reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

سرتیپ ابراهيم الحمزي و سرهنگ حسن بن غشوم العقیلی (عکس)، از فرماندهان مرزبانی ناحیه الخوبه عربستان در درگیری با انصارالله کشته شدند.

12046792_403999026472622_570708481929821

12037981_403999086472616_52271030282321912011412_403999053139286_560663681143722

 

منبع:تحولات جهان اسلام

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فیلم های جدید از درگیری های مارب و انهدام ادوات ائتلاف

https://www.youtube.com/watch?v=6Jq6qT6DZZw
https://www.youtube.com/watch?v=meAH-3E3YQA

 

سلام

به ترتیب:

 

http://www.mediafire.com/watch/3idtcgmvopt8hz1/mareb1.mp4

 

http://www.mediafire.com/watch/7lfmhawhvbhhii3/mareb2.mp4

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

دو کلیپ جدید از یمن، یکی مربوط به حمله به پادگان الحثیره در جیزان هست و یکی مربوط به روستای قمر، نمیدونم این دومی جدیده، یعنی سعودی ها تلاش جدید برای بازپس گیری این منطقه داشتن یا مربوط به بخش غربی همون درگیری اول هست که تا حالا پخش نشده بود. بنظرم احتمال اول قوی تره.

 

در کلیپ اول حرکت انصارا... به سمت موقعیت عملیات، عبور از دو لایه فنس و سیم خاردار (شاید هوشمند)، درگیری با مدافعین و انهدام برج مراقبت، درگیری ها تقریبا یک روز بطول انجامیده، در این کلیپ درگیری های شبانه هم دیده میشه، نکته جالب استفاده گسترده یمنی ها از راکتهای اوزا هست، همچنین یاری توپخانه ارتش با نیروهای پیاده انصارا...، در ابتدای کلیپ یک انفجار مهیب در افق درگیری دیده میشه که نمیتونه کار توپخانه باشه و من هم نمیدونم چیه.

 

کلیپ بسیار جالبی هست و ای کاش دوستان متخصص نظری بهش بندازن و تحلیل کنن

https://www.youtube.com/watch?t=685&v=JXPQRfEDM-s

کلیپ دوم مربوط به درگیری با زرهی عربستان در موقعیت روستای قمر هست، تقریبا مثل کلیپ قبلی هست ولی نکته جالبش یک تانک آبرامز هست که خدمش زیر آتش گلوله های سلاح انفرادی تانک رو ترک میکنن و پا به فرار میزارن؟! بهر حال تانک سالم به دست انصارا... میفته و اونها نابودش میکنن.

https://www.youtube.com/watch?v=yR8bX7rGrbY&sns=tw

 

سلام

 

http://www.mediafire.com/download/xjea12419u2t4nr/gizan1.mp4

 

 

http://www.mediafire.com/watch/8oc6azd6au7l5ue/gizan2.mp4

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عقب نشینی ارتش امارات از یمن
%D8%B9%D9%82%D8%A8%20%D9%86%D8%B4%DB%8C%
در پی تلفات نظامیان امارات در یمن و فشار افکار عمومی مردم امارات، ارتش این کشور مجبور به عقب نشینی از یمن شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری مهر، منابع آگاه خبری امارات اعلام کردند که دولت این کشور پس از فشار افکار عمومی و اعتراض شهروندان و خانواده های اماراتی به اعزام نظامیان به یمن در قالب ائتلاف حمله به یمن، مجبور به بازگرداندن نظامیان خود شد.

بر اساس این گزارش طی ساعات آینده دولت امارات دستور عقب نشینی نظامیان این کشور از یمن را صادر خواهد کرد. معترضان اماراتی از دولت این کشور خواسته اند اعضای خانواده آن ها که در قالب خدمت سربازی اجباری در حال جنگ در یمن هستند را بازگرداند.

معترضان و به ویژه خانواده های نظامیان معتقدند که مقامات اماراتی جوانانی را به منطقه جنگی فرستاده اند که تاکنون هیچ تجربه نظامی در این زمینه نداشتند، از این رو دولت باید هرچه سریعتر آن ها را به کشورشان بازگرداند. بنا بر گزارش ها و آمارهای منتشر شده، امارات بیش از هزار و ۵۰۰ نظامی و ۳۰ جنگنده برای شرکت در حمله به یمن به این کشور فرستاده است.

فشار افکار عمومی پس از آن شروع شد که ۴۵ نفر از نظامیان امارات در یک روز به دنبال حمله موشکی نیروهای انصار الله و ارتش یمن کشته شدند. در این میان، برخی از منابع رسانه ای خسارت جانی وارده بر ارتش امارات را بزرگترین تلفات و خسارت از زمان تاسیس این کشور در سال ۱۹۷۱ دانستند.

از سوی دیگر، برخی از تحلیل گران سیاسی به طعن و کنایه اعلام کردند که مسئله بازگرداندن نظامیان اماراتی نخستین مسئله ای است که افکارعمومی این کشور توانست در آن حرف خود را به کرسی بنشاند و این اقدام با مطالبات و فشار افکار عمومی و نه کشته شدن ۵۰ نظامی صورت گرفت.

 

http://www.irinn.ir/news/125126/%D8%B9%D9%82%D8%A8-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%D9%85%D9%86

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این سرتیپ الحمزی در واقع جانشین سرتیپ الشهرانی بود که اون هم چندی پیش در درگیری با انصارا... کشته شده بود.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نيروهای ارتش و کميته های مردمی يمن خودرو حامل العقيلی و دو نفر از همراهان وی را در منطقه الخوبه در جيزان هدف قرار دادند و آنان را کشتند.

 

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/7/6/3616749_200.mp4

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از هدفگیریشون خوشمان آمد، فقط موتور میارن پایین!

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ادامه سریال انهدام ادوات زرهی سعودی

https://www.youtube.com/watch?v=mlkxe4BgzXE

Screenshot_2829129.png

Screenshot_2829529.pngScreenshot_2829729.png

 

ادامه تصاویر:

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10334/Screenshot_2829829.png

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10334/Screenshot_2828829.png

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10334/Screenshot_2828929.png

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10334/Screenshot_2829429.png

 

 

اینم میگن خودروی یکی از فرماندهان سعودی بوده که زدن

 

Screenshot_2829329.png

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[aparat]uRnjm?[/aparat]

 

سرود شقایق کی پرپرت کرده؟ که توسط بچه های آباده در زمان جنگ تحمیلی

به مناسبت کشتار حاجیان ایرانی در مکه اجرا شده بود 

در متن سرود اشاره ای به نام آل سعود یا دولت عربستان نشده

لذا امروز هم از رسانه ملی قابل پخش است

و عجیب است که به مناسبت کشتار زائران در منا این سرود را مجدداً پخش نمی کند

 

اینجا را کلیک کنید

 

به مناسبت کشتار حاجیان در منا در یمن تقدیم می گردد

متن سرود بالا چنین است

 

صدای زنگ کارون میاد
صدای پای عاشقون میاد
پرستوی حرم با بال خونین
چرا افسرده و دل خسته میاد؟
پرستو تو بگو که به حالت چه گذشته؟
همی حال پرستو گفتنی نیست
همی می گه از دلش رفتنی نیست
پرستو خاطری ناشاد داره
چو می دونه که کعبه در امون نیست
صدای زنگ کارون میاد
صدای پای عاشقون میاد
گمونم لاله ها را سر بریدند
که شقایق غمین و پژمرده میاد
شقایق شقایق شقایق
شقایق کی پرپرت کرده؟
همی حال شقایق گفتنی نیست
همی گه از دلش رفتنی نیست
شقایق خاطری آزرده داره
چو میدونه که کعبه در امون نیست
پرستوی عاشق کی بالتو شِکسته؟
شقایق کی پرپرت کرده؟
آخی فلک
کنون دشمن زده تیری به بالم
شقایق همدمم آگه ز حالم
همه آلاله ها را سر بریدند
میون مکه جوی خون کشیدند
کنار جوی خون صدها شقایق
که رنج و درد بی اندازه دیدند

 

 

++++++++++++++++++++++++

 

 

[aparat]a8RyI?[/aparat]

 

 

 نوحه استودیویی در فیلم «بازرس ویژه» هم به همین مناسبت شهدا

 

دانلود کنید

 

http://hw4.asset.apa...240p__23754.mp4

 

سایت آپارات

 

http://s5.picofile.c...s_vije.wma.html

 

متن نوحه گروهی استودیویی فیلم «بازرس ویژه»که لینک دانلودش قرار داده شده به مناسبت شهدا

ای تک سوار ذوالجناح
تو فاتح محشر شدی
با خیل یاران آمدی
بی یار و بی یاور شدی
شد نینوا غرق به خون
شور و کتل ها واژگون
زیر و زبر شد آسمون
تا شاهد سرور شدی
یاران تا یاری کنند
حق را نگهداری کنند
خون بر زمین جاری کنند
تا از دم خنجر شدی
سرها به تیغ نیزه ها
نقشت به صرخ ماسماء
لرزید تا عرش خدا
وقتی که بی پیکر شدی

 

+++++++++++++++++++++

 

 

حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید

در پی وقوع فاجعه منا که منجر به کشته شدن هزاران نفر از حجاج شد پیام تسلیتی صادر کرد.

 

متن پیام:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعون
قال الله تبارک وتعالی: " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه"

[کسی که از خانه خود بیرون بیاید در حالی که بسوی خدا و رسولش هجرت می کند

پس مرگش فرا برسد تحقیقا اجر او با خداوند می باشد]


خوشا به حال کسانی که در مهمانی خدا مصداق این آیه کریمه شدند؛ آنها کسانی هستند که

امیرالمؤمنین علیه السلام درباره شان فرمود:

" واختار من خلقه سماعا أجابوا إلیه دعوته ، وصدقوا کلمته ،

ووقفوا مواقف أنبیائه ، وتشبهوا بملائکته المطیفین بعرشه

[خداوند از خلق خود اختیار کرد و برگزید آنهایی را که نداى منادى او را شنیدند و دعوت او را اجابت کردند و سخن او را تصدیق نمودند. و ایستادند در جاهائى که انبیاء او در آنجا ایستادند و به ملائکه ای که گرد عرش خدا صف زده اند، تشبه کردند]؛

آنان در حالی جان دادند که در مواقف انبیا بودند و کاری شبیه ملائکه عرش خدا می کردند. و به مقامی رسیدند که اجر آن بر خدا واقع شد؛ و این جمله فوق ادراک و بیان است.


و سعادتمند بازماندگانی که در این مصیبت صبر کنند و مشمول شفاعت درگذشتگان شان در درگاه خداوند باشند.

http://hajj.ir/14/61291

ویرایش شده در توسط FBI
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من همین الان دارم میخونم ارتفاع شهدا تا 131 افزایش پیدا کرده. 131 نفر فقط در یک حمله هوایی!! یادتونه توسط مقادیر خیلی کمتر از این چه جنجالی در دنیا به پا میشد اوایل بحران سوریه؟ 

 

اومدم یکم درد و دل کنم، گفتم بیخیال. فقط یک چیز، یادتونه رسانه های دنیا سر شهروندانی که توسط ارتش سوریه اشتباهی کشته شدن چه کار میکردن؟ فقط ببینید این فرزندان شیطان چه کار دارن میکنن در یمن، اونم در سکوت و حمایت کامل "جامعه جهانی".

 

خطابم به اون کسانی هست که تا اسم عربستان میاد، رگ "وحدت اسلامیشون" بیرون میزنه. مگر یک "مسلمان نما" نمیتونه بدتر از شیطان باشه؟ مگه ابن ملجم و شمر نماز نمیخوندن؟ مگر امام حسین برای ضربه نخوردن به وحدت اسلامی در برابر لشگر یزید ساکت نشست؟ تا کی باید به خاطر ضربه نخوردن به "امت واحده" سکوت کنیم یا صرفا محکوم کنیم؟ مگه بالاتر از سیاهی هم رنگی هست؟ چرا جلوی این سگ هار سعودی کاری نمیکنیم؟ 160 ایرانی رو به کشتن دادن، من اولش گفتم این صرفا یک اتفاق بوده، ولی رفتار کثیف سعودی ها چه در حین اتفاق و چه بعدش که گستاخانه زائران ایرانی رو متهم کردن و حتی عذرخواهی هم نکردن بسیار غیر قابل تحمل هست.

 

فکر بکنید اگر هر کدوم از کشورهای غربی 160 شهروندشون در یک کشور دیگه کشته بشن و 300 نفر دیگه مفقود  اونوقت کشور میزبان حتی ویزا به مسئولین غربی نده که برن جنازه ها و حادثه رو بررسی کنن، چه کار میکنن؟ حالا عذرخواهی به جهنم،  عدم قبول مسئولیت هم هیچ، اینکه با وقاحت تمام اومدن گفتن 300 زائر ایرانی مسئول کشتار حج بودن، با این باید چه کنیم؟

 

همین الان این خبر رو خوندم:

 

وزیر بهداشت در انتظار صدور مجوز فرود هواپيما در فرودگاه جده / وزارت خارجه به کاردار عربستان: قول مساعدت می دهید، اما همکاری تان کافی نیست

 

من ضد انقلاب، من خارج از خط امام؛ ولی در شرایط فعلی، من حکومت سعودی، طرفداراش و جیره خورانش رو بسیار بسیار کثیف تر از اسراییل میدونم. به نظر شما، یهودیان مستقر در خیبر در نظر علی (ع) مذموم تر بودن یا خوارج آن زمان؟ یهودیانی که دشمنیشون با اسلام آشکار بود یا خوارجی که در لباس فتنه و ترور به اسم اسلام جنایت میکردن؟

عذرخواهی میکنم اگر لحن پستم کمی تند هست، ولی فقط در همین قالب میشد خوب بیان کرد، محافظه کاری اینجا معنایی نداره.

 

 

خیلی حرف های دیگه در مورد سوریه و یمن بود که داشتم ولی یک فرصت دیگه میگم.

برادر عزیز ؛ ما و شما حق داریم که ناراحت و عصبی باشیم اما آنجا که فرمودید :«من ضد انقلاب، من خارج از خط امام؛ ولی در شرایط فعلی، من حکومت سعودی، طرفداراش و جیره خورانش رو بسیار بسیار کثیف تر از اسراییل میدونم.» از این حرفتان این معنا برداشت می شود که دشمنی با آل سعود، مخالف با خط امام است در حالی که مواضع امام خمینی(ره) در مورد خباثت آل سعود کاملا آشکار است و امام فرمود:«اگر از صدام بگذريم، اگر مسأله قدس را فراموش کنيم، اگر از جنايت هاي امريکا بگذريم از ال سعود نخواهيم گذشت. ان‌شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از امريکا و ال سعود برطرف خواهيم کرد .»

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.