remo

رادار های سری Giraffe

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

شرکت ساب تقریبا با حضور در تمام نمایشگاه های دفاعی اخیر پلاتفرم هایی از رادار های جدید سری AESA Giraffe  به خصوص Giraffe 1X زمین و دریا پایه ارائه کرده .طرح هایی که نشان دهنده ویژگی های منحصر بفرد این رادار است :

  • نسبت بالای کارایی به ابعاد
  • وزن پایین 150 کیلوگرمی
  •  توان مصرفی کم 2.3 کیلو واتی

  • عدم نیاز به خنک کننده

    • Giraffe 1X از ماژول های فرستنده گیرنده گالیم نیترید  Gallium Nitride (GaN) تشکیل شده است، که باعث می شود از نظر عملکرد رادار و خنک کنندگی نسبت به ماژول های فرستنده گیرنده (TRM) گالیم آرسنید (GaA) کارا تر باشد.

  • قابلیت به کارگیری به منظور رادار نظارتی  ، رادار ردیابی هدف در سیستم های پدافندی کوتاه برد یا انجام ماموریت کشف وهشدار (S&W) در سیستم های C-RAM

  • سازگاری و لینک شوندگی بسیار بالا و استفاده از الگوریتم های پیشرفته تشخیص اهداف LSS .

 

شرکت ساب همچنین چندین سال است که برای طراحی سازه محصولات خود با شرکت  Eker Design (ED) همکاری میکند . در مورد رادار Giraffe 1X آنها نیاز به یک طرح با نمای مدرن و کم حجم برای بازاریابی محصول داشتند.

 

thumb_Goeteborgu_28129.jpgthumb_9V9A8008.jpg

(چپ) مدیران ساب در حال بازدید از طرح شرکت Eker Design   (راست) ساخت رادار در کارخانه گونتربرگ ساب

 

thumb_D83EDABC-F97E-4919-995B-4E767B3B0Bthumb_Saab_launches_the_Giraffe_1X_mutli

معرفی رادار در نمایشگاه ها دفاعی به همراه پایه تلسکوپی


 

پلتفرم های پیشنهادی شرکت Saab

 

شرکت ساب با ارائه مفهوم "آسمان امن ، زمین ایمن" (Safe sky - secure ground) به معرفی ماموریت دفاع هوایی متحرک برد کوتاه (MSHORADS) در سه پلتفرم زیر نمود :

 

 

demo3.pngdemo.pngdemo2.png

 


شرکت ساب اساساً Giraffe 1X را به عنوان رادار کنترل آتش (FCR) برای سیستم های پدافند هوایی برد کوتاه (SHORAD)  و برد بسیار کوتاه (VSHORAD) در نظر گرفته است. این فروشنده سوئدی برای انهدام اهداف در سیستم VSHORAD از  RBS-70 NG  با برد 9 کیلومتر استفاده میکند.البته ساب با حضور در نمایشگاه هایی مثل  Indo Defence 2016 ، FIDAE 2018 و Singapore Airshow 2018 به جهت بازاریابی بهتر از  ادوات بومی کشور های استفاده کرده است .

 

MvSHORAD6.jpg

MvSHORAD.jpgMvSHORAD2.jpgMvSHORAD4.jpgMvSHORAD3.jpg

 

CwaksZDUUAE8w1E.jpg

 

SAAB_RBS-70NG2C_asociado_al_radar_GiraffCwaksZFVIAAyehS.jpgCwaksZFVIAEoM-I.jpg

840_472_matched__pamadn_rbs70rws1.jpgCwaksZDUkAA_uIA.jpgIMG-20161102-WA0003.jpg

 

 

یکی از ویژگی های Giraffe 1X توانایی کشف  اهداف بسیار کوچک در دره ها و عوارض است. این ویژگی میتواند در دفع حملات نامتقارن توسط گروه های تروریستی کمک کند و همچنین این قابلیت را دارد که تنها  توسط یک کاربر اداره شود.بنابراین می توان آنها را بر روی موتورهای برفی یا ATV سوار کرد.

 

Summer_Bunker_Wide_002.jpg     G1X_Trailer_Winter_Snowmobile_telescopic

 

giraffe-1x-troop-convoy-protection.jpg giraffe-1x-forest-new.jpg

 

 

ساب همچنین برای  پروژه پدافند هوایی کوتاه برد نروژ ، طرح خود با بکارگیری زره پوش ها دوزیست BvS 10 و موشک های آشیانه‌یابی فروسرخ IRIS-T و رادار Giraffe 1X معرفی کرد:

 

2005119_original.jpg 2004487_original.jpg 2005664_original.jpg

IRIS-T_expo_front.JPG
موشک آلمانی
IRIS-T  معادل AIM-9X  Sidewinder
 

 

شرکت  Saab در بخش دریا بخصوص برای  بخش امنیت دریایی ایالات متحده  ، ازجمله عملیات امنیتی شناورها  و گارد ساحلی سرمایه گذاری کرده است .به طور سنتی ، کشتی های گشت کوچک فقط از رادارهای کاوش سطح استفاده میکنند ،با ظهور پهپادها این شناورها نیز باید شروع به افزودن قابلیت های نظارت هوایی کنند.   رادار Sea Giraffe 1X این توانایی را دارد که آگاهی موقعیتی را برای گشت های دریایی ، عملیات سطحی و عملیات ضد پهپادی افزایش دهد.هیچ چیز دیگری در بازار وجود ندارد که این مجموعه قابلیت ها را در یک بسته سبک وزن ارائه دهد(به نقل شرکت ساب).
 

 

sea-giraffe-range-new-2340-.jpg

sea-girafe-1X.jpgnaval-situational-awareness-multi-role-ssg1x_300dpi_2340x1316.jpg

 

 

 

 

 

منابع :

 

https://andrei-bt.livejournal.com/1195241.html

https://www.snafu-solomon.com/2019/03/hey-usmc-need-compact-highly-mobile.html

https://saab.com/land/ground-based-air-defence/air-defence-missile-systems/mshorad/

http://www.navyrecognition.com/index.php/newsb/defence-news/2016/march-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/3743-saab-introduced-the-new-sea-giraffe-1x-3d-aesa-radar.html

https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T

https://quwa.org/2017/09/21/saab-receives-giraffe-1x-aesa-radar-order-undisclosed-customer/

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-saab-bidra-til-at-den-norske-haeren-kan-forsvare-seg-mot-luftangrep-for-forste-gang-siden-2004/395429

https://www.tu.no/artikler/bard-eker-lyktes-ikke-a-kjope-saab-na-designer-han-heller-radar-for-forsvarsselskapet-med-samme-navn/437276

 

ویرایش شده در توسط remo
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Electro_officer
      سلام
      خب بعد از مدّت‌ها با یه موضوع که ندیدم بهش پرداخته بشه در خدمت دوستان هستم.
      نمیدونم کتاب شطرنج با ماشین قیامت رو خوندید یا نه! این کتاب یکی از بهترین کتبی بوده که من به عمرم خوندم. به هر حال اگر کتاب رو خونده باشید خیلی خوب دردسرهایی که یک رادار تشخیص موقعیت خمپاره‌انداز میتونه ایجاد کنه رو متوجه خواهید شد!
      این نوع رادارها با اسکن‌های مکرر در هر ثانیه هر جسمی با حرکت بالستیک (گلوله توپ، خمپاره و ...) رو رهگیری و با انجام محاسبات ریاضی نقطه پرتاب رو شناسایی میکنه تا طرف زیر آتش راحت بتونه دمار از روزگار شلیک‌کننده در بیاره. و امّا راداری که اینجا بررسیش میکنیم رادار انگلیسی (تو کتاب قید شده فرانسوی. چرا؟ الله اعلم!) سامبلین یا همون ماشین قیامت ساز کتاب هست.[/size]



      رادار میدان توپخانه‌‌ای شماره15 یا همان سامبلین یک رادار پر استفاده انگلیسی است که دارای کارکرد در باند آی بوده و از یک پویشگر فوستر (نمیدونم دقیقا چه نوع اسکنری رو است.) بهرمند است. سامبلین از سال 1975 الی 2003 در توپخانه سلطنتی به کار گرفته می‌شد.
      بعدها سامبلین جای خود را به کمان سبز داد اما کمان سبز در وسعت بیشتر و در یگان‌های بزرگتر مورد استفاده قرار گرفته‌است. سامبلین در دو گونه‌ی ام‌کا1 و ام‌کا2 ساخته شده است که تفاوت این دو در نوع شاسی به کار گرفته‌شده است بدین نحو که در ام‌کا1 ما شاهد نصب رادار بر روی یک کشنده‌ی ساده و سبک هستیم امّا ام‌کا2 بر روی کشنده‌ی FV430 نصب شده است. با این وجود امکان حمل ام‌کا1 با بالگرد سبب می‌شود کاربران نیم نگاهی هم به ام‌کا1 داشته باشند.
      خود رادار سامبلین بر روی یک مقر چرخان و مجهز به چهار بازو جهت تغییر زاویه نصب گردیده است. قسمت‌های اصلی سامانه شامل آنتن، پویشگر فوستر، بخش الکترونیکی و ژنراتور ونکل 390 کیلوگرمی می‌گردد که بر روی کشنده‌ای 590 کیلوگرمی نصب می‌گردد. با وجود کشنده و آنتن باز ارتفاع سازه 2.29 متر است که این مقدار با خواباندن آنتن به 1.07 متر کاهش می‌یابد. رادار به تنهایی خروجی معادل 100 کیلووات تولید می‌کند و دارای تکرار پالسی معادل 4000 پالس بر ثانیه است. رادار از طریق یک کابل به یک کنسول متصل می گردد که در آن نقطه شروع حرکت پرتابه مشخص می‌گردد.
      سامبلین قادر است محل شلیک گلوله را با دقتی معادل 50 متر محاسبه کند. سامانه قادر است گلوله‌های 81 میلیمتری را از فاصله‌ی 10 کیلومتری و گلوله‌های بزرگتر را از فاصله‌ی 20 کیلومتری رهگیری نماید. از جمله کاربرد‌های دیگر سامانه می‌توان به نظارت ساحلی، رهگیری بالگرد و هواپیماهای کوچک اشاره کرد.
      از موارد استفاده این رادار می‌توان به جنگ فالکلند1982، جنگ خلیج 1991 و نبرد در بالکان اشاره کرد.
      البته ناگفته نماند شرکت Thorn-EMI بعدها اقدام به طراحی ام‌کا3 کرد که سامانه‌ای بود با قدرت رهگیری توپ‌ها و لانچرهای موشک اما این پروژه ناموفق ماند.
      کشورهای دانمارک، فنلاند، مصر، عراق، زلاندنو، نیجریه، عمان، نروژ، عربستان سعودی، سنگاپور، سوییس و آفریقای جنوبی اشاره کرد. رادارهای عراقی توسط فرانسه تهیه شدند. (آها حالا فهمیدم چرا کتاب گفته بود فرانسوی!)
      در ضمن کشور هند از طریق شرکت Bharat و تحت لیسانس انگلستان اقدام به تولید این سامانه نموده است.

      کمان سبز
       
       
       

       
       

       

       

       
       

       

      تهیه کننده: اینجانب!
      هرگونه کپی‌برداری بدون کسب اجازه از مترجم شرعا حرام می‌باشد!
      منبع: http://en.wikipedia....mbeline_(radar)[/size][/center]
    • توسط farokhkhan
      شاید طرح تیتر برای شما کمی عجیب باشه که چرا سام-8 رو در کنار اس-300 قرار دادم
      به مرور و با ادامه خوانش پست به این نتیجه میرسیم


      دهه 70 ... بحث داغی بین سازمان های اجرایی شوروی مبنی بر multi layer صورت گرفت
      بعد از ساخت سام-4 و سام6 ... جای خالیِ یک سامانه کوتاه برد راداری برای پوشش سام- 6 احساس شد

      اولین نمونه از این سیستم الیپس elips نام گرفت  و در جولای 1967 رو نمایی شد


      اما انتظارات بالاتر از این سیستم بود و پروژه ELIPS رد شد
      چندی بعد سرپرست طراحان (افرموو)efremov
      طرحی مبنی بر سامانه ایی دیگر  اراعه داد و در اکتبر 1971

       نتیجه آن چیزی جز 9K33 OSA SA-8A Gecko نبود
      سامانه خود کششی تک واحده که از وسیله نقلیه BAZ-5937 استفاده میکرد
      توان حمل 4 موشک  که قادر بود در 50 متری از سطح زمین با اهداف پروازی تا سرعت 1 ماخ درگیر شود
      همچنین با اهداف پروازی بالای 200 متر با سرعت 1.4 ماخ تا برد 9 کیلومتری

      چندی بعد در سال 1975 سامانه OSA-A معرفی شد


      که ارتقا یافته نوع اولیه 9کی33 بود
      با قابلیت انهدام اهداف با سرعت 1.6 ماخ
      و همچنین چرخشی معادل 25 برابر نیروی G

      مابین سال های 75 و 80 تغییراتی در این سیستم داده شد
      +اضافه شدن 2 موشک دیگر که تعداد موشک های یک واحد سام8 را به شش موشک میرساند
      همچنین طراحی بالچه های تا شونده که داخل کانتینر حمل موشک قرار میگرفت

       و در نهایت سامانه سام-8 OSA-AK خلق شد


       
      این سیستم حالا قدرت درگیری با اهداف زیر 25 متری از سطح زمین را به استفاده کننده هایش هدیه داد و برد درگیری را به 10 کیلومتر رساند
      +در سال 1980 این سیستم جایگزین پرهزینه ترین سامانه یعنی  سام-6 گین فول شد
      و کشور هایی همچو المان / مجارستان / هلند / بلغارستان/ چکسلاواکی/ رمانی/ یوگوسلاوی
      از این سیستم بهرمند شدن


      + در مدت زمان کمی سامانه OSA-AKM رو نمایی شد
      و تنها اختلاف یا شاید والا ترین اختلاف این سامانه با نوع AK قابلیت انهداف اهداف پروازی در "صفر" متریِ زمین بود !
      در زبانی ساده تر... هیچ خبری از حداقلی از ارتفااع درگیری نبود !
       
      نمایی از داخل سامانه sa-8 OSA-AK

                         محل استقرار افسر کنترل اتش                                     " " افسر محیطی                                                       " " افسر فاصله یاب
       
       
      9A33BM2 Land Roll




      رادار رهگیر این سامانه به نام land roll 
      یکی از پیچیده ترین زوایای طراحی جماهیر شوروی مابین ارتباط موشک و هدف در این رادار  به ارمقان اورده شده
      +ارتباط  هدایت موشک تا هدف در این سامانه شباهت بسیاری به اس-300 پی اس دارد
      و میتوان گفت تنها فرق قدرت رادار رهگیر این سامانه با اس-300 .. نبود امکان قفل گذاری خودکار برروی موشک های ضد رادار است

      این رادار قابلیت قفل گذاری از فاصله 28 کیلومتری دارد
      همچنین رادار مذکور  معمولا با نام SSC خطاب میکنند



      رادار پیش اخطار که از قضا قالیت Acquisition Radar هم بهش اضافه شده 
        این رادار قابلیت کشف اهداف رو از 45 کیلومتری داراست

       
      همچنین راداری 3 پرتونگر اختصاصی برای ارتفاع های کم .. میانه و های آلت است



      نحوه رهگیری اهداف پروازی بهینه سازی شده
      و دکمه ایی به نام رهگیری اتوماتیک در این سامانه وجود دارد که شما با فشردن ان
       

      رادار SCC را به صورت عمودی تا 70 درجه به صورت کاملا یک نواخت به حرکت در میاورید
      و سیستم بلافاصله بعد از رویت هدف میتواند روی ان اتوماتیک قفل کند

      +در سامانه های قدیمی .. یافتن ارتفاع هدف دستی انجام میشد



      9Sh38-2 TOV


      دوربین رهگیر اپتیکی سامانه که با آن میتوان با رادار خاموش اهدف رو رهگیری و منهدم کرد






      معرفی موشک این سامانه
      9m33m2 نام دارد
      دارای ماکسیزمم سرعت 2 ماخ
      و پس سوز سوخت جامد دو مرحله ایی
       قابلیت چرخش تا 25 جی
      قابلیت انهدام اهداف پروازی تا 20 متر از سطح زمین
      نهایت برد 10 کیلومتر
       و کلاهک انفجاری 14.27 کیلوگرمی
      شامل 1580 ترکش 3.86 گرمی
      طول 3 متر و 15 سانت
      قطر 20 سانت




      نویسنده : فرخ سیف
      سیزده فروردین 94
      منبع
      https://sites.google.com/site/samsimulator1972/home
       

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط SAEID
      [align=center]معرفی و بررسی کامل رادارهای قدرتمند Zhuk روسی
      Жук Радары

      قسمت اول

      [/align]


      تعریف

      یک سری از رادارهای روسی تمام آب و هوایی هواپایه است که توسط کمپانی NIIR Phazotron برای جنگنده های چند منظوره ای مانند MiG-29 و Su-27 طراحی و ساخته شده است.


      معرفی

      رادارهای باند X پالس داپلر سری N010 ژوک امکان و نوع استفاده را برای جنگنده فراهم میکند، هوا به هوا و هوا به سطح. رادار N010 در حالت هوا به هوا قادر به شناسایی اهداف هوایی و جمع آوری اطلاعاتی درباره آنها مانند مختصات، فاصله و سرعت است. رادار دارای قابلیت نگاه به پائین / شلیک به پائین در برابر اهداف هوایی بوده (حتی هدفهایی که در سطح آب پرواز میکنند) و انواع مختلفی از جستجو را مهیا میکند. این رادار میتواند اهداف را بصورت تک تک یا چند تایی در یک مرحله شناسایی و رهگیری کند در حالیکه مشغول جستجو برای شناسایی اهداف جدید است. رادار ژوک میتواند اهداف را بر اساس کلاس و درجه اهمیت برای منهدم کردن شناسایی کند. یک نوع حالت اسکن در نبرد نزدیک با امکان جستجوی عمودی، زاویه دید HUD و لوله توپ با کیفیت بسیار زیاد برای تعقیب هدف در فاصله دید بصری در این رادار پیش بینی شده است. همچنین رادار N010 توانایی قفل کردن بر روی بالگردهایی را که نزدیک سطح زمین پرواز میکنند و انهدام آنها را دارد.

      رادار N010 ژوک توانایی سازگاری با انواع مختلفی از تسلیحات هوا به هوا از جمله موشکهای هدایت راداری R-77 و R-27 برای هدفگیری، نشانه گذاری و ارتباط رادیویی را دارد و میتواند موشکهای هدایت مادون قرمز R-73 را نیز برای شلیک آماده (یعنی جستجوگر مادون قرمز موشک را بر روی هدف قفل کند) و امکان استفاده از توپ هواپیما را نیز فراهم میکند (یعنی هدفگیری با توپ بوسیله قفل شدن رادار بروی هدف و مشاهده مشخصات در HUD).

      در حالت هوا به زمین رادار N010 توانایی نقشه برداری از عوارض زمین با امکان تهیه نقشه مصنوعی از هدف ، نقشه برداری با امواج ثابت یا متغیر و دقتی تا 3 در 3 متر و زوم دقیق و عکسبرداری دارد. رادار میتواند اهداف را شناسایی و سرعت و فاصله آنها را تشخیص دهد (هم دریایی و هم زمینی). رادار ژوک میتواند عوارض زمینی را در ارتفاع پائین تعقیب کرده و همچنین مناطق آب و هوایی خطرناک را در حین پرواز شناسایی کند.
      رادار تسلیحات هوا به زمین متنوعی شامل موشکهای هوا به سطح Kh-29 و ضد رادار Kh-31 دارد.
      رادار N010 طراحی انعطاف پذیری داشته و مدلهای قبلی آن مانند Zhuk-M و Zhuk-MS امکان ارتقا به سطح رادار پیشرفته Zhuk-A را دارند.


      قابلیت های رادارهای چند منظوره ژوک:

      حالت عملیاتی هوا به هوا:

      امکان نگاه به بالا/پائین و شلیک به بالا/پائین
      شناسایی اهداف هوایی و اندازه گیری فاصله ، سرعت مختصات زاویه ای
      رهگیری اهداف تنها یا در کنار هم
      رهگیری اهداف در کنار هم و حمله به خطرناکترین آنها
      رهگیری و قفل اهداف بصری در داگفایت
      شناسایی و رهگیری بالگردها و بالگردهای نزدیک سطح زمین
      تعیین نوع و کلاس هدف مورد نظر
      تشخیص اهداف نزدیک هم و تعیین ترکیب رزمی آنها
      شناسایی پدیده های خطرناک جوی
      قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
      شناسایی و تعقیب اهداف مهم هوایی
      شناسایی و تعقیب و قفل بر روی یک هدف
      قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
      کاربرد در نبردهای نزدیک هوایی با اسکن افقی و نمایش در شیشه کاکپیت
      هدفگیری و نشانه گذاری با استفاده از سیستم هلمت نصب شده در کلاه خلبان
      جستجوی ماورای دید خلبان
      تخمین حجم و قدرت هدف های ترکیبی

      حالت عملیاتی هوا به زمین:

      نقشه برداری زمینی با دقت 3 در 3 متر
      توانایی زوم و ثابت نگاه داشتن دوربین بر روی هدف
      رهگیری همزمان چندین هدف زمینی و سطحی
      شناسایی و رهگیری هدفهای متحرک زمینی و سطحی
      اندازه گیری زاویه نسبت به هدفهای بصری زمینی و سطحی
      پشتیبانی از پرواز در ارتفاع پائین و اطلاع دادن به خلبان
      نقشه برداری از عوارض زمین با استفاده از امواج راداری ، استفاده از امواج باریک با اثر دوپلر ، متمرکز کردن همزمان امواج ، بزرگ کردن مقیاس نقشه و تهیه نقشه نهایی.
      مسافت یابی سطحی
      نظارت دریایی و سطحی
      هشدار دهنده نزدیکی به سطح زمین
      اندازه گیری سرعت ناوهای هواپیمابر


      آشنایی با رادارهای مختلف ژوک


      رادار Zhuk
      نسل اول رادارهای ژوک با کد N010 است که برای استفاده در جنگنده MiG-29M و مدل ارتقا یافته MiG-23 طراحی شد. این رادار مخصوص نبردهای هوا به هوا ساخته شده و با لغو شدن طرح MiG-29M امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

      مشخصات:
      وزن: 220 کیلوگرم
      قطر آنتن: 680 میلیمتر
      توان خروجی: 5 کیلووات
      زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 4 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      (RCS=5m²) 90 کیلومتر
      (RCS=3m²) 65 کیلومتر


      رادار Zhuk-8-ll
      مدل صادراتی رادار پایه ژوک بوده و برای استفاده در جنگنده چینی F-8-llM ساخته شده است. بجز چند مورد داونگرید در سایر موارد مشابه رادار اصلی است.

      مشخصات:
      وزن: 240 کیلوگرم
      قطر آنتن: 680 میلیمتر
      توان خروجی: 5 کیلووات
      زاویه جستجو: 85± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      (RCS=5m²) 90 کیلومتر
      (RCS=3m²) 65 کیلومتر

      لازم به ذکر است که چینی ها یک رادار پالس داپلر بومی (البته با کمک اسرائیل) طراحی و ساخته اند به نام KLJ-1 که برد آن در برابر سطح مقطع راداری 3 متر مربع 75 کیلومتر است.
      با توجه به اینکه رادار ژوک روسی به علت داونگرید توان رزمی کمتری نسبت به رادار چینی دارد ، احتمالا رادار مذکور در جنگنده های جدید اف8 بجای رادار روسی استفاده خواهد شد.


      رادار Zhuk-27
      این رادار برای استفاده در جنگنده سوخو27 طراحی شده و از سیستم شناسایی و هدفگیری مشابه رادار ژوک استفاده میکند ولی توان رزمی آن به مراتب بیشتر از مدل پایه است.

      مشخصات:
      وزن: 300 کیلوگرم
      قطر آنتن: ؟
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 2 الی 4 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      200 کیلومتر (RCS=16m²)
      130 کیلومتر (RCS=5m²)
      100 کیلومتر (RCS=3m²)
      برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
      200 کیلومتر (RCS=5m²)
      150 کیلومتر (RCS=3m²)

      حداکثر برد برد این رادار 240 کیلومتر بوده و نکته جالب درباره آن توانایی رهگیری تمامی 10 هدف از فاصله 185 کیلومتری است! به عبارت دیگر برد رهگیری این رادار 77% برد شناسایی آن میباشد که نسبت فوق العاده ای است.

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-M
      مدل پیشرفته رادار ژوک با کد N010M میباشد که به آن امکان نقشه برداری و تعقیب عوارض زمین اضافه شده است. این رادار یکی از بخشهای ارتقا یافته جنگنده MiG-29SMT میباشد و تضمینی است برای صادرات میگ29 به کشورهای مختلف مانند هند.
      کیفیت این رادار با بهبود پردازش سیگنالهای دریافتی افزایش یافته است و برد آن با وجود کوچک و سبکتر بودن از رادار ژوک بیشتر است! Zhuk-M از سیستم پردازشی الکترونیکی استفاده میکند.
      نکته توجه درباره این رادار دقت بسیار زیاد و برد رهگیری 83 الی 85 درصدی برد شناسایی است!

      مشخصات:
      وزن: 180 کیلوگرم
      قطر آنتن: 624 میلیمتر
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      در مدل پایه: 120 الی 150 کیلومتر به جلو و 45 الی 50 کیلومتر به عقب
      در مدل نهایی: تا 200 کیلومتر به جلو و بیش از 50 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 25 کیلومتر
      پل ریلی: 120 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-MS
      این رادار پیشرفته برای استفاده در جنگنده سوخو27 و مدلهای مشتق شده از آن طراحی شده و نوع صادراتی آن به نیروی هوایی چین برای نصب در جنگنده های Su-30MKK پیشنهاد شده است.
      آنتن این رادار اسکن الکترونیکی آرایه ای شیاردار برنامه ریزی شده است.
      توان شناسایی این رادار نسبت به مدل M افزایش یافته و در برابر هدفهای زمینی کارایی بهتری دارد.
      (برد آن در برابر تانک 5 کیلومتر بیشتر شده است.)

      مشخصات:
      وزن: 255 کیلوگرم
      قطر آنتن: 960 میلیمتر
      توان خروجی: 6 کیلووات
      زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      190 کیلومتر (RCS=5m²)
      150~ کیلومتر (RCS=3m²)
      برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
      تا 250 کیلومتر (RCS=5m²)

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-F
      بر پایه رادار اصلی ژوک و بصورت آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال (PESA) ساخته شده است.
      برای جنگنده سوخو27 طراحی شده و توان فوق العاده ای در نبردهایی هوایی دارد.
      این رادار به علت غیرفعال بودن توانایی شناسایی اهداف پنهانکار را داشته و فاصله شناسایی سوخو27 توسط رادارهای دشمن را بیشتر کرده است.

      مشخصات:
      وزن: 300 کیلوگرم
      قطر آنتن: ؟
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 24 هدف و حمله به 8 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      130 الی 200 کیلومتر

      برد نهایی این رادار اعلام نشده است ولی با توجه به برد آن در برابر هدف مذکور احتمالا برد نهایی این رادار 300 کیلومتر برسد.

      رادار Zhuk-MF
      نسخه ارتقا یافته مدل M با آنتن بزرگتر و غیرفعال PESA است.
      در حالت هوا به زمین کارایی مشابهی با رادار قبلی دارد.

      مشخصات:
      وزن: 285 کیلوگرم
      قطر آنتن: 700 میلیمتر
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 20 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      110 کیلومتر به جلو و 50 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 25 کیلومتر
      پل ریلی: 120 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر


      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-MSF
      جدیدترین نسخه ارتقا یافته مدل M بوده و برد شناسایی آن تقریبا 50% بیشتر از مدل پایه است.
      توانائیهای هوا به زمین آن مشابه مدل MS بوده و برد شناسایی تانکها 5 کیلومتر افزایش و به 30 رسیده است.
      از یک آتن غیرفعال PESA با قطر و توان خروجی بیشتر و 16 فرکانس مختلف استفاده میکند.
      این رادار قابلیت نصب و استفاده در رهگیر میگ31 را دارد و از این بابت رقیبی است برای رادار مشهور زاسلون.

      مشخصات:
      وزن: 305 کیلوگرم
      قطر آنتن: 980 میلیمتر
      توان خروجی: 8 کیلووات
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 30 هدف هوایی و حمله به 6 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 4 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      180 کیلومتر به جلو و 60 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 30 کیلومتر
      پل ریلی: 130 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر

      توان درگیری این رادار با هدفهای زمینی تا 2 برابر سایر مدلها میباشد.

      [align=center][/align]


      در قسمت بعدی مقاله به بررسی کارایی رادارهای فوق در جنگهای قرن 21 و معرفی چند مدل دیگر از رادارهای ژوک خواهیم پرداخت.

      ادامه دارد ...



      نویسنده: سعید ، سایت میلیتاری
      هرگونه استفاده بدون ذکر نام سایت میلیتاری مجاز نیست.
    • توسط Goebbels
      بسم الله الرحمن الرحیم و لاحول ولا قوة الا بالله
       
       

       
      بخش نخست
       
      چکیده
      ایالات متحده آمریکا و متحدان آن از زمان پایان جنگ سرد بر توانایی سرکوب سریع شبکه پدافندی طرف متخاصم و سپس اعمال قدرت آتش دقیق از طریق هوا به عنوان یک گزینه  شاخص و برگزیده به منظور حل مناقشات فی مابین با دیگر دولت ها متکی بوده اند.  واقعیت تکامل تکنولوژی سیستم های پدافندی یکپارچه در کنار گسترش جهانی این سیستم ها ، عمده ناوگان هواگرد های نیروی هوایی آمریکا و ناوگان هواگرد های نیروی دریایی آمریکا را جهت مقابله با این سیستم ها دچار ناتوانی ساخته ، سیستم هایی که تکنولوژی آن ها هم اکنون از طریق روسیه در دسترس بوده و توسط چین به صورت فزاینده ای در حال توسعه و ارائه میباشند.چنانچه نفوذ ، سرکوب یا نابودی شبکه های پدافندی یکپارچه نوین توسط جنگنده های معمول نظیر اف 15 یا نمونه های در حال تولیدی (در زمان نگارش مقاله) نظیر F/A-18E/F مد نظر باشد ، هدفی است که جز با تحمیل تلفات سنگین محقق نخواهد شد.
       
      توسعه تکنولوژی های مرتبط با عرصه سامانه های پدافندی یکپارچه مقوله ایست که در حال حاضر توسط چین ، ایران ، ونزوئلا و دیگر کشورهایی که با غرب روابط ضعیفی دارند ، دنبال میشود و این مسئله تهدیدی رو به گسترش در انجام عملیات نظامی هوایی توسط کشورهای بلوک غرب است. تا زمانی که نیروی هوایی ایالات متحده پروژه بمب افکن نسل آینده خود را تا حدود سال 2020 محقق کند ، تنها هواگرد هایی که در ناوگان هواگرد های رزمی امریکا از قابلیت نفود ، سرکوب و نابودی موثر سیستم های پدافندی یکپارچه برخوردارند ، بمب افکن B-2A Spirit و جنگنده F-22A هستند.تنها 20 فروند از بمب افکن B-2A موجود است و تجهیزدوباره و نوسازی آن ها به منظور ساخت نمونه جدیدتر B-2C نیز یک رویکرد پر هزینه محسوب میشود که این مسئله ساخت بمب افکن نسل جدید به منظور پاسخگویی بهتر به نیازهای آینده را به یک الزام مبدل میکند.
       

       
      تنها هواپیمای رزمی ایالات متحده که جهت تولید پیش از سال 2020 در نظر گرفته شده و قابلیت نفوذ و بقا در مقابله با شبکه پدافند هوایی یکپارچه مدرن را دارد ، جنگنده اف 22 است. تصویر فوق این جنگنده در حال رها سازی یک بمب هدایت شونده GBU-32 JDAM نشان میدهد.
       

       
      ناوگان بمب افکن های B-2 در پایگاه Whiteman
       
       
      با توجه به تعداد محدود بمب افکن های B-2 تنها انتخاب استراتژیک باقی مانده برای ایالات متحده ، تولید تعداد کافی و مناسب از جنگنده F-22A به منظور ارائه قابلیت های قابل اتکا جهت انجام یک عملیات هوایی اساسی با استفاده از ترکیب این جنگنده با بمب افکن B-2 است. با این حال تولید جنگنده F-22 نیز به میزانی که پیشتر انتظار میرفت صورت نگرفته و به جهت مسائل مالی تولید این جنگنده به تعدادی کمتر از 200 فروند محدود گردید. با وجود موارد مطرح شده انتظار این است که ایالات متحده از طریق بهره گیری از تعداد محدود و ناوگان کوچکی موسوم به گلوله طلایی (golden bullet) از هواگرد های رادارگریز امکان رخنه به شبکه های پدافندی یکپارچه را یافته تا از این طریق توانایی انجام حملات هوایی موثر برای دیگر هواگرد های غیر رادارگریز ناوگان را نیز فراهم آورد. البته با وجود توانایی های رادارگریزی و تهاجمی زوج رزمی رادارگریز F-22 و B-2 ، همچنان رخنه و سرکوب در شبکه های پدافندی و سامانه های پدافندی یکپارچه امر آسانی نیست.
       
        [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/aircrafts_military_bomber_f-22_raptor_b-2_spirit_desktop_3563x2335_wallpaper-268822.jpg][/url]
       
      جنگنده رادارگریز F-22 در کنار بمب افکن راهبردی B-2
       
       
      مشکلات در موقعیت یابی و مقابله با نسل جدید سامانه های پدافندی متحرک با بقاپذیری بالا از جمله مسائل مطرح میباشد. این مسئله خصوصا پس از تهاجم هوایی به یوگسلاوی در دهه نود شکل تازه ای به خود گرفته است. در طول این جنگ ، سامانه های پدافندی با قابلیت های کشندگی بالا نه به صورت ثابت بلکه با موقعیت های استقرار نامشخص و متغیر اقدام به ایجاد کمین در مسیرهای پروازی هواپیماهای آمریکایی میکردند. این مسئله که شامل پرهیز از استقرار در مواضع ثابت و مشخص بود ، خصوصا به منظور مقابله با عملیات سرکوب یا انهدام  پدافند هوایی (اختصارا عملیات SEAD/DEAD) توسط طرف مقابل صورت پذیرفت. در یک نبرد هوایی همه جانبه ، جنگنده F-22 ملزم به انجام طیف کاملی از ماموریت های رزمی در ابتدا شامل مقابله با هواگرد های دشمن و در ادامه شامل نفود به شبکه پدافندی و انجام عملیات سرکوب پدافند و انجام حملات دقیق علیه اهداف استراتژیک و تاکتیکی خواهد بود.ناوگان بمب افکن های B-2 در میدان نبرد ذکر شده نقش تقویت کننده ایفا کرده و حملات به اهداف خصوصا استراتژیک را بر عهده میگیرند البته با توجه به تعداد محدود بمب افکن های B-2 در دسترس به ناچار نحوه استفاده از آن ها علیه اهداف به صورتی شدیدا گزینشی خواهد بود.
       

       
      اگر فرض را بر این قرار دهیم که هواگردی با پیکربندی منعکس کننده جنگنده اف 22 بلاک 40 در عملیاتی مشابه طوفان صحرا در سال 1991 حضور یابد ، تعداد مورد نیاز از این جنگنده جهت پوشش کامل طیفی از عملیات نفوذ به محدوده هوایی دشمن چیزی در حدود 500 تا 600 فروند خواهد بود در حالی که تعداد موجود از جنگنده اف 22 به مراتب کمتر از این عدد و در حدود 180 فروند میباشد. چنانچه ایالات متحده به دنبال حفظ موقعیت امنیتی استراتژیک خود در محدوده زمانی 2010 تا 2020 باشد هیچ انتخاب حقیقی دیگری جز تامین هواگرد های کافی (خصوصا با ویژگی رادارگریزی) به منظور انجام عملیات های هوایی در میادین نوین امروزی در پیش رو ندارد. هر گونه مدل ساختاری دیگری جهت پوشش این ضعف (که صرفا بر افزایش سطح تکنولوژی بدون در نظر گرفتن کمیت متناسب با شرایط میدان نبرد تاکید کند) موجبات به خطر افتادن پتانسیل های استراتژیک و ایجاد خطرات استراتژیک در حدی فراتر از توان پاسخگویی ایالات متحده و متحدان آن خواهد شد.
       

       
      "ما باید قابلیت های قدرت هوایی بی نظیر خود را به منظور بازداشتن و شکست هرگونه رقیب معمول حفظ کنیم ، به بحران های جهانی به سرعت پاسخ داده و نیروهای زمینی خود را پشتیبانی کنیم"
       
      بخشی از بیانیه سیاست دفاعی در دستور کار دولت آمریکا (سال 2009)
       
      موفقیت چشمگیر به دست امده توسط ایالات متحده در مقام رهبری عملیات هوایی از سال 1991 بیش از هر چیز مرهون تکنولوژی ها و قابلیت های عملیاتی امریکا در نفوذ و سرکوب به شبکه پدافندی طرف متخاصم است. تکامل مداوم فناوری های مرتبط با قابلیت سیستم های پدافندی یکپارچه از سال 1991 به بعد و عدم موفقیت امریکا در تکامل و عملیاتی سازی سریعتر و بهتر توانمندی ها و تکنولوژی های خود در مقایسه با تکنولوژی های پدافندی ، در حال حاضر چشم انداز عدم توانایی آمریکا در دستیابی به برتری قاطع در طی یک نبرد هوایی به صورت سریع و یا با کمترین میزان خسارت به هواگردها و خدمه پروازی را مشخص ساخته است.
       

       
      جنگنده های F-16A و  F-15C ، F-15E در حال پرواز بر فراز مناطق جنگی در طی عملیات طوفان صحرا
       
       

       
      پرواز سه فروندی جنگنده های F-14A از اسکادران 32 ام شکاری در طی عملیات طوفان صحرا
       
       
      در نقطه ای که ایالات متحده در حال حاضر ایستاده است ، این کشور تنها 183 فروند جنگنده F-22A و ناوگانی عملیاتی متشکل از 20 فروند بمب افکن B-2A را در اختیار دارد و این مسئله در حالی است که تنها هواگرد هایی که از قابلیت بقاپذیری بالایی درنفوذ و مقابله با سیستم های پدافندی یکپارچه  در سطح جهانی برخوردارند ، دو مورد ذکر شده هستند. جهت انکه به بهترین درک از چرایی و چگونگی تغییر استراتژیک رخ داده در نبرد های هوایی و مقابله با شبکه های پدافندی دست یابیم ، لازم است به بررسی استراتژی های نفوذ در خطوط دفاعی ، تکنولوژی های رو به تکامل سیستم های پدافندی ارائه شده از سوی چین و روسیه و اینکه این تکنولوژی ها چگونه در طراحی ویژه اجزای سامانه های پدافندی نمود یافته، بپردازیم.
       
       
      ادامه دارد ...............
       
      مترجم : سینا نوریخانی
       
      هرگونه برداشت از مطلب صرفا با ذکر نام وبسایت میلیتاری به عنوان منبع مجاز است
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.