reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

یک فروند اف-16 اماراتی در آسمان صنعاء توسط پدافند هوایی یمن بوسیله دو موشک مورد هدف قرار گرفت

 هیچ یک از موشک ها به دلیل آزاد کردن فلر و مانور به موقع جنگنده به هدف اصابت نکرد.

Sd_Ty27rt_mrty40_bsm_Sn60_01.jpg

Sd_Ty27rt_mrty40_bsm_Sn60_02.jpg

Sd_Ty27rt_mrty40_bsm_Sn60_03.jpg

ویدئو:

https://almasirah.net/gallery/preview.php?file_id=14128 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

https://motherboard.vice.com/en_us/article/8xkgw4/patriot-missile-saudi-arabia-yemen
https://southfront.org/houthis-target-four-saudi-airports-with-ballistic-missiles-saudi-patriot-systems-fail-videos/
https://taskandpurpose.com/saudi-arabia-patriot-missile-video/
https://www.timesofisrael.com/videos-raise-questions-over-saudi-missile-intercept-claims/
http://www.news.com.au/technology/innovation/military/us-patriot-ballistic-missile-defence-system-may-have-failed-over-saudi-arabia/news-story/c2cb4990ae494f5723db3169694e429a

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان لینک‌های فوق را ببینند
منتظر تحلیل اساتید هستیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 6 فروردین 1397 در 07:38 , Brave_Heart گفت:

کجا گیج شده اند؟ هر هفت موشک را شکار کردند و اتفاقا” سه تا از آنها تقریبا” همزمان به فرودگاه ملک خالد بوده است. این زنگ خطر برای افرادی است که در تحلیل‌های منطقه ای همواره بر برتری موشکی ایران پافشاری می کنند. 

 

فی النفسه زدن این موشکها شاهکاری برای سامانه پاتریوت نیست.

 

موشکی که بردش حدود 500 کیلومتر بوده و با کاهش سرجنگی به 50 کیلوگرم(!) برد آن را به 800-900 کیلومتر رسانده اند، آنهم با سرجنگی سینگل و بدنه ی نسل قدیم (پر بازتاب راداری) که سرعت آن در فاز ترمینال بیش از 3 تا 3/5 ماخ نیست، حتی با سامانه های قدیمی تری هم قابل اسقاط است (نظیر مدلهای ارتقاء یافته هاوک). مهم این است که اولا پاتریوت چقدر این مهم را «درست» به انجام رسانده و ثانیا در برابر موشکهای با بدنه های کم بازتاب تر، بدنه های جدا شونده، سرهای جنگی چندگانه و از همه مهمتر، سرعت بالاتر چه خواهد کرد؟ ضمن اینکه در مواردی شاهد بودیم که موشک پاتریوت به بدنه ی موشک یمنی اصابت کرد ولی از انهدام سر جنگی عاجز موند و سر جنگی پس از انحراف از مسیر فرود آمده و منفجر شد که البته به دلیل کاهش شدید مواد منفجره و دوری از نقاط حساس طبیعتا نتوانست آسیبی به جایی برساند.

 

در همین فیلمهایی که از اصابت پاتریوت به موشکهای یمنی منتشر شده مشخص هست که ارتفاع برخورد موشک پاتریوت به هدف خود نسبتا پایین است، یعنی اینکه زودتر از این نتوانسته هدف را شناسایی و طبیعتا با آن درگیر شود، حال اگر موشکی به سمت مثلا ریاض شلیک شود که دارای سرجنگی مولتایپل بوده و در ارتفاع بالاتری باز شود (که همینگونه هم هست) و احیانا یکی دوتا بازتاب دهنده و فریبنده قوی رادار هم در بین آنها باشد که تمام توجه سیستم راداری پاتریوت را متوجه خود کند و تمام موشکها معطوف به آنها شود و سرهای جنگی اصلی هم دارای پوشش جاذب رادار باشند، آنوقت نتیجه کاملا عکس چیزی خواهد شد که دیده ایم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
40 minutes قبل , MOHAMMAD گفت:

 

فی النفسه زدن این موشکها شاهکاری برای سامانه پاتریوت نیست.

 

موشکی که بردش حدود 500 کیلومتر بوده و با کاهش سرجنگی به 50 کیلوگرم(!) برد آن را به 800-900 کیلومتر رسانده اند، آنهم با سرجنگی سینگل و بدنه ی نسل قدیم (پر بازتاب راداری) که سرعت آن در فاز ترمینال بیش از 3 تا 3/5 ماخ نیست، حتی با سامانه های قدیمی تری هم قابل اسقاط است (نظیر مدلهای ارتقاء یافته هاوک). مهم این است که اولا پاتریوت چقدر این مهم را «درست» به انجام رسانده و ثانیا در برابر موشکهای با بدنه های کم بازتاب تر، بدنه های جدا شونده، سرهای جنگی چندگانه و از همه مهمتر، سرعت بالاتر چه خواهد کرد؟ ضمن اینکه در مواردی شاهد بودیم که موشک پاتریوت به بدنه ی موشک یمنی اصابت کرد ولی از انهدام سر جنگی عاجز موند و سر جنگی پس از انحراف از مسیر فرود آمده و منفجر شد که البته به دلیل کاهش شدید مواد منفجره و دوری از نقاط حساس طبیعتا نتوانست آسیبی به جایی برساند.

 

در همین فیلمهایی که از اصابت پاتریوت به موشکهای یمنی منتشر شده مشخص هست که ارتفاع برخورد موشک پاتریوت به هدف خود نسبتا پایین است، یعنی اینکه زودتر از این نتوانسته هدف را شناسایی و طبیعتا با آن درگیر شود، حال اگر موشکی به سمت مثلا ریاض شلیک شود که دارای سرجنگی مولتایپل بوده و در ارتفاع بالاتری باز شود (که همینگونه هم هست) و احیانا یکی دوتا بازتاب دهنده و فریبنده قوی رادار هم در بین آنها باشد که تمام توجه سیستم راداری پاتریوت را متوجه خود کند و تمام موشکها معطوف به آنها شود و سرهای جنگی اصلی هم دارای پوشش جاذب رادار باشند، آنوقت نتیجه کاملا عکس چیزی خواهد شد که دیده ایم.

با سلام 

آیا کاهش ارتفاع درگیری مربوط به افزایش ضریب اطمینان نابودی هدف نیست؟! چرا که در صورت عدم موفقیت موشک پاتریوت در ارتفاعات بالا و تبدیل مسیر موشک بالستیک به مسیری غیر قابل پیش‌بینی، دیگر فرصتی برای هدف قراردادن موشک بالستیک وجود نخواهد داشت.

-----------

به خاطر دارم جایی خوانده بودم سر جنگی موشکهای بالستیک عراقی تنها 190 کیلوگرم بود!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, MOHAMMAD گفت:

 

فی النفسه زدن این موشکها شاهکاری برای سامانه پاتریوت نیست.

 

موشکی که بردش حدود 500 کیلومتر بوده و با کاهش سرجنگی به 50 کیلوگرم(!) برد آن را به 800-900 کیلومتر رسانده اند، آنهم با سرجنگی سینگل و بدنه ی نسل قدیم (پر بازتاب راداری) که سرعت آن در فاز ترمینال بیش از 3 تا 3/5 ماخ نیست، حتی با سامانه های قدیمی تری هم قابل اسقاط است (نظیر مدلهای ارتقاء یافته هاوک). مهم این است که اولا پاتریوت چقدر این مهم را «درست» به انجام رسانده و ثانیا در برابر موشکهای با بدنه های کم بازتاب تر، بدنه های جدا شونده، سرهای جنگی چندگانه و از همه مهمتر، سرعت بالاتر چه خواهد کرد؟ ضمن اینکه در مواردی شاهد بودیم که موشک پاتریوت به بدنه ی موشک یمنی اصابت کرد ولی از انهدام سر جنگی عاجز موند و سر جنگی پس از انحراف از مسیر فرود آمده و منفجر شد که البته به دلیل کاهش شدید مواد منفجره و دوری از نقاط حساس طبیعتا نتوانست آسیبی به جایی برساند.

 

در همین فیلمهایی که از اصابت پاتریوت به موشکهای یمنی منتشر شده مشخص هست که ارتفاع برخورد موشک پاتریوت به هدف خود نسبتا پایین است، یعنی اینکه زودتر از این نتوانسته هدف را شناسایی و طبیعتا با آن درگیر شود، حال اگر موشکی به سمت مثلا ریاض شلیک شود که دارای سرجنگی مولتایپل بوده و در ارتفاع بالاتری باز شود (که همینگونه هم هست) و احیانا یکی دوتا بازتاب دهنده و فریبنده قوی رادار هم در بین آنها باشد که تمام توجه سیستم راداری پاتریوت را متوجه خود کند و تمام موشکها معطوف به آنها شود و سرهای جنگی اصلی هم دارای پوشش جاذب رادار باشند، آنوقت نتیجه کاملا عکس چیزی خواهد شد که دیده ایم.

در مورد تاد هم این گفته شما صدق میکنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 6 فروردین 1397 در 21:18 , IRGCC گفت:

دوستان یک مورد جالب و عجیب !

ساعتی پیش سخنگوی اعتلاف سعودی در کنفرانس خبری بقایای موشک های شلیک شده یمن رو به نمایش گذاشت که در قسمت چپ تصویر موشک پدافندی "صیاد " به چشم میخوره !!

موشک صیاد

تصویر دوم

ضمن اینکه سعودی ادعا کرده برکان 2 همان موشک قیام ایران هست

 

ظاهرا موشک صیاد2 به عنوان موشک بالستیک یا راکت بدر1 مطرح شده؟

مضحک تر از این نمیشه!

اگر امکان انتقال سیسم های پدافند هوایی میسر بود گزینه میثاق2و 3 و نمونه خاصی از حرز نهم در اولویت قرار داشتند.

 

برکان2-H :

B-95271.jpg

 

قیام:

65934_790.jpg

thumb_vlcsnap-2016-03-13-20h14m07s046.jpthumb_Qiam-1-warhead.jpgthumb_Qiam-1.jpgthumb_Qiam-1-Spec.jpg

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر هفت تا موشک رو نزدن! بنده لینک اصابت حداقل یه موشک رو گذاشتم و بازم میذارم :) سامانه پاتریوت عملا نتونست

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

قسمت علامت گذاری شده ظاهرا مربوط به توربوپمپ موتور هست.

 

qlzs_81d5fb5b8c.jpg

 

موشک اسکاد:

Wz8K14_RB3.jpg

 

شهاب2 یا شهاب۳:

ND_40000.jpg

 

چند نمونه از بدنه های موشک اسکاد:

thumb_scud1.jpegthumb_800px-Scud_downed_by_Patriot_missithumb_scud2.jpegthumb_scud.jpg

thumb_scudd.jpgthumb_Scud_remnant.jpgthumb_scud_iraq_issrael_2.jpg

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما شاهد فیلم ها و کلیپ های متفاوت هستیم برای همین به نظرم ادعای سعودی مبنی براینکه بیش از یک موشک به ریاض شلیک شده صحت داره . در یکی از فیلم شاهد شلیک دو موشک پاتریوت هستیم که یکیش فیل میشه و به زمین برمیگرده . در کلیپ دیگه شاهد شلیک سه موشک هستیم که ظاهرا یکیش اندکی پس از شلیک در اسمان به خاطر مشکل فنی متلاشی شده و اون دو تای دیگه میرن که با هدف درگیر بشن . در یه کلیپ دیگه شاهد فقط یک شلیک پاتریوت هستیم که در مجاورت هدف منفجر میشه و به نظرم روی هدف تاثیر میزاره (نوری که از هدف ساطع میشه از بین میره ) ولی هدف همچنان به راه خودش ادامه میده و برخورد میکنه . مگر اینکه فرض کنیم این کلیپ های مختلف همشون مربوط به ریاض نیستن .

 

جفری لوئیز مدعی هست موشک های pac2 به هیچوجه برای درگیری با موشک هایی با این برد که دارای کلاهک جداشونده هستن طراحی نشده وهرگونه رهگیری و انهدام موفق این نوع موشک ها توسط pac2 میتونه معجزه تلقی بشه . 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Yemen resistance AD intercept Islamic NATO alliance F16 مقاومت یمن رهگیری هواپیمای جنگنده اف-۱۶

 

https://www.youtube.com/watch?v=TXC088d8bYs

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا....

نقشه کلی از وضعیت یمن

سبز نیروهای ارتش وحوثی ها / قرمز نیروهای هادی / زرد  مقاومت جنوب (وابسته به امارات)/ سفید القاعده

1625px-Yemeni_Civil_War_svg.jpg

پیشروی نیروهای هادی در منطقه راهده/   راهده در مرز استان های لحج و تعز قرار داره و در شمال التربه (al turbh) واقع شده

ادوات منهدم شده مربوط به درگیریهای اخیر نیست

DZQMKBpWkAMqPop_large.jpg

thumb_DZVHaGOX4AE8qQE.jpgthumb_DZVHTZLW4AAgnf3.jpgthumb_DZVHhjzXkAAdTuQ.jpgthumb_DZVG0WgXUAA4t_-.jpgthumb_DZVGm5zX4AsyTkc.jpg

تصرف دو پست مرزی ارتش عربستان در استان نجران توسط  ارتش و حوثی ها

thumb_DY1FjtHWkAA4cKZ.jpgthumb_DY1FmIbXUAMOphn.jpgthumb_DY1Fnd7WsAEm4-U.jpgthumb_DY1GTuSW4AE5CYh.jpg

thumb_DY5pdBBW0AACe8M.jpgthumb_DY5pdvbXkAYsLIp.jpgthumb_DY5pvHMW4AEDYYC.jpg

برخی از تجهیزات شکار شده نیروهای هادی  توسط ارتش وحوثی ها

thumb_DZPxJ9mXcAEmkP2.jpgthumb_DZKfU4ZWkAAWm8H.jpgthumb_DZJYyYcWAAA4Cmi.jpgthumb_DZJ7BzxX0AAdrWS.jpgthumb_DZJYyYxWAAENE4r.jpg

چند هفته پیش در حمله هوایی ائتلاف به نیروهای هادی 30 نفر از این نیرو از جمله دو فرمانده مهم میدانی کشته شدن(احتملا کاروان این فرمانده بود که به اشتباه مورد حمله قرار گرفته)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 hours قبل , Mosip گفت:

یک فروند اف-16 اماراتی در آسمان صنعاء توسط پدافند هوایی یمن بوسیله دو موشک مورد هدف قرار گرفت

 هیچ یک از موشک ها به دلیل آزاد کردن فلر و مانور به موقع جنگنده به هدف اصابت نکرد.

Sd_Ty27rt_mrty40_bsm_Sn60_02.jpg

Sd_Ty27rt_mrty40_bsm_Sn60_03.jpg

به نظر می رسه موشک اولی توی آسمون گم شد و موشک دومی هم ظاهرا جستجوگر حرارتیش هم در آخرین لحظات بدون اینکه جنگنده فلری بزنه دچار خطا میشه و جنگنده هم بدون مانور و با پس سوز  مسیر مستقیمی رو طی می کنه نظر دوستان درباره این تاکتیک عربی چیه که با پس سوز مستقیم فرار می کنند مگر در آموزش خلبانان تاکید نمیشه که برای دفع موشک های حرارتی ابتدا باید فلر زد بعد هم بر خلاف ساعت موشک حرکت کرد اون هم بدون روشن کردن پس سوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 hours قبل , warjo گفت:

با سلام 

آیا کاهش ارتفاع درگیری مربوط به افزایش ضریب اطمینان نابودی هدف نیست؟! چرا که در صورت عدم موفقیت موشک پاتریوت در ارتفاعات بالا و تبدیل مسیر موشک بالستیک به مسیری غیر قابل پیش‌بینی، دیگر فرصتی برای هدف قراردادن موشک بالستیک وجود نخواهد داشت.

 

 

سلام

خیر، برای یک موشک ضد بالستیک تفاوت خاصی نمی کند (که دلایل فنی دارد)، علت اینکه ارتفاع درگیری کم بوده مربوط به سرعت پردازش هدف توسط رایانه سامانه و سپس سرعت واکنش عملی سامانه به تارگت لاک شده می باشد. نکته صد البته مهمتر، سرعت موشک بالستیک در فاز ترمینال می باشد.

 

نقل قول

به خاطر دارم جایی خوانده بودم سر جنگی موشکهای بالستیک عراقی تنها 190 کیلوگرم بود!

بله آنجا هم با کم کردن سرجنگی برد را افزایش دادند ولی نکته ای که عراقی ها بهش توجه نداشتند این بود که بدنه ی موشک اسکاد تحمل سرعت 6 یا 7 ماخی را که عارضش می شد نداشت و خیلی از «الحسین» و خصوصاً «العباس» ها در هوا بخاطر همین مساله منهدم میشدند و البته خیلی از همین موارد اشتباها به نام پاتریوت نوشته می شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.