reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ببخشید این قات چیه؟


یک گیاه مخدره، جویدنش باعث احساسی مثل نشءه گی میشه و مصرفش در یمن و سومالی مرسومه.

تقریبا تمام جمعیت مردان یمن قات میجون و در طول روز ساعتهای بخصوصی هست که کار رو تعطیل کرده به قات میپردازن.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببخشید این قات چیه؟

 

معني لغوي قات :

گیاهی است که در مشرق آفریقا میروید. برگهای با طراوت آن دارای بوی خوشی است .و محتوی ماده ٔ مخدّر میباشد. (الموسوعة العربیه )

 

اين عكس رو ببين همه تقريبا دارن قات رو ميجون و گوشه لپشون باد كرده، بيشتر مردم يمن قات مصرف ميكنن

 

proxy.jpg

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب مرتضی

اگر امکان دارد طرح کلی که مد نظر جنابعالی در یمن میباشد را بفرمایید

بنظر جنابعالی حوثی ها دقیقا باید چه رفتاری نشان میدادند

با تشکر

 

سوال اینه که برای خودشون یا برای ما؟

برای خودشون اعلام انتخابات آزاد با ناظرانی بین المللی به انتخاب خودشون بکنن تا بهانه و تجمیع از عربستان گرفته بشه و مشروعیت اقدام نظامی زیر سوال بره.

برای ما هر شب دوتا جنگنده بکشن پائین کافیه، یک سال دیگه هم عربستان وضعیتی که ما امروز تو سوریه داریم تو یمن خواهد داشت به قیمت بدبختی میلیونها یمنی البته. 

  • Upvote 3
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

997043_1584168118498157_9125762115006541

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/uEcc2NX.jpg]thumb_uEcc2NX.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/11047952_1584168008498168_2284567708511987946_n.jpg]thumb_11047952_1584168008498168_22845677[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/10418934_1584168141831488_7572186820020584780_n.jpg]thumb_10418934_1584168141831488_75721868[/url] 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن 12 سامانه تور ام 1 را در سال 2007 سفارش داده معلوم نیست تحویل شده یا نه

 

مشخصات نیروی هوایی و پدافند هوایی یمن

AIRCRAFT 156 combat capable. Total 235 Aircraft.

 

Multi-role Fighter & Air Defence (Interceptor) 2 sqns with 53 Multi-role Ftr ac:

18 Mikoyan-Gurevich MiG-29SMT Fulcrum-F;

4 Mikoyan-Gurevich MiG-29 Fulcrum-C (Four were obtained from Moldova, none are thought to have entered service)

25 Mikoyan-Gurevich MiG-29 Fulcrum-A (Believed to have been upgraded to MiG-29SMT standard)

2 Mikoyan-Gurevich MiG-29UBT Fulcrum (Unclear if these were upgraded from existing MiG29UB airframes or new-builds)

4 Mikoyan-Gurevich MiG-29UB Fulcrum-B (At least two believed to have been upgraded to MiG-29UBT)

 

Air Defence (Interceptor) 3 sqns with 55 Ftr ac:

35+ Mikoyan-Gurevich MiG-21bis Fishbed L/M, MiG-21MF Fishbed-J (Four supplied by Ukraine in 2006, followed by another 17 during 2007);

6+ Mikoyan-Gurevich MiG-21bis (LASUR) Fishbed-N (At least six ex-Bulgarian machines received af ter overhaul in Ukraine in 2007)

6 Chengdu Aircraft Industry Corp (CAC) F-7M Airguard (Reportedly acquired from China in 2001)

4+ Mikoyan-Gurevich MiG-21UM Mongol-B*;

2 Mikoyan-Gurevich MiG-21U Mongol-A*;

 

Air Defence (Interceptor) 1 sqn with 8 Ftr ac:

6 Northrop F-5E Tiger II;

2 Northrop F-5B Freedom Fighter*;

 

Fighter Ground Attack 2 sqns with 38+ FGA ac:

15 Sukhoi Su-22M-4 Fitter-K (Most recent acquisitions were six from Ukraine in 2007);

3 Sukhoi Su-22UM-3K Fitter-G;

10 Sukhoi Su-22M Fitter-F (Included in Su-22M-4 total);

5 Sukhoi Su-22M-2 Fitter-H (Included in Su-22M-4 total);

4 Sukhoi Su-20 (Su-17M Fitter-C) / Sukhoi Su-17 FGA/Su-22 (Su-17M-2 Fitter-D)

 

Light transport & Utility 2 Lt Tpt/Utl ac:

2 Cessna-208N-ISR surveillance version or AC-208B armed version

 

Transport 1 sqn with 20 Tpt ac:

1 Lockheed C-130H Hercules (Donated by the US in 1979);

1 Lockheed L-100-30 Hercules

3 Ilyushin Il-76TD Candid (Delivered in 1994/95);

1 CASA (Construcciones Aeronáuticas SA) CN-235M-300

5 Antonov An-26 Curl;

2 An-24RV Coke (Includes all An-24 variants);

3 Antonov An-12BP Cub;

4 Ilyushin Il-14 Crate 4

 

Training 1 trg school with 59 Trg ac:

22 Aero Vodochody L-39C Albatros (Eleven supplied new in 1999 with a further 13 acquired from Ukraine during 2005/6);

14 Yakovlev Yak-11 Moose;

10 Zlin Z-242L;
1 Zlin Z-143L;

12 SB-7L-360 Seeker

 

 

* Trainer Aircraft

 

HELICOPTER 32 armed capable. Total 66 Helicopters.

  8 sqns with

 

Anti-Armour Attack 2 sqns 12 Atk hel:

8 Mil (Mil Moscow Helicopter Plant) Mi-35 Super Hind-F;

4 Mil Mi-24 Hind-D

 

Utility 2 sqn 10+ Utl hel:

2+ Agusta-Bell AB-212

4 Bell Helicopter Bell 206B JetRanger;

2 Kamov Company Ka-28 Helix-A

2 Agusta-Bell AB-204B Iroquois

 

VIP Transport 1 sqn with 2 VIP Tpt Hel:

2 Bell 214

 

Support 4 sqns 31+ Spt hel:

2 Mil Mi-14 Haze;

10 Ulan-Ude Aviation Plant (U-UAP) Mi-171Sh Hip-H;

5 Mil Mi-17 Hip-H;

10+ Mil Mi-8 Hip-B (Includes all sub-types);

4 Bell Helicopter UH-1H-II Huey II (Delivered on January 16, 2011 from the US)

 

Rotary Flying Training 1 Trg hel:

1 Agusta Bell AB-47 (Bell 47);

 

 

• MISSILES   

  ASM: 50 Kh-29/AS-14 Kedge (For MiG-29SMT)

  Anti-ship missile/ARM: 60 Kh-31A1/AS-17 (For MiG-29SMT)

  BVRAAM 300: 100 RVV-AE/AA-12 Adder (For MiG-29SMT); 100 R-27/AA-10 Alamo (For MiG-29SMT); 100 R-23R/T/AA-7 Apex (For MiG-23MF)

  SRAAM 1286: 176 R-73/AA-11 Archer (For MiG-29SMT); 72 AIM-9E Sidewinder (United States Aid; for F-5E); 606 R-13R/AA-2C Atoll-C ( For MiG-21MF, MiG-23MF, Su-7B and Su-22); 270 R-13R/AA-2C Atoll-C (For MiG-21MF); 72 R-13S/AA-2 Atoll (For MiG-21F); 90 R-13R/AA-2C Atoll-C ( For Su-22)

 

 

AIR DEFENCE UNITS

Air Defence 2,000

 

Air Force Air Defence Systems
AD •
AD SAM:

SP SA-6 Gainful (400 3M9/SA-6 Gainful SAM); SA-9 Gaskin (300 Strela-1/SA-9 Gaskin SAM); SA-13 Gopher

TOWED 9 SA-2 Guideline SAM systems (216 SA-2 Guideline SAM); SA-3 Goa (100 5V27/SA-3B Goa SAM)

MANPAD SA-7 Grail (460 Strela-2/SA-7 Grail Portable SAM); SA-14 Gremlin

 

http://www.xairforces.net/airforces.asp?id=39

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخبار ساعت 14 چرا حرفی از شکار جنگنده سودانی نزد ؟

 

برای اینکه مربوط به 2 سال پیش و ماجرای تجزیه سودان بود !

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پس فقط یه اف 15 رو ساقط کردن ؟ تازه اونم عربستان و امریکا میگن نقص فنی داشته . اگه بالای صنعا زدن چطور تونسته خودش رو به دریای سرخ برسونه ؟ چرا نرفته سمت عربستان ؟ خبر مربوط به اف 15 رو برای بار اول امریکایی ها منتشر کردن یا یمنی ها ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوال اینه که برای خودشون یا برای ما؟

برای خودشون اعلام انتخابات آزاد با ناظرانی بین المللی به انتخاب خودشون بکنن تا بهانه و تجمیع از عربستان گرفته بشه و مشروعیت اقدام نظامی زیر سوال بره.

برای ما هر شب دوتا جنگنده بکشن پائین کافیه، یک سال دیگه هم عربستان وضعیتی که ما امروز تو سوریه داریم تو یمن خواهد داشت به قیمت بدبختی میلیونها یمنی البته. 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با تشکر از پاسخگویی جنابعالی

فکر میکنم در مورد اول حوثی ها حاضر به همکاری باشند چون بنظرم به اینکه میتوانند یک دولت ائتلافی تشکیل بدهند امیدوار بودند

در مورد دوم

برای پایین کشیدن دو جنگنده با توجه به وضعیت فعلی در یمن چه پیشنهادی دارید (چون فکر میکنم برای راه اندازی پدافندش باید ازایران نیرو بفرستند )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هشدار انصارالله به عملیات استشهادی در عربستان

به گزارش مشرق، «عبدالمنعم القرشی»، عضو شورای اجرایی جنبش انصار الله یمن در صنعا تاکید کرد: همان گونه که جنبش انصار الله به سقوط برخی رژیم‌های عربی حامی تروریسم وعده داده است، اگر تجاوز عربستان به ملت مظلوم یمن ادامه پیدا کند، طی ساعات آتی عملیات‌های استشهادی در داخل خاک عربستان پیاده کرده و به سوی نابودی رژیم سعودی پیش می‌رویم.

وی افزود: ما صدای صهیونیست‌ها را می‌شنویم که می گویند با آل سعود در جبهه واحدی هستند، عربستان نقشه آمریکا و اسرائیل را پیاده می‌کند، ملت یمن شکار راحتی نیستند و متجاوزان بهای سنگینی برای این تجاوز خود خواهند داد، جنبش انصار الله عزت و آزادی اجتماعی و سیاسی را برای ملت مظلوم یمن می‌خواهد.

القرشی تاکید کرد:عامل حقیقی در تجاوز عربستان ناکام ماندن سیاست‌های آل سعود در داخل یمن است که از منصور هادی و گروه‌های تکفیری مایوس گشته و احساس کرد که یمن ملک مردمانش شده است و این برای آل سعود قابل تحمل نیست.

این مقام انصارالله تاکید کرد:رژیم تکفیری-وهابی آل سعود به آمریکا و اسرائیل تکیه کرده است اما همان گونه که السید الحوثی گفت تکیه ملت یمن به پروردگار متعال است و ما به دشمنان خود وعده می‌دهیم که آنها را در داخل یمن سرکوب می‌کنیم و به همگان نشان می‌دهیم شجاعتی که ملت یمن دارد چیست.

 

------------------------------------------------------------------------

 

جایزه پلیس دبی برای بازداشت «الحوثی» +عکس

به گزارش مشرق، «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که هر چند وقت یکبار با اظهارات جدید اسباب تمسخر خود را فراهم می‌کند این بار برای دستگیری «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن جایزه تعیین کرد.

بر اساس گزارش ویگاه خبری «عمران نت»، خلفان در صفحه توئیتر خود نوشت: هر کس عبدالملک الحوثی را بازداشت کند و به دستگاه قضائی تحویل دهد یک میلیون درهم پاداش دریافت خواهد کرد.

 این اظهارات خلفان در حالی اعلام می‌شود که عربستان به همراه اعضای شورای همکاری به جز عُمان از روز پنجشنبه گذشته دست به تجاوز نظامی علیه یمن زده‌اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم قات زدم!
جنگنده اماراتی یکی دو روز پیش ساقط شد یا نه؟
جنگنده ای سودانی یا جنگنده ای با خلبان سودانی که خلبان آن دستگیر شده باشه، دیروز ساقط شد یا نه؟

جنگنده عربستانی اف 15 هم که سقوط کرد در دریا و هیچ. گفتن نقص فنی بوده اما احتمال نداره قبل از سقوط، تیری، ترکشی، چیزی بهش خورده باشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.