امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بخش نهم

بررسی آسیب پذیری ساختارهای اجتماعی و سیاسی اوکراین

مسائل قومیتی ، مذهبی و تاریخی

hybridwar2.jpg

 

مسائل قومیتی

تقسیم‌ بندی جمعیتی اوکراین بین شرق و غرب ، یعنی روس‌ تبارها در شرق و اوکراینی ها در غرب کاملا مشخص می باشد و به شدت مورد بحث قرار گرفته ‌است. در زمینه جنگ هیبریدی ، این توزیع جغرافیایی تقریبا واضح (به استثنای تعدادی روسی در اودسا و اکثریت کریمه) یک موهبت الهی برای برنامه ریزان استراتژیک آمریکا بود ، چرا که برای آن ها یک دوگانگی بزرگ جمعیتی ایجاد می کرد که می‌ توانستند در زمان لازم از آن بهره ببرند .


 

نقل قول

تقسیم بندی جمعیتی اوکراین بین شرق و غرب ، در کنار شکاف جغرافیایی مابین کلیساهای ارتودوکس روسیه در مقابل کلیساهای ارتودوکس ، کاتولیک و یونیئیت غرب اوکراین یک دوگانگی بزرگ جمعیتی برای استراتژیست های آمریکایی ایجاد کرده بود

 

مسائل مذهبی

در اینجا نیز یک شکاف جغرافیایی تقریبا کامل بین شرق و غرب با کلیساهای ارتدوکس روسیه و کلیساهای ارتودوکس اوکراین وجود دارد که نماینده دو گروه حیاتی در این کشور هستند . به علاوه در غرب نیز کلیساهای یونیئیت (Uniate) و کاتولیک وجود دارند که اغلب مربوط به سرزمین‌های سابق جمهوری دوم لهستان هستند. فرقه ‌گرایی مسیحی مشهود ترین شعار پشت سر اتفاقات میدان اروپا (EuroMaidan) نبود، اما پیروان رادیکال از موفقیت کودتا به عنوان پوششی برای از بین بردن کلیساهای ارتدوکس روسیه و سایر اموال مذهبی در یک کمپین سراسری که به دنبال تسریع پاک ‌سازی قومی و فرهنگی مردم روسیه بود استفاده کردند.

 

church.jpg

 

مسائل تاریخی

دولت اوکراین جدید یک آمیزه ساختگی از سرزمین‌هایی می باشد که توسط رهبران روسیه تاریخی و شوروی به آن منتقل شده‌ است . ریشه های ذاتی و غیر طبیعی ، اوکراین را از منظر وجود یک تاریخ پیوسته همگن مورد سوال قرار می‌دهد و گسترش قلمرو بعد از جنگ جهانی دوم این مساله را پیچیده ‌ترهم می‌ کند. ناسیونالیستی ترین قطعه اوکراین امروزی بخشی از لهستان بین دو جنگ جهانی و قبل از آن امپراتوری اتریش – مجارستان می باشد و در نتیجه به ساکنان این کشور حافظه تاریخی بسیار متفاوتی نسبت به بخش‌های مرکزی یا شرقی کشور می دهد .

جوامع اقلیت مجارستانی و رومانیایی که در مناطق تازه اضافه شده زندگی می کنند (به ترتیب از چکسلواکی و رومانی افزوده شده اند) دارای درجاتی طبیعی از هویت های جداگانه نسبت به دولت مرکزی هستند که فقط به یک تلنگر بی ثبات کننده بیرونی نیاز دارند تا به صورت کامل دچار بی ثباتی شوند .

 

ukraine-territorial-evolution.jpg

 

همانطور که در جنگ هیبریدی بحث شد و گزارش نیوزویک در چند روز قبل از کودتا  آنرا تایید می کند (که به طور مشکوک از وب سایت آنها حذف شده اما قابل مشاهده در وب سایت web.archive.org است ) ، منطقه تاریخی قومی - مذهبی غرب اوکراین یک شورش کاملا مسلحانه علیه رئیس ‌جمهور یانوکویچ پیش از شروع کمپین انجام داده بودند و و این اصلا تصادفی نیست که جنبه جنگ چریکی غیر متعارف تغییر رژیم از این بخش خاص از کشور آغاز شده باشد.

 

نقل قول

جنگ هیبریدی بر علیه اوکراین در ابتدا از منطقه تاریخی قومی - مذهبی غرب اوکراین با یک شورش کاملا مسلحانه در جنبه جنگ غیر متعارف چریکی جنگ هیبریدی آغاز شد 

 

ادامه دارد ... 

ویرایش شده در توسط HRA
  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بخش دهم

بررسی آسیب پذیری ساختارهای اجتماعی و سیاسی اوکراین

مسائل اداری ، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و جغرافیای فیزیکی

hybridwar2.jpg

 

مسائل سازمانی و اداری

تقسیمات داخلی اوکراین از جمله تقسیم بنی های نژادی ، فرقه گرایی مسیحی ، مناطق تاریخی یا نتایج انتخابات  در بسیاری از مواقع کاملاً با مرزهای اداری آن  مطابقت دارد و این امر تقویت کننده این موضوع بود که استراتژیست های آمریکایی را متقاعد کند که جنگ هیبریدی می تواند به راحتی در اکراین به وقوع بپیوندد . در اوکراین اگر به خاطر کودتای غیرمنتظره در اواخر فوریه 2014 نبود ، بسیار محتمل بود که آمریکا به دنبال این باشد که از همپوشانی بی سابقه آسیب پذیری های احتماعی - سیاسی این کشور سوءاستفاده کرده تا از لحاظ فیزیکی بخش غربی کشور را از طرفداران دولت جدا کند.

 

pbox.jpg

 

نابرابری اقتصادی و اجتماعی :

اوکراین به سوریه شباهت زیادی دارد ، به این معنا که توزیع تقریباً یکنواختی از شاخص های اقتصادی و اجتماعی را دارا می باشد ، با این حال برخلاف جمهوری عربی و ثروت متوسط آن ، این کشور اروپای شرقی به همان اندازه فقر را در بین شهروندان خود گسترش داده است . تعداد زیادی از مردم اوکراین در فقر بوده  و یا بسیار نزدیک به آن می باشند  که این موضوع مجموعه عظیمی از فعالان ضد دولتی را ایجاد کرده است که توسط برنامه ریزان سازمان های مردم نهاد (NGO ها) در انقلاب رنگی میدان یورو سازمان دهی شدند و عدم وجود هرگونه میهن پرستی متمدنانه یا ملی گرایانه به این معنا بود که هیچ حفاظتی اجتماعی ای در جلوگیری از ظهور شورش های اجاره ای  وجود نداشت .

 

crimeac.png

 

نقل قول

فقر در اوکراین مجموعه عظیمی از فعالان ضد دولتی را ایجاد کرده است که توسط برنامه ریزان سازمان های مردم نهاد (NGO ها) در انقلاب رنگی میدان یورو سازمان دهی شدند

 

جغرافیای فیزیکی :

تنها بخش منحصر به فرد مرزهای قبل از جنگ اوکراین ، کریمه بود که بیشتر شبیه یک جزیره بود تا شبه جزیره ای که از لحاظ عملی وجود دارد. این مسأله به ضرر شدید ایالات متحده بود هنگامی که جغرافیای مطلوب جمهوری خودمختار کریمه به ساکنانش کمک کرد تا از خود دفاع کنند و از آن در مسیر رهایی از دولت ناکام اوکراین و تصحیح اشتباه تاریخی خروشچف ، با پیوستن دوباره به روسیه استفاده نمایند. اما در منطقه دونباس عوامل مشابه جغرافیایی وجود نداشتند ، که به این ترتیب ساکنان از منطقه خود دفاع نمایند و به همین دلیل آنها در برابر حملات چندگانه کیف علیه خودشان آسیب پذیرتر بودند . در شرایط پیش از کودتا ، جغرافیای آسان قابل عبور اوکراین می توانست ایده آل باشد تا انقلابیون غربی بتوانند به مانند داعش سریعا به کیف در زمانی که آن‌ها به اندازه کافی اسلحه، تجهیزات و وسایل نقلیه از پاسگاه‌های پلیس و پادگان های اشغال شده به دست آورده بودند هجوم ببرند . 

 

نقل قول

در اوکراین عدم وجود هرگونه میهن پرستی متمدنانه یا ملی گرایانه به این معنا بود که هیچ حفاظتی اجتماعی ای در جلوگیری از ظهور شورش های اجاره ای  وجود نداشت

 

پیش شرایط (نتیجه گیری)

بحث درباره جنبه های گوناگون پیش شرط های اجتماعی جنگ هیبریدی با جزئیات بیشتر ، فراتر از این نوشتار می باشد ، اما به طور کلی می توان تصور کرد که این شرایط را سه گانه جامعه ، رسانه های جمعی و NGO های آموزش دیده ایجاد می کنند . ویژگی‌های مربوط به تغییرات ساختاری ، کمی متفاوت هستند ، به غیر از فشار تحریم‌ها ، عنصر اصلی مورد بحث در بخش اول (یعنی اختلال در بازار انرژی) تا سال گذشته رخ نداد و بنابراین عاملی برای اجرای این جنگ های هیبریدی نبود. با این وجود ، عناصر مجزا دیگر برای هر دو کشور مطمئناً نقش بازی می کردند ، این در حالی بود که خزانه اوکراین با فسادهای بومی و انگلی خالی می شد  و سوریه مجبور بود تا نیازهای نظامی خود را در دفاع در برابر اسرائیل با تعهدات اجتماعی خود نسبت به مردم ، به طور سالانه تعادل بخشد (یک اقدام به مانند قدم گذاشتن بر روی طناب که طی چند دهه مدیریت آن را به خوبی اجرا کرده بودند).

 

نقل قول

پیش شرط های اجتماعی جنگ هیبریدی را سه گانه جامعه ، رسانه های جمعی و NGO های آموزش دیده ایجاد می کنند

 

ادامه دارد ... 

ویرایش شده در توسط HRA
  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بخش یازدهم

پیش بینی مکان های وقوع جنگ های هیبریدی در آینده

مرور مفاهیم نظری

hybridwarcollection.jpg

 

شناسایی اهداف :

در بخش های قبل مجموعه مفاهیم جدیدی را برای نظریه جنگ هیبریدی معرفی کردیم و آن‌ ها را با موفقیت در پرونده‌ های سوریه و اوکراین امتحان نمودیم . این موضوع ثابت کرد که در حقیقت یک روش شناسی خاص برای توضیح و تجزیه و تحلیل جنگ‌های هیبریدی وجود دارد که  آنها را می توان به نحو پویشگرایانه ای برای پیش‌بینی مکان‌هایی بکار برد که این نوع جنگ پست مدرن می تواند در آینده در آنها اتفاق بیفتد . اکنون برای رفتن  به قسمت اول ، باید ابتدا قانون جنگ هیبریدی را یادآوری کنیم :

هدف اصی در پشت پردۀ هر جنگ هیبریدی مختل ساختن  پروژه های چند قطبی فراملی ارتباط دهنده کشورها از طریق ایجاد درگیری های هویتی تحریک شده از بیرون (قومی ، مذهبی ، منطقه ای ، سیاسی و مانند اینها) در درون دولت هدف میزبان خطوط ترانزیت می باشد .

با در نظر گرفتن این امر ، گام بعدی شناسایی پروژه‌های ارتباطی چند قطبی مهم در حال اجرا یا برنامه‌ ریزی شده در سراسر جهان است. هنگامی که این کار انجام شد، برای هر کشور میزبان خطوط ترانزیت با توجه به شش عامل زیر بیشترین تعداد همپوشانی آسیب پذیرهای سیاسی - اجتماعی را ارزیابی می کنیم :

  1.  قومیت
  2.  دین
  3.  تاریخ
  4.  مسائل سازمانی و اداری
  5.  نابرابری اجتماعی و اقتصادی
  6.  جغرافیای فیزیکی

از اینجا به بعد تمام آنچه که برای انجام دادن باقی می ماند مشخص کردن دولت میزبان خطوط ترانزیت است که بیش از همه دچار شکاف های اجتماعی و سیاسی می باشد  و سپس بر اساس شرایط لازم جمعیت شناختی گروه های مخالف ، با عمل مهندسی معکوس آنها را از حکومت مرکزی جدا نماییم . در این مسیر  انسان شناسان فرهنگی ، مورخان ، فعالان سازمان ‌های غیر دولتی ، رسانه‌ها و کارشناسان بازاریابی و پژوهشگران مستقل ، نقش پیشگام در فرآیند ایجاد پیش شرط های اجتماعی را ایفا می کنند  و همچنین می‌توانند در سازمان اطلاعاتی آمریکا ترکیب شده و مورد استفاده قرار بگیرند و در بهره گیری از مؤثرین روشها برای نفوذ ایدئولوژیک در روان گروه های هدف فعالیت نمایند . همزمان با این اقدامات ، درجات مختلفی از پیش شرط های ساختاری به منظور افزایش شکاف مصنوعی ایجاد شده بین دولت هدف و عناصر استراتژیک شهروندان آن ، اعمال می‌شوند.

 

پس گام های پیش بینی ما به ترتیب شامل موارد زیر می شود 

  1. شناسایی پروژه های چند قطبی فراملی ارتباط دهنده کشورها در مناطق هدف
  2. یافتن همپوشانی 6 عامل آسیب پذیری های سیاسی و اجتماعی در کشور های هدف
  3. مشخص کردن ضعیف ترین دولت
  4. جدا کردن گروه های مخالفآن دولت با مهندسی معکوس
نقل قول

در مسیر مهندسی معکوس در جدا کردن گروه های مخالف ، انسان شناسان فرهنگی ، مورخان ، فعالان سازمان ‌های غیر دولتی ، رسانه‌ها و کارشناسان بازاریابی و پژوهشگران مستقل نقش پیشگام را داشته و می توانند در سازمان های اطلاعاتی آمریکا ترکیب شده و در بهره گیری از مؤثرین روشها برای نفوذ ایدئولوژیک در روان گروه های هدف فعالیت نمایند . همزمان ، درجات مختلفی از پیش شرط های ساختاری به منظور افزایش شکاف مصنوعی ایجاد شده بین دولت هدف و عناصر استراتژیک شهروندان آن توسط آمریکا اعمال می‌شوند

 

ادامه دارد ...  

  • Like 1
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

استراتژی جدید آمریکا و اسرائیل علیه ایران با شهادت سردار سلیمانی رونمایی شد 

یک استراتژی ترکیبی ( هیبریدی- تاثیر محور ) و در عمل یک جنگ تمام عیار واقعی ولی خاموش و بدون سرو صدای یک جنگ کلاسیک

 

بحثی در اون مقطع با دوستان داشتیم که خلاصه اون رو اینجا می نویسم 

باتشکر از @HRA , @MR9 , @SAEID

 

بحث های قبلی همه در مورد حمله به ایران و ایجاد یک جنگ تمام عیار بود که در سایت بحث شد

 

- اول عملیات هلی برن برای تصرف تهران

 

- دوم تهاجم به ایران و بحث های آن 

 

ولی الان باید با نگاه جدید نگاه  کنیم برای این منظور حلقه های واردن که پایه تهاجم بهینه و موثر هست رو مبنا میذاریم

حلقه واردن بر مبنای 5 حلقه کار می کند 

https://ui.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Image/herasat/1336328340_5ring-of-warden-infographic_l.jpg

 

1- رهبری ملی ( شامل مغز و اعصاب)

2- محصولات کلیدی ( شامل خوراک، انرژی و گردش خون) 

3- زیرساخت ها ( اندام حرکتی و راهبردی) 

4- اراده ملی ( روح و روان ) 

5- نیروهای عملیاتی خرد ( سلولهای سفید)

 

خب الان چه می بینیم از دید دفاعی

1- حملات به فرماندهان مقاومت و حاج قاسم و ترور حاجی زاده نشون میده که تلاش شدیدی برای ترور فرماندهی داره صورت می گیره 

تو ارتباطات تلاش می کنن اخلال ایجاد کنن، که در مورد هواپیمای اکراینی ما بخش انلاین سیستم نقص خودش رو نشون داد ( از دید مثبت باید نگاه کنیم) 

امریکا تلاش زیادی کرده تا محل کابل زیرزمینی مخابراتی رو شناسایی بکنه و داده های خوبی جمع آوری کرده است 

 

2- بیشترین فشار روی محصولات کلیدی هست ولی بصورت غیر مستقیم 

دارن اقتصاد رو به عنوان خون خراب می کنن 

و تو این بین تولید محصولات کشور رو تحت تاثیر قرار می دن 

( اگر زمان بگذره سیستم نیاز و تولید رو میشناسه و اصلاح میشه پس زمان بضررش میشه) 

ولی نقاط انرژی هدف اولیه در آغاز نبرد خواهد بود بویژه در جنوب با این وضع سرما 

ویروس کرونا و مرگ بعضی از مسئولین و نیروهای کلیدی به همراه قطع ارتباط اقتصادی بویژه قبل از عید 

 

3-  در مورد زیرساخت بیشتر بر خروج نیروهای انسانی با دانش کار کرده و تحریم هایش هم بر همین اساس کار میکنه در این بین سیاست های غلط دولت داره وضع رو تشدید می کنه 

بیشترین ضربه رو ما در عراق و سوریه داریم میخوریم و تلاش میکنه نیروهای اصلی و انبارهای ما رو هدف قرار بده 

و در لبنان با اعتراضات میخواد حزب الله رو درگیر ماجرا بکنه 

 

4- روحیه مردم

جنگ رسانه ای به شدت چشمگیر هست 

اول ایجاد نفرت بین مردم 

دوم کشتن قهرمانان کشور 

سوم ایجاد ناامیدی 

چهارم تحقیر قدرت دفاعی کشور و قوی بودن آمریکا 

پنجم ایجاد شایعه و شوک عدم اعتماد 

 

این بخش های قبل از حمله هست 

در خود حمله اصل ساختار ها و فیزیکشون هدف قرار میگیره 

 

در مجموع قبل از حمله 

فشار اقتصادی و کاهش توان کشور 

ناراضی کردن مردم و ناامیدی 

قطع دست پای ایران در خارج ( حزب الله، حشد شعبی و سوریه ) 

شناسایی مکان های مهم و راهبردی برای هدف قرار دادن

در این میان از داخل تلاش میکنه جنگ و درگیری داخلی ایجاد کنه 

 

حقیقت اینه که ما پتانسیل بالایی داریم 

ولی با بی عملی مواجه هستیم که فقط باعث فرصت سوزی میشه 

 

باید از حلقه های واردن صحبت کنیم ولی در فاز تهاجمی علیه آمریکا 

و مبناهام روی سیستم فرماندهی و کنترل اونهاست که شامل ماهواره ها و اواکس ها هست

و دوم سیستم ترابری 

اگر به هر نحوی این دو رو بتونیم فلج کنیم آمریکا زمین گیر میشه در نبرد 

 

ولی این کافی نیست 

اصلی حمله خاک امریکا هست 

هک نیروگاه ها و تلاش برای از کار انداختن انرژی در امریکا یکی از بزرگترین کارهایی هست که میتونه حتی به جنگ داخلی منجر بشه، بویژه اگر رسانه هاشون قطع بشه

 

بحث های قبلی در این مورد که در تاپیک ها نوشته بودیم 

نقل قول

طبق حلقه های واردن 

با زدن نقاط اصلی مثل شبکه های ارتباطی و فرمانده و لجستیک ، بدن دشمن بدون جنگ شروع به تحلیل می کند

و زمان به نفع ما تغییر میکنه

مهم نیست که کشور طرف مقابل با ما در چه وضعی هست 

هر پایگاهی که ما را مورد حمله قرار دهد یا تهدیدی از لحاظ حمله مستقیم یا لحستیک باشد برای ما هدف هست 

وقتی شعله های جنگ بالا گرفت خیلی از کشور مثل ترکیه و مثل پاکستان خود رو از آتشش دور نگه می دارن

 

نقل قول

در مقابل ترامپ ما سه دسته کار باید انجام دهیم

1- تبلیغاتی 

2- نظامی

3-زیرساختی

 

1- تبلیغاتی

ترامپ به دنبال شو هست و ما باید این شوها رو براش خراب کنیم 

اون میخواد بگه من عظمت امریکا رو برگردوندم ولی باید نشون بدیم امریکا در ضعیف ترین حالتش قرار داره و این مدیون زحمات ترامپ هست 

شاید بهترین گزینه گرفتن یک پهباد بی سرنشین باشد مثل آرکیو و بمب خبری شدن آن ( اگر میشد اف 35 )

یا ایجاد این خبر که ترامپ عملا باعث تثبیت ایران در سوریه شد و نیروهای آمریکایی و اسرائیلی عملا در ضعیف ترین حالت قرار گرفته اند 

تقویت زیرساخت هسته ای و حر کت به جلو ( نسل جدید سانتریفیوژ ها (ای ار 8) و ساخت چند نیروگاه کوچک و متوسط اتمی )

 

در کنار این موارد باید کار رسانه ای رو حرفه ای جلو ببریم ، یعنی از تفکر صدا و سیمایی به سمت تفکر حرفه ای چون پرس تی وی و بی بی سی مانند برویم 

متاسفانه در کشور ما ترجیح اشتباهی بر رفتار صدا و سیمایی و خود ستایی حاکم هست ولی در حالت حرفه ای احترام به مخاطب با بیان تمامی دیدگاه ها و اجازه تفکر به مخاطب اصل کار است

 

2- نظامی 

توازن نظامی باید به سمت ما تغییر کنه 

شاید بهترین سلاح ها برای تغییر این توازن

- موشک های ضد ماهواره ( هواپایه، زمین پایه)

- قراردادن ماهواره های سنگین در فضا 

- موشک های بالستیک ضد آواکس و هواپیما پهن پیکر 

- پهبادهای هوشمند و شبکه ای 

 

این حرکت علاوه بر بحث تبلیغاتی که برای ترامپ منفی هست 

عملا نشان می دهد ترامپ دیگر توان جنگ با ایران را نداشته و هرگونه حمله عواقبی وحشتناک به دنبال خواهد داشت 

البته تکمیل این امر انتشار صحبت های تحلیلگران و ایجاد این موج خبری در تغییر توازن قوا هست 

 

3- زیرساخت 

ترامپ روی تحریم ها مانور می دهد 

اصلاح و رفع فساد اقتصادی با شفاف سازی رفتار مالی مدیران و مسئولان ارشد کشوری برای مردم

شکست این تفکر با شکست تحریم رخ می دهد 

تقویت تولید داخلی بویژه در محصولات استراتژیک مثل گندم و محصولات پایه غذایی و دارویی 

تقویت زیرساخت کشاورزی برای ارتقا کیفیت کشاورزی و مدیریت آب

ارتقا تولید برق با توسعه مولد های کوچک ولی پراکنده در سطح کشور 

نهایی کردن بحث اینترنت داخلی و امن ساختن محیط سایبری 

شبکه های اجتماعی بومی و کاربردی ( مثل سیاست اینترنتی چین در اینترنت و شبکه های مجازی)

تقویت بندر چابهار 

تقویت صنایع مادر کشور با قدرت دولت ( صنایع سنگین بدلیل ماهیت نیازمند دولت هستند )

اصلاح صنعت خودرو سازی 

....

 

تکمیل این موارد عملا باعث می شود ترامپ دستش در تحریم محدود شود 

و در هر صحبتی بتوانیم بگوییم آمریکا چیزی برای دادن به ما ندارد، هر وقت چیزی برای معامله داشت بیاید و حرفی بزند 

 

 

-------------------

حرف هایی که زدم ایده آل هست ولی اجرا پذیر و درست 

درصورت تحقق عملا تحریم های آمریکا کاغذپاره ای بیش نیست 

 

در صورت حمله نیز استراتژی دشمن برای درگیری اینگونه خواهد بود 

نقل قول

تقریبا سناریو برای حمله از جنوب به این صورت خواهد بود 

ولی ما باید سناریو حمله از شمال و سمت اروپا را هم باید لحاظ کنیم 

حمله از شمال بر مبنای زدن نقاط مرکزی کشور توسط نیروهای ناتو در دریایی مدیترانه و اروپای مرکزی هست 

این نیرو بیشتر از اینکه بخواهد اقدام به تصرف نقطه ای کند بیشتر بر حلقه های اول و دوم واردن یعنی فرماندهی، خطوط ارتباطی و شریان های اقتصادی تمرکز می کند 

این اقدام ایران را تحت فشار قرار داده و راه را برای حمله از جنوب باز می کند 

 

1- در جنوب ناوگان آمریکا قبل از ورود مشابه طرح ارائه شده، با کمک ماهواره ها، پهبادها، و نیروهای تفنگدار دریایی سرپل ها و نقاط جدید استقرار نیروهای ایرانی را شناسایی می کنند

2- در گام دوم سازماندهی مجدد نیروهای مانده در منطقه و الحاق نیروهای تفنگدار و چترباز برای تقویت مناطق ساحلی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازپسگیری یا حفظ آنها است

3- حمله و نابودی تاسیسات و مقرهای موشکی ایران برای امن سازی خلیج فارس و ورود ناوها است، در اینجا ناوهای هواپیمابر در اقیانوس ارام مسئول ایجاد خط هوایی برای امن سازی ساحل و موشک های کروز را به عهده دارند 

4- ورود ناوهای ضد موشک و پدافند هوایی متحرک برای ایجاد چتر حمایتی از ناو گروه های کوچک و پاکسازی خلیج فارس و دریایی عمان از مین های دریایی 

5- ورود به جزایر ایرانی و تصرف آنها برای ایجاد سرپل های محکم ، مسلما پدافند هوایی برای روی جزیره به مراتب از پدافند روی ناو قابل اتکاتر هست 

از سوی دیگر تهدید جزایر باید از بین برود و نقطه فشار محکمی روی گلوی ایران ایجاد شود 

6- ورود ناوگروه هواپیما بر و ادامه تهاجم به مراکز مرکزی ایران و ایجاد پرواز ممنوع بر فراز ایران 

 

همه اینها رو گفتم تا برسیم به این نقطه که چه چیزی در مورد حمله به ایران جدید بوده و تو بحث های ما نبوده؟؟

مهم مهم اصول جنگ و حلقه های واردن رو می دونیم ولی چه چیزی جدید توی اون ما رو میتونه غافلگیر بکنه 

 

اصل جنگ هیبریدی غافل گیر کردن دشمن با ایجاد ترکیب جدیدی از تهدیدات است و تهدیدات به صورت غیر خطی عمل می کنند . 

اما در کل اگر بخواهم موردی را بیان کنم می توانم ایجاد آشوب مدیریت شده در کشور در تمام سطوح ذکر  کنم . 

 

اول فکر می کردم شبکه های اجتماعی ولی بعد از قطع اینترنت این طرح تقریبا سوخت و حتی ماهواره ها هم اخبارشون تکراری بود و تصویر جدیدی نداشتن و در آبان ماه از روز چهارم به بعد مخاطبین خسته شده بودند

در شرایط قبل از جنگ، شبکه های اجتماعی به دشمن  برتری اطلاعاتی در سطح خرد کشور  را می دهد و عملا مهندسی فکر را تولید می کند

 

دوم سلاح های اتمی خواهد بود 

این احتمال جدی هست و همین خطر داره حتی فتوای رهبری رو تحت تاثیر قرار میده و طرفداران این سلاح رو بیشتر کنه 

که با گذر زمان و افزایش میزان اورانیوم بازدارندگی تقریبی ایجاد میشه 

 

سوم اف 35 و اف 22 ها و خرد کردن پدافند 

این خطر هم جدی هست، پرنده های ضدرادار، پهبادها و موشک های ضدرادار وسایل زدن این حلقه دفاعی هستن 

ایران از حمله به عراق درس گرفت و همین بحث آتش به اختیار یکی از نتایج ان بود 

موبایل کردن موشک ها و طرح هایی مثل طرح شهید ستاری در زمان جنگ در دستور کار قرار دارد 

ولی بدون پدافند هوایی عملا شرایط سخت هست 

 

 

ادامه دارد ...

  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از مشکلات همین تکنولوژی زدگی است . بازدارندگی را نحوه عمل و استراتژی ها و اهداف ما ایجاد می کنند و نه تکنولوژی ها 

در این مورد کتابی هست که به عملکرد صنایع نظامی پرداخته است 

 با تمرکز بر نوآوری و فناوری و جایگاه اون در صنایع دفاعی و نظامی 

 

http://opac.lib.idu.ac.id/unhan-ebook/assets/uploads/files/a993c-military-innovation-in-small-states.pdf

 

تو جنگ هیبریدی و گستردگی فعالیت و نیاز به سیستم ها و پردازش های موازی ، یکی از نکاتی که صنایع رو شکوفا میکنه بحث عملکرد موازی زیر نظر یک مغز واحد هست ( دقیقا شبیه پردازش موازی در کامپیوتر) 

حالا این بخش های پردازش جز می تونن خصوصی، دانشگاهی یا دولتی باشن 

 

گام اول برای مغز متفکر، یک برنامه نیازسنجی جامع هست 

برنامه ای که فرای توانایی های موجود برنامه ها و گام ها رو تشریح کند و متناسب با اولویت ها به ارگان ها تقسیم کار کند و بخش های باقیمانده رو آزاد بذاره تا واحدهای آزاد بتونن روش کار کنن یا داشته های خودشون رو رو کنن 

U2~0.png

 

U1.png

 

در زمینه جنگ هیبریدی همیشه پایه حلقه های واردن هست و فقط تکنیک ها خلاقانه ارائه می شود 

 

این مقاله با عنوان 

Countering Hybrid Warfare: Conceptual Foundations and Implications for Defence Forces

 


https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/840513/20190401-MCDC_CHW_Information_note_-_Conceptual_Foundations.pdf

این تصویر قابل تامل هست و دوست دارم دوستان نظرشون رو بدن 

normal_Untitled~0.png

 

جنگ ترکیبی چالشی است که احتمالاً ادامه دارد. محیط استراتژیک معاصر پتانسیل را ارائه می دهد و مخالفان با مجموعه ای از ابزارهای جدید و مقرون به صرفه تر بصورت ترکیبی از عملیات اطلاعاتی استفاده می کنند.

نقل قول

Iran (who use a wide variety of nonmilitary and proxy-military means for influence in the Syrian conflict and across the Middle East

 

نقل قول

لیست ابزار تهدید هیبریدی 

Cultural - Diplomatic - Network - Intelligence - Psychological - Technological - Smuggling
Drug ‘warfare’ - Fictitious/fabrication ‘warfare’ - Financial - Trade - Resources
Economic/economic aid incentives - Legal/moral/regulatory - Sanctions
Media/propaganda - Ideology/religion - Forced population shifts/migration

Covert means - Unconventional warfare -  Proxy warfare

Domestic networks - Military coercion (short of war)

 

یکی از نکات جالب جنگ محدود برای آسیب به منابعی که با دیگر روش ها ضربه نمی خورد 

 

نکته دیگر hybrid warfare با  hybrid threats متفاوت است

 

نقل قول

لیست ابزار جنگ هیبریدی 

Conventional warfare - Irregular warfare - Terrorism - Criminality (large-scale)

Information warfare

Nuclear warfare - Bio/chemical warfare- Ecological warfare - Space warfare
Electronic warfare - Concussion warfare

Network warfare  - Intelligence warfare

Cyber warfare - Urban warfare - Unmanned warfare

نقل قول

Everything is changing. We believe that the age of a revolution in operating methods, wherein all of the changes involved in the explosion of technology, the replacement of weapons, the development of security concepts, the adjustment of strategic targets, the obscurity of the boundaries of the battlefield, and the expansion of the scope and scale of non-military means and non-military personnel involved in warfare are focused on one point, has already arrived.’

 

همه چیز در حال تغییر است. ما اعتقاد داریم که روش های عملیاتی در حال انقلاب در همه تغییراتی که در انفجار فناوری ، تعویض اسلحه ، توسعه مفاهیم امنیتی ، تنظیم اهداف استراتژیک ، مبهم شدن مرزهای میدان نبرد هستند و گسترش دامنه و مقیاس وسایل غیر نظامی و پرسنل غیر نظامی درگیر در جنگ فقط در یک نقطه متمرکز شده است. "

 

--------------------------------------

مقاله دیگر با عنوان 

 CONNECTING CONFLICT CONCEPTS: HYBRID WARFARE AND WARDEN’S RINGS

 

https://pdfs.semanticscholar.org/e0da/fa2a3ae1c849df87432a1094c03e7429422f.pdf

 

جنگ ترکیبی تلاقی جنگ نامنظم و متعارف تلقی می شود ، به علاوه دامنه طیف گسترده ای از فعالیت های جنایی و کل مجموعه جنگ سایبری. که در کلمات ساده ، جنگ ترکیبی شامل کلیه فعالیتهای ممکن در طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف انسانی در هر سطحی است که توسط یک مهاجم به سمت هدفمند آغاز می شود
حریف برای رسیدن به اهداف خود از راه کارآمد و مؤثر. به عنوان یک اصطلاح جذاب ، جنگ ترکیبی اغلب در مباحث سیاسی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد بعضاً به عنوان یک بهانه در عرصه سیاسی و رسانه ای مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

 

در اصل اختلافات خیلی تغییر نکرد طبیعت آنها از زمان های بسیار قدیم فرضیه های ماکیاولی در مورد حیله گری ، تقلید و فریب و علاقه شخصی می تواند به طور کلی رفتار متناقض را توضیح دهد.

محدود کننده ای وجود دارد به نام  منع هزینه که زیر آستانه جنگ تمام عیار است

حیله گری ایجاد راه های جایگزین و استفاده از همه وسایل موجود برای دستیابی به هدف استراتژیک را تحریک می کند. 
 برای ایجاد ترکیب های مبتکر. تکثیر به عنوان نوعی توجیه عمل می کند. پشتیبانی ، که در دستیابی به پشتیبانی گسترده تر عمومی (داخلی و بین المللی ، رسانه ها و سیاسی) بسیار مهم است.

 

این هم جدول منتخب در این مقاله هست 

normal_Untitled1.png

 

دو جدول در خصوص ارتباط ابزار و حلقه های واردن 

normal_Untitled4.png

 

normal_Untitled3.png

 

 

ادامه دارد ....

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چیزی که تو استراتژی حمله به ایران ازش استفاده می کنم کتاب سقوط 79 از پل اردمن هست

که به طرز عجیبی وقایع بعد از انقلاب رو پیش بینی میکنه 

thumb_mo_vah2005_111618-9571566211.jpg

https://www.daraian.com/fa/historb/57-historb/18321

به طور یقین اصول حلقه های واردن و موارد مطرح شده در همین کتاب موارد زیر هست 

- ضربه به فرماندهی، خطوط ارتباطی

- زدن اقتصاد و تولید

- از بین بردن روحیه و پشتیبانی مردم 

 

تنها ابزارها برای این کار متفاوت میشه 

یه زمانی سد های آلمان رو زدن و الان میتونن سدهای ما رو هم بزنن 

 

نقل قول

ولی اصل جنگ هیبریدی این هست که با ضربات مداوم و متفاوت تمرکز طرف گرفته شده و نقشه اصلی و اهداف اصلی رو نبینه و از نظر روحی بشکنه و بی خیال ادامه کار بشه ، بدون درگیری جدی 

 

برای مقابله با اینکار باید بدل حمله هیبریدی رو اجرا کرد 

- حملات پراکنده و مداوم که دشمن رو گیج کنه 

مثل حملات افغان ها در افغانستان علیه شوروی و حملات عراقی ها به آمریکایی با بمب های کنار جاده ای 

 

اتفاقات پشت سرهم که امان تحلیل رو از طرف مقابل بگیره 

در این بین راه عملیات مستقیم و جنگ هم براش بسته بشه 

 

این کار برای ایران مقدور هست و ترامپ هم آدمی هست که به راحتی اسیر این بازی میشه 

فقط باید نیروهای ما در محدودهای بی دفاع پراکنده و محو بشن و بصورت تیم های محدود عمل کنن

عملا نتونه ضربات سنگین به ما بزنه 

سلاح های دوش پرتاب، بمب های کنار جاده ای و ضد تانک وحشتناک باعث تخریب روحیه طرف مقابل میشه 

 

در کشورهای اطراف هم زدن مقرهای سازمان سیا و موساد وحشتناک موثر هست 

 

ولی یک نکته مهم وجود دارد 

باید دشمن رو تا جای ممکن کور کرد و جلوی دیدن واقعیت ها رو ازش گرفت 

حملات سایبری و ایجاد مشکل در خود امریکا بصورتی که راحتی رو از مردم بگیره موثر هست 

-------------------------------------

 

نوشته ها رو که می خوندم جمله ای منو خیلی مشغول کرد 

"یکی از نکات جالب جنگ محدود برای آسیب به منابعی که با دیگر روش ها ضربه نمی خورد "

 

این جمله رو به علاوه جمله دوستمون که گفت " فرماندهان عراقی وقتی فهمیدند که بدون سلاح شیمیایی باید جلو امریکایی ها بایستند خود را باختند

 

حالا بیایید ترور شهید سلیمانی رو تو این محاسبات قرار بدید 

به احتمال بالا زدن سردار نه فقط برای زدن ایشان، بلکه ایجاد جنگ محدود و زدن تاسیسات ما بوده است 

یک بازی دو سر برد برای اونها، اگر ایران جواب کم بده یعنی ایران خفه شده است

اگر ایران جواب سنگین دهد تاسیسات اصلی بویژه در جنوب رو میزنه و در تحریم نگه می داره

 

اینکه ما تاسیساتمان حفظ شده است یک نکته مثبت هست 

ولی هنوز میتونن یه بهانه دیگر اونها رو بزنن 

و الان باز روی جنگ هیبریدی دارن مانور میدن تا تک بعدی 

 

چیزی که در این میان خیلی مهم هست به رخ کشیدن تکنولوژی خودی و حذف موانع دشمن هست برای برخورد های بعدی 

 

یعنی عملا ما مجبوریم یک جنگ هیبریدی رو شروع کنیم و برای عدم جنگ محدود ضمانت های محکمی بدست بیاریم 

وقتی از ضمانت صحبت می کنم همه اول میگن بمب اتم 

با فرض درستی این حرف، بمب اتم زمانی ارزشمند میشه که چندتا داشته باشی و در لحظه برخورد حتمی رو کنی تا جلو برخورد رو بگیری و اگرنه دست ما برای جنگ هیبریدی محدود و بسته میشه 

یک نکته: صحبتی هست که میگه قوی ترین سلاح سلاحی هست که هرگز استفاده نشود ولی در مقابلش می گویند قوی ترین سلاح سلاحی هست که فقط یکبار استفاده شود وجنگ رو تمام کند

 

اما ضمانت های دیگر چیست؟

ضمانت نامه یعنی چیزی که از دست دادن اون برای دشمن هزینه کمر شکنی به دنبال دارد 

- مسلما اسرائیل یک ضمانت نامه خوب هست

- توانایی زدن ماهواره ها و گرفتن چشم آمریکا ضمانت نامه و ابزاری قدرت مند است که مثل بمب اتم میتونه جلوی برخورد رو بگیره

- ناوهواپیمابر امریکا یک ضمانت نامه کوچک هست 

- - ولی اصل ضمانت نامه زدن خاک دشمن هست یعنی خود ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر یا با کمک کوبا یا با کمک جنگ سایبری ممکن هست ، استفاده از کشتی تجاری در شرایط فعلی بسیار سخت هست 

اگر به هر طریقی بشود برق آمریکا رو از کار انداخت و این از کار انداختن به مدت یک ماه طول بکشه ما با انقلاب و شورش در خود آمریکا روبرو میشیم 

 

 

-----------------------------

از سال 77 که موشک شهاب3 رونمایی شد تا 13 دی 98 این توان موشکی بود که برای ایران بازدارندگی کاملی ایجاد کرد و امروز همین توانمندی به شمشیر دو لبه تبدیل شده! اگر اخبار طرف مقابل رو مطالعه کنید می بینید که پیش بینی پاسخ موشکی ایران رو بعد از ترور سردار کرده بودند و این یعنی دیگر نگرانی جدی از این بابت ندارند. مثل پاسخ نیروی هوایی بعد از حمله عراق که با وجود ضربات فوق سنگین در هفته نخست جنگ ، مانع از آغاز جنگ نشد و باعث اتمام آن نیز نشد! طرف مقابل با تغییراتی که در دکترین و استراتژی خودش داده به همراه تکنولوژی های جدیدی که در حال ورود به خدمت هستند به این نتیجه گیری رسیده که می تواند نیروی موشکی ایران را مهار یا کنترل کند.

 

متاسفانه این تحلیل دور از واقعیت نیست، علارغم توانایی موشکی ما در آسیب به ساختار دشمن بویژه اسرائیل که هنوز هم موثر است ولی با گذر زمان این توانایی دیگر ترس قدیم خودش رو نداره و باید در کنارش کارت های دیگری ایجاد بشه 

کارتی مثل نیروی هوایی بسیار خوب هست و ساختاری، ولی الان و در زمان کوتاه بدون نهایی و اجرایی کردن پروژه ای دستمون بسته هست 

تنها میتونیم با چین بر سر شرایطی به توافق برسیم ( عدم خروج ایران از ان پی تی در ازای فروش جنگنده جی 10سی با تبادل نفت در برابر جنگنده با تعداد 400 جنگنده

 

راهکارهایی که هم ازنیروی هوایی ارزان تر و کوتاه تر است اگرچه باز جای نیروی هوایی رو نمیگیرن

- پهبادها، پهبادها باید بیشتر از قبل کاربردی بشن و امکان درگیری در هوا رو داشته باشن 

بویژه پهبادی مثل آرکیو که امکان نزدیک شدن به اهداف هوایی و زمینی رو داره با کمترین احتمال شناسایی

(برای زدن سیستم ترابری و شناسایی آواکس آمریکا )

 

- ماهواره ها، زدن ماهواره یا قرار دادن ماهواره جاسوسی در فضا یکی از مواردی هست که پایه ی اون در کشور موجود هست و تاثیرش هم بالا هست ( چشم اسفندیار) 

 

- جنگ سایبری و زدن زیرساخت های اصلی و انرژی آمریکا ( حمله اولیه به خود آمریکا) 

 

- شکار و زدن افسران موساد و سیا در اروپا و آسیا و حتی امریکای لاتین (بویژه در سطح فرماندهی)

 

 

در نهایت 

ابزارهای جنگ هیبریدی به سه نوع شبکه های اجتماعی، اقتصادی و  نوع نظامی و سخت میشه تقسیم بشن که بعدا در موردشون صحبت می کنم

ولی دوست دارم در مورد ضمانت نامه ها دوستان صحبت کنن، ضمانت نامه هایی قابل اتکا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

نمایی از ایده ها و نظریه ها در مورد جنگ هیبریدی بصورت بصری 

Captura-de-ecran-din-2019-09-12-la-15_05

 

thumb_23-Figure1-1.pngthumb_evolution_of_conflict.pngthumb_Captura-de-ecran-din-2019-09-08-la

 

ادامه با دوستان 

-----------------------

این تاپیک هم بود به عنوان منبع بحث در نظر داشته باشید

 

thumb_hybrid_warefare-1024x576.jpg

  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 22 اسفند 1398 در 03:32 , arminheidari گفت:

نهایی کردن بحث اینترنت داخلی و امن ساختن محیط سایبری 

دوست گرامی یعنی شما میگین اینترنت رو داخلی کنن و دسترسی به شبکه بین المللی نداشته باشیم؟

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , melisa گفت:

دوست گرامی یعنی شما میگین اینترنت رو داخلی کنن و دسترسی به شبکه بین المللی نداشته باشیم؟

 

اینترنت داخلی نفی اینترنت جهانی نیست

ولی در کشور ما که سیاسی شدن موضوعات عرف هست اینترانت ملی هم سیاسی شده 

برای درک بهتر اهمیت و جایگاه اینترانت داخلی باید شرایط خاص رو نگاه کرد

 

شرایط خاص یعنی

1- اینترنت جهانی رو به روی ما قطع کنن 

2- حملات سایبری به قدری بالا برود که اینترنت جهانی عملا بسته شود

 

در هر دو سناریو دسترسی ما رو به منابع اینترنتی قطع میکنه 

منابع اینترنتی شامل:

- ارتباطات و تراکنش و خدمات بانکی

- خدمات دولتی 

- ایمیل 

- منابع و اطلاعات علمی و پژوهشی 

- بانک های اطلاعاتی

- شبکه های اجتماعی ( ارتباطات جامعه و اطلاعات درون این شبکه ها)

- خدمات اینترنتی مثل خرید و ...

- و ....

 

در این شرایط کشور عملا فلج می شود 

بویژه همان در بخش بانک های اطلاعاتی که سرمایه ای هستن که هر روز بیشتر به اون وابسته میشیم

به قول دوستی اگر روزی فیش اینترنت رو بکش اطلاعات تو بانک های اطلاعاتی میمونه و هرکس اطلاعات بیشتری داشته باشه برنده هست 

 

خب راهکار چیست ؟

ما نمی تونیم خودمون رو تحریم کنیم در نتیجه باید راهی رو بسازیم که در شرایط ایمن از ارتباط با بانک های اطلاعاتی خارج ایران استفاده شود 

بدون اینکه وابسته باشیم و این وابستگی علیه ما استفاده شود 

 

تجربه آبان 98 نشون داد که شبکه اینترانت فعلی خدمات دولتی و بانک ها رو سرپا نگه میداره

در مورد سایت میلیتاری هم به عنوان بانک اطلاعاتی و شبکه مطالعاتی اجتماعی عدم قطع اون مزیت اینترنت داخلی در این خصوص رو نشون داد 

ضعف اون روز :

-شبکه های اجتماعی

-ایمیل 

- منابع علمی خارجی و بانک های اطلاعاتی خارجی بود 

 

که روی دو مورد اول میشد کم کم سوئیچ کرد 

ولی در مورد سوم نمی شد اطلاعات رو داخل آورد و نکته مهم در مورد اینترانت داخل و بانک های اطلاعاتی اینجاست 

امروز مزیت بزرگ اینترنت دسترسی به منابع اطلاعاتی علمی و غیرعلمی هست که باعث کلی توانمندی در خصوص تحقیقات شده است 

 

با این توضیحات ارزش و مفهوم اینترنت ملی از حالت سیاسی به حالت راهبردی و اطلاعاتی تغییر می کند 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

با این توضیحات ارزش و مفهوم اینترنت ملی از حالت سیاسی به حالت راهبردی و اطلاعاتی تغییر می کند 

 

 

دستگاه هایی که برای اینترنت ملی لازم هست همه ساخت خارج از ایران هستند خوب مثل ویروس استاکس نت می تونن کاری بکن که این دستگاهها عملکرد درستی نداشته باشند 

اینترانت ملی هم می تونه نقطه ضعف ما بشه 

 

 

ویرایش شده در توسط majid363
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 minutes قبل , majid363 گفت:

 

دستگاه هایی که برای اینترنت ملی لازم هست همه ساخت خارج از ایران هستند خوب مثل ویروس استاکس نت می تونن کاری بکن که این دستگاهها عملکرد درستی نداشته باشند 

اینترانت ملی هم می تونه نقطه ضعف ما بشه 

 

 

ضعف زیاده ولی میشه اروم آروم این شرایط رو تغییر داد 

از نظر حملات سایبری تعداد لایه های اطلاعات بسیار فراتر از تصور ماست، از سطوح نرم افزاری تا سطوح امنیتی اطلاعاتی سخت افزاری 

از این نظر باید هم بانک های اطلاعاتی رو تقویت کرد

و هم سطوح امنیتی رو 

 

بدلیل اشتراک بودن خیلی از سخت افزار و نرم افزارها ، هرگونه حمله میتونه بصورت عکس هم اجرا بشه

ارسال ویروسی مثل استاکنس شاید تخریب هایی ایجاد کنه 

ولی شناخت و درک اون توسط طرف مقابل امکان ساخت مشابه علیه زیرساخت های دیگر رو ممکنه میکنه 

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

از این نظر باید هم بانک های اطلاعاتی رو تقویت کرد

و هم سطوح امنیتی رو 

بعضی کارها را نمیشه انجام داد اینکه ما فرض کنیم شرکت داخلی بیاد مثل شرکت آلمانی یافرانسوی یا ........ دستگاه های مخابراتی بسازه خوب نشدنی هست 

اگر هم دستگاه بی کیفیت بسازن اونوقت تو اوج ترافیک ممکنه خرابه بشن 

بانک اطلاعاتی هم نقطه ضعفی برای ما می تونه باشه 

شما فرض کنید تمام اطلاع مثلا بانگ های مارو یک سرور نگه داری بشه 

اونوقت خود اون سرور میشه هدف جاسوسی

نرم افزارهای امنیتی یا زبان های برنامه نویسی یا هر چیز دیگه اینها ساخته غرب هستند در صورت لزوم می تونن دروازه ورود به اطلاعات ما بشن 

https://hackers.zone/برنامه-جاسوسی-cia-تمامی-نسخه-های-ویندوز/

به نظر شما این برنامه فقط برای ویندوز هست برای سایر نرم افزارها نیست ؟؟؟؟

بستر کامپیوتر  خودش برای ما تهدید هست چون ما قطعه ای نمی تونیم بسازیم 

اصلا ما برای زمان احتیاط باید فرض را بر قطع شدن همه ارتباطات اینترنتی یا هر چیز دیگه فرض کنیم 

بک شبکه یا روش ارتباطی حتی با سرعت بسیار کم با یک تکنولوژی قدیمی ترداشته باشیم 

 

 

ویرایش شده در توسط majid363

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , majid363 گفت:

بعضی کارها را نمیشه انجام داد اینکه ما فرض کنیم شرکت داخلی بیاد مثل شرکت آلمانی یافرانسوی یا ........ دستگاه های مخابراتی بسازه خوب نشدنی هست 

اگر هم دستگاه بی کیفیت بسازن اونوقت تو اوج ترافیک ممکنه خرابه بشن 

بانک اطلاعاتی هم نقطه ضعفی برای ما می تونه باشه 

شما فرض کنید تمام اطلاع مثلا بانگ های مارو یک سرور نگه داری بشه 

اونوقت خود اون سرور میشه هدف جاسوسی

نرم افزارهای امنیتی یا زبان های برنامه نویسی یا هر چیز دیگه اینها ساخته غرب هستند در صورت لزوم می تونن دروازه ورود به اطلاعات ما بشن 

https://hackers.zone/برنامه-جاسوسی-cia-تمامی-نسخه-های-ویندوز/

به نظر شما این برنامه فقط برای ویندوز هست برای سایر نرم افزارها نیست ؟؟؟؟

بستر کامپیوتر  خودش برای ما تهدید هست چون ما قطعه ای نمی تونیم بسازیم 

اصلا ما برای زمان احتیاط باید فرض را بر قطع شدن همه ارتباطات اینترنتی یا هر چیز دیگه فرض کنیم 

بک شبکه یا روش ارتباطی حتی با سرعت بسیار کم با یک تکنولوژی قدیمی ترداشته باشیم 

 

 

 

همون اول تسلیم شدید 

ولی تجربه نشون داده با همین امکانات به ظاهر ساخت دشمن خیلی کارها می توان انجام داد

برای مثال رصد پهبادها و دریافت اطلاعات ماهواره ای پهبادها با کمک همین ابزارهای تجاری امریکایی بود 

از این نظر باید سطح بندی داشته باشیم تا اسیر تفکر امنیت مطلق نشیم

برای مثال در گاوصندوق تنها مدارک مهم مثل اسناد رو نگه می دارند و کاغذ آ4 سفید رو بیرون گاوصندوق میذارن 

ولی تو تفکر امنیت مطلق مجبوری کاغذ ا4 رو تو گاو صندوق بذاری و عملا چون جای خالی نیست اسناد بیرون می افتن 

----------------------

ساخت دستگاه بالاترین سطح هست و تنها برای موارد خاص توجیه دارد 

و شاید بالاتر از اون نرم افزار باشد تا سخت افزار 

 

ولی برای دیگر موارد افزودن سیستم های امنیتی و ایمنی مثل آنتی ویروس نرم افزاری یا سخت افزاری بیشتر توجیه دارد 

همچنین شبکه های مستقل و مجزا هم بسیار کارا هستند 

 

این راه رو دیگر کشورها رفتن از این نظر زیاد مسیر ناشناخته ای نیست 

 

وقتی از بستر بانک های اطلاعاتی صحبت می کنیم از چندین مرکز شاید 100 مورد صحبت می کنیم که اکثرا در مناطق سردسیر نصب می شوند 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , arminheidari گفت:

 

اینترنت داخلی نفی اینترنت جهانی نیست

ولی در کشور ما که سیاسی شدن موضوعات عرف هست اینترانت ملی هم سیاسی شده 

برای درک بهتر اهمیت و جایگاه اینترانت داخلی باید شرایط خاص رو نگاه کرد

 

شرایط خاص یعنی

1- اینترنت جهانی رو به روی ما قطع کنن 

2- حملات سایبری به قدری بالا برود که اینترنت جهانی عملا بسته شود

 

در هر دو سناریو دسترسی ما رو به منابع اینترنتی قطع میکنه 

منابع اینترنتی شامل:

- ارتباطات و تراکنش و خدمات بانکی

- خدمات دولتی 

- ایمیل 

- منابع و اطلاعات علمی و پژوهشی 

- بانک های اطلاعاتی

- شبکه های اجتماعی ( ارتباطات جامعه و اطلاعات درون این شبکه ها)

- خدمات اینترنتی مثل خرید و ...

- و ....

 

در این شرایط کشور عملا فلج می شود 

بویژه همان در بخش بانک های اطلاعاتی که سرمایه ای هستن که هر روز بیشتر به اون وابسته میشیم

به قول دوستی اگر روزی فیش اینترنت رو بکش اطلاعات تو بانک های اطلاعاتی میمونه و هرکس اطلاعات بیشتری داشته باشه برنده هست 

 

خب راهکار چیست ؟

ما نمی تونیم خودمون رو تحریم کنیم در نتیجه باید راهی رو بسازیم که در شرایط ایمن از ارتباط با بانک های اطلاعاتی خارج ایران استفاده شود 

بدون اینکه وابسته باشیم و این وابستگی علیه ما استفاده شود 

 

تجربه آبان 98 نشون داد که شبکه اینترانت فعلی خدمات دولتی و بانک ها رو سرپا نگه میداره

در مورد سایت میلیتاری هم به عنوان بانک اطلاعاتی و شبکه مطالعاتی اجتماعی عدم قطع اون مزیت اینترنت داخلی در این خصوص رو نشون داد 

ضعف اون روز :

-شبکه های اجتماعی

-ایمیل 

- منابع علمی خارجی و بانک های اطلاعاتی خارجی بود 

 

که روی دو مورد اول میشد کم کم سوئیچ کرد 

ولی در مورد سوم نمی شد اطلاعات رو داخل آورد و نکته مهم در مورد اینترانت داخل و بانک های اطلاعاتی اینجاست 

امروز مزیت بزرگ اینترنت دسترسی به منابع اطلاعاتی علمی و غیرعلمی هست که باعث کلی توانمندی در خصوص تحقیقات شده است 

 

با این توضیحات ارزش و مفهوم اینترنت ملی از حالت سیاسی به حالت راهبردی و اطلاعاتی تغییر می کند 

 

 

 

خوب یعنی شما میگین در کنار شبکه داخلی به شبکه بین المللی هم وصل باشیم؟اگه اینجوری باشه خوبه

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک سوال؛ 

 

دو ارتش منظم با یکدیگر بصورت کلاسیک وارد درگیری میشوند، جنگ این دو از کدام لحظه به جنگ هیبریدی تام متحول میشود؟. با ذکر مثال تاریخی.  یک مرز قابل شناسایی احتیاج دارم

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , worior گفت:

یک سوال؛ 

دو ارتش منظم با یکدیگر بصورت کلاسیک وارد درگیری میشوند، جنگ این دو از کدام لحظه به جنگ هیبریدی تام متحول میشود؟. با ذکر مثال تاریخی.  یک مرز قابل شناسایی احتیاج دارم

 

سلام

همانطور که می دانید جنگ هیبریدی به صورت مدرن آن واقعا حوزه های بسیاری را شامل می شود .  اما درباره سوال شما که مشخصا حوزه نظامی را در بر میگیرد و بنده به آن جنگ هیبرید همگن نظامی می گویم ، واقعیتش این است که اجماعی بر اینکه آیا اینگونه جنگ جدید است یا خیر وجود ندارد . اما اگر استفاده همزمان از تاکتیک های جنگ چریکی و کلاسیک را یک جنگ هیبریدی بنامیم و با توجه به اینکه یکی از مشخصه های جنگ هیبریدی عدم تقارن در قوا می باشد ،  فکر کنم جنگ از زمانی وارد فاز هیبریدی از جانب یک طرف می شود که :

  •  اولا عدم تقارن به وجود آید و توازن قوا به شکل محسوسی به هم بخورد . یعنی نیروی یک طرف ببینید که ادامه جنگ به شکل کلاسیک باعث هزیمت نیروهایش خواهد شد ، در این حالت و با توجه به مورد دوم ، قوای کلاسیکش را متمرکز بر یک نقطه حیاتی کرده در آنجا به نبرد ادامه می دهد و همچنین به صورت نامنظم اقدام به مقابله با نیروی کلاسیک دشمن می کند و در واقع محیط را به این شکل ناامن و کم کم دیگ جوشانی برای خصم خود ایجاد خواهد کرد .
  •  دوم اینکه شرایط برای استفاده از نیروهای نامنظم چه از نظر محیطی و چه از نظر اجتماعی فراهم شود . از نظر محیطی امکان استفاده از تاکتیک های جنگ چریکی وجود داشته باشد یعنی در بهترین حالت مناطق کوهستانی ، جنگلی و در کل شرایط کمین و ضربه زدن فراهم باشد و از نظر اجتماعی هم قابلیت حمایت از نیروهای چریکی وجود داشته باشد . در کنار آن قابلیت ایجاد شورش توسط مردم غیر نظامی هم می تواند دشمن را مشغول نماید . در واقع تراکم جمعیتی از نیروی غیر نظامی هم مهم است .

با این تفاسیر و با توجه به اینکه واقعا فکر نکنم بشود مثال دقیقی آورد اما در کتاب :

 TERRORISM, COMMENTARY ON SECURITY DOCUMENTS Hybrid Warfare and the Gray Zone  

 TERRORISM-COMMENTARY.jpg

 

نمونه هایی از جنگ هیبریدی آورده است که شاید مورد Peninsular War نمونه مناسبی برای منظور شما باشد .

https://en.wikipedia.org/wiki/Peninsular_War  

 

اما اگر جنگ هیبریدی همگن نظامی به صورت مدرن مانند مدل حزب الله را بخواهیم که همزمان سازمان دهی یک نیروی نظامی کلاسیک را هم به نوعی دارد اما می تواند به سرعت تغییر شکل داده و بخشی از آن و یا کل ساختارش با استفاده از تجهیزات نیروهای کلاسیک به صورت نامنظم اقدام نماید ، در واقع برنامه ریزی و آموزش زیادی طلب می کند .

 

حالا واقعا نمی دانم منظور شما دقیقا همین مساله بود یا موارد دیگری مد نظرتان می باشد .

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط HRA
      هوش مصنوعی و آینده منازعات
      بخش اول

       
      مقدمه
      پيش‌ بيني تاثير دقيق و خط سير فناوري ‌هاي به کار رفته توسط هوش مصنوعي دشوار است. با اين حال اين تکنولوژي ‌ها ممکن است يک تحول تمدني قابل ‌مقايسه با اختراع برق را ايجاد کنند. برنامه‌ هاي هوش مصنوعي ، جنبه‌ هاي زيادي از اقتصاد جهاني، امنيت ، ارتباطات و حمل و نقل را به وسيله تغيير نحوه کار انسان ‌ها ، برقراري ارتباط ، تفکر و تصميم ‌گيري تغيير خواهند داد. دستگاه هاي هوشمند در فعاليت هاي انسان ها مشارکت کرده يا جايگزين انسان‌ها در گستره وسيعي از فعاليت‌ها مي‌شوند . چنين تغيير شديدي ، تاثير اجتماعي ، اقتصادي و سياسي دارندگان اين مولفه ها را افزايش خواهد داد ، در حالي که طرف بدون بهره ممکن است با چالش‌هاي چشمگيري مواجه شوند.
      انقلاب هوش مصنوعي و فناوري هاي همراه آن در حال تغيير رقابت هاي ژئوپليتيکي هستند. از آنجا که توسعه هوش مصنوعي ، يادگيري ماشين و سيستم هاي خود مختار به عواملي از قبيل داده ها ، نيروي کار ، توان محاسباتي و نيمه هادي ها متکي است ، اختلافات در چگونگي استفاده کشورهاي مختلف از اين فناوري ها در آينده گسترش مي يابد. اين امر به اين دليل است که تسلط دولت ها بر هوش مصنوعي ، اثربخشي استراتژيک آينده آنها در امور نظامي و همچنين عملکرد آن ها ، رقابت و توانايي بازدارندگي در مقابل دشمنان را تعيين مي کند.
      هوش مصنوعي از استفاده از سيستم‌هاي خود مختار تا تحول در فرماندهي ، کنترل ، ارتباطات ، کامپيوترها، اطلاعات ، نظارت و شناسايي (C4ISR)  و از پردازش اطلاعات تا امنيت شناختي، نحوه برنامه ‌ريزي و جنگ را تغيير خواهد داد. سيستم ‌هاي هوش مصنوعي براي مقابله با چالش‌هاي يکپارچه تر متعارف ، هيبريدي و چالش هاي زمان صلح حياتي خواهند بود. از آنجا که تکنولوژي‌هاي مختل کننده ابزارهاي جديدي را براي رژيم‌ هاي توتاليتر و گروه‌هاي افراط‌ گرا فراهم مي‌کنند، جامعه هاي دو طرف اقيانوس اطلس نياز به توسعه راه‌ حل‌ هايي براي کاهش استفاده هاي مخرب از دستگاه هاي هوشمند دارند.
       
       
      ناتو از لحاظ منطقي به خوبي با اين چالش مقابله مي کند. تلاش هاي اخير در ايجاد توانايي هاي نظامي ، پروژه هاي تحقيقاتي مشترک و مشاوره هاي داخلي در اين اتحاد ، آگاهي از فرصت ها و چالش هاي ناشي از پيشرفت سريع هوش مصنوعي را نشان مي دهد. تمرينات هم پيمانان شامل سيستم هاي خودمختار ميان حوزه اي ، تاکتيک هاي فعال شده در فضاي مجازي و سناريو هاي خصمانه و همچنين قابليت هاي جديد C4ISR است. سازمان هاي مختلف ، مانند سازمان علوم و فناوري ناتو و مراکز برتر علمي به گسترش دانش، ايجاد آگاهي، تحريک تحقيقات و حمايت از توسعه و جذب متخصصان ملي کمک مي‌کنند.
      با اين حال ناتو هنوز نياز به توسعه يک ديدگاه جامع براي توسعه و سازگاري با هوش مصنوعي دارد. اعضاي اين پيمان بايد نابرابري هاي داخلي و بيروني در توانايي‌ هاي هوش مصنوعي را بر طرف کنند. در بعد داخلي ، ناتو نيازمند مکانيسم‌ هاي جديدي است ، به طوري که کشورهاي کوچک ‌تر عضو توانايي حمايت از سازمان را از دست ندهند . از نظر بيروني ، ناتو به عنوان يک کل بايد سازگاري و چابکي خود را در يک محيط بين المللي بسيار رقابتي حفظ کند. تمام کشورهاي عضو بايد در آماده‌سازي براي گذار به يک دنياي متصل به هوش مصنوعي مشارکت داشته باشند ، زيرا چنين دنيايي تحمل پيوندهاي ضعيف در امور دفاعي را ندارد.
       
       
      هوش مصنوعي و فضاي نبرد يکپارچه
      جنگ هاي مدرن بر اساس پيوند بي سابقه ميان و در داخل سه ميدان نبرد مي باشند که در کنار هم فضاهاي نبرد هاي پيچيده را ايجاد مي کنند . دسته اول حوزه فيزيکي است که در آن از موشک هاي بالستيک ، تانک هاي اصلي ميدان نبرد ، هواپيما ها ، سلاح هاي پياده نظام و ساير تجهيزات نظامي براي تخريب يا از بين بردن منابع فيزيکي دشمن استفاده مي شوند.
      دومين ميدان نبرد ، فضاي فناوري اطلاعات است. در اينجا ، هر طرف تلاش مي کند با بهبود نحوه اشتراک اطلاعات ، اتصال اطلاعاتي فضا پايه به سيستم هاي تسليحاتي يا محاسبه مسير موشک بالستيک ورودي ، برتري کسب کند. به عنوان مثال ، يک جنگجو ممکن است از جنگ الکترونيکي براي کور کردن رادارهاي اکتساب دشمن قبل از حمله هوايي استفاده نمايد .
      سومين ميدان نبرد ، فضاي شناختي است که در آن عمليات ‌هاي اطلاعاتي و جنگ سياسي رخ مي‌دهند. فضاي سايبر در ميدان هاي اطلاعاتي و شناختي قرار مي‌گيرد. هواپيماهاي نسل پنجم  مانند اف 35 و عمليات‌هاي نفوذ روسيه ،  از فضاي مجازي براي توليد، انتشار، کنترل و نظارت بر اطلاعات استفاده مي‌کنند.
       

       
      در آينده، پيروزي‌ ها به طور فزاينده ‌اي به هماهنگ سازي سيستماتيک ميدان ‌هاي فيزيکي ، اطلاعاتي و شناختي، که همگي به وسيله جنگ الگوريتمي تقويت ‌شده اند ، بستگي خواهند داشت. اين سه‌ گانه مفاهيم اساسي نظامي مانند مرکز ثقل، ابهام در جنگ و تراکم  نيروها را بازتعريف خواهند کرد. در عصر هوش مصنوعي ، داده هاي بزرگ و رباتيک، توسعه مفهوم از هميشه اهميت بيشتري خواهد داشت . اين عمل يک کار بدون پايان خواهد بود، زيرا بايد مفاهيم جديد به طور مداوم تغيير پيدا کنند تا از اقدامات متقابل مانند الگوريتم هاي خصمانه و تلاش براي مسموميت داده ها ، که شامل تغذيه داده هاي معکوس به سيستم هاي هوش مصنوعي است ، جلوگيري کنند. چنين حملاتي سعي مي کنند که آنچه هوش مصنوعي از داده هاي طبقه بندي شده فرا مي گيرد  يا چگونگي حل مشکلات دسته بندي يا پيش بيني  توسط آن ها را تغيير دهد .
       
       
      در آينده نزديک ، پيشرفت‌هاي بيشتري حتمي  به نظر مي ‌رسند. پيشرفت‌ها در علوم اعصاب ، زيست‌ شناسي رفتاري و در زمينه‌ هاي ديگر باعث مي شود جهش تکنولوژيکي نويني مانند يکپارچه سازي انسان - ماشين و افزايش استقلال در سيستم‌ هاي نظامي  ممکن شوند . سوارم هاي رباتيک زمينه ديگري را شکل مي دهد که علوم کامپيوتر و رباتيک با بيولوژي احيا شوند .
      همکاري انسان و ماشين به احتمال زياد تصميم ‌گيري بهتر و سريع تر را با فعال ساختن مديريت پيشرفته جريان ‌هاي داده هاي حجيم ، به ارمغان مي‌آورد. انسان ‌ها و سيستم‌ هاي هوش مصنوعي ، مکانيسم‌ هاي تصميم ‌گيري متفاوتي دارند که در صورت عدم موفقيت آنها ، انواع مختلفي از خطاها به وجود مي آيد. با ترکيب نقاط قوت انسان‌ ها و ماشين‌ ها ممکن است بتوان ضعف ‌هاي موجود را از بين برد. در حال حاضر چنين آزمايشاتي در حوزه نظامي انجام شده ‌است.
      فناوري هاي جديد ، مردم ، گروه ها و دولت ها را ترغيب مي کند تا عمليات مقابله و دستکاري در مقادير سنجش ها را انجام دهند. به گفته رند والتزمن ، معاون ارشد فناوري در شرکت RAND ، ماشين هاي هوشمند مي توانند گروههاي آسيب پذير را شناسايي کرده و واکنش  افراد و جمعيت ها ، به تلاش ها براي تأثيرگذاري بر آنها را اندازه گيري کنند. هک کردن شناختي ، شکلي از حمله است که مي خواهد ادراکات و رفتار مردم را دستکاري کند و بر روي مجموعه متنوعي از بستر ها از جمله رسانه هاي اجتماعي و اشکال جديد کانال هاي خبري سنتي صورت مي گيرد. وسايل به طور فزاينده اي متنوع مي شوند تا متن ، تصاوير ، فيلم و صداهاي تحريف شده و نادرست براي دستيابي به تاثيرات  مورد نظر مسلح شوند. امنيت شناختي زمينه اي جديد و چند منظوره است که بازيگران مختلف در آن فعاليت مي کنند که والتزمن آن را يک رقابت تسليحاتي مداوم براي تأثيرگذاري و محافظت از تاثيرپذيري گروه هاي بزرگي از مردم آنلاين مي نامد.
       
       
      هوش مصنوعي مي‌تواند موجب تغييرات شديدي در جنگ هيبريدي شود که نگراني عمده ناتو مي باشد . دولت‌ها و بازيگران غير دولتي مي ‌توانند از فضاي مجازي براي نفوذ بر گروه‌ هاي بزرگي از غير نظاميان و نيروهاي مخالف استفاده کنند. از فعاليت‌هاي شناسايي و پروفايل کاربران هدف گرفته تا درک نادرست يا جعلي اطلاعات و عمليات ‌هاي رواني، هوش مصنوعي مي تواند پتانسيل عمليات ‌هاي اطلاعاتي را گسترش ‌دهد.
      علاوه بر اين ، تعامل انسان و ماشين به احتمال زياد به بخشي از درگيري هاي نظامي تبديل خواهد شد که با پيامدهاي اخلاقي و حقوقي که همچنان ناشناخته و مجهول مانده اند مواجه است . معرفي اين فناوري نياز به نظارت دارد تا از سوءاستفاده هاي احتمالي و عواقب ناخواسته جلوگيري شود .
       
       
      ادامه دارد ... 
       
      بن پایه : 
      NEW PERSPECTIVES ON SHARED SECURITY: NATO’S NEXT 70 YEARS - Carnegie EUROPE
    • توسط HRA
      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
      مقدمه ای بر جنگ های هیبریدی – تئوری ، تاریخچه و حال
      بخش اول

       
      واژه جنگ هیبریدی به طور گسترده ای در جامعه امنیتی بین‌الملل در پی الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ مورد بحث قرار گرفت و همچنان یک منبع نگرانی برای ناظران سیاست کنونی روسیه می باشد (م . البته این مساله برای جامعه امنیتی غرب صادق است زیرا آنها پیش از ماجرای کریمه از جنگ هیبریدی استفاده کرده بودند اما هنگامی که روسیه از این مدل جنگ استفاده نمود زنگ خطری جدی برای آنها به صدا درآمد) . ردیابی سیر تحول این مفهوم در طول دو دهه اخیر مفید است ، زیرا درک مشترک این مورد برای بررسی اقدامات متقابل احتمالی ناتو در برابر جنگ هیبریدی حیاتی است.
      بر طبق تحقیقات ما، اولین بار که این اصطلاح در یک متن عمومی در دسترس عموم قرار گرفت ، در پایان نامه کارشناسی ارشد لتونی رابرت واکر یکی از اعضای سپاه تفنگداران نیروی دریایی  ایالات متحده  در سال  1998 بود .  واکر به بحث توانایی عملیاتی نیروی دریایی به عنوان یک نیروی هیبریدی برای یک جنگ هیبریدی اشاره کرده بود . او می گوید : جنگ هیبریدی چیزی است که مابین شکاف جنگ های نیروهای ویژه و متعارف قرار دارد . این تعریف اولیه جنگ های هیبریدی به یک نقطه ی داخلی بهره وری می پردازد : بهترین استفاده از منابع کمیاب نظامی از طریق ترکیبی از نیروهای متعارف و غیر متعارف به دست می آید (م . امروزه آمریکایی ها برای این تعریف از عبارت Compound Warfare استفاده می کننئ که من از آن به عنوان جنگ ترکیبی یاد می نمایم) .
       
       
      در سال ۲۰۰۲، یکی دیگر از دانش جویان با نام سرگرد ویلیان نیمث از این عبارت در پایان‌ نامه خود برای بحث در مورد راه‌ های مقابله با اقدامات خصمانه آنچه او جوامع مختلط و هیبریدی می‌ نامید، در یک مطالعه موردی در مورد جنبش جدایی طلب چچن مورد استفاده قرار داد .  نیمث نه تنها ارتباط بین نهاده های نظامی و غیرنظامی را بررسی کرد ، بلکه چگونگی ترکیبی از رویکردهای سنتی و مدرن و فعالیت‌های مدنی و جنگی برای ایجاد یک نیروی هیبریدی موثر را بیان نمود . وی ادعا کرد که که جنگ هیبریدی به طور فزاینده‌ای رایج خواهد شد و این اصل را مبنا قرار داد که  نقاط قوت جنگ های هیبریدی در هنگام استفاده از تاکتیک های چریکی توسط نیروهای به شدت سازمان یافته و از نظر تکنولوژیکی پیشرفته در زمان های  تقابل های دشوار کمک کننده هستند . به عبارت دیگر، هنگامی که یک ارتش مدرن با یک نیروی هیبریدی کوچک ‌تر روبرو می‌شود، نیروی متعارف مجبور خواهد بود در دکترین های خود تجدید نظر کند و رویه‌های عملیاتی خود را تطبیق دهد تا بتواند آسیب ‌پذیری‌های حیاتی دشمن هیبریدی را شناسایی و از آن ها بهره ‌برداری کند. این سازگاری، نیروهای مدرن را قادر خواهد ساخت تا مرکز ثقل حریف را مورد حمله قرار دهند و بنابراین آزادی حرکت، ظرفیت و اراده آن ها برای مبارزه را کاهش دهند .
       
       
      اما آوازه مفهوم جنگ هیبریدی به وسیله  مقاله ‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط جیمز ماتیس و فرانک هافمن در مجله موسسه نیروی دریایی ایالات ‌متحده منتشر شد افزایش یافت . این دو نویسنده توجه خود را به این حقیقت جلب کردند که برتری نظامی متعارف و تکنولوژیکی ایالات‌ متحده می‌تواند نه تنها توسط کشورهای دیگر بلکه توسط بازیگران و مخالفان غیر دولتی کمتر بهره مند ، از طریق استفاده ترکیبی از فناوری‌ های پیشرفته به چالش کشیده شود. کشورهایی که  دارای نیروهای متعارف پیشرفته هستند احتمالا با رویه ها و تاکتیک های نامنظم مواجه می شوند که نشان دهنده یک مزیت است : دشمنان ، ظرفیت و تکنیک‌ ها و توانایی‌ های پایین خود را از طریق استفاده از تروریسم ، شورش و تاکتیک‌های چریکی جبران می‌ کنند . این تهدیدات به احتمال زیاد ، توسط تشکل‌ های شبه ‌نظامی که براساس پیشینه های قومی و سندیکاهای تبه کاری سازمان یافته ، تشکیل شده اند ، از طریق حملات سایبری علیه زیرساخت ‌های ضروری نظامی و غیرنظامی مانند شبکه ‌های سیاسی ، مالی و ارتباطی انجام خواهد شد .
       

       
       
      هافمن در مقاله خود در سال 2007 با عنوان منازعات در قرن 21: ظهور جنگ های هیبریدی ، از نمونه های تاریخی برای کشف مفهوم جنگ های هیبریدی استفاده کرد . هافمن ، جنگ های هیبریدی را به عنوان طیف وسیعی از حالت های مختلف جنگ از جمله قابلیت های متعارف ، سازمان دهی و تاکتیک های نامنظم ، اعمال تروریستی از جمله خشونت و اجبار و نابهنجاری های جنایی تعریف نمود .
       
       
      هافمن سپس این تعریف را درباره چندین مورد تاریخی از جمله شورشیان ایرلند در سال های 1919 و 1920 ،  مجاهدین افغان در دهه 1980، شورشیان چچن در دهه 1990 و حزب الله لبنان در جنگ سال 2006 با اسرائیل مورد بررسی قرار داد . آنگاه هافمن مدعی می شود ، حزب‌الله نمونه ‌ای از یک نیروی هیبریدی مدرن است ، زیرا بر ترکیبی از ابزارهای نظامی و غیر نظامی تکیه دارد و هدف خود را از طریق تحرکات استراتژیک سازمان دهی شده و با سلول‌ های غیر متمرکز که از تاکتیک‌های انطباقی مختلف استفاده می‌کنند، بدست می آورد .
       

       
      در سال‌های بعد از انتشار مقاله هافمن ، دپارتمان دفاعی آمریکا (وزارت دفاع) و اداره پاسخگویی دولتی (GAO) عبارت جنگ هیبریدی را مورد ارزیابی قرار دادند تا روش‌های مورد استفاده دشمنان آمریکا و نیروهای متحد در عراق و افغانستان را بهتر توصیف کنند . در گزارشی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد ، به نظر آن‌ها نیازی به تعریف رسمی جنگ هیبریدی به عنوان یک زیرمجموعه منحصربفرد از اصطلاحات جنگ (مانند جنگ بیولوژیک ، جنگ‌های نامنظم ، یا جنگ زمینی) نبود و وزارت دفاع آمریکا و GAO از مقامات و دانشگاهیان خواستند که جنگ هیبریدی را به عنوان یک زیر مجموعه برای جنگ معرفی نکنند ، اما این بی تفاوتی در سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه به پایان خود رسید .
       
      صرفا برای میلیتاری - بن پایه :
      Introduction: The Theory, History, and Current State of Hybrid Warfare - CTX Magazine Volume 6, No 4  2016
       
       
      پی نوشت 1 – مطلب ارائه شده دیدگاه جامعه امنیتی غرب به مفهوم جنگ هیبریدی می باشد . انشاالله در آینده این مفهوم را از دیدگاه روس ها هم بررسی خواهم نمود تا دوستان با نظریات مختلف در این موضوع آشنا شوند .
      پی نوشت 2 – اگر خدا بخواهد قصد دارم تا در سال جاری با ارائه مقالات متفاوتی در باب موضوع جنگ هیبریدی ، انجمن میلیتاری را به عنوان مرجعی برای این مفهوم قرار دهم . در این راه از تمامی اساتید و کاربران فرهیخته انجمن استدعا دارم که با ارائه نظرات و انتقادات و بیان اشتباهات ، بنده را یاری داده و حرکت در این مسیر را تسهیل نمایند .
      پی نوشت 3 - فکر کنم در انجمن جای خالی بررسی بنیادین و جامع حزب الله لبنان و نقش نیروهای مسلح ایران در سازمان دهی آن به عنوان یکی از نقاط درخشان تفکر ایرانی - لبنانی  و شیعی بسیار خالی باشد . امیدوارم روزی این بی توجهی توسط دوستان پایان بپذیرد .
       
      انشاالله ادامه خواهد داشت ...
       
    • توسط HRA
      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
      چگونه جوامع می‌توانند با تهدیدات هیبریدی مقابله کنند؟
      بخش اول

       
      1 - جنگ هیبریدی : بسیج کردن تمام ابزارهای ملی برای رسیدن به اهداف سیاسی
      در این مقاله، جنگ هیبریدی به عنوان یک مفهوم ، بیان می‌کند که تلاش غرب برای طبقه ‌بندی آنچه در اوکراین مشاهده کرده  چگونه می‌باشد. دکترین گراسیموف روسیه ، جنگ مدرن را به عنوان عملیات‌های مشترک با استفاده از ترکیبی از ابزارهای نظامی و غیر نظامی برای رسیدن به اهداف سیاسی توصیف می‌کند و از یک خط مبهم بین جنگ و صلح به نحو احسن استفاده می نماید .
      در تاریخ جنگ ، فعالیت های مشابهی را تحت شرایط مختلف شاهد بوده ایم ، از جمله به عنوان مثال عملیات های غیر خطی، درگیری های کم شدت ، درگیری ها در طیف کامل ، جنگ های سیاسی ، جنگ های جنگ های چریکی نیابتی ، جنگ های نامنظم، جنگ های نامتقارن و جنگ های نامحدود .  با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم که هنر جنگ در حال توسعه است و ما اغلب با جهش‌های جدید یا تکرار رویکردهای دکترینال  شناخته ‌شده مواجه هستیم.
       
      2 - جنگ هیبریدی در یک نگاه
      دیدگاه مورد نظر ما (نمودار پایین) در جنگ هیبریدی بهره برداری مداوم از عدم تقارن های شناسایی شده در تمام مراحل جنگ از جمله فاز غیر خشونت آمیز است که یکی از خصیصه های تعریف ما از جنگ هیبریدی می باشد .

      در مرحله دوم این عدم تقارن ها در ترکیب با عنصر غافلگیری و کاربرد تاکتیک های منحرف کننده و فریب استفاده می شوند . سومین ویژگی تعریف شده مربوط به جنبه های زمانی تعارض است . 
      در جنگ های هیبریدی ، به هیچ وجه نیازی به پیروزی سریع و قاطع در برابر دشمن نیست ، بلکه سطح درگیری می تواند در یک دوره زمانی کاهش و افزایش داشته باشد . یک مرحله  فعالتر از یک منازعه می تواند بعد از یک دوره خاموش به وجود آید و برای رسیدن به اهداف سیاسی و در نتیجه پیروزی حرکت کند .
      از دیدگاه عملیاتی ، عملیات های هیبریدی را می توان ترکیبی از دو یا چند ابزار قهری یا غیر خشونت آمیز و یا استفاده از قابلیت های اعمال قدرت (power projection) برای رسیدن به وضعیت نهایی سیاسی مورد نظر توصیف کرد . این موارد می توانند شامل ابزارهای سیاسی و اقتصادی ، جنگ اطلاعاتی ، استفاده یا تهدید نیروی نظامی ، حملات سایبری و مشارکت در عملیات های ویژه باشند اما محدود به این موارد نمی شوند و می توانند گزینه های دیگری را هم در بر بگیرند . در حالی که ترکیبی از روش‌های قهری و غیر خشونت‌ آمیز برای رسیدن به اهداف ، یک پدیده قدیمی است اما انعطاف پذیری و هماهنگی سریع ابزار های مختلف و نحوه استفاده از آنها در راستای اهداف مورد نظر ویژگی های بدیع این عملیات ها می باشند . اهداف کلیدی عملیات های هیبریدی ، نقاط ضعف یا آسیب پذیری های شناسایی شده کشور هدف هستند . این آسیب پذیری ها را می توان در هر یک از بخش های حیاتی یک جامعه شناسایی نمود .
      برای اینکه یک عملیات هیبریدی موفق شود، لازم است پیش شرط و آمادگی های لازم کسب شود . اول از همه، نیازمند رهبری سیاسی قدرتمند است ،  تا مأموریت عملیات هیبریدی را در کنار اراده قوی و توانایی اختصاص دادن منابع وسیع برای عملیات ، در کوتاه مدت و همچنین در بلند مدت  را انجام دهد . ثانیا، یک دستگاه اطلاعاتی وسیع و کارآمد برای شناسایی کشورهای هدف و ایجاد لیستی از آسیب پذیری های آنها مورد نیاز است. فهرست آسیب پذیری های شناسایی شده یا لیست اهداف ، مبتنی بر اطلاعات بدست آمده از آسیب پذیری ها و ضعف های کلیدی موجود در جامعه کشور هدف ایجاد می گردند . پیش شرط ضروری سوم که اغلب با عملیات هیبریدی همراه است ، کمپین اطلاعاتی است که قبل از عملیات هیبریدی  به وجود می آید. این کمپین های اطلاعاتی با هدف افزایش حمایت از عملیات ، در داخل و خارج کشور هدف ایجاد می شوند . عملیات های اطلاعاتی در طول و پس از فاز فعال عملیات هیبریدی ادامه خواهند یافت .  پشتیبانی سیاسی، استفاده از سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی و عملیات های اطلاعاتی در همه ی موارد آماده سازی، اجرا و مراحل پیگیری عملیات از اهمیت بالایی برخوردار هستند .
      استدلال شده ‌است که جنگ هیبریدی در اصل برنده شدن یا دستیابی به اهداف تعیین‌شده بدون جنگ یا با حداقل درگیری نظامی است. برای اینکه این ایده را ایجاد کنیم ، می‌گوییم که در جنگ هیبرید ، غیر ممکن است که زمان جنگ واقعی و یا خشونت های سازماندهی‌ شده در شکل کلاسیک آن را پیش بینی نماییم . یکی از ایده‌های اصلی جنگ هیبریدی این است که به طور عمدی اختلاف بین دسته‌های متمایز غربی از جنگ و صلح و عملیات‌های نظامی و غیر نظامی را از بین می‌برد. این مرزهای نامشخص با استفاده از انواع گسترده‌ای از وسایل، اعم از قهری و غیر خشونت‌آمیز، نظامی و غیر نظامی ایجاد می شود و به گونه‌ ای طراحی شده ‌است که به طور غیر ضروری از آستانه جنگ تخطی نکند، حتی اگر سطح وسعت درگیری متفاوت باشد .
      به عنوان یک جنگ هیبریدی ، استفاده از مجموعه وسیعی از منابع جامعه و بسیج آن‌ها برای اهداف سیاسی نیاز می باشد . با این رویکرد  دموکراسی‌های لیبرال غربی در استفاده از حداکثر توانایی های خود ، به خصوص در طول زمان صلح برای استفاده در جنگ هیبریدی محدودیت دارند (م – بخوانید و به سرعت بگذرید) . از آن سو یک رژیم استبدادی این اجازه را می دهد تا تصمیم گیری سریع و متمرکز که کمتر توسط  دیگر نهاد ها کنترل و متعادل می شوند انجام گیرد  و دسترسی بهتر به منابع طبیعی ایجاد گردد . در این راستا توسعه و یکپارچه‌ سازی مجموعه ابزارهای موجود در بعد جهانی راه‌ هایی وسیع تری ، برای استفاده از این ابزارها در برابر اهداف را  ارایه می‌دهد .
       
      ادامه دارد ... 
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.