reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بسمه تعالی

 

آمار رسمی !!!

همین آمار رسمی چند ماه و چند هفته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان میداد که نزدیک به کل ملت ایران جز در صد ناچیزی ، سکولار و خواهان جدائی دین از سیاست بوده اند . اما چند ماه بعد متاسفانه ( البته از دیدگاه آمار دهندگان صلیبی صهیونی ) آتش بر خرمن پنبه گرفت ! چشمخخخخخخخخخ

 

از گربه دزد پرسیدند شاهدت کیست ؟ گفت : دمم

مردم محو در دروغهای شرق و غرب ، حتی قوت و غذای مسموم خودشان را نیز با کیل تقلبی شیاطین سنجیده و نکته خنده آور ( در اصل گریه آور ) آنجاست که به اینکار خود افتخار نیز کرده و خود را به جهت احاطه بر این ظواهر فریبنده صاحب علم و فضل تصور مینمایند . حالاست که مفهوم دجال و مردم پیروی کننده از وی را بیش از پیش درک میکنم .!!!

 

با تشکر:( امضا:) محو درانتظارانقلابی ( نه رخوت انفصالی )

  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده صعده رو گفتم، بحثمون با دوست دیگر در مورد شباهت دخالت نظامی روسیه در اوکراین و عربستان در یمن بود، بنده عرض کردم روسیه بطور نیابتی در مناطق با اکثریت روس زبان وارد شده، عربستان بطور مستقیم و نه نیابتی داره صعده رو که مردمش علاقه ای به عربستان ندارن کارپت بمبینگ میکنه.

اینها تفاوتهای دو دخالت از جانب دو کشور مختلف هست.

در عدن جنگ در جریانه در صعده انتقام کور!

با تشکر از توضیحات مفید شما . حالا جدا از این بحث بخش های مختلف کشور که تمایلات و علایق متفاوتی با همدیگه دارند ، خیلی برام جالب شده بدونم ، اصولا حوثی ها ( گروه انصارالله ) چه جایگاهی از نظر مقبولیت اجتماعی در میان مردم یمن  ( همه کشور یمن ) دارند. 

با توجه به اینکه حوثی ها تنها بخشی از جمعیت شیعیان زیدی یمن رو تشکیل میدن ولی ممکنه به اشتباه نماینده همه شیعیان یمن قلمداد بشوند.

اگر از میان دوستان کسی آمار رسمی با منبع معتبر از میزان محبوبیت حوثی ها در یمن و همچنین میزان مقبولیت و محبوببیت عربستان در یمن رو داره ، لطفا معرفی کنه. برای روشن شدن خیلی از قضایا میتونه مفید باشه.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حرف من چیز دیگه ای هست خودتونم خوب می دونیم که چی می گم اینقدر مردم مظلوم مظلوم نکنید اینجا همه بالغیم چهارتا بچه دبستانی نیستیم گول بخوریم همه می دونیم اخر کمکای بشر دوستانه به چی می رسه !!!!!
لطفا دیگران احمق فرض نکنید
ببخشید که روسیه به کیف حمله نکرد اگه می زاشتنش این کارم می کرد اما نقشه حمله روسا شهر بندری اودسا رو لازم داشت که ناو های ناتو جلوشو سد کرده بودن وگرنه الان دادشت داخل مولداوی می جنگید
ماجرای یمن پیچیده تر از این حرفاس دخالت ایران داخل عراقو سوریه کاملا از نظر من کار درستی بود اما خلاف قوانین بود چون عراق کاملا با ثبات ایران مرتبته و سوریه سرمایه گذاری ایرانه (میشه در بدترین شرایط از سوریه گذشت اما عراق نه)در ضمن همه می دونیم جناب دیکتاتور داخل سوریه چه جنایتا نکرد پس دم از انسان دوستی نزنین خواهشا که هنوزم بشکه های گاز کلر داره رو سر مردم می ریزه حالا فرض کن اهمیت استراتژی عراقو به توان 100 برسون میشه یمن برای عربستان حالا می بینی که کار عربستان بی راه نبود فقط روشش درست نبود دقیقا مثل روسیه اما فرقش اینه روسا به دلیل خود خواهیشون به این وضع افتادن اما ما و عربا بخاطر زیاده خواهیمون و غرور بی جامون دلیل نمیشه چون چهارتا شیعه اینجا یا پنجتا سنی اونجا زندگی می کنن کشورا همسایهاشونو بی ثبات کنن همون طور که جمعیت روس زبان المان دلیل بر این نیست که خاک المان مال روسیس...

مگه روسیه به اوکراین حمله نظامی کرده دادیشه که قیاس ما فارق میکنی ویرایش شده در توسط vatanam
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

نکته دیگه فراقانونی عمل کردن عربستان و سکوت وجدان جهانی هست، من بیاد ندارم حتی قدرتمندترین کشورهای جهان به مردم شهری دو ساعت فرصت خروج بدن تا بعد اونجا رو کارپت بمبینگ کنن، اگر روسیه به مردم مثلا لویو در غرب اوکراین چنین اولتیماتومی میداد چه اتفاقی در سطح جهان می افتاد، حتی اخطار هسته ای ناتو دور از انتظار نبود.

ولی میبینید که یکی از عصر حجری ترین حکومتهای دنیا چنین میکنه و کسی هم خیالیش نیست.

گريپين عزيز

خيلي دلم ميخواست كه فرصتي بود تا كل تاپيك رو بخونم اما شدني نيست.همينقدر ميتونم بگم مساله يمن رو اگر بخوايم تحليل كنيم ابتدا بايد جنگ داخلي يمن بحث بشه و مهمتر اينكه تفاهم بين دو دشمن ديرينه كه همون علي عبدالله صالح و ارتش يمن از يكطرف و انصار الله (كه با حوثيها اشتباه گرفته ميشه ! )از طرف ديگه بررسي بشه.

و در ادامه ادعاي عربستان مبني بر دخالت ايران در يمن تحليل بشه. و گرنه آي ما مستشار داريم و موشك 80 متري داديم يمن بيشتر حرفهاي احساسي و خام هست كه پاياني نخواهد داشت. از مصطفي عزيز هم كه نگاه بيطرفانه اي به مسائل اخير داره دعوت ميكنم كه نظرات روشنگرانه خودشون رو بيان كنن.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گريپين عزيز
خيلي دلم ميخواست كه فرصتي بود تا كل تاپيك رو بخونم اما شدني نيست.همينقدر ميتونم بگم مساله يمن رو اگر بخوايم تحليل كنيم ابتدا بايد جنگ داخلي يمن بحث بشه و مهمتر اينكه تفاهم بين دو دشمن ديرينه كه همون علي عبدالله صالح و ارتش يمن از يكطرف و انصار الله (كه با حوثيها اشتباه گرفته ميشه ! )از طرف ديگه بررسي بشه.
و در ادامه ادعاي عربستان مبني بر دخالت ايران در يمن تحليل بشه. و گرنه آي ما مستشار داريم و موشك 80 متري داديم يمن بيشتر حرفهاي احساسي و خام هست كه پاياني نخواهد داشت. از مصطفي عزيز هم كه نگاه بيطرفانه اي به مسائل اخير داره دعوت ميكنم كه نظرات روشنگرانه خودشون رو بيان كنن.

گريپين عزيز
خيلي دلم ميخواست كه فرصتي بود تا كل تاپيك رو بخونم اما شدني نيست.همينقدر ميتونم بگم مساله يمن رو اگر بخوايم تحليل كنيم ابتدا بايد جنگ داخلي يمن بحث بشه و مهمتر اينكه تفاهم بين دو دشمن ديرينه كه همون علي عبدالله صالح و ارتش يمن از يكطرف و انصار الله (كه با حوثيها اشتباه گرفته ميشه ! )از طرف ديگه بررسي بشه.
و در ادامه ادعاي عربستان مبني بر دخالت ايران در يمن تحليل بشه. و گرنه آي ما مستشار داريم و موشك 80 متري داديم يمن بيشتر حرفهاي احساسي و خام هست كه پاياني نخواهد داشت. از مصطفي عزيز هم كه نگاه بيطرفانه اي به مسائل اخير داره دعوت ميكنم كه نظرات روشنگرانه خودشون رو بيان كنن.


درست می بینم ؟؟ آرمانی کبیر در سایت ؟؟!! ما خیلی چاکریم
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی هوایی عربستان به لطف تجهیزات پیشرفته اش و البته ضعف مفرط طرف مقابل کارش رو بد پیش نبرده ولی در بخش زمینی با وجود همه سلاح های پیشرفته ای که عربستانی ها دارن رسما در فتوحات (!) دست ارتش ظفرمند اسد رو حداقل بالای 100 بار از پشت بستن

 

تصویری از تصرف پایگاه توپخانه ای مرزی سعودی توسط یمنی ها

 

thumb_10929547_10203130131892502_4562828 thumb_11169796_10203130131932503_5796527

 

توپ های پشت سر این افراد توپ های D-30 روسی هستند که ارتش عربستان ندارد برادر سینا ، مال خود یمنی هاست ...

منبع خبری که عکسها رو داده  در نحوه دروغ بافی اش دقت نکرده ...از سطح دقت شما بعید بود ...

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی هوایی عربستان به لطف تجهیزات پیشرفته اش و البته ضعف مفرط طرف مقابل کارش رو بد پیش نبرده ولی در بخش زمینی با وجود همه سلاح های پیشرفته ای که عربستانی ها دارن رسما در فتوحات (!) دست ارتش ظفرمند اسد رو حداقل بالای 100 بار از پشت بستن
 
تصویری از تصرف پایگاه توپخانه ای مرزی سعودی توسط یمنی ها
 
thumb_10929547_10203130131892502_4562828 thumb_11169796_10203130131932503_5796527

کلی تو آرشیو دانلود منیجر گوشیمو گشتم تا جوابی برای بغض بی حد و حصر شما پیدا کنم!
لینک کیلپ فتوحات نیروهای بشار اسد در دیرالزورhttp://hn13.asset.aparat.com/aparat-video/167c12cf6912cdf1b4a452ed7e7d13202305904-360p__29120.mp4
این کلیپو ببینید تا نگید ارتش بشار اسد ترسو اه
ترسو کسیه ک حقیقت رو ببینه و بخاطر غرورش کتمانش کنه
  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توپ های پشت سر این افراد توپ های D-30 روسی هستند که ارتش عربستان ندارد برادر سینا ، مال خود یمنی هاست ...

منبع خبری که عکسها رو داده  در نحوه دروغ بافی اش دقت نکرده ...از سطح دقت شما بعید بود .

 

 

دقت نکرده بودم به این مسئله (حوصله بنده اجازه نمیده در هر موردی ریز و جزئیات رو دنبال کنم)

 

ضمن اینکه بعید بود یعنی چی؟ خوب هر کسی ممکنه اشتباه بکنه صرف نظر از اینکه چیزی از خراب کاری های سعودی ها کم نمیکنه اشتباه بنده!

 

به هر جهت ممنون که اشتباهم رو اصلاح کردی

 

کلی تو آرشیو دانلود منیجر گوشیمو گشتم تا جوابی برای بغض بی حد و حصر شما پیدا کنم!

 

 

اوه اوه! کمی یواش تر

 

 

این کلیپو ببینید تا نگید ارتش بشار اسد ترسو اه

 

 

بنده عرض کردم ارتش بشار ترسو است؟

 

پیش از اینکه رگ گردن به تعصب بی جا باد بکند بهتر است اول به گفته طرف مقابل خوب فکر شود

 

فتوحات ارتش ظفرمند! این نشان ترس نیست نشان افتضاحات رزمی است

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی هوایی عربستان به لطف تجهیزات پیشرفته اش و البته ضعف مفرط طرف مقابل کارش رو بد پیش نبرده ولی در بخش زمینی با وجود همه سلاح های پیشرفته ای که عربستانی ها دارن رسما در فتوحات (!) دست ارتش ظفرمند اسد رو حداقل بالای 100 بار از پشت بستن

 

تصویری از تصرف پایگاه توپخانه ای مرزی سعودی توسط یمنی ها

 

thumb_10929547_10203130131892502_4562828 thumb_11169796_10203130131932503_5796527

 

این صفحه از توییتر مربوط به یک هفته پیش هست. لطفا ببینیدش :

https://twitter.com/IraqiSecurity/status/595323882606874624

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گوبلز از دلاوری نیروی هوایی و ناتوانی نیروی زمینی گفت که با اون اصلاحیه مولتکه نیروی هوایی هم رفت زیر سوال ! ،...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

“علی عبدالله صالح” رئیس جمهور سابق یمن در منطقه «حده» در صنعاء پایتخت این کشور، بامداد امروز یکشنبه مورد هدف حملات هوایی نیروهای ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی قرار گرفت.


رئیس جمهور سابق یمن امروز طی سخنانی در مقابل خرابه‌های منزلش پس از بمباران جنگنده‌های سعودی حمایت خود را از جنبش انصارالله اعلام کرد.

daesh.ir-4166_363391130533412_7266469210

صحبت عبدالله‌صالح با مردم یمن از مقابل خرابه‌های منزلش

ساکنان محلی اظهار داشتند که سه انفجار قوی و سپس دود غلیظ در منطقه‌ای که منزل صالح در آن قرار دارد، مشاهده شده است.
خبرگزاری یمن گزارش داد که، در پی این حادثه، هیچ آسیبی به علی عبدالله صالح و افراد خانواده وی نرسیده است.
علی رغم بمباران منزل صالح در ۵ نوبت و در سه نوبت صبح وی امروز رسما ائتلاف خود با جنبش انصارالله را اعلام کرد.

شبکه خبری الیمن الیوم با پخش فیلم سخنرانی صالح اعلام کرد وی این سخنان را از خرابه‌های منزلش پس از بمباران وحشیانه صبح امروز متجاوزان عربستانی وقبل از تکرار آن اعلام کرد.
صالح در سخنانی با اشاره به جنبش انصارالله گفت: با افرادی اتئلاف بسته است که آن‌ها با همه چیز خود خالصانه از وطن دفاع می‌کنن

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گوبلز از دلاوری نیروی هوایی و ناتوانی نیروی زمینی گفت که با اون اصلاحیه مولتکه نیروی هوایی هم رفت زیر سوال !

 

 

کارش رو بد پیش نبرده دلیل بر دلاوری نیست ضمن اینکه هدف قرار نگرفتن چند قبضه توپ هم دلیل بر ضعف نیروی هوایی یک کشور نمیتونه باشه

 

عربستانی ها از قبل هم اهداف رو مشخص کردن ، برای کسی که وسط شهر میره دنبال خودرو های سوخت رسان و کامیون حمل مواد غذایی و امثالهم زدن چند هویتزر در یک پایگاه مشخص کاره سختی به نظر نمیرسه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.