reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

با سلام:

نزدیک شدن نیرو های ائتلاف به رهبری عربستان در 20 کیلو متری بندر حدیده یمن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 5 خرداد 1397 در 04:08 , Mosip گفت:

 

 thumb_DeDxv51X4AAhtXv.jpg thumb_DeDxwlaXUAA2_gW.jpg thumb_DeDxwQJXkAUaiRn.jpg

این تجمع نیرو توی جاده اون هم ستونی جون میده برای عملیات شهادت طلبانه ولی نمیدونم چرا انصارالله از این تنها برگ برنده اش استفاده نمی کنه دیدیم که داعش در روز هم با توجه به برتری هوایی دشمن این عملیات ها را انجام می داد در مقام مقایسه با داعش انصارالله به سرعت شهرها رو از دست میده در حالی که داعش در بدترین شرایط شهرها را تا ماهها حفظ می کرد

این تایپیک پیشنهادات من بود که با توجه به امکانات انصارالله مطرح کرده بودم

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , ahmad212 گفت:

این تجمع نیرو توی جاده اون هم ستونی جون میده برای عملیات شهادت طلبانه ولی نمیدونم چرا انصارالله از این تنها برگ برنده اش استفاده نمی کنه دیدیم که داعش در روز هم با توجه به برتری هوایی دشمن این عملیات ها را انجام می داد در مقام مقایسه با داعش انصارالله به سرعت شهرها رو از دست میده در حالی که داعش در بدترین شرایط شهرها را تا ماهها حفظ می کرد

 

این تایپیک پیشنهادات من بود که با توجه به امکانات انصارالله مطرح کرده بودم

 

چون تفكر انصاراالله و داعش با هم فرق ميكنه 

داعش به هرقيمتي كارش رو انجام ميداد

ولي انصارالله نميخواد اينكار رو بكنه 

بويژه زير اين فشار قحطي و گرسنگي مردم 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, arminheidari گفت:

چون تفكر انصاراالله و داعش با هم فرق ميكنه 

داعش به هرقيمتي كارش رو انجام ميداد

ولي انصارالله نميخواد اينكار رو بكنه 

بويژه زير اين فشار قحطي و گرسنگي مردم

شما با 50 نفر برای تصرف یک موضع حمله می کنی و ممکنه 20 تا شهید بدی تا اون رو تصرف کنی حالا شما با یک شهادت طلب و ماشین با محموله یک تنی مواد منفجره حمله می کنی و با دادن یک شهید کل موضع رو به هوا می فرستی کدام را انتخاب می کنید؟ اول و اخر نیروهات شهید می شن پس بهتره با بهترین و موثرترین شیوه شهید بشن حالا اگر به این چند ستون در ساحل غربی با چندین شهادت طلب و با ماشین با محموله یک تنی حمله شده بود کل عملیات ائتلاف به شکست کشیده می شد ناگفته نماند که شیوه حملات شهادت طلبانه ابداع نیروهای حزب الله در دهه هشتاد میلادی بوده و از نظر شرعی هم مشکلی نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , ahmad212 گفت:

شما با 50 نفر برای تصرف یک موضع حمله می کنی و ممکنه 20 تا شهید بدی تا اون رو تصرف کنی حالا شما با یک شهادت طلب و ماشین با محموله یک تنی مواد منفجره حمله می کنی و با دادن یک شهید کل موضع رو به هوا می فرستی کدام را انتخاب می کنید؟ اول و اخر نیروهات شهید می شن پس بهتره با بهترین و موثرترین شیوه شهید بشن حالا اگر به این چند ستون در ساحل غربی با چندین شهادت طلب و با ماشین با محموله یک تنی حمله شده بود کل عملیات ائتلاف به شکست کشیده می شد ناگفته نماند که شیوه حملات شهادت طلبانه ابداع نیروهای حزب الله در دهه هشتاد میلادی بوده و از نظر شرعی هم مشکلی نداره

در یمن، وضعیت، بیشتر از عراق و سوریه قبایلی هست و تقریبا شبیه لیبی. بعبارتی بر خلاف تصور ما کسی نه برای اسلام میجنگه و نه برای دمکراسی، یک درگیری احمقانه عظیم هست که بیشتر برای افتخار قبایل و برتری رخ داده. همشون مسلمانند و داعیه دارند. و لیکن سران متکبری دارند و پرچم های پراکنده. اینگونه نیست که انصارلله بخواد انتحاری بزنه و باقی نتونند. چنین جنگی مشروعیت کافی ندارد و همه حدود بازی رو بخوبی میدانند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , ahmad212 گفت:

شما با 50 نفر برای تصرف یک موضع حمله می کنی و ممکنه 20 تا شهید بدی تا اون رو تصرف کنی حالا شما با یک شهادت طلب و ماشین با محموله یک تنی مواد منفجره حمله می کنی و با دادن یک شهید کل موضع رو به هوا می فرستی کدام را انتخاب می کنید؟ اول و اخر نیروهات شهید می شن پس بهتره با بهترین و موثرترین شیوه شهید بشن حالا اگر به این چند ستون در ساحل غربی با چندین شهادت طلب و با ماشین با محموله یک تنی حمله شده بود کل عملیات ائتلاف به شکست کشیده می شد ناگفته نماند که شیوه حملات شهادت طلبانه ابداع نیروهای حزب الله در دهه هشتاد میلادی بوده و از نظر شرعی هم مشکلی نداره

بحث شرعي يا غير شرعي نيست 

سيستمشون اينجورى نبوده 

حتي در برخورد با نيروهاي عربستاني هم نه غنيمت زرهي ميگرفتن و نه حتي تو كشتن طرف مقابل اصرار ميكردن 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

https://www.farsnews.com/news/13970310000808/حرکت-ائتلاف-سعودی-به-سوی-الحدیده-یمن-متوقف-شده-است-

انگار حمله رو متوقف کردن!

 

یه خبر دیگه هم نظرمو جلب کرد!خوندنش خالی از لطف نیست

https://www.farsnews.com/news/13970310000584/رژیم-صهیونیستی-در-حال-فروش-اطلاعات-اتمی-به-عربستان-سعودی-است

ویرایش شده در توسط Gunslinger

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Gunslinger گفت:

جناب نوریخانی در کانال tankogradاشاره کردند که من بخشی از متنشونو در باره الحدیده میذارم اینجا.؛

پس از مدت ها وقفه در پیشرویهای نیروهای ائتلاف جنوب در یمن (معروف به قوات الشرعیه) از حدود ده روز پیش عملیات تصرف بندر مهم و استراتژیک الحدیده را کلید زدند که البته این عملیات توسط فرماندهان اماراتی هدایت میشود و نیروی هوایی امارات با جنگنده های اف16 و هلیکوپتر های آپاچی نقش فعالی را تا به اینجای کار ایفا کردند.استراتژی نیروهای اماراتی در عملیات تصرف بندر الحدیده مارا به یاد تحرکات ارتش آمریکا در جنگ اول و دوم خلیج فارس می اندازد به این شکل که در ابتدای کار، جنگنده ها وارد عمل میشوند و مواضع نیروهای متخاصم(حوثی ها) را به شدت بمباران میکنند سپس نیروهای زمینی دست به پیشروی گسترده در عمق خاک دشمن میزنند برای مثال امروز ظرف چند ساعت 30 کیلومتر به سمت الحدیده پیشروی کردند و فاصله ی خود را تا آنجا به کمتر از 20 کیلومتر رساندند.

 سپس اقدام به برپایی مواضع دفاعی کرده و انتظار پاتک دشمن را میکشند به محض شروع پاتک بالگرد های آپاچی وارد کارزار شده و نیروهای دشمن را زیر آتش خود میگیرند همچنین نیروهای زمینی نیز از توپخانه های سیار و خمپاره های کالیبر بالا استفاده میکنند تا تلفات نیروهای مهاجم به شدت بالا رود. این کار هم باعث تثبیت مواضع تصرف شده میشود وهم تلفات چشمگیری را از مهاجمان میگیرد که باعث تحلیل رفتن بخش زیادی از توان هجومی آنها شده است. البته گاهی برای فریب دشمن، محورهای فرعی را نیز فعال میکنند تا توان دشمن در حمله محدود تر شود. در نهایت پس از تثبیت موضع اقدام به پیشروی مجدد در پناه آتش سنگین جنگنده ها و بالگردها میکنند.

 .

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , lordashrafi گفت:

 بخشی از متنشونو در باره الحدیده میذارم اینجا.؛

سلام 

تر جمه آکادمیک نظامی این تحرکات 

"حرکت برای اخذ تماس "که هدف اصلی ان  توسعه عملیات رزمی و کسب برتری نسبت  به دشمن ، قبل از وقوع رزم قطعی ( نهایی ) است 

در این بخش ، 2 روش برای کسب برتری وجود دارد :

1- حرکت در یک ستون  ( زمانی صورت می گیرد که از گسترش رزمی دشمن اطلاعات چندانی وجود ندارد و نقطه ضعف ان ، بهره گیری دشمن از حداقل نیرو برای ایجاد حداکثر تاخیر برای واحدهای مهاجم هست ) 

2- حرکت در چند ستون  ( اجرای مانور در یک زمین گسترده ) / با توجه به وضعیت توپوگرافیک یمن در نقطه مورد بحث ( این روش دشمن را از چند محور مورد تهدید قرارمی دهد که باعث میشود تا مدافعان نتوانند به شکل یکسان با همه محورهای هجومی مقابله کند .

نقل قول از برادر بزرگوار ، جناب mosip :

1) درگیری سنگین در سه محور جریان دارد که هدف سیطره بر نوار ساحلی است:

حرض (شمال استان الحدیده)

التحیتا و الجراحی (اطراف زبید)

محور مقبنة ـ هجدة (شمال غربی استان تعز)

پی نوشت : 

این شیوه ( مورد دوم )  در شکل ساده خودش توسط پاتون در جنگ دوم به کار گرفته شد و نسخه پیشرفته ان در عملیات طوفان صحرا استفاده شد .

منبع :

برداشت آزاد از جزوه اصول و قواعد اساسی رزم ، دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به موجب  طرح جدید فرستاده سازمان ملل شبه نظامیان حوثی از موشک‌های بالستیک خود در مقابل اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی و ارتش ملی یمن، صرف‌نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در متن این طرح آمده است:« تمام طرف‌های نظامی درگیر که تابع دولت قانونی یمن نیستند باید اسلحه سنگین و متوسط خود را از جمله موشک‌های بالستیک را به طور منظم و برنامه ریزی شده تسلیم دولت کنند.

نماینده سازمان ملل گفته است هیچ کدام از گروه‌های مسلح از خلع سلاح مستثنی نیستند. در این طرح همچنین برنامه‌ای برای تشکیل دولت انتقالی در نظر شده است . طبق طرح جدید همه طرف‌های سیاسی باید به اندازه کافی در تشکیل دولت حضور داشته باشند.

در متن طرح به مشارکت حوثی‌ها اشاره شده است و گفته شده که حوثی‌ها بدون مشارکت در حکومت آینده از صنعا خارج نخواهند شد.

پیش نویس طرح صلح کنونی یمن که به وسیله مارتن گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن تدوین و ارائه شده است تا اواسط ماه ژوئن به عنوان چارچوبی جدید برای مذاکرات تبدیل خواهد شد.

از طرفی انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات عربی متحده  بر حمایت کشورش از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل متحد به یمن تاکید کرد.

العربیه

پی نوشت:

 انصارالله باید موشک ها و صنعا را تسلیم کنه در عوض در دولت انتقالی حضور داشته باشه...حضور در دولت یعنی رسمیت یافتن و وجهه بین المللی اتفاقی که برای حزب الله افتاده و طرف های غربی با احتیاط برخورد میکنند(اروپا حزب الله را در لیست سازمانهای تروریستی قرار نداد)...

اگر از پایگاه مردمی بالایی برخوردار باشند با این شرایط بهتر هست بپذیرند...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 11 خرداد 1397 در 09:36 , MR9 گفت:

 

نقل قول از برادر بزرگوار ، جناب mosip :

1) درگیری سنگین در سه محور جریان دارد که هدف سیطره بر نوار ساحلی است:

حرض (شمال استان الحدیده)

التحیتا و الجراحی (اطراف زبید)

محور مقبنة ـ هجدة (شمال غربی استان تعز)

پی نوشت : 

این شیوه ( مورد دوم )  در شکل ساده خودش توسط پاتون در جنگ دوم به کار گرفته شد و نسخه پیشرفته ان در عملیات طوفان صحرا استفاده شد .

منبع :

برداشت آزاد از جزوه اصول و قواعد اساسی رزم ، دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 

 

با عرض سلام

جسارتا بنده یک سوال داشتم 

جنگ یمن رو می توان به جنگ ویتنام و جنگ شوروی در افغانستان تعمیم داد به علت اینکه همواره جنگ های به این شیوه که یک طرف به صورت کلاسیک وارد رزم شده و طرف مقابل با توجه به امکانات کم روی به شیوه ها جنگ چریکی می آورد و سعی درر وارد آوردن حداکثر تلافات به دشمن در نتیجه از بین بردن توجیه سیاسس-نظامی-اجتماعی است پس طرفی که به شیوه کلاسیک رزم میکند سعی در عدم درگیری مستقیم می کند و بیشتر به توان هوایی خود تکیه می کند که اگر این توان هوایی به صورت نسبی مثل ویتنام و افغانستان { به علت استفاده از موشک های sam 5 و stinger } دشمن مجبور به عقب نشینی خواهد شد

پ ن : ببخشید اگر نتونستم منظورم را خوب بیان کنم اما در صورت امکان مشکلات تحلیل بنده را بفرمایید با تشکر

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , ayaran گفت:

به موجب  طرح جدید فرستاده سازمان ملل شبه نظامیان حوثی از موشک‌های بالستیک خود در مقابل اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف عربی و ارتش ملی یمن، صرف‌نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در متن این طرح آمده است:« تمام طرف‌های نظامی درگیر که تابع دولت قانونی یمن نیستند باید اسلحه سنگین و متوسط خود را از جمله موشک‌های بالستیک را به طور منظم و برنامه ریزی شده تسلیم دولت کنند.

نماینده سازمان ملل گفته است هیچ کدام از گروه‌های مسلح از خلع سلاح مستثنی نیستند. در این طرح همچنین برنامه‌ای برای تشکیل دولت انتقالی در نظر شده است . طبق طرح جدید همه طرف‌های سیاسی باید به اندازه کافی در تشکیل دولت حضور داشته باشند.

در متن طرح به مشارکت حوثی‌ها اشاره شده است و گفته شده که حوثی‌ها بدون مشارکت در حکومت آینده از صنعا خارج نخواهند شد.

پیش نویس طرح صلح کنونی یمن که به وسیله مارتن گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن تدوین و ارائه شده است تا اواسط ماه ژوئن به عنوان چارچوبی جدید برای مذاکرات تبدیل خواهد شد.

از طرفی انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات عربی متحده  بر حمایت کشورش از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل متحد به یمن تاکید کرد.

العربیه

پی نوشت:

 انصارالله باید موشک ها و صنعا را تسلیم کنه در عوض در دولت انتقالی حضور داشته باشه...حضور در دولت یعنی رسمیت یافتن و وجهه بین المللی اتفاقی که برای حزب الله افتاده و طرف های غربی با احتیاط برخورد میکنند(اروپا حزب الله را در لیست سازمانهای تروریستی قرار نداد)...

اگر از پایگاه مردمی بالایی برخوردار باشند با این شرایط بهتر هست بپذیرند...

نخیر این طرح ضد یمنی است.
سازمان ملل در پی خلع قدرت یمنی ها با مذاکرست هدفی که با جنگ چهار ساله مخقق نشد و نخواهد شد.
سازمان ملل وغربستان چه حقی دارند که برای کشوری مستقل نسخه بپیچند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 hours قبل , ayaran گفت:

 

پی نوشت:

 انصارالله باید موشک ها و صنعا را تسلیم کنه در عوض در دولت انتقالی حضور داشته باشه...حضور در دولت یعنی رسمیت یافتن و وجهه بین المللی اتفاقی که برای حزب الله افتاده و طرف های غربی با احتیاط برخورد میکنند(اروپا حزب الله را در لیست سازمانهای تروریستی قرار نداد)...

اگر از پایگاه مردمی بالایی برخوردار باشند با این شرایط بهتر هست بپذیرند...

چه چیز باعث شده که فکر کنید آمریکا و به اصطلاح سازمان ملل انسان دوست و خیرخواه یمن شدند؟

اگر در نیمه راه نیروهای مقاومت از حضور در دولت آینده کنار زده شدند، دستشون به کجا بند هست؟ 

بدون سلاح سنگین و نیمه سنگین و صرفا با کلاشنیکف میشه ائتلاف عربی رو متوقف کرد؟

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
17 hours قبل , amirhosaingh گفت:

با عرض سلام

جنگ یمن رو می توان به جنگ ویتنام و جنگ شوروی در افغانستان تعمیم داد

سلام علیکم

به نظرم جنگ یمن ، در درجه نخست به ویتنام شباهتی ندارد . ویتنام زمانی مورد حمله قرار گرفت که حکومت مرکزی مستحکمی داشت . با این حال شباهت نسبی به  افغانستان قابل قبول هست ،  چرا که  در دسامبر 1979 ،زمانی که روسها به اصطلاح به درخواست دولت وقت وارد افغانستان شدند ،   میان حکومت کمونیستی وقت و مجاهدین افغان و داوطلبان عرب  درگیری های نسبی وجود داشت .

17 hours قبل , amirhosaingh گفت:

 همواره جنگ های به این شیوه که یک طرف به صورت کلاسیک وارد رزم شده و طرف مقابل با توجه به امکانات کم روی به شیوه ها جنگ چریکی می آورد و سعی درر وارد آوردن حداکثر تلافات به دشمن در نتیجه از بین بردن توجیه سیاسس-نظامی-اجتماعی است

خوب ، این تحلیل نسبی هست ، الان سئوال این هست که کدام طرف مشغول وارد آوردن حداکثر تلفات به دیگری است ؟؟؟ حوثی ها یا ائتلاف !!!!! حداقل تا جایی که قضیه را دنبال می کنم ، این ائتلاف هست که تلفات سنگین غیر نظامی را دارد به حوثی ها تحمیل می کند .( حالا برعکس تبلیغات رسانه ای ) . در نتیجه ائتلاف نه تنها توجیه سیاسی- نظامی لازم را دارد ، بلکه امیدوار هم هست که در نهایت موفقیت را در اختیار بگیرد ، هر چند نباید به این سادگی تحلیل کرد وضعیت را .

17 hours قبل , amirhosaingh گفت:

پس طرفی که به شیوه کلاسیک رزم میکند سعی در عدم درگیری مستقیم می کند و بیشتر به توان هوایی خود تکیه می کند

دقت بفرمایید ، این مطلب را  شاید بارها عرض کردم ، توان هوایی ، فقط یک بخش از چند ابزار فرمانده میدان برای شکست حریف هست ، اتکاء صرف روی این توان ، چندان سودی ندارد و فقط وقتی با ترکیب با سایر ابزارها مورد استفاده قرار گیرد ، تاثیر خودش را نشان می دهد . تجربه عیان این مساله در تابستان 2006 دیده شد ، جایی که idf به غلط براین تصور بود که می تواند با اجرای حملات هوایی ، توان حزب ا... را سرکوب کند . این قضیه در افغانستان و ویتنام ( عملیات رولینگ تاندر و مشابه آن ) هم قابل بررسی است .

17 hours قبل , amirhosaingh گفت:

اگر این توان هوایی به صورت نسبی مثل ویتنام و افغانستان { به علت استفاده از موشک های sam 5 و stinger } دشمن مجبور به عقب نشینی خواهد شد

ویتنام در جنگ با ایالات متحده ، فاقد سامانه سام-5 بود ،  شبکه پدافندی ویتنام از سامانه های سام-2 گاید لاین تشکیل شده بود و شایعاتی هم هست که در اواخر جنگ تعداد محدودی سامانه سام-3 هم در اختیار داشت .

17 hours قبل , amirhosaingh گفت:

stinger }

در مورد کاربرد استینگر در افغانستان  هم نکته جالبی وجود دارد

انتخاب اول سران مجاهدین افغان ( از یک نظر،  بن لادن بعنوان  تامین کننده تسلیحاتی ) سامانه بلوپایپ بریتانیایی بود  ولی بدلیل بیلان نامناسب در سرنگون نمودن هواگردهای زره پوش روسها ( فراگ فوت ، هایند ) ، این بار استینگر انتخاب شد و عملکرد مناسبی هم داشت .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , MR9 گفت:

 

در مورد کاربرد استینگر در افغانستان  هم نکته جالبی وجود دارد

انتخاب اول سران مجاهدین افغان ( از یک نظر،  بن لادن بعنوان  تامین کننده تسلیحاتی ) سامانه بلوپایپ بریتانیایی بود  ولی بدلیل بیلان نامناسب در سرنگون نمودن هواگردهای زره پوش روسها ( فراگ فوت ، هایند ) ، این بار استینگر انتخاب شد و عملکرد مناسبی هم داشت .

با عرض سلام در رابطه با کاربرد استینگر نکاتی هست که باید مورد توجه واقع بشه اول اینکه باید ببینیم دلیل دادن این سلاح به طالبان در اون زمان توسط آمریکا چه بود که من دو دلیل می تونم بیارم یک اینکه سیا با دادن این سلاح و کمک های دیگه از قبیل کمک های پزشکی اطلاعاتی { همچون عکس هلی ماهوارهای و غیره }  سعی داشت یک ویتنام تازه برای شوروی ایجاد کنه دلیل دوم این بود که ترس داشت مناطق خاورمیانه که منابع تامین انرژی حیاتی برای آمریکا هستن گرایش به سوی کومونیست و سوسیالیسم پیدا کنن و اینکه نفوذ امریکا از بین بره اگر دقت کنیم می بینم که عربستان و متحد هاش هم همین ترس ها رو در رابطه با عراق های سوریه ای دیگه در مرز های جنوبی خود دارند و ....

 

1 hour قبل , MR9 گفت:

سلام علیکم .

خوب ، این تحلیل نسبی هست ، الان سئوال این هست که کدام طرف مشغول وارد آوردن حداکثر تلفات به دیگری است ؟؟؟ حوثی ها یا ائتلاف !!!!! حداقل تا جایی که قضیه را دنبال می کنم ، این ائتلاف هست که تلفات سنگین غیر نظامی را دارد به حوثی ها تحمیل می کند .( حالا برعکس تبلیغات رسانه ای ) . در نتیجه ائتلاف نه تنها توجیه سیاسی- نظامی لازم را دارد ، بلکه امیدوار هم هست که در نهایت موفقیت را در اختیار بگیرد ، هر چند نباید به این سادگی تحلیل کرد وضعیت را .

 

اما در رابطه با این نکته به نظرم سعودی ها با زدن اهداف غیر نظامی هدف مثل هدف روسها در جنگ افغانستان دارند که از کمک مردم با ایجاد ترس وحشت به شبه نظامیان خوداری کنند.  االبته امریکا هم با بماران ها سنگین اهداف نظامی و غیر نظامی در جنگ ویتنام چنین سعی داشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.