reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

امریکاییها میگن عربستان بالای دو هزار تلفات داده از جمله 36 خلبان و big_grin  1000 خودرو زرهی وسبک

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امریکاییها میگن عربستان بالای دو هزار تلفات داده از جمله 36 خلبان و big_grin  1000 خودرو زرهی وسبک

 

میشه منبع رو ذکر کنی ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امریکاییها میگن عربستان بالای دو هزار تلفات داده از جمله 36 خلبان و big_grin  1000 خودرو زرهی وسبک

برای اینگونه موارد حتما منبع را ذکر کنید

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امریکاییها میگن عربستان بالای دو هزار تلفات داده از جمله 36 خلبان و big%20grin.gif  1000 خودرو زرهی وسبک

 

 

show pictures or it never happened

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از اینکه کلا خبر اصابت اسکاد ها به پایگاه و مرکز مهم عربستان از اول جنگ همه جعلی هست میگذریم چند شلیک جدی انجام شد که هم با پاترویت رهگیری نابود شد.

 

در ضمن امکان نداره شخص به این مهمی در عربستان توسط اسکاد یا هر موشک بالستیک دیگه با هر دقتی شکار بشه چون به محض بلند شدن اسکاد رادارهای موجود تریجیکتوری دقیق موشک رو متوجه میشند و مکان دقیق فرود آمدن موشک مشخص میشه و طرف چندین دقیقه وقت داره تا محل رو ترک یا به پناهگاه بره

کاملا منطقی ، علمی و عملی بیان فرمودید. در مورد اصل مساله هم ، چند بار خواستم اقدام کنم و پُست بدم ، ولی گفتم باز هم کمی بیشتر صبر کنیم تا حقیقت مشخص بشه که متاسفانه به دلایل کاملا روشن و درجه بالای حساسیت و امنیتی بودن مساله ، واقعا تشخیص اخبار درست و غلط از همدیگه ، کار بسیار مشکلی هست. 

 

در مورد این که یمنی ها  کدام گونه از اسکاد رو در اختیار دارند ، اطلاعات دقیقی پیدا نکردم ولی این اندازه از دقت ، قطعا هدایتی فراتر از اینرسیایی و یا حتی ماهواره ای میخواد و شاید مهمتر از اون ، ساز و کار اِعمال دقت و استفاده بهینه از اطلاعات هدایتی در تغییر مسیر و اصلاح مسیر پروازی هست که ارزش بسیاری داره.

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الاخبار: طرح عربستان برای تسلط بر جنوب یمن شکست خورد

با توافق میان انصارالله، ارتش و جنبش اعتراضی جنوب یمن در پایتخت عمان، ریاض که روی برگه جدایی‌طلبان جنوب یمن در مقابل انصارالله و ارتش یمن، بسیار حساب می‌کرد، غافلگیر شد و طرحش برای در اختیار داشتند جنوب یمن با شکست مواجه شد.

  • به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از رایزنی‌های ژنو، گفت‌وگوهایی میان گروه‌های مختلف زیرمجموعه جنبش اعتراضی جنوب یمن با حضور شماری از افسران جنوب یمن و انصارالله درباره نحوه تحویل شهرهای جنوبی تحت تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی آغاز شد.

روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار گزارشی تحت عنوان «شکست طرح عربستان برای تسلط بر عدن» نوشت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از «مسقط» پایتخت «عمان»، مناقشات در این زمینه به ساختار سازمانی اداره استان‌های جنوبی رسید و توافقی شبه‌نهایی در این‌باره مبتنی بر باقی‌ماندن ارتش در مرزها برای تامین امنیت و دفاع از آنها، حاصل شد. طرفین نیز این مسئله را به خوبی درک کردند که اجرای این توافقها نیازمند توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای است. به ویژه که عربستان اجازه نخواهد داد، چنین طرحی اجرایی شود زیرا در این صورت، برگه مهم خود علیه انصارالله یعنی، جنوب یمن را از دست خواهد داد. اما طرفین در این‌باره به یکدیگر اطمینان دادند مهمترین ‌مسئله در ایجاد این اعتماد، انعطاف در مذاکرات و آمادگی روحی و عملی در این‌زمینه است و همه اکنون در انتظار ایجاد فرصت بین‌المللی و منطقه‌ای در این زمینه هستند.

انتقام عربستان از جنبش اعتراضی جنوب

عربستان سعودی نیز از خشم چنین توافقی و برای انتقام‌جویی از جنبش اعتراضی جنوب، چندین اقدام میدانی و رسانه‌ای علیه این جنبش انجام داد. به عنوان مثال، جنگنده‌های سعودی هفته پیش، در 5 نوبت، چندین پایگاه جنبش اعتراضی جنوب را در «الصبیحه» هدف قرار دادند که طی آن، 60 نیروی این جنبش کشته شدند. سپس مواضع این جنبش در «عدن» بمباران شد که طی آن نیز 20 نفر کشته شدند. سپس رسانه‌های سعودی ادعا کردند که این عملیات‌ها به اشتباه انجام شده است.

همزمان با این امر، برخی رسانه‌های وابسته به ریاض، حملات خود علیه جنبش اعتراضی جنوب را آغاز کردند و به آن اتهام زدند که یک جنبش ایرانی است. این مسئله، جنوبی‌ها را تحریک کردند و حتی برخی از مقامات جنوبی که روابط خوبی با عربستان داشتند مانند «ابوبکر حیدرالعطاس» نخست‌وزیر پیشین یمن جنوبی به این مسئله اعتراض کردند و از جنبش جنوب یمن دفاع کردند.

ریاض دست به دامن أبوظبی شد

در مقابل سرخوردگی و تزلزل صفوف طرفداران عربستان در جنوب یمن، آل سعود ناگزیر شد از نیروهای اماراتی استمداد کند. به همین دلیل نیز 60 افسر و نیروی مسلح اماراتی با عملیات «هلی برن» وارد منطقه «البریقه» در «عدن» شدند و یک مقر نظامی مورد حمایت از سوی موشک‌های ضد زرهی و توپخانه‌ها برای آنها در نظر گرفته شد. سربازان اماراتی به سلاح‌های مدرن و لباسهای ضد گلوله و اشراف در دو جبهه «بئر احمد» و «دار سعد» متمایز بودند. اما سپس سعودی‌ها یک مقر دیگر در نزدیکی این مقر با حضور 100 افسر و نیرو تشکیل دادند و این مقر را نیز تحت حمایت قرار دادند. یک ناو جنگی با 400 نیرو نیز در خلیج عدن در خدمت عربستان بود تا در صورت اضطرار ار آن استفاده قرار گیرد و بر اساس توافق میان ابوظبی و ریاض، مدیریت این مسئله نیز با کشور امارات بود.(پیش از این خبرگزاری فارس، گزارشی در این زمینه منتشر کرده بود که در اینجا می‌توانید ملاحظه کنید)

اماراتی‌ها نیز به فرماندهی شخصی به نام «ابوعبدالله» مستقیما چندین نشست با گروه‌های مسلح در جنوب یمن برگزار کردند و طی آن بر تداوم حملات علیه انصارالله و توزیع 800 قبضه اسلحه میان هر یک از گروه‌های مسلح تاکید کردند. روند توزیع اموال به عنوان بودجه جاری برای گروه‌های مسلح به ارزش روزانه یک میلیون ریال سعودی نیز اجرایی شد. شیخ «هاشم السید» مسئول گروه مسلح در «دماج» نیز مامور توزیع اسلحه در میان گروه‌های جنوبی شد.

آموزش 600 نیرو در عربستان

در هفته گذشته 600 نیروی یمنی در عربستان تحت آموزش قرار گرفتند و مشخص شده است شمار زیادی از آنها مسن هستند. افسر اماراتی گروه‌های مسلح در جنوب یمن نیز وعده داده که طی هفته‌های آینده، 1600 نیروی دیگر در خدمت آنها خواهند بود و تمامی این نیروها در البریقه جمع خواهند شد.

ارتش یمن تمامی برگه‌های را به هم زد

در چنین شرایطی یک اتفاق اوضاع را دگرگون کرد. مشخص شد که یکی از مقرهای اماراتی‌های در منطقه «دار سعد» در شهر «عدن» که یک آپارتمان بود از سوی ارتش شناسایی و هدف قرار گرفت که طی آن شماری از نظامیان از جمله یک افسر اماراتی کشته شدند. سپس وی با این ادعا که در مرزهای عربستان و یمن کشته شده، مورد تشییع جنازه قرار گرفت. با این اتفاق، مسئله اتهام‌زنی‌ها و خائن خواندن یکدیگر میان دوستان، آغاز شد. این امر بر روحیه نیروهای اماراتی و سعودی تاثیر گذاشت و فضایی از هراس و نگرانی در صفوف آنها ایجاد شد.

به این ترتیب تلاش برای طراحی یک نقشه برای سقوط عدن به تلاش برای یافتن یک مکان امن برای نیروهای اماراتی و سعودی آغاز شد.

آغاز شکاف در شبه‌نظامیان جنوب یمن

در چنین شرایطی اوضاع پیچیده‌تر شد. طی چند روز گذشته، اختلافات شدیدی میان گروه‌های مسلح در جنوب یمن ایجاد شده است. تا جایی که به طور ناگهانی، برخی از گروه‌های سلفی از دو جبهه البریقه و لحج عقب‌نشینی کردند زیرا برخی ادعاها وجود داشت که نیروهای تحت فرمان این گروه‌ها تنها در پشت جبهه می‌جنگند نه در خط مقدم. این مسئله روحیه سایر گروه‌های سلفی را نیز که به خوبی از تجارب جنگی و نحوه استفاده از سلاح‌های غربی به ویژه آمریکایی برخوردارند، تضعیف کرد. این در حالی است که گروه‌های مسلح غیر سلفی در جنوب یمن تنها تجربه استفاده از سلاح‌های شرقی را دارند.

اختلافات دنباله‌دار عربستان و جنبش اعتراضی جنوب یمن

در ادامه پیامدهای اختلاف عربستان با جنبش اعتراضی جنوب یمن می‌توان به نمونه دیگری در این زمینه اشاره کرد. «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن، پس از مرگ «علی ناصر هادی» فرمانده منطقه 4 در ماه گذشته، سرتیپ «سیف البغلی» که دارای گرایش‌های جدایی‌طلبانه و وابسته به جنبش اعتراضی جنوب بود را برای این پست انتخاب کرد. اما میان او و جماعت دماج اختلاف پیش آمد و عربستان از او خواست که تحت فرمان این جماعت باشد اما وی رد کرد و به ریاض فراخوانده شد تا با خبر برکناری‌اش غافلگیر شود. سپس سرتیپ «ناصر باریس» وابسته به هادی برای این پست در نظر گرفته شد. سپس به منظور آرام‌سازی فضای ایجاد شده در جنوب یمن، هادی «احمد المیسری» یکی از اعضای تیم ریاض در مناقشات ژنو به البریقه فرستاده شد تا شکاف حاصل میان گروه‌های مسلح جنوب یمن را ترمیم کند. 

 

 

لینک منبع نه ادرس سایت ؟

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940413000437

 

http://www.al-akhbar.com/node/237180

ویرایش شده در توسط smorteza
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فیلم جدید از حمله به یکی از پاسگاه های سعودی

https://www.youtube.com/watch?v=-K6LCcRhicE

 

جالبترین نکته نزدیک شدن حوثی ها به پاسگاه بدون اینکه نظامیان عربستانی متوجه بشن و درگیری نزدیک و شدید با هم هست

ipdv_screenshot_(388).png

 

 

دود ناشی از انهدام یکی از ادوات زرهی در پشت پاسگاه

veqv_screenshot_(396).png

r5tl_screenshot_(393).png

 

 

باز هم حضور آپاچی

tm20_screenshot_(392).png

 

 

پاسگاه سعودی پس از درگیری

jx56_screenshot_(391).png

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوال: تو کلیپایی که من دیدم ظاهرا اپاچی به موقع میرسه ولی درگیر نمیشه.... چرا؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوال: تو کلیپایی که من دیدم ظاهرا اپاچی به موقع میرسه ولی درگیر نمیشه.... چرا؟

 

چیزی رو نمیبینه ،...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چیزی رو نمیبینه ،...

 

مگه به دوربین های حرارتی مجهز نیستند؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دارند ولی تابستان است ...

 

اگر دقت کنید خودرو ها سخت تفکیک میشود شاید بخاطر نزدیکی و مسیر جاده قابل شناسایی بودند ، بعید نیست که این تصویر مربوط به شب هم باشد . در اکثر فیلم هایی که از حملات انصارالله دیدید ، یمنی ها پیاده حمله میکنند 

 

البته فرمایشات شما کاملا درسته برادر واریور . ولی در مقابل میشه تعداد بیشماری از همین نوع ویدیوهای حملات آپاچی آمریکایی ها در عراق و افغانستان مثال زد که در طول روز وشب ، دشت و کوه و هوای به شدت گرم و پوشش مناسب زمین برای استتار ، به اهداف خودشون که پیاده یا سواره هستند حمله میکنند و بسیار موفق هم هستند.

 

حالا یا غلاف های هدف گیری و سیستم های FLIR فروخته شده به عربستان از کیفیت و رزولوشن انواع مورد استفاده آمریکا برخوردار نیست و یا علت رو باید عدم مهارت و پایین بودن سطح آموزش و تجربه خلبانان عربستانی دونست.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته فرمایشات شما کاملا درسته برادر واریور . ولی در مقابل میشه تعداد بیشماری از همین نوع ویدیوهای حملات آپاچی آمریکایی ها در عراق و افغانستان مثال زد که در طول روز وشب ، دشت و کوه و هوای به شدت گرم و پوشش مناسب زمین برای استتار ، به اهداف خودشون که پیاده یا سواره هستند حمله میکنند و بسیار موفق هم هستند.

 

حالا یا غلاف های هدف گیری و سیستم های FLIR فروخته شده به عربستان از کیفیت و رزولوشن انواع مورد استفاده آمریکا برخوردار نیست و یا علت رو باید عدم مهارت و پایین بودن سطح آموزش و تجربه خلبانان عربستانی دونست.

احتمالا به خاطر سقوط دو سه تا آپاچی ، فقط نقش پوشش رو بر عهده داره و می ترسند درگیر بشند و گرفتار سلاح های موشک های ضد هوایی یمنی ها بشند ....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای اینگونه موارد حتما منبع را ذکر کنید

اسمش تو ذهنم نیست ولی دیروز روزنامه جوان هم نوشته بود در صفحه اول

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.