امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خوب همانگونه خبر دارید کره شمالی یک موشک ازمایش کرده بود نمونه زمین پایه از kn11 موشک سوخت جامد 2 مرحله زیر دریایی پرتاب است که در این ازمایش 550 کیلومتر نقطه اوج پروازیش و برد 500 کیلومتر رو طی کرده (تخمینی که برای برد kn 11 زده بودن حدود 1250 کیلومتر بود ) پرتاب سرد و دماغه متفاوت با kn 11

عکس های بالا از تی ای ال موشک کره شمالی منو یاد این تصویر که گفته میشه مربوط به آزمایش موشکی اخیر ایران هست و در اون به تی ای ال موشک خرمشهر و تیوب استوانه ای اون اشاره شده:

http://s6.uplod.ir/i/00865/q6y38w5fjsxn.jpg

در تی ای ال موشک جدید کره شمالی هم تیوب استوانه مشاهده میشه،

آیا خرمشهر هم از یک سیستم کلد لانچ بهره می بره و یا اصالتا برای شلیک از پلتفرم هایی مثل ناو یا زیردریایی توسعه داده شده که بایستی از یک لانچر تیوبی شلیک بشه؟
آیا ارتباطی میان خرمشهر و موشک کره شمالی هست؟

......

پ.ن.:
با عرض پوزش من چون از موبایل ارسال پست می کنم و با موبایل هم مشکلاتی در ارسال پست های بلند دارم امکان ویرایش نقل قول مطابق با قوانین فروم برام میسر نبود

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , shobeirazadi گفت:

موشک خرمشهر رونمایی شد...یاد موشکای کره شمالی افتادم..منتظر عکسا هستیم

خب قطعا برنامه مشترکی طی این سال ها بصورت هماهنگ دنبال شده است.خب ظاهرا موشک سنگین تر و با کلاهک سنگین تری ساخته شده .این عزیزان ما هر چه  زحمت بکشند تا به نیروی هوایی راهبردی نرسند خیالمون رو راحت نمیکنند .

اما خرمشهر دیگه از نظر تاکتیکی بی نظیر در ایران.یکم شبیه دانگ فنگ ۲۱ هستش .

این چند سال مطالبی در رابطه با قیاس موشک و هواپیما در اینجا بارها نوشته شده دیگه نیاز به گفتن نیست .همه میدونیم هر دو نیاز .ولی باز نمیشه نگفت .از حجم اتشی که ایجاد نمیشه و از هزینه های زیادی که در پس حملات موشکی هست واقعا خلع جنگنده و نیروی هوایی سرحال و چالاک و اموزش دیده به شدت احساس میشه .

در ادامه، مطلبی در رابطه با قیمت جنگنده های روسی و غربی و البته مقایسه ای با قیمت چند موشک سرشناس(علی الخصوص بلوک شرق) قرار داده خواهد شد .توجه شود بصورت سنتی در کشور های بلوک شرق هزینه ی تولید پایین تر بوده در نتیجه قیمت نهایی نیز ارزان تر تمام میشود .قیمتی که برای هر جنگنده یا موشک در نظر گرفته شده در واقع قیمت خام و  بی پشتیبانی پس از خرید هر جنگنده یا موشک است .و باید به آن هزینه های  اموزش و پشتیبانی و نگهداری و ... را نیز اضافه کرد که هزینه نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت اولیه را برای مشتری به ارمغان می اورد .و برای مثال اگر میگوییم قیمت سوخو ۳۵ حدودا ۶۵ میلیون دلار است .باید دست کم قیمت نزدیک ۹۰ میلیون دلار را  برای آن متصور بود. در نهایت شرایطی را  برای انجام عملیات با این دو ادوات(موشک و هواپیما) تصور کنید و هزینه های حاصل شده و صد البته موفقیت در عملیات را با هم مقایسه کنید.و اینکه چه اتفاقی بعد از انجام عملیات برای سلاح استفاده شده می افتد .

قیمت اولیه میگ ۳۵ حدود ۵۰ میلیون دلار است . وهزینه ی هر ساعت پرواز با این جنگنده ۱۵۶ هزار دلار می باشد.(منبع این قیمت ها جنگاوران).

قیمت اولیه ی سوخو ۳۰ در حدود۴۵ میلیون دلار است  و هزینه ی هر ساعت پرواز ۲۴هزار دلار است.

قیمت اولیه سوخو۳۵ در حدود ۶۳ میلیون دلار و هزینه ی هر ساعت پرواز حدود ۳۶ هزار دلار است.

جنگنده های روسی معمولا ارزان هستند اما هزینه ی نگهداری سنگین دارند .دلیل را میتوان در عمر پایین موتور های روسی نسبت به غربی و دیگر دلایل مشابه یافت .(۱۰۰۰ساعت پرواز در سوخو۲۷ و نزدیک به ۶۰۰۰ ساعت در f18)

قیمت اف ۱۸ سوپر هورنت در حدود ۶۵ میلیون دلار و هزینه ی هر ساعت پرواز ۱۳۲ هزار دلار است.

 اف ۱۶E با قیمت ۶۰ میلیون دلار و با هزینه هر ساعت پرواز حدود ۱۲۰ هزار دلار است.

به تمام این هزینه ها باید هزینه های پس از فروش همچون تهیه فرودگاه های مناسب .و اموزش و اورحال و ... رو نیز افزود .که این موضوع صد البته در نیروی موشکی نیز وجود دارد و قطعا کمتر نیست ! 

برای مثال ممکن است برای پشتیبانی از تعداد ۲۰۰ جنگنده  مثل سوخو۳۰  نیاز  به هزینه ی بیش از ۱/۵میلیاردی در سال نیاز باشد .با توجه به این موضوع که  در ایران بودجه دفاعی اگر ۷ میلیارد دلار باشد .بخش بزرگی از هزینه ها صرف احیای نیروی هوایی می شود. در حالی که همین وضع برای نیروی موشکی وجود دارد و در رابطه با نیروی دریایی بسیار فراتر از این حرف هاست .دلیل این همه فشار هم میتوان حدس زد و آن کنار گذاشتن توان هوایی در یک مدت چند دهه ای است .و ما مجبوریم این فشار را تحمل کنیم. تا به نقطه استاندارد برسیم .در ادامه قیمت موشک های نسبتا ارزان قیمت را بررسی میکنیم .

قیمت یک تیر موشک دانک فنگ21ساخت چین که یک موشک سوخت جامد دو مرحله ای با برد 1700 کیلومتر است. 6.5 میلیون دلار،دانگ فنگ15 با برد 500 کیلومتر 3 میلیون دلار است.

موشک دانک فنگ ۱۵ ساخت چین
توجه شود موشک هایی انتخاب شده که معادل آن بر اساس برد در ایران موجود است

 
قیمت هر تیر موشک بالستیک سوخت جامد اگنی2 با برد2000 تا 3500 کیلومتر بسته به وزن کلاهک  6.5 میلیون دلار می باشد البته به سال2007 میلادی


وجه تشابه موشک  و جنگنده در هزینه ی نگهداری است .در موشک نیز عمر  اورحال مدنظر است .هزینه های اموزش ،هزینه ساخت پرتابگر ها ،هزینه ی زیر ساخت ها و تونل های زیر زمینی وهزینه ی ساخت زیر دریایی های حامل موشک و هزینه ساخت ابزار های فرستادن اطلاعات و  هزینه ساخت ماهواره  و ...قطعا هزینه های سرسام اور برای هر کشوری  هستند.  اما باید نکته ای را افزود .موشک یک موشک است و هواپیما ده ها موشک یا بمب!!!!!منظور این است یک موشک بله ؛بسیار موثر است  اما نهایت یک هدف را میزند که شعاع مشخص دارد و دقت آن معمولا ریسک دار است .اما یک هواپیما تعداد زیادی بمب هدایت شونده سنگین را حمل میکند و دقت هدف قرار دادن اهداف در آن بسیار بالاست . انعطاف پذیری یک نیروی هوایی چالاک و کار ازموده بسیار زیاد است و میتواند در مقابل هر نوع دشمنی تقابل کند .(فرقی نمیکند داعش دمپایی به دست باشد یا یک کشور قدرتمند)اما این نوشتار در رد نظریه استفاده از موشک به هیچ عنوان نیست .فقط منظور این است که وجود هر دو این نیرو ها در امادگی کامل از اوجب واجبات است. موشک در  جای خود و پدافند در جای خود  و اسکاداران های جنگنده در جای خود . در رابطه با حجم اتشی که یک جنگنده ایجاد میکند نیازی به گفتن نیست .تجربیات نبرد خلیج فارس که روزانه به هزار سورتی پرواز هم  می رسیدند و در هر حمله دشت کم ۲ تن مهمات رها می شد .حال خود حساب کنید به چند تیر موشک برای اجرای این حجم اتش در مدت دو یک جنگ طولانی نیاز است؟! البته تا رفع  موانع  (تحریم و زمان لازم برای طراحی و دستیابی به تکنولوژی )باید صبر کرد و به توان موشکی اتکا نمود .چاره ای نیست!!
 

  • Upvote 15
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده  فرمانده نیروی هوافضای سپاه امروز در حاشیه رژه 31 شهریور نیروهای مسلح و در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از موشک جدید برد بلند خرمشهر، گفت: این دستاورد توسط وزارت دفاع طراحی و تولید شده و 2 هزار کیلومتر برد دارد.

وی ادامه داد: این موشک سر جنگی را تا هزار و 800 کیلومتر حمل می‌کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ویژگی این موشک این است که به جای یک کلاهک می‌تواند چند کلاهک را برای هدف قرار دادن چند هدف حمل کند.

سردار حاجی‌زاده افزود: همانطور که مشاهده شد این موشک از نظر ابعاد کوچکتر و تاکتیکی‌تر شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

 

 

https://www.mashreghnews.ir/news/777421/موشک-خرمشهر-با-برد-2-هزار-کیلومتر-قابلیت-حمل-چند-کلاهک-جنگی-را

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالک نداره نه؟

طولش هم کوتاه به نظر میاد

 

راست کار شلیک از زیردریایی است

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند وقت پیش کشتی های اطلاعاتی امریکا از شلیک موشک خرمشهر خبر داده بودند و اونو مشابه با موشک موسودان بی ام ۲۵ مقایسه کردن .خیلی هم سر و صدا کرده بود اگر یادتون باشه .المان ها هم چند وقت پیش اظهار نظری کرده بودند .مطالعه مجددشون شاید بدرد بخوره.در ادامه:

در خصوص این آزمایش موشکی، این مقام آمریکایی مدعی شد ایران روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه یک موشک بالستیک را از یک سایت تست موشکی شناخته شده در نزدیکی سمنان آزمایش کرده است.  
در ادامه‌ گزارش رسانه‌ی آمریکایی فاکس نیوز به جزئیات بیشتری از این موشک اشاره شده و آمده است: این موشک از نوع میانبرد بوده و 《خرمشهر》 نام داشته و قبل از انفجار مسافتی حدود ۶۰۰ مایل (بیش از ۹۶۵ کیلومتر) طی کرده است.رسانه‌های غربی موشک بالستیک خرمشهر را از خانواده‌ی موشک بالستیک «موسودان بی‌ام ۲۵» کره شمالی عنوان می‌کنند که احتمالاً تغییراتی در آن توسط ایران ایجاد شده است.
********
در انتهای سال ۲۰۰۵ نیز یک پایگاهآلمانی به نقل از مقامات اطلاعاتی گزارش داده بود کره شمالی ۱۸ دستگاه موشک موسادان با برد ۲۵۰۰ کیلومتر را در اختیار ایران قرار داده است.
 
مشخصات موسودان بی ام۲۵
 
وزن: ۱۹ هزار تا ۲۶ هزار کیلوگرم در منابع مختلف ذکر شده است
طول: ۱۲ متر
وزن سرجنگی: ۹۰۰ تا ۱۲۵۰ کیلوگرم
برد: ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر در منابع مختلف ذکر شده (برد خود آر ۲۷ بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر است )
دقت: ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متر
نوع پیشرانه: تک مرحله‌ای سوخت مایع

 

http://nasimetosee.ir/اطلاعات-جدید-در-خصوص-موشک-بالستیک-خرم/

ویرایش شده در توسط Navard
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Iran Sacred Defense Week 2017 ballistic missile parade Khorramshahr IRBM موشک بالستیک خرمشهر

https://www.youtube.com/watch?v=7AJQupuEwD0

 

 

موشک بالستیک میان برد خرمشهر با سرجنگی ۲تن


رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایران
جدیدترین موشک بالستیک ایران در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران با حضور مقامات عالی‌ رتبه نظامی رونمایی شد.
حاجی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: موشک خرمشهر با برد 2 هزار کیلومتر قابلیت حمل چند کلاهک جنگی را دارد.
 سردار امیرعلی حاجی‌زاده  فرمانده نیروی هوافضای سپاه امروز در حاشیه رژه 31 شهریور نیروهای مسلح و در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از موشک جدید برد بلند خرمشهر، گفت: این دستاورد توسط وزارت دفاع طراحی و تولید شده و 2 هزار کیلومتر برد دارد. وی ادامه داد: این موشک سر جنگی را تا هزار و 800 کیلومتر حمل می‌کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ویژگی این موشک این است که به جای یک کلاهک می‌تواند چند کلاهک را برای هدف قرار دادن چند هدف حمل کند. سردار حاجی‌زاده افزود: همانطور که مشاهده شد این موشک از نظر ابعاد کوچکتر و تاکتیکی‌تر شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.
http://irinn.ir/fa/news/525157/رونمایی-از-جدیدترین-موشک-بالستیک-ایران

annual Sacred Defense Week 2017  ballistic missile parade ,Zulfiqar Short range ballistic missile (MRV) solid propellant SRBM, Qiam-1 Short range ballistic missile liquid propellant  SRBM, Sejil-2 Medium range ballistic missile solid propellant MRBM, Khorramshahr Intermediate-range ballistic missile (IRBM) with a 3-ton MRV warhead

Iran unveils new ballistic missile during military parades
Iran has unveiled a new ballistic missile during military parades held across the nation to mark the first day of the annual Sacred Defense Week.
The missile, named Khorramshahr, was put on display during the military parade in Tehran on Friday, with Iranian President Hassan Rouhani and senior military officials in attendance.The ballistic missile, which has a range of 2000 kilometers, is capable of carrying multiple warheads, said Brigadier General Amir Ali Hajizadeh, a senior commander of the Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) Aerospace Division.
"As it was observed, the missile has become smaller in size and more tactical and it will be operational in the near future," he told reporters on the sidelines of the parades.
http://presstv.ir/Detail/2017/09/22/536026/Iran-Sacred-Defense-Week-Army-IRGC-Rouhani

 

 

satellite images
https://ibb.co/jjckjQ
https://ibb.co/k005jQ

 

  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام به دوستان

این موشک خرمشهر تاپیک مستقل نداره؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سردار حاجی زاده طول موشک خرمشهر را 13 متر ذکر کردند. اگر تخمینی بودن طول موسودان را درنظر بگیریم به نظر تقریبا هم طول هستند. پس اگر وزن سرجنگی کاهش پیدا کنه برد 4000 کیلومتر هم قابل دسترسی است ظاهرا. هرچند شاید برای ما اهمیت چندانی نداشته باشه.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسکار قویترین انفجار هم میرسه به موشک خرمشهر:

vlcsnap-2018-09-21-16h04m16s046.jpg

13970704_145625_5B1_IRIB_TV15D_Segment_2

 

فیلم مربوط، با تشکر از اسکای هاوک، بابت تصاویر:

http://s9.picofile.com/file/8338305892/13970704_145625_1_IRIB_TV1_Segment_2.mp4.html

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 13 مهر 1397 در 16:19 , mehran55 گفت:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Click to view full size image

Click to view full size image

Click to view full size image

مقایسه ابعاد موشک های هواسنگ-10 ، خرمشهر و عماد

 

 

 

 

با سلام

ابعاد موشک خرمشهر درست ذکر شده؟

چون تفاوتی بین قطر خرمشهر و عماد در تصویر وجود نداشته و با اینکه طول خرمشهر نزدیک به ۳۵درصد کوتاهتر است برد آن ۳۰۰کیلومتر از عماد بیشتر بوده و سرجنگی ان نیز ۳برابر

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , sasasasa گفت:

کشور به دانش پرتاب ماهواره تا ارتفاع 500 کیلومتر دست پیدا کرده. چالش اصلی برای رسیدن به مدارهای بالاتر چالش موتور است. این موتور که در این پرتابگرها استفاده میشه با تغییراتی و با اسکیل کردن توانش افزایش پیدا کرده ولی تقریبا به ماگزیمم توان رسیده. 

الان اگر میخوان این تکتولوژی در کشور تکمیل بشه باید یک موتور جدید با تراست بالاتر از صفر در کشور طراحی و ساخته بشه تا بتوان به مدارهای بالاتر رسید. تجربه اینچنین طراحی در کشور وجود نداره و روس ها هم فکر نکنم حاضر بشن کمک کنند. به هر حال چالش اصلی الان اینه

باید دید موتور موشک خرمشهر توانش چقدر اون وقت میتونیم درمورد ماهواره بر با توان بالاتر بحث کنیم اما به اعتقاد من باید به سراغ ساخت ماهواره بر با سوخت جامد بریم 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای شروع بحث

موشک بالستیک خرمشهر

880x495_389660.jpg

  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.