reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

معاون وزیر خارجه گفت: هماهنگی‌های لازم با جهات ذیربط در سازمان ملل برای پهلوگیری کشتی حامل کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن به عمل آمده 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بله - کاملا" - نکته ای که کاملا" درست هست ، توجه به ذخیره استراتژیک  کشورها ( در سه جنگ عمده که موشک در آن بکار رفت ، این جنگ افزارها حداکثر برای برای ایجاد توازن وحشت بکار رفتند - آلمان در جنگ دوم ، ایران و عراق در دفاع مقدس و عراق در جنگ خلیج فارس 1991 )  . البته  گاهی اوقات و بر خلاف روند پیش بینی ها ، اتفاقاتی خواهد افتاد  که در چهارچوب جداول کلاسیک پیش بینی بحران قابل بررسی نخواهد بود . 

 

اگر چه ، باز هم احتمال  می دهم که آمریکایی ها ، حداقل برای حفظ حداقلی ثبات در آسیای جنوب غربی ، به عربستان اجازه  حمله نخواهد داد ، مگر اینکه  PLAN B یا C  برای ما و عربستان داشته باشد و آن هم با توجه به بیلان اوباما در این چند ساله ، احتمالا" بعید خواهد بود . 

 

پی نوشت :

 

1- البته استفاده از موشک و تاثیر آن با توجه به ماهیت انتخاب هدف هم باید بررسی شود 

 

البته نکته ای که از آن غافل هستید ، افزایش دقت موشک های بالستیک هست تا حدی که موشکی مثل اسکندر یک سلاح استراتژیک حساب میشه حتی با برد کوتاه خودش ...

 

موشک های اسکاد به دلیل دقت پایینشون برای زدن شهر ها مناسب هستند ولی امثال فاتح ۱۱۰ و اسکندر خیر ! و می توانند به خوبی علیه اهداف گوناگون مورد استفاده قرار گیرند ... .

 

موشک های کروز هم به کنار ... .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته نکته ای که از آن غافل هستید ، افزایش دقت موشک های بالستیک هست تا حدی که موشکی مثل اسکندر یک سلاح استراتژیک حساب میشه حتی با برد کوتاه خودش ...

 

موشک های اسکاد به دلیل دقت پایینشون برای زدن شهر ها مناسب هستند ولی امثال فاتح ۱۱۰ و اسکندر خیر ! و می توانند به خوبی علیه اهداف گوناگون مورد استفاده قرار گیرند ... .

 

موشک های کروز هم به کنار ... .

 

 

بله ، کاملا" - ولی یک نکته مهم ، فاتح 110 یا اسکندر ،  با توجه به بردی که برای آن طراحی شدند ، ( برای اسکندر 280 کیلومتربرای نسخه E)  ، یک موشک برد کوتاه محسوب می شوند و این بدین معنی است که باید درست زیر گوش نیروی هوایی  حریف که احتمالا" برتری هوایی را در اختیار خواهد داشت ( در بهترین سناریو ، یک برتری نسبی و نه مطلق ) اقدام به مانور و شلیک کنند ، بنابراین ، در جنگی که  دشمن براساس تجربه نبرد 1991 ، بواسطه حسگرهای فروسرخ موجود بر روی ماهواره های شناسایی ، سیستم های کشف نظیر جی -استارزها و ..... ،  به شکل مشخصی بدنبال کشف و انهدام سکوهای متحرک موشکهای دقیق ما ( نظیر فاتح ) هست ، اتکاء ما به شکل عمده برروی شلیک موشک از مرکز ایران خواهد بود ( مشخصا" سیلوهای ثابت شلیک ، برای آخرین شلیکها مورد استفاده قرار می گیرند چرا که  در صورت شلیک در مراحل ابتدایی ، بسرعت شناسایی و منهدم خواهند شد )  و شلیک از مرکز ایران ، احتمالا" دقت آتش ( یا بعبارتی CEP) را کم خواهد نمود . علاوه برآن ، بحث غافلگیری هم مطرح می شود که نیاز به بحث مفصلی دارد . 

 

البته این مساله در صورت تولید انبوه موشکهای کروز ، یک مقدار  بهبود خواهد یافت ولی بحث نوع سیستم هدایت موشکهای کروز احتمالی ما ( اگر تولید و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته باشند ) هم مطرح و روشهای اختلال در آن ( به مانند آنچه که بطور مثال ، ما در صورت شلیک چنین موشکهایی از سوی دشمن ، در تدارک آن هستیم )  هم باید در نظر گرفته شود . 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث شما صحیح است اما منظور بنده این بود که با پیشرفت سامانه های هدایتی و کنترلی موشک های بالستیک می توان در برد های بیشتر نیز به دقت کافی رسید البته چنین کاری هزینه را زیاد می کند و نیاز به کلاهکی با قدرت انفجاری بالا برای نابودی اهداف شدیدا احساس می شود که می تواند کلاهک های ترموباریک ، هسته ای و ... باشد ... .

 

بنابراین بدون حضور نیرو هوایی قدرتمند باید هزینه کرد و موشک های دقیق ساخت و نقطه زن ... . پس نیاز به آرسنالی از موشک های بالستیک و کروز به صورت همزمان به خوبی احساس می شود برای کشوری نظیر ایران . .. . 

 

ذخیره بالستیکمون که عالیه و ذخیره کروز هم انشالله به مرور زمان به حد عالی خواهد رسید ... .

 

دوستان به دلیل بحث آف تاپیک عذرخواهی می کنم ... .

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه به تجهیزات نظامی باشه بس اگه امریکا با ما بجنگه....و...شکست بخوریم...در واقع ارتش سرخه چینو...روسیه ...کره شمالی رو هم شکست داده.....................بس الان تروریستا...روسیه ایرانو تو ادلب...خیلی منطقه دیگه شکست دادن.............اگه بر فرض یمن اربستانو تو یه جنگ درستو درمون شکست بده...یعنی ارتش امریکا رو شکست داده.............................حتما تو عملیاتی که نیروی دریایی عراقم همون اول جنگ نابود کردیم...نیرو دریایی روسیه رو شکست دادیم..................نمیدونم...ولی تا اونجا که میدونم کمک اطلاعاتی تجهیزاتی  یه کشور به کشور دیگه رو جنگ مستقیم نمیگن..........

تحویل هواپیما های سوپراتاندارد  به صورت اجاره ای با خلبانان خارجی اسمش چیه جز جنگ مستقیم !؟

در ضمن ما هواپیما نفرستادیم سوریه که بخوایم از کسی شکست بخوریم...(به جز چند میگ اسقاطی عراقی..)

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحویل هواپیما های سوپراتاندارد  به صورت اجاره ای با خلبانان خارجی اسمش چیه جز جنگ مستقیم !؟

در ضمن ما هواپیما نفرستادیم سوریه که بخوایم از کسی شکست بخوریم...(به جز چند میگ اسقاطی عراقی..)

اگه فرستادن 4 تا سوبر اتاندارد...یعنی جنگه مستقیم.با ارتش فرانسه..دیگه هیچی...........به نظرم حمایته همه جانبه درست تر باشه تا جنگ مستقیم با..ارتش روسیه ..امریکا...فرانسه..و....

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم حمایته همه جانبه درست تر باشه تا جنگ مستقیم با..ارتش روسیه ..امریکا...فرانسه..و....

 

 

به هر حال در عمل ما یک ماه با همشون به جز فرانسه مستقیما جنگیدیم... البته تحویل هواپیما های میراژ و موشک های اگزوست دست کمی از جنگ مستقیم نداشت..!

 

انشالله از این به بعد پست ها رو بهتر بخونید که اینقدر اسپم ایجاد نکنیم..

درضمن ما در اواخر 8 سال دفاع مقدس به کشتی های با پرچم شوروی(تحت اسکورت شوروی) حمله کردیم که به واقع یعنی حمله به شوروی..! 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انشالله از این به بعد پست ها رو بهتر بخونید که اینقدر اسپم ایجاد نکنیم..

درضمن ما در اواخر 8 سال دفاع مقدس به کشتی های با پرچم شوروی(تحت اسکورت شوروی) حمله کردیم که به واقع یعنی حمله به شوروی..! 

بنده بستا خوندم....شما هر نظری داری میدی بعد یکی بگه این نظر قابل قبول نیست میشه بسته اسبم....................به هیچ عنوان نظر شما قابل قبول نیست.................ادامه نمیدم........از انحراف تابیک از دوستان بوزش میطلبم

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين بحثها رو بذارين كنار!

هيچ كس جرات شليك يه گلوله به كشتى هاى ايرانى رو نداره، صرفا جهت ثبت در تاريخ گفتم، اين دوبار...
  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين بحثها رو بذارين كنار!

هيچ كس جرات شليك يه گلوله به كشتى هاى ايرانى رو نداره، صرفا جهت ثبت در تاريخ گفتم، اين دوبار...

بیشتر شبیه یه بازی رسانه ایی.....نه ایران دنبال دردسره جدیده...با این وضع اقتصادی..و.مشکلاته سوریه...و  لبنان..........نه اربستان....دنباله یه دردسر جدیده............نهایت سازمانه ملل میاد بازرسی میکنه...........نه سیخ میسوزه..نه کباب.....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده بستا خوندم....شما هر نظری داری میدی بعد یکی بگه این نظر قابل قبول نیست میشه بسته اسبم....................به هیچ عنوان نظر شما قابل قبول نیست.................ادامه نمیدم........از انحراف تابیک از دوستان بوزش میطلبم

سفطسه نکنید.. 

شما پست من رو نخوندید! من نوشتم اسپم نکنیم! شناسه فعل جمع بود! نه امر مخاطب! حالا نظر ما قبوله!؟ به جای عصبانی شدن ، پست رو درست بخونید.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سفطسه نکنید.. 

شما پست من رو نخوندید! من نوشتم اسپم نکنیم! شناسه فعل جمع بود! نه امر مخاطب! حالا نظر ما قبوله!؟ به جای عصبانی شدن ، پست رو درست بخونید.

راست بگویی فقط اینجا رو د دقت نکردم..............این نظرت قبول...ولی نظر قبلیت نه..... :rose:  :rose:  :rose:

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هو العلیم

 

کشتی به الحدیده برسد یا نرسد اهمیتی ندارد ، نفس عمل است که مهم است زیرا این کشتی شروعیست بر پایان و کیست که عمق قضیه را دریابد .

 

حالا چند سؤال زیرکانه همراه پاسخ پنهانی درون خود سؤال :

الف - سر مار کجاست؟ غرب یا اعراب

ب - اقتصاد کجاها ( با کسری بودجه نجومیشان ) به زور گردن کلفتی و فروش سلاح از منجلاب فروپاشی رهائی پیدا میکنه ؟ اگر جنگی ایجاد نشود و ذخایر پول نفت خورها تموم نشه به کی میخوان سلاح بفروشند تا جای مصرف شده هارو بگیره ؟

پ - مذاکره با ایران که کلا موجب تخلیه هسته ای ایران میشود . خوب حالا نوبت تخلیه زرادخانه موشکی ایران فرارسیده است . این تخلیه بهتر نیست در راه اعراب و همدینان انجام گیرد و نه به عنوان تهدیدی علیه اسرائیل ؟

ج - آیا واقعا جنگ ایران با اعراب در این برهه موجب ختم مذاکرات میشود و یا تقویت آن وامتیاز دهی بیشتر ایران به نفع غرب ؟ به نظرجنگ نیابتی چیزی نیست که در مفاد عهد نامه و از موجبات فسخ آن بشمار بیاید ویا بهانه خاصی بدست ایران بدهد .

د - برای از میان برداشتن ایران از سر راه امپریالیست که جنگ مستقیم میتواند از لحاظ اقتصادی آنها را به حد فروپاشی نزدیک کند چه راهکاری بهتر از جنگ نیابتی که بر عکس موجب شکوفائی اقتصادیشان نیز بگردد ؟

ه - نتیجه چندین سال ایران هراسی ( با هزینه های میلیونی و میلیاردی ) تا کی باید بی نتیجه بماند . آیا در انتهای قضیه ، اسرائیل نباید فرشته نجات سامیان ( همچون اعراب سامی نژاد مسلمان ) در انظار جلوه گر شود ؟

و - آیا نباید پس از بلعش کامل خاورمیانه توسط غرب و به واسطه غلاده ای که بر گردن سردمداران خاورمیانه بر اثر کمکهای نظامی و تسلیحاتی و اطلاعاتی ، دندان طمع قدرتهای نوظهور مثل روسیه و چین و هند به طور کامل کشیده شود تا با خاطری آسوده تربه آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا پرداخت ؟

 

و اما فلسفه کشتی

 

آیا در شطرنجی که غرب در حال بازی با طرفهای خاورمیانه ای و شمال آفریقائی خود در پیش گرفته است آچمزی نهفته است ؟

 

اول باید اهداف غرب را مد نظر قرار داد.

هدف اول : ثروتها و ذخایرمادی اعم از زیر زمینی و یا رو زمینی ( زیر زمینی مانند نفت ، گاز ، اورانیوم ، بر ، طلا و فلزات گرانقیمت ، سایر عناصر اولیه که به وفور در خاورمیانه و شمال آفریقا نهفته و هم اکنون نیز با شراکت بالای پنجاه درصد و بالاتر مشغول استخراج آنها میباشند و روزمینی همچون نخبگان ، کارگران ارزان قیمت ، دیگر که باعث اطاله کلام است ).

هدف دوم : محافظت از مهره شاه در منطقه ( اسرائیل ) که بتوانند شرق دریای مدیترانه را در اختیار خود داشته و اختیار کاملی بر هر سه تنگه در این پهنه ( سوئز، بسفر ، داردانل ) در پیشبرد مقاصد اقتصادی ( و نوعی باج سبیل گیری و تهدید اقتصادی سایر کشور ها از جمله قدرتهای نوظهور ) . لازم بذکر است که تنگه های مالاگا ، پاناما و.. هم اکنون در اختیار آنها قرار دارد . و تنها تنگه ای که به واسطه ایران کنترل بلا منازع بر آن ندارند هرمزد میباشدواز طرفی نیز کنترل تنگه باب المندب که مشکلات خاص خود را دارد و طرفداران ایران در آن منطقه .

 

حالا چگونه میتوان به این اهداف و چند هدف سود آور دیگر که ذکر نشده است رسید ؟

کشیدن ایران با اقتصاد پاشیده اما با تجربه و غیور به جنگ با اعرابی که پول زیادی دارند اما از مخ بی بهره و همچنین شکمباره و آسوده طلب که تنها محرکشان همانا به خطر افتادن حرم امن الهیست و در ایجاد این پروپاگاندا نیز توسط رسانه های مستبرق موفق عمل نموده اند.

 

زدن کشتی ایرانی در نزدیکی باب المندب مجوزیست که ایران را قادر میسازد با تغریق دو کشتی خودی توسط دزدان دریائی کلا فاتحه این تنگه خوانده شده و تا اصلاح آن میلیاردها دلار خسارت به تر و خشک وارد شود . حال تو خود حدیثی بخوان از این مجمل .این را خود آن احمقها هم خوب میدانند و امیدوارم دست به این حماقت نزنند . شاید هم بزنند . اما مسلما به دست ائتلاف عربی نخواهد بود ( آنها سگهائی آمریکائی بیش نیستند و تنها به دهان آنها نگاه میکنند ، بگویند بزن میزنند ، بگویند نزن نمیزنند ، اما خود به هیچوجه شهامت اینکار را نخواهند داشت ).

 

جنگ یمن هم با تصمیم ودستور دلفریب غرب ( بگونه ای مستقیم آمریکا ، اروپا و یا به قولی صلیبیون , صهیونیون ) انجام پذیرفته است . انقلاب مردمی یمن ( اعم از حوثی و غیر حوثی ، شیعه و سنی ) توسط دست نشاندگان غرب ( منصور هادی و اعوان و انصارآن یعنی معاون رئیس جمهور وقت خائن به کیش و قبیله خود ) به قهقرا کشیده شد ، اما هنوز پس از چند سال ، انتظارات انقلابیون ( برخی از برادران مغرض فکر نکنند منظورم از انقلابیون تنها انصارالله میباشد ) نه تنها برآورده نشد که دست نشاندگی حکومت بیشتر نیز گردید .

پس لطفا برخی از تحلیلگران انصافا و وجدانا همه تقصیر ها را گردن حوثی ها نیندازند که سطح فکرشان را نشان میدهد . با سوریه و مریخ واکراین هم مقایسه نفرمایند که آب در هاون کوبیدن است .

 

با تشکر

  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.