reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

رو چه حسابی هر چی برای حماس فرستادن برای انصار الله هم فرستادن. با کدوم منبع؟ شما از کجا اطالاع داری؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحث سر این نیست که اونا نمیتونن از لحاظ نظامی ناوهای مارو بزنن.قطعا میتونن دوتا ناو که یکیشم پشتیبانی هست رو بزنن اما بازدارندگی ما جای دیگه است.
کاش چنتا از اون اس ام تی ها سالم بمونن.واسه بعد جنگ لازم میشن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعضی از محموله های سلاح ارسالی ایران به انصارالله ،توسط دولت های قبلی یمن کشف  و ضبط و تصاویر آنها منتشر شدند.نکته جالبی در آن تصاویر بود و آن اینکه بعضی از سلاح های ارسالی برای من ناشناخته بودند و آنها را قبلا ندیده بودم .متاسفانه  عکسها را پیدا نکردم .

شما مطمئن باشید که تجهیز انصارالله به مراتب بیشتر و با تسلیحات پیشرفته تری نسبت به حماس بود.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کشتن کودکان، تخریب خانه‌ها و نابود کردن زیر بناها و ثروت‌های ملی یک کشور، جنایتی بزرگ است. یقیناً سعودی‌ها در این مسئله خسارت و ضرر خواهند کرد و به هیچ وجه پیروز نخواهند شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص دلیل پیش‌بینی شکست سعودی‌ها گفتند: دلیل این پیش‌بینی واضح است، زیرا توانایی نظامی صهیونیست‌ها چندین برابر سعودی‌ها و منطقه‌ی غزه نیز یک منطقه کوچک بود، اما آنها نتوانستند موفق شوند، در حالی که یمن، کشوری پهناور و با جمعیت ده‌ها میلیونی است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: سعودی‌ها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها به خاک مالیده خواهد شد.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوگردان نظامی ارتش یمن بدون مقاومت تسلیم عناصر انصارالله شدند

 

 

ikhwah-042015-99.jpg

 

به گزارش سایت یمن اسکای، یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد: دوگردان وابسته به ارتش یمن روزگذشته تجهیزات خود را به نیروهای انصارالله تسلیم کرده و پایگاه خود را درمفرق الجوف در غرب استان مارب در اختیار آنها قرار دادند.

این درحالی است که جنگنده‌های عربستان درحال بمباران هشت استان یمن هستند.

نیروهای ائتلاف تحت نظرعربستان، پایگاه‌های نظامی طرفداران کمیته های مردمی یمین در صنعا، صعده، الحدیده، لحج،عدن، بیضاء، حجه و ابین را هدف بمباران قرار دادند.

در حال حاضر جنگنده‌های عربستان گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را در منطقه مکیراس مابین استان ابین وبیضاء بمباران میکنند.

خبرگزاری وطن یمن نیز از بروز درگیریهای شدید میان نیروهای طرفدار عبد ربه منصورهادی رئیس جمهور فراری و سابق یمن وعناصر انصارالله خبر داد.

این درگیریها در جنوب یمن در منطقه شقره رخ میدهد وهنوز آمار دقیقی از کشته شدگان وزخمی ها در دست نیست.

ساکنان محلی از پرواز جنگنده های عربستان در ارتفاع پایین در صنعا خبر دادند واشاره کردند در حملات به صنعا، مناطق غرب وجنوب پایتخت، هدف قرار گرفته است.

در خبری دیگر یک کاروان که نیروهای جنبش حوثی را به عدن منتقل میکرد، هدف یک کمین در شهر الراهده از سوی قبایل قرار گرفت.

سایت یمن پرس نوشت: ۷ تن از نیروهای انصار الله در این کمین کشته و۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

http://ikhwah.ir/%d8%af%d9%88%da%af%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b4-%db%8c%d9%85%d9%86-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa-%d8%aa%d8%b3%d9%84/

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

احتمالا عربستان در چند ساعت اینده حمله زمینی رو شروع میکنه

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

احتمالا عربستان در چند ساعت اینده حمله زمینی رو شروع میکنه

خیـــــلی هم خوب !

از چاله به چاه

( منبع خبرتون رو هم اگه امکانش هست ذکر کنید :rose: )

ویرایش شده در توسط mhdarkx
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه حسی به من میگه تمام مصاحبه های که این مدت از طرف دولت مردای ما و رهبری صورت گرفت در جهت تحریک عربستان برای تهاجم زمینی هست احتمالا بد خوابی برا عربستان دیدن ولی منتظرن حمله زمینی رو عربستان شروع کنه.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مخالفت پارلمان پاکستان با پیوستن به ائتلاف عربستان علیه یمن

 

پارلمان پاکستان به عدم پیوستن این کشور به ائتلاف تحت رهبری عربستان برای حمله به یمن رای داد و قانونگذاران این پارلمان از طرف‌های درگیر در یمن خواستند تا با مذاکرات صلح‌آمیز اختلافات خود را حل و فصل کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانونگذاران پارلمان پاکستان به دنبال چند روز بحث و گفت‌وگو جمعه (21 فروردين) به اتفاق آراء تصریح کردند پاکستان باید در قبال جنگ در یمن بی‌طرفی خود را حفظ کند تا بتواند یک نقش دیپلماتیک فعال برای پایان دادن به این بحران ایفا کند.
 
این در حالی است که پاکستان طی چند هفته اخیر از سوی عربستان به منظور پیوستن به ائتلاف برای تجاوز به یمن تحت فشار قرار داشت و نسبت به پیوستن به جنگ در یمن نگران بود.
 
--------------------------------
"نه" قاطع پاکستان به سعودی ها

شبکه خبر: در این قطعنامه که به اتفاق آرا به تصویب نمایندگان مجالس ملی و سنا رسید، پاکستان با ابراز نگرانی از اوضاع یمن به طرفین درگیر تاکید کرد به راه حل مسالمت آمیزی برای حل مساله دست یابند.

براساس این قطعنامه: پاکستان از انجام فعالیت های امداد و نجات به مردم منطقه که در منازعه یمن آسیب دیده اند ، حمایت می کند.

پارلمان پاکستان از امت اسلامی و جامعه جهانی خواست برای صلح در یمن تلاش کنند و پاکستان از اینگونه تلاش ها برای ایجاد صلح در یمن حمایت می کند.

در این قطعنامه آمده است: اوضاع یمن می تواند در منطقه بحران به وجود آورد.

این قطعنامه را «اسحاق دار» وزیر دارایی پاکستان در پارلمان ارائه کرد و نمایندگان آن را تایید و تصویب کردند. 

* تلویزیون دنیا پاکستان نیز در خبری فوری اعلام کرد: پارلمان این کشور با تصویب قطعنامه اعلام کرده است؛ جنگ یمن فرقه ای نیست اما احتمال می رود این جنگ تبدیل به یک درگیری فرقه ای شود.

پاکستان اعلام کرد: در صورت تهدید حرمین شریفین (کعبه و مدینه) برای حفاظت از آن اقدام می کند اما این کشور در جنگ یمن شرکت نخواهد کرد و نقش میانجیگرانه ایفا خواهد نمود.

این اقدام پارلمان پاکستان در شرایطی صورت می گیرد که عربستان سعودی فشار زیادی بر مقامات پاکستانی برای در اختیار گذاشتن سربازان این کشور در تجاوز به یمن وارد کرده و آنها را تهدید به قطع کمک های مالی و همکاری های اقتصادی کرده بود.

نظرسنجی و مصاحبه های رسانه های پاکستانی با مردم این کشور نشان می دهد که افکار عمومی پاکستان مخالف همکاری ارتش این کشور با متجاوزان سعودی است. سایت ها و صفحات کاربران پاکستانی در شبکه های اجتماعی نیز مملو از اظهار نظرها، مطالب و طرح هایی بر علیه تجاوزگری آل سعود است و این موضوع در رسانه های غربی و امریکایی نیز انعکاس داشته است.

سه شنبه گذشته و همزمان با افزایش فشارهای آل سعود به پاکستان، شیرین مزاری، عضو پارلمان پاکستان تاکید کرد" جنگ یمن، جنگ کشور ما نیست و نباید در تجاوزگری دیگران مشارکت کنیم.
وی با اشاره به فشار سعودی ها به دولت پاکستان برای در اختیار گذاشتن سربازان پاکستانی به منظور کمک به ارتش عربستان، تصریح کرد: ما به عنوان یک کشور مسلمان در صورتی که شهرها و اماکن مقدس مکه و مدینه در خطر قرار گیرند، برای دفاع آماده ایم، اما اکنون چنین خطری حرمین شریف را تهدید نمی کند و واقعیت این است که طرف متجاوز، عربستان است و قربانیان، یمنی هستند.
مقامات عربستان برای همراه ساختن کشورهای دیگر با خود در تجاوز به یمن، فشار زیادی به دولت های عربی و اسلامی وارد کرده اند و آشکارا آنها را به قطع همکاری های اقتصادی و کمک های مالی تهدید می کنند. در میان این کشورها، اردن و پاکستان به دلیل داشتن ارتش نسبتا مجهز و پر نفرات اهمیت زیادی برای سعودی ها داشتند و در حال حاضر نیز، بخش اعظم نیروی هوایی عربستان را نظامیان پاکستانی و اردنی تشکیل می دهند چراکه سعودی ها به اندازه کافی خلبان ندارند و برای خریدهای فراوان خود، ناچار به استخدام خلبان های پاکستانی و اردنی شده اند.

در تجاوز اخیر عربستان به یمن نیز سعودی ها از خلبانان مصری و اماراتی بیشترین استفاده را کردند اما برای آغاز تهاجم زمینی نیاز شدیدی به سربازان پاکستانی داشتند که با پاسخ نه پاکستان مشخص نیست تکلیف تهاجم زمینی سعودی ها چه می شود.

http://www.fardanews.com/fa/news/410241/%D9%86%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%B7%D8%B9-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7

----------------------------
زمزمه عدم ورود مصر به داستان زمینی هم می آید
ورود زمینی عربستان یعنی بزرگترین چیزی که می شد به ایران داد
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کدوم صحبتهای دولتمردای ما تجریک کننده بود؟!!!! همش نصیحت برادرانه بود!.....اقا رضا لطفا منبعتون برای حمله زمینی عربستان قرار بدید .....

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان تا الان در بمباران های هوایی به ترتیب بر هواپیمای F-15S ، تورنادو و یوروفایتر تایفون تکیه کرده و اکثریت قریب به اتفاق بمباران ها در ارتفاع دور از دسترس پدافند یمن و به وسیله بمب های هوشمند انجام میشه ؛ نکته جالب هم بمباران متعدد شبانه بوده که اکثراً موفقیت آمیز بودن.مقر اصلی هواپیماهای اتلاف عربی هم پایگاه هوایی شاه خالد در جنوب غربی عربستان و در نزدیکی مرز یمن هستش که به نظر نمیرسه هدف قرار دادنش کار چندان مشکلی باشه.این پایگاه علاوه بر این که خودش یکی از اصلی ترین مقر استرایک ایگل های سعودیه در شرایط فعلی از بقیه پایگاه ها هم تقویت شده.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/King_Khalid_Air_Base

 

در هر صورت نیروی هوایی عربستان یه سر و گردن از زمینی و دریاییش قوی تره و در صورت شروع تهاجم زمینی به خوبی میتونه ماموریت پشتیبانی نزدیک رو انجام بده و به دلیل مجهز بودن به آخرین نسل سیستم های جستجو و هدفگیری و بمب های هوشمند حتی دور موندن از حملات این هواپیماها در کوهستان و فضای شهری هم کار سختیه.

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان تا الان در بمباران های هوایی به ترتیب بر هواپیمای F-15S ، تورنادو و یوروفایتر تایفون تکیه کرده و اکثریت قریب به اتفاق بمباران ها در ارتفاع دور از دسترس پدافند یمن و به وسیله بمب های هوشمند انجام میشه ؛ نکته جالب هم بمباران متعدد شبانه بوده که اکثراًش موفقیت آمیز بودن.مقر اصلی هواپیماهای اتلاف عربی هم پایگاه هوایی شاه خالد در جنوب غربی عربستان و در نزدیکی مرز یمن هستش که به نظر نمیرسه هدف قرار دادنش کار چندان مشکلی باشه.این پایگاه علاوه بر این که خودش یکی از اصلی ترین استرایک ایگل های سعودیه در شرایط فعلی از بقیه پایگاه ها هم تقویت شده.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/King_Khalid_Air_Base

 

در هر صورت نیروی هوایی عربستان یه سر و گردن از زمینی و دریاییش قوی تره و در صورت شروع تهاجم زمینی به خوبی میتونه ماموریت پشتیبانی نزدیک رو انجام بده و به دلیل مجهز بودن به آخرین نسل سیستم های جستجو و هدفگیری و بمب های هوشمند حتی دور موندن از حملات این هواپیماها در کوهستان و فضای شهری هم کار سختیه.

 

این نقطه قوت بزرگترین ضعف می تواند باشد

البته بعید می دانم که یمنی ها توان زدن پایگاه هوایی را با موشک داشته باشند

ولی در صورت داشتن موشک های فجر 5 شاید  شانسی در این مورد داشته باشند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان تا الان در بمباران های هوایی به ترتیب بر هواپیمای F-15S ، تورنادو و یوروفایتر تایفون تکیه کرده و اکثریت قریب به اتفاق بمباران ها در ارتفاع دور از دسترس پدافند یمن و به وسیله بمب های هوشمند انجام میشه

 

 

اينفوگرافي سه جنگنده بمب افكن اصلي نيروي هوايي سعودي 

 

CBEj4ooU0AIaZgN_jpg_large.jpeg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.