reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

با سلام عذر حقیر رو بپذیرید..

اون چیزی رو که همه در انتظارش بودند بالاخره اتفاق افتاد..و شهادت شیخ نمر آخرین اتفاق برای سقوط آل سعود

حقیر میخوام خبرش رو بدم..

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شیخ نمر اعدام شد.باید منتظر اتفاقات بزرگی باشیم.این آل سعود احمق خودشون دارن میخ تابوتشون میکوبن

دوست عزیز احتمالا حداکثر واکنش جهان اسلام (شیعه) اعلام محکومیت و صدور بیانیه و راهپیمایی و تعطیلی کلاس های درس حوزه های علمیه و...... خواهد بود.وضعیتی پیش آمده است که  ممکن است شخصی حوصله اش سر برود و تصمیم بگیرد برای تفریح هم که شده چندتا شیعه را بکشد وخیالش از عدم عواقب بعدی آن راحت راحت باشد.آیا ما جرات اعدام یک شیخ وهابی را داریم .


 وهابیها بهترین روش ممکن را برای سرکوب شیعیان در پیش گرفتند که شامل حذف رهبران و سرشناسان شیعه است.تجربه نشان داده است که جنبش های انقلابی و مذهبی بدون داشتن رهبر مقتدر و با درایت یا به نتیجه مطلوب نمی رسند و یا بعد از مدتی دچار چند دستگی و انحراف از اهداف خود می شوند  اگر به شیعیان عربستان،بحرین،نیجریه و برخی کشور های دیگر که شیعیان در آنجا ظرفیت لازم برای توسعه و پیشرفت  را دارند نگاه کنیم این روش به خوبی مشهود است و متاسفانه عدم واکنش سخت و پشیمان کننده از سوی شیعیان هم بر وخامت اوضاع افزوده است.

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز احتمالا حداکثر واکنش جهان اسلام (شیعه) اعلام محکومیت و صدور بیانیه و راهپیمایی و تعطیلی کلاس های درس حوزه های علمیه و...... خواهد بود.وضعیتی پیش آمده است که ممکن است شخصی حوصله اش سر برود و تصمیم بگیرد برای تفریح هم که شده چندتا شیعه را بکشد وخیالش از عدم عواقب بعدی آن راحت راحت باشد.آیا ما جرات اعدام یک شیخ وهابی را داریم .

وهابیها بهترین روش ممکن را برای سرکوب شیعیان در پیش گرفتند که شامل حذف رهبران و سرشناسان شیعه است.تجربه نشان داده است که جنبش های انقلابی و مذهبی بدون داشتن رهبر مقتدر و با درایت یا به نتیجه مطلوب نمی رسند و یا بعد از مدتی دچار چند دستگی و انحراف از اهداف خود می شوند اگر به شیعیان عربستان،بحرین،نیجریه و برخی کشور های دیگر که شیعیان در آنجا ظرفیت لازم برای توسعه و پیشرفت را دارند نگاه کنیم این روش به خوبی مشهود است و متاسفانه عدم واکنش سخت و پشیمان کننده از سوی شیعیان هم بر وخامت اوضاع افزوده است.

دقیقا همین طوره.سکوت باعث شده طرف مقابل گستاخ شه.هزینه ریختن خون شیعه برای دشمنان پایین امده .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستانی که راجع به موشک ها و نقص های این توان نظامی ما صحبت میکنند. چند نکته رو گوش زد میکنم. اول اینکه در جنگ تمام عیار به هیچ عنوان سامانه های دفاع موشکی کاربرد نخواهند داشت. دلیل این موضوع هم هزینه ی سرسام آور این سامانه هاست. وقتی خود موشک. شلیک شده از آتش بار های ارو هم اندازه ی موشکی همچون فاتح هست که قطع پر هزینه تر از موشک های ما هم هست. فکر میکنید در مقابل این طیف گسترده از حملات موشکی چقدر میتونن دوام بیارند. هم در ساخت مشکل پیش میاد و هم در هزینه ی ساخت ایران نه حماس نه یمن. ایران قطعا به این موضوع که حملات در حجم انبوه باشه رو در برنامه هجومی و پاسخ ثانویه خودش قرار داده.
دوم اینکه ایران هدفش از سری کاری و تولید انبوه پهبادی چون کرار با برد زیاد و یا موشک های کروزی همچون سومار قطعا قصد اختلال در این سامانه در نظر گرفته باشه این رو گفتم تا جوابی باشه به دوستی که گفت خلبان زبده ی ما در پناه نقطه ی کور راداری خودشو به پاتریوت ها برسونه. البته گزینه دوم ضروری نیست همون گزینه ی اول یعنی تعداد شلیک خیلی زیاد توان دشمن رو زیر سوال می‌بره

باید عرض کنم در جواب توهمات دوستان

اگر اینها مسئله ای نبود، روسیه اینهمه بال بال نمیزد سر استقرار دفاع های ضد موشکی در اروپا

بیخودی این مسئله رو نباید حقیر کرد، حتما باید زمان جنگ زیر بمباران و کشتار طرف مقابل، و گزینه های استراتژیکتون شبیه ترقه بازی باید بشه تا بفهمید...

 

اینجا عرض کنم، اول که بایست بتونید موشک انبوه بفرستید، ثانیا فرستادید، تا چندتا تا کی چه مدت میتونید بفرستید...

نکته بعدی الان دولت کرد و آذری از بغل، از پایین خوزستان، و از شرق سیستان رو حداقل هدف گرفتند، شرایطی مثل ابتدای سال 58 و 59 داره بوجود میاد. خائنین و جواسیس رسمی در مملکت هم تا کلیدی ترین پست ها نفوذ کردن که اسم نمی برم.

خوب اینها ائتلافی تشکیل بدن، و یکبار برای همیشه به بهای قربانی شدن یک کشور هم که شده بخوان ایران رو شخم بزنن شما چیکار میخوای کنی...

در حالی که بنده خبر دارم بصورت مستقیم در بحث ماهواره که مستقیما به بحث موشکهای دوربرد مربوط میشه تمام فعالیت های ما از سال 92 تعطیل شده، تمامش...

یعنی ما حداقل 2 سال هست در جا زدیم با اونهمه عقب ماندگی که تازه داریم...

 

باقی پروژه ها هم که میخواد به زور و ضرب پروژه سربازی مجانی تموم بشه، و تازگی موظف کردن مقاله در بیاد...

یعنی شما حداقل 2، 3 سال هست با اون بودجه محدود تازه درجا زدی...

ولی اونا سرجاشون ننشستن

----------------------------------------------------------------------------------------------

این سامانه ها 80 درصد هم دقت داشته باشه به هدفش رسیده، که بنا به منابعی 95% دقت دارند، اونم برای موشک های کوچک که از لحاظ راداری هدف قرار دادنشون مشکل تر هست.

شما اگه داشته باشی و بتونی 1000 تا موشکت رو شلیک کن، با 50 تا ترقه چیزی نمیشه. اگر با 50 تا بمب کشوری کلا فلج بشه با اینم میشه.

------------------------------

مسئله اشباع راداری توهمی بیش نیست از لحاظ علمی و در رادارهای جدید و نسل نو که چه عرض کنم، از نسل هایی که از 15 سال پیش به این طرف عملیاتی شدند، قدرت تفکیک در حد متر و سانتیمتر دارند، و هر رادار توانایی قفل رو 24 تا 48 هدف رو داره حداقلش و میتونه با 2 تا 4 هدف همزمان درگیر بشه.

بنابراین اگر به تعداد کافی از این سامانه ها استفاده کنند که دارند عدد موشکای ما چیزی نیست، مگر اینکه ما بخوایم برای زدن یه نقطه 1000 تا موشک بزنیم....

ویرایش شده در توسط pyaghoubi
  • Upvote 7
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در حالی که بنده خبر دارم بصورت مستقیم در بحث ماهواره که مستقیما به بحث موشکهای دوربرد مربوط میشه تمام فعالیت های ما از سال 92 تعطیل شده، تمامش...
یعنی ما حداقل 2 سال هست در جا زدیم با اونهمه عقب ماندگی که تازه داریم...
 

جالبه این دوره و زمونه همه مدعی هستند از همه چی کشور خبر دارن اونم از نوع موثق ، عزیز جان هر کسی تو این مملکت میدونه هیچ ریس جمهوری اختیار دستکاری برنامه موشکی رو نداره و همه چیز زیر نظر مراجع بالاتره ، جاشین فرمانده سپاه هم در نماز جمعه جملاتی در این زمینه بیان داشتند که مطالعش برای شما خالی از لطف نیست.
تا کی بیام همش ماهواره بیست کیلویی غیر کاربردی و نمایشی که عمرش بیست روزه بفرستیم فضا ، باید وارد مقوله پرتاب ماهواره های حرفه ای و کاربردی شد که لازمه این مهم دست یابی به ماهواره برهای سنگین هست ، همون سفیر امیدم با تمام سادگی که داشت و مرحله اولش یه موشک مطمئن بود ، دست کم یه fail داشت ، حالا دیگه سیمرغ و قائم و سپهر چقدر کار ببره توسعشون خدا میدونه.
هی شاید دهه فجر امسال سیمرغ بال گشود.
  • Upvote 10
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا حالا ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان بدون شک پیروز و برنده ی نبرد در یمن بوده. متاسفانه در این سایتم مشاهده میشه که پیروزی های ائتلاف کوچک شمرده میشه و دستاوردهای نیروهای حوثی و گارد بزرگ نمایی میشه. ائتلاف هر ماه چند شهرو ازدست حوثی ها وطرفداران صالح خارج می کنه و به دروازه های صنعا رسیده و به احتمال زیاد تا آخره ساله 2016 میلادی صنعا از کنترل نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی ها خارج میشه بعد از اون علی عبدالله صالح یا دستگیر و محاکمه خواهد شد یا به سرنوشتی مشابهه قذافیه خدا بیامرز دچار میشه و حوثی ها اگر به توافقی با عربستان نرسن احتمالا باره دیگه سرکوب و قتل عام میشن. امروز هیچ کس در یمن آینده ای رو متصور نیست که در اون حوثی ها و طرفداران صالح بخشی از قدرت یا بخشی از تصمیم گیری باشن.اما اگر بخوایم این جنگو بررسی کنیم به نکاته جالبی بر خواهیم خورد اول این که موشک های بالستیک نتونستن خسارته قابل توجهی به طرف عربستان و نیروهای ائتلاف بزنن و یا حتی اونارو وادار به پذیرش خواسته های سیاسیشون کنن؛ مورد بعد اینکه حوثی ها تکیه ی زیادی بر روی شبه نظامیان داشتن و خیلی رو ایجاد گروه شبهه نظامی منسجم هزینه کردن گویی که برگ برنده ی خودشون رو در ایجاد یک گروه شبهه نظامی بزرگ دیدن، اما این گروه شبه نظامی در مواجهه با ارتش های مدرن و تخصصی نتونست توان بیاره و شهرارو یکی پس از دیگری به همون آسونی که بدست آورده بود به همون آسونی هم واگذار کرد. در ایران هم سرمایه گذاریه زیادی روی دو مقوله ی موشک های بالستیک و نیروهای شبه نظامی تحت نام بسیج صورت گرفته است.مقوله ی برخورد گروهای چریکی وشبه نظامی با ارتش های تخصصی در نبرد میان عربستان و حوثی ها به خوبی به آزمایش دراومد و ثابت کرد تکیه ی بیش از اندازه بر روی شبه نظامیان با سطح آموزش ابتدایی و استفاده از اونا در شرایط جنگ و درگیریه حقیقی نخواهد توانست منجر به پیروزی بشه و جایه سلاح های پیشرفته و نیروهای متخصص رو بگیره. حتی در سوریه هم نیرو های شبه نظامی که این بار مستقیما توسط ایران ایجاد تسلیح و آموزش داده شده بودند نتونستن در یک جنگه فرسایشی توازن قوا را به نفع متحد ایران حفظ کنن.
  • Upvote 14
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از بین بردن یک هدف محافظت شده توسط سامانه هایی مثل پاتریوت ممکنه ولی یمنی ها توانش رو ندارن مثلا چنتا استراتژی:
1-با استفاده از حمله غافلگیر کننده جنگنده های نیروی هوایی سامانه پاتریوت از کار بیوفته یا تضعیف بشه تا در مرحله بعد موشک های بالستیک بقیه سامانه و اهداف تحت پوشش رو از بین ببرن(این راه مناسبه ولی دو مشکل اساسی داره یک خلبان حرفه ای میخواد که بتوننه به عمق خاک دشمن نفوذ کنه زیر خط دید رادار که البته ما چنین خلبانی داریم دو اینکه باید هواپیما های مناسب و تجهیزات مناسب داشته باشیم و همچنین هواپیمامون برد بالای داشته باشه چون برخی اهداف اولیه مثل رادار های پیش اخطار در عمق خاک دشمن قرار دارن با این اوصاف برای چنین هدفی ما فقط تعداد محدودی سوخو 24 داریم که برای ضربه زدن به کشوری مثل کویت یا قطر کافین ولی کشوری مثل عربستان که مجهز به اواکس هم هست رو نمیشه با این تعداد سوخو 24 به زانو در اورد)
2-تعدادی موشک قدیمی بدون کلاهک جنگی در مرحله اول به هدف حمله کنن تا سامانه های مقابله کننده با اونها در گیر بشن و در همین فاصله موشک هایی مثل هرمز 1 رادار هارو هدف قرار بدن و بقیه اهداف هم بمونه برای موشک های دیگر(این استراتژی کاملا موثر میتونه باشه ولی زمانبندی دقیق میخواد و همینطور به نظر نمیرسه دشمن بیش از چند بار فریب این استراتژی رو بخوره)
3-با استفاده از موشک های کروز برد بلند رادار ها هدف قرار بگیرن بعد هم موشک های بالستیک به شکار کردن بپردازن(خوشبختانه توان انجام این استراتژی رو داریم ولی عربستان سرزمین مسطحی هست و اگر مجهز به موشک های برد کوتاه و توپ ضد هوایی در کنار پاتریوت ها باشن میتونن با این استراتژی مقابله کنند)
4-این استراتژی حداقل تا چندی پیش مورد علاقه فرماندهان نظامی ایرانی بود یه راه ساده ولی پر خرج تر و کم سود تر برای ما اون هم حمله تعداد زیادی موشک به اهداف هست که مثلا پاتریوت چنتا از موشک هارو شکار کنه بقیه به اهداف میرسن(این راه در بلند مدت ضربه ی وحشتناکی به ما میزنه چون از نظر مالی نسبت به عربستان دست پایین تر رو داریم)
ولی بهترین استراتژی استفاده از تمامی موارد بالا به صورت ترکیبی هست

اولا ممنون از پاسختون.خوش حال میشم بعضی از دوستان بر خلافه خیلی ها سعی میکنن علمی و منطقی به قضیه نگاه کنن هر چند با نظرتون موافق نیستم. این که ایران چند تا موشک بفرسته تا سامانه ها گیج بشن و یکی از اونا دسته آخر به هدف یا خوده سامانه برخورد کنه؛ البته ایده ی جالبی به نظر میاد ولی دوسته گرامی سامانه های پاتریوت متحرک اند یعنی اگر هم ایران تا حالا جاشونو پیدا کرده باشه در زمانه درگیریه گسترده اینارو میتونن جابه جا کنن و ببرن تو عمق صحراهای عربستان یا امارات. در زمانه درگیریه احتمالی بحث سره اینه که کی ضربه ی اولو میزنه. اینم بگم که منظورم از درگیری؛ درگیریه احتمالی با کشورهای حوزه ی خلیجه و بحثه آمریکا کلا جداست.پس اولا این احتمال هست که ایران حتی نتونه جایه پاتریوت ها رو پیدا کنه و زمانه نبرده احتمالی بحث سره چند روز و چند هفته ی اوله که کدوم طرف بتونه ضربه ی اساسیو وارد کنخ مورده بعد اینکه انبارهای ذخیره ی موشک ایران برای طرف مقابل شناخته شدن حالا شما خودت ببین دوستم زمانه جنگ فکر کردی واقعا چند تا موشکو ایران میتونه از سیلوها بکشه بیرون بذاره رو سکو و ببره شلیک کنه؟؟؟آیا اون مدت طرف خوابه و منتظره موشکا شلیک بشن؟؟؟آیا نیرو های هوائیه پیشرفته عربستان و امارات که بزرگترین ناوگان اف16 رو در اختیار داره و سایر کشور های عضو پیمان سپر جزیره اون وسط کشکن؟؟؟قصد ندارم تاپیکو به انحراف ببرم بحث سره اینه که جنگه یمن داره واقعیت های نبرده امروزیو نشون میده. عربستان که بمب های سنگر شکن تهیه کرده و داره تو یمن استفاده میکنه دیدین که اون روزایه اوله شروع حمله ی ائتلاف به یمن تو صنعا فقط انبار موشک بود که میترکید اونا هم مثله ایران موشک هاشونو برده بودن زیرو کوهو زمین و فکر میکردن جاشون امنه.اگر یکی از این سنگر شکنا بخوره به انبارهای نگه داری موشک ایران در زیر زمین یا همین شهرهای زیر زمینی که آقایون چند وقت پیش خیلی هم روش مانور دادن موشک ها دومینو وار یکی یکی منفجر میشن فقط خواهشا نگین جاشونو نمیدونن زیر نظر گرفتن نقل و انتقالات اون موشک های گنده کاره سختی نیست و افغانستانم بخواد میتونه جاشونو پیدا کنه اون بحثه حمله ی غافلگیر کننده با اف 5 های 50 ساله پیشم به نظرم واردش نشیم بهتره ویرایش شده در توسط alonboy
  • Upvote 4
  • Downvote 19

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اعدام شیخ نمر یک نکته را به وضوح نشان داد و آن ضعف مفرط عربستان در رسیدن به اهدافش است 

و این جنایت تنها یک فرار به جلو است فرار به جلویی که تاوان سنگینی برای عربستان خواهد داشت 

شیخ نمر همانطور که در زمان حیاتش برای استبداد عربستان تهدید بود با شهادتش هم استبداد عربستان را تهدید کرد 

الان تمام خبرگزاری های دنیا این صحبت را پخش کرده اند چرا در عربستان انتخابات برگزار نمی شود ؟

 

یمنی ها اگر بتوانند حداقل تا یک سال دیگر عربستان را مشغول نگه دارند ، می توان گفت عربستان یا تسلیم می شود و ترک جنگ می گوید ویا با بحران مالی و مشکلات در داخل روبرو خواهد شد

از این رو کمک بویژه کمک غذایی و دارویی به یمن واجب است

  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولا ممنون از پاسختون.خوش حال میشم بعضی از دوستان بر خلافه خیلی ها سعی میکنن علمی و منطقی به قضیه نگاه کنن هر چند با نظرتون موافق نیستم. این که ایران چند تا موشک بفرسته تا سامانه ها گیج بشن و یکی از اونا دسته آخر به هدف یا خوده سامانه برخورد کنه؛ البته ایده ی جالبی به نظر میاد ولی دوسته گرامی سامانه های پاتریوت متحرک اند یعنی اگر هم ایران تا حالا جاشونو پیدا کرده باشه در زمانه درگیریه گسترده اینارو میتونن جابه جا کنن و ببرن تو عمق صحراهای عربستان یا امارات. در زمانه درگیریه احتمالی بحث سره اینه که کی ضربه ی اولو میزنه. اینم بگم که منظورم از درگیری؛ درگیریه احتمالی با کشورهای حوزه ی خلیجه و بحثه آمریکا کلا جداست.پس اولا این احتمال هست مکه ایران حتی نتونه جایه پاتریوت ها رو پیدا کنه و زمانه نبرده احتمالی بحث سره چند روز و چند هفته ی اوله که کدوم طرف بتونه ضربه ی اساسیو وارد کنخ مورده بعد اینکه انبارهای ذخیره ی موشک ایران برای طرف مقابل شناخته شدن حالا شما خودت ببین دوستم زمانه جنگ فکر کردی واقعا چند تا موشکو ایران میتونه از سیلوها بکشه بیرون بذاره رو سکو و ببره شلیک کنه؟؟؟آیا اون مدت طرف خوابه و منتظره موشکا شلیک بشن؟؟؟آیا نیرو های هوائیه پیشرفته عربستان و امارات که بزرگترین ناوگان اف16 رو در اختیار داره و سایر کشور های عضو پیمان سپر جزیره اون وسط کشکن؟؟؟قصد ندارم تاپیکو به انحراف ببرم بحث سره اینه که جنگه یمن داره واقعیت های نبرده امروزیو نشون میده. عربستان که بمب های سنگر شکن تهیه کرده و داره تو یمن استفاده میکنه دیدین که اون روزایه اوله شروع حمله ی ائتلاف به یمن تو صنعا فقط انبار موشک بود که میترکید اونا هم مثله ایران موشک هاشونو برده بودن زیرو کوهو زمین و فکر میکردن جاشون امنه.اگر یکی از این سنگر شکنا بخوره به انبارهای نگه داری موشک ایران در زیر زمین یا همین شهرهای زیر زمینی که آقایون چند وقت پیش خیلی هم روش مانور دادن موشک ها دومینو وار یکی یکی منفجر میشن فقط خواهشا نگین جاشونو نمیدونن زیر نظر گرفتن نقل و انتقالات اون موشک های گنده کاره سختی نیست و افغانستانم بخواد میتونه جاشونو پیدا کنه اون بحثه حمله ی غافلگیر کننده با اف 5 های 50 ساله پیشم به نظرم واردش نشیم بهتره

خیلی ممنون از نقدتون اف 5 که اصلا توانایی چنین عملیاتی رو نداره چه حالا چه 50 سال پیش منم گفتم سوخو 24 من متحرک بودن سامانه هارو در نظر نگرفتم ولی شما اینو در نظر بگیر که اگر این امانه هارو ببرن تو عمق خاکشون اهدافی مثل پالایشگاه ها که بیشتر در نواحی شرقی عربستان هستن اسیب پذیر تر میشن و البته پیدا کردن پاتریوت ها هم کار سختی نیست با تکنیک های ساده جنگ الکترونیک میشه پیداشون کرد و بلافاصله حمله کرد ولی این بحثتون که انبار های موشکی از بین برن شما اشتباهتون اینه که ایران رو با یمن مقایسه میکنید یمن نه نیروی هوایی فعال داشت نه نیروی  پدافند حتی با این وجود هم عربستان اول سعی کرد نیروی هوایی یمن رو از معادلات خارج کنه بعد رفت سر وقت موشک ها ما هم پدافند قوی تری داریم هم نیروی هوایی قوی تر و هم عمق استراتژیک بیشتر ور در ضمن این شهر های موشکی هم فقط در این حد بدونیم که اصلا یک تکه نیستن و جدا جدا از هم قرار دارن در عمق بیشتری هم قرار دارن که هر سنگر شکنی بش نمیرسه خلاصه ی امر درگیری ایران با عربستان یا سپر جزیره با در گیری یمن با عربستان زمین تا اسمون فرق داره

راستی کشوری که اف 16 داره ولی خلبانش تو یه ماموریت ساده تو حمله به لیبی  با اشتباه فاحش هواپیماشو زمینگیر میکنه اف 16 که هیچی اف 22 هم داشته باشه نمیشه بش گفت تهدید (در حمله به لیبی تنها تلفات بین اون همه هواپیما یک اف 15 امریکایی بود که نقص فنی داشت و سقوط کرد و یک اف 16 که به دلیل بی کفایتیه خلبان در حین صعود سقوط کرد)

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینکه ما توانایی دشمن رو دست کم نگیریم و دنبال برطرف کردن نقاط ضعف خودمون باشیم یک اصل اساسی است که همواره به ان معتقدم و امیدوارم فرماندهان رده بالا نیز به توانایی نظامی کسب شده غره نشوند اما بنظر می رسد اطلاعات شما از مسائل نظامی و نیز تحولات این چند سال کافی نیست.مثلا در جنگ یمن که انصار و ارتش یمن از نیرو هوایی بهره ای نبرد و پدافند هوایی هم نداشت زیر 300 سورتی پرواز روزانه انواع و اقسام جنگنده های پیشرفته چندین کشور ،موشکهای متعدد شلیک کرده است با اینکه یک سوم مساحت یمن را در اختیار دارند انگاه چطور ایران با گستردگی پهنا و پدافند قوی نتواند موشک شلیک کند؟ ایا مهندسان این مملکت از محاسبات چگونگی ساخت انبارها و سیلوهای شلیک موشک که در برابر بمیهای سنگرشکن مقاوم باشند عاجزند؟ قیاس روش خوبی است ولی گاهی فاجعه ببار می اورد.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک سوال ساده : 
عربستان چرا شیخ نمر را اعدام کرد ؟
چه برنامه ریزی و هدفی برای این کار داشتند ؟ 
برای جواب به این پرسش ها ، به نظر من بد نیست دو نکته را نظر بگیریم
1-
20 تا 30 درصد جمعیت فعلی عربستان را مهاجر ها تشکیل میدند و بیش از  10 درصد هم شیعیان هستد 
2- 
عربستان بدون شک واکنش های احتمالی را در نظر گرفته است ،
اما  مهم ترین سوال بدون پاسخ ،  این است که عربستان از واکنش های احتمالی چه سودی می برد  ؟  جواب این سوال در روز های آینده روشن تر خواهد شد 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نسل جدید دولتمردان عربستان اتفاقا در جهت منافع ملی خود راه درستی رو میرن

و در واقع سیاستشون کاملا هماهنگ با ترکیه و سایر غربی هاست

در یمن که روز به روز دارن جلوتر میرن ورسیدن به صنعا تا اینده ای نزدیک چیزی دور از ذهن نیست

در قبال ایران هم کامل درست برخورد میکنن با اعدام شیخ نمر دقیقا زدن به خال حمله به سفارت توسط ایرانی ها بهانه بسیار خوبیه

دوستان شعاری و احساسی بدونن واقعیت با این چیزا تغییر نمیکنه ما هیچ مهره ای در برابر عربستان برای رو کردن نداریم غیر دلبستن به موشک های چند تا حوثی

که خیلی هاش رو دارن با پاتریوت میزنن و صدا و سیمای ما بزرگ میکنه عربستان به خوبی فهمیده که ما صرفا یه کشور شعاری هستیم چون در عرصه بین الملل

حامی نداریم دیگه فاجعه منا اوج مهر تایید بود بر این مطلب هر چند هنوزم دارن اعزام میکنن که مبادا نون سازمان حج و زیارت اجرشه

با برنامه حساب شده هم تمام گروه های حامی ما خصوصا شیعیان رو در جای جای دنیا نابود میکنن در دراز مدت مثل همین کشتار نیجریه

به نظر بنده هم سوریه هم یمن واسه ما صرفا یه باتلاقن که زمان مشخص میکنه

 

حمله به سفارت هم صرفا یه کار ابلهانه است که بنده خدا ظریف فردا باید بره جور مشتی انسان جو گیر رو بده

 

کاش ذره ای درایت وجود داشت من از مسئولینمون انتظار نداشتم که بزارن سفارت رو مشتی کوته فکر اتش زنند

دوستان مثل اینکه خوابن و نمیدونن ما باید با عربستان وارد مذاکره شویم واسه نفت که اقتصادمون روش استواره

 

خدایا خودت این ملت رو از شر انسان های کوته فکر و سطحی نگر و احساسی نجات بده

ویرایش شده در توسط tired
  • Upvote 8
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نسل جدید دولتمردان عربستان اتفاقا در جهت منافع ملی خود راه درستی رو میرن
و در واقع سیاستشون کاملا هماهنگ با ترکیه و سایر غربی هاست
در یمن که روز به روز دارن جلوتر میرن ورسیدن به صنعا تا اینده ای نزدیک چیزی دور از ذهن نیست
در قبال ایران هم کامل درست برخورد میکنن با اعدام شیخ نمر دقیقا زدن به خال حمله به سفارت توسط ایرانی ها بهانه بسیار خوبیه
دوستان شعاری و احساسی بدونن واقعیت با این چیزا تغییر نمیکنه ما هیچ مهره ای در برابر عربستان برای رو کردن نداریم غیر دلبستن به موشک های چند تا حوثی
که خیلی هاش رو دارن با پاتریوت میزنن و صدا و سیمای ما بزرگ میکنه عربستان به خوبی فهمیده که ما صرفا یه کشور شعاری هستیم چون در عرصه بین الملل
حامی نداریم دیگه فاجعه منا اوج مهر تایید بود بر این مطلب هر چند هنوزم دارن اعزام میکنن که مبادا نون سازمان حج و زیارت اجرشه
با برنامه حساب شده هم تمام گروه های حامی ما خصوصا شیعیان رو در جای جای دنیا نابود میکنن در دراز مدت مثل همین کشتار نیجریه
به نظر بنده هم سوریه هم یمن واسه ما صرفا یه باتلاقن که زمان مشخص میکنه

حمله به سفارت هم صرفا یه کار ابلهانه است که بنده خدا ظریف فردا باید بره جور مشتی انسان جو گیر رو بده

کاش ذره ای درایت وجود داشت من از مسئولینمون انتظار نداشتم که بزارن سفارت رو مشتی کوته فکر اتش زنند
دوستان مثل اینکه خوابن و نمیدونن ما باید با عربستان وارد مذاکره شویم واسه نفت که اقتصادمون روش استواره

خدایا خودت این ملت رو از شر انسان های کوته فکر و سطحی نگر و احساسی نجات بده

گل گفتی آخه یکی نیست بگه حمله به سفارت چه هنری داره که بهش افتخار کردینو میکنین
  • Upvote 11
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نسل جدید دولتمردان عربستان اتفاقا در جهت منافع ملی خود راه درستی رو میرن

و در واقع سیاستشون کاملا هماهنگ با ترکیه و سایر غربی هاست

در یمن که روز به روز دارن جلوتر میرن ورسیدن به صنعا تا اینده ای نزدیک چیزی دور از ذهن نیست

در قبال ایران هم کامل درست برخورد میکنن با اعدام شیخ نمر دقیقا زدن به خال حمله به سفارت توسط ایرانی ها بهانه بسیار خوبیه

دوستان شعاری و احساسی بدونن واقعیت با این چیزا تغییر نمیکنه ما هیچ مهره ای در برابر عربستان برای رو کردن نداریم غیر دلبستن به موشک های چند تا حوثی

که خیلی هاش رو دارن با پاتریوت میزنن و صدا و سیمای ما بزرگ میکنه عربستان به خوبی فهمیده که ما صرفا یه کشور شعاری هستیم چون در عرصه بین الملل

حامی نداریم دیگه فاجعه منا اوج مهر تایید بود بر این مطلب هر چند هنوزم دارن اعزام میکنن که مبادا نون سازمان حج و زیارت اجرشه

با برنامه حساب شده هم تمام گروه های حامی ما خصوصا شیعیان رو در جای جای دنیا نابود میکنن در دراز مدت مثل همین کشتار نیجریه

به نظر بنده هم سوریه هم یمن واسه ما صرفا یه باتلاقن که زمان مشخص میکنه

 

حمله به سفارت هم صرفا یه کار ابلهانه است که بنده خدا ظریف فردا باید بره جور مشتی انسان جو گیر رو بده

 

کاش ذره ای درایت وجود داشت من از مسئولینمون انتظار نداشتم که بزارن سفارت رو مشتی کوته فکر اتش زنند

دوستان مثل اینکه خوابن و نمیدونن ما باید با عربستان وارد مذاکره شویم واسه نفت که اقتصادمون روش استواره

 

خدایا خودت این ملت رو از شر انسان های کوته فکر و سطحی نگر و احساسی نجات بده

من تکذیب میکنم، اشتباها مثبت دادم، قسمت اول حرفات تا حدی درست بود

اما قسمت آخر نه، ریشه عربستان بایستی زودتر از اینها خشک بشه، بنفع جامعه جهانی هست، ریشه تروریست ها داعش و القاعده و غیره اینهان، تمامی جهان غرب و شرق سودشون در این هست، منتهی اینا با پولاشون دهنشون رو بستن، ولی خوب پول هم تا یه جایی برد داره.

در مورد یمن قبول دارم سقوط میکنه، اما این اولین شکست نیست، بهرحال هرکدوم از اینها تجربه ای میشه برای آینده، فقط اونا نیستن که تجربه می آموزند، ما هم هستیم. بهرحال هر جنگی آبدیده تر میشیم و با تجربه تر.

 

از این خواب خرگوشی بیدار شدیم، تو باد همه چی خوابیده بودیم، هنوزم، اینا رو یه مشت شکم گنده میدونستیم و هنوز بعضیها میدونن که نمیتونن جنگی رو اداره کنند، یکم یه زنگ هشداری برای ما روشن شد.

آینده ما هم در سوریه مشخصه، اگر الان در سوریه نجنگیم فردا باید باز تو کشور بجنگیم و خرابی و کشته بدیم، و مثل الان سوریه شاهد تجزیه کشور باشیم.

هر چقدر پیروزیشون رو در سوریه عقب بندازیم، زمان حمله به ایران رو عقب انداختیم. شاید خدا رو چه دیدی، ستون تا ستون فرجه تو این زمان تونستیم چیزی دست و پا کنیم، و خائنین و جواسیس بیشتری مثل شورش سال 88 چهره اش رو روشن کردند.

بعضی وقتها لیست قطعات تحریمی رو میخونی میبینی اینقدر دقیق اطلاعات دادن دهن آدم باز می مونه...

 

همونطور که اگر بجای کمک به ساقط کردن قذافی پشتش وایستاده بودیم، الان مصیبت ها در سوریه کمتر بود، الان چوب حماقت و غافلگیری میخوریم در حمایت از سقوط قذافی. یادمه تو شبکه خبر میگفتیم قذافی  قرص ایکس خورده، میگه اینا القاعده هستند و انقلابی نیستند.

ویرایش شده در توسط pyaghoubi
  • Upvote 7
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.