبق گزارش‌ها توپ‌های ضد‌هوایی مهرآباد و پادگان منظریه نیز برداشته شدند. این توپ‌ها تا تاریخ ششم اردیبهشت پس از انتقال از محل‌های خود در انتظار و بیهوده در نقطه‌ای می‌مانند. طی نامه شماره 48-2/03-412 به تاریخ 10/2/1359 تعداد آتشبارهای اعزامی تقلیل می‌یابد و بعدا کلا دستور لغو و مسئله منتفی می‌شود؛ یعنی بدون هیچگونه استفاده یا عملکردی، تنها در چند روز تجاوز و توطئه آمریکا، توپ‌های ضد‌هوایی از نقاط حساس و مورد توجه دور می‌شوند!

 

3- هليكوپترهاي آمريكايي در سه نوبت عصر جمعه 59/2/5 ساعت شش و نیم  و ده و نیم شب و صبح شنبه 59/2/6 ساعت 7 بمباران شده اند. اين عمل پس از اعلام وجود اسناد در هليكوپترها و در حاليكه در دو نوبت عصر و صبح هوا روشن بوده است و همچنين در حاليكه نخستين بمباران نيز به شهادت برادر محمد منتظر قائم منجر شده بود ، وقوع يافته است. ( به ساعت حمله ی فانتوم ها به هلی کوپترها دقت کنید ، درحالیکه باقری ملعون مدعیست پرسنل نیروی هوایی در زمان بمباران نتوانسته اند جهت کسب دستور لازم با او که در راه بوده تماس بگیرند   )

 

4 - کشمیری ملعون از برج 4 سال 58 در ضد اطلاعات نیروی هوایی مشغول کار بوده و وقتی بدلیل خروج اسناد سری به دام می افتد ، قضیه توسط فرمانده وقت نیروی هوایی امیر بهمن باقری سرپوش گذاشته می شود!

ویرایش شده در توسط warjo
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا....

 

عملیات پنجه عقاب به روایت مستند سازان خارجی

 

250420_eagle_claw.jpg

 

 

عملیات پنجه عقاب / Operation Eagle Claw  که در ایران با عنوان عملیات طبس مشهور شده، تلاش نافرجام نیروهای ویژه دلتای آمریکا برای نجات گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران بود. در جریان این عملیات نیروهای آمریکایی قصد داشتند پس از فرود در صحرای طبس با کامیون به تهران رفته پس از نجات گروگان‌ها با انتقال آن‌ها به استادیوم فوتبال واقع در رو به روی سفارت و با استفاده از هلیکوپترهایی که آنجا فرود آمده‌اند آنها را فراری دهند. اما این عملیات نشان داد که حتی به بهترین نقشه‌های نظامی نیز نمی‌توان اعتماد کرد. با برخورد یکی از هلیکوپترها با یکی از هواپیماهای ترابری سی-130 جهنمی از آتش در دل طبس شکل گرفت که آمریکایی‌ها را مجبور کرد عملیات را به طور کامل لغو و به عمان بازگردند. پس از آنکه یک جاسوس اسرائیلی که به عنوان روزنامه نگار معرفی شده، مکالمات رادیویی آمریکایی‌ها را که شنود کرده بود منتشر کرد نقش مصر و بحرین در این عملیات افشا شد.

 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.