reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

البته تا جایی که بنده میدونم این بسته به میزان سوخت و بردی است که موشک در آن استفاده شده. در نتیجه ممکنه که حتی نصف سوخت موشک باقی بمونه اگر مثلا در برد ۲۰۰ کیلیومتر شلیک بشه 

hosm عزیز هیچ کس موشک با برد 600 کیلومتر را در برد 200 کیلومتری شلیک نمیکنه (انهم موشک هایی با تعداد کم و محدود )  کمینه بردی که یک موشک میتونه در ان  شلیک بشه یک مقدار مشخصی هست مثل بیشینه ان. البته فاصله پایگاه هوایی  طائف از مرزهای  یمن هم مشخص هست  icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd

 

https://www.google.com/maps/place/21%C2%B028'59.0%22N+40%C2%B032'39.0%22E/@21.2643668,35.5124762,5.17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d21.4830556!4d40.5441667 

 

حالا باید ببنیم تو منابع شلیک تو برد مینیمم با کاهش مقدار سوخت و زمان سوزش موتور هست یا با همون سوخت و زمان سوزش و افزایش بیشینه ارتفاع اوج . اما خیلی خیلی بعید هست موشک با مخزن مثلا نیمه پر در فاز ترمینال باشه چون به هر حال سوخت مایع هست و کلی مشکلات ایجاد میکنه در ان سرعت های بالا حین برگشت برای موشک .  

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

hosm عزیز هیچ کس موشک با برد 600 کیلومتر را در برد 200 کیلومتری شلیک نمیکنه (انهم موشک هایی با تعداد کم و محدود )  کمینه بردی که یک موشک میتونه در ان  شلیک بشه یک مقدار مشخصی هست مثل بیشینه ان. البته فاصله پایگاه هوایی  طائف از مرزهای  یمن هم مشخص هست  icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd

 

https://www.google.com/maps/place/21%C2%B028'59.0%22N+40%C2%B032'39.0%22E/@21.2643668,35.5124762,5.17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d21.4830556!4d40.5441667 

 

حالا باید ببنیم تو منابع شلیک تو برد مینیمم با کاهش مقدار سوخت و زمان سوزش موتور هست یا با همون سوخت و زمان سوزش و افزایش بیشینه ارتفاع اوج . اما خیلی خیلی بعید هست موشک با مخزن مثلا نیمه پر در فاز ترمینال باشه چون به هر حال سوخت مایع هست و کلی مشکلات ایجاد میکنه در ان سرعت های بالا حین برگشت برای موشک .  

 

دکتر عزیز،

 

من تئوری مطلب رو عرض کردم و نه آن چیزی که اتفاق افتاده.

یادمه یک بار یکی از مقامات سپاه در این باره می‌گفت و تاکید می‌کرد خود سوخت برای دشمن کلی ایجاد مشکل می‌کند (البته در باره ناوهای دشمن و موشک بالستیک صحبت می‌کرد) (مصاحبه تلویزیونی)

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

hosm عزیز هیچ کس موشک با برد 600 کیلومتر را در برد 200 کیلومتری شلیک نمیکنه (انهم موشک هایی با تعداد کم و محدود )  کمینه بردی که یک موشک میتونه در ان  شلیک بشه یک مقدار مشخصی هست مثل بیشینه ان. البته فاصله پایگاه هوایی  طائف از مرزهای  یمن هم مشخص هست  icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd
 
https://www.google.com/maps/place/21°28'59.0%22N+40%C2%B032'39.0%22E/@21.2643668,35.5124762,5.17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d21.4830556!4d40.5441667 
 
حالا باید ببنیم تو منابع شلیک تو برد مینیمم با کاهش مقدار سوخت و زمان سوزش موتور هست یا با همون سوخت و زمان سوزش و افزایش بیشینه ارتفاع اوج . اما خیلی خیلی بعید هست موشک با مخزن مثلا نیمه پر در فاز ترمینال باشه چون به هر حال سوخت مایع هست و کلی مشکلات ایجاد میکنه در ان سرعت های بالا حین برگشت برای موشک .

این اتفاق معمولا تو آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما که زیر برد استاندارشون آزمایش میشن می افته،
چند سال پیش روسیه یه موشک رو در برد پنج هزار کیلومتر آزمایش کرد که باعث نورافشانی بالای دریای خزر شد که تا کیلومترها دورتر مشاهده شد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این اتفاق معمولا تو آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما که زیر برد استاندارشون آزمایش میشن می افته،
چند سال پیش روسیه یه موشک رو در برد پنج هزار کیلومتر آزمایش کرد که باعث نورافشانی بالای دریای خزر شد که تا کیلومترها دورتر مشاهده شد

 

اشتباه نکنم ان موشک توپول ام بود که سه مرحله سوخت جامد هست . با یک موشک یک مرحله ای و سوخت مایع تفاوت میکنه قضیه 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

مگه این نوع موشک بال استیک نیست؟ اگه موشک بال استیک باشه و فقط کلاهک ان به سمت زمین بیاد که دیگه حرف زدن در مورد سوخت باقی مونده بی معنی هستش.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخوی میدونی پرسیدن سوالی که جوابش را میدونی چه حکمی داره؟ 
 
اگر مقصود این هست که موشک ادعا شده 200 کیلومتر بردش بیشتر از اسکاد سی هست و طولش هم نزدیک یک متر خورده ای بیشتر ! اینها ادعایی هست که هیچ راهی برای اثباتش نیست غیر از اینکه خودمون با متر بریم یمن و تست کنیم ... اگر بگیم برکان یک موشک جدید بر پایه اسکاد هست بعد باید بپرسیم اصولا پیش از حمله سعودی چنین توانایی فنی در یمن وجود داشته ؟  ( اگر هم داشت در اختیار انصار الله نبود ! و از اتحاد انصارالله با صالح  و ارتش زمان زیادی نمیگذره ) حالا بماند مدت مدید بمباران دشمن روی یمن و زیر ساخت های نظامی ان . مگر فرض کنیم  موشک ادعا شده قاچاق شده به یمن و توسط مستشاران ! ما منتاژ شده که با وجود محاصره دریایی و زمینی خیلی خیلی سناریوی بعیدی هست و تازه ان وقت باید بگردیم ببینیم این قطر و طول و وزن و  برد با کدوم ورژن توسعه یافته از اسکاد مطابقت داره ....


نیت خوانی کردید. بالاخره بحث سوال و جوابه دیگه!

در هر صورت جواب ما رو که ندادید ، اما اگر اعتبار سایت زیر رو قبول داشته باشید ، برد اسکاد سی رو ۵۵۰ کیلومتر اعلام کرده :

http://missilethreat.csis.org/missile/r-11-17-ss-1-scud-abcd/

در صورتیکه پایین ترین نقطهٔ پایگاه هوایی ملک فهد سعودی با نزدیک ترین نقطهٔ مرزی یمن ، بیش از ۵۰۰ کیلومتر فاصله داره (دقیقترش میشه در حدود ۵۲۵ کیلومتر .)
و بعید به نظر میرسه یمنی ها از ۲۵ کیلومتری مرزشون اقدام به شلیک کرده باشند. (نمیدونم اصلا اون منطقه از مرزشون در اختیار ارتش و انصارالله هست یا خیر ؟)

با این اوصاف محل شلیک موشک باید بیش از برد موشک اسکاد سی تا اون پایگاه فاصله داشته باشه .
نتیجه اینکه این موشک هر چی هست اسکاد سی اصلی نیست. اینکه چجوری تونستن بردش رو افزایش بدهند هم الله اعلم ...
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیت خوانی کردید. بالاخره بحث سوال و جوابه دیگه!

در هر صورت جواب ما رو که ندادید ، اما اگر اعتبار سایت زیر رو قبول داشته باشید ، برد اسکاد سی رو ۵۵۰ کیلومتر اعلام کرده :

http://missilethreat.csis.org/missile/r-11-17-ss-1-scud-abcd/

در صورتیکه پایین ترین نقطهٔ پایگاه هوایی ملک فهد سعودی با نزدیک ترین نقطهٔ مرزی یمن ، بیش از ۵۰۰ کیلومتر فاصله داره (دقیقترش میشه در حدود ۵۲۵ کیلومتر .)
و بعید به نظر میرسه یمنی ها از ۲۵ کیلومتری مرزشون اقدام به شلیک کرده باشند. (نمیدونم اصلا اون منطقه از مرزشون در اختیار ارتش و انصارالله هست یا خیر ؟)

با این اوصاف محل شلیک موشک باید بیش از برد موشک اسکاد سی تا اون پایگاه فاصله داشته باشه .
نتیجه اینکه این موشک هر چی هست اسکاد سی اصلی نیست. اینکه چجوری تونستن بردش رو افزایش بدهند هم الله اعلم ...

 

510 کیلومتر فاصله هست تا مرز حوثی ها موشک 550 کیلومتری رو از 30-40 کیلومتر داخل مرزهای یمن میتونن شلیک کنن . حتی از 25 کیلومتری که شما محاسبه کردی هم میشه شلیک کرد اون مناطق در اختیار یمنی ها (حوثی ها )  قرار داره . البته من در باره موشک نظری ندارم فقط میگم شلیک موشک اسکاد هم اگه 550 کیلومتر برد داشته باشه امکان پذیر هست .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر پایین ترین نقطهٔ شهرک های مسکونی پایگاه فهد سعودی رو مقصد موشک برکان یک در نظر بگیریم :

08317536315536376711_thumb.png

فاصلش تا نزدیک ترین نقطهٔ مرزی یمن در اینجا :

03749088686668561921_thumb.png

میشه ۵۲۴ الی ۵۲۵ کیلومتر :

75330782775108035735_thumb.png

هدف قرار دادن تاسیسات نزدیک باند پرواز یکی دو کیلومتری این فاصله رو بیشتر میکنه.
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ساختن پیشران برای حوثی ها امکان پذیر نیست، پس ساختن موشک در این رنج از صفر رو از دایره احتمالات خارج بکنید.

موجودی بالستیک یمن، سری اسکار هستش. اگر یک تیم هوا و فضا در یمن حضور داشته باشه، می تونه با تغییراتی درموشک، برد رو افزایش بده که عملا کار سختی است.

برکان از نظر بنده، مطمئنا از سری اسکاد هست. می تونید کمی در اینجا در مورد این سری و انواع اون و روش های افزایش برد استفاده شده مطالعه بکنید.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 168+366
 
درگیری های شدید در صرواح غرب مأرب، محور حرض ـ میدی و استان تعز جریان دارد:

 

1) نیروهای انصارالله حمله سنگینی را برای بازپس گیری بندر میدی آغاز کرده اند. رسانه های نزدیک به انصارالله از تصرف بندر میدی خبر می دهند اما رسانه های مخالف ادعا می کنند تلفات سنگین به انصارالله وارد شده است. هنوز درگیری ادامه داشته و هر یک از طرفین تلاش می کنند وضعیت میدانی را به نفع خود تثبیت کنند.
 
2) نیروهای هادی و ائتلاف، از سه محور حمله ای گسترده به مواضع نیروهای انصارالله در صرواح (غرب مأرب) را آغاز کرده اند. این حمله با مقاومت سرسختانه انصارالله روبرو شده است. تعدادی از تپه های اطراف صرواح سقوط کرده ولی هنوز مرکز مدیریت صرواح در کنترل انصارالله قرار دارد. رسانه های نزدیک به هادی اعلام کردند یک نظامی اماراتی در این عملیات کشته شده است. نیروهای هادی تلاش می کنند با سیطره بر صرواح، وارد منطقه خولان در جنوب شرق صنعاء شوند و جبهه جدیدی را برای ورود به صنعاء باز کنند.
 

3) نیروهای انصارالله تلاش می کنند ارتفاع استراتژیک «جبل هان» و مناطقی را که اخیرا در جنوب غرب تعز از دست داده اند را پس بگیرند. این حملات تاکنون توسط نیروهای هادی دفع شده است. همچنین درگیری های شدید در مناطق جنوب شرقی تعز جریان دارد.

 

4) قافله بزرگ کمکهای مردم بنی حشیش برای حمایت از رزمندگان انصارالله دیروز براه افتاد. این کمکها شامل یکصد خودرو، ده ها تن محصول انگور تازه برداشت شده از باغات کشاورزان، 50 میلیون ریال پول نقد و یک کیلو طلا بوده است.

 

5) تجمعی از مردم تعز، دیروز در حمایت از ائتلاف عربی برگزار شد. هرچند تعداد آنان به اندازه تجمعات مردم در صنعاء نمی رسد اما برگزاری آن برای اولین بار، قابل توجه بوده است.

 

6) چند روز پیش، شاهدان عینی و منابع امنیتی ـ نظامی سعودی اعلام کردند سه قطعه فلزی (که احتمالا متعلق به موشک برکان 1 بوده) در استان میسان در منطقه طائف فرود آمده است. آنچه پیداست پدافند هوایی سعودی نتوانسته این موشک را رهگیری و ساقط کند لذا یک پیروزی نظامی برای انصارالله محسوب می شود و تکرار آن، می تواند موازنه قدرت را به نفع صنعاء تغییر دهد.

 

7) درگیری شدید و تبادل آتش سنگین در مناطق مرزی جریان دارد. در روزهای گذشته استان صعده، بیشترین سهم از بمبارانهای هوایی را به خود اختصاص داده است.

 

 

محمود پیربداغی/شیعیان یمن

 

--------------------------------------------

 

اگر پیگیر بوده باشید این منبع خبری تا به حال رهگیری موشک های یمنی بوسیله سامانه پاتریوت را صادقانه گزارش میداد حتی در صورت موج اخبار کذب رسانه های داخلی و خارجی پس خبر رهگیری نشدن برکان1 ارزش توجه ویژه دارد.

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان حاضر در تاپیک تا حالا صنعا رفتن؟

اگر رفته بودید دیگه حرف انتقال موشک به اون بزرگی رو نمیزدید میگفتید چندتا متحصص شصت هفتاد کیلویی میبریم.یه سیلو رو در اختیار میگیریم.شروع میکنیم به تولید موشک

شاید جتی به سرتون زد که تونل و... هم بزنید

همیشه وقایع رو بدون داشتن پیشفرض تحلیل کنید

 

بحث شماها سر انتقال موشکهای بزرگ به یمن مثل اون مثال معروفه که تو دیوونه خونه برای تست کردن دیوونه ها گفتن آب این وان رو خالی کنید.

فنجون و لیوان و کاسه و سطل هم گذاشتند.

یه نفر رد میشد گفت قضیه چیه.گفتن تست دیوونگیه.

گفت خوب معلومه دیگه باید با سطل خالی کنند

گفتند ایشون رو هم بستری کنید.

گفت چرا

گفتند که باید درپوش خروجی آب رو برداری...

 

هیچ اجباری نیست که به قضایا یکطرفه نگاه کنید.راه زیاده...

 

tbfok

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

استفاده ارتش عربستان از پهپاد کانادایی Aeryon Scout در نجران

البته ارتش عربستان و وارتش ملی ازدی لیبی جز کاربران این سیستم هستند 

https://en.wikipedia.org/wiki/Aeryon_Scout

 

 

CsfO9PQUAAEBH2M.jpg

 

thumb_CsfO-EGUMAAeL_s.jpg thumb_CsfO8bsVMAAsJuh.jpg thumb_CsfO-5OUEAEepEy.jpg

 

یک سقوط هم از قبل داشته پارسال

icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd  icon_arrowd

http://fatehasemansharif.ir/1394/06/12/Aeryon's%20sUAS%20crashed%20in%20Yemen%20war

 

تحریم ها ی اتحادیه اروپا در این بخش ظاهرا برداشته شده  برای ما 

 

http://www.uasvision.com/2016/02/05/iran-sanction-lift-allows-european-dual-use-uav-trade/

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.