reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

راه افتادنش و تلاش برای شکستن محاصره درست بود بویژه حرکت کشتی روسی و ورودش به عدن که اگر با آن هماهنگ می شد قضیه مثبت تمام می شد

ولی در مورد جار وجنجال و اظهارات مقامات نظامی ما حق با شماست نباید صورت می گرفت بویژه که ما اصلا بازی رسانه ای بلد نیستیم 

 

دوست عزیز در چه چهارچوبی و در مسیر کدام اهداف درست بود . 

 

این که به این کشتی اجازه پهلو گرفتن در یمن داده نمی شد مثل روز روشن بود . خب در این شرایط کشتی فرستاده شد . 

 

حالا اگر شرایط رو بررسی کنیم وقتی از قبل گفته شده بود عربستان اجازه این کار رو نخواهد داد ما دو حالت داشتیم یا اینکه وارد درگیری مستقیم با عربستان بشیم برای رفع حصر یا جلوی عربستان سرخم کنیم و به عربستان یک بله قربان بگیم و کشتی رو بفرستیم جیوتی ؟!!!! ایا اگر فقط بحث کمک رسانی بود نمی شد گفت به علت شرایط نا جوانمردانه کشور عربستان ما کشتی رو میفرستیم  سازمان ملل ؟!!! مشکل چی بود ؟!!!  ایران فقط یک تلاش نمادین کرده برای رفع حصر به قیمت از دست دادن ابرو و عزت در سطح منطقه . 

 

الان شما با چه منطقی میگید این حرکت صحیح بود چون ما به واسطه شرایطی که بود امکان رو در رویی مستقیم که نداشتیم  مورد دوم هم که واقع عزت کشور لگدمال شد . تنها کاری که کردم شروع کردیم غمار بر سر عزت کشور که در نهایت بازنداش شدیم . دلیل بزرگش هم همین همفکران شما بودند که خیال نمی کردند عربستان سلولی این اقتدار رو داشته باشه که جلوی کشور ایران بایستد !!!

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

دوستان فرمودند بمب کنار جاده ای ...

منم منظورم بمب کنار جاده ای بود... خیلی از کمین های حزب الله مبتنی بر مین گذاری و ied هست..

 

 

در سوریه حزب الله خیالش تخت است همراه این گروه چندین فروند تورنادو و ایگل هم در آسمان نیستند که با بمب خوشه ای کمین کنندگان را شخم بزنند . کمین علیه زرهی آن هم در بیابان های جنوب یمن که جایی برای اختفا و فرار بعد از کمین نیست . ایضا این که کمبود شدید مهمات هم هست . 

 

تا الان من خبری از CS  24/7 تورنادو و ایگل نشنیدم.. ولی اگه منظورتون حملات هوایی هست ، من فکر میکنم شما بهتر از من ده ها حمله اسرائیل به قنیطره و جبل قاسیون و غوطتین رو به یاد دارید..!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قدرت نمایی امارات برای کسب جایگاه رهبری در بین اعراب که جایگزینی مناسبب برای عربستان بین کشورهای غربی ، چون همون طور که به نظر برخی از دوستان میرسه عربستان مهره سوخته در منطقه هستش بخاطر اشتباهاتی که در یمن و عراق و سوریه انجام داده.

 

البته بحث پیرامون این ماجرا بسیاره ولی تا به حال با چنین تحلیلی  توی هیچ تینک تَنکی برخورد نکردم . این سناریو حداقل در آینده نزدیک بسیار غیر محتمل هست . امارات هیچ کدوم از ویژگی های مورد نیاز ، برای جایگزین شدن به جای عربستان رو نداره . وسعت ، جمعیت ، موقعیت ژئوپلتیک ، فاکتورهای تاریخی ، اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی و البته اقتصادی .

 

عربستان هم بالاخره یه روز مهره سوخته خواهد شد ولی نه الان ، شاید تا 20 سال دیگه و بعد از اون .

 

مشکل بزرگی که آمریکا با عربستان داره ، اصلا هیچ ارتباطی به قضایای سیاسی و مذهبی و قومیتی و جنگ و..... نداره . مشکل اساسی ، نفت عربستان هست که بلای جان صنعت و تجارت نفت سنگ شِیل آمریکا شده .( با نفت ماسه سنگ که کانادا بزرگترین دارنده منابعش هست ، اشتباه گرفته نشود ) 

 

اگر روزی قرار باشه آمریکا یه بلایی سر عربستان بیاره ، مطمئن باشید که به این دلیل خواهد بود و نه چیز دیگه .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شبکه خبر داره میگه خوثی ها یه آپاچی رو انداختن.
الببته احتمالا این خبر هم ...
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز در چه چهارچوبی و در مسیر کدام اهداف درست بود . 

 

این که به این کشتی اجازه پهلو گرفتن در یمن داده نمی شد مثل روز روشن بود . خب در این شرایط کشتی فرستاده شد . 

 

  • حالا اگر شرایط رو بررسی کنیم وقتی از قبل گفته شده بود عربستان اجازه این کار رو نخواهد داد ما دو حالت داشتیم یا اینکه وارد درگیری مستقیم با عربستان بشیم برای رفع حصر یا جلوی عربستان سرخم کنیم و به عربستان یک بله قربان بگیم و کشتی رو بفرستیم جیوتی ؟!!!! ایا اگر فقط بحث کمک رسانی بود نمی شد گفت به علت شرایط نا جوانمردانه کشور عربستان ما کشتی رو میفرستیم  سازمان ملل ؟!!! مشکل چی بود ؟!!!  ایران فقط یک تلاش نمادین کرده برای رفع حصر به قیمت از دست دادن ابرو و عزت در سطح منطقه . 

 

الان شما با چه منطقی میگید این حرکت صحیح بود چون ما به واسطه شرایطی که بود امکان رو در رویی مستقیم که نداشتیم  مورد دوم هم که واقع عزت کشور لگدمال شد . تنها کاری که کردم شروع کردیم غمار بر سر عزت کشور که در نهایت بازنداش شدیم . دلیل بزرگش هم همین همفکران شما بودند که خیال نمی کردند عربستان سلولی این اقتدار رو داشته باشه که جلوی کشور ایران بایستد !!!

 

در مورد اینکه عربستان گفت یمن محاصره است دلیل نمی شود ما کاری نکنیم 

درست است و می دانیم کشتی می رود و اجازه ورود نمی گیرد 

ولی باز فرستادن کشتی یعنی ایجاد هزینه کردن برای عربستان ، اینکه مانع تلاش های بین المللی برای کمک رسانی شده است

 

چون در آینده اگر به عربستان خرده بگیرند که چرا محاصره کردی و ما هم تلاشی نکرده باشیم 

او می گوید حالا من حرفی زدم اگر هم نمی گفتم دیگران باز انجام نمی دادند 

 

ولی آنچیزی که بیشتر مد نظر شماست و غرور و عزت کشور می گویید 

جواب این است که متاسفانه افرادی در کشور ما سریع دچار جو گرفتگی می شوند و قضیه را رویایی می بینند و رویایی حرف می زنند 

در حالی که گرفتن کشتی با پرچم هلال احمر و سازمان ملل ضررش بیشتر برای عربستان است که به کشتی هلال احمر رحم نکرده است 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شبکه خبر داره میگه خوثی ها یه آپاچی رو انداختن.
الببته احتمالا این خبر هم ...


حوثی ها نزدن، گویا به دلیل نقض فنی، در استان جازان عربستان به زمین افتاده، از عکس هم معلومه که احتمال خیلی زیاد خلبان ها سالمن.

http://8pic.ir/images/51txiql4qq3ol1823g5t.jpg
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد اینکه عربستان گفت یمن محاصره است دلیل نمی شود ما کاری نکنیم 

درست است و می دانیم کشتی می رود و اجازه ورود نمی گیرد 

ولی باز فرستادن کشتی یعنی ایجاد هزینه کردن برای عربستان ، اینکه مانع تلاش های بین المللی برای کمک رسانی شده است

 

چون در آینده اگر به عربستان خرده بگیرند که چرا محاصره کردی و ما هم تلاشی نکرده باشیم 

او می گوید حالا من حرفی زدم اگر هم نمی گفتم دیگران باز انجام نمی دادند 

 

ولی آنچیزی که بیشتر مد نظر شماست و غرور و عزت کشور می گویید 

جواب این است که متاسفانه افرادی در کشور ما سریع دچار جو گرفتگی می شوند و قضیه را رویایی می بینند و رویایی حرف می زنند 

در حالی که گرفتن کشتی با پرچم هلال احمر و سازمان ملل ضررش بیشتر برای عربستان است که به کشتی هلال احمر رحم نکرده است 

 

خود خوانندگان قضاوت میکنن که هزینه کدام بیشتر ....... 

 

فقط به خاطر همین هزینه هاست که ماشااله هیچ متحدی تو دنیا نداریم و عربستان واسه حمله این همه کشور رو مجبور میکنه ... بد نیست چشمتون رو به حقایق باز کنید دنیا اینطوری که شما دوست دارین پیش نمیره اونطوری که در واقعیت وجود داره اتفاق میفوته ....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940513001085

 

خدا به داد بعضی ها برسه که با تلفن بعضی ها مسیر کشتی عوض می کنند

 

فرض کن صحرای محشر این تصاویر بیاد جلوی آدم

 

قبلا که کلا منکر قضیه بودن و میگفتن دولت هیچ نقشی تو این امور نداره . همین برادران میگفتن اگر کشتی میرفت تو یمن پهلو می گرفت افتخارش برای سپاه بود ولی حالا که رفته جیبوتی میگین کار دولته !! icon_eek

حالا میگن اصلا این کار خوبی نبوده و نباید انجام می شده چون اصولا یمنی ها نمیزاشتن کشتی پهلو بگیره و عربستان میزدش و ..... 

در کل دیوار حاشا خیلی بلنده

  • Upvote 6
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی ها نزدن، گویا به دلیل نقض فنی، در استان جازان عربستان به زمین افتاده، از عکس هم معلومه که احتمال خیلی زیاد خلبان ها سالمن.

http://8pic.ir/images/51txiql4qq3ol1823g5t.jpg

 

از صحت عکس اطمینان دارید؟ پوشش زمین شبیه چیزی نیست که در تصاویر و کلیپ های قبل دیده بودیم.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قبلا که کلا منکر قضیه بودن و میگفتن دولت هیچ نقشی تو این امور نداره . همین برادران میگفتن اگر کشتی میرفت تو یمن پهلو می گرفت افتخارش برای سپاه بود ولی حالا که رفته جیبوتی میگین کار دولته !! icon_eek

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب علیپور

در باب جمله بالا بنظرم جای شکی نداره اگر پهلو میگرفت اونایی که دم از درهم کوبیدن دشمن میزدن میگفتن ما بودیم

دولتی ها هم از اول ادعایی نداشتند

با جناب امین حیدری موافقم ارسالش کار درستی بود ولی سرو صدا کردن خیر(اونم با اون حجم)

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از صحت عکس اطمینان دارید؟ پوشش زمین شبیه چیزی نیست که در تصاویر و کلیپ های قبل دیده بودیم.


این عکس رو چند منبع در توییتر گذاشتن. من نمیتونم قطعی تایید کنم، ولی عربستان اصل خبر سقوط بالگرد رو تایید کرده.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبر فوری

 

به گزارش CNN یک ناو ایرانی در خلیج عدن به سمت یک بالگرد آمریکایی نشانه روی کرده است و بالگرد مذکور بعد از مشاهده این صحنه بر روی یک ناو نیروهای ائتلاف فرود آمده است.

 

(به نظر می رسد بالگرد آمریکایی بیش از حد به ناو ما نزدیک شده بوده ولی هدف از پخش این خبر در این شرایط حساس یمن مشخص نیست )

 

 

3fb6ohon1hjm4p6qa0rb.jpg

 

فیلم

http://1.irartesh.ir/rpd/files/irartesh__Official__Iran_warship_points_weapon_at_U.S._helicopter-%5BYT-f18%5D%5BA2PvNV72d_4%5D.mp4

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.