Recommended Posts

رآکتورهايي هسته اي در زير زمين پروژه بعدي روسيه و آمريکا

ايسکانيوز: انرژي، حادترين مشکل تمدن امروز بشري است و مشکلات انرژي در توسعه اقتصادي موثر هستند. امروزه فکرها بدين مشغول است که چگونه در آينده، زماني که مصرف انرژي بطور ناگزيري افزايش پيدا خواهد کرد، نسل بشريت را از اين مشکل نجات داد. در سياستهاي انرژي کشورهاي پيشرفته، انرژي هسته اي و چندين طرح آينده آن از اولويت برخوردار هستند. در برنامه "Generation Four" آمريکا، چندين نوع رآکتور هسته اي در نظر گرفته شده اند و يکي از جالب ترين آن ها، رآکتور هليمي مي باشد. اين پروژه در روسيه نيز در حال تحقق مي باشد که بنا بر عقيده کارشناسان، روسيه بيش از سايرين در اين امر پيشرفت داشته است و به موفقيت در دست يابي به رآکتورهاي هليمي نزديک تر شده است. به همين دليل آمريکا به روسيه پيشنهاد داده است تا پروژه رآکتورهاي هليمي ويژه نيروگاه هاي اتمي را بطور مشترک اجرا کنند که در اين رابطه "سرگي لسکوف" در روزنامه "ايزوستيا" مي نويسد.
هليم، پس از هيدروژن فراوان ترين عنصر در طبيعت است و به ميزان 003/0 ميلي گرم در هر کيلوگرم ماده بر روي کره زمين و در سراسر کهکشان 23درصد هليم وجود دارد. هليم اغلب در انواع گرانيت يافت مي شود و در اثر مرگ اورانيوم و عناصر راديواکتيو، تفکيک مي شود.هليم ماده اصلي سازنده خورشيد است و تا مدتي قبل در بالن هاي هوايي بکار مي رفت. در حال حاضر در دستگاه هاي صنعتي و سفينه هاي فضايي نوع سايوز در سيستم سوخت رساني تحت فشارهاي بالا مورد استفاده قرار مي گيرد.
"ريچارد فينمن" برنده جايزه نوبل، معتقد بود که هليم فوق سيال به حل آخرين مسئله حل نشده در فيزيک کلاسيک در رابطه با محاسبه "مدل آشفتگي" کمک مي کند.
هليم فوق سيال را يک دانشمند روس به نام "پطر کاپيتسا" در سال 1937 کشف نمود و براي تحقيقات خود جايزه نوبل دريافت نمود و "لئون لانداو"، دانشمند ديگر روسيه، رفتار هليم فوق سيال را توضيح داد که وي نيز جايزه نوبل را دريافت نمود.
در سال هاي 1970 در شوروي سابق کارهايي در رابطه با "رآکتورهاي هليمي دماي بالا" ويژه نيروگاه هاي اتمي براي صنايع شيميايي و متالورژي آغاز شدند.
اساس رآکتورهاي هليمي دماي بالا، طراحي موتورهاي هسته اي موشکي بر اساس هيدروژن بود که متاسفانه تا زماني مناسب تر، موکول به آينده شدند، هر چند که راکت هاي هسته اي موشکي آزمايشي کارآيي آن را تحت گرم سازي تا دماي 3 هزار درجه سانتي گراد نشان دادند.
در سال هاي 1990 متخصصين انستيتو "کورچاتوف" روسيه و دفتر طراحي و ماشين سازي "آفريکانتوف" در نيژني نووگوراد (جايي که رآکتورهاي زيردريايي هاي اتمي، نيروگاه هاي اتمي شناور و نيز رآکتورهاي ويژه نيروگاه اتمي قزاقستان را مي سازند)، طرح رآکتور دماي بالا با رساناي گرمايي هليم که به عنوان رساناي گرمايي برتري بسياري دارد را پيشنهاد دادند. اين عنصر از لحاظ شيميايي بي اثر است و سبب زنگ زدگي نمي شود. همچنين در تراکم وضع، تغييري ايجاد نمي کند، بر ضريب تکثير نوترون ها تاثير ندارد و در آخر، هليم داغ را به راحتي و مستقيم مي توان به توربين هاي گازي هدايت کرد. اين پروژه که لابراتوارهاي کمپاني "General Atomics" آمريکا، "Framatome" فرانسه و "Fuji Electric" ژاپن بر روي آن کار مي کنند، اين امکان را فراهم مي سازد که نيروگاه هاي اتمي جديدي را ايجاد کرد که سبب آلودگي محيط زيست نمي شوند و داراي خواصي منحصر بفرد و از جمله توانايي توليد گرما در دماي بيش از 1000 درجه سانتي گراد بوده و طبق طبقه بندي هاي آمريکايي از بالاترين سطح ايمني برخوردارند.
هم اکنون طرح اوليه پروژه رآکتور و نيروگاه اتمي آماده است و اين رآکتور هليمي سبب بالا بردن ضريب بازدهي تا 50% است که اين در مقايسه با رآکتورهاي کنوني 32% بيشتر مي باشد. رآکتور و توربوژنراتورها در زير زمين جاي خواهند گرفت و ساختار نيروگاه هاي اتمي هليمي به طرز قابل توجهي ساده تر از نيروگاه هاي اتمي معمولي است. بنا بر عقيده آکادميسين "نيکلاي پونوماروف- استپني"، رآکتورهاي هليمي معرف تمايلي بسيار به دستيابي به انرژي هيدروژني هستند که يکي از آينده دار ترين راه حل هاي مشکل انرژي است.
علاوه بر اين رآکتورهاي هليمي مي توانند در امر تصفيه آب و فرآيندهاي تکنولوژيک در صنايع شيميايي، نفت و متالورژي مورد استفاده قرار گيرند.
براي استفاده از رآکتورهاي هليمي در نيازهاي شهري بايد توان آن را افزايش داد که دشواري بخصوصي در اين راه وجود ندارد.
سوخت اين رآکتورها از اکسيد و کربيد اورانيوم تامين مي شود. علاوه بر اين سوخت آن مي تواند اکسيد پلوتونيوم تسليحاتي نيز باشد که سبب جالب توجه تر ساختن اين پروژه است، چرا که به حل مشکل خارج سازي اين ماده که در ساخت سلاح اتمي بکار مي رود، کمک مي کند. سوخت مصرف شده، در چنان شرايطي قرار خواهد گرفت که بازگرداندن آن به چرخه تسليحاتي غير ممکن مي شود.
بهره برداري از اين نوع رآکتورها براي سال هاي 2010 تا 2015 در نظر گرفته شده است.
توان گرمايي آن برابر با 600 مگاوات و توان الکتريکي آن 285 مگاوات و عمر مفيد آن 60 سال مي باشد.
-----------------------------
Inrozha.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسرائیل با پرتاب نخستین ماهواره خود به نام افق – 1 در 19 سپتامبر 1998، هشتمین کشور پرتاب کننده ماهواره در جهان شد .اسرائیل دو سال بعد از آزمایش عملیاتی موشک اریحا -2 ، ماهواره سنجشی افق-1 را از پایگاه پرتاب پالماخیم در مدار بیضوی (ارتفاع 248 کیلومتری در نزدیک ترین فاصله به زمین و ارتفاع 1150 کیلومتری در دورترین فاصله از زمین ) با زاویه میل 43 درجه در مدار زمین قرار داد که 118 روز در مدار کار کرد .
افق-1 به کارفرمایی صنایع هوایی اسرائیل ساخته شد و در ژانویه سال 1989 از مدار خارج شد . سه ماه بعد از آن اسرائیل دومین ماهواره خود به نام افق-2 را در سوم آوریل 1990 به وزن 160 کیلوگرم در مدار بیضوی 1580*120 کیلومتری و همان زاویه مداری قرار داد . این ماهواره نیز 40 روز در مدار بود و در آن فناوری ماهواره افق-1 دوباره آزمایش و درستی عملکرد آن تایید شد .

ماهواره بر شاویت در حال پرتاب از پایگاه پالماخیم
تصویر
اسرائیل سومین ماهواره خود را در 15 آوریل 1995 به نام افق-3 از پایگاه پالماخیم در مدار بیضوی 729*368 کیلومتر با زاویه میل 37 درجه قرار داد که مدت زمان دوران آن به دور زمین 90 دقیقه بود . این ماهواره بعد از افق 2 دومین ماهواره ای بود که بر اساس افق 1 ساخته شد و یک دوربین پیشرفته با قدرت تفکیک 5/2 متر روی آن نصب شده بود . عمر پیش بینی شده برای این ماهواره جاسوسی 2 سال بود .

اسراییل به منظور آنکه در طی مراحل پرتاب یا سقوط موشک حامل یا ماهواره در کشورهای عرب همسایه سقوط نکند و همچنین حد اکثر استفاده از چرخه دوران برای عکسبرداری و کسب اطلاعات از کشورهای همسایه را داشته باشد ، ماهواره افق خود را در خلاف جهت حرکت دورانی زمین پرتاب میکند .

ماهواره افق3
تصویر
ماهواره بر شاویت در ژانویه 1998 هنگام حمل ماهواره افق 4 سقوط کرد و ماهواره در مدار قرار نگرفت . ماهواره افق-4 قرار بود جای ماهواره افق-3 را پر نماید . پرتاب مجدد افق-4 برای سال 2000 پیش بینی شده بود که به علت کمبود بودجه وزارت دفاع اسرائیل به تعویق افتاد . در 28 می سال 2002 ، ماهواره افق-5 توسط موشک سه مرحله ای سوخت جامد شاویت -3 از پایگاه پرتاب پالماخیم در خلاف جهت دوران زمین پرتاب شد و در مدار به ارتفاع 350 کیلومتر و زاویه انحراف از استوا 143 درجه قرار گرفت . این ماهواره دارای وزن 300 کبلوگرم و ارتفاع 3/2 متر و قطر 2/1 متر است . عمر این ماهواره 4 سال و از نوع ماهواره های کوچک و سبک است و حرکت دورانی آن از شرق به غرب 5/1 ساعت طول میکشد .

این ماهواره از نوع ماهواره های جاسوسی و با قدرت تفکیک بالا در حدود یک متر است و بیشترین سطح پوشش را بر روی کشورهای همسایه خاورمیانه دارد .

برنامه فضایی و جاسوسی اسرائیل با قرار دادن ماهواره جاسوسی افق -5 وارد یک دوره جدید شده است . به طوریکه ادعا شده ، اطلاعات کاربردی ان توانایی اعلان خطر تهدید حمله موشکی از کشور های منطقه را داراست . علاوه بر این اسرائیل پس از سقوط افق-4 در سال 1998 تصمیم گرفت بودجه ای در حدود 10 میلیارد دلار در طی ده سال هزینه کند و چندین ماهواره در مدارهای LEO قرار دهد تا به کمک آنها در هرلحظه ، از کشورهای خاورمیانه تصویر و اطلاعات دقیق داشته باشد .

ماهواره بر شاویت یک ماهواره بر سه مرحله ای سوخت جامد است که در مرحله اول و دوم آن از موتور موشک اریحا-2 استفاده شده است . هر دو مرحله اول و دوم آن دارای سازه کامپوزیتی با وزن یکسان حدود 13 تن است . مرحله سوم آن که توسط شرکت رافائل ساخته شده است به شکل کروی و از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده است . وزن کل آن 6/2 تن ، رانش آن 59 کیلو نیوتن و زمان سوزش کل آن 5/92 ثانیه است . تچهیزات سامانه کنترل و هدایت در زیر این مرحله

مسیر حرکت ماهواره افق
تصویر
قرار دارد و قبل از روشن شدن این سامانه از آن جدا میشود .
اسرائیل در برنامه حمل ماهواره به مدار GEO در نظر دارد که یک مرحله دیگر به شاویت-3 اضافه کند که این کار با همکاری شرکت تحقیقاتی آتلانتیک امریکا انجام می شود . این مرحله جدید از نوع رانش مایع با استفاده از اکسیژن مایع ( به عنوان اکسید کننده ) و هیدروژن مایع (به عنوان سوخت ) است و رانشی در حدود یک تن داراست .

اسرائیل تمایل دارد با ارتقائ ماهواره بر شاویت آن را به ماهواره بر تجاری تبدیل کند . صنایع هوایی اسرائیل در می سال 1998 اعلام کردند که با شرکت تحقیقاتی کلمن واقع در فلوریدا برای توسعه ماهواره بر شاویت و تبدیل آن به ماهواره بر کوچک تجاری به توافق رسیدند که محموله 800 کیلوگرم را در مدار LEO قرار دهد .

مراحل پرتاب افق
تصویر
با توجه به اینکه بازار جهانی به استفاده از ماهواره های کوچک برای کارهای تجاری ، سنجش و ارتباطات در کاربرد های غیر نظامی تمایل دارند ، اسرائیل با همکاری شرکت کلمن آمریکا در نظر دارند تا طی طرح LEOLINK ماهواره بر شاویت را به یک به وسیله ای تجاری برای حمل ماهواره های کوچک تبدیل کند . برای این کار تغییرات لازم را بر روی شاویت دادند و انواع جدید آن را با نام های Lk-A و LK-1 و Lk-2 ساختند ، که در این طرح با با پیشرفته کردن مرحله اول شاویت -1 و بالا بردن توان استحکامی سوخت آن به نوع جدید آن یعنی LK-1 رسیدند . در ماهواره بر LK-2 یک مرحله به LK-1 (موشک شاویت -2 بهینه سازی شده ) اضافه کردند که این مرحله موتور Aus-51 سوخت مایع و از نوع هیدرازینی است .

موتور پیشرفته Aus-51 استفاده شده در مرحله سوم ماهواره بر شاویت
تصویر
------------------------------------------------------------------------------
منبع:َAir21.blogfa.com
مجله هوا فضا شماره12
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روسيه، در فكر تلافي موشكي عليه آمريكا روسيه اين روزها سخت مشغول طراحي و برنامه‌ريزي براي نشان دادن واكنش نظامي به تلاش‌هاي جنجالي آمريكا در ايجاد سيستم جديد دفاع موشكي در شرق اروپاست. روزنامه گاردين ديروز با اعلام اين خبر به نقل از مقامات مطلع در كرملين نوشت، اين تلاش كرملين و اقدامات آمريكا نگراني از وقوع رقابت تسليحاتي به شيوه جنگ سرد را بيشتر كرده است. روسيه معتقد است كه تصميم آمريكا براي استقرار موشك‌هاي رهگير و تاسيسات رادار در لهستان و جمهوري چك ثبات استراتژيك دنيا را تغيير مي‌دهد و دگرگون مي‌كند. به همين دليل كرملين در فكر واكنش تلافي‌جويانه به اين اقدام است. كرملين هنوز به صراحت برنامه‌هاي خود را اعلام نكرده است. اما كارشناسان دفاعي مي‌گويند، واكنش روسيه به احتمال زياد شامل ارتقاي زرادخانه موشك هسته‌اي و توليد موشك‌هايي مي‌شود كه سرنگون كردن آنها سخت‌تر باشد. روسيه همچنين قصد دارد موشك‌هاي بيشتري را در موقعيت پرتاب و آماده باش قرار دهد و ناوگان زيردريايي هسته‌اي خود را به سوي قطب شمال حركت دهد. در اين منطقه شناسايي موقعيت زيردريايي‌هاي روسي دشوار است. روسيه همچنين مي‌تواند سيلوهاي جديد آمريكا را زير پوشش موشك‌هاي اسكاندر خود قرار دهد كه از كالينينگراد پرتاب مي‌شود. ديميتري پسكوف سخنگوي ارشد كرملين در گفتگو با روزنامه انگليسي گاردين در اين باره مي‌گويد، مسكو احساس مي‌كند كه از سوي پنتاگون مورد خيانت واقع شده است. او مي‌گويد: «ما به شدت نگران و نااميد هستيم. واشنگتن درباره اين برنامه‌ها به هيچ وجه حتي يك كلمه هم با ما صحبت نكرده بود و هيچ كدام از اين ها را با ما درميان نگذاشته بود. با اين كارها توازن استراتژيك اروپا به شدت دچار تغيير مي‌شود و ثبات استراتژيك جهان هم آسيب مي‌بيند. » سخنگوي كرملين در ادامه سخنانش گفت: گويي كه ما را فريب داده‌اند. به همين دليل ما هم بايد به فكر گزينه‌هاي جايگزين باشيم كه البته هزينه كمتر و كارايي بيشتري داشته باشد. هر واكنشي از سوي ما بايد در چارچوب تكنولوژي جديد باشد. به گفته سخنگوي كرملين ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در كنار اقدامات تلافي جويانه نظامي خواستار گفتگو هم هست و اين گزينه را هم كنار نخواهد گذاشت. دولت بوش مي‌گويد سيستم دفاع موشكي كه در شرق اروپا مستقر خواهد كرد با هدف سرنگون كردن موشك‌هايي طراحي شده كه از سوي كشورهاي به اصطلاح سركش مانند كره شمالي شليك مي‌شود. مقامات اين دولت مي‌گويند كه اين سيستم در برابر زرادخانه گسترده هسته‌اي روسيه توان مقابله ندارد. اما اين ادعاها با بدگماني از سوي نه تنها روسيه بلكه متحدان نگران آمريكا در ناتو نگريسته مي‌شود. از جمله اين متحدان نگران و بدبين به نيات آمريكا، كشور آلمان است كه در آن كورت بك رهبر سوسيال‌دمكراتها چندي پيش هشدار داد، آمريكا و روسيه در آستانه يك رقابت تسليحاتي ديگر بر سر خاك اروپا هستند. كارشناسان دفاعي مي‌گويند شكي نيست كه هدف واقعي اين سپر موشكي آمريكا در حقيقت روسيه است. جغرافياي منطقه استقرار نظام موشكي جاي هيچ شكي باقي نمي‌گذارد كه هدف اصلي اين سيستم نيروهاي هسته‌اي روسيه و چين هستند. ژنرال ولاديمير بلوس كارشناس برجسته روسي در زمينه تسليحات ضد موشك بالستيك در اين باره مي‌گويد، پايگاههاي سيستم دفاع موشكي آمريكا تهديد جدي براي نيروهاي استراتژيك هسته‌اي ما هستند. تهديد به وجود آمدن يك رقابت تسليحاتي جديد ميان آمريكا و روسيه اكنون و در زماني مطرح شده‌است كه روابط ميان اين دو كشور در بدترين سطح در يك دهه گذشته قرار گرفته است. در ماه فوريه پوتين در جريان سخنراني در اجلاس امنيتي مونيخ دولت بوش را به تلاش براي تبديل شدن به قدرت انحصاري دنيا متهم كرد. هفته گذشته دوماي روسيه هشدار داد كه برنامه هاي موشكي آمريكا ممكن است به وقوع جنگ سرد دوم در جهان منجر شود. در همان روز روسيه همكاري با آمريكا در اين سپر موشكي را رد كرد. سخنگوي وزارت خارجه روسيه در پاسخ به پيشنهاد آمريكا براي به همكاري طلبيدن مسكو در اين طرح موشكي گفت، علي‌رغم پيشنهاد آمريكا روسيه هيچ دليل منطقي براي همكاري در چارچوب اين سپر موشكي نمي‌بيند. تحليلگران مي‌گويند، احساس مشتركي در روسيه وجود دارد حاكي از اينكه آمريكا بعد از فروپاشي شوروي از توافقنامه‌هاي خود براي كنار گذاشتن سياست جنگ سرد سرپيچي كرده و به تعهدات خود عمل نكرده است. روس‌ها معتقدند كه تفكر جنگ سرد هنوز در ميان رهبران كاخ سفيد به ويژه در اين دوره حاكم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نيروی دريايی سلطنتی انگليس پس از يک ماه توقف فعاليت گشتيهايش در خليج فارس قرار است گشتهای بازرسی از شناورهايی که در آبهای عراق تردد کنند را از سر بگيرد. از 23 مارس (سوم فروردين) گذشته که پانزده ملوان و تفنگدار دريايی انگليسی پس از بازرسی از يک فروند کشتی تجاری هندی در آبهای خليج فارس به دست نفرات سپاه پاسداران ايران بازداشت و به ورود غيرقانونی به آبهای ايران متهم شدند، گشتهای بازرسی نيروی دريايی انگليس در خليج فارس متوقف شده است. هدف از اين بازرسيها که در چارچوب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد و با موافقت دولت عراق انجام می گرفته، مبارزه با قاچاق اعلام شده است. از سرگيری اين بازرسيها را دز براون، وزيردفاع انگليس طی بيانيه ای اعلام کرده است. در عين حال، وزارت دفاع انگليس گروهی از افسران پيشين تفنگدار دريايی انگليسی را در گروهی تحت سرپرستی ژنرال راب فولتون، فرماندار جبل الطارق مأمور تحقيق و تفحص در مورد ماجرای بازداشت نظاميان انگليسي به دست ايران کرده است. بازداشت دوازده روزه اين نظاميان، روابط ايران و انگليس را در تيرگی فروبرد. در حالی که ايران دليل بازداشت اين نظاميان را ورود آنان به آبهای خود اعلام می کرد، انگليس تأکيد داشت که آنان در آبهای عراق گرفتار نظاميان ايرانی شده اند. هر دو طرف نقشه ها و مدارکی برای اثبات ادعای خود مطرح و مدارک طرف ديگر را رد می کردند. چند تن از نظاميان بازداشت شده انگليسی در مدت بازداشت خود طی مصاحبه هايی با تلويزيون ايران اعتراف کردند که وارد آبهای ايران شده و از اينکه مرتکب چنين اقدامی شده بودند پوزش خواستند اما همين افراد پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا اعلام کردند که اين اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده است. ايران نيز به نوبه خود اظهارات اين نظاميان را در مورد اعمال به فشار به آنان طی دوران بازداشت، رد کرد. منبع:بازتاب

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچند آمريكا با جلب رضايت صهيونيست‌ها، بمب‌هاي هوشمندي را به مقامات عربستان سعودي فروخته، اما در عوض به زودي F-22، هواپيمايي كه فروش آن به ديگر كشورها طبق قوانين آمريكا ممنوع بود را به اسرائيلي‌ها اعطا مي‌كند. به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «اورشليم‌پست»، با توجه به تلاش ايران براي دستيابي به سلاح‌هاي اتمي، نيروي هوايي اسرائيل نيز علاقه‌مند به دريافت جنگنده‌هاي F-22 نسل پنجم آمريكا شده و از وزارت دفاع اين رژيم خواسته است تا درخواست لازم را به پنتاگون ارايه دهد. با وجود آن‌كه اين مسئله در ديدار اخير «امير پرتز»، وزير دفاع اسرائيل و «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا مطرح نشد، مقامات دفاعي اسرائيل، براي حفظ برتري نظامي خود در خاورميانه، اين درخواست را ارايه خواهند داد. گيتس در سفر خود به اسرائيل براي صحبت درباره چند مسئله استراتژيك، از جمله طرح‌هاي آمريكا كه اسرائيل با آن مخالف است،‌ آمده بود كه يكي از اين طرح‌ها، فروش بمب‌هاي هوشمند به عربستان سعودي است. در دسامبر 2005، F-22 به صورت رسمي وارد ناوگان عملياتي نيروي هوايي آمريكا شد، اما به علت محدوديت‌هاي فدرال كه فروش خارجي اين هواپيما را ممنوع كرده، تاكنون به هيچ كشوري در خارج از آمريكا فروخته نشده است. در مارس گذشته كنگره آمريكا ممنوعيت نه ساله فروش اين هواپيماها را از بين برد و بالقوه، راه اسرائيل را براي خريد هواپيمايي كه امروزه پيشرفته‌ترين جنگنده جهان به شمار مي‌رود، باز كرد. پاسخ مثبت آمريكا به اين مسئله در ماه‌‌هاي آينده، احتمالا تا پايان اين دهه، اسرائيل را صاحب هواپيماهاي F-22 خواهد كرد. نيروي هوايي اسرائيل، همچنين پيش‌بيني مي‌كند كه در سال 2014 جنگنده «JSF» را كه جنگنده‌اي ضدرادار با قابليت عمليات مخفي است و به F-35 معروف بوده و هم‌اكنون در مراحل توليد است دريافت كند. «گيتس» در ديدار اخير خود، سعي داشت تا در مورد طرح فروش سلاح آمريكا به عربستان و ديگر متحدان آمريكا در منطقه خليج فارس به اسرائيل اطمينان دهد و گفت كه آمريكا باعث نخواهد شد برتري نظامي اسرائيل در منطقه از بين برود. وي در سفر اخير خود، هرگونه مذاكره براي حمله به ايران را رد و تأكيد كرد كه ديپلماسي، بهترين راه براي توقف برنامه اتمي ايران است. مقامات اسرائيلي با طرح‌‌هاي آمريكا براي فروش تسليحات به عربستان و ديگر كشورهاي خليج فارس، مخالفند و نگرانند كه اين روند باعث آسيب رساندن به توانايي‌هاي بازدارنده اسرائيل در خاورميانه شود. «نيويورك‌تايمز» در همين ماه از تعويق تحويل محموله‌ها به اين كشورها به خاطر مخالفت‌هاي اسرائيل خبر داده بود. گيتس در مورد تضمين برتري نظامي اسرائيل سخن گفت، اما چيزي از معامله با عربستان نگفت. اسرائيل به شدت نگران طرح آمريكا براي فروش سيستم‌هاي پيشرفته هوايي به عربستان است كه به طور گسترده‌اي توانايي‌هاي آفندي هواپيماهاي جنگي عربستان را افزايش مي‌دهد و چند مورد آنها تنها در فاصله چند صد كيلومتري حريم هوايي اين رژيم مستقر مي‌شوند. «شون مك كورمك»، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، نيز در گفت‌وگويي در همين ماه اظهار داشت: برتري نظامي كيفي اسرائيل، امري است كه آمريكا به دلايل گوناگون، متمايل به حفظ آن است. به خاطر نيازهاي دفاعي و ماهيت بازدارنده اسرائيل، وزارت امور خارجه آمريكا تاكنون هيچ موضوع‌گيري درباره قابليت فروش F-22 به اسرائيل براي حفظ برتري نظامي اين رژيم نكرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فروش اف-22 به اسرائیل با دو سه برابر قیمت خواهد بود که باعث ترس اعراب و خریدهای بیشتر آنها از کارخانجات اسلحه سازی غرب خواهد شد. اسرائیل هم پولی نمیده و به اصطلاح مینویسن به حساب و بعدا مالیات دهندگان آمریکایی از کمکهای سالانشون به اسرائیل پول اف-22ها رو پرداخت میکنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باید در جواب بگم که اعراب اصلا مغز ندارند! :D :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آفتاب : نکات جالب بازی اتمی آمریکا پایان ناپذیر است ، روزنامه اماراتی البیان در یادداشتی در این زمینه که روز چهارشنبه منتشر کرد افزود : در حالیکه دولت بوش حمله دیپلماتیک خود را علیه ایران درشدیدترین وضعیتی به بهانه منع انتشار تسلیحات هسته ای ادامه می دهد. در همان حال جورج بوش رئیس جمهور آمریکا رنج سفر چند هزار مایلی را به دهلی نو به جان می خرد تا با هند توافقنامه های هسته ای تاریخی به امضا برساند واین کشور اجازه دهد تا از فن آوری هسته ای پیشرفته آمریکا در این زمینه استفاده کند. اما در مقابل بوش وقتی به اسلام آباد رسید در کشور همسایه هند از نظام ژنرال مشرف خواست تا جنگ علیه تروریسم را افزایش دهد اما این خواسته آمریکا بدون پرداخت بها بود وهیچ نوع پاداش هسته ای اسلام آباد تحویل نگرفت. به اعتقاد مجلسه معتبر "اکونومیست" باز شدن دروازه های فن آوری هسته ای آمریکا در برابر فیزیکدانان هندی یک هدیه وکرم اتمی آمریکایی محسوب می شود اما این سئوال وجود دارد که چرا این لطف وکرم آمریکایی باید شامل یک کشور هندو شود اما کشوری اسلامی از آن بی بهره بماند؟ چند سال پیش پاکستان دست آخر موفق شد توازن اتمی را با رقیبش هند ایجاد کند ، این مهم پس از آن صورت گرفت که پاکستان توانست برنامه های اتمی خود را تا مرحله پرتاب گلوله های خمپاره اتمی هم توسعه دهد. اینگونه بود که دو کشور در توانمندی بازدارنده خود مساوی شدند. اما اکنون این بذل وبخشش اتمی آمریکایی به هند باعث مختل شدن توازن قوا در منطقه می شود ویا حداقل این اختلال در بخش غیر نظامی به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر آمریکا نسبت به اهداف پشت پرده برنامه های هسته ای ایران ابراز شک وتردید می کند ، در حالیکه برخی از مسئولین ایرانی اعلام می کنند که این برنامه ها برای اهداف غیر نظامی وصلح آمیز صرف طراحی شده وبه اجرا در می آید ، دولت آمریکا اعلام می کند که تهران دارای برنامه های محرمانه ای در سطح تولید تسلیحات اتمی ظرف پنج سال آینده دارد. بیایم فرض بگیریم که واقعا شک وتردیدهای آمریکایی در مورد ایران صد در صد صحیح باشند ، چه تفسیری می توانیم برای کمک های فن آوری هسته ای به هند که خود ذرادخانه هسته ای آماده استفاده دارد می توان یافت ، چرا آنجا این نوع کمک ها داده می شود اما برنامه های اتمی ایران به دلیل وتنها به دلیل شک وتردیدها تحت شدیدترین فشارها قرار می گیرد؟ هیچ تفسیری برای این بازی آمریکایی نداریم جز اینکه ایالات متحده از پشت عینک امنیتی اسرائیلی به برنامه های هسته ای جهان نگاه می کند. در حالیکه هند "هندویی" خطری برای امنیت اسرائیل ندارد ایران اسلامی یکی از فاکتورهای معادله رویارویی بین اسرائیل وجهان عرب واسلامی محسوب می شود. هر ویژگی که بر ایران در این زمینه صدق می کند بر پاکستان هم صدق می کند ، تا پنج سال پیش دولت های متوالی آمریکا فشارهای گسترده ای را بر دولت پاکستان جهت مجبور کردنش برای تفکیک برنامه های هسته ای خود وارد می آوردند. اما حوادث 11 سپتامبر 2001 بعث شد تا مرحله جدیدی از روابط دو جانبه بین پاکستان وآمریکا زیر چترجنگ آمریکا علیه تروریسم رقم بخورد ، پاکستان در مقابل سکوت آمریکا در مقابل برنامه های هسته ای اش وارد این جنگ شد. حال آنگونه که واضح است این یک وضعیت تاکتیکی موقت است که به مرور زمان متلاشی خواهد شد وهر زمان که آمریکا خود را بی نیاز از کمک های امنیتی پاکستان بیابد یا آنکه نظام جدیدی در پاکستان با رویکرد مختلف نسبت به جنگ علیه تروریسم به قدرت برسد آنگاه است که آمریکا رویکرد جدیدی را نسبت به این نظام پیدا خواهد کرد. اما با این حال ماجرای خنده دار دیگری در بازی اتمی آمریکا باقی می ماند ، توافقنامه اتمی آمریکا وهند که به خودی خود یک نقض برای قانون بین المللی محسوب ی شود ، چون هند اصولا معاهده منع انتشار تسلیحات هسته ای را امضا نکرده است ، اما ایران در حالی مورد خشم آمریکا قرار می گیرد که از جمله اولین کشورهای امضا کننده این معاهده محسوب می شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]حمل تسليحات هسته اي آمريكا به «ماناس» قرقيزستان براي حمله به ايران[/align]

[align=center]تصویر[/align]

يك كارشناس قرقيزي از احتمال نگهداري تسليحات هسته اي آمريكا در پايگاه هوايي "ماناس" قرقيزستان جهت حمله احتمالي به تاسيسات هسته اي ايران خبر داد.

به گزارش عصر ايران (asriran.com)، اين كارشناس خدمات ويژه به خبرگزاري "اينترفاكس" گفت: شايد آمريكا سلاح هاي هسته اي تاكتيكي را در پايگاه هوايي خود در قرقيزستان موسوم به "ماناس" براي امكان استفاده عليه تاسياست هسته اي ايران نگه داشته باشد.

وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: هيچكس نمي تواند احتمال وجود سلاح هاي هسته اي در اين پايگاه را رد كند، چرا كه بخش هاي گمركي قرقيزستان هيچ كنترلي بر روي محموله هاي تحويلي به پايگاه هوايي "ماناس ندارند.

اين كارشناس قرقيزي خاطرنشان كرد: در صورتي كه تسليحات هسته اي در ميان محموله هاي وارداتي تحويل پايگاه ماناس شود، ادارات كنترل از اين موضوع باخبر نخواهند شد.


منبع :
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا بود می گفتند هواپیماها B-2 آورده لهستان تا به ایران حمله کنه حالا هم قرقیزستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون ) فروش ۹فروند موشك رهگير به ارزش ‪۴۵۸ ميليون دلار را به ژاپن تاييد كرد. به گزارش روز چهارشنبه پايگاه اينترنتي نيوز اينترنشنال، فروش ‪ ۹فروند موشك "اس ام سه " و موشك دفاعي بالستيك پيشرفته، بايد از سوي كنگره آمريكا تصويب شود. معمولا كنگره آمريكا ،معامله‌هايي را كه مورد حمايت پنتاگون باشد، تصويب مي‌كند. وزارت دفاع آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد، فروش موشكهاي "اس ام ‪۳ " و "بي ام دي"، تعادل نظامي موجود را در منطقه دگرگون نمي‌سازد و تنها قابليت دفاعي ژاپن را افزايش مي‌دهد. سيستم تسليحاتي (‪ (AEGIS9و موشك‌هاي اس ام سه ، بر روي ناوهاي نيروي دريايي ژاپن كه در كنار موشكهاي PAKپاتريوت اين كشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت، پدافند اوليه موشكي بالستيك را براي ژاپن فراهم مي آورند. ژاپن اخيراً گفته بود كره شمالي در تدارك انجام آزمايش يك موشك بالستيك دوربرد است كه مي‌تواند خاك آمريكا را هدف قرار دهد. به گفته مقامات ژاپني موشك تائه‌پدونگ2 كه نسل جديد موشك هاي دوربرد كره شمالي است بردي معادل 3500 تا شش هزار كيلومتر دارد و در حال ارتقاي آن به برد ده هزار كيلومتر است. كره شمالي در سال 1998 يك موشك تائه‌پدونگ1 را با برد دو هزار كيلومتر به سمت اقيانوس آرام شليك كرد كه از فراز ژاپن عبور كرد اما ادعا نمود كه يك ماهواره بوده است. ژاپن وآمريكا از سال ‪ ۱۹۹۹تلاش براي كارآمد كردن سيستم دفاع موشكي ژاپن را در دو بخش زميني و دريايي اين كشور ژاپن آغاز كرده‌اند. قرار است ژاپن اين سيستم را كه شامل سيستم‌هاي رد ياب و موشكهاي رهگير است، دراواخر سال ‪ ۲۰۰۶تحويل بگيرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در زمان عمليات جنگی ايالات متحده آمريکا درعراق آمريکايها 17 دفعه به نيروهای خود تيراندازی کردند. 'آتش دوستانه' به عبارت ديگر که ما بيشتر به آن عادت کرديم 'آتش به همديگر' عبارتی است که در کشورهای غربی در مورد تيراندازی به نيروهای خود يا نيروهای متحدين به کار برده می شود. بويژه آمريکايها که حتی تلافات ناچيز جانی برای آنها بسيار دردناک بوده، از دست دادن نيروها و تجهيزات نظامی خود در اثر آتش نيروهای خود حادثه بسيار ناگوار و فوق العاده و به عبارت ديگر جنايت در ميدان عمليات جنگی تلقی می کنند. اما هيچ عمليات جنگی نيروهای آمريکائی بدون چنين تلفات انجام نشده است. دوره عمليات جنگی فصل بهار سال 2003 ايالات متحده آمريکا و بريتانيا کبير ضد عراق چيزی استثناء نبوده است. بلا فاصله پس از انجام آن مقامات نظامی آمريکا و کارشناسان مستقل موارد 'آتش دوستانه' در دوره عمليات جنگی مذکور را مورد بررسی قرار داده اند. بر اساس اين اطلاعات، فاز فعال عمليات جنگی مذکور از هجوم به خاک عراق در 20-21 مارچ فقط 26 روز بطول انجاميد. در دوره مذکور موارد فوق العاده زياد 'آتش به خودی' مشاهده شده است. به نظر کارشناسان مستقل 17 مورد مذکور رخ داده در حالی که نظاميان بر 11 مورد اسرار می کنند. اين هم کافی است برای اينکه به قول معروف دادستان مشغول کار شود. يعنی يک روز در ميان تيراندازی به نيروهای خود انجام شد. به نظر کارشناس رالف نيکوله يکی از واقعيتهای ناگواری که مقامات آمريکا پنهان کرده اند تيراندازی توسط هواپيمای نيروی هوائی آمريکا 'آ-10' به تفنگداران دريائی در زمان نبرد برای شهر ناسريه در 23 مارچ می باشد، که در اثر آن 9 نفر از تفنگداران دريائی يک دفعه کشته شد. کارشناسان مستقل با تکيه به منابع انخصاری خود معتقدند که نظاميان آمريکائی عمداً کوشش می کنند مواردی را از قبيل حمله هلی کوپتر تفنگداران دريائی آمريکا 'آن-1و'کبرا' با استفاده از راکت های ضد تانک قابل هدايت 'آ.گ.م.-114' 'حلفاير' به تانک 'م1-آ1' 'آبرامس' و نبرد شديد بين تفنگداران آمريکائی که با عث زخمی شدن يکی از آنها شد، پنهان کنند. همچنين نظاميان آمريکائی 4 مورد تيراندازی توسط نفربر زرهی 'بردلی' 'م-2' مربوط به نيروهای زمينی آمريکا به موترهای زرهی و تانکهای آمريکائی ديگر را هم پنهان می کنند. موارد 'آتش به خودی' از اين جمله سرنگون کردن هواپيماهای شکاری- تهاجمی آمريکائی و بريتانيائی توسط کمپلکسهای دفاع ضد هوائی آمريکائی و از بين بردن يک تانک بريتانيائی 'چلنجر-2' توسط تانک بريتانيائی ديگر و موارد زياد تيراندازی به هم ديگر توسط نظاميان آمريکائی و همچنين چند مورد تيراندازی توسط طيارات خود به تفنگداران آمريکائی و بريتانيائی در گزارشات رسمی ذکر شده است. به خصوص آمريکايها نگران اين امر می باشند که تمام 4 مورد تيراندازی توسط نفربر زرهی به جنگ افزار زرهی خود مذکور با استفاده از سيستم شناسائی 'خود –بيگانه' که مورد طراحی و استفاده در هنگام عمليات جنگی در عراق شده و هدف آن جلوگيری کامل يا کاهش تيراندازی احتمالی توسط موترهای زرهی متحدين به ديگر موترهای زرهی خود بوده انجام شده است. بر اساس بررسی تمام موارد ' آتش دوستانه' و باتکا به دلايل که منجر به حوادث مذکور شده، کارشناسان نظامی آمريکائی آنها را در 8 گروه به شرح زير طبقه بندی کردند: اشتباهات در شناسائی، اشتباهات هوانوردی، عيب کنترل آتش، عدم دقت در تيراندازی، عدم کارائی هدايت از نيروها در ميدان نبرد، خراب شدن اسلحه، عدم انتظابات از طرف نظاميان. از يک طرف کارشناسان نظامی آمريکائی در موردی پيشرفت زياد در به وجود آوردن هماهنگی عمليات جنگی انواع مختلف نيروهای مسلح در هنگام فاز اول عمليات جنگی برای باصتلاح آزاد کردن عراق، در تمام دنيا تبليغ کردند و از طرف ديگر آنها تائيد کردند که در اغلب موارد 'آتش دوستانه' ناشی از عدم هماهنگی عمليات انواع نيروهای مسلح بوده است. بدين ترتيب برای جلوگيری از موارد مذکور در آينده توصيه می شود کارائی آموزش نشانه گيران هوائی افزايش، تجديد تجهيزات دستگاه ها و سيستمهای شناسائی و ايستگاه های راديو انجام، سيستمهای شناسائی يگانه در نيروهای مسلح استفاده، نحوه چک کردن اطلاعات و رعايت از مقرارات هماهنگی عمليات جنگی توسط انواع مختلف نيروهای مسلح در مناطق عمليات مشترک بهبود، ياد دادن استفاده از روش شناسائی 'خود بيگانه' از اين جمله آموزش مربوطه سربازان انجام و دوام پرسه شناسائی فراهم آورده شود. در ضمن توجه خاص بايد به انجام اقدامات مذکور در زمان صلح داده شود يعنی در هنگام آموزش مشترک تاکتيکی و عملياتی انواع مختلف نيروهای مسلح. آينده نشان خواهد داد آيا اقدامات مذکور برای جلوگيری از موارد 'آتش دوستانه' مؤثر می باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      با سلام
      آزمایش سامانه دریاپایه "lora"

      طبق اخبار منتشر شده ، صنایع هوا- فضای رژیم عبری (IAI) موفق شده تا آزمایشات سامانه تسلیحات توپخانه ای برد بلند ( Long-Range Artillery weapon system) خود را با موفقیت به اتمام رساند که این تستها ، عمدتاً بعنوان  بخشی از برنامه  تبلیغاتی و همچنین گسترش رزمی  که در نهایت منجر به خرید آن توسط IDF خواهد شد ، در نظر گرفته شده است . در این آزمایش ، یک تیر موشک از روی عرشه یک شناور غیر نظامی ، بسوی یک هدف در عمق دریا شلیک گردید . سامانه تسلیحاتی LORA ، در رده  راکتهای توپخانه ای تاکتیکی  برد بلند قرار دارد  که توسط بخش MALAM از صنایع IAI توسعه پیدا نموده  است .

      براساس اطلاعات موجود این سامانه برای انهدام اهداف در بردی فراتر از 400 کیلومتر و با دقتی در حدود 10 متر طراحی و از یک سکوی دریاپایه به مورد آزمایش قرار گرفت . به گفته تحلیلگران دفاعی ، گونه آزمایشی این سامانه راکتی به این دلیل از روی یک شناور غیر نظامی به سوی هدف شلیک گردید تا کارشناسان فنی قادر باشند تا کاراکترهای این سلاح را بطور کامل بررسی و تجزیه و تحلیل کنند . این سامانه رزمی ، از یک تریلر بعنوان پست فرماندهی و یک لانچر زمینی تشکیل شده و می تواند اهداف مورد نظر را در برد مشخص شده ، با دقت مورد اصابت قرار دهد  . در این تست رزمی ، سامانه های اصلی و جانبی و هم راکت شلیک شده ، با موفقیت عمل نموده و رضایت ناظران را برآورده کردند .

      بواز لِوی ، معاون اجرایی IAI و مدیر سیستم های تسلیحات راکتی این شرکت در این زمینه معتقد است :
      " این تست ، یکی از پیچیده ترین آزمایشات IAI در یک دهه گذشته بشمار می رود ، چرا که این رویداد ، یک طرح تمام عیار عملیاتی شامل ارزیابی نحوه مانور سامانه ، نحوه عملکرد در مرحله نهایی (ترمینال ) و همچنین دقت در انهدام هدف ، می گردید . وی تاکید نمود که  این سامانه به بلوغ خود نزدیک شده و یک ترکیب بسیار پیشرفته را برای کاربران احتمالی آن به ارمغان خواهد آورد .
      پی نوشت :
      علی الظاهر ، جمهوری اسلامی ایران ، تنها کشوری نیست که روی سامانه های موشکی تاکتیکی با دقت بالا مشغول کار هست !!!!
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم  MR9
       
    • توسط Ahmad6644
      اندونزی به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی سوخو است
       
      مقامات اندونزی روز گذشته اعلام کردند که به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی روسی سوخوی SU-30 هستند. این قرارداد که در کنار نمایشگاه هوایی روسیه (MAKS-2007) و در روز اول آن منعقد شده است ارزشی در حدود 330 تا 350 میلیون دلار در برخواهد داشت. این جنگنده‌ها که تکنولوژی آنها به اواسط دهه‌ی 90 بازمی‌گردد، به صورت تدریجی و از سال آینده تحویل داده خواهند شد.

      منبع : AVIA.IR
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.