reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

دو اسیر جدید سعودی

https://www.youtube.com/watch?v=9Eg5fFyOBek

نام:جابر اسعد حسن کعبي

درجه:العریف(معادل فارسیش را نمیدونم)

کد نظامی:445937

رسته:گردان یکم از تیپ19 ارتش عربستان

محل اسارت: منطقه الربوعه در استان عسیر عربستان

 

1ojiiutrfdxtcfbhjnk.JPG

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

نام:رافع عبدالله محمد القحطاني

درجه:وکیل رقیب

کد نظامی:458661182

از متخصصین گردان مهندسی نجران

محل اسارت:نجران عربستان

 

tryubhiytub52mk.JPG

ویرایش شده در توسط irfateh
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر اون نفرت و کینه تعصب قبیله ای سربازان عربستانی از هر چی شیعه و منصوبین و نزدیکینشون! نباشه با این وضع نگهداری اسرا همه سربازها به آغوش گرم و نرم و مهربان حوثی ها از شر محیط خشن! جنگ پناه میاوردند تا مثل قبل بعد از جنگ هم به سلامتی آزاد بشند! بهتر از کشته شدنه که! :)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید استان اب الان دست کیه ؟ تو هر نقشه ای دست یکی از طرفین هست ؟ :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

(و انشالله به زودی تاپیک عربستان!)  :winking:

این قسمت خیلی خوب بود

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امیدوارم سودان نفربرهای براق و رخش رو نیاره که دماغمون کباب بشه.
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینا وقتی دیدن داعش چندتا انتحاری وحشتناک تو عدن اجرا کرد فهمیدن که این مناطق خطرناکه برای همین سودانیا رو آوردن که اینا کشته بشن

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیدوارم سودان نفربرهای براق و رخش رو نیاره که دماغمون کباب بشه.


تانک های سفیر 74 ایضاً
جیپ سفیر
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ذخایر مالی عربستان، بحرین و عمان تا پنج سال دیگر تمام می‌شود

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر نمود، پیش‌بینی کرده است، با ادامه سیاست‌های فعلی، ممکن است ذخایر مالی عربستان سعودی تا پنج سال دیگر به پایان برسد. این مسأله نشان می‌دهد، ضرورت دارد که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، سعودی‌ها در نحوه بودجه‌ریزی خود تجدید نظر کنند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از بلومبرگ، این مسأله احتمالا برای بحرین و عمان نیز اتفاق خواهد افتاد. سه کشور دیگر عربی عضو شورای همکاری خلیج (فارس) یعنی کویت، قطر و امارات متحده عربی وضع نسبتا بهتری دارند و می‌توانند تا بیست سال دیگر از ذخایر مالی خود استفاده کنند.

عربستان سعودی با توجه به افت شدید قیمت نفت به کسری بودجه مبتلا شده و به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های دولت است. مقامات سعودی البته مدعی هستند، این بار هم می‌توانند مانند دیگر بحران‌های پیش‌آمده در بازار نفت، از بحران جان سالم به در ببرند.

این در حالی است که طبق گزارش روز گذشته صندوق بین‌المللی پول، اقدامات اتخاذ شده از سوی سعودی‌ها کمتر از آن است که برای غلبه بر بحران میان مدت مالی پیش آمده کفایت کند. بنا به این گزارش، با توجه به سیاست‌هایی که فعلا در نظر گرفته شده است، کشورها احتمالا در کمتر از پنج سال، ذخایر مالی خود را ـ که نقش یک ضربه‌گیر را ایفا می‌کند ـ از دست خواهند داد.

عربستان سعودی در دهه گذشته، صدها میلیارد دلار ذخیره مالی فراهم آورده است تا بتواند در مقابل شوک‌های احتمالی ناشی از سقوط قیمت نفت مقاومت کند. در سال 2014، بدهی‌های عربستان در قیاس با تولید ناخالص داخلی آن به کمتر از 2 درصد رسید که کمترین میزان در سطح جهانی بود.

بنا بر این گزارش، صادرات نفت حدود 80 درصد از درآمدهای سعودی را تشکیل می‌دهد و افت اخیر در قیمت نفت خام، سبب شده که دولت پروژه‌های خود را به تأخیر بیندازد و برای اولین بار از سال 2007 به این سوی، اوراق قرضه خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. در ماه اوت، میزان دارایی‌های خارجی کشور به کمترین میزان در دو سال اخیر رسید، زیرا عربستان از سویی درگیر جنگ در یمن شده و از سوی دیگر به دلیل ترس از بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی، جسارت تغییر در سیاست‌های اقتصادی خود را ندارد.

با توجه به پاداشی که ملک سلمان در ابتدای حکومت خود برای کارکنان دولت در نظر گرفت، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه امسال عربستان به 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. انتظار می‌رود، کسری بودجه در سال آینده میلادی هم 19.6 درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

مسعود احمد مسئول بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول در این باره گفته است، سیاست‌های اقتصادی بدون ثبات سبب افزایش هزینه‌های دولت شده است؛ هرچند پیش‌بینی شده است که کسری بودجه دولت سعودی در پنج سال آینده به شکل جدی کاهش یابد، طی این دوره میزان زیادی خواهد داشت و این سیاست‌های مناسب برای این کشور را ضروری ساخته است.

دیوید باتر از کارشناسان چتم هاوس در لندن، بروز بحران در عربستان را فوری ندانسته است، ولی این امر را به توانایی عربستان در دریافت وام، وضع قوانین مربوط به مالیات و انجام خصوصی‌سازی منوط کرده است.

با وجود این، اگر سعودی‌ها در پنج تا ده سال آینده، راه‌هایی برای داشتن درآمدهای باثبات غیرنفتی پیدا نکنند، قطعا دچار بحران جدی خواهند شد.

بورس عربستان نیز در یک سال گذشته، وضع مناسبی نداشته و شاخص آن 25درصد کاهش داشته است.

خالص دارایی‌های خارجی عربستان در ماه اوت برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت و به 654 میلیارد دلار رسید. سعودی‌ها در سال جاری میلادی از فروش اوراق قرضه حدود 14.7 میلیارد دلار به دست آورده‌اند و صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی عربستان در سال جاری به 17 درصد برسد.

با وجود اینکه قیمت نفت تا سطح 50 دلار کاهش یافته است، سعودی‌ها تولید نفت خود را در سطح بالایی حفظ کرده‌اند تا بنا به ادعای خودشان سهم خود از بازار نفت را از دست ندهند و این در حالی است که در گذشته، تولید نفت خود را کاهش می‌دادند تا قیمت نفت افزایش یابد.

تحلیلگران معتقدند که شدت بحران در بحرین و عمان شدیدتر از عربستان است، زیرا نفت کمتری برای فروش و ذخایر کمتری برای مقابله با بحران دارند و بحرین بدهی‌های بیشتری هم دارد.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که کسری بودجه عمان در سال جاری میلادی، 17.7 درصد و در سال آینده 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. برای بحرین نیز این اعداد به ترتیب 14.2 و 13.9 درصد تولید ناخالص داخلی است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/541492/%D8%B0%D8%AE%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ذخایر مالی عربستان، بحرین و عمان تا پنج سال دیگر تمام می‌شود

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر نمود، پیش‌بینی کرده است، با ادامه سیاست‌های فعلی، ممکن است ذخایر مالی عربستان سعودی تا پنج سال دیگر به پایان برسد. این مسأله نشان می‌دهد، ضرورت دارد که با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، سعودی‌ها در نحوه بودجه‌ریزی خود تجدید نظر کنند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از بلومبرگ، این مسأله احتمالا برای بحرین و عمان نیز اتفاق خواهد افتاد. سه کشور دیگر عربی عضو شورای همکاری خلیج (فارس) یعنی کویت، قطر و امارات متحده عربی وضع نسبتا بهتری دارند و می‌توانند تا بیست سال دیگر از ذخایر مالی خود استفاده کنند.

عربستان سعودی با توجه به افت شدید قیمت نفت به کسری بودجه مبتلا شده و به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های دولت است. مقامات سعودی البته مدعی هستند، این بار هم می‌توانند مانند دیگر بحران‌های پیش‌آمده در بازار نفت، از بحران جان سالم به در ببرند.

این در حالی است که طبق گزارش روز گذشته صندوق بین‌المللی پول، اقدامات اتخاذ شده از سوی سعودی‌ها کمتر از آن است که برای غلبه بر بحران میان مدت مالی پیش آمده کفایت کند. بنا به این گزارش، با توجه به سیاست‌هایی که فعلا در نظر گرفته شده است، کشورها احتمالا در کمتر از پنج سال، ذخایر مالی خود را ـ که نقش یک ضربه‌گیر را ایفا می‌کند ـ از دست خواهند داد.

عربستان سعودی در دهه گذشته، صدها میلیارد دلار ذخیره مالی فراهم آورده است تا بتواند در مقابل شوک‌های احتمالی ناشی از سقوط قیمت نفت مقاومت کند. در سال 2014، بدهی‌های عربستان در قیاس با تولید ناخالص داخلی آن به کمتر از 2 درصد رسید که کمترین میزان در سطح جهانی بود.

بنا بر این گزارش، صادرات نفت حدود 80 درصد از درآمدهای سعودی را تشکیل می‌دهد و افت اخیر در قیمت نفت خام، سبب شده که دولت پروژه‌های خود را به تأخیر بیندازد و برای اولین بار از سال 2007 به این سوی، اوراق قرضه خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. در ماه اوت، میزان دارایی‌های خارجی کشور به کمترین میزان در دو سال اخیر رسید، زیرا عربستان از سویی درگیر جنگ در یمن شده و از سوی دیگر به دلیل ترس از بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی، جسارت تغییر در سیاست‌های اقتصادی خود را ندارد.

با توجه به پاداشی که ملک سلمان در ابتدای حکومت خود برای کارکنان دولت در نظر گرفت، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه امسال عربستان به 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. انتظار می‌رود، کسری بودجه در سال آینده میلادی هم 19.6 درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

مسعود احمد مسئول بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول در این باره گفته است، سیاست‌های اقتصادی بدون ثبات سبب افزایش هزینه‌های دولت شده است؛ هرچند پیش‌بینی شده است که کسری بودجه دولت سعودی در پنج سال آینده به شکل جدی کاهش یابد، طی این دوره میزان زیادی خواهد داشت و این سیاست‌های مناسب برای این کشور را ضروری ساخته است.

دیوید باتر از کارشناسان چتم هاوس در لندن، بروز بحران در عربستان را فوری ندانسته است، ولی این امر را به توانایی عربستان در دریافت وام، وضع قوانین مربوط به مالیات و انجام خصوصی‌سازی منوط کرده است.

با وجود این، اگر سعودی‌ها در پنج تا ده سال آینده، راه‌هایی برای داشتن درآمدهای باثبات غیرنفتی پیدا نکنند، قطعا دچار بحران جدی خواهند شد.

بورس عربستان نیز در یک سال گذشته، وضع مناسبی نداشته و شاخص آن 25درصد کاهش داشته است.

خالص دارایی‌های خارجی عربستان در ماه اوت برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت و به 654 میلیارد دلار رسید. سعودی‌ها در سال جاری میلادی از فروش اوراق قرضه حدود 14.7 میلیارد دلار به دست آورده‌اند و صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی عربستان در سال جاری به 17 درصد برسد.

با وجود اینکه قیمت نفت تا سطح 50 دلار کاهش یافته است، سعودی‌ها تولید نفت خود را در سطح بالایی حفظ کرده‌اند تا بنا به ادعای خودشان سهم خود از بازار نفت را از دست ندهند و این در حالی است که در گذشته، تولید نفت خود را کاهش می‌دادند تا قیمت نفت افزایش یابد.

تحلیلگران معتقدند که شدت بحران در بحرین و عمان شدیدتر از عربستان است، زیرا نفت کمتری برای فروش و ذخایر کمتری برای مقابله با بحران دارند و بحرین بدهی‌های بیشتری هم دارد.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که کسری بودجه عمان در سال جاری میلادی، 17.7 درصد و در سال آینده 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. برای بحرین نیز این اعداد به ترتیب 14.2 و 13.9 درصد تولید ناخالص داخلی است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/541492/%D8%B0%D8%AE%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF

تا پنچ سال دیگه باید دید اصلا جنگ های خاورمیانه طول میکشه یا نه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تانک های سفیر 74 ایضاً
جیپ سفیر


اگر این تسلیحات رو فروخته باشیم باز کمتر آدم زورش میاد.

ما فروختیم و پولش دریافت کردیم یا کمک بلاعوض بودن؟اصلا سودان چند سال گذشته چرا تونست به ما نزدیک بشه و چرا الان در مقابل ماست؟
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر این تسلیحات رو فروخته باشیم باز کمتر آدم زورش میاد.

ما فروختیم و پولش دریافت کردیم یا کمک بلاعوض بودن؟اصلا سودان چند سال گذشته چرا تونست به ما نزدیک بشه و چرا الان در مقابل ماست؟

دوست عزیز از دلایلی که برعلیه ما هستند یکی گداگدول!!! بودنشونه (بلاخره پول عربستان بیشتر و شیرینتر! ایرانه) یکی اینکه خودشونو بیشتر با اعراب نزدیک میبینن و میخوان جلوی ایران بایستند ...احتمال خیلی زیاد هم کمکها بلاعوض بوده ...امیدوارم درسی بشه و دیگه ازین کمکها نکنیم به کسی (هرچند عمرا همچین اتفاقی بیفته)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا پنچ سال دیگه باید دید اصلا جنگ های خاورمیانه طول میکشه یا نه

 

بحث جنگ نیست بحث هزینه کردن است 

جنگ سوریه شاید تا یک سال دیگر تمام شود 

جنگ عراق هم همین طور 

 

می ماند یمن ، بحث یمن هم تا یکسال دیگر معلوم می شود

درون بحرین هنوز تا چندین سال هزینه بر است 

 

ولی اصل داستان حضور پررنگ تر ایران خواهد بود 

بویژه اگر ایران خرید تسلیحاتی در نیروی هوایی کند آنها هم مجبور به خرید خواهند شد و این یعنی هزینه 

با حضور ناوهای ایران بیشتر درمناطق سمت سوریه و دریای سرخ احتمال خرید ناو برای عربستان بیشتر حس می شود 

بویژه اگر فرستادن دو ناو گروه در دریای سرخ مدنظر ایران قرار گیرد 

در سمت عراق هم اگر در مرز عربستان آرایش قدرت ایجاد شود باید برای آن نیز نیرو و آمادگی کسب کند 

 

با این همه می شود 3 سال هزینه ، یعنی عربستان پشتوانه داخلی اش کم می شود و اگرچه که دچار بحران مالی نمی شود ولی توان ورود به جنگ را از دست خواهد داد یا برایش سخت خواهد بود 

یا رشوه هایی که می داد کمتر می شود و فشار به آنهم زیاد می گردد 

 

خب این جا دو مساله است که سرنوشت را تعیین می کند 

آیا عربستان دچار بحران سیاسی می شود؟

آیا عربستان اقتصادش را اصلاح می کند؟

 

در صورت عدم اصلاح اقتصادی ما شاهد فروپاشی طی ده سال خواهیم بود 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.