reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

خبری بود در مورد 2000 چترباز مصری که به بندر المخا (استان تعز)فرستاده شدن،این خبر صحت داشته؟اگر داشته پس چرا ازشون خبری نیست؟!!!!!!!!!!!!!   

بر اساس عقل اگر مصر بخواد چترباز پیاده کنه به جزیره ی بی دفاع Brim در تنگه ی  باب المندب حمله میکنه چون حداقلش اینه که یکطرف تنگه دست قدرتهای غربی باقی میماند و نیروهای حوثی نمیتونن بیان به جزیره و دوما فرودگاهش مثل ناو هواپیمابر عمل میکنه و منصور هادی هم میتونه توش مستقر بشه جزیره ی سوکترا هم در وسط اقیانوس هند برای تصرف شدن موقعیت بسیار عالی داره که هر متجاوزی رو به وسوسه میندازه ولی تجاوز به سوکوترا فقط از عهده ی آمریکا بر میاد

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

القاعده شهر مکلا در حضرموت رو تصرف کرده و یکی از خطرناک ترین القاعده ای ها بنام خالد باطرفی رو از زندان مکلا نجات دادن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظرم سیاست ما برای ورود جدی حوثی ها به تحولات اشتباه بود
تا قبل از به دست گرفتن صنعا عملا شمال در اختیارشون بود با کمک قبایل
برای جنوب ما نباید از حوثی ها و مهره خطرناکی مثل صالح استفاده میکردیم
باید برای جنوب روی جنبش جنوب حساب میکردیم

رابطه ما با جنوبی ها از گذشته خیلی خوب بوده چون احساسات ضد سعودی در جنوب زیاده به خاطر حوادث دهه ۹۰ به فرماندهی صالح

قبل ورود انصار الله به صنعا دولت واقعا ضعیف بود و ما باید جنبش جنوب رو تقویت میکردیم نه این که با صالح ائتلاف کنیم و متهم به فرقه گرایی بشیم‏!‏

اوج اشتباه ما الان در عدن هست که حوثی ها با جنبش جنوب درگیر شدند یعنی دو طرفدار قدیمی ما با هم‏!‏

این درگیری ها دو برنده داره اول عربستان که شاهد تضعیف دو مخالفش یعنی حوثی ها و حراک جنوبی هست و دوم صالح که متاسفانه حوثی ها رو وارد باتلاق جنوب کرد موضوعی که تازه رهبران حوثی ها به ان پی بردند

۱۰ هزار نیروی حوثی در جنوب کارایی ندارند بلکه ابتکار دست صالح و ۱۰۰ هزار سربازش هست که اگر عربستان بتونه قبایل رو به طرف منصور هادی بکشونه تو جنوب عملا کار تمامه‏!‏

باید قبلش ما ابتکار رو به دست بگیریم و طرفدارانمون رو با هم صلح بدیم حتی اگر لازم باشه با همکاری حراک جنوبی حوثی ها به صنعا برگردند
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هشت زیر دریایی چینی 5میلیارد دلار.خدا بده برکت پاکستان فقیر این پول رو از کجا میخاد بیاره؟وام ولی از کجا؟ علت همکاری پاکستان با سعودی ها! ائتلافه پولی.

 

در مورد افغانستان هم همیشه معلوم بوده نمونش افغان های داخل ایران که هرچی بیشتر باهاشون خوب باشی اونا بیشتر سوارت میشن. انگار طبیعت اکثر این قوم همینه .شاید اگه ما هم مثل امریکا با اشرف غنی رفتار میکردیم اینجوری نمیشد!نمونش آقای معاون جناب جو بایدن.

قیافه اشرف غنی رو ببین چجوری ذوق مرگ شده معاون رییس جمهور اومده استقبالش با اینکه دستش تو جیبش و یک لبخند تلخ روی لب داره :)

http://8pic.ir/images/y7hsismu9os0pbh7w6wr.jpg

ویرایش شده در توسط overlord70
  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ده ها نیروی نظامی ناشناس در بندر عدن پیاده شدن 

http://rt.com/news/246189-troops-aden-port-yemen/

 

تفنگداران نيروي دريايي چين وارد بندر عدن شدند و براي ساعاتي بندر رو تصرف كردند تا خروج شهروندان چيني رو از بندر امن كنند

اوضاعيه خلاصه ( ي چشمه قدرتشون رو نشون دادن)

====================================

 

اولين تلفات نيروهاي عربستاني در در درگيرهاي مرزي منطقه نجران با نيروهاي حوثي، سليمان المالكي

 

CBlRvQQWEAAYtdR_jpg_large.jpeg

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

افغانستان: در صورت بروز هر نوع تهدید کنار سعودی ایستاده‌ایم

آقای غنی در شش ماه گذشته سه بار به عربستان سفر کرده است دولت افغانستان حمایت خود را از عربستان سعودی در ارتباط به جنگ جاری در یمن اعلام کرده است.
در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است: "افغانستان در دفاع از سر زمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد."
دفتر ریاست جمهوری افغانستان افزوده است که این تصمیم با مشوره شورای سراسری علما، روحانیون و رهبران سیاسی و جهادی کشور افغانستان گرفته شده است.
بعد از اینکه شبه نظامیان حوثی قسمت‌های زیاد یمن را در تصرف خود در آوردند، عربستان سعودی ائتلاف چند کشور مسلمان را ایجاد کرده و علیه شبه‌نظامیان حوثی در خاک یمن حمله کرد.
در خبرنامه ریاست جمهوری همچنین آمده است که دولت و مردم افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دَین هر مسلمان می‌دانند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واکنش یکی از خبرگزازی های افغانستان بخونید خالی از لطف نیست:

 

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه ای از حملات عربستان سعودی برضد مردم یمن اعلام حمایت کرده است. در بخشی از اعلامیه ارگ آمده است:

"دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دین هر مسلمان می دانند، از همین رو در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد."

چند سئوال:
چند نکته در این اعلامیه و اعلام موضع، قابل تأمل و جای سئوال است:
۱- کدام علما به حکومت اشرف غنی مشوره و اجازه جانبداری داده است؟ این شورای علما تا به حال کجا بوده اند و کدام کار مهم را انجام داده اند؟ چرا این شورا در چنین حالاتی پیدا می شود؟ چرا جناب رئیس حکومت، تصامیم این چنینی خودرا به علما و سران و ... نسبت می دهند؟ مگر آنکه گفته شود شورای علمای موردنظر اشرف غنی، عالمان درباری هستند و بدیهی است که نظر علمای درباری در مورد مسائل کلان ملی، مشروعیت مردمی ندارد.
۲- طرف مشورت اشرف غنی، غیر از تیم خاص خودشان کدام افراد، جریان ها و احزاب سیاسی بوده اند؟ مبنای عقلانی و منطقی چنین مشوره و چنین موضعگیری، چه بوده است؟
۳- مبنای مشوره و تصمیم حکومت اشرف غنی از متن اعلامیه صراحتاً دو نکته گفته شده است:
روابط عمیق تاریخی و دینی با سعودی ها! - دفاع از حرمین شریفین! 
آیا ارتش یمن و گروه انصارالله به حرمین شریفین حمله کرده اند؟ آیا واقعاً حرمین شریفین به خطر افتاده است؟ و یا اینکه عربستان سعودی و حواریون این کشور به یمن حمله کرده اند، بمباران می کنند و می کشند؟

نادیده انگاری جنایات
با نشر برخی تحلیلها و گزارش ها در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برخی از تحلیلگران معتقدند که عربستان سعودی از جمله حامیان اشرف غنی بود و اشرف غنی تاکنون بارها به بهانه های مختلف، سفرهای رسمی و غیررسمی به سعودی داشته است. این بهانه که دولت افغانستان بخاطر دفاع از حرمین شریفین از ائتلاف سعودی برضد یمن حمایت می کند، بهانه ای بسیار ساده لوحانه و عوامفریبانه است. جناب اشرف غنی و همنشینان وی در ارگ، چشم خود را بر قتل دهها طفل و زن بیگناه یمنی توسط طیاره های سعودی و ائتلاف حامی آن بسته اند. لازم بود اعلامیه ای که صادر می شود تأکید بر حفظ جان افراد بیگناه نیز داشته باشد. گزارش های متواتر، حاکی از کشتار غیرنظامیان یمنی است؛ اینکه این غیرنظامیان مربوط به حوثی ها هستند دلیل نمی شود که جان شان ارزش نداشته باشد. ما در افغانستان هر روز شاهد کشتار افراد ملکی هستیم و باید بیشتر از هر شهروند دیگری درد و داغ کشتار مردم را درک کنیم. 
جنایاتی که در این چندروز در یمن انجام شده است، حتی فغان و فریاد نهادهای حقوق بشری غربی را نیز درآورده و آنان خواهان تحقیق و بررسی جنایات جنگی در یمن شده اند؛ اما جناب اشرف غنی گویا نمی بیند و نمی داند و بدون توجه به تبعات آن، از ائتلاف سعودی اعلام حمایت می دارد.
اگر جناب اشرف غنی مدیون سعودی ها در کسب قدرت است، هزینه آن نباید از جیب و از اعتبار مردم افغانستان برود. 

اشتباهات دیپلماتیک حکومت
در قضیه حمله بر یمن، کشورها عملاً سه دسته اند:
کشورهای حامی سعودی، کشورهای مخالف جنگ و کشورهای بی طرف.
روسیه، چین، ایران، هند، عراق و... از کشورهای منطقه و بعضی دیگر از کشورهای دور و نزدیک از جمله ی مخالفین جنگ و حمله نظامی به یمن هستند و طبعاً این کشورها از این موقف حکومت افغانستان ناراض خواهند بود؛ مخصوصاً اینکه اشرف غنی پس از کسب قدرت و حکومت، سیاست خارجی افغانستان را دگرگون کرده است. با پاکستان وارد تعامل شد و هندوستان را ناراحت کرد؛ حتی دعوت رسمی ناندرا مودی صدراعظم هندوستان را نادیده گرفت و پس از آن، با عملکردهای خود، خشم هندی ها را بعنوان یکی از دوستان مهم افغانستان برانگیخت. با پیوستن به عربستان سعودی، موجبات خشم ایران را فراهم آورد و نیز نگرانی روسیه را موجب شد. هندی ها کمک های خود را به افغانستان قطع کردند و حتی گفته می شود که قبل از سفر اشرف غنی به امریکا، وی از مقامات هندی تقاضای سفر به دهلی می نماید که آنان، سفر و پذیرش اشرف غنی به کشورشان را رد می کنند. اینها یعنی ایجاد فضای تازه ای مبنی بر بی اعتمادی کشورهای فوق الذکر به حکومت جدید افغانستان که یقیناً تبعات خاص خود را نیز خواهد داشت. ما نباید در جاده ای یکطرفه قدم بزنیم و اشتباهات حکومت کرزی را تکرار کنیم.

هیجان زدگی پس از سفر به امریکا
سفر اشرف غنی به امریکا و سخنرانی در کانگرس این کشور، بازتاب زیادی در رسانه ها داشت و البته با استقبال گرم مردم افغانستان هم مواجه شد. احتمالاً جناب رئیس جمهور از این مسئله احساس قدرت می کنند و در بازگشت از امریکا بدون توجه به بسیار حساسیت ها، نظر خود را معطوف به جبهه گیری راجع به جنگ و کشتار در کشور یمن می نمایند.
اما جناب اشرف غنی یک نکته مهم را نباید از نظر بیندازند: کانگرسمن های امریکایی برای هرکسی چک چک نمی کنند و برای هرکسی بطور متواتر از جای خود برنمی خیزند مگر آنکه آن فرد، کاملاً در خدمت تأمین منافع امریکا باشد. چرا امریکایی ها برای قهرمان ملی افغانستان (که یک عمر برای نجات کشور مجاهدت کرد) یکبار از جای خود بلند نشدند؛ یکبار دست نزدند و حتی کمترین اعتنایی به او نکردند؟! ایشان نباید از یاد ببرد که کانگرسمن های امریکایی قبل از ایشان برای بنیامین نتانیاهو نیز بلند شدند و چک چک کردند!
ایشان باید توجه کنند که قدرت واقعی، مردم هستند که مظهر قدرت خداوند می باشند "یدالله مع الجماعه"
پس لازم است برای دیپلماسی خود، برای تصامیم کلان خود و برای اقتدار حکومت خود، نگاه معطوف به اراده مردم داشته باشند و افراد قربانی در جنگ ها را از هر طیف و مذهب و نژادی که باشند از یاد نبرند.

اعلامیه ای برای خوراک رسانه ای
متن صادره از جانب ارگ ریاست جمهوری، صرفاً یک اعلامیه است؛ هیچ بازخورد اجرایی ندارد و نمی تواند داشته باشد. حکومتی که در آزادی ۳۱ مسافر هموطن خود از چنگال عده ای وحشی در خاک خود، عاجز است و برای آزادسازی آنان دست به دامان ریش سفیدان و خوانین و ملاهای محلّات می شود و برای دفاع از جان و امنیت شهروندان خود ناتوان است؛ لازم است برای جنگ سعودی ها و بحران خاورمیانه، مواضع منطقی تری اتخاذ نماید. 
اعلامیه ای که از جانب جلالتمآب اشرف غنی با مشورت بزرگان! صادر شده، جز آنکه خوراک رسانه هایی مانند العربیه، الجزیره و اَل های دیگر شود و جز آنکه پوزخند سیاست دان ها را موجب شود و جز آنکه خشم مخالفان جنگ و جبهه ی سعودی را فراهم آورد نتیجه دیگری نخواهد داشت. این اعلامیه، می تواند اعلام بیعت با حکام سعودی قلمداد شود و خوراکی برای رسانه های متبوع شان باشد.
انتظار می رود در چنین مسائل مهمی، اعتبار مردم افغانستان و خواست آنان از طرف حکومت وحدت ملی درنظر گرفته شود.
البته نکته مهم دیگری که در این اعلامیه آمده است بند سوم این اعلامیه می باشد که جا داشت مقامات کشورمان روی همین اصل، تمرکز می نمودند و از جانبداری خودداری می ورزیدند:
"دولت ج. ا. افغانستان با درک تجارب تلخ و ناگوار از عواقب جنگ و نا امنی، طرفدار راه حل صلح آمیز این بحران بوده و از همۀ کشورهای اسلامی و رهبران شان می خواهد که با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد در این راستا تلاش نمایند."
برای حکومت افغانستان زیبنده بود تا بدون موضعگیری و اعلام حمایت از جنگی که در راستای رقابت های سیاسی منطقوی است و طبعاً موجب کشتار مردم می شود به آخرین بند اعلامیه، توجه بیشتری می کرد.
خاورمیانه سالهاست که محل نزاع عربستان، ایران، ترکیه، روسیه و امریکاست؛ خاورمیانه محل تنازع منافع قدرتمندان منطقوی است که گاهی زمینه های مذهبی دارد و گاهی زورآزمایی سیاسی و نظامی. بر ما زیبنده نیست که اسیر جنگ مذهبی و قدرتنمایی دیگران شویم. 

 

..............................

اینم هست:http://jomhornews.com/doc/news/fa/64036/

...........................................................

ویرایش شده در توسط overlord70
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبردهاي يمن

 

آخرين نقشه از وضعيت شهر بندري عدن، كاخ رياست جمهوري و منطقه خور مكسر و كراتر به كنترل نيروهاي حوثي درآمده و نيروهاي وفادار به منصور هادي به مناطق نزديك ساحل رانده شده اند

نيروهاي وفادار به هادي تقاضاي اتش بس كرده اند، اميد نيروهاي هادي به حضور نيروهاي زميني ائتلاف سعودي در بندر عدن است

 

Aden_Yemen-01.jpg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انصار الله خورمکسر، صیره و معاشیق رو تصرف کردن.

الان داخل کریتر درگیریها ادامه داره.

 نقشه عدن:

http://8pic.ir/image...jw7vms9ixkg.jpg

 تحولات جهان اسلام

................................

درگیری ها در عدن ادامه داره لحظاتی انصار الله عملیات رو متوقف کرد تا بمباران هوایی به اتمام برسه البته هنوز ارتفاعات تصرف نشده.

 

 

کلیپی هم منتشر شده که ستون های تانک سعودی در حال اعزام به مرزهای یمن هستند وبرخی از دیوارهای امنیتی برداشته شده.

 

.................................................................

 

http://8pic.ir/image...ivjfe9bsziv.jpg

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الان عربستان به جائی رسیده که در حال امکان سنجی هست که تفنگدار دریائی در عدن پیاده کنند لذا الان باید انصار الله یک ضربه ی هشدار آمیز دریائی قوی به تحالف بزنه تا محاسبات سعودی ها بهم بریزه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد دوستان
يمن ارتش رسميش كدوم طرفيه ؟؟
نيروي درياييش در چه وضعيه ؟؟؟؟
نيروي هوايي يمن در چه وضعيه بعد از بمباران هاي اخير. و ايا ميتونه تهديدي براي سكوهاي نفتي كشورهاي عربي باشه؟؟
خدا كنه يكم قطر رو اذيت كنه كه جام جهاني اونجا برگزار نشه :)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

بهترین روشی که الان میشه در پیش گرفت و با توجه به اوضاع نقشه ای و مکان های تحت کنترل فعلی حوثی ها ، اگر جدا اثبات بشه ، ائتلاف قصد حمله زمینی رو داره بهترین راهکار در حال حاضر  ایجاد شوک به صورت ضربات بسیار غافلگیرکننده ست

 

در راس همه شون هم :

 

زدن  ناوهای دریایی دشمن به خصوص در منطقه فوق استراتژیک باب المندب

 

هست

 

کار راحتی هست اگر اونطوری که از چند سال پیش ما حس ش کردیم !!! چشمک

 

اما در ردیف دوم اهمیت هم قطعا زدن تجهیزات زرهی ارتش عربستان هست به محض ورود ...فوق العاده عالی میشه

 

تقریبا بلایی که سر ارتش شکست ناپذیر( ظاهرا ! ) اسرائیل اومد .... از درون در هم می پاشد

 

 

به روایت کتاب پشت پرده خاندان آل سعود و بسیاری از کتابهای دیگر در همون نبرد اول خلیج فارس ، نیروی زمینی عربستان گندهای بزرگی به خصوص در منطقه خفجی زده و نماد ابهت عربستان نیرو هوایی شد ...چون کمی بهتر عمل کرد !

 

 

به هرحال ... اگر مطمئن بشیم که میخوان ورود پیدا کنند احتمال زیاد غافلگیری های به سبک مرسوم جبهه مقاومت انقلاب اسلامی شکل میگیره انشاالله

 

یا حق

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الان عربستان به جائی رسیده که در حال امکان سنجی هست که تفنگدار دریائی در عدن پیاده کنند لذا الان باید انصار الله یک ضربه ی هشدار آمیز دریائی قوی به تحالف بزنه تا محاسبات سعودی ها بهم بریزه

از نظر استراتژیک برای ما و از نظر تاکتیکی برای حوثی ها ، هر چقدر عربستان درگیر یمن بشه بهتره ، اگر لازم باشه حوثی ها باید راه رو برای ورود عمقی نیروهای زمینی عربستان هم فراهم بکنند .

تنها نقطه مهم که حوثی ها باید به صورت ضربتی اقدام بکنند استان مأرب و چاه های نفت این استان است . بخصوص که قبائل مأرب همپیمان سعودی ها هستند .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.